تحقیق معرفی گیاه پنبه و آفات و ویژگی‌های آن و مشخصات کلی راسته سن هاHeteroptera و سن سبز پنبه Nezara viridula

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق معرفی گیاه پنبه و آفات و ویژگی‌های آن و مشخصات کلی راسته سن هاHeteroptera و سن سبز پنبه Nezara viridula دارای ۳۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۱-۱- معرفی گیاه پنبه و ویژگی‌های آن    ۷
۱-۱- ۱- تاریخچه گیاه پنبه    ۷
۱-۱-۲- خصوصیات گیاه شناسی پنبه    ۷
۱-۱-۳-  موارد مصرف گیاه پنبه    ۸
۱-۱-۴-سازگاری پنبه    ۸
۱-۱-۵-گونه های پنبه    ۹
۱-۱-۶- ارقام پنبه    ۱۰
۱-۱-۷-استان‌های عمده تولید کننده پنبه    ۱۰
۱-۱-۸- آفات پنبه    ۱۱
۱-۲- مشخصات کلی راسته سن هاHeteroptera    ۱۱
۱-۲-۱-ویژگی بال جلو در راسته نیم‌بال پوشان یا سن‌ها Hemiptera    ۱۳
۱-۲-۲-زیست شناسی سنها Heteroptera    ۱۳
۱-۲-۳-زیستن سنها در مناطق زمستان‌گذرانی    ۱۳
۱-۳-سن سبز پنبه Nezara viridula    ۱۵
۱-۳-۱- مناطق انتشار    ۱۵
۱-۳-۲-گیاهان میزبان    ۱۵
۱-۳-۳-خسارت    ۱۶
۱-۳-۴-زیست شناسی    ۱۶
۱-۳-۵-روش های کنترل    ۱۷
۲-۱- بررسی فونستیک و تاکسونومیک سن‌ها راسته (Hemiptera:Heteroptera) در ایران    ۱۹
۲-۱-۱- بررسی فونستیک و تاکسونومیک سن‌های شکارگر زیر خانواده (Heteroptera: Anthocoridae, Anthocorinae)    ۱۹
۲-۱-۲- بررسی فونستیک و تاکسونومیک سن‌های شکارگر    ۲۱
خانواده (Hemiptera: Alydidae)    ۲۱
۲-۱-۳-بررسی فونستیک وتاکسونومیک سن‌های شکارگر خانواده (Lygaeidae Hemiptera 🙂    ۲۱
۲-۱-۴- بررسی فونستیک و تاکسونومیک سن‌های خانواده‌ (Hemiptera: Nabidae)    ۲۲
۲-۱-۵ – بررسی فونستیک و تاکسونومیک سن‌های خانواده (Hemiptera: Pentatomidae)    ۲۳
۲-۱-۶- بررسی فونستیک و تاکسونومیک سن‌های خانواده (Hemiptera: Coreidae)    ۲۳
۲-۱-۷-بررسی فونستیک وتاکسونومیک سن‌های شکارگر سایر خانواده‌های راسته (Hemiptera)    ۲۳
۲-۲- بررسی فونستیک و تاکسونومیک سن‌ها (Hemiptera, heteroptera) در خارج از ایران    ۲۵
منابع    ۳۱

منابع

۱-شجاعی، م.، استوان، ه. خدامان، ع.، حسینی، م. و دانیالی، م. ۱۳۷۵٫ نقش سنک‌های Orius کوچک در باغات سیب مشهد. مجله علمی پژوهشی علوم کشاورزی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران.۲-۵:(۶ و ۵)۲٫

۲٫شجاعی، م. ۱۳۶۸٫ حشره شناسی، اتولوژی، زندگی اجتماعی و دشمنان طبیعی (مبارزه بیولوژیک) (جلد سوم). انتشارات دانشگاه تهران.۵۵۰صفحه.

۳-سرمدنیا، غ.، کوچکی، ع. ۱۳۷۳٫ فیزیولوژی گیاهان زراعی. انتشارات استان قدس رضوی.

۴-بهداد، ا. ۱۳۶۷٫ آفات مهم گیاهان زراعی ایران. چاپ نشاط اصفهان.۶۱۸صفحه.

۵٫کریمی ، ه. ۱۳۵۷٫ گیاهان زراعی. انتشارات دانشگاه تهران، ۳۸۷ صفحه.

۶٫کمالی، ک. ۱۳۶۵٫ حشره شناسی عمومی (راهنمای آزمایشگاهی). مرکز نشر دانشگاه. ۱۹۵ صفحه.

۷-خانجانی، م.۱۳۸۴٫ آفات گیاهان زراعی ایران، انتشارات دانشگاه بوعلی سینا. ۳۰۵صفحه.

۸٫عرفان فر، د.، استوان، ه.۱۳۸۰٫ مطالعه تنوع زیستی سنک‌های خانواده Anthocoridae در شیراز ومناطق اطراف. خلاصه مقالات پانزدهمین کنگره گیاهپزشکی ایران. کرمانشاه. ۳۰۵ صفحه.

۹٫فرح بخش، ق.۱۳۴۰٫ فهرست آفات مهم نباتات و فرآورده‌های کشاورزی ایران. وزارت کشاورزی، تهران،  .۱۵۳صفحه.

۱۰٫ایزدی، ح. و سمیع، م. ۱۳۸۹٫ رده بندی حشرات (شرح راسته‌ها و خانوده‌های مهم). انتشارات پلک، چاپ اول، تهران، ۶۶۴صفحه.

۱۱-خلیل زاده، ع.، فرشباف پورآباد، ر.، کاظمی، م. و استوان، ه. ۱۳۸۴٫ شناسایی فون ناجور بالان مراتع منطقه آذر شهر، آذربایجان شرقی. مجله جنگل و مرتع، ۸۳صفحه.

۱۲-قهاری، ح. استوان، ه. طبری، م. ۱۳۸۸٫ تنوع گونه‌ای شکارگرهای Heteroptera و تغییرات دوره ای جمعیت آنهادر مزارع برنج مازندران. فصلنامه گیاهپزشکی جلد ۱، شماره (۱)، ۴۱ صفحه.

۱۳٫حسینی، ر. اینولیناووری، ر. ۱۳۷۹٫ بررسی فونستیک Coreidae در استان گیلان. خلاصه مقالات پانزدهمین کنگره گیاهپزشکی ایران،  کرمانشاه.صفحه ۳۰۴٫

۱۴٫صادقی، رستم. ۱۳۸۳٫ جمع آوری و شناسایی فون ناجوربالان قوریگل و پیرامون. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی. دانشگاه تبریز،۹۰صفحه

مقدمه

پنبه به عنوان یک محصول کشاورزی ، صنعتی و بازرگانی ، مهم‌ترین و با ارزش‌ترین لیف طبیعی است که از الیاف پوشاننده دانه گیاهی با نام علمیGossypium  به دست می‌آید و منبع الیاف و منشا غذایی با ارزش به ترتیب برای انسان و دام محسوب می شود. پنبه از محصولاتی است که می توان آن را طی چند سال مداوم در یک زمین کاشت بدون آنکه عملکرد آن نقصان یابد. این گیاه مهم صنعتی بسیار گرمادوست بوده و به هوای گرم و یک فصل رشد بدون یخبندان حداقل ۲۰۰ روزه محتاج است . به طور کلی می‌توان گفت که پنبه از مهمترین محصولات کشاورزی است که علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع نساجی و روغن کشی، در اشتغال زایی بخش‌های کشاورزی، صنعت و بازرگانی نقش مهمی ایفا می‌کند. کمتر محصول کشاورزی از نظر قابلیت ایجاد ارزش افزوده و تنوع فراورده‌ها، یارای رقابت با پنبه را دارد.

امروزه استفاده از سموم شیمیایی و مبارزه شیمیایی در مبارزه با بسیاری از آفات گسترش فراوانی یافته است. اما با توجه به اثرات سوء این روش مبارزه روی محیط زیست و دشمنان طبیعی و برهم زدن نظم اکوسیستم، اکثر محققان معتقد هستند که مدیریت تلفیقی آفات راه حل نهایی است (صلواتیان، ۱۳۷۰؛ شجاعی، ۱۳۷۷).

یکی از آفات پنبه، راسته ی سن ها هستند. راسته‌ی سن‌ها Heteroptera یکی از مهمترین راسته‌های حشرات می‌باشد که دارای گونه‌های آفت و شکارگر متعددی می‌باشد که در اکوسیستم‌های کشاورزی دارای اهمیت قابل ملاحظه‌ای می‌باشد برای هر کشوری شناخت فون و فلور یا به عبارت دیگر معرفی ذخایر بیولوژیک از اهمیت زیستی بسیاری برخوردار است مطالعه فون حشرات بعنوان پایه و مبنای حشره شناسی کاربردی دارای اهمیت زیادی از جنبه‌های گوناگون می‌باشد.

راسته‌ی Hemiptera از لحاظ تعداد گونه در رده‌ی حشرات دارای مقام چهارم بوده و شامل ۲۲ خانواده است  که مهمترین خانواده‌های شکارگر در این راسته شامل Pentatomidae، Miridae،Anthocoridae ، Mesoveliidae،Lygaeidae ،Gerridae ،Velidae ،Reduviidae ، Nabidae بوده اما مهمترین سن‌های شکارگر در خانواده‌های Anthocoridae،  Miridae، Reduviidae، Lygaeidae، Pentatomidae وجود دارند (Khan  et al., 1990).

یکی از ویژگی‌های مهم سن‌های شکارگر این است که معمولاً میزبان‌های خود را در مراحل مختلف زیستی از تخم تا حشره‌ی کامل مورد حمله قرار می‌دهند و محتویات بدن آن‌ها را می‌مکند و در نهایت باعث مرگ آن‌ها می‌شوند (Schuh and Tater, 1995). از طرفی سن‌ها به دلیل تغذیه‌ی توام پوره‌ها و حشرات کامل از طعمه در مقایسه با سایر حشره‌خوارها از کارایی قابل ملاحظه‌ای در کنترل بیولوژیک آفات برخوردار می‌باشند (Zanuncio et al., 1994).

در برنامه‌های کنترل تلفیقی و مبارزه‌ی بیولوژیک، شناسایی گونه یا گونه‌‌های غالب می‌تواند نقش اساسی داشته باشد، به طوری که در هر منطقه و در مواردی برای مناطق کوهستانی و جلگه‌ای، گونه‌ی غالب متفاوت است. بنابراین در صورت فراهم آمدن امکانات مبارزه‌ی بیولوژیک باید عامل کنترل بیولوژیکی را پرورش داده و رهاسازی نمود که در فون آن منطقه نقش غالب داشته باشد (رجبی و ترمه، ۱۳۶۶؛ رجبی و امیر نظری، ۱۳۶۷).

علی رغم وجود خانواده‌های مضر و آفت گیاهی در راسته سن‌ها، خانواده‌هایی از این حشرات دارای فعالیت حشره‌خواری به صورت شکارگری بوده که برروی طیف وسیعی از آفات گیاهی شامل شته‌ها، شپشک‌های نباتی، بال ریشکداران، سخت بالپوشان، بالپولکداران و کنه‌ها فعال می‌باشند. به این ترتیب این گروه از سن‌ها دارای اهمیت قابل ملاحظه ای در کنترل بیولوژیک آفات هستند (Zanuncio et al,. 1994).

۱-۱- معرفی گیاه پنبه و ویژگی‌های آن

۱-۱- ۱- تاریخچه گیاه پنبه

این گیاه از زمان هایدور در نقاط مختلف دنیا که شرایط برای رشد و نمو آن مناسب بوده کشت شده و در کتابها، قدمت کشت آن به حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد بر‌ می‌گردد.مبدا آن به احتمال زیاد هندوستان بوده، این گیاه توسط اعراب به اروپا برده شده و احتمالاً اولین کشور اروپایی که زراعت پنبه در آنجا شروع گردیده اسپانیا می‌باشد و از طریق اسپانیا به مکزیک برده شده است. زراعت پنبه پس از ورود به اروپا در کشور‌های مختلف از قرن ۱۵ تا ۱۷ در صنعت نساجی بریتانیا متداول شده و پس از قرن ۱۸ نیز کشت و صنعت آن در آمریکا شروع شد. در حال حاضر نیز انواع وحشی پنبه در مناطق گرمسیر برخی از کشور‌های جهان وجود دارد.

درباره تاریخچه ورود و کشت پنبه در ایران مطالعات دقیقی به عمل نیامده اما در دوره هخامنشیان کشت و کار این گیاه در این سرزمین مرسوم بوده، و به طور کلی الیاف پنبه به عنوان محصول اصلی و درجه اول و دانه پنبه به عنوان محصول فرعی و درجه دوم،  نقش مهمی در صنعت و تجارت دارند.

۱-۱-۲- خصوصیات گیاه شناسی پنبه

پنبه یکی از مهمترین گیاهان زراعی وجینی و الیافی ایران است. الیاف پنبه از تارهای تولید شده روی بذر پنبه یا گونه‌های مختلف جنس Gossypium که متعلق به مهمترین تیرۀMalvaceae  می‌باشد بدست می‌آید. چنانچه الیاف‌های بذر پنبه را از آن جدا نمایند در این موقع به آن تار پنبه اطلاق می‌گردد. تیره Malvaceae یا پنیر‌کیان یکی از تیره‌های بزرگ عالم گیاهان محسوب می‌شود که دارای بیش از ۵۰ جنس که در سراسر دنیا پراکنده می باشند البته نواحی گرم را بر سایر مناطق ترجیح می دهد (کریمی،  ۱۳۷۵).

پنبه دارای انواع یک‌ساله یا چند ساله به صورت بوته و درختچه می‌باشد که نوع چند ساله  آن بیشتر در مناطق حاره یافت می شود.

۱-۱-۳-  موارد مصرف گیاه پنبه

پنبه گیاهی است که الیاف آن منبع پوشاک، دانه‌های حاوی روغن و پروتئین آن منشاء غذا برای انسان و کنجاله آن مورد استفاده دام‌ها قرار می‌گیرد. این گیاه چند منظوره در اقتصاد و سیاست جهان نقش عمده‌ای داشته و علیرغم رقابت الیاف مصنوعی هنوز از آن بعنوان یک محصول استراتژیک نام می برند.

امروزه پنبه نه تنها از نظر صنعت نساجی، بلکه از نظر غذایی نیز بسیار حائز اهمیت است. در بازار جهانی در میان پنج دانه روغنی مهم یعنی بذر سویا، تخم آفتابگردان، پنبه دانه، بذر بادام زمینی و بذر شلغم روغنی، پنبه دانه در مقام دوّم قرار دارد. علت این امر آن است که پنبه دانه منبع بسیار خوبی از روغن و پروتئین است و متجاوز از یک قرن است که روغن آن به صورت خوراکی مصرف می‌شود و هیچ اثر زیان‌آوری مشاهده نشده است.

از پوسته مغز دانه که ۴۰ تا ۴۵ درصد وزن دانه را تشکیل می‌دهد و به رنگ قهوه‌ای تیره تا سیاه می‌باشد خوراک دام، کود، پلاستیک و پلاستیک مصنوعی تهیه می‌کنند و مغز دانه که به رنگ سفید بوده و از روغن و پروتئین تشکیل شده و تا ۵۰ الی ۵۵ درصد وزن دانه را تشکیل می‌دهد و از آن روغنی خوراکی، صابون، گلیسیرین ، اسیدهای چرب و از تفاله آن کود،  خوراک دام و آرد تهیه می‌کنند.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.