تحقیق معرفی بیماری قارچ رایزوکتونیاسولانی و کنترل بیولوژیک آن و معرفی گیاه دارویی اکالیپتوس و آویشن و بابونه و رزماری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق معرفی بیماری قارچ رایزوکتونیاسولانی و کنترل بیولوژیک آن و معرفی گیاه دارویی اکالیپتوس و آویشن و بابونه و رزماری دارای ۳۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۴
۲-۲- قارچ رایزوکتونیاسولانی    ۵
۲-۲-۱- معرفی قارچ رایزوکتونیاسولانی    ۵
۲-۲-۲- بیماریهای قارچ رایزوکتونیاسولانی    ۵
۲-۲-۳- کنترل بیماریهای قارچ رایزوکتونیا سولانی    ۷
۲-۳- گیاه شناسی    ۸
۲-۳-۱- گیاه دارویی اکالیپتوس    ۸
۲-۳-۲- گیاه دارویی آویشن    ۹
۲-۳-۳-  گیاه دارویی بابونه    ۱۱
۲-۳-۴- گیاه دارویی رازیانه    ۱۳
۲-۳-۵- گیاه دارویی رزماری    ۱۵
۲-۳-۶- گیاه دارویی نعنا فلفلی    ۱۶
۲-۳-۷  گیاه  دارویی سنبل الطیب:    ۱۸
۲-۴ اسانسها    ۲۰
۲-۵- مبارزه بیولوژیک    ۲۱
منابع :    ۲۵

منابع :

نجفی ف، عبادی م، عباسیان ج. ۱۳۹۰. فرآیندهای برداشت، خشک کردن و فرآوری گیاهان­دارویی و معطر. انتشارات دانشگاه شهید بهشتی تهران.۴۸۰ ص.

فروغی م، محمدی ص، قاسمی ع.۱۳۹۱٫ اثرات ضد قارچی عصاره گیاهی بر قارچ بیماری زای  ریزوکتونیا سولانی. مجله دنیای میکروب ها. سال پنجم. ماره ۳و۴٫ زمستان .۱۳۹۱٫ صفحات ۱۲۱-۱۱۵٫

حاج سید هادی م. ۱۳۸۰٫ بررسی اثرات تاریخ کاشت و تراکم گیاه بر روی رشد و نمو، عملکرد و مقدار ماده مؤثره گیاه بابونه. پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت. دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران.

دوازده امامی س. .۱۳۸۶ زراعت و تولید برخی گیاهان دارویی و ادویه ای. انتشارات دانشگاه تهران

زینلی ح، و صفایی ل. زراعت و اصلاح بابونه.۱۳۹۰٫ انتشارات بهتا پژوهش. ۶۳ صفحه.

رحیمی کلامرودی ح. ۱۳۷۷٫ گیاه شناسی، کشت گونه‌های دیپلوتید و تتراپلوئید بابونه و بررسی ترکیب اسانس و مقایسه با نمونه های موجود در ایرا ن. پایان نامه دکترای داروسازی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه اصفهان.

رنجبر ح، فرزانه م، هادیان ج، میرجلیلی م، شریفی ر. ۱۳۸۷٫ اثر ضد قارچی چند اسانس گیاهی بر بیماری‌های پس از برداشت میوه توت فرنگی. مجله پژوهش و سازندگی در زراعت و باغبانی. شماره۸۱٫

سفیدکن ف، رحیمی بیدگلی ع. ۱۳۸۱٫ بررسی تغییرات کمی و کیفی اسانس آویشن کوهی (Thymus kotschyanus) در دوره رشد گیاه و با روش‌های مختلف تقطیر. فصلنامه تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران، ۱۵(۴): ۲۱- ۱٫

گلشنی ز، داودی و. ۱۳۹۲٫ مطالعه اثرات ضد میکروبی عصاره متانولی برگ رزماری روی سویه های بیماری زا در شرایط آزمایشگاهی. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک، سال ۱۶ شماره ۸ ، شماره (پیاپی ۷۷ ) آبان۱۳۹۲٫ ۸۲-۸۹ .

اوجی اردبیلی م، احمد زاده م، شریفی تهرانی ع، جوان نیکخواه م. ۱۳۸۸٫ بیماری پوسیدگی رایزوکتونیایی و فوزاریومی ریشه و ریزوم گیاه دارویی سنبل الطیب در شهرستان کرج. مجله حفاظت گیاهان. جلد۲۳٫ شماره ۱٫ صفحات ۹۶-۸۹٫

Dixon, R. A. 2001. Natural products and plant disease resistance. Nature London 411: 843-847.

Genena, A.K, Hense, H., Smania Junior, A. & Machado de Souza, S. 2008. Rosemary (Rosmarinus officinalis) – a study of the composition, antioxidant and antimicrobial activities of extracts obtainedwith supercritical carbon dioxide. Ciência e Tecnologia de Alimentos, 28(2), 463-469.

Ghasemi A.2010.Medicinal and aromatic plants.2ed.Islamic Azad  university pub .2010;2-10.( in Persian).

۲-۱- مقدمه

بسیاری از مواد موثره گیاهان دارای جنبه دفاعی مستقیم یا غیرمستقیم هستند. با این حال تأثیر آسیب‌های مکانیکی وشیمیایی مثل زخم‌ها، آلودگی‌های ناشی از حیوانات شکارگر و علف کش‌ها برعملکرد و اجزای متابولیت‌های ثانوی کمتر بررسی شده است. در شرایط طبیعی گیاهان متابولیت‌های خاصی تولید می‌کنند و زمانی که تحت تأثیر یک آسیب شیمیایی یا مکانیکی قرارگیرند تولید متابولیکی گیاه تغییر می‌کند و ممکن است ترکیبات جدیدی تولید کنند که نقش محافظتی در برابر آسیب وارده داشته باشند و به عنوان یک تولید القاء شده بررسی می شود. در Pinus pinaster مطالعات نشان داده است که بعد از زخم زنی عملکرد اسانس گیاه ۵/۲ برابر افزایش می‌یابد. ضمن اینکه مایه کوبی با میسیلیوم Verticicladiella به افزایش ۶۰ برابری عملکرد اسانس منتهی می‌شود. علاوه بر این افزودن میسیلیوم تغییرات معنی‌داری در درصد اجزای اصلی اسانس ایجاد می‌کند. بررسی تأثیر علف کش‌ها بر نمو کرک‌ها و تولید آزولن در بومادران نشان داده است که چندین نوع علف­کش نمو غده­های ترشحی کرک را به تأخیر انداخته و کرک‌هایی با تعداد سلول‌های ۲ تا ۳ برابر حالت طبیعی ایجاد می‌کنند. تولید آمازولن نیز مخصوصاً زمانی که ۲-۴-D، دی کامبا و تریازین استفاده شد کاهش یافت (فیگوئریدو و همکاران، ۲۰۰۸).[۱]

حمله پاتوژن‌ها و آفات باعث ضعیف شدن گیاه می‌شود و بیومس را در واحد سطح کاهش می‌دهد. برای مثال قارچ خاکزی Verticilium dahlias عامل محدود کننده کشت نعنا فلفلی در آمریکا است. برای مقابله با آفات و بیماری‌های مختلف، گیاهان تولید ترپنوئیدها و ترکیبات فرار که نقش دفاعی در برابر این عوامل دارند را بالا می‌برند تا در برابر استرس ناشی از آن‌ها مقاومت کنند، اما تولید اسانس در واحد سطح به علت کاهش رشد گیاه کم می‌شود. بررسی‌ها در گیاه Agastache anethiodora نشان داد که ویروس موزائیک خیار باعث کاهش عملکرد اسانس شد و مقدار نسبی اجزای اسانس را تغییر داد (فیگوئریدو و همکاران، ۲۰۰۸).

۲-۲- قارچ رایزوکتونیاسولانی

۲-۲-۱- معرفی قارچ رایزوکتونیاسولانی

قارچRhizoctonia solani  جزء شبه راسته‌ی قارچ‌های عقیم(Myceliasterilia)  است، که این شبه راسته شامل قارچ‌هایی است که اسپور جنسی و غیر جنسی تولید می‌کنند و در بسیاری از گونه‌های آن اسکلرت یا سختینه وسیله ی پایداری قارچ است که اسکلرت از به هم بافتن هیف‌های رویشی به وجود می آید. از این شبه راسته دو جنس Rhizoctonia وSclerotium  که شامل گونه های فراوان بیماری‌زا در گیاهان می‌باشند بیش از بقیه مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. با وجود این‌ که تولید مثل جنسی برای بعضی گونه‌های این جنس کشف و معلوم شده که جزء رده‌ی بازیدیومیست‌ها هستند، ولی چون فرم جنسی آن‌ها بسیار نادر است تقسیم بندی فعلی به قدرت خود باقی می‌باشد. این جنس یکی از بزرگ‌‌ترین، متنوع‌ترین و پیچیده‌ترین گروه‌های قارچی بازیدیومیست است (کارلینگ و سامر، ۱۹۹۲)[۲].

این جنس کنیدی تولید نمی‌کند و به لحاظ رویشی از بقیه تاکسون‌های قارچ‌های ناقص متمایز می‌شود، این جنس در سال ۱۸۱۵ توسط دکاندول نامگذاری شد. قارچRhizoctonia  در مناطق مختلف ایران از روی بسیاری از گیاهان من جمله برنج، سیب زمینی، پنبه، لوبیا، نخود، ماش، عدس، لوبیا چشم بلبلی، چغندر، یونجه، کنف، سوژا، گلرنگ، بادمجان، گوجه فرنگی، کاهو، توتون، تنباکو، باقالا و بسیاری از گیاهان زینتی و علف‌های هرز گزارش شده است (اگاشی، ۱۹۸۷).[۳]

ویژگی این جنس تولید ریسه‌های یک شکل از اسکلرت، چسبیدن به ریشه گیاه زنده، ایجاد بیماری و همچنین ناتوانی در تولید اسپور است (بلالی و محربی، ۱۳۸۵). این گونه یکی از مهم‌ترین قارچ‌های بیماری‌زای خاکزی است که در میزبان‌های مختلف موجب پوسیدگی دانه، مرگ گیاهچه، شانکرهای ساقه، پوسیدگی ریشه، پوسیدگی میوه و بیماری‌های شاخه و برگ می‌شود (الهی‌نیا، ۱۳۸۴).

قارچ R. solani ممکن است بصورت ساپروفیت در خاک زندگی کند و یا به فرم مایکوریزی با گیاهان خانواده ارکیده Orchidaceae همزیست شود (اگاشی، ۱۹۸۷).

۲-۲-۲- بیماری­های قارچ رایزوکتونیاسولانی

بیماری‌های رایزوکتونیا در سرتاسر جهان شیوع دارند. این بیماری‌ها به بیش­تر سبزی‌ها و گل‌ها، تعدادی گیاهان زراعی، انواع چمن‌‌ها و حتی گیاهان زینتی چند ساله، درختچه‌ها و درختان خسارت وارد می‌سازند .

نشانه‌های بیماری تا حدودی بسته به گیاه میزبان مرحله‌ای که گیاه میزبان آلوده می‌شود و شرایط جوی متفاوت می کنند. معمولی‌ترین نشانه‌های این بیماری‌ها در بیش‌تر گیاهان به صورت گیاه‌چه میری در دان‌نهال‌ها، پوسیدگی ریشه، پوسیدگی ساقه، یا شانکر ساقه در گیاهان در حال رشد یا رشد کرده ظاهر می‌شود. با وجود این در بعضی از میزبان‌ها رایزوکتونیا موجب پوسیدگی اندام‌های ذخیره‌ای و سوختگی‌‌های شاخساره‌ای یا برگی‌ها به ویژه روی شاخساره‌های نزدیک زمین نیز می‌شود (بووس.۱۹۹۷)[۴].

گیاه‌چه میری احتمالاً معمولی‌ترین نشانه‌ای است که در بیش‌تر گیاهان مورد حمله‌ی ریزوکتوین بروز می‌کند این نشانه بیش‌تر در خاک‌های سرد و مرطوب دیده می‌شود. دان نهال‌های بسیار جوان قابل یابی در رنگ بعد از خروج از خاک ممکن است از بین بروند، در دان نهال‌های کلفت و آبدار، مانند دانهال‌های حبوبات و جوانه‌های روئیده از ژوخه‌های سیب زمینی قبل از انهدام، لکه‌های قهوه‌ای آشکار و سرخشکیدگی‌هایی ظاهر می‌شود پس از خروج دان نهال‌ها از خاک، قارچ به ساقه‌ها هجوم می‌برد و آن‌ها را آب گز، نرم و ناتوان در برابر تحمل وزن دان نهال می‌سازد. در نتیجه گیاهچه‌ها بر زمین می‌افتند و منهدم می‌شوند در گیاهان مسن‌تر تهاجم قارچ محدود به بافت‌های پوست خارجی می‌شود که در اندام های آلوده لکه‌های دراز و تا قهوه‌ای متمایل به قرمز ایجاد می‌کند(کانلوای و همکاران.۱۹۹۷)[۵].

این لکه‌ها ممکن است از طول و عرض بزرگ‌تر شوند تا حدی که پیرامون ساقه را فرا گیرند و سرانجام موجب مرگ گیاه شوند، گهکاه در گیاهان قبل از انهدام گیاه، ساقه به رنگ قهوه ای متمایل به سیاه در می‌آید و بی آنکه بشکند خمیدگی و پیچیدگی پیدا می‌کند که به این حالت بیماری ساقه نسیمی گفته می‌شود .

زخم‌های ریشه در دان نهال‌های گیاهانی تشکیل می‌شود که تا حدی رشد کرده‌اند یا به حد بلوغ رسیده‌اند، در بخشی از گیاه که ابتدا لکه‌های قهوه ای متمایل به قرمز معمولا در بخشی از گیاه که درست در زیر سطح خاک قرار دارد پدیدار می‌شوند ولی در هوای خنک و مرطوب لکه‌های مذکور از هر سو گسترش می ‌یابند اندازه و تعداد آنها بیش‌تر می‌شود و تمامی پایه‌ی گیاه وبیش‌تر ریشه ها را فرا می گیرند. این عوارض موجب تضعیف زردی و گاهی مرگ گیاه می‌شوند (کانوی، ۱۹۹۷).

[۱] Figueiredo.& etal. 2008.

[۲] Carling and Summer, 1992

[۳] Ogosh. 1987

[۴]  Bos .1997

[۵] Conlvay & et al.1997

[۶] Elahinia 2005.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق آویشن دنایی و مطالعات فیتو شیمیایی و ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی و ساختاری آن
  • تحقیق گیاه رزماری و اهمیت تکثیر به روش قلمه‌زنی و نقش هورمون اکسین در ریشه زایی گیاهان
  • تحقیق اهمیت گیاهان دارویی و اسانس گیری و اسانس آویشن و خواص آن
  • تحقیق گیاه شناسی رزماری و اسطوخودوس و بذر و جوانه‌زنی و عوامل مؤثر در جوانه زدن بذر و مواد شیمیایی تحریک‌کننده جوانه‌زنی
  • تحقیق ویژگی های مورفولوژیکی و فیتوشیمیایی و سیتوژنتیکی آویشن و کاربرد نشانگرهای مولکولی در گیاهان دارویی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.