تحقیق مسایل برنامه ریزی تسهیلات و مسایل مکانیابی با نگرشی سنتی و نوین

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مسایل برنامه ریزی تسهیلات و مسایل مکانیابی با نگرشی سنتی و نوین  دارای ۳۲ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱مقدمه۴
۱-۲دسته بندی کلی مسایل برنامه ریزی تسهیلات۶
۱-۳دستهبندی مسایل مکانیابی با نگرشی سنتی۷
۱-۴دستهبندی مسایل مکانیابی با نگرش نوین۹
۱-۵مسایل مکانیابی- تخصیص۱۱
۱-۵-۱۱-۵-۱-طبقهبندی مساله مکانیابی- تخصیص۱۱
۱-۵-۲۱-۵-۲- انواع مدلهای مکانیابی- تخصیص۱۳
۱-۶پیشینه۲۰
۱-۷فهرست منابع۲۸

منابع

[۱] بشیری، م.، حسینی جو، ع.، حسینی نژاد، ج، طراحی سیستم های صنعتی (مکان یابی و استقرار تسهیلات). انتشارات دانشگاه شاهد، ۱۳۸۸٫

مراجع لاتین

[۲] Amjed M. Al-Ghanim (1999). A heuristic technique for generating minimal path and cut sets of a general network; Computers & Industrial Engineering 36: 45-55.

[۳] Farahani R.Z., Hekmatfar M., (2009). Facility Locations: Concepts, Models, Algorithms and Case Studies, Physica-Verlag.

[۴] Cooper L., (1963). Location-allocation problems, Operational Research 11(3):331–۳۴۳٫

[۵] Zhou J., Liu B., (2003). New stochastic models for capacitated location-allocation problem, Computers and Industrial Engineering 45:111–۱۲۵٫

[۶] Weber, A. (1909). Uber den Standort der Industrien, Tübingen Theory of the Location of Industries University of Chicago Press.

[۷] Hakimi S.L., (1964). Optimum locations of switching centers and the absolute centers and medians of a graph, Operational Research 12:450–۴۵۹٫

[۸] Farahani R.Z., Hekmatfar M., (2009). Facility Locations: Concepts, Models, Algorithms and Case Studies, Physica-Verlag.

[۹] Nickel S., Puerto J., (2005). Location Theory: A Unified Approach, Springer.

[۱۰] Zafaranieh M., Kakhki H. T., Birimberg J., Wesolowsky G.O., (2008). A BSSS algorithm for the single facility location problem in two regions with different norms, European Journal of Operational Reserch, 190(1):79–۸۹٫

[۱۱] Rodriguez J.J.S., Garcia C.G., Perez J.M., Casermeiro E.M., (2004). A general model for the undesirable single facility location problem, Operational Research Letters 32:427–۴۳۶٫

 ۱-۱     مقدمه

­ مکان­یابی تسهیلات کمک­رسانی به افراد آسیب­دیده در زمان وقوع حوادث که از مباحث مهم در مهندسی صنایع است دو بخش عمده مکان­یابی (جانمایی) و طراحی[۱] را شامل می­شود که مهم­ترین بخش طراحی، استقرار یا جانمایی[۲] و بخش­های دیگر آن، حمل­ونقل[۳] و طراحی ساختمان و تاسیسات[۴] است. منظور از تسهیلات، هر مجموعه­ای است که کار کمک­رسانی به افراد را در زمان وقوع حوادث برعهده داد که شامل بیمارستان، مراکز هلال احمر و غیره است.

در مکان­یابی، ما به بررسی محل قرار گرفتن یک وسیله برای رسیدن به اهداف مورد نظر می پردازیم که برای تعیین محل آن، معیارهای مهمی موثرند، از جمله نزدیکی به جاده­های اصلی، نقاط تقاضا، منابع تامین مواد اولیه، در دسترس بودن نیروی انسانی موردنظر، شرایط محیطی، مقررات و قوانین دولتی و غیره.       هم چنین، در طرح استقرار می­خواهیم چگونگی قرار گرفتن اجزای یک وسیله را برای رسیدن به بهترین پوشش تعیین کنیم. روش های زیادی تاکنون برای حل این گونه مسایل مطرح شده­اند که از آن جمله می توان به برنامه­ریزی، استفاده از تصمیم­گیری چندگانه و غیره اشاره کرد [۱].

همان­طور که قبلا بدان اشاره کردیم، مراکز صنعتی و کارخانجات برای تعیین مکان احداث کارخانه، استقرار تجهیزات و بخش­های خود در کارخانه، استقرار دفاترشان در سطح شهر، تعیین مراکز توزیع محصولات و غیره با چنین مسایلی سر و کار دارند. در واقع، تصمیمات مربوط به مکان­یابی و استقرار، نه تنها در مسایل صنعتی، بلکه در مسایل گوناگونی در بخش های دولتی و خصوصی، اعم از صنعتی و غیرصنعتی ظاهر  می­شوند. در بخش دولتی، تعیین مکان مراکز خدماتی نظیر ایستگاه های پلیس راه، اورژانس، بیمارستان­ها ایستگاه­های آتش­نشانی و غیره نیاز به اتخاذ چنین تصمیماتی دارد. لذا تصمیم­گیری در مورد مکان­یابی تسهیلات عمدتا از تصمیم گیری­های بلندمدت و استراتژیک شرکت­های بزرگ خصوصی و عمومی است و هزینه­های بالای مربوط به مکان­یابی و استقرار و راه­اندازی تسهیلات، پروژه­های مکان­یابی را به      سرمایه­گذاری­های بلندمدت تبدیل کرده است. بدین ترتیب، موفقیت یا شکست مراکز تسهیلاتی در هر یک از بخش­های دولتی و خصوصی، بستگی کامل به مکان­های انتخابی برای آنها دارد. از این رو، اهمیت مساله مکان­یابی و استقرار تسهیلات و ضرورت پرداختن بدان بر همگان روشن است [۱].

۱-۲  دسته بندی کلی مسایل برنامه ریزی تسهیلات

مسایل برنامه­ریزی تسهیلات به چهار دسته عمده مکان­یابی، مسیریابی، تخصیص و طراحی تقسیم می­شوند. با ترکیب این مولفه­ها مسایل مکان­یابی- مسیریابی[۵]و مکان­یابی- تخصیص[۶] به دست می­آیند [۱].

۱-۱  دسته­ بندی مسایل مکان­یابی با نگرشی سنتی

دسته­بندی­های کلاسیک مسایل مکان­یابی عمدتا بر اساس موارد مختلف صورت می­گیرد که در زیر به آن­ها می­پردازیم:

براساس خصوصیات وسایل جدید

مکان­یابی تک­ وسیله­ای/ چند وسیله­ای

مکان­یابی با وسایل نقطه­ای/ ناحیه­ای

براساس خصوصیات وسایل موجود

مکان­یابی با وسایل ایستا/ پویا

مکان­یابی وسایل با مکان قطعی/ احتمالی

 براساس نوع ارتباط وسایل موجود و جدید

مکان­یابی با ارتباطات برون­زا/ درون­زا

مکان­یابی با ارتباطات ایستا/ پویا

مکان­یابی با ارتباطات قطعی/ احتمالی

 براساس فضای جواب

مکان­یابی روی خط/ صفحه

مکان­یابی گسسته/ روی شبکه

مکان­یابی با فضای مقید/ نامقید

 براساس نوع تابع فاصله

مکان­یابی با فواصل متعامد/ چپیشف

مکان­یابی با فواصل اقلیدسی/ مجذور اقلیدسی

مکان­یابی با سنجه­های خاص

بر اساس نوع و تعداد هدف و شاخص انتخاب

تک هدفی/ چندهدفی

تک شاخصه­ای/ چندشاخصه­ای

میانه (هدف: مینیمم مجموع هزینه­ها)/ مرکز(هدف: مینیمم حداکثر هزینه­ها)/

پوشش[۱] (هدف: حداکثر پوشش تقاضا یا حداقل تعداد وسیله

[۱] Covering Problem

[۱] Facility Design

[۲] Facility Layout

[۳] Material Handling

[۴] Structural Design

[۵] Facility Location-Routing (FLR)

[۶] Facility Location-Allocation (FLA)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق برنامه ریزی و انواع روش‏های آن و مدیریت استراتژیک
  • تحقیق مسئله مکان‌یابی رقابتی و طبقه‌بندی‌های آن
  • تحقیق مکانیابی خدمات آموزشی و نظریه مکان مرکزی و رویکرد توزیع خدمات و مدل ها و تکنیک های آن
  • تحقیق زنجیره تأمین و به‏ کارگیری مدل‏های چندهدفه و هزینه کیفیت و برنامه‏ ریزی تک دوره‏ای و چند دوره‏ای زنجیره‌ی‌تامین
  • تحقیق برنامه ریزی و انواع آن و ویژگی های برنامه ریزی راهبردی و مدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.