تحقیق مشخصات گیاه شناسی زیتون و ازدیاد زیتون با استفاده از قلمه و اثر هورمون های تنظیم کننده در ریشه زایی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مشخصات گیاه شناسی زیتون و ازدیاد زیتون با استفاده از قلمه و اثر هورمون های تنظیم کننده در ریشه زایی دارای ۴۳  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۵
۱-۲- مشخصات گیاه شناسی زیتون:    ۶
۱-۲-۱-ریشه    ۶
۱-۲-۲-برگ    ۶
۱-۲-۳- گل    ۷
۱-۲-۴- میوه    ۷
۱-۲-۵- درخت زیتون    ۸
۱-۳- کاشت زیتون:    ۸
۱-۴- روش های تکثیر زیتون:    ۹
۱-۴-۱- ازدیاد زیتون با استفاده از قلمه:    ۹
۱-۴-۱-۱- فاکتورهای مؤثر در ریشه زایی قلمه    ۱۱
۱-۴-۱-۲- تهیه قلمه های نیمه خشبی    ۱۲
۱-۴-۱-۳- بهترین زمان قلمه گیری:    ۱۲
۱-۴-۱-۴- تیمار قلمه ها با مواد ضد عفونی :    ۱۳
۱-۴-۱-۵- تیمار قلمه ها با هورمون  :    ۱۳
۱-۴-۱-۶- تیمار قلمه ها با هورمون ریشه زایی (IBA)    ۱۴
۱-۴-۱-۷- تیمار قلمه ها با عناصر غذایی :    ۱۴
۱-۴-۱-۸- عوامل محیطی موثر در ریشه زایی قلمه ها    ۱۴
۱-۴-۱-۹- بسترهای تکثیر قلمه    ۱۵
۱-۵-آب و هوای مطلوب درخت زیتون:    ۱۷
۱-۶-خاک مطلوب درخت زیتون    ۱۸
۱-۶-۱-کود و حفظ حاصلخیزی خاک در باغ زیتون    ۱۸
۱-۷-ترکیبات شیمیایی زیتون:    ۱۸
۱-۸-خواص دارویی زیتون :    ۱۹
۱-۸-۱- خواص برگ درخت زیتون    ۱۹
۱-۹- طرز تهیه روغن زیتون:    ۱۹
۱-۹-۱- طبقه بندی روغن زیتون    ۲۰
۱-۹-۲- تاریخچه رو غن زیتون    ۲۰
۱-۹-۳- آثار روغن زیتون بر تندرستی    ۲۱
۱-۹-۴- روغن گیری از زیتون    ۲۱
۱-۹-۵-روش انتخاب روغن زیتون مرغوب    ۲۲
۲-مروری بر مطالعات گذشته    ۲۳
۲-۱- اثر هورمون های تنظیم کننده در ریشه زایی (اکسین های مصنوعی)    ۲۳
۲-۲- اسید ایندول بوتیریک (IBA)    ۲۴
۲-۳- روش های کاربرد اکسین ها (هورمون ها)    ۲۵
۲-۴- تولید قلمه های زیتون    ۲۷
۲-۵- شرایط مختلف برای ریشه دار شدن قلمه های برگدار زیتون:    ۲۸
۲-۶- تاثیر صفات ارثی پایه مادری در ریشه زایی قلمه های زیتون:    ۳۰
منابع:    ۳۷

منابع:

مسچی، مهدی و همکاران. ۱۳۸۱٫کاشت زیتون، فصل اول، کتاب راهنمای زیتون کاشت، داشت، برداشت، فرآوری (گردآوری مهدی مسچی، فرهاد خزینی، علی عصمتی، حبیب شیرزاد و محمدمهدی ضرابی). انتشارات نشر آموزش کشاورزی، تهران. صفحات ۱-۸۰

خوشخوی، مرتضی. ۱۳۸۲٫ گیاه افزایی (ازدیاد نباتات) مبانی و روش ها (جلد دوم). انتشارات دانشگاه شیراز، صفحه ۵۲۲-۵۲۶٫ (برگردان)

خوشخوی، مرتضی. ۱۳۷۰٫ ازدیاد نباتات، مبانی و روش ها (چاپ دوم) . انتشارات دانشگاه شیراز .

خوشخوی،­مرتضی.۱۳۷۸٫گیاه­افزایی،مبانی و روش­ها.ترجمه،انتشارات دانشگاه شیراز

خوشخوی،مرتضی،بیژن­شیبانی،ایرج­روحانی­و­عنایت­اله­تفضلی.۱۳۶۴; اصول باغبانی،انتشارات دانشگاه شیراز

معلمی، نادر و چهرازی ، محمد. ۱۳۸۲ . اثر هورمون اکسین بر ریشه زایی قلمه های برگدار و بدون برگ گل کاغذی (Bougainvillea spectabilis) . خلاصه

برزگر،ل، حمیداوغلی، ی؛ حاتم‌زاده، ع و حداد، ع .۱۳۸۲٫اثر ایندول ‌بوتیریک اسید (IBA) روی ریشه زایی قلمه های ژینکوبیلوبا. خلاصه مقالات سومین کنگره علوم باغبانی ایران. انتشارات سنا. تهران .

جلیلی مرندی، رسول. ۱۳۸۱٫ میوه کاری. انتشارات جهاد دانشگاهی واحد استان آذربایجان غربی.

جلیلوند، ح. ۱۳۸۲٫ تاثیر محل قلمه گیری، بستر و غلظت هورمون روی ریشه زایی قلمه های یکی از گونه های ارس. پژوهشنامه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خزر. شماره ۱: ۳۳-۲۳

حبیبی کوتنایی، شهروز. ۱۳۸۹٫اثر غلظت های مختلف اکسین بر ریشه زایی قلمه های نیمه خشبی گیاه خرزهره. مجله پژوهش های علوم گیاهی. شماره ۵- صفحات ۴۶-۳۶

علیزاده، ا. و. و. گریگوریان. ۱۳۸۰٫ بررسی ریشه زایی قلمه های نیمه چوبی دورگه هلو بادام در شرایط مه افشان. مجله علوم و فنون باغبانی ایران. جلد ۲: صفحه ۱۴۳- ۱۵۴

غلامی،منصور.۱۳۶۴;­عوامل موثر در ریشه­زایی قلمه­های برگ­دار زیتون روغنی،پایان­نامه کارشناسی­ارشد.دانشگاه تربیت مدرس.

مقدمه:

زیتون ها شامل تقریباً ۲۰ گونه درختان کوچک از خانواده Oleaceae بوده و در جهان کهن از حوزه دریای مدیترانه، شمال آفریقا، جنوب شرقی آسیا، شمال تا جنوب چین، اسکاتلند و شرق استرالیا پراکندگی گسترده‌ای داشته اند (Kiristsakis, 1998). زیتون تقریبا از ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح مورد استفاده قرار می‌گرفته است. منشاء درخت زیتون احتمالا منطقه مدیترانه بوده و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است. این گیاه از نواحی گرم و نیمه گرم می‌باشد و موطن اصلی آن را در سوریه و جنوب ترکیه می‌دانند و از این نقاط به سایر نواحی که دارای آب و هوای مدیترانه‌ای هستند برده شد، و اکنون از دامنه‌های غربی هیمالیا در شرق تا سواحل اقیانوس اطلس در مغرب و در دو طرف دریای مدیترانه درخت زیتون کاشته می‌شود. علاوه بر نواحی نامبرده در آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی و استرالیا این گیاه را نیز کشت و مورد استفاده قرار می‌دهند (Kiristsakis, 1998).

معروف ترین گونه شناخته شده این گیاه زیتون اروپایی با نام علمی Olea europaea که از دوران باستان برای تهیه روغن زیتون و نیز برای خوردن خود میوه آن کاربرد داشته است، که در حالت طبیعی تلخ است و باید درمعرض تخمیر طبیعی قرار گیرد ویا به منظور قابل خوردن نمودن، آنرا در آب نمک بخوابانند (Kiristsakis, 1998). از دیدگاه پرورش دهندگان مدرن، تنوع زیتون های شناخته شده بسیارزیاد است. فقط در ایتالیا حداقل ۳۰۰ گونه وجود دارد اما تعداد کمی از آنها تاحد زیادی رشد   می کنند (Galili, et al., 1997). گونه های اصلی ایتالیا، Leccino،Frantoio  و Carolea هستند. هیچکدام از آنها را نمی توان با توصیفات باستانی همانند دانست، اگرچه بعید نیست بعضی از گونه های نازک برگ که بیش از همه مورد توجه می باشند از تبار Licinian معروف باشند (Boskou, 1996). درختان پهن برگ اسپانیا میوه های درشت می دهند اما غلاف آنها طعمی نسبتاً تلخ تر دارد و کیفیت روغن آنها نامرغوب تر است. این زیتونهای اسپانیایی است که معمولاً پس ازسوراخ سوراخ شدن و پر شدن پرورده شده وپس از خواباندن در آب نمک تازه خورده می شوند(Weissbein, 2006).

درختان زیتون حتی زمانیکه بدون هرس رشد آزادانه دارند دارای رشد بسیار آهسته ای هستند اما هنگامیکه امکان رشد طبیعی را در طول چند سال پیدا می کنند گاهی اوقات قطر تنه آنها به میزان چشمگیری افزایش می یابد، محیطی بیش از ۱۰ متر را به ثبت رسانده که احتمال می رود عمرآن به چند قرن برسد (Jacoboni and Fontanazza, 1981). قدمت بعضی از درختان زیتون ایتالیا را به اولین سالهای امپراطوری یا حتی روزهای جمهوری روم نسبت می دهند، اما همیشه سن چنین درختان باستانی در زمان رشد مورد تردید قرارمی گیرد و شناسایی آنها با توصیفات قدیمی هنوز دشوارتر است. درختان تحت پرورش به ندرت به ارتفاع بیش از ۱۵ متر می رسند و معمولاً در فرانسه و ایتالیا بوسیله هرس کردن های زیاد به ابعادی بسیار محدودتر منحصر می شوند. چوب آن که به رنگ زرد یا قهوه ای مایل به سبز روشن است اغلب با ته رنگ تیره تری رگه دار شده است و بسیار سخت و متراکم می باشد چوب آن برای قفسه سازان و خراطان تزئینی بسیار با ارزش است(Weissbein, 2006).

 ۱-۲- مشخصات گیاه شناسی زیتون:

زیتون گیاهی از خانواده Oleaceae و از جنس Olea است. خانواده اولئاسه ۳۰ تا ۳۵ جنس و حدود ۶۰۰ گونه دارد که اکثرا در مناطق گرمسیری دنیا پراکنده اند و به صورت درختان زینتی و صنعتی هستند و فقط گونه زیتون Olea europaea دارای میوه خوراکی است (مسچی و همکاران، ۱۳۸۱).

 ۱-۲-۱-ریشه

جنس خاک در نوع ریشه و گسترش آن تاثیر بسزایی دارد. در خاک های سنگین که تهویه به سختی انجام می گیرد انشعابات ریشه ها سطحی است. در خاک های سبک و زیتون کاری های دیم،‌ ریشه ها برای دسترسی به رطوبت،‌رشد عمقی و گسترش جانبی دارند. ریشه نهال های حاصله از کشت هسته یا قلمه تا ۴-۳ سال اولیه رشد عمقی دارند و پس از آن رشد جانبی آنها شروع می شود. متوسط عمق ریشه هار را ۵/۱ تا ۲ متر و  انشعابات عرضی ریشه ها در خاک های شنی و سبک تا ۱۲ می رسد (مسچی و همکاران، ۱۳۸۱).

  ۱-۲-۲-برگ

برگهای درخت زیتون سبزرنگ مایل به خاکستری، بیضوی و دراز در قسمت انتهایی می باشد و به وضعیت متقابل بر روی ساقه قرار گرفته اند (Hetherlington and Woodward, 2003). برگ های درخت زیتون همیشه سبز بوده و هر ۲ تا ۴ سال یک بار خزان می کنند، در صورتی که همه ساله برگ های جوان روی شاخه ها ظاهر می گردند(Fernandez, 2006). طول برگ ها ۵ تا ۲۳ سانتیمتر و عرض آنها ۱ تا ۲ سانتیمتر و دارای دمبرگ نسبتا دراز هستند. رنگ سطح فوقانی برگ ها سبز تیره است و پوشیده از یک لایه بافت مومی و در سطح تحتانی، کرک های ستاره ای نقره ای وجود دارد که دو عامل فوق موجب کاهش تبخیر رطوبت و افزایش توان مقاومت در مقابل خشکی و گرما می شوند(Martin, 1998).

 ۱-۲-۳- گل

زیتون،‌ گلهای سفید کوچکی دارد که کاسه و جام گلها دارای چهار درز  کاسه گل، دو پرچم و کلاله شکافته می باشد، این گلها به تدریج به شکل خوشه هایی که ازبغل برگها ظاهر می شوند بر روی چوبهای سالهای آخر می روید. گل های زیتون معمولا دیرتر از گل های سایر درختان میوه شکوفا می شوند، جوانه های گل از شهریورماه تا در محل اتصال دمبرگ به شاخه ها تشکیل می گردند(Martin, 1998). پس از طی دوره زمستان اگر سرمای ملایمی را پشت سر گذارند در بهار سال آینده تبدیل به گل می شوند بنابراین گل روی شاخه های دو ساله ظاهر می شود. گل ها خوشه ای هستند و هر خوشه چه از خوشه چه هایی تشکیل یافته است و دارای ۸ تا ۲۵ گل است (مسچی و همکاران ۱۳۸۱). رنگ گل ها سفید صدفی و دارای چهار گلبرگ، چهار کاسبرگ، ۲ پرچم و مادگی ۲ خانه ای هستند. گل ها بر دو نوع اند، گل های کامل که دارای اندام های نر و ماده هستند و گل های ناقص که فقط اندام نر دارند. تعداد گل ها فوق العاده زیاد است و در صورتی که ۱ تا ۳ درصد گل ها به میوه تبدیل گردد باردهی مناسب و اقتصادی خواهد بود. تلقیح توسط باد و حشرات انجام می گیرد. عدم سازگاری گرده ها با مادگی از مهمترین عوامل شناخته شده دگرباروری در زیتون است(Martin, 1994).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.