تحقیق مشخصات گیاهشناسی ، منشا ژنومی(ژنتیکی)گونه ها و اهمیت و ویژگی های پنبه و تنوع ژنتیکی و نشانگرهای آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مشخصات گیاهشناسی ، منشا ژنومی(ژنتیکی)گونه ها و اهمیت و ویژگی های پنبه و تنوع ژنتیکی و نشانگرهای آن دارای ۴۷  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱-پنبه    ۷
۲-۲-اهمیت و موقعیت پنبه در ایران:    ۱۰
۲-۳-مشخصات گیاهشناسی پنبه:    ۱۱
۲-۴-منشا ژنومی(ژنتیکی)گونه های پنبه :    ۱۲
۲-۵-منشاء گونه های تتراپلوئید :    ۱۳
۲-۶-گونه های زراعی پنبه:    ۱۴
Gossypium hirsutum2-6-1- :    ۱۴
Gossypium barbadense2-6-2- :    ۱۵
۲-۷-تاریخچه کشت پنبه    ۱۶
۲-۸-اهمیت بذر در پنبه    ۱۶
۲-۹-گرده افشانی و لقاح    ۱۷
۲-۱۰- الیاف    ۱۸
۲-۱۱- سازگاری    ۱۹
۲-۱۱-۱- نیازهای اقلیمی    ۱۹
۲-۱۱-۲- نیازهای رطوبتی    ۱۹
۲-۱۱-۳-  نیازهای خاکی    ۲۰
۲-۱۱-۴-  نیازهای غذائی    ۲۱
۲-۱۲-اهمیت و ویژگی های پنبه    ۲۱
۲-۱۲-۱-اهمیت پنبه در ایران    ۲۲
۲-۱۲-۲-تولید و مصرف پنبه در جهان    ۲۳
۲-۱۳- سطح زیر کشت، تولید و عملکرد پنبه در ایران    ۲۴
۲-۱۴-خواص و موارد استفاده پنبه    ۲۴
۲-۱۵- تنوع ژنتیکی    ۲۵
۲-۱۵-۱- نشانگرهای مورفولوژیکی    ۲۷
۲-۱۵-۲-نشاگر پروتئین    ۲۷
۲-۱۵-۳- نشانگرهای DNA    ۲۸
۲-۱۵-۴- RAPD    ۲۹
۲-۱۵-۴-۱- مزایا و معایب نشانگرهای RAPD    ۳۰
۲-۱۶-بررسی منابع:    ۳۰
منابع :    ۳۹

 منابع

بهداد، ا. ۱۳۸۵٫ فیتوپاتولوژی و بیماری­های مهم گیاهی ایران. ناشر عطر عترت. ۸۷۵ صفحه.

اهدایی، ب. ۱۳۸۶٫ اصلاح نباتات. انتشارات دانشگاه جندی شاپور. ۶۲۲ ص.

عبدمیشانی، س، ح. اشرفی، ا. فصیحی هرندی. ۱۳۷۵٫ واکنش زنجیره ای پلیمراز(PCR) و کاربرد آن در ژنتیک و اصلاح نباتات. مقالات کلیدی چهارمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران. دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان. صفحات ۲۴۱- ۱۹۴٫

درسنامه PCR، کارگاه عملی و نظری PCR.. 1372. مرکز تحقیقات مهندسی ژنتیک و تکنولوژی زیستی. ص ۱۹۲-۱۸۶٫

دهقان شعار، م.، حمیدی، آ. و مبصر، ص. (۱۳۸۴). شیوه های ارزیابی قدرت بذر(ترجمه)، نشر آموزش کشاورزی.

حسینی نژاد، زهره، ۱۳۶۷٫ بررسی ترکیب پذیری و پدیده هتروزیس در پنبه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران.

حسینی نژاد، زهره،۱۳۶۷٫ بررسی ترکیب پذیری و پدیده هتروزیس در پنبه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران.

نعمتی، ن. ا. ۱۳۷۲٫ پنبه. موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر. بخش تحقیقات پنبه و گیاهان لیفی.

نوری دلویی، م.ر.،س.خسروی نیا، ف. مجیدفر. ۱۳۷۳٫ فرهنگ مهندسی ژنتیک. انتشارات مرکز ملی مهندسی ژنتیک و تکنولوژی زیستی، تهران. صفحه ۳۳۶ .

خدابنده، ن. ۱۳۷۶٫زراعت گیاهان صنعتی(انتشارات مرکز نشر سپهر).

خدابنده۱۳۶۹٫ زراعت گیاهان زینتی. انتشارات مرکز نشر سپهر. صفحه ۴۵۴ .

FAO/IAEA. 2010. Molecular characterization of mutant germplasm.Pp 145.

Singh, p.1998. Cotton Breeding ,kalyani publishers New Dehli .p:125-135.

Mahasi, M. J., Wachira, F. N., Pathak, R. S., and Riungu, T. C. 2009. Genetic polymorphism in exotic safflower (Carthamus tinctorius L.) using RAPD markers. Journal of Plant Breeding and Crop Science Vol. 1(1). 8-12.

Mahla, S.V.S. and Singh, I.P. 1988. Possibilities of commercial exploitation of cotton hybrids (Gossypium hirsutum) correlation studies. Agricultural Science Digest, India, 8(1):22-26.

مقدمه

گیاهان به عنوان ثروت هر جامعه و امانتی برای آیندگاه محسوب می­شوند. امروزه کارشناسان، گیاهان را زمینه­ ساز ادامه حیات کلیه موجودات زنده و سرسبزی آنها را نشانه پیشرفت علمی و فرهنگی جوامع و زمینه ساز توسعه پایدار می­دانند. گیاهان نمونه­ های بارز پایداری منابع طبیعی و به عنوان ماندگارترین و کامل­ترین اکوسیست­های زیستی محسوب می­شوند که در راس هرم غذایی قرار دارند. گیاهان با تشکیل اولین حلقه زنجیره غذایی به عنوان تولیدکنندگان اولیه شناخته شده­اند به طوریکه از یک طرف با جانوران و از طرف دیگر با یکدیگر و محیط اطراف خود یعنی محیط غیر زنده از جمله سنگ، خاک و آب در ارتباط هستند و بدین صورت چرخه حیات را به گردش در می­آورند. بشر به دلیل نیازهای روزمره خود وابستگی کامل به گیاهان دارد. این نیاز او را ترغیب می­کند تا با بهره­گرفتن از دانش و روش­های علمی نوین اطلاعات بیشتری در مورد گیاهان به دست آورد. گیاهان گوناگون شرایط خاصی را جهت رشد و نمو خود دارند به طوریکه مجموع این شرایط ارتباط بین گیاه و محیط را توجیه می­نماید (امید بیگی، ۱۳۷۴).

امروزه تولیدات گیاهی غذای اصلی جامعه­ ی بشری را تشکیل می­دهد طوری که بیش از ۹۰ درصد مواد غذایی مورد نیاز انسان از گیاهان تامین می­شود (بهداد، ۱۳۸۵). در بین محصولات گیاهی، گیاهان دانه روغنی به دلیل سهم بسزایی که در تولید مواد لیپیدی مورد نیاز بدن انسان دارد، از جایگاه ویژه­ای برخوردار هستند. افزایش روز افزون مصرف در کشورهای در حال توسعه تقاضا برای تولید مواد غذایی را بالا می­برد. از این رو برای افزایش تولید دو راه حل پیش رو است : افزایش تولید در واحد سطح و افزایش سطح زیر کشت. از آنجایی که پی­آمد افزایش سطح زیر کشت، کاهش مراتع و جنگل­ها و صدمات جبران ناپذیر محیط زیستی است؛ به نظر می­رسد تنها راه باقی مانده، افزایش تولید در واحد سطح می­باشد (قهرمان و عطار، ۱۳۷۷). در این اواخر توجه اصلاح کنندگان نباتات به گیاهان صنعتی یعنی گیاهانی که دارای ترکیبات شیمیایی مخصوص باشند جلب شده و به ژن‌های مفید توجه می‌نمایند (اهدایی، ۱۳۸۶).

هدف‌های کلی اصلاح نباتات افزایش عملکرد در واحد سطح، بهتر نمودن کیفیت محصولات کشاورزی و تولید مواد اولیه است. برای نیل به این اهدافش طریق مختلف ولی وابسته وجود دارد: افزایش عملکرد، مقاومت به آفات و امراض، گسترش دامنه‌ی کشت، افزایش کیفیت محصولات گیاهی، واریته‌های هیبرید و تولید نباتات جدید زراعی.

پنبه (Gossypium hirsutum L.) یکی از گیاهان صنعتی مهمی است که بیشتر با هدف تولید الیاف کشت می­شود. میزان عملکرد جهانی آن به طور متوسط ۷۰۹ کیلوگرم در هکتار می باشد و ۳۶ میلیون هکتار سطح زیر کشت جهانی دارد. میزان تولید سالیانه آن ۱۱۷ میلیون تن بوده و کشورهای هند، چین و آمریکا به ترتیب بالاترین سطح زیر کشت پنبه را به خود اختصاص داده­اند (FAO. 2006). پیشرفت تکنیک، تغییرات در سیستم کشت و مسائل جدیدی که در زراعت پنبه مطرح می­گردد ضرورت تهیه ارقام جدید با صفات مورد نیاز را ایجاب می­کند. یکی از راههای افزایش عملکرد پنبه ارزیابی و انتخاب ارقامی است که از کشورهای خارج وارد شده و در شرایط اقلیمی مناطق مختلف سازگاری خوبی از خود نشان داده­اند(زینلی، ۱۳۷۸).

درک و آگاهی از تنوع و شباهت ژنتیکی در درون افراد یا جمعیت ها، برای استفاده­ی مؤثر از منابع ژنتیکی در یک برنامه اصلاحی مفید هستند (صفوی و همکاران، ۲۰۱۰). در گذشته، ژرم­پلاسم پنبه به طور کامل بر اساس صفات مورفولوژیکی، تنش­های غیر زنده و یا خصوصیات بیوشیمیایی که لزوما منعکس کننده تنوع ژنتیکی نبود مشخص می­شد. مطالعات انجام شده نشان داده­اند که تعداد کافی از نشانگرهای مورفولوژیکی برای پوشش دقیق ژنوم وجود ندارد و همچنین محیط زیست تاثیر قوی بر صفات مورفولوژیکی دارد. ایزوآنزیم­ها با اینکه به طور مستقیم مربوط به ژن هستند، اما ذاتا سطح پایینی از چند ریختی را در میان ارقام نزدیک شرح می­دهند که استفاده از آنها را در تجزیه و تحلیل ارتباط ژنتیکی و انتخاب به کمک نشانگر، محدود می­سازد. از این رو انتخاب ارقام بر اساس نشانگرهای مولکولی قابل اعتماد و مقرون به صرفه خواهد بود (محاسی و همکاران، ۲۰۰۹).

۲-۱-پنبه

گیاه پنبه به عنوان مهمترین و با قدمت ترین گیاه لیفی مصارف گوناگونی دارد و از نظر اقتصادی و تجاری دارای اهمیت فوق العاده می باشد و مهمترین و پر مصرف ترین الیاف صنعتی بوده واز نظر غذایی نیز به عنوان یک دانه روغنی مقام دوم جهان را دارا می باشد .

اگر چه تجارت غلات و رقابت الیاف مصنوعی با پنبه باعث شده که این گیاه اهمیت نسبی خود را از دست بدهد ولی با این تفاسیر مصرف جهانی و سطح زیر کشت ان افزایش یافته است .(نوری دلویی ،۱۳۷۳)

پنبه در جهان از مهمترین محصولات استراتژیک کشاورزی بشمار می اید این محصول تحت شرایط بسیار متفاوت اقلیمی در نقاط مختلف دنیا کشت و تولید می شود.همچنین به عنوان یک کالای حیاتی مورد نیاز تمام افراد بشر بوده و ان را به طور روزمره به کار می برند تا جاییکه به آن نام طلای سفید داده اند .( نعمتی، ۱۳۷۲)

امروزه با پیشرفت های کمی و کیفی در تهیه انواع الیاف مصنوعی (سلولزی و ترکیبی)این حقیقت انکار ناپذیر است که هیچ رقیبی توان برابری با پنبه را نداشته و ارزش و مقام ان همچنان پا بر جاست.( نعمتی ،۱۳۷۲)

به طور کلی پنبه سه تاثیر مهم و اساسی در اقتصاد کشور دارد که عبارت انداز:

۱-تامین کالای اساسی جامعه نظیر نخ ،پارچه،روغن،علوفه دام و غیره

۲-تاثیر در صنعت و اقتصاد کلی کشور نظیر کارخانجات نساجی،پنبه پاک کنی ،روغن کشی ،کارگاه های قالیبافی و بافندگی دستی،مبلمان سازی ،پشم مصنوعی،طناب بافی،تهیه صابون،تهیه فیلم عکاسی ،لاستیک سازی،شمع و غیره.

۳-تأثیر در اشتغال زایی ،به طوری که در حال حاضر قریب به دو میلیون نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم به پنبه و فراورده های ان اشتغال داشته و زندگی و معیشت آنان با تولید ،توزیع و مصرف پنبه تامین می گردد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.