تحقیق مشخصات گیاه شناسی و وضعیت ژنتیکی برنج و کاربرد نشانگرهای مولکولی و ریزماهواره در برنج

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مشخصات گیاه شناسی و وضعیت ژنتیکی برنج و کاربرد نشانگرهای مولکولی و ریزماهواره در برنج دارای ۴۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه    ۴
۱-۲- متابولیتهای ثانویه در گیاهان    ۴
۲-۱- مشخصات گیاهشناسی برنج    ۷
۲- ۲- وضعیت ژنتیکی برنج    ۷
۲-۴- ژنهای مسئول بیوسنتز فلاوونوئیدها و آنتوسیانینها    ۹
۲-۵- برنج رنگی    ۱۰
۲-۶- نشانگرها در برنامههای اصلاحی    ۱۲
۲-۶-۱- تعریف نشانگر    ۱۲
۲-۶-۲- انواع نشانگرها    ۱۲
۲-۷- کاربرد نشانگرهای مولکولی    ۱۶
۲-۸- انتخاب میان انواع مختلف نشاگرها    ۱۸
۲-۹- کاربرد نشانگرهای مولکولی در برنج    ۱۹
۲-۱۰- انتخاب به کمک نشانگرها    ۲۰
۲-۱۱- استفاده از نشانگرهای مولکولی در تهیه نقشه ژنتیکی    ۲۱
۲- ۱۲- ریزماهواره    ۲۱
۲-۱۲-۱- تشخیص آللهای ریزماهواره    ۲۳
۲-۱۲-۲- مزایای نشانگرهای ریزماهواره    ۲۴
۲-۱۲-۳- مشکلات کار با ریزماهواره    ۲۵
۲-۱۲-۴- ریزماهوارهها در گیاهان و برنج    ۲۶
۲-۱۲-۵- کاربردهای ریزماهواره    ۲۷
۲-۱۳- نقشههای پیوستگی ژنتیکی    ۲۸
۲-۱۴- ویژگیهای نقشه    ۲۹
۲-۱۵- سابقه نقشه یابی صفت رنگ در برنج    ۳۰
منابع    ۴۱

منابع

ابراهیم زاده، ح. ۱۳۷۲ فیزیولوژی گیاهی (ترجمه). انتشارات دانشگاه تهران.۶۹۰ صفحه.

ارزانی، ا. ۱۳۷۸٫ اصلاح گیاهان زراعی (ترجمه). انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان. ۶۰۶ صفحه.

باقری، ع.، ع. دربندی، م. ملبوبی، ۱۳۸۱٫ کاربردهای عملی بیولوژی مولکولی گیاهی (ترجمه)، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

جوانمرد، آ. ۱۳۸۰٫ بررسی پلی مورفیسم پروموتور ژن گیرنده هورمون رشد (GHR) در گاوهای سیستانی، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم دامی، انشکده کشاورزی، دانشگاه تهران، ۱۴۷ صفحه.

خدابنده، ن. ۱۳۷۷٫ غلات. انتشارات دانشگاه تهران. ۵۳۷ صفحه.

درستی، حمید. ۱۳۸۰٫ آشنایی با برنج هیبرید. مدیریت ترویج و مشارکت مردمی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان.

ربیعی، ب. ۱۳۸۳٫ تجزیه QTL صفات دانه در ارقام برنج ایرانی. رساله دوره دکترا. دانشگاه تبریز.

فارسی، م. و ج. ذوالعلی ۱۳۸۲٫ اصول بیوتکنولوژی گیاهی (ترجمه). انتشارات فردوسی مشهد، چاپ دوم، ۴۹۵ صفحه.

قره یاضی، ب. ۱۳۷۵٫ کاربرد نشانگرهای DNA در اصلاح نباتات. چهارمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران. ۷-۴ شهریور ماه، دانشگاه صنعتی اصفهان.

نبی پور، ع. ۱۳۸۳٫ شناسایی و تعیین محل QTLهای کنترل کننده برخی صفات زراعی در آفتابگردان. رساله دوره دکترا. دانشگاه تهران.

نورمحمدی، قربان.، سید عطاء الله، سیادت، علی، کاشانی. ۱۳۸۰٫زراعت (غلات). انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز. ۲۵۳-۲۶۲٫

نعمت­زاده، ق. ۱۳۷۴. نقشه­یابی ژن کیفیت دانه در برنج با استفاده از نشانگر­های RFLP و RAPD. رساله دوره دکترا.

نقوی، م. ب. قره یاضی، ق. سالکده، ۱۳۸۴٫ نشانگرهای مولکولی، انتشارات دانشگاه تهران.

واعظی، ب.، ۱۳۷۹٫ تعیین تنوع ژنتیکی و طبقه­بندی ژرم­پلاسم برنج کشور از طریق مارکر­های مورفولوژیکی و مولکولی PCR-RAPD. پایان­نامه کارشناسی ارشد اصلاح نباتات، دانشکده علوم کشاورزی ساری، دانشگاه مازندران.

یزدی صمدی، ب و س. عبد میشانی. ۱۳۷۵٫ اصلاح گیاهان زراعی. مرکز نشر دانشگاهی، تهران. ۸۳ صفحه.

 ۱-۱-مقدمه

کشت برنج در ایران در نواحی شمالی و در نواحی جنوبی به ویژه خوزستان تاریخچه طولانی دارد. شواهد نشان می­دهد که این محصول در این ناحیه، قرنها پیش از میلاد مسیح و در زمان هخامنشیان رواج داشته است. در ایران اسلامی نیز علی رغم دستاوردهای خوب تحقیقاتی و قریب به ۶۰۰ هکتار زیر کشت برنج، متاسفانه به دلیل استفاده ناصحیح و توسعه محدود ارقام اصلاح شده و با توجه به رشد روز افزون جمعیت ایران، تولید داخلی برنج پاسخگوی نیاز مردم نیست و مقادیر قابل توجهی از خارج وارد می­شود. افزایش تولید به دو روش افزیش سطح زیر کشـت و افزایش در واحد سطـح امـکان­پذیر می­باشد. بدلیل محدود بودن زمین­های زراعی و نیز کمبود شدید آب، بدون تردید باید تولید را در واحد سطح با استفاده از روش­های به­زراعی و به­نژادی افزایش داد. دستیابی به خودکفایی در تولید برنج و حفظ ثبات قیمت آن، از جمله اهداف مهم در کشورهای کم درآمدی است که برنج بعنوان تنها غذای اصلی، اساس تأمین نیازهای غذایی بوده و برای مردم فقیر و آسیب پذیر این کشورها شغل و درآمد ایجاد می­نماید(۵۳).

۱-۲- متابولیت­ های ثانویه در گیاهان

بعضی از موجودات زنده خصوصاً گیاهان، طیف وسیعی از ترکیبات موسوم به متابولیت­های ثانویه را تولید می­کند. در مفهوم کلی، متابولیت­های ثانویه ترکیبات آلی هستند که نقش ضروری در رشد و نمو موجود زنده ندارند. با مطالعاتی که تا کنون صورت گرفته است، به نظر می­رسد که متابولیت­های ثانویه به عنوان مواد طبیعی نقش اکولوژیکی مهمی در واکنش­های دفاعی گیاهان و همچنین گرده افشانی و انتشار دانه­های گیاهان به وسیله حشرات و حیوانات دارند. بعضی از این ترکیبات به عنوان علف­کش و حشره کش در صنعت استفاده می­شوند در حالی که برخی دیگر کاربرد صنعتی ندارند. دسته بزرگی از متابولیت های ثانویه کاربرد دارویی و پزشکی دارند. ترکیبات دیگری از این گروه نیز نقش مهمی در تغذیه انسان و دام و کیفیت مواد غذایی (رنگ، طعم و بو) مختلف دارند (۷۲).

به دلیل کاربردهای فراوان، متابولیت­های ثانویه موضوع جالبی برای تحقیقات اصلاح نباتات از طریق روش­های مولکولی و مهندسی ژنتیـک محسـوب می­شوند. مطالعه در زمینه وظایف این ترکیبات در گیاهان، یک موضوع جالب و مهم برای بسیاری از پروژه­های تحقیقاتی شده است و نقش تعدادی از این ترکیبات مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است.

در ده سال گذشته تحقیقات چندانی در ارتباط با متابولیت­های ثانویه انجام نشده است. مانع بزرگ در انجام این تحقیقات اطلاعات اندک از مسیرهای تولید زیستی متابولیت­های ثانویه و برهم کنش آنزیم­های درگیر در این مسیر همچنین اطلاعات محدودی از ژن­های مربوط به متابولیت­های ثانویه در دسترس است. یکی از مسیرهایی که مطالعات بیشتری در سطح ژن­های دست اندرکار آن نسبت به دیگر متابولیت­های ثانویه انجام شده است، مسیـر تولید فلاوونوئیدها و آنتوسیـانین­ها است (۲۰). اکثـر ژن­های درگیر در مسیر تولید آنتوسیانین­ها همسانه­سازی شده و مطالعات فراوانی در سطح بیوشیمیایی، مولکولی و ژنتیک این دست از متابولیت­های ثانویه صورت گرفته است. یکی از مهمترین دلایل مطالعات بیشتر در این زمینه، آسانی بررسی این مواد از روی رنگ گل­ها، نوک دانه و پایه ساقه در گیاهانی همچون برنج است که بر اساس فنوتیپ قابل ارزیابی است (۷۳). هدف از مهندسی ژنتیک مسیر یک متابولیت ثانویه، افزایش مقدار یک ماده خاص یا گروهی از ترکیبات و یا حتی کاهش مقدار این ترکیبات است. برای دستیابی به هدف دوم که کاهش میزان تولید یک ماده خاص یا گروهی از مواد ناخواسته است، راه­های مختلفی وجود دارد. این مواد ممکن است ترکیبات سمی در یک محصول گیاهی، مواد مانع خالص سازی یک فرآورده صنعتی یا موادی از این دست باشد. یکی از این راه­ها، مسدود کردن یک مرحله از مسیر تولید متابولیت ثانویه و مختل کردن تولید یا فعالیت آنزیم مربوط به آن مرحله است. این هدف می­تواند با کاهش میزان mRNA مسئول تولید این آنزیم، با استفاده از فناوری آنتی­سنس، RNAi یا بیان بالای یک آنتی­بادی علیه آنزیم مسئول محقق شود. فناوری آنتی­سنس برای تغییر رنگ به طور گسترده­ای استفاده شده است. راه­های دیگر دستیابی به این هدف، تغییر مسیر به سوی مسیرهای موازی یا افزایش کاتابولیسم محصول نهایی است. اما ممکن است هدف از انجام تحقیقات، افزایش تولید یک ترکیب خاص در گیاه بوده یا انتقال ژن­های مربوط به مسیر تولید یک متابولیت ثانویه به یک گیاه یا یک ریزسازواره مورد نظر باشد. همچنین ممکن است تولید یک ماده جدید که به صورت طبیعی در گیاهان تولید نشود هدف یک پروژه تولیدی- پژوهشی باشد. در بـرخی روش­ها با تغییر میزان بیان یک یا چند ژن، بر موانع تولید یک ماده غلبه می کنند و در روش های دیگر، با حذف مسیرهای موازی (رقابتی) یا کاهش کاتابولیسم ماده مورد نظر، مقدار آن ماده را در گیاه می­افزایند. ایجاد تغییراتی در بیان ژن­های تنظیمی که کنترل مسیر تولید زیستی متابولیت­های ثانویه را برعهده دارند نیز از جمله روش­های افزایش یا کاهش تولید ترکیب مورد نظر است.

۱-۳- تهیه نقشه ­های ژنتیک

ریشه بسیاری از محدودیت­های روش­های مختلف اصلاح نباتات، نبود زیر بنا و مقدمات ضروری اساسی برای مطالعات ژنتیک است. یکی از اجزای کلیدی و زیر بنایی و ابزار اساسی مورد نیاز برنامه-های آینده اصلاح نباتات، تهیه نقشه­های ژنتیک است. شاید یکی از مهم­ترین کاربرد نشانگرهای DNA تهیه نقشه-های ژنتیک باشد که براساس آن می­توان جایگاه ژنی و کروموزومی ژن­های تعیین کننده صفات مطلوب (ترتیب و فاصله ژن­ها و نشانگرها از یکدیگر بر روی کروموزوم ها) را تعیین کرد.

با دانستن جایگاه یک ژن روی نقشه ژنتیک، می­توان از نشانگرهای مجاور آن برای احراز جود یک صفت متناظر استفاده کرد. بدین ترتیب نیازی به انتظار برای ظهور آثار ژن نیست. با استفاده از نشانگرهای DNA می توان صفات و مشخصات آینده یک نشای برنج را پیش بینی کرد. در نتیجه تاثیری مثبتی بر اصلاح و پیشبرد گیاه دارد.

 ۲-۱- مشخصات گیاه شناسی برنج

برنج یکی از گیاهان تیره غلات و متعلق به Poaceae (Gramineae) و قبیله Oryzae است، دارای جنس­ها و گونه­های زیادی است که مهمترین آن جنس Oryza sativa است.

ساقه برنج[۱] راست، استوانه­ای و جز در قسمتی که گره­ها وجود دارد توخالی است. ارتفاع ساقه از ۶۰ تا ۲۰۰ سانتیمتر متفاوت می­باشد. برنج علاوه بر ساقه اصلی، ۴ تا ۵ ساقه فرعی دارد. برگ­های برنج بصورت متناوب در دو توالی در دو طرف ساقه قرار گرفته­اند. برگ برنج دارای غلاف، پهنک، زبانک و گوشوارک است. همچنین برنج مانند گندم، دارای گل­آذین خوشه­ای می­باشد که دانه­ها در آن قرار می گیرند. سنبله­ها به طور انفرادی و با فاصله کم روی پانیکل قرار گرفته­اند. هر سنبلچه شامل یک عدد گلچه بارور است و هر گلچه دارای دو گلوم کوتاه می­باشد. برخلاف سنبلچه­های گندم، جو و ذرت که فشرده و نزدیک بهم هستند، سنبلچه­های برنج بصورت غیرفشرده روی محورهای اصلی و فرعی گل­آذیـن قرار می  گیرد. خوشه برنج دارای گل­های دوجنسی انفردی است که در خوشچه­های تک گلی قرار دارند (۴).

جنس اوریزا که بعنوان گیاه زراعی مورد کشت و کار قرار می­گیرد دیپلوئید (۲n=24) بوده و دارای شش پرچم است. برنج زراعی دارای سه زیر گونه به نام هندی (ایندیکا)، ژاپنی (ژاپونیکا) و جاوه­ای (جاوانیکا) می­باشد که هر یک دارای ویژگی­های مورفولوژی خاصی هستند.

[۱] – Culm

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاهشناسی برنج و شوری و تأثیر آن بر رشد گیاه برنج و رهیافت بیوتکنولوژیکی برای تحمل به شوری
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.