تحقیق مطالعه پولشویی و داده کاوی و ارتباط میان این دو

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مطالعه پولشویی و داده کاوی و ارتباط میان این دو  دارای ۵۲ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱‌.۱‌پولشویی و بررسی ابعاد آن۴
۱‌.۱‌.۱‌مفهوم پولشویی۴
۱‌.۱‌.۲‌تاریخچه و خاستگاه پولشویی۵
۱‌.۱‌.۳‌ایران و ریسک پولشویی۶
۱‌.۱‌.۴‌انواع پولشویی۷
۱‌.۱‌.۵‌مراحل پولشویی۸
۱‌.۱‌.۶‌روش‌‌های پولشویی۹
۱‌.۱‌.۷‌موارد مشکوک به پولشویی در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری۱۱
۱‌.۱‌.۸‌ضرورت بهره گیری از راه حل‌‌های ضد پولشویی۱۴
۱‌.۱‌.۹‌روش‌های مبارزه با پولشویی۱۵
۱‌.۱‌.۱۰‌وظایف و اصول الزامی برای بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در مبارزه با پول‌شویی۲۰
۱‌.۱‌.۱۱‌انواع گزارش‌‌های مفید جهت شناسایی موارد مشکوک۲۶
۱‌.۲‌داده‌کاوی۲۸
۱‌.۲‌.۱‌تاریخچه داده‌کاوی۲۸
۱‌.۲‌.۲‌چارچوبی کلی برای الگوریتم‌های داده‌کاوی۳۰
۱‌.۲‌.۳‌کاربرد داده‌کاوی در کشف تقلبات مالی۳۲
۱‌.۲‌.۴‌پرکاربردترین روش‌های داده‌کاوی برای کشف تقلب‌های مالی۳۷
۱‌.۲‌.۵‌رویکرد داده‌کاوی در حل مسائل پولشویی۳۹
۱‌.۲‌.۶‌برخی تحقیقات مرتبط۴۳
۱‌.۳‌جمع بندی۴۶
۲مراجع۴۹

منابع

۱٫ مینایی، بهروز؛ نصیری، مهدی؛ حسنی، دانیال و شناسا، ابراهیم. آموزش گام به گام داده‌کاوی با کلمنتاین. گروه مهندسی پژوهشی ساحر، ۱۳۹۲

۲٫ شربت اوغلی، احمد؛ سحابی، حامد. بررسی روش های مقابله با پولشویی در بانک صنعت و معدن. مجموعه مقالات پروژه های کارورزی بانک صنعت و معدن، تهران، انتشارات سبزان، ۱۰-۳۰، ۱۳۸۶

۴٫ کریمی، حسین. کاربرد داده‌کاوی در مدیریت زنجیره تامین. صنعتی شریف،۲۰-۲۵، ۱۳۸۸

۷٫ صفدری، اکبر. فروردین ۱۳۹۲، پولشویی و مفاهیم آن، اردیبهشت ۱۳۹۲،

۸٫ Dang Khoa Cao, Phuc Do, Applying Data Mining in Money Laundering Detection for the Vietnamese Banking Industry, Springer, 207–۲۱۶, (۲۰۱۲)

۴۸٫ Ata A., Ibrahim H. Seyrek, the Use of Data Mining Techniques in Detecting Fraudulent Financial Statements: An Application on Manufacturing Firms, SuleymanDemirel University, The Journal of Faculty of Economics and Administrative Sciences, 14, 157-162, (2009)

۴۹٫ Hand D., H. Mannila, and P. Smyth, Principles of Data Mining, MIT Press, Cambridge, MA; (2001)

۵۰٫ Bose I., R.K. Mahapatra, Business Data Mining — a Machine Learning Perspective, Information Management, 39, 211–۲۲۵, (۲۰۰۱)

۵۱٫ Turban E., J.E. Aronson, T.P. Liang, R. Sharda, Decision Support and Business Intelligence Systems, Pearson Education, (2007)

۵۲٫ Frawley W.J., G. Piatetsky-Shapiro, C.J. Matheus, Knowledge Discovery in Databases: An Overview, AI Magazine, 13, 57–۷۰, (۱۹۹۲)

۵۳٫ Phua C., V. Lee, K. Smith, R. Gayler, A Comprehensive Survey of Data Mining-based Fraud Detection research, Clayton School of Information Technology, Monash University, (2005)

 

در زمینه پولشویی و مسائل مرتبط با آن تحقیقات گسترده ای انجام شده است. بنا به تعریف، پولشویی یعنی شسته شدن و تبدیل پول کثیف به پول تمیز به نوعی که پس از خروج از این چرخه قانونی جلوه کند؛ به عبارت دیگر پولشویی عبارت است از هر نوع عمل برای مخفی کردن یا تغییر هویت نامشروع حاصل از فعالیت‌‌های مجرمانه به گونه ای که وانمود شود این عواید از منابع قانونی حاصل شده است.

بخش عمده ای از مطالعات پولشویی بر موضوعات کلی قوانین پیرامون آن، رابطه پولشویی و جرم، انواع پولشویی، مراحل پولشویی، روش‌‌های معمول پولشویی، روش‌‌های پولشویی از طریق سیستم بانکی، دلیل مبارزه با پولشویی، شناسائی معاملات مشکوک و غیره متمرکز شده است.

داده‌کاوی این توان را دارد که سناریو‌های جدیدی برای کشف نمونه‌‌های پولشویی ارائه دهد.داده‌کاوی به عنوان فرایندی خودکار برای استخراج اطلاعات و الگو‌های جالب توجه، بارز، ضمنی، از قبل ناشناخته و بالقوه مفید از انبار داده‌‌های حجیم، شناخته می شود.

۱‌.۱‌ پولشویی و بررسی ابعاد آن

۱‌.۱‌.۱‌  مفهوم پولشویی

تعاریف متعددی برای پولشویی عنوان شده است که از جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

بنا به تعریفی پولشویی یعنی شسته شدن و تبدیل پول کثیف به پول تمیز به نوعی که پس از خروج از این چرخه قانونی جلوه کند؛ به عبارت دیگر پولشویی عبارت است از هر نوع عمل برای مخفی کردن یا تغییر هویت نامشروع حاصل از فعالیت‌‌های مجرمانه به گونه ای که وانمود شود این عواید از منابع قانونی حاصل شده است[۱۵].

به تعبیر دیگر پولشویی یعنی فرایند تبدیل پول نقد یا سایر دارایی‌‌هایی که از فعالیت جنایتکارانه ناشی شده است، با این هدف که وانمود شود این دارایی‌‌ها از یک منبع قانونی و مشروع حاصل شده اند .

در پیش نویس ماده یک اتحادیه اروپایی پولشویی چنین تعریف شده است: فرایندی که طی آن خلافکاران و صاحبان دارایی‌‌های غیر قانونی به گونه ای عمل می کنند که نشان دهند پولی را که خرج می کنند در واقع متعلق به خود آن‌هاست و از راه قانونی دست آمده است[۱۴].

مجموعه اقداماتی است که از سوی فرد یا افرادی با به کارگیری ابزار‌های قانونی و با هدف عدم امکان قابلیت ردیابی گردش عواید حاصل از جرم به منظور مخفی کردن منشأ و منبع واقعی پول حاصل از اعمال مجرمانه و نامشروع صورت میگیرد تا پول آلوده و نامشروع در ظاهر پاک و قانونی جلوه نماید[۴۶].

از این تعاریف چنین بر می آید که در عملیات پولشویی به عنوان یک فرایند مجرمانه مالی، درآمد‌هایی که زاییده فعالیت‌‌های غیر قانونی است به گونه ای با درآمد‌های حاصل از فعالیت‌‌های قانونی در می آمیزد که امکان شناسایی و تفکیک آن‌ها از یکدیگر ممکن نیست و می توان از این درآمد‌های غیر قانونی با حداقل ریسک برای فعالیت‌‌های دیگری در آینده استفاده کرد و به عبارت دیگر منشأ و منبع وجوهی که به صورت غیر قانونی بدست آمده از طریق رشته‌‌های نقل و انتقالات و معاملات به گونه ای پنهان می شود که همان وجوه به صورت قانونی نمود پیدا کرده و وارد فعالیت‌‌ها و مجاری قانونی می‌گردد.

مجموعه اقداماتی که به تطهیر این وجوه منجر می‌شود در قوانین مبارزه با پولشویی در کشور‌های مختلف جرم شناخته شده است. در این تعریف عواید حاصل از جرم به معنای هر نوع مالی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از فعالیت‌‌های مجرمانه به دست آمده باشد. به عواید حاصل از فعالیت‌‌‌های مجرمانه پول کثیف گفته می‌شو[۲۸]

۱‌.۱‌.۲‌   تاریخچه و خاستگاه پولشویی

پولشویی پدیده جدیدی در دنیا نبوده و به تازگی اتفاق نیفتاده است. سابقه پولشویی به وقوع فساد در دنیا باز می‌گردد. در گذشته‌‌های دور خلافکاران وجوه حاصل را به صورت علنی و آشکار استفاده نمی‌کردند به همین دلیل، در خصوص نخستین زمان استفاده از واژه پولشویی و رواج آن میان محققان اتفاق نظر وجود ندارد؛ گفته می‌شود واژه پولشویی با نگرش امروزی، برای نخستین بار در سال ۱۹۷۹ و با کشف یک چمدان حاوی ششصد میلیون دلار پول نقد در فرودگاه پالرمو، که حاصل فروش مواد مخدر بود، مطرح گردید. موضوعی که به تشکیل پرونده ایتالیایی – امریکایی ارتباط پیتزا منجر شد و در سال ۱۹۸۵ محاکمه آن برگزار گردید[۱۴].

همچنین گفته می‌شود این اصطلاح از مالکیت مافیا بر دستگاه‌‌های رختشویی سکه‌ای در امریکا نشأت گرفته است در دهه ۱۹۲۰ گانگستر‌ها مبالغ هنگفتی را به صورت نقد از راه اخاذی، فحشا، قمار، قاچاق، مشروبات الکلی و غیره به دست آورده و ناچار بودند منبعی برای وجوه غیر قانونی خود معرفی کنند. بنابراین یکی از راه‌‌های رسیدن به این هدف، خرید واحد‌های تجاری قانونی و تلفیق عایدات غیر قانونی خود با عایدات قانونی و مشروعی بود که از این مرکز تجاری به دست می‌آوردند. دستگاه‌‌های رختشویی سک‌های به این دلیل انتخاب شدند که از طریق این دستگاه‌‌ها روزانه وجوه نقد زیادی کسب می‌شد و حساسیتی هم بر نمی‌انگیخت. در قضیه واتر گیت در سال ۱۹۷۳ در امریکا برای نخستین بار اصطلاح پولشویی وارد مطبوعات شد و در سال ۱۹۸۲ به متون قضایی و حقوقی امریکا نیز راه یافت[۱۴].

۱‌.۱‌.۳‌ ایران و ریسک پولشویی

بر اساس یک مدل بررسی شده و آمار‌های غیر رسمی ارائه شده در یک تحقیق حجم پول‌‌های کثیف در ایران برابر ۱۱٫۸ درصد حجم نقدینگی جامعه (میانگین محاسبه شده از سال ۵۲ تا ۸۰) می‌باشد[۱۴].

مؤسسه «باز[۱]ل» سوئیس، به تازگی آماری درباره ریسک پولشویی در کشور‌های گوناگون منتشر کرده که بنا بر آن، ایران دارای بالاترین ریسک پولشویی در جهان است. ریسک بالای پولشویی در یک کشور، به معنای بالا بودن احتمال و امکان انجام پولشویی در آن کشور است. به گزارش «تابناک»، بر پایه آمار منتشره در مؤسسه حکومتداری بازل در سوئیس، ایران و نروژ در دو سر متفاوت طیف پولشویی بوده و به ترتیب، دارای بالاترین و پایین ترین ریسک پولشویی در جهان هستند[۱۴].

به گفته لمن[۲]، تلاش دیگر این مؤسسه این بوده که «تصویری کلی از ریسک کشوری» ارائه داده و استاندارد‌های مالی و شفافیت مالی هر کشور را هم‌راستا با ریسک سیاسی آن در نظر بگیرد.از میان ۱۴۴ کشور موجود در این فهرست، ۳۲ کشور در «محدوده قرمز» هستند؛ به این معنا که کشور‌های یادشده دارای بالاترین میزان ریسک هستند. پس از ایران که به عنوان دارنده بالاترین میزان ریسک شناخته شده، کنیا، کامبوج،‌‌هائیتی و تاجیکستان در این محدوده قرار دارند[۹].

نروژ و استونی، تنها کشور‌هایی هستند که در این فهرست با نام کشور‌های دارای «ریسک پایین» ارزیابی شده‌اند.به این ترتیب، بیشتر کشور‌های موجود در لیست نامبرده، در طبقه‌بندی «ریسک میانه» قرار دارند. در این میان، از نظر بالاترین میزان ریسک، امریکا رتبه ۹۸ و سوئیس رتبه ۷۲ را از آن خود کرد‌ه‌اند؛ جالب اینکه وضعیت کشور‌هایی چون قزاقستان و مصر در این زمینه از سوئیس و امریکا بهتر است[۱۴].

۱‌.۱‌.۴‌   انواع پولشویی

چهار گونه پولشویی قابل شناسایی است:

پولشویی درونی: شامل پول‌‌های کثیفی که از فعالیت‌ مجرمانه و در داخل خاک یک کشور حاصل و در همان کشور شسته می‌شود.

پولشویی صادر شونده: شامل پول‌‌های کثیف بدست آمده از فعالیت مجرمانه که در داخل خاک یک کشور کسب و در خارج از آن تطهیر می‌شود.

پولشویی بیرونی: شامل پول‌‌های کثیف بدست آمده از فعالیت‌ مجرمانه انجام شده در سایر کشور‌هاست که در خارج نیز شسته می‌شود.

پولشویی وارد شونده: شامل پول‌‌هایی که از فعالیت مجرمانه در سایر نقاط بدست آمده و در داخل خاک کشور مورد نظر شسته می‌شود[۱۳].

[۱]Bazel

[۲]Leman

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق داده کاوی و تکنیک ها و روشهای آن
  • تحقیق داده کاوی و مراحل فرآیند و دسته بندی الگوریتم های آن
  • تحقیق مفهوم پول کثیف و پولشویی در حقوق ایران و در عرصه بین الملل و عملیات و روش های پول‏شویی
  • تحقیق مروری بر روشهای داده کاوی
  • تحقیق تکنیک های طبقه بندی داده کاوی و مروری بر تحقیقات شناسایی الگوهای طراحی از کد منبع
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.