تحقیق مشخصات گیاه شناسی توتون و نقش پتاسیم در گیاه و تنش خشکی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مشخصات گیاه شناسی توتون و نقش پتاسیم در گیاه و تنش خشکی دارای ۳۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱- مقدمه    ۵
۱-۱ تعریف تکنولوژی نانو    ۵
۱-۱-۱ تاریخچه نانو تکنولوژی    ۵
۱-۱-۲ کاربرد تکنولوژی نانو در تولید کودهای کشاورزی    ۵
۱-۱-۳ فواید و معایب نانو تکنولوژی    ۶
۱-۲اهمیت گیاه توتون    ۶
۱-۲-۱تاریخچه توتون    ۷
۱-۲-۲ مناطق تولید توتون در جهان    ۷
۱-۲-۳ مناطق مستعد کشت توتون در ایران    ۷
۱-۲-۴-مشخصات گیاهشناسی توتون    ۸
۱-۲-۵ نیازهای اقلیمی    ۸
۱-۳ نقش پتاسیم در گیاه    ۹
کمبود پتاسیم در گیاه    ۹
۱-۴ تنشهای گیاهی    ۱۰
۱-۴-۱-۱ تنش آب    ۱۱
۱-۵ تاثیر تنش خشکی بر میزان جذب پتاسیم در گیاه    ۱۳
۱-۶ اثرات فیزیولوژیکی تنش خشکی در گیاهان    ۱۴
۱-۷ پاسخ روزنه به تنش خشکی    ۱۵
۱-۷-۱ نقش پتاسیم در پاسخ روزنه    ۱۵
۱-۸ اثرات تنش خشکی بر فتوسنتز    ۱۶
۱-۸-۱ نقش پتاسیم در فتوسنتز    ۱۶
۱-۹ روشهای مقابله گیاه با تنش    ۱۶
۱-۱۰ کلروفیل    ۱۷
۱-۱۰-۱ طیف جذبی کلروفیلها    ۱۷
۱-۱۱ کاروتنوئید ها    ۱۸
۱-۱۲ ترکیبات فنلی    ۱۹
۱-۱۳ پرولین    ۲۰
۱-۱۴ مرور منابع    ۲۰
۱-۱۴-۱ تاثیر تنش خشکی بر محتوای پرولین    ۲۱
۱-۱۴-۲ تاثیر تنش خشکی بر محتوای پروتئین    ۲۱
۱-۱۴-۳ تاثیر تنش خشکی بر محتوای رنگیزههای فتوسنتزی    ۲۲
۱-۱۴-۴ بررسی اثر تنش خشکی بر محتوای MDA    ۲۳
۱-۱۴-۵ بررسی اثر تنش خشکی بر محتوای فنل تام    ۲۳
۱-۱۴-۶ بررسی اثر تنش خشکی بر محتوای پتاسیم برگ    ۲۴
۱-۱۴-۷ نحوه عملکرد نانو مواد در تنش خشکی    ۲۴
منابع    ۲۶

منابع

کوچکی، ع و سرمدنیا، ح. (۱۳۷۴) فیزیولوژی گیاهان زراعی (ترجمه). چاپ هشتم، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. ۴۰۰ صفحه.

ساکی نژاد ،ط .( ۱۳۸۲ ) ، مطالعه اثر تنش آب بر روند جذب عناصر ازت ،فسفر ،پتاسیم و سدیم در دوره های مختلف رشد، با توجه به خصوصیات مرفولوژیکی گیاه ذرت در شرایط آب و هوایی اهواز ، رساله ی دکتری.

کبیری، ر. نصیبی، ف و فرخ بخش، ح. (۱۳۹۲). مطالعه برخی پارامترهای اکسیداتیو ناشی از تنش خشکی در گیاه سیاهدانه در شرایط کشت هیدروپونیک. فرآیند و کارکرد گیاهی، جلد ۲، شماره۱٫

میرزایی، م. معینی، ا و قناتی، ف. (۱۳۸۹). اثر تنش خشکی بر میزان پرولین و قندهای محلول گیاهچه های کلزا (Brassica napus). مجله زیست­شناسی ایران، جلد ۲۶، شماره۱٫

نظران م، خلج ح ، لبافی حس ن آبادی م، شمس آبادی م، رزلزی ع،. (۱۳۸۸). بررسی اثر محلول پاشی نانو کود آلی کلات آهن بر خصوص ات کمی و ک فی گندم دیم، ۱۶-۱۵ مهر، سالن همایش موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال بذر، چکیده مقالات دومین همایش ملی کاربرد نانو تکنولوژی در کشاورزی.

صادقی، م. سمیع­زاده لاهیجی، ح. درویش، ف و بی­همتا، م. (۱۳۸۹). ارزیابی ترکیب­پذیری ارقام توتون از نظر برخی صفات مرتبط با کیفیت در شرایط تنش و بدون تنش خشکی. فصل­نامه دانش نوین کشاورزی پایدار- سال ششم، شماره ۲۱٫

صالحی اسکندری، ب.، ب. خلدبرین و ع. مرادشاهی. (۱۳۹۰) . برهمکنش تنش خشکی و پتاسیم بر جذب و انتقال یون پتاسیم در دو رقم متحمل و حساس به خشکی کلزا (Brassica napus L). مجله علوم زراعی ایران ۱۳ (۱) ۶۰-۴۹٫

ظریف کتابی ح. و کوچکی ع. (۱۳۷۹) . تاثیر تنش خشکی بر رشد و برخی خصوصیات چند گونه یونجه یکساله در شرایط گلخانه . مجله علوم و صنایع کشاورزی ۱۴: ۵۸-۴۹٫

قلی­زاده، ع. دردی­پور، ا و مهدوی، ع. (۱۳۹۲). تعیین حد بحرانی پتاسیم در خاک های مزارع توتون کاری استان های مازندران و گلستان. مجله مدیریت خاک و تولید پایدار جلد سوم، شماره اول.

یامچی، ا. رستگار جزی، ف. قبادی، س. موسوی، ا و کارخانه­ای، ع.ا. (۱۳۸۳). بیان فراوان ژن  Δ– پرولین- ۵-کربوکسیلات سنتتاز Δ ( p5cs )، با هدف افزایش مقاومت به تنش های اسموتیک در گیاه تراریخت توتون ( Nicotiana tabacum cv. Xanthi ). علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی. سال هشتم. شماره چهارم.

شریعت، آ. عصاره، م. (۱۳۸۵). اثر تنش خشکی بر رنگیزه­های گیاهی، پرولین، قندهای محلول و پارامترهای رشد چهار گونه از اکالیپتوس. پژوهش و سازندگی در منابع طبیعی، شماره ۷۸٫

– مقدمه

۱-۱ تعریف تکنولوژی نانو

انجمن رویال انگلستان، فناوری نانو را تحت عنوان طراحی، توصیف، تولید و کاربرد ساختارها، وسایل و سیستم­هایی که دارای شکل و اندازه در مقیاس نانو (۱ تا ۱۰۰ نانومتر) هستند، تعریف نموده است. در چنین مقیاسی قوانین طبیعی حاکم بر پدیده­های فیزیکی و شیمیایی صدق نمی کند (Chinnamuthu, 2009).

۱-۱-۱ تاریخچه نانو تکنولوژی

نانو یک کلمه یونانی به معنای کوتوله یا به معنای چیزی کوچکتر از اندازه معمولی گرفته شده است. در حدود سال ۱۹۵۰ میلادی فیزیکدان معروف آمریکایی، پروفسور ریچارد فاینمن پیشنهاد ساخت یک موتور الکتریکی با ابعاد کمتر از ۶۴/۱ اینج را داد و برای کسی که اولین بار موفق به ساخت آن شود، جایزه ۱۰۰۰ دلاری تعیین نمود.  سرانجام ویلیام مک لیلان با زحمت فراوان توانست بوسیله یک انبرک دستی و یک میکروسکپ این کار را به انجام برساند. در واقع هدف فاینمن از این کار ایجاد انگیزه در موسسات آموزشی و تحقیقاتی بود تا توجه آنها را به دنیای میکروها و نانوها جلب کند.

فاینمن برای اولین بار و بطور جدی این بحث را در سال ۱۹۶۰ و در انجمن تکنولوژی کالیفرنیا (Caltech) طی یک سخنرانی با عنوان “آن پایین فضای بسیاری هست” مطرح کرد. در طی این سخنرانی فاینمن طریقه نگارش ۲۴ جلد دایره المعارف Britanica   را به صورت تئوری بر نوک یک سوزن توضیح داد و بدین ترتیب شاخه جدیدی از دانش پا به عرصه ظهور گذاشت ( Nowack, 2007).

۱-۱-۲ کاربرد تکنولوژی نانو در تولید کودهای کشاورزی

تکنولوژی نانو با کوچک کردن ذرات تا اندازه یک میلیاردم متر، منجر به افزایش نسبت سطح به حجم شده و این ویژگی باعث بروز خواص فیزیکی منحصر به فرد و تاثیرگذاری بیشتر این مواد می­شود.

نانوکودها، به دلیل رهاسازی تدریجی و آرام عناصر غذایی خود، بهترین جایگزین برای کودهای محلول مرسوم هستند. با بهره­گیری از نانوکودها، عناصر غذایی به آرامی و با سرعت مناسب در تمام طول فصل رشد گیاه آزاد می­شوند و بنابراین به دلیل کاهش شدید آب­شویی عناصر، گیاهان قادر به جذب بیشترین مقدار مواد غذایی خواهند بود (Chinnamuthu, 2009).

تحقیقات نشان داد که استفاده از کودهای تهیه شده با فناوری نانو، در مقایسه با کودهای غیرنانو می­تواند تاثیرات قابل توجهی بر ویژگی­های فیزیولوژیکی گیاهان داشته باشد.

۱-۱-۳ فواید و معایب نانو تکنولوژی

فناوری نانو پیشرفت­های گسترده­ای در علم کشاورزی داشته است، از قبیل تولید و فناوری تبدیل ضایعات کشاورزی به انرژی و سایر محصولات جانبی مفید از طریق پردازش نانو زیستی آنزیمی و پیشگیری و درمان بیماری­های گیاهی و غیره (Carmen, 2003). فناوری نانو قادر به تولید نانو حسگرهایی است که در کوچکترین سطوح قادر به تشخیص پاتوژن هستند. همچنین فناوری نانو دارای راه حل برای تجزیه مداوم مواد شیمیایی به اجزای بی­ضرر و گاهی اوقات مفید است (Baruah and Dutta, et al., 2009).

استفاده از نانو مواد تولید شده، نه تنها به­دلیل خواص منحصر به فردشان دارای مزایایی هستند، بلکه معایب آن­ها به خاطر استفاده از انرژی زیاد و حجم CO2 تولید شده ناشی از سوخت­های دیزلی، گداختن فلزات و حرارت دادن پلیمرهای ساخته شده با فناوری نانو می­باشد. از این رو مهم است به منظور افزایش عملکرد اقتصادی و کاهش اثرات زیست محیطی نانو مواد، مزیت­های این تکنولوژی نو پا تقویت شده و در عین حال با معایب آن­ها مقابله شود (Gao, 2013).

اینگل و همکاران در سال ۲۰۰۸ نشان دادند که در صورتی­که نانو مواد استنشاق شوند در مجاری تنفسی و ریه­ها رسوب می­کنند (Ingle, et al., 2008). در تحقیقی مشابه اثر مخرب نانو ذرات نقره بر التهاب ریه تایید شد (Asharani, et al. 2009).

۱-۲اهمیت گیاه توتون

توتون از دیرباز در قالب تولید دخانیات، ارزش اقتصادی زیادی برای بسیاری از کشورها در دنیا داشته­است. امروزه نگرش دارویی به این گیاه، مسیر تازه­ای را برای استفاده بهینه از توتون در دنیا فراهم کرده­است، به ­طوریکه توتون در آینده به­عنوان محصول مهم تولید پروتئین نوترکیب و از منابع ارزشمند گیاهی به دنیا معرفی خواهد شد (Fischer and Emans, 2000).

از یک دهه قبل تاکنون، توتون از منابع مهم تولید پروتئین­های دارویی در دنیا محسوب می­شود. امروزه تولید پروتئین­های نوترکیب مثل آنتی­بادی­ها، واکسن­ها، پروتئین­های تنظیم­کننده و آنزیم­ها یک صنعت دارویی رو به رشد در دنیا محسوب می­شوند (Garber, 2001).

همچنین بر اساس نتایج به­دست آمده، از عصاره برگ توتون برای رفع کچلی، سودا و زخم­های عفونی نیز استفاده می­شود (Berenji, F. et al. 2013).

۱-۲-۱تاریخچه توتون

توتون گیاهی است که به­طور بومی در شمال و جنوب امریکا رشد می­کند. گفته می­شود که ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح توتون در امریکا رشد کرد. بطوریکه سرخپوستان امریکایی از توتون در بسیاری از اعمال مذهبی خود استفاده می­کردند و اعتقاد داشتند که توتون مسکن مناسبی برای دردهاست (Gunn, 1887).

در ۱۵ اکتبر ۱۴۹۲، کریستف کلمب توتون خشک را بعنوان یک هدیه از سرخپوستان امریکایی دریافت کرد. بلافاصله پس از آن ملوانان توتون را به اروپا آورده و کارخانه­­های تولید توتون در سراسر اروپا تاسیس شد. دلیل اصلی محبوبیت رشد توتون در اروپا، خواص درمانی آن بود. اروپایی ها بر این باور بودند که توتون می­تواند تقریبا هر چیزی، از بوی بد دهان تا سرطان را درمان کند (Grzybowski 2005).

اما کشت توتون نخستین بار در سال ۱۵۴۸ میلادی توسط پرتغالی ها در کشور برزیل صورت گرفت، آنگاه در سال ۱۵۵۶میلادی توسط سفیر فرانسه در پرتغال به نام  ژان نیکوت به فرانسه برده شد و به افتخار این شخص جنس توتون، نیکوتیانا و آلکالوئید آن نیکوتین نام گرفت. سپس در سال ۱۵۵۹ به اسپانیا راه یافت، در سال ۱۵۶۴ سیاحی بنام سرجان هاوکینز و همکارانش از آمریکای شمالی به انگلستان مراجعت نموده و توتون و استعمال آنرا به مردم انگلستان معرفی نمودند. در سال ۱۵۸۰ میلادی نخستین بار اروپائیان توتون را در کوبا کشت کردند و در همین سال توتون به ترکیه و لهستان نیز راه یافت (Benedict, 2005).

 ۱-۲-۲ مناطق تولید توتون در جهان

از سال ۱۹۶۰ بخش عمده­ای از تولیدات توتون از امریکا به آفریقا و آسیا نقل مکان کرد. در آن زمان نیمی از زمین­های کشت توتون در امریکا، کانادا و مکزیک بود; اما امروزه در چین، مالاوی و تانزانیا کشت توتون ۲ برابر شده است (Benedict, 2005).

کشت توتون در بیش از ۱۲۵ کشور دنیا افزایش یافت و بیش از ۴ میلیون هکتار زمین را به خود اختصاص داده است که تنها ۳/۱ هکتار آن در چین است. محصول توتون در امریکا به ارزش حدود ۲۰ میلیارد دلار، بخش کوچکی از فروش محصولات توتون در جهان می­باشد (lizars, 1883).

 ۱-۲-۳ مناطق مستعد کشت توتون در ایران

مناطق کشت توتون در ایران شامل استان­های آذربایجان غربی (شهرهای سردشت، قره ضیا الدین، ارومیه، مهاباد، بوکان، اشنویه و خوی) ، کردستان (شهرهای مریوان، بانه و سقز )، گلستان (شهرهای علی آباد، گرگان، مینودشت و دوزین)، گیلان (شهرهای تالش، آستارا و صومعه سرا ) و مازندران (شهرهای بهشهر، ساری، سورک و نکا) است (Kavoosi, 2006).

۱-۲-۴-مشخصات گیاه­شناسی توتون

توتون با نام علمی  Nicotiana tabacum L  از تیره سیب­ زمینی، روزکوتاه، خودگشن و ۴۸n=2 کروموزومی است. این گونه به همراه  توتون شرقی (Nicotiana rustica) و ایرانی (Nicotiana persica) در ایران کشت می­شود (McCants and Woltz 2006).

توتون گیاهی است یک­ساله به ارتفاع یک تا ۲ متر (گاهی بیشتر) و پوشیده از تارهای چسبنده بسیار کوتاه که از کلیه اندام­های آن بوی قوی و ناپسند استشمام می­شود. این گیاه ریشه راست دارد که طول آن با توجه به شرایط اقلیمی محل رویش بین ۵۰ تا ۶۰ سانتی­متر بوده که در مناطق خشک به ۲۰۰ سانتی­متر هم می­رسد. برگ­های توتون نسبتاً بزرگ و فاقد دمبرگ و به اشکال قلبی شکل، تخم مرغی شکل، نیزه­ای شکل، خمیده (وسط برگ انحنا دارد) و یا صاف دیده می­شود. ساقه­ بیضوی و به رنگ سبز دارد. گل­های آن نر – ماده  است. کاسه گل آن لوله­ای شکل، منتهی به ۵ تقسیم نوک­تیز (غالباً نامساوی) و جام گل آن قیفی شکل و ۳ مرتبه بزرگ­تر از کاسه گل است. پنج پرچم دارد. میوه­اش پوشینه ، بیضوی و محتوی دانه­های (بذر) بسیار است. بذر بسیار کوچک و کم و بیش بیضی شکل و رنگ آن قرمز تیره­ است. چنان­چه بذرها در شرایط مناسبی نگهداری شوند تا ۱ سال قوه رویشی خود را حفظ خواهند کرد (McCants and Woltz 2003).

 ۱-۲-۵ نیازهای اقلیمی

توتون در اقلیم­های مختلف قابلیت رشد دارد، ولی به­منظور افزایش عملکرد آن باید از مناطق گرم استفاده کرد. درجه حرارت خاک نقش عمده­ای در رویش بذر توتون دارد. دمای مطلوب برای جوانه­زنی بذر توتون ۲۵ تا ۲۷ درجه سانتی­گراد است. میانگین دما در مرحله رشد و نمو برگ­ها ۲۰ درجه سانتی­گراد مناسب است. در این مرحله تغییرات درجه حرارت نباید از ۱۰ درجه سانتی­گراد بیشتر باشد. گیاه توتون به سرما حساس است، ولی نشاءهای قوی برای مدتی قادر به تحمل ۱- درجه سانتی­گراد می­باشد. نور سبب افزایش مقدار آلکالوئیدهای برگ توتون می­شود. کشت این گیاه در مناطق ابری و یا زیر سایه درختان سبب کاهش شدید آلکالوئیدها به­خصوص نیکوتین خواهد شد. آب فراوان و همچنین آبیاری کم سبب کاهش کیفیت توتون می­شود. آب فراوان اگر چه سبب افزایش عملکرد برگ می­شود، ولی با کاهش نیکوتین و پروتئین برگ­ها همراه است. مناطقی که مقدار بارندگی سالانه آن زیاد است، گیاهان را باید در مناطق شیب­دار کشت کرد. در طول رویش گیاهان به ۳۶۰ تا ۴۵۰ میلی­متر آبیاری نیاز دارند. ارقام مختلف توتون به خاک­های متفاوتی نیاز دارند. مثلاً خاک­های شنی حاوی مقادیر کم یا متوسط ترکیبات هوموسی، خاک­های مناسبی برای کشت توتون رقم ویرجینیا (virginia) است. خاک­های شنی حاوی مقادیر فراوان ترکیبات هوموسی، خاک­های مناسبی برای کشت ارقام بارلی و هاوانا است. خاک­های خنثی یا کمی اسیدی برای کشت گیاهان رقم ویرجینیا و خاک­های خنثی یا کمی قلیایی برای کاشت رقم بارلی مناسب­تر است. pH خاک برای توتون بین ۲/۵ تا ۷ مناسب است (Xiaobing et al., 2005).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاهان
  • تحقیق تنش خشکی و انواع مکانیسم های مقاومت به خشکی
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق تنش خشکی و اثرات تنش خشکی و تراکم کاشت بر رشد و نمو گیاهان و ویژگی‌های گیاهشناسی و مورفولوژیکی سیر
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.