تحقیق معرفی مدل یکپارچه توانمندی/ بلوغ (CMMI)

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق معرفی مدل یکپارچه توانمندی/ بلوغ (CMMI)  دارای ۲۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-بهبود فرآیند    ۵
۲-معرفی مدل یکپارچه توانمندی/ بلوغ (CMMI)    ۶
۲-۱-نواحی فرآیندی در شیوه‌های نمایشی پیوسته و مرحله‌ای    ۹
۲-۲-   CMMI-SVC    ۱۰
۲-۳-درک مفاهیم کلیدی در استفاده از CMMI-SVC    ۱۱
۳-مدیریت پیکربندی در بین نواحی فرآیندی CMMI    ۱۳
۴-مدل IDEAL    ۱۵
۵-مروری بر تحقیقات انجام شده    ۱۶
مراجع    ۲۱

 مراجع

[۲]  A. Stasis, J. Whyte, and R. Dentten, “A Critical Examination of Change Control Processes,” Procedia CIRP, vol. 11, pp. 177–۱۸۲, Jan. 2013.

[۳]     U. Ali and C. Kidd, “Barriers to effective configuration management application in a project context: An empirical investigation,” Int. J. Proj. Manag., vol. 32, no. 3, pp. 508–۵۱۸, Apr. 2014.

[۴]     “CMMI® for Development, Version 1.3,” CMMI Product Team, TECHNICAL REPORT CMU/SEI-2010-TR-033, Nov. 2010.

[۹]      V. Casey and I. Richardson, “A practical application of the IDEAL model,” Softw. Process Improv. Pract., vol. 9, no. 3, pp. 123–۱۳۲, ۲۰۰۴٫

[۱۰]     D. R. Goldenson and D. L. Gibson, “Demonstrating the Impact and Benefits of CMMI®: An Update and Preliminary Results,” SPECIAL REPORT CMU/SEI-2003-SR-009, Oct. 2003.

[۱۱]   D. L. Gibson, D. R. Goldenson, and K. Kost, “Performance results of CMMI-based process improvement,” DTIC Document, 2006.

[۱۲]    M. B. Chrissis, M. Konrad, and S. Shrum, CMMI for Development: Guidelines for Process Integration and Product Improvement. Addison-Wesley Professional, 2011.

[۱۳]    C. P. Team, “CMMI for Services, version 1.3,” ۲۰۱۰٫

[۱۴]    U. Ali and C. Kidd, “Configuration Management maturation: An empirical investigation,” Proc. Inst. Mech. Eng. Part B J. Eng. Manuf., Apr. 2014.

[۱۵]     C. W. Ibbs, C. K. Wong, and Y. H. Kwak, “Project change management system,” J. Manag. Eng., vol. 17, no. 3, pp. 159–۱۶۵, ۲۰۰۱٫

۱-بهبود فرآیند

بهبود فرایند نرم افزار، مجموعه‌ای مدون از فعالیت‌ها جهت ارتقای عملکرد و سطح بلوغ فرآیندهای سازمانی  که نتیجتا منجر به بهبود کیفیت محصولات و خدمات می شود.بهبود فرآیندها، تجربه‌ای پیچیده و هزینه‌بر است که بدون داشتن آمادگی قبلی امکان‌پذیر نخواهد بود. بنابراین ‌پیاده‌سازی درست هر گونه تغییر و بهبود در فرآیندهای سازمان مسئولیت بزرگی است. جهت ‌پیاده‌سازی طرح بهبود فرآیند، شرکت‌ها باید نحوه انجام آن را نیز مورد توجه قرار دهند. این امر در مورد سازمان‌های با اندازه کوچک یا متوسط (SME[1])، که نیازمند بازگشت سرمایه سریع هستند، مهمتر خواهد بود. هیچ شرکتی، فارغ از اندازه آن، بدون اطمینان از  این که منابع درنظر گرفته شده حداکثر ارزش را بر می‌گردانند، مایل به  انجام یک پروژه نمی‌باشد. [۹]

امروزهدر راستای کمک به بهبود شیوه کسب‌وکار سازمان‌های تولید کننده نرم‌افزار، مدل‌های بلوغ، استانداردها و راهکارهای مختلفیتوسط جوامع تحقیقاتی و صنعتی ارائه شده‌ است. در این زمینه مدل یکپارچه بلوغ/توانمندی (CMMI) توسط دانشگاه کارنگی ملون (Carnegie Mellon) معرفی شده است که حاصل یکپارچه‌سازی تجربیات پیاده‌سازی مدل‌های بلوغ/ توانمندی (CMM) مختلف در جوامع صنعتی می‌باشد. مدل CMMI متشکل از بهروش‌هایی است که کل فعالیت‌های مربوط به تولید محصولات و سرویس‌ها را در سطح سازمان مورد توجه قرار می‌دهد [۴].

“تیم مشاوره پیاده سازی CMMI دانشگاه شیراز” مجموعه‌ای متشکل از هیئت علمی، فارغ التحصیلان و دانشجویان دانشگاه شیراز است که دارای سوابق قبلی در زمینه بررسی معماری‌های سازمانی و انجام پژوهش‌ها و پروژه‌های حاکمیت فنآوری اطلاعات در برخی شرکت‌های خصوصی و ادارات دولتی ایران می‌باشد. این تیم پس از انجام مطالعات تخصصی در زمینه مدل‌های بهبود کیفیت و ارتقای فرآیندهای نرم‌افزاری، اکنون در نقش مشاوره جهت بومی‌سازی تمرین‌های مدیریت پیکربندی در سازمان ثبت اسناد می باشد.

بررسی موارد موفق بهره‌گیری از مدل CMMI و نتایج حاصله در سطح شرکت‌های بین المللی، نشان دهنده توانمندی این چهارچوب در حل مشکلات و تحقق اهداف مشابه در سازمان‌هایی با ساختار و صنایع متنوع است که مهمترین موارد از بررسی‌های انجام شده دراین زمینه به شرح زیر می‌باشند:

طی ۱۲ مورد مطالعاتی در سال۲۰۰۳، محورهای اصلی عملکردی شامل هزینه، زمانبندی، کیفیت، رضایت مشتری و بازگشت سرمایه مورد بررسی قرار گرفتند که نتایج حاصل بصورت مشروح در بخش ۳ بیان شده است [۱۰].

موسسه‌ی مهندسی نرم‌افزار (SEI[2])، گزارشی را در سال ۲۰۰۶ منتشر کرد که در طی آن بیش از ۳۰ سازمان مورد بررسی قرار گرفته‌اند [۱۱]. نتایج حاصل از این بررسی‌ها در شش محور عملکردی (هزینه، زمانبندی،بهره‌وری، رضایت مشتری، کیفیت و بازگشت سرمایه) به تفکیک در قسمت ۳ همین بخش ذکر شده است.

در سال ۲۰۱۰ نیز موسسه مهندسی نرم‌افزار، تحقیقات حاصل از ارتقاء توانمندی پس از استفاده از مدل CMMI در برخی شرکت از جمله نورتروپ گرومان ، لاکهید مارتین ، ریتون ، هریس ، و … را منتشر کرد.

۲-معرفی مدل یکپارچه توانمندی/ بلوغ (CMMI)

موسسه‌یSEI ‌، طی تحقیقات خود برای کمک به سازمان‌ها و شرکت‌هادر راستای تولید و نگهداشت محصولات و سرویس‌های با کیفیت، ابعاد متعددی را بر شمرده است که یک سازمان با تمرکز بر آن‌ها می‌تواندشیوه کسب و کار خود را بهبود بخشد. شکل ۱ سه بعد حیاتی را نشان می‌دهدکه سازمان‌ها عموما بر ارتقای آن‌ها تمرکز دارند: نیروی انسانی، روال‌ها و روش‌ها، ابزارها و تجهیزات. در این میان “فرآیندهای سازمان” محوری است که همه‌ی این ابعاد را به هم پیوند می‌دهد (شکل ۲-۱)[۴].

البته این امر به معنی نادیده گرفتن افراد و تکنولوژی‌های سازمان نیست، اما امروزه تکنولوژی با سرعت غیر قابل تصوری در حال تغییربوده و به طور مشابه، افراد نیز معمولا در طول تجربه‌ی کاری خود برای شرکت‌های بسیاری کار می‌کنند. بنابراین تمرکز بر فرآیندهای سازمان، زیرساخت لازم جهت رویارویی با جهانی مملو از تغییر و نیز حداکثرسازی بهره‌وری افراد و بکارگیری تکنولوژی برای رقابت با دیگر سازمان‌ها را فراهم می‌آورد. فرآیندها به نیروی انسانی سازمان کمک می‌کنند تا هوشمندانه‌تر (نه لزوما سخت‌تر) و با سازگاری بیشتری عمل کرده و اهداف کسب و کار را دنبال کنند. امروزه اهمیت فرآیندهای با کیفیت در بسیاری از سازمان‌های فعال در صنایع تولیدی و سرویس‌دهی با وضوح بیشتری درک شده است[۴].

در ادامه این قسمت و قبل از معرفی مدل CMMI، نحوه شکل‌گیری آن بر اساس مدل‌های پایه اجمالا مرور می‌شود. موسسهSEI با اعتقاد به این اصل مدیریت فرآیند که کیفیت سیستم یا محصول تولید شده عمدتا از کیفیت فرآیندهای مورد استفاده جهت توسعه و نگهداری آن ‌تاثیر می‌پذیرد، در ابتدا مدل‌هایی تحت عنوانCMMراتعریف کرد که هریک ازآن‌ها یک مسیرتکاملی جهت آغاز روند بهبود، از فرآیندهای تک منظوره و نابالغ به سمت فرآیندهای منظم و بالغ را دریک یا بیش از یک زمینه توصیف می‌کردند. پس از بکارگیری مدل‌های  CMMدر صنایع مختلف در سراسر جهان و جمع‌آوری بازخوردهای حاصل از پیاده‌سازی بهروش‌ها، پروژه یکپارچه‌سازی به منظور حل مشکلات ناشی از بکارگیری مدل‌های متعدد CMM شکل گرفت. بدین ترتیب اولین نسخه از مدل یکپارچه موردنظر تحت عنوان CMMI-DEV 1.02(بصورت  ساده،CMMI) تهیه ‌شده و اکنون CMMI 1.3 آخرین نسخه تکامل یافته از این مدل یکپارچه است که در سال ۲۰۱۰ توسط موسسه SEI به جوامع علمی و صنعتی ارائه شده است. CMMI مدل مرجعی ا ست که فعالیت‌های مربوط به تولید محصولات وخدمات را پوشش می‌دهد. امروزه سازمان‌های فعال در صنایع بسیاری نظیر  هوافضا، بانکداری، سخت‌افزار و نرم‌افزارکامپیوتر، صنایع دفاعی و خودروسازی، ازمدل CMMI استفاده می‌کنند [۱۲].

مدل CMMI از ۲۲ ناحیه فرآیندی به علاوه اهداف و تمرین‌های عمومی تشکیل شده است. در هریک از این نواحی فرآیندی مجموعه‌ای از اهداف خاص (SG[1]) مطرح شده و برای تحقق هریک از این اهداف نیز مجموعه‌ای از تمرین‌های خاص (SP[2]) بیان شده است. در رویکرد پیوسته از مدل CMMI، این نواحی فرآیندی در بخش‌های مهندسی، پشتیبانی، مدیریت پروژه، مدیریت فرآیند دسته بندی شده‌اند و بهبود توانمندی سازمان را می‌توان در هریک از این زمینه‌ها دنبال کرد. اما در رویکرد گام به گام، نواحی فرآیندی در پنج سطح مرتب دسته‌بندی شده‌اند که سازمان را در مسیر ارتقای بلوغ هدایت می‌کند. شکل ۲-۲ عنوان هریک از سطوح بلوغ را به همراه ویژگی‌های اصلی آن‌ها نمایش می‌دهد. همچنین عنوان و مخفف هر یک از نواحی فرآیندی CMMI به همراه سطح بلوغ (رویکرد گام به گام) و بخش فرآیندی مربوطه (رویکرد پیوسته) نیز در جدول ۲-۱ نمایش داده شده است.

۲-۱-نواحی فرآیندی در شیوه‌های نمایشی پیوسته و مرحله‌ای

شیوه‌ی نمایشی پیوسته سازمان را قادر می‌سازد تا جهت بهبود فرآیند، نواحی فرآیندی را متناسب با اهداف کسب‌وکار خود انتخاب کرده و تلاش‌های خود را در همان نواحی متمرکز سازد. با اینکه به دلیل وجود برخی وابستگی‌ها، سازمان دارای محدودیت‌هایی در انتخاب نواحی فرآیندی می‌باشد، اما در کل سازمان در مورد انتخاب این نواحی دارای اختیار می‌باشد.

به منظور پشتیبانی از سازمان‌هایی که از شیوه‌ی نمایشی پیوسته استفاده می‌کنند، نواحی فرآیندی در چهار دسته سازماندهی شده‌اند: مدیریت فرآیند، مدیریت پروژه، مهندسی، و پشتیبانی. این دسته‌بندی برخی از روابط کلیدی موجود میان نواحی فرآیندی را مورد تاکید قرار می‌دهد.

نحوه‌ی انتخاب ترکیبی از نواحی فرآیندی و سطوح قابلیت معمولا توسط یک “نمودار هدف” توصیف شده‌ است. یک نمودار هدف همه‌ی نواحی فرآیندی و سطح قابلیت مربوط به هریک از‌ آن‌ها را تعریف می‌کند. در این نمودار اهداف و روش‌هایی را موردنظارت قرار می‌دهد که سازمان جهت هدایت تلاش‌های بهبود فرآیند خود در نظر گرفته است.

در بعضی از موارد به شیوه‌ای غیر رسمی از دسته‌بندی نواحی فرآیندی اشاره می‌شود: نواحی فرآیندی مربوط به بلوغ سطح بالا. نواحی فرآیندی بلوغ سطح بالا شامل این چهار مورد می‌باشند: کارایی فرآیند در سطح سازمان، مدیریت پروژه بصورت کمی، مدیریت کارایی سازمان، تحلیل وتشخیص بصورت علت و معلولی. این نواحی فرآیندی بر بهبود کارایی فرآیندهای پیاده‌سازی شده‌ای متمرکز می‌باشند که به اهداف کسب‌وکار سازمان نزدیکتر هستند.

بعد از انتخاب نواحی فرآیندی، می‌باید میزان بلوغ یافتن هریک از آن‌ها را نیز مشخص کنید (یعنی تعیین سطح قابلیت مناسب). سطوح قابلیت و اهداف و روش‌های عمومی، بهبود فرآیندهای مربوط به نواحی فرآیندی منفرد را پشتیبانی می‌کنند. برای مثال، ممکن است یک سازمان بخواهد در یک ناحیه فرآیندی به سطح ۲ از قابلیت رسیده، و در ناحیه فرآیندی دیگر به سطح ۳ قابلیت دست یابد. سازمان پس از دستیابی به یک سطح از قابلیت، منظر خود جهت به دستیابی به سطح بعدی قابلیت را برای همان مجموعه از نواحی فرآیندی و یا مجموعه‌ی بزرگتری از نواحی فرآیندی تعیین می‌کند. با دستیابی به قابلیت سطح ۳ در اکثر نواحی فرآیندی، سازمان می‌تواند توجه خود را بر نواحی فرآیندی مربوط به بلوغ سطح بالا متمرکز ساخته و بهبود قابلیت هریک از آن‌ها را نیز تا سطح ۳ دنبال کند.

نحوه‌ی انتخاب ترکیبی از نواحی فرآیندی و سطوح قابلیت معمولا توسط یک “نمودار هدف” توصیف شده‌ است. یک نمودار هدف همه‌ی نواحی فرآیندی و سطح قابلیت مربوط به هریک از‌ آن‌ها را تعریف می‌کند. در این نمودار اهداف و روش‌هایی را موردنظارت قرار می‌دهد که سازمان جهت هدایت تلاش‌های بهبود فرآیند خود در نظر گرفته است.

اکثر سازمان‌ها حداقل سطح قابلیت ۱ را به عنوان هدف و مقصد برای نواحی فرآیندی انتخابی خود قرار می‌دهند؛ جهت دستیابی به سطح ۱ از قابلیت در مجموعه ای از نواحی فرآیندی، همه‌ی اهداف خاص مربوط به آن فرآیندها می‌باید برآورده شوند. اما سازمان‌هایی که بدنبال دستیابی به سطوح بالاتری از قابلیت می‌باشند، بر استقرار رسمی فرآیندهای انتخابی در سازمان (توسط پیاده‌سازی اهداف و روش‌های عمومی) متمرکز می باشند.

[۱] Specific Goal

[۲] Specific Practice

[۱]Small and Medium sized Enterprises

[۲]Software Engineering Institute

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.