تحقیق معرفی و قلمرو فعالیت و ساختار جامعه روحانیت مبارز

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق معرفی و قلمرو فعالیت و ساختار جامعه روحانیت مبارز دارای ۱۶ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

گفتار اول: معرفی جامعه روحانیت مبارز    ۴
گفتار دوم: قلمرو فعالیت    ۵
بهره اول:    ۵
بهره دوم:    ۶
بهره سوم:    ۶
بهره چهارم:    ۷
گفتار سوم: حوزه های(مکان‌های) فعالیت    ۸
۱- مساجد    ۸
۲- حوزه‌های علمیه    ۹
۳- دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی    ۹
گفتار چهارم: ساختار جامعه روحانیت مبارز    ۱۰
دبیر کل    ۱۰
وظایف دبیر کل به شرح ذیل می‌باشد:    ۱۱
اعضای شورای مرکزی    ۱۱
اعضای برجسته جامعه تا سال ۱۳۸۵ که در شورای مرکزی آن عضویت دارند، ۳۲ نفر می‌باشند.    ۱۳
منابع و مآخذ    ۱۶

منابع

حاجی بیگی کندری، محمد علی( ۱۳۷۹). خاطرات حجه الاسلام عمید زنجانی. تهران: انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی

دارابی، علی(۱۳۷۵). جامعه روحانیت مبارز و نقش آن در تحولات نظام سیاسی جمهوری اسلامی، دانشگاه تهران: دانشکده حقوق و علوم سیاسی

ـــــــــــــــــــ(۱۳۷۹). سیاستمداران اهل فیضیه: بررسی پیشینه و نقد عملکرد جامعه روحانیت مبارز تهران. تهران: انتشارات سیاست

سلیمی بنی، صادق و آیت مظفری (۱۳۸۸). جامعه روحانیت مبارز، پژوهشکده تحقیقات اسلامی

کردی، علی(۱۳۸۶). جامعه روحانیت مبارز از شکل گیری تا انشعاب. تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

 گفتار اول: معرفی جامعه روحانیت مبارز

این تشکل که طبق آخرین اساسنامه در تاریخ ۲۲/۸/۱۳۸۶ هـ.ش «جامعه روحانیت مبارز» نام گرفت، بخش اصلی مهم‌ترین و ریشه‌دارترین تشکل روحانیون انقلابی است که پس از آغاز نهضت امام خمینی در سال ۱۳۴۱ به پیروی از آن مرجع عظیم الشأن به مبارزه با رژیم پهلوی پرداخت. آنان با توجه به تجربیات مبارزه و با هدف حرکتی سازمان یافته‌تر،‌ تشکیلات «جامعه روحانیت مبارز» را در سال ۱۳۵۲ بنیان نهادند. هدایت فعالیت‌های انقلابیون مذهبی،‌ تشکیل جلسات مخفی در منزل اعضا، سخنرانی علیه رژیم استبدادی پهلوی و استعمار آمریکا، برنامه ریزی راهپیمایی‌ها ، تهیه شعارها و هماهنگی و سازماندهی مبارزه در پایتخت (تهران) بخشی از فعالیت‌های آنان در پیشبرد اهداف نهضت امام خمینی یعنی سرنگونی رژیم وابسته پهلوی و برپایی حکومت اسلامی بود. اعضای جامعه روحانیت مبارز که از سوی رژیم پهلوی با بازداشت،‌ زندان، شکنجه،‌ ممنوع‌المنبر شدن،‌ تبعید و مانند آنها روبرو بودند،‌ در سال ۱۳۵۶ به تشکل خود شکل رسمی دادند و بدین ترتیب به فعالیت‌های فداکارانه خود تا پیروزی انقلاب اسلامی سرعت،‌ نظم و وسعت بخشیدند.

اعضای مؤسس این تشکل مهم جریان اسلامی عبارت بودند از: آیت‌الله شهید دکتر سیدمحمدحسینی بهشتی، استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری، شهید حجه‌الاسلام والمسلمین محمدجواد باهنر، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، آیت‌الله علی اکبر هاشمی بهرمانی رفسنجانی، آیت‌الله سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی،‌ آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی و آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی. با پیروزی انقلاب اسلامی اعضای این جامعه در قوای قضاییه، مقننه و مجریه وارد شدند و با پذیرفتن مسوولیت‌های مهم، به رسالت انقلابی خود ادامه دادند و در تثبیت نظام نوپای اسلامی و مبارزه با بحران‌ها، فعالیت گسترده‌ای داشتند.

جامعه روحانیت مبارز تا سال ۱۳۶۷ به فعالیت خود به صورت یکپارچه ادامه داد، اما در این سال با توجه به اختلاف‌نظر بین اعضای آن،‌ جناحی از آن انشعاب یافت و با عنوان «مجمع روحانیون مبارز» در فروردین ۱۳۶۷ اعلام موجودیت کرد. هم‌اکنون دبیر کلی جامعه را آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی برعهده دارد، آنان در حال حاضر در تقسیم‌بندی‌های سیاسی جزو «اصولگرایان» محسوب می‌شوند. علاوه بر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که از نظر مواضع با جامعه بسیار نزدیک است، عمده‌ترین تشکل‌های همسو با آن به قرار زیرهستند:

۱- جمعیت مؤتلفه اسلامی

۲- جامعه انجمن‌های اسلامی و بازار و اصناف

۳- جامعه اسلامی مهندسین

۴- جامعه وعاظ

۵- جامعه زینب

۶- جامعه اسلامی دانشجویان

۷- جامعه اسلامی کارگران

۸- جامعه اسلامی دانشگاهیان

۹- جامعه اسلامی فرهنگیان

۱۰- جامعه اسلامی پزشکان

۱۱- کانون فارغ‌التحصیلان شبه قاره.

گفتار دوم: قلمرو فعالیت

در حین مبارزات مردم مسلمان ایران علیه استبداد پهلوی و در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی که مقارن با شکل‌گیری جامعه روحانیت می‌باشد، قلمرو اصلی فعالیت آن محدود به شهر تهران بود. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، قلمرو فعالیت جامعه براساس بازنگری و تحول در اساسنامه آن دچار تحول شده است. توضیح اینکه از صبحگاه پیروز انقلاب تاکنون در چهار نوبت برای این جامعه اساسنامه تدوین شده و قلمرو فعالیت جامعه روحانیت نیز به شرح زیر تغییر یافته است:

بهره اول:

۱- اساسنامه اول: فعالیت در کل کشور

مطابق اساسنامه اول جامعه قلمرو فعالیت آن کل کشور را شامل می‌شد. در این مقطع که هنوز قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی تهیه،‌ تدوین و به تأیید آرای عمومی مردم گذاشته نشده بود و شرح وظایف بیشتر نهادهای انقلابی، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی مشخص نبود و اغلب آنها تحت شرایط و موقعیت انقلابی به سر می‌بردند، اساسنامه جامعه به گونه‌ای تنظیم شده بود که کارکرد بسیاری از دستگاه‌های دولتی در ساختار تشکیلاتی آن در نظر گرفته شده بود.

به عنوان نمونه، دایره‌ای به نام دایره ارشاد وجود داشت که وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را می‌بایست انجام می‌داد. در این هنگام حتی برای برخی دوایر اساسنامه‌ای نیز تنظیم شد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.