تحقیق مشخصات گیاه شناسی گلرنگ و اجزای عملکرد و شاخص های رشد آن و نقش محلول پاشی بور و مولیبدن و پلی آمین بر گیاهان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مشخصات گیاه شناسی گلرنگ و اجزای عملکرد و شاخص های رشد آن و نقش محلول پاشی بور و مولیبدن و پلی آمین بر گیاهان دارای ۵۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-مقدمه    ۴
۱-۳- تاریخچه    ۵
۱-۴- کلیات    ۵
۱-۵- تولید دانه های روغنی در ایران و جهان    ۹
۱-۶- مشخصات گیاه شناسی    ۹
۱-۷- حرارت و رطوبت    ۱۱
۱-۸- طول فصل رشد    ۱۲
۱-۹- خاک    ۱۲
ارقام ۱-۱۰-    ۱۳
۱-۱۱- پراکنش و سطح زیر کشت    ۱۴
۱-۱۲- مشکلات و مسائل زراعت گلرنگ در ایران    ۱۴
۱-۱۳- منشا ومراکز تشابه گلرنگ    ۱۵
مراکز شباهت گلرنگ زراعی   ۱-۱۴-    ۱۵
۱-۱۵- ترکیبات شیمیایی    ۱۶
۱-۱۶- موارد مصرف    ۱۶
۱-۱۷- خواص طبی    ۱۷
۱-۱۸- روغن دانه    ۱۷
۱-۱۹- کود    ۱۹
۱-۲۰- عملکرد    ۲۰
۲-مروری بر تحقیقات    ۲۱
۲-۱- اجزای عملکرد و شاخص های رشد    ۲۱
۲-۲- روغن دانه    ۲۳
۲-۳- ارتفاع بوته    ۲۳
۲-۴- قطر ساقه    ۲۴
۲-۵- شاخص برداشت    ۲۵
۲-۶- شاخص سطح برگ    ۲۵
۲-۷- لزوم استفاده برگی کود    ۲۶
بررسی نقش ارقام مختلف در عملکرد گلرنگ ۲-۸-    ۲۷
۲-۹- نقش محلول پاشی بور در صفات زراعی گلرنگ و سایر گیاهان    ۲۹
۲-۱۰- مولیبدن    ۳۱
۲-۱۱- نقش پلی آمین    ۳۲
فهرست منابع    ۳۶

منابع

۱٫ زارعیان، ع.۱۳۸۰٫ بررسی تاثیر رقم و تراکم بر عملکرد، اجزای عملکرد و خصوصیات رشد گلرنگ. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی صنعتی اصفهان.

۲٫ سعیدی، ق. ح. طوفی و آ. ف. میر لوحی. ۱۳۸۳٫ تنوع ژنتیکی و روابط بین صفات در تعدادی توده های گلرنگ. مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی. سال یازدهم،شماره۲ :۴۱-۳۲٫

سیفی، م. ر. پیکرسان، ب، کلهر، م. ۱۳۹۰٫ زراعت و پرورش دانه های روغنی،انتشارات آموزش و ترویج کشاورزی، صفحه۲۸۷٫

۴٫ برادران، ر. و ح، زینالیخانقاه. ۱۳۷۵٫ بررسی رابطه ژنتیکی عملکرد و اجزا آن و مطالعه همبستگی صفات مهم زراعی نباتات ایران. چکیده مقالات چهارمین کنگره علوم زراع دراصلاح نباتات ایران. دانشگاه صنعتی اصفهان. ٢ الی۴ شهریور ١٣٧۵ .

بهدانی، م. ع. جامی الاحمدی، م. ۱۳۷۸٫ ارزیابی رشد و عملکرد ارقام گلرنگ در تاریخ های مختلف کاشت. مجله پژوهش های زراعی ایران ،ج۶ ، ش۲٫

پروانه، و. ۱۳۸۶٫کنترل کیفی و آزمایشهای شیمیایی مواد غذایی. انتشارات دانشگاه تهران.صفحه ۳۲۰٫

پهلوان، م. ه. ۱۳۸۳٫ ژنتیک عملکرد، ارتفاع، رسیدگی، درصد روغن و پروتئین در لاین های اصلاحی حاصل از توده های بومی گلرنگ. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی صنعتی اصفهان.

۸٫ خواجه پور ,م. ر. ۱۳۸۳٫ تولید نباتات صنعتی. انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان.

۹٫ خواجه پور. م. ر. حیدری زاده، پ. ۱۳۸۶٫ واکنش های ژنویپ های گلرنگ (توده محلی کوسه) به تاریخ کاشت. علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، سال۱۱، ش۴۲ (الف).

Ehsanzadeh, P., and Zareian Baghdad-Abadi, A. 2003. Yield and yield componentsand growth characteristics of two safflower genotypes under varying plant densities. J. Sci. & Technol. Agric. Natur. Resour. 7: 1. 129-140.

Fatemi Naghdeh, H. and Soroosh Zadeh, A. (2002).Effects of planting date and Sprayed nitrogen andboron Reproductive stage on soybean yield and yield components. In: Proceedings of the seventh set of Crop Science Congress of Iran.Karaj, 233.(In Farsi).

Forozan, K., 1997. Safflower. Oilseeds Research and Development Company.Publications, Tehran, Iran.

 مقدمه

افزایش روزافزون جمعیت و نیاز به کشت گیاهان زراعی که به منظور تامین مواد غذایی از جمله برنامه های وسیع و دامنه داری است که پژوهشگران را بر آن داشته که در این زمینه پژوهش های جدیدی را دنبال نمایند این بدان معنی است که تولید غذا باید دائماً افزایش یابد تا اینکه از کمبود مواد غذایی در بسیاری از نقاط جهان جلوگیری شود (زارعیان، ۱۳۸۰).

به رغم پیشرفت های قابل توجه در گسترش کشاورزی و تولید غذا در سال های اخیر، تعداد افراد دچار سوءتغذیه در جهان همچنان رو به افزایش است. با افزایش جمعیت و نیاز به تولید غذای بیشتر، گرایش به استفاده از منابع آب و خاک شور بیشتر شده و تجارب بسیاری هم اکنون در سرتاسر دنیا در مورد استفاده از این منابع نامطلوب وجود دارد (هاشمی نیا و همکاران، ۱۹۹۷).

دانه های روغنی به منظور استخراج روغن از دانه آن ها پرورش می یابند ولی به عنوان منبع با ارزش پروتئین نیز مطرح هستند و بقایای محصول بعد از روغن کشی بدین منظور به کار می رود. کاشت دانه های روغنی از دیر باز بخش مهمی از کشاورزی کشور ها از جمله بسیاری از کشور های شرقی را تشکیل می داده است و برخی از آن ها جزو اقلام عمده صادراتی این کشور محسوب می شده اند (سیفی و همکاران، ۱۳۹۰).

در سال های ۲۰۰۲-۲۰۰۱ تولید محلی دانه های روغنی تنها ۲۹ درصد کل مصرف را تامین می کرد و۷۱ درصد باقی مانده از طریق واردات تامین می شد Anonymous, 2002)).

با توجه به افزایش نیاز روز افزون جوامع بشری به ویژه کشور ما به فراورده های دانه های روغنی مدیریت صحیح زراعی برای افزایش عملکرد از اهمیت زیادی برخوردار است (ناصری و همکاران، ۱۳۸۹).

افزایش مصرف سرانه روغن نباتی و فشار ناشی از هزینه های خرید و واردات آن در کشور های مصرف کننده مانند ایران از جمله عواملی هستند که اهمیت توسعه کشت دانه های روغنی و گسترش برنامه های علمی و تحقیقاتی را در این زمینه بیش از پیش روشن می سازد (سعیدی، ۱۳۸۳).

پیش بینی می شود که جمعیت دنیا تا سال ۲۰۲۵ به ۸  میلیارد نفر برسد و اغلب مدل ها پیش بینی کرده اند که کمبود جدی مواد غذایی در مناطق گرمسیری از سال ۲۰۰۰ به بعد تشدید خواهد شد. تقاضا برای مصرف مواد ایران از کشور هایی است که کاشت برخی از دانه های روغنی مثل کنجد، کرچک، گلرنگ و پنبه در آن قدمت دارد (فیروزه و همکاران، ۱۳۸۵).

با توجه به تنوع آب و هوایی در ایران امکان کشت بسیاری از دانه های روغنی با کیفیت خوب و ارزش اقتصادی بالا وجود دارد که یکی از این گیاهان گلرنگ می باشد (ناصری و همکاران، ۱۳۸۹).

۱-۳- تاریخچه

گلرنگ یکی از منابع مهم تامین روغن نباتی بوده و به همین جهت سطح زیر کشت آن در سال های اخیر افزایش یافته و به حدود ۸۰۰۰ هکتار در سطح  کشور رسیده است (کیهانیان، ۱۳۸۵).

سابقه کشت گلرنگ در کشور مصر به ۳۵۰۰ سال قبل می رسد و به احتمال قوی در شمال شرقی هندوستان، ایران یا ترکیه اهلی شده است (آلیاری،  ۱۳۷۹).

تاریخچه کشت این گیاه در مصر به ۴۰۰۰ سال و در چین به ۲۰۰۰  قبل می رسد. گلرنگ از قدیم در هندوستان، ایران، خاورمیانه و شرق آفریقا کشت می شده است (ابراهیم زاده، ۱۳۸۵).

کاشت گلرنگ به چندین قرن پیش بر می گردد که به منظور استفاده از گلبرگ های رنگی آن جهت رنگ های خوراکی، طعم دهنده غذا، چاشنی، روغن دانه و رنگرزی منسوجات در کشور های شرق دور مورد استفاده قرار می گرفته است(Esendal, 2001).

گیاه گلرنگ در سطوح کوچک یا به صورت حاشیه ای برای حفاظت از محصولات در حاشیه کرت ها کشت می شده است و هم اکنون نیز در مناطقی از هندوستان برای جلوگیری و جبران خسارت عوامل مختلف بر گندم در کشت مخلوط به صورت ردیفی کشت می شود( Hirmath et al., 1992) .

گلرنگ زراعی از قدیم الایام به عنوان یک زراعت فرعی و با هدف تولید رنگ از گل های آن در مناطق مختلفی از ایران نظیر خراسان، آذربایجان و اصفهان کشت می شده است (خواجه پور، ۱۳۷۰).

در ایران کشت گلرنگ به عنوان یک گیاه روغنی از سال۱۳۳۶ آغاز و بر اساس آمار منتشر شده میزان تولید دانه های گلرنگ در سال های ۱۳۵۵-۱۳۵۰ هفت هزار تن در سال بود که در سال ۱۳۸۵ به شش هزار تن کاهش و پس از آن تولید گلرنگ در ایران سیر نزولی داشت (پهلوان، ۱۳۸۳). گلرنگ در سال های اخیر به عنوان یک گیاه مناسب جهت کاشت علوفه مورد توجه قرار گرفته است (Landau et al., 2005).

۱-۴- کلیات

گلرنگ یا کاشفه با نام علمی(Carthamus tinctorius L) وابسته به راسته سینادره  (Cinadrea)، تیره کاسنی(Asteraceae) در انگلیسی با نام(Safflower)  و در فرانسه  (Cathame) نامیده می شود. خصوصیات مطلوب و خاص این گیاه نظیراستفاده های طبی و صنعتی و غذایی از گلبرگ های آن کیفیت روغن دانه و وجود بیش از ۹۰ % اسیدهای چرب غیر اشباع به خصوص اسید چرب لینولئیک و اولئیک، مقاومت نسبتاً بالا به شوری و خشکی سازگاری وسیع به درجه حرارت های پائین زمستان و بالای تابستان و فصل رشد کوتاه در کشت تابستانه از جمله مواردی است که آن را به عنوان گیاه روغنی با ارزشی مطرح نموده است (احمدی و امیدی، ۱۳۷۳).

گلرنگ با اسامی زعفران بدل، زعفران خاردار، زعفران رنگرزی و… نیز شناخته می شود. خاستگاه این گیاه مناطقی واقع در بین قسمت های شرقی مدیترانه و خلیج فارس میباشد (خواجه پور،  ۱۳۸۳).

گلرنگ به عنوان یک گیاه بومی کشور ایران، با تحمل نسبتاً بالایی که به شوری و خشکی نشان می دهد و همچنین به علت دارا بودن روغنی با کیفیت عالی می تواند نقش مهمی در گسترش سطح زیر کشت گیاهان روغنی در کشور داشته باشد. دسترسی به ارقام متحمل به خشکی میتواند توسعه کشت این گیاه را در شرایط اقلیمی خشک فراهم سازد  Forozan,  ۱۹۹۷)).

گیاهان تحمل متفاوتی به شوری دارند و ممکن است، به ویژه پس از استقرار، کاملاً به آن مقاوم باشند. گلرنگ یکی از گیاهان زراعی نسبتاً مقاوم به شوری به حساب می آید و در شرایط شور نیز قادر به تولید محصول قابل قبولی است. آستانه تحمل به شوری گلرنگ بالا حدود۵/۷ دسی زیمنس بر متر برای عصاره اشباع خاک و آستانه کاهش عملکرد آن ۶ دسی زیمنس بر متر می باشد Shannon,  ۱۹۹۷)).

گلرنگ یکی از گیاهانی است که به لحاظ بومی بودن و سازگاری با شرایط اقلیمی حاکم بر کشور از ویژگی های ارزشمندی برخوردار است و علاوه بر این تحمل پذیری آن به شرایط محدودیت رطوبت و شوری و امکان کاشت بهاره و پاییزه به همراه نقش مفید آن در تناوب زراعی و با توجه به نیاز روز افزون کشور به روغن گیاهی، گلرنگ می تواند به عنوان یک گیاه صنعتی و روغنی مهم مطرح باشد (زینعلی، ۱۳۷۸).

امروزه با معرفی رنگ های مصنوعی ارزان قیمت، گلرنگ به عنوان منبع تولید رنگ ارزش زیادی ندارد ولی روغن آن با توجه به کیفیت بسیار بالا هنوز به عنوان یکی از مرغوب ترین انواع روغن شناخته می شود و کشت گلرنگ در ایران سالیان دور عمدتاً جهت استفاده از رنگ آن در صنایع قالی بافی معمول بوده ولی به دلیل نبودن ارقام با عملکرد بالا و طولانی بودن دوره رشد، سطح زیر کشت آن محدود بوده است(فروزان، ۱۳۷۸).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی گلرنگ و تاثیر تاریخ کاشت بر گیاه
  • تحقیق گیاه گلرنگ و تاثیر تنش خشکی و کود روی بر عملکرد و اجزای عملکرد گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی گلرنگ و کشت مخلوط و عوامل موثر بر عملکرد گلرنگ و عملکرد در کشت مخلوط
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.