تحقیق معانی، خاستگاه، اصول کلی و موقعیت جغرافیایی ایران در خصوص بازدارندگی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق معانی، خاستگاه، اصول کلی و موقعیت جغرافیایی ایران در خصوص بازدارندگی دارای ۳۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱٫ مقدمه:    ۴
۲-۲٫ خاستگاه بازدارندگی معاصر    ۵
۲-۳٫ معنای بازدارندگی    ۷
۲-۴٫ اسلام و بازدارندگی    ۱۰
.۵-۲مبانی  بازدارندگی:    ۱۲
الف) موقعیت جغرافیایی:    ۱۲
ب) بودجه و هزینه‌های نظامی:    ۱۲
ج) نیروی انسانی:    ۱۳
۲-۶٫ تقسیمات جغرافیایی بازدارندگی:    ۱۵
۲-۷٫ چرایی رویکرد ایران به بازدارندگی:    ۱۵
۲-۸٫ توان بازدارندگی ایران    ۱۷
۲-۹٫ فرصت‌ها و تهدیدات اتخاذ استراتژی بازدارندگی    ۱۹
۲-۱۰٫ بازدارندگی منطقه‌ای بهترین شکل استراتژی برای ایران    ۲۲
۲-۱۱٫ نتیجه    ۲۳
۲-۱۲-. پیشینه تحقیق    ۲۵
منابع    ۳۱

 منابع

فریدمن، لارنس، بازدارندگی، ترجمه عسگر قهرمانیوربناب، روح الله طالبی آرائی، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی، ۱۳۸۶

عالم، عبدالرحمن، بنیادهای علم سیاست، نشر نی، ۱۳۸۰

ازغندی، علیرضا، نظام بین‌الملل، بازدارندگی و همپایگی استراتژیک، تهران، قوس ۱۳۷۰

ازغندی، علیرضا، جنگ و صلح بررسی مسایل نظامی و استراتژیک معاصر، سمت، تهران ۱۳۸۶

ازغندی، علیرضا، چارچوب‌ها و جهت گیری‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تهران

بیلیس، جان، بوث کن، گارنگ جان، ویلیامز فیل، استراتژی معاصر، نظریات و خط مشی ها، ترجمه هوشکند میرفخرایی، تهران، دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی ۱۳۸۸

سیف زاده، سید حسین، سیاست خارجی ایران، تهران، نشر میزان، ۱۳۸۴

کسینجر، هنری، سیاست خارجی آمریکا ترجمه علی بابک، تهران، نشر فارس، ۱۳۵۸

عقیدتی سیاسی ارتش، راهبرد ولایت، مجموعه بیانات، تدابیر، رهنمودهای فرماندهی معظم کل قوا، تهران، سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، ۱۳۹۱

بلیس، جان، ویرتز جیمز، کوهن الیوت، س. گری کالین، استراتژی در جهان معاصر (مقدمه ای بر مطالعات استراتژیک) ترجمه کابک خبیری، تهران، موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر، چاپ دوم، ۱۳۸۳

جمعی از نویسندگان دانشکده علوم انسانی دانشگاه افسری امام علی، تبیین فرازهایی از اندیشه دفاعی مقام معظم رهبری، دانشگاه افسری امام علی (ع)،تهران ۱۳۸۸

جی. بلامی الکس، جوامع امن و همسایگان، ترجمه، محمود یزدان نام، پریسا کریمی نیا، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی، چاپ اول ۱۳۸۶

۱-۲٫ مقدمه:

فلسفه و علت وجوبی ارتش‌ها در زمان صلح منشعب از تفکر بازدارندگی می‌باشد؛ به همین دلیل هزینه‌های گزاف خرید تسهیلات و تجهیزات نظامی بر اقتصاد کشورها خواسته شده تحمیل می‌گردد و از این رو متفکران و اندیشمندان مختلف در تخصص‌های گوناگون با بررسی نظریات مختلف وبا استعانت از تجارب جنگی خود و سایر ملل در مسیر کسب بازدارندگی به روش‌های مختلف گام می‌نهند. (مهدی نجاتی پور، ۱۳۸۹: ۳)

در دنیای امروز، تأمین امنیتی همه جانبه در برابر تهدیدات خارجی، نمی‌تواند از دو صورت خارج باشد. یک کشور فرضی یا باید با توسل به راهبرد اتحاد و ائتلاف با قدرتهای بزرگ امنیت خود را تأمین کند، مانند بسیاری از کشورهای منطقه یا اینکه با تکیه بر منابع ملی و خوداتکائی دفاعی که هزینه بر و وقت‌گیر نیز می‌باشد به تأمین امنیت خود بپردازد. اکنون که هیچ اتحاد راهبردی بین جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها مقدور نیست، چرا که در دو طرف مسئله اشتراک منافع وجود ندارد، بلکه تقابل منافع است گر چه این تقابل برخی مواقع تحت تأثیر تاکتیک‌های موقت، فروکش می‌کند اما از منظر راهبردی، تقابل جمهوری اسلامی با غرب ریشه‌ای است. از این رو تنها راه ممکن و عقلایی فرا روی ایران خوداتکائی در زمینه دفاعی است. مسئله‌ای که در دوران دفاع مقدس تجربه شده و به اثبات رسید، که حفظ تمامیت ارضی کشور پس از دویست سال برای اولین بار و بدون اینکه از اصول و آرمانهای انقلاب عقب‌نشینی شود در سایه خوداتکائی دفاعی مبتنی بر فرهنگ شهادت و ایثار بدست آمد. از نظر امنیتی بهترین سلاح برای جلوگیری از نابودی کامل، اتخاذ استراتژی بازدارندگی است.

بازدارندگی در طول نیم قرن گذشته با تعریف جدید خود و تکیه بر سلاح‌های غیر متعارف توانسته استراتژی تعیین کننده در روابط بین‌الملل باشد. این دیدگاه با تأکید بر اصالت «قدرت» در روابط انسانها، مسلح بودن را عامل آرامش و برقراری صلح می‌داند. بر این اساس به نظر می‌رسد شناخت بیشتر مفاهیم بازدارندگی و اهتمام بیشتر سیاست مداران و استراتژیست های نظامی کشور به ضرورت تقویت بنیه دفاعی و انجام مانورهای نظامی منظم با استفاده از تجهیزات با فن آوری روز دنیا و تغییر ساختاری نیروهای مسلح برای بالا بردن سرعت تحرک و جابه‌جایی و ایجاد هماهنگی بین نیروهای مسلح با سایر سازمانها باعث تحکیم وضعیت بازدارندگی ایران است. اولین کلماتی که خداوند به انسان گفت در بر دارنده یک تمدن بازدارنده بود خداوند در اولین قانون خود (شما می‌توانید از هر میوه‌ای در بهشت بخورید) یک استثنای مهم و سرنوشت ساز را نیز افزود و فرمود: اگر درخت میوه ممنوعه را بخورید.

بازدارندگی برگرفته از این ضرب‌المثل رومی است که ((اگر آرزوی صلح داری برای جنگ آماده باش)) این ضرب‌المثل همیشه استدلال متداولی برای حفظ ظاهر جنگ‌طلبانه بوده است

وزارت دفاع امریکا معتقد است «توانایی یک کشور برای کاربرد سریع و رشد همه یا بعضی از عناصر قدرت ملی (سیاسی، نظامی، اقتصادی و…) برای پاسخ گویی به بحران‌ها، جنگها و تقویت ثبات منطقه‌ای را بازدارندگی گویند. (لارنس فریدمن ۱۳۸۶: ۶۶، ۶۸، ۷۰)»

۲-۲٫ خاستگاه بازدارندگی معاصر

آغاز کاربرد واژه بازدارندگی در مطالعات استراتژیک معاصر را معمولاً به دیدگاه‌های اولین نظریه پردزان نیروی هوایی آمریکا در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ م نسبت می‌دهند. آنها تنها راه پیشگیری از حملات گسترده هوایی را نشان دادن ظرفیت مقابله به مثل به طرف مقابل می‌دانستند (ویلیامز فیل، ۱۳۸۸: ۱۱۰) تجربه جنگ جهانی دوم آشکار ساخت رابطه بین آفند و پدافند پیچیده‌تر از آن چیزی است که نظریه‌پردازان پیش بینی کرده بودند اما در دنیای پس از جنگ به نظر می‌رسید صورت بندی استفاده از بازدارندگی به موقع تر و مناسب تر باشد. این وضعیت به خاطر تسلیحات هسته‌ای بود که هر چه بیشتر آشکار می‌شد جنگ هسته‌ای بدون خطر و بروز فاجعه‌ای بزرگ امکان ندارد. ارجحیت حزم و احتیاط بر تهور نیز رفته رفته بیشتر می‌شد و انجام جنگ هسته‌ای بدون خطر و بروز فاجعه‌ای تمام عیار اصلاً امکان نداشت. در نتیجه باز دارندگی به مدت چهار دهه بر مناظرات مربوطه به استراتژی‌های سیاسی کلان مسلط شد و همه خصاص یک مفهوم متعارف را به دست آورد.

جرمی بنتام معتقد بود وضعیت بازدارندگی در صورتی می‌تواند تحقق یابد که میزانی از وضوح و پیش بینی پذیری در محکومیت و نیز تناسب میان جرم و مجازات وجود داشته باشد. (همان: ۵۰)

برای فهم بهتر بازدارندگی چند ویژگی مهم تبینی را می‌توان برای آن برشمرد.

نخست اینکه بازدارندگی بدون آنکه بی محابا و بی ملاحظه گرانه باشد قاطع جلوه می‌کند به این منظور نیروی نظامی فقط برای مهار دشمن مورد استفاده قرار می‌گیرند. انجام مانورهای نظامی ایران نیز شاید به جهت مهار تهدیدهای موجود در منطقه بوده و ایران سعی در کنترل و مهار دشمنان خود دارد.

دوم آنکه: با توجه به اینکه سر در آوردن از جزئیات هسته‌ای مشکل است عصر هسته‌ای استراتژی را به بازدارندگی و بازدارندگی را به یک فعالیت فکری اصرار آمیز و پیچیده تبدیل می‌کند. سلاح هسته‌ای ابزارهایی بودند که امریکا به کمک آنها توانست هزینه‌های جنگ را آنقدر بالا ببرد که مسکو را مجاب سازد فکر تجاوز و حمله را از سر بیرون کند و در عین حال متحدان امریکا نیز خیلی زیاد به زحمت نیفتند.

ویژگی سوم بازدارندگی این بود که در مقام عمل، بهتر از سطوح نظری نتیجه بخش بوده چون دور نمای جنگ هسته‌ای از هر جهت نوعی حزم و احتیاط خوشایند را تشویق می‌کرد. سیاستمداران که از پیامدهای شکست آگاه بودند می‌کوشیدند از جنگ پرهیز کنند.

چهارمین ویژگی بازدارندگی که به علت طولانی شدن جنگ سرد به وجود آمد عدم تحرک نهادهای بین‌المللی بود به صورتی که هر گونه بازنگری در تمهیدات دفاعی و موضع گیری‌های زمان جنگ به نام طرحی برای مجاب کردن دیگران به آغاز نکردن جنگ، توجیه می‌شد از این و به ندرت اقدامی صورت می‌گرفت که از آن به عنوان بازدارندگی یاد نشود.

بازدارندگی به موضوعی مبدل گشت که به حفظ وضع موجود کمک نمود؛ اما از آنجا که بازدارندگی متحدان را نیز پوشش می‌داد «موسع» بود و از آنجا که دشمنان بالقوه را نیز شامل می‌شد متقابل بود. تهدیدهای بازدارنده‌ای که در مواقع بحران به کار گرفته شده بودند فوری بودند اما پس از آن چنان تأثیر چشمگیری داشتند که ماهیت کلی می‌یافتند. تهدیدهای بازدارنده با این هدف طرح ریزی شده بودند که از طریق آثار دشمن را متقاعد سازند. جنگ دشوار خواهد بود و از طریق مجازات دشمن را مجاب نمایند. تحصیل درد تحمل ناپذیر، بیشتر از سودهایی که کسب می‌کند خواهد بود.

بر این اساس بازدارندگی به حد یک نظریه کلی در مورد روابط استراتژیک ارتقا یافت و بر همین اساس مورد حمله قرار می‌گرفت و یا از آن دفاع می‌شد. (جان گارنت، ۱۳۸۳: ۷۷)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.