تحقیق معرفی و مشخصات ظاهری ماهی کلمه خزر

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق معرفی و مشخصات ظاهری ماهی کلمه خزر دارای ۳۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲- معرفی ماهی کلمه (Rutilus rutilus caspicus)    ۵
۱-۳-رده‌بندی ماهی کلمه    ۶
۱-۴-مشخصات ظاهری ماهی کلمه    ۶
۱-۵-صید ماهی کلمه    ۷
۱-۶-تغذیه ماهی کلمه    ۷
۱-۷- تولیدمثل ماهی کلمه    ۸
۱-۸- ریختسنجی    ۹
۱-۹-شکل و اندازه    ۱۱
۱-۱۰-شکل    ۱۱
۱-۱۱-نقطهگذاری یا لندمارک گذاری    ۱۳
۱-۱۲-ریخت‌سنجی هندسی    ۱۴
۱-۱۳-روی‌هم‌گذاری    ۱۸
۱-۱۴- آنالیز پروکراستی تعمیم یافته    ۱۸
۱-۱۵-آلومتری    ۱۹
۱-۱۶-کاربرد آنالیزهای آلومتری شکل و ریخت‌سنجی هندسی    ۲۲
۱-۱۷-شبکه تغییرات شکلی    ۲۳
۱-۱۸- مطالعات انجام شده    ۲۴
فهرست منابع    ۲۹

منابع

کشیری، ح، شعبانی، ع، شعبانپور، ب، رضایی، م. ۱۳۹۰٫ بررسی ساختار جمعیتی ماهی کلمه (Rutilusrutiluscaspicus) در مناطق انزلی و گمیشان با استفاده از نشانگر ریز ماهواره. مجله علوم و فنون دریایی. ۱۰:۴٫ ۱۴-۴٫

گلشاهی، ک، امانی، ک، مرادنژاد، ح، ر، آراملی، م، ص. ۱۳۸۸٫ اثرات رنگ نور و دوره‌های نوری روی رشد و بازماندگی بچه ماهیان کلمه دریای خزر (Rutilusrutiluscaspicus). مجله شیلات. ۳:۳٫

بلالی، س، نوروزی، م. ۱۳۷۸٫ تغذیه ماهی کلمه (Rutilusrutiluscaspicus)، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان. ۷۶ ص.

نوروزی،م، اکرمی، ر، متین فر، ع. ۱۳۸۵٫ ببررسی تکثیر نیمه طبیعی ماهی کلمه(Rutilusrutiluscaspicus) و تغذیه بچه ماهیان آن تا مرحله رهاسازی. مجله علمی شیلات ایران. ۱۵:۳٫ ۱۶۵-۱۷۰٫

عسگری، ر. ۱۳۸۸٫ مروری بر ماهی شناسی سیستماتیک. انتشارات سروا. صفحه ۱۴۱٫

ندافی، ر، امیری مجازی، ب، کرمی، م، حسن زاده کیابی، ب، عبدلی، ا. ۱۳۸۱٫ بررسی بعضی ویژگی‌های بوم شناسی و زیست‌شناسی ماهی کلمه (Rutilus rutilus caspicus). مجله منابع طبیعی ایران. ۵۵:۲٫ ۲۴۱-۲۲۵٫

برادران طهوری، ه. ۱۳۶۹٫ مروری بر یافته‌های علمی در مورد تغذیه و رشد ماهی کلمه در جهان. دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان.

خواجه، م. ۱۳۷۷٫ بررسی وضعیت تولیدمثل ماهی کلمه در تالاب گمیشان. سمینار کارشناسی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان. ۳۰ ص.

عادلی، ا. ۱۳۷۸٫ در ترجمه مبانی زیست شناسی ماهی. بیسواس، اس. پی. چاپ هدف. ۱۶۴ص.

Bone, Q., Moore, R. 2008. Biology of Fishes. Taylor and Francis, 450p.

Ward-Campbell, B. M.S., Beamish, W.H. 2005. Ontogenetic Changes in Morphology and Diet inthe Snakehead, Channa Limbata, aPredatory Fish in Western Thailand. Environmental Biology of Fishes, 72: 251-257.

Gisbert, E .Early Development and Allometric Growth Patterns in Siberian Sturgeon and their Ecological Significance. Journal of Fish Biology, 54: 852-862.

Gisbert, E., Merino, G., Muguet, J. B., Bush, D., Piedrahita, R. H. and Conklin, D. E. 2002. Morphological Development and Allometric Growth Patterns in Hatchery-Reared California Halibut Larvae. Journal of Fish Biology 61, 1217-1229.

Russo, T., Costa, C. and Cataudella, S. 2007. Correspondence Between Shape and Feeding HabitChanges Throughout Ontogeny of Gilthead Sea BreamSparus Aurata, 1758. Journal of Fish Biology, 71: 629-656.

Pinder, A.C., Gozlan, R.E., Beyer, K. and Bass, J.A.B. 2005. Ontogenetic InducedShifts inthe Ecology of Sunbleak Leucaspius Delineatusduring Early Development.Journal of Fish Biology, 67: 205-217.

 ۱-۱-مقدمه

ماهی کلمه خزر یکی ازگونه‌های ارزشمند دریای خزر بوده وبه علت دارابودن گوشتی خوش طعم به عنوان یک منبع غذایی مهم برای ساکنین نواحی جنوبی دریای خزر محسوب می‌گردد. این ماهی همچنین یک منبع غذایی مهم برای فیل ماهی دریای خزر می‌باشد. که درنواحی جنوبی دریای خزرازنظراقتصادی حایز اهمیت است. بررسی‌ها نشان داده که تکثیر طبیعی این گونه در طی سال‌های اخیرکاهش یافته است درحال حاضربازسازی ذخایر ماهی کلمه از طریق تکثیر مصنوعی صورت می‌گیرد. درطی سال‌های اخیر جمعیت‌های بسیاری از گونه‌ها به دلیل دخالت‌های مستقیم وغیرمستقیم بشردچارتغییرات چشمگیری شده ودرمعرض خطر انقراض می‌باشند. بسیاری ازگونه‌ها جهت ابقا درطبیعت و محفوظ ماندن از خطر انقراض نیاز به تکثیر مصنوعی دارند، به طوریکه امروزه تکثیرحمایتی به طورگسترده به منظور بازسازی، حفاظت و افزایش جمعیت‌های وحشی انجام می‌پذیرد. روش تکثیر حمایتی در برنامه‌های بازسازی ذخایرشامل صید مولدین ازطبیعت،تکثیر در شرایط اسارت و رهاسازی نتایج آنها درطبیعت می‌باشد. درحال حاضر حفاظت وبازسازی ذخایر این ماهی با ارزش ازطریق تکثیر مصنوعی و رهاسازی لارو ٢-١ گرم به آب‌های طبیعی انجام می‌پذیرد (کشیری وهمکاران،١٣٩٠). آنچه رمز موفقیت درتکثیر وپرورش ماهیان به شمار می‌آید بالا بردن بازده تکثیر و تولید بچه ماهیان سالم و قوی جهت پرواربندی می‌باشد. یکی از مشکلات در پرورش ماهیان، پرورش در مرحله نوزادی می‌باشد چرا که در این مرحله لارو‌ها از رشد بطنی برخوردار بوده و با تلفات بالا نیز همراه است. ایجاد شرایط طبیعی بهینه در مرحله نوزادی و جوانی ماهیان به منظور حداکثر نمودن تولیدات پرورشی اهمیت ویژه‌ای دارد (گلشاهی وهمکاران، ١٣٨٨). با توجه به اینکه لارو ماهیان از نظر آناتومی، فیزیولوژیک، رفتاری و اکولوژی از بزرگسالان متفاوت هستند. بنابراین در مطالعات زیست‌شناختی یک گونه، مراحل اولیه را نیز باید مورد بررسی قرار داد تا به یک تصویر کامل از بیولوژی ماهیان منجر شود (بون و مور، ۲۰۰۸). لارو ماهی در طی دوره‌ی تکوینی دچار تغییرات مورفوژنتیکی و تمایزی پیچیده‌ای می‌شود. از آنجاییکه تکوین اعضای بدن و تغییرات آناتومی طی مراحل رشدی مختلف رخ می‌دهد. بنابراین، رشد نسبی بخش‌های مختلف بدن یک ویژگی مشترک تکوینی ماهی‌ها محسوب می‌گردد که در آن ساختارهای بدن به ترتیب اهمیت در طی مراحل اولیه‌ی زندگی توسعه می‌یابند (روسو و همکاران، ۲۰۰۷). در گونه‌های مختلف این تغییرات توسعه‌ای ممکن است به تغییرات در زیستگاه و منابع مورد استفاده نیز مرتبط باشد (ورد-کمپبل و بیامیش، ۲۰۰۵). از اینرو شناخت فرایند توسعه ریختی و الگوی رشد یک ماهی می‌تواند درک بهتر اولویت‌های زیستی در طی مراحل اولیه رشد و روند سازگاری آن در ارتباط با اندازه بخش‌های مختلف بدن را امکانپذیر نموده و دیدگاه‌هایی را در مورد ویژگی‌های زیست شناختی، رفتار و اکولوژی ماهی فراهم سازد (گیزبرت، ۱۹۹۹). از سوی دیگر در طی مراحل اولیه‌ی تکوینی، هر فرد در یک جمعیت با تغییرات عمده‌ای در فاکتورهای محیطی روبروست که فرد را مجاب می‌کند تا عکس‌العمل‌های مناسبی در برابر این تغییرات انجام دهد (پیندر و همکاران، ۲۰۰۵). از این‌رو شناخت ارتباط روند تغییرات در شکل بدن که در طی مراحل اولیه رشد به شدت تغییر می‌کند؛ با عوامل محیطی قابل تغییر، به درک این ارتباط جهت مدیریت دوره‌ی لاروی کمک می‌نماید.

 ۱-۲- معرفی ماهی کلمه (Rutilus rutilus caspicus)

ماهی کلمه یا تلاجی از ماهیان باارزش دریای خزر می‌باشد و در گذشته‌های دور از مهم‌ترین ذخایر این دریا را تشکیل می‌داده است (نوروزی و همکاران، ۱۳۸۵). ماهی کلمه به علت دارا بودن گوشتی خوش طعم به عنوان یک منبع غذایی مهم برای ساکنین سواحل جنوبی دریای خزر محسوب می‌گردد. این ماهی همچنین یک منبع غذایی مهم برای فیل ماهی[۱] دریای خزر می‌باشد. بررسی‌ها نشان داده که تکثیر طبیعی این گونه طی سال‌های اخیر کاهش یافته است. کاهش در ذخایر ماهی کلمه در سال‌های اخیر، بنا به دلایل مختلف از جمله صید بی رویه، آلودگی آب‌ها و ایجاد سد در مسیر مهاجرت بوده به طوری که این گونه جزء گونه‌های در معرض تهدید دریای خزر معرفی گردیده است (کشیری و همکاران، ۱۳۹۰).

۱-۳-رده‌بندی ماهی کلمه

این ماهی از راسته کپورشکلان (Cypriniformes)، خانواده کپور ماهیان (Cyprinidae)، جنس (Rutilus)، گونه (Rutilus rutilus caspicus) بوده و نام انگلیسی آن Vobla و Roach، نام فارسی کلمه و نام محلی تلاجـی است (عسکری، ۱۳۸۸). گونه Rutilus rutilus caspicus دارای چند نژاد است که دو نژاد آن Rutilus rutilus caspicus knipowitsکه به کلمه ترکمنی وRutilus rutilus caspicus kurensisکه به کلمه انزلی معروف هستند در منطقه خزر جنوبی به وفور یافت می‌شوند. زیستگاه کلمه ترکمنی از خلیج گرگان تا منطقه بکدشت واقع در شمال ادامه دارد و بیشترین گستردگی را در محدوده خلیج استرآباد، خلیج ترکمن، خلیج کراسناودسک و در سطح وسیعی از آب‌های کم عمق از استرآباد تا ناحیه کیانکی من جمله ساحل جزیره اوگرچینسکی[۲] و جزیره کزل سومسک[۳] دیده می‌شود (خواجه ۱۳۷۷).

 ۱-۴-مشخصات ظاهری ماهی کلمه

فرم بدن دوکی شکل، رنگ بدن ماهی در ناحیه پشتی متمایل به رنگ آبی یا ترکیبی از رنگ‌های سبز و قهوه‌ای است. باله شکمی و مخرجی به رنگ نارنجی تا قرمز پررنگ، باله سینه‌ای و دم متمایل به قرمز اما قسمت تحتانی فوقانی باله دمی و پشتی تیره می‌باشد. پهلو‌ها نقره‌ای و در ماهیان بزرگ متمایل به زرد تا برنزی می‌باشد. رنگ عنبیه چشم از زرد تا قرمز متغیر است و معمولا واجد یک خال تیره در زیر مردمک چشم می‌باشد. دارای پنج سری باله شامل یک جفت باله سینه‌ای، یک جفت باله شکمی، یک باله‌ی پشتی و یک باله مخرجی و یک باله‌ی دمی هموسرک است. که باله پشتی واجد پایه‌ای کوتاه که از بالای باله‌ سینه‌ای آغاز می‌گردد، دارای ۳ شعاع غیر منشعب و ۱۱-۹ (غالبا ۱۰) شعاع منشعب می‌باشد. باله مخرجی شامل پایه طویل‌تر و شامل ۳ شعاع غیر منشعب و ۱۱-۱۰ (معمولا ۱۰) شعاع منشعب می‌باشد. خارهای آبششی ۱۰ عدد و تعداد مهره‌های پشتی بین ۴۱-۳۹ عدد در بیشتر مواقع ۳۹ عدد می‌باشد که مهره‌های دوم و سوم به راحتی جدا می‌شوند. فلس‌ها نسبتا درشت و دهان نسبتا کوچک و مورب و تقریبا انتهایی است. نوک دهان بالای حاشیه‌ی تحتانی چشم‌ها قرار دارد. فاقد سبیلک است. فرمول خط جانبی  بوده و دندان حلقی ۵-۶ و ندرتا ۵-۵ و یا ۶-۶ و سطح سایشی گاهی چین خوردگی اندکی دارد (بلالی و نوروزی، ۱۳۷۸). تغذیه از نرمتنان باعث بزرگ شدن دومین تاج دندان حلقی می‌شود که در مقایسه با کلمه‌هایی که از گیاهان آبزی و فائون چوبی تغذیه کرده است بزرگتر می‌باشد (برادران طهوری ۱۳۶۹). کامل شدن دندان حلقی در ماهی کلمه دریای خزر نسبت به ماهی کلمه سایر آب‌ها، زودتر و در طول ۱۰۰-۹۰ میلی‌متری صورت می‌پذیرد و در این طول، ماهی کلمه قادر به مصرف نرمتنان می‌شود (ندافی و همکاران، ۱۳۸۱).

۱-۵-صید ماهی کلمه

بنا به گزارشات برگ[۴] در سال ۱۹۴۵ ماهی کلمه ۲۵-۲۰ کیلومتر در داخل قره‌سو برای تولید مثل مهاجرت می‌کرده است. کلمه در فصل تولید مثل به صورت گله‌ای به داخل رودخانه‌ها مهاجرت می‌کند و آمار سالیانه صید مربوط به همین فصل مهاجرت بخصوص ماه‌های اسفند و فروردین است. میزان صادرات کلمه در اسفند ماه ۱۳۷۴ از منطقه گمیشان ۴۵۰ تن برآورد شده است. صید کلمه در دهه ۱۹۵۰ در کشور شوروی سابق سالانه ۵۵۰۰۰ تن و در کشور ما ۴۵۰۰ تن در سال ۱۳۰۶ گزارش شده است.

 ۱-۶-تغذیه ماهی کلمه

تغذیه ماهی کلمه در تمامی سیکل زندگی یکسان نیست. در اولین مرحله رشد و نمو خود از پلانکتون‌های کوچکی که به آرامی حرکت می‌کنند تغذیه می‌کند (مثل آلگ‌ها و روتیفر)، در شروع مرحله بعدی سخت پوستان پلانکتونی و در مرحله بعدی لارو حشرات کفزی را مورد تغذیه قرار می‌دهد و سرانجام غذای اصلی و اساسی کلمه بالغ را نرمتنان تشکیل می‌دهد. در دریای خزر ۸۲ % غذای کلمه را نرمتنانی مثل دریسینا پلی مورفا[۵]، آچا مینیما[۶]، ماندانا[۷] و غیره تشکیل می‌دهد. سخت پوستان (اکثرا کورفیده[۸]) نیز ۷ % غذای کلمه را شامل می‌شود. شمال شرقی دریای خزر محلی است که ماهی کلمه بیشترین تغذیه خود را انجام می‌دهد. غذای اصلی ماهی کلمه دریسینا پلی مورفا می‌باشد. تراکم زیاد ماهی کلمه را در شمال دریای خزر را به دلیل فراوان بودن و تراکم زیاد دریسینا در این ناحیه می‌دانند. رژیم غذایی ماهی کلمه مشابه ماهی سیم[۹] است با این تفاوت که در غذای ماهی سیم سخت‌پوستان بیشتر هستند و در غذای ماهی کلمه نرمتنان اکثریت مقدار غذا را تشکیل می‌دهد (برادران طهوری، ۱۳۶۹). ترکیب غذایی ماهیان کلمه جوان در جنوب شرقی دریای خزر در سال‌های مختلف فرق می‌کند، در سال ۱۹۸۱ رقم عمده مواد غذایی نرییس[۱۰]بود که از ۹/۱۷% در ماه سپتامبر تا ۵/۸۹% در ماه نوامبر نوسان دارد و گاهی در تابستان تعداد زیادی پروتوزوآ و سخت پوستان (از ۳/۱۳% تا ۹/۳۴%) در تغذیه ثبت شده است که دومین غذای مشخص تابستان برای بچه ماهیان کلمه خزر شمالی کوماسه[۱۱]، کورفیده[۱۲] و گاماریده[۱۳] است. و برای بچه ماهیان کلمه ترکمنی عمدتا بالانوس[۱۴] و اوستراکودا[۱۵] می باشد. بچه ماهیان کلمه در مناطق ساحلی به وفور یافت می‌شوند و تا رسیدن به طول ۱۵ سانتیمتر در نزدیک خط ساحلی می‌مانند و ترجیحا از پریفیتون[۱۶] و چیدوریده[۱۷] و لارو شیرونومید تغذیه می‌کنند (بلالی و نوروزی، ۱۳۷۸).

 ۱-۷- تولیدمثل ماهی کلمه

زمان اوج مهاجرت ماهی کلمه در ماه‌های اسفند و فروردین می‌باشد. سن بلوغ ماهی کلمه در جنس نر در ۳ سالگی و در جنس ماده ۴-۳ سالگی است رشد غدد جنسی ماهی کلمه در ۱۰-۹ سالگی متوقف می‌شود. در جنس نر رسیدگی اسپرم تدریجی است و اسپرم ریزی به طور متناوب انجام می‌شود در حالیکه در ماده‌ها تخم ریزی یکباره است. ماهی کلمه فیتوفیلوس بوده و در عمق کم (۵۰ سانتیمتر) و در آب شفاف تخم‌ریزی می‌کند. تکامل تخم‌های لقاح یافته در دمای ۱۸-۱۶ درجه سانتی‌گراد حدود ۶ روز به طول می‌انجامد (نوروزی و همکاران، ۱۳۸۵).

 ۱-۸- ریخت‌سنجی

ریخت‌سنجی مطالعه‌ی کمّی ریخت‌شناسی می‌باشد. انواع مختلفی از ریخت‌سنجی وجود دارد. به طور نمونه استریولوژی که برای محاسبه‌ی ساختارهای سه بعدی (مانند شمارش سلولی) از اسلایس‌های دوبعدی استفاده می‌شود. ریخت‌سنجی هندسی ارزیابی کمّی ساختار می‌باشد (هالگریمسون و همکاران، ۲۰۰۹). ساختار یک جسم ترکیبی از شکل و اندازه می‌باشد. ساختار به آن دسته از اندازه‌گیری‌های هندسی از یک جسم که بعد از برگرداندن، چرخش یا مقیاس‌گذاری تغییر نمی‌کند، مربوط می‌شود (کندال، ۱۹۸۴). در مقایسه، شکل ساختاری است که مقیاس از آن حذف شده است. به عبارتی دیگر، شکل به آن دسته از اندازه‌گیری‌های هندسی که نسبت به برگردان، چرخش، انعکاس و مقیاس نامتغیر هستند، مربوط می‌شود (کندال، ۱۹۸۴). شکل و ساختار موجودات از عوامل مهم در تغییرات فنوتیپی می‌باشند که هم از لحاظ تکاملی و هم زیست‌شناسی تکوینی قابل توصیف هستند. شکل ساختارهای پیچیده‌ی اسکلتی مانند جمجمه و سایر ساختارها (در انسان)، و یا ریخت‌سنجی سر و شکل در موجودات دیگر، همه از پدیده‌های تکوینی هستند که ساختار یکی از جنبه‌های مهم برای توضیح مکانیزم‌های تکوینی در آنها محسوب می‌شوند (هالگریمسون و همکاران، ۲۰۰۹). آنالیز شکل نقش مهمی در بسیاری از مطالعات زیست‌شناسی دارد.

[۱].Huso huso

[۲]. Ogurchinskii

[۳].Kyzyl-sumsk

[۴].Berg

[۵].Dreissena polymorpha

[۶].Adcha minima

[۷].Mandacna

[۸].Corophiidae

[۹].Abramis brama

[۱۰].Nereis

[۱۱].Cumacea

[۱۲].Corophidae

[۱۳].Gammaridae

[۱۴].Balanus

[۱۵].Ostracoda

[۱۶].Periphyton

[۱۷].Chydoridae

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.