تحقیق معرفی سازمان تجارت جهانی و سازمان گمرک جهانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق معرفی سازمان تجارت جهانی و سازمان گمرک جهانی دارای ۸۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول:سازمان تجارت جهانی    ۸
مبحث اول- پیشینه و ساختار سازمان تجارت جهانی    ۹
گفتار اول-  پیشینه سازمان تجارت جهانی    ۹
گفتار دوم- ساختار سازمان تجارت جهانی    ۱۱
الف- نشست وزیران    ۱۲
ب- شورای عمومی    ۱۲
ج-کمیته ها    ۱۴
د- دبیرخانه    ۱۴
مبحث دوم- اصول و اهداف سازمان تجارت جهانی    ۱۵
گفتار اول-  اصول حاکم بر سازمان تجارت جهانی    ۱۵
گفتار دوم-اهداف و وظایف سازمان تجارت جهانی    ۱۶
مبحث سوم- ساختار درونی سازمان تجارت جهانی و الزامات گات    ۱۷
گفتار اول-  موافقت نامه عمومی تعرفه و تجارت(گات)    ۱۷
بند اول- اصل عدم تبعیض و تعمیم دولت های کامله الوداد    ۲۱
بند دوم- اصل کاهش دادن تعرفه های گمرکی و تثبیت تعرفه ها    ۲۱
بند سوم- اصل ممنوعیت استفاده از محدودیت کمیّ یا مقداری    ۲۲
بند چهارم- اصل ممنوعیت استفاده از سایر اشکال حمایت    ۲۲
گفتار دوم-  فرآیند پیوستن به سازمان تجارت جهانی    ۲۴
بند اول-  الزامات عضویت در سازمان تجارت جهانی    ۲۵
بند دوم-  کمیته های تخصصی و تشکیلات گات    ۲۶
مبحث چهارم- ایران و سازمان تجارت جهانی    ۳۱
گفتار اول- پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی    ۳۱
الف- کلیات الزامات ایران در فرایند الحاق    ۳۵
ب- مراحل عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی    ۳۶
گفتار دوم-  الزامات ایران برای الحاق به سازمان تجارت جهانی     ۳۷
بند اول- موافقتنامه تاسیس سازمان جهانی تجارت    ۳۷
بند دوم-  الزامات الحاق ایران نسبت به موافقتنامه تأسیس    ۳۸
بند سوم-  دسترسی به بازار    ۳۸
بند چهارم- موافقتنامه منسوجات و پوشاک    ۳۸
بند پنجم-  الزامات الحاق ایران نسبت به موافقتنامه نساجی- افزایش صادرات فرش    ۳۹
الف-  موافقتنامه موانع فنی فرا راه تجارت – استانداردها    ۳۹
ب-  حمایت از سرمایه گذاری    ۴۰
ج- موافقتنامه رویه‌های ضد دامپینگ    ۴۰
د-موافقتنامه یارانه ها و اقدامات جبرانی    ۴۱
ه- یارانه های ممنوع شده    ۴۲
و- الزامات الحاق به موافقتنامه یارانه ها    ۴۲
ز- ضوابط دقیق پیش بینی خسارت صنعت    ۴۲
ح- محدودیت موقت واردات یک کالا در قوانین سازمان تجارت جهانی    ۴۳
ط- موافقتنامه اقدامات حمایتی    ۴۵
ی-  موافقتنامه ارزش گذاری گمرکی    ۴۵
فصل دوم: سازمان گمرک جهانی    ۴۷
مبحث اول-  آشنایی با سازمان جهانی گمرک    ۴۸
گفتار اول- مفهوم لغوی گمرک    ۴۸
گفتار دوم-  تاریخچه شورای همکاری گمرکی    ۴۹
مبحث دوم-  تشکیلات سازمانی و ساختار سازمان جهانی گمرک    ۵۱
گفتار اول- تشکیلات سازمان    ۵۱
بند اول- شورا    ۵۱
بند دوم-  کمیته ها    ۵۲
الف- کمیته(اصلی) دائمی فنی در سازمان جهانی گمرک :    ۵۲
ب- کمیته اصلی مبارزه با تخلفات گمرکی:    ۵۳
بند سوم- ساختار دبیرخانه    ۵۴
گفتار دوم-وظایف،‌عضویت و دستورالعمل های سازمان    ۵۶
بند اول- نحوه عضویت    ۵۶
بند دوم-  وظایف و مأموریت سازمان جهانی گمرک    ۵۶
بند سوم-  ماهیت کلی دستورالعمل سازمان گمرک جهانی    ۵۷
مبحث سوم- کنوانسیون های بین المللی گمرکی    ۵۸
گفتار اول- کنوانسیون ایجاد شورای همکاری گمرکی    ۵۸
گفتار دوم- کنوانسیون ارزش بروکسل    ۵۹
گفتار سوم-  کنوانسیون اصلاحی کیوتو    ۶۰
بند اول- ماده ۱۰ گات و دستورالعمل سازمان گمرک جهانی    ۶۴
بند دوم-  شفافیت و پیش بینی روال    ۶۴
بند سوم- بررسی ها و درخواست ها    ۶۵
الف-  ماده ۸ گات و دستورالعمل سازمان گمرک جهانی    ۶۶
ب- روال ها و رسمیت گرایی اولیه    ۶۷
ج- به حداقل رساندن مداخلات و مدیریت ریسک    ۶۸
د- جدا شدن روال ترخیص کالا از پروانه ترخیص کالا    ۶۹
گفتار چهارم- کنترل براساس روال حسابرسی    ۶۹
بند اول-  روال ساده خاص برای تاجران صلاحیتدار    ۷۰
بند دوم- حداکثر روال استفاده از تکنولوژی اطلاعاتی و ارتباطی    ۷۱
بند سوم-  همکاری با آژانس های دیگر    ۷۱
گفتار پنجم- هماهنگی با همتاهای خارجی    ۷۱
بند اول- بررسی عملکرد قوانین و مقررات    ۷۲
بند دوم- مجازات برای نقص های جزئی قوانین    ۷۲
بند سوم-  ماده ۵ گات و دستورالعمل سازمان گمرک جهانی    ۷۲
گفتار ششم-  نیازهای حمل و نقل ترانزیتی    ۷۳
بند اول- روال ساده خاص برای صلاحیت فرستنده و گیرنده    ۷۳
بند دوم-  استفاده از مدارک تجاری و حمل ونقل    ۷۳
بند سوم-  روال هایی برای تأیید و شناسایی محموله    ۷۳
مبحث چهارم-  کنوانسیون نمانکلاتور    ۷۴
گفتار اول- کنوانسیون سیستم هماهنگ شده طبقه بندی کالا    ۷۵
گفتار دوم-  کنوانسیون سیستم ورود موقت    ۷۶
ایجاد سیستم آ.ت.آ    ۷۷
گفتار سوم- کنوانسیون نایروبی    ۷۸
گفتار چهارم-  کنوانسیون استانبول    ۷۸
مبحث پنجم- اقدامات سازمان جهانی گمرک    ۷۹
مبحث ششم- برنامه های راهبرد سازمان جهانی گمرک    ۸۰
منابع و مأخذ    ۸۲

منابع

مقدسی ، علیرضا ، زارعی ، ابراهیم؛سازمان ها و کنوانسیون های بین المللی گمرکی ، چاپ و نشر بازرگانی، ۱۳۸۸٫

یاسایی، مسعود؛ سازمان ها و کنوانسیون های بین المللی گمرکی، انتشارات جاودانه ، جنگل، چاپ اول، ۱۳۹۱٫

ارونقی، مهرداد، گمرک و بازرگانی ، نشر مولف ، تهران ۱۳۸۶٫

بهشتیان، محمود؛ آشنایی با سازمان گمرک جهانی و سیستم هماهنگ شده، تهران ،‌گمرک جمهوری اسلامی ایران،‌دفتر آموزش و تحقیقات،‌۱۳۸۳٫

اﺑﺮاﻫﯿﻤﯽ ﻧﮋاد ﻣﻬﺪی، ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎی ﭘﻮﻟﯽ و ﻣﺎﻟﯽ ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ، ﺗﻬﺮان، ﻣﺆﺳﺴﻪ اﻧﺘﺸﺎرات و ﭼﺎپ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان، ۱۳۸۰٫

زاهد طلبان،‌علی، سازمان تجارت جهانی،‌ساختار قواعدو موافقت نامه ها ،‌تهران،‌شرکت چاپ و نشر بازرگانی،‌۱۳۸۵٫

صادقی، محسن،‌اثار حقوقی الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر یارانه های صادراتی بخش صنعت،‌تهران،‌موسسه مطالعات وپژوهش های بازرگانی،‌۱۳۸۵٫

بیات پیلان کرکی، حسین ؛ بررسی چالش های پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی از منظر حقوق بین الملل، دانشگاه آزاد، ۱۳۸۲ .

 چلوپزی، ناهید؛ تخلفات گمرکی در حقوق ایران واسناد سازمان جهانی گمرک، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه مرکز تهران، ۱۳۹۱

ثابتی، علی؛ سازمان گمرک جهانی و بررسی اقدامات موثر بر تحقق منافع جمهوری اسلامی ایران در این سازمان،‌پایان نامه کارشناسی ارشد علوم سیاسی،‌دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، ۱۳۸۹٫

فرخی،‌محمد؛ بررسی تبعات الحاق ایران به T.O بر بخش گمرک، پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ،‌۱۳۸۲٫

الهی،شعبان، حسن زاده،علی رضا؛ بررسی نقش گمرک الکترونیکی در تسهیل صادرات، مجله پژوهش نامه بازرگانی ، تابستان ۱۳۸۶ ،شماره ۴۳٫

نوازنی، بهرام، نوازنی،‌علی؛ سازمان تجارت جهانی و تأثیر پیوستن بر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، کنفرانس بین المللی جهاد اقتصادی،‌کرمان اسفند ماه ۱۳۹۰٫ دانشگاه شهید باهنر کرمان دانشکده مدیریت و اقتصاد.

مبحث اول- پیشینه و ساختار سازمان تجارت جهانی

گفتار اول-  پیشینه سازمان تجارت جهانی

در اوج جنگ جهانی دوم و به موازات برنامه ریزی برای تأسیس سازمان ملل متحد وایجاد نظم جدیدی برای دوره پس از جنگ، ایالات متحده و متفقین غربی این کشور تلاش گسترده ای نیز در زمینه اقتصادی و آزاد سازی تجارت و پرداخت ها بکار بستند که نتیجه آن نشست برتون وودز در سال ۱۹۴۴ و امضای موافقتنامه تأسیس صندوق بین المللی پول برای تسهیل پرداخت های بین المللی و بانک بین المللی ترمیم و توسعه(بانک جهانی) برای تخصیص سرمایه لازم برای بازسازی ژاپن و اروپای غربی بود. به دنبال تأسیس این دو نهاد، ضرورت تأسیس نهاد سومی جهت تنظیم و تسهیل تجارت آزاد با عنوان سازمان تجارت بین المللی نیز احساس شد اما طرح این سازمان که در کنفرانس ژنو ۱۹۴۷ مورد بررسی قرار گرفت با وجودی که ایالات متحده و ۲۲ کشور دیگر موفق به تنظیم نرخ ۴۵ هزار تعرفه به نام موافقتنامه عمومی تعرفه وتجارت(گات) شدند[۱]. از آنجا که این موافقتنامه مبتنی بر قانون تجارت دو جانبه سال ۱۹۳۴ ایالات متحده بود نیازی به مصوبه جدیدی از کنگره ایالات متحده نداشت و در نتیجه پس از آنکه تعداد ۲۳ کشور این موافقتنامه را امضاء کردند این موافقتنامه در ۱ژانویه ۱۹۴۸ در قالب یک پروتکل اجرای موقت بین خود به اجرا گذارده شد. نشست تجارت واشتغال سازمان ملل در هاوانا با حضور۵۶ کشور در نوامبر ۱۹۴۷ کار نهایی کردن منشور تجارت جهانی را پی گرفت و سرانجام در ۲۴ مارس ۱۹۴۸ منشور هاوانا مبنی بر تأسیس سازمان بین المللی تجارت به امضای ۵۳ کشور رسید علاوه بر ۲۳ کشور بنیانگذار گات، ۳۰ کشور دیگر نیز، منشورهاوانا را به امضا رساندند اما از میان این ۵۳ کشور تنها دو کشور استرالیا و لیبریا توانستند آن را از تصویب پارلمان های خود بگذرانند. حتی ایالات متحده آمریکا نیز که خود از مبتکران منشور تجارت جهانی بود نتوانست آن را از تصویب کنگره بگذراند و در سال ۱۹۵۰ هری ترومن، رئیس جمهور وقت آمریکا،‌مجبور شد لایحه آن را از کنگره پس بگیرد،‌بدین ترتیب منشورهاوانا راه به جایی نبرد و طرح تشکیل سازمان تجارت بین المللی صورت واقع نیافت.[۲]

مواد اساسی این موافقتنامه عبارت بود از :

عدم تبعیض در تعرفه میان امضاء کنندگان و اجرای اصل کامله الوداد البته این موضوع بدان معنی نیست که تجارت میان اعضاء آزاد شده باشد بلکه بر کلیه واردات تعرفه و محدودیتی وارد می شود اما کشورهای غیر عضو نباید از تعرفه کمتر و شرایط بهتری برخوردار باشند. البته در این میان استثنائاتی هم دیده شده بود از جمله تعرفه میان کشورهای عضو مشترک المنافع با بریتانیا و دیگر اتحادیه های گمرکی که احتمالاً تخفیفاتی برای اعضای خود در نظر می گیرند. البته در صورت احتمال خطر جدی برتولید کنندگان داخلی، اعضاء اجازه داشتند که دست به تعدیل این تعرفه ها بزنند.

محدودیت های کمی در واردات و صادرات میان اعضا به طور کلی مرتفع شده بود که در این میان هم استثنائاتی دیده می شد مخصوصاً وقتی که دولتی می خواست از دست تولید اضافی محصولات کشاورزی و شیلات خلاصی می یافت یا در زمانی که تعادل تجارت بر هم می خورد، کشورهای در حال توسعه با محدودیت واردات نیاز به حمایت از صنایع نوپای خود داشتند یا کشورهای پیشرفته برای حفاظت از حقوق معنوی یا اختراعات خود نیازمند ملاحظات امنیتی –راهبردی بودند.

کشورهای درحال توسعه عضو این موافقتنامه در سال ۱۹۶۵ بخش چهارمی را با عنوان تجارت و توسعه به این موافقتنامه اضافه کردند تا تجارت میان کشورهای در حال توسعه را افزایش دهد.

طبق مقررات گات،‌هر عضو از یک حق رأی برخوردار بود و هر تصمیمی نیز با اکثریت آراء کشورهای عضو گرفته می شد و در صورت نیازبه حذف یک تصمیم، تعداد دو سوم آراء ضرورت می یافت.[۳]

اعضای گات از دومین دور خود در فرانسه که ۱۳ کشور بیش نبودند تا دور هفتم خود در اوروگوئه در سال ۱۹۸۶ به ۱۲۳ عضو افزایش یافته بود و با در دست داشتن ۸۵-۹۰ درصد تجارت بین المللی موفقیت هایی در زمینه آزاد سازی محصولات صنعتی و کاهش شمار بسیاری از تعرفه های دیگر کسب کرده بودند اما گات چیزی بیش از یک موافقتنامه بدون قدرت ضمانت اجرایی نبود و تنها در زمینه تجارت کالا فعالیت می کرد و فاقد هرگونه سازوکار حل وفصل اختلافات میان اعضاء بود. نزدیکی افق فروپاشی شوروی و نظم جدید، و این واقعیت که افزایش و ارتقاء تجارت مانع از بروز جنگ جهانی دیگری از سال ۱۹۴۶ به این سو شده است،‌کانادا،‌اتحادیه اروپا و مکزیک را برآن داشت تا فکر یک نهاد سازمانی برای این موضوع را دوباره به جریان بیاندازندو در سال ۱۹۹۱، پیشنهاد سازمان تجارت جهانی را به دور اروگوئه ارائه کردند. این پیشنهاد مورد توافق ۷۵ دولت عضو قرار گرفت و بعدها با افزایش امضاءکنندگان به ۱۲۸ عضو و اصلاحی که در سال ۱۹۹۴ بر موافقتنامه گات  صورت گرفت، سازمان تجارت جهانی کار خود را از اول ژانویه ۱۹۹۵ بر این پایه آغاز کرد. ۵۲ کشور دیگر نیز طی دو سال از آغاز فعالیت به این سازمان پیوستند و با پیوستن ۲۱ دولت دیگر غیر عضو موافقتنامه گات به این سازمان ملل متحد تبدیل کرده است. از میان کشورهای عضوگات تنها سوریه و یوگسلاوی سابق که امروزه با ترکیب صربستان و مونته نگرو شناخته می شود هنوز به عضویت کامل درنیامده اند اما پرونده این دو نیز از سوی یک گروه کاری سازمان در دست بررسی است.[۴]

گفتار دوم- ساختار سازمان تجارت جهانی

سازمان تجارت جهانی، تنها سازمان بین المللی است که تنظیم قوانین تجارت، بین ملت های جهان را برعهده دارد. هدف این سازمان،‌توسعه تجارت جهانی و از میان برداشتن موانعی است که تبادل تجاری میان ملت های دنیا را محدود می کند. سازمان تجارت جهانی برای انجام وظایف خود، تشکیلات زیرا را پدید آورده است:[۵]

الف- نشست وزیران

مهمترین رکن  مسئول در سازمان تجارت جهانی نشست وزیران[۶] است که هر دو سال یکبار تشکیل می شود. نخستین نشست وزیران سازمان تجارت جهانی در سال ۱۹۹۶ در سنگاپور  ‌دومین دور آن در سال ۱۹۹۸ در ژنو و سومین نشست وزیران در سال ۱۹۹۹ در ایالات متحده ‌چهارمین، پنجمین و ششمین دور نیز در سال ۲۰۰۱،‌۲۰۰۳ و۲۰۰۵ به ترتیب در دوحه، مکزیک وهنک گنک برگزار شده اند. نشست وزیران از نمایندگان همه کشورهای عضو تشکیل می شود و با برگزاری همایش ها،‌تأسیس کمیته ها،‌تعیین دبیر کل و پذیرش اعضای جدید، در جهت اجرای وظایف سازمان گام بر می دارد.

ب- شورای عمومی

این شورا، هدایت کلی و نظارت بر فعالیت های سازمان و نیز حل اختلاف بین اعضای سازمان، تعیین خط مشی تجاری کشورهای عضو، ارتباط و همکاری با سایر سازمان ها و تصویب مقررات مالی وبودجه سالانه سازمان تجارت جهانی را برعهده دارد.

شورای عمومی دارای دو رکن است. رکن حل اختلاف[۷]و رکن بازبینی سیاست های تجاری[۸]  رکن حل اختلاف برای مشورت و حل اختلاف، مطابق تفاهم نامه قواعد و رویه های حاکم بر حل اختلاف تشکیل می شود و برای انجام وظایف محول شده، اختیار خواهد داشت که هیأت های رسیدگی را تشکیل بدهد، گزارش های هیأت رسیدگی و رکن استینافی را تصویب کند، بر اجرای احکام و توصیه ها،‌نظارت نماید و تعلیق امتیازات و دیگر تعهدات را به موجب موافقتنامه های تحت پوشش، اجازه می دهد.تشکیل جلسات این رکن، برحسب ضرورت خواهد بود و کشورهای عضو، باید اصول و تصمیماتی را که از سوی این رکن گرفته می شود بپذیرند. عملکرد رکن بازبینی سیاست های تجاری، طبق سازکار بررسی خط مشی تجاری،‌پیش بینی شده است. همچنین،‌شورای عمومی نیز برای انجام وظایف و مسئولیت های این رکن ،‌جلسه تشکیل می دهد. یکی از وظایف مهم رکن اشاره شده ،‌بررسی خط مشی ها و رویه های تجاری همه اعضا از نظر تأثیر بر نظام چند جانبه تجاری است. بدین منظور، هر دولت عضو، باید به طور منظم ، رویه های تجاری خود را به این رکن گزارش دهد. رکن بازبینی سیاست های تجاری، موظف است تا برتعهدات کشورهای عضو که موافقتنامه های موجود را پذیرفته اند نظارت کند،‌همچنین موجب شفافیت و درک بهتر سیاست ها و اقدام های تجاری کشورهای عضو شود.[۹]

سازمان تجارت جهانی برای اجرای وظایف خود، شوراهایی را تشکیل داده که زیر نظر شورای عمومی فعالیت می کنند و عبارتند از:

۱- شورای تجارت کالا: این شورا، سرپرستی موافقتنامه های چند جانبه مربوط به تجارت کالا رابرعهده دارد. این موافقتنامه ها،‌شامل موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت گات و توافق های مربوط و۱۲ موافقتنامه دیگر است. این شورا ۱۰ کمیته دارد که هر کدام در زمینه ویژه ای مانند کشاورزی   دستیابی به بازار، یارانه ها، اقدامات ضد فروش زیر قیمت تمام شده(دامپینگ) و مانند آن فعالیت می کند.

۲- شورای تجارت خدمات[۱۰]:سرپرستی موافقتنامه عمومی تجارت خدمات را عهده دار بوده و شرکت در این شورا، برای همه اعضای سازمان تجارت جهانی آزاد است واجازه پدید آوردن ارکان متمم را دارد. کمیته خدمات مالی، کمیته تعهدات مشخص و گروه های کاری آیین نامه های داخلی و قواعد موافقتنامه عمومی تجارت خدمات، از ارکان متمم حاضر در این شوراست.[۱۱]

۳- شورای جنبه های مرتبط با تجارت حقوق مالکیت فکری[۱۲]: حقوق اموال فکری، حقوقی است که به افراد برای خلق اندیشه هایشان داده می شود. این شورا،‌سرپرستی موافقتنامه هایی را که به این اموال مرتبط می شوند برعهده دارد. در کنار این سه شورا، کمیته های دیگری نیز برحسب مورد، مانند کمیته تجارت، محیط زیست و همچنین گروه های کاری مختلف فعالیت دارند.

ج-کمیته ها

کنفرانس وزیران،‌کمیته هایی را تأسیس کرده که وظایف محول شده،‌به موجب موافقت نامه تجاری چند جانبه و وظایف دیگری را که شورای عمومی به آنها واگذار می کند، انجام دهند. کنفرانس وزیران می تواند کمیته های دیگری را بر حسب نیاز زمان و تشخیص خود،‌تأسیس کند،‌این کمیته ها عبارتند از:

کمیته تجارت وتوسعه

کمیته محدودیت های تراز پرداخت ها

کمیته بودجه مالی و تشکیلاتی

بخشی از وظیفه کمیته تجارت وتوسعه ،‌بررسی مقررات ویژه ای در موافقت نامه های تجاری چند جانبه، به نفع کشورهای عضوی است که کمترین توسعه یافتگی را دارند و نتایج این بررسی را برای اقدام مقتضی به شورای عمومی گزارش می دهد. عضویت در این کمیته ها برای نمایندگان همه کشورهای عضو آزاد است.

د- دبیرخانه

در راس دبیرخانه، دبیرکل قرار دارد که توسط شورای عمومی انتخاب می شود و به وظایفی  چون انتصاب کارکنان ، تعیین وظایف آن ها و برآورد بودجه و تنظیم گزارش مالی سازمان تجارت جهانی می پردازد. دبیرخانه سازمان تجارت جهانی در ژنو است و اهداف اصلی آن، حمایت شوراهای گوناگون سازمان تجارت جهانی ، برگزاری نشست وزیران، تجزیه وتحلیل تجارت جهانی  وارایه گزارش کار به رسانه ها، کمک های قانونی در حل اختلافات تجاری کشورها و ارایه راهنمایی و مشاوره به کشورهای خواستار عضویت در سازمان تجارت جهانی است.عمده فعالیت دبیرخانه، مربوط به گفتگو پیوستن اعضای جدید وارایه مشورت های لازم به کشورهای متقاضی عضویت در سازمان می باشد.

دبیرکل کنونی سازمان تجارت جهانی : روبرتو آزودو[۱۳] است، که اهل کشور برزیل است. وی ششمین دبیر کل از تاریخ ۱ سپتامبر ۲۰۱۳ می باشد[۱۴]. نخستین دبیرکل سازمان، پیتر ساترلند، آخرین دبیرکل گات بود که برای مدتی پس از تأسیس این سازمان، دبیرکل آن را نیز برعهده دا شت. دومین دبیرکل، رناتو روجیرو از کشور ایتالیا بود که دوره چهار ساله او در سال ۱۹۹۹ به پایان رسید.

سومین دبیر کل، مایک مور، نخست وزیر  پیشین کشور نیوزیلند بود که تا سال ۲۰۰۲ این مسئولیت را برعهده داشت.

چهارمین دبیرکل سازمان، سوپاچای پانیچ پاکدی از کشور تایلند بود که دوره او در سال ۲۰۰۵ به پایان رسید. [۱۵]

[۱] الهی،شعبان، حسن زاده،علی رضا؛ «بررسی نقش گمرک الکترونیکی در تسهیل صادرات»، مجله پژوهش نامه بازرگانی ، تابستان ۱۳۸۶ ،شماره ۴۳،ص ۵۶٫

[۲] نوازنی ، بهرام، نوازنی،‌علی؛ «سازمان تجارت جهانی و تأثیر پیوستن بر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران»، کنفرانس بین المللی جهاد اقتصادی،‌کرمان اسفند ماه ۱۳۹۰٫ دانشگاه شهید باهنر کرمان دانشکده مدیریت و اقتصاد،ص۳۱٫

[۳] Www.econ.iastate.edu.22/8/93.

[۴] نوازنی ،پیشین ،‌ص ۳۳٫

[۵] Www. wto. org . “benefits of the wto trading system.

[۶] Ministerial conference.

[۷] Dispute settlement body.

[۸] Policy review trade body.

[۹] مهدیه امینی،”سازمان جهانی گمرک” سایت مطالعات گمرکی www.custom study.blogfa.com.25/8/93.

[۱۰] GATS.

[۱۱]  زارعی، ابراهیم مقدسی،علیرضا،سازمان ها وکنوانسیونهای  بین المللی گمرکی، چاپ ونشربازرگانی سال

۱۳۸۸، ص ۸۷٫

[۱۲] TRIPS.

[۱۳] Roberto azodo.

[۱۴] Www.wto.org .

[۱۵] بنی اسدزاده‌،‌مجتبی؛” مقایسه تطبیقی سازمان تجارت جهانی و آنکتاد”،‌نشریه علوم سیاسی، ۱۳۸۳،‌شماره ۱۴۵، ص۹۸٫

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق آشنایی با سازمان تجارت جهانی و اصول روابط و همکاری‌های بین المللی با تکیه بر ابزارهای توسعه تجارت
  • تحقیق ﺭﻭﻳﻜﺮﺩﻫﺎﻱ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺭﻗﺎﺑﺖﭘﺬﻳﺮﻱ و سازمان تجارت جهانی و الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی
  • پیشینه تحقیق سازمان تجارت جهانی، ایران و ﺭﻭﻳﻜﺮﺩﻫﺎﻱ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺭﻗﺎﺑﺖﭘﺬﻳﺮﻱو تولید ماشین آلات راهسازی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.