تحقیق معرفی گیاه گزنه، ساپونین و ترکیبات شیمیایی آن و تامین کلسترول تخم مرغ و سازه های موثر بر کیفیت تخم مرغ

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق معرفی گیاه گزنه، ساپونین  و ترکیبات شیمیایی آن و تامین کلسترول تخم مرغ  و سازه های موثر بر کیفیت تخم مرغ دارای ۳۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲- ۱- معرفی گیاه گزنه    ۶
۲- ۲- ویژگیهای گزنه    ۶
۲- ۳- ترکیبات شیمیایی گزنه    ۶
۲- ۴- مصرف گزنه در انسان    ۷
۲- ۵- مصرف گزنه در خوک    ۷
۲- ۶- مصرف گزنه در بوقلمون    ۷
۲- ۷- مصرف گزنه در مرغ گوشتی    ۷
۲- ۸- مصرف گزنه در مرغ تخمگذار    ۸
۲- ۹- معرفی ساپونین    ۸
۲- ۱۰- ویژگیهای ساپونین    ۹
۲- ۱۱- ترکیبات شیمیایی ساپونین    ۹
۲- ۱۲- مصرف ساپونین در انسان    ۱۲
۲- ۱۳- مصرف ساپونین در ماهی    ۱۲
۲- ۱۴- مصرف ساپونین در بلدرچین ژاپنی    ۱۲
۲- ۱۵- مصرف ساپونین در طیور    ۱۲
۲- ۱۶- نقش ساپونین در گیاهان    ۱۳
۲- ۱۷- مصرف ساپونین در نشخوارکنندگان    ۱۴
۲- ۱۸- مصرف ساپونین در خرگوش    ۱۴
۲- ۱۹- کلسترول    ۱۴
۲- ۱۹- ۱- نقش کلسترول در انسان    ۱۴
۲- ۱۹- ۲- تامین کلسترول در بدن    ۱۵
۲- ۱۹- ۳- انتقال و سنتز کلسترول در بدن مرغ    ۱۵
۲- ۱۹- ۴- تامین کلسترول تخم مرغ    ۱۶
۲- ۲۰- ساختمان تخم مرغ    ۱۶
۲- ۲۰- ۱- زرده    ۱۶
۲- ۲۰- ۲- سفیده    ۱۶
۲- ۲۰- ۳- غشای تخم مرغ    ۱۶
۲- ۲۰- ۴- پوسته    ۱۷
۲- ۲۱- سازههای موثر بر کیفیت تخم مرغ    ۱۷
۲- ۲۱- ۱- کیفیت پوسته تخم مرغ    ۱۷
۲- ۲۱- ۱- ۱- سازههای موثر بر کیفیت پوسته تخم مرغ    ۱۷
۲- ۲۱- ۱- ۱- ۱- نژاد مرغ    ۱۷
۲- ۲۱- ۱- ۱- ۳- تغذیه    ۱۸
۲- ۲۱- ۱- ۱- ۴- تنشها    ۱۸
۲- ۲۱- ۱- ۱- ۵- بیماریها    ۱۸
۲- ۲۱- ۱- ۱- ۶- شرایط پرورشی    ۱۸
۲- ۲۱- ۲- کیفیت سفیده    ۱۸
۲- ۲۲- باروری    ۱۹
۲- ۲۳- سازههای موثر بر باروری و جوجه درآوری تخم مرغ    ۱۹
۲- ۲۳- ۱- سازههای تغذیهای    ۱۹
۲- ۲۳- ۲- سازههای مربوط به مرغ مادر    ۱۹
۲- ۲۳- ۳- سازههای مربوط به تخم مرغ    ۲۰
۲- ۲۳- ۴- شرایط جوجهکشی    ۲۰
۲- ۲۳- ۵- تنش    ۲۰
۲- ۲۴- سازههای موثر بر کیفیت جوجه    ۲۰
۲- ۲۴- ۱- مدت ذخیرهسازی تخم مرغ    ۲۰
۲- ۲۴- ۲- سن مرغ مادر    ۲۱
۲- ۲۵- تغذیه و تولیدمثل    ۲۱
۲- ۲۶- برآورد جوجه درآوری    ۲۱
۲- ۲۷- ارتباط بین سن مرغ مادر، غلظت کلسترول خون، زرده تخم مرغ و جوجه درآوری    ۲۱
۲- ۲۸- سازههای موثر بر غلظت کلسترول زرده تخم مرغ    ۲۲
منابع    ۲۳

منابع

هاشمی، ع. ۱۳۸۷٫ گزنه (Urticaceae). کاربرد گیاهان دارویی در پزشکی. انتشارات دانشگاه شیراز. ۱۹۴ : ۲۴- ۱۹٫

زرگری، ع. ۱۳۶۹٫ گیاهان دارویی. موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. جلد سوم. ۹۲۶ :۱۵- ۱۰٫

جادری، ن.، ع. نوبخت و ی. مهمان‌نواز. ۱۳۹۰٫ بررسی اثرهای استفاده از گیاهان دارویی مرزه، کاکوتی، گزنه و مخلوط‌های مختلف آنها بر عملکرد، کیفیت تخم مرغ و فراسنجه‌های خونی و ایمنی تخم‌گذار. فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران. جلد ۲۷٫ صص: ۲۴- ۱۱٫

امین، غلامرضا. ۱۳۸۵٫ متداولترین گیاهان دارویی سنتی ایران. انتشارات دانشگاه علوم پزشکی تهران. جلد دوم. صص: ۱۱۳- ۱۱۰٫

ضمیری، م. ج. ۱۳۸۰٫ تولید مثل در پرندگان اهلی (ترجمه). انتشارات دانشگاه شیراز. ۲۴۶ :۱۱۲- ۱۰۴٫

مدنی، ح.، ن. احمدی و ا. وحدتی. ۱۳۸۴٫ بررسی اثر هیدرولیکی شوید در کاهش گلوکز و چربی‌ها در موش‌های صحرایی دیابتی شده. مجله دیابت و لیپید ایران. صص: ۱۱۶- ۱۰۹٫

ناطقی، ر.، ف. صمدی، م. ش. شرق، س. زره‌داران و س. ر. هاشمی. ۱۳۹۰٫ بررسی سمیت سطوح بالای مصرف گیاهان دارویی با استفاده از آنزیم‌های کبدی. اولین همایش ملی مباحث نوین در کشاورزی. صص: ۲۲۰- ۱۱۴٫

اعظمی، م. ه.، ع. طهماسبی، ع. ناصریان، ر. ولی‌زاده و م. ح. غفاری. ۱۳۹۱٫ تاثیر سطوح افزایشی ساپونین بر متابولیت‌های خونی و PH شکمبه بزغاله‌های نر سانن. پنجمین کنگره علوم دامی ایران. اصفهان. صص: ۷۳۱- ۷۲۸٫

Zhang, K. Y., F. Yan, C. A. Keen and P. W. Waldroup. 2005. Evaluation of microencapsulated essential oils and organic acids in diets for broiler chickens. Int. J. Poult. Sci. 4: 612-619.

Zheng, G. O., P. M. Kenny and L. K. Lam. 1992. Anethofuran, carvone and limonene. Potential cancer chemopreventive agents from dill weed oil and caraway oil. Planta. Med. 58: 338-341.

 Alcicek, A., M. Bozkurt and M. Cabuk. 2004. The effect of a mixture of herbal essential oils, an organic acid or a probiotic on broiler performance. South African. J. Anim. Sci. 34: 217-222.

Madrid, J., F. Herandez, V. Garcia, J. Orengo, M. D. Megias and V. Sevilla. 2003. Effect of plant extracts on ileal apparent digestibility and carcass yield in broiler at level of farm. In. Proc. 14th European symphony on poultry nutrition. August, Lillehammer, Norway. 187.

Khosravi, A., F. Boldaji, B. Dastar and S. Hassani. 2008. The use of some feed additives as growth promoter in broiler nutrition. Poult. Sci. 7: 1095-1099.

۱- معرفی گیاه گزنه

گزنه گیاهی از تیره گزنه با نام علمی  Urticadioicaاست. نام فارسی آن گزنه و نام انگلیسی آن Nettle است. گزنه گیاهی است که از دوران ماقبل تاریخ وجود داشته و مردم در آن زمان برای تغذیه از آن استفاده می‌کردند. گزنه گیاهی چندساله و علفی است که ساقه آن چهارگوش بوده و به طور عمود تا ارتفاع یک متر بالا می‌رود. این گیاه در خرابه‌ها، باغ‌ها و نقاط مرطوب در بیشتر مناطق جهان به صورت خودرو می‌روید. ریشه این گیاه خزنده بوده و در ناحیه‌ای که سبز می‌شود کم‌کم تمام منطقه را فرا می‌گیرد. ساقه این گیاه را پرزها و تارهای مخروطی شکل پوشانده که در صورت لمس ساقه، به دست می‌چسبد و پوست را گزیده و خارش و سوزش ایجاد می‌کند. تخم آن نرم، ریز و تیره‌رنگ و مانند تخم کتان است. بخش‌های مورد استفاده این گیاه برگ‌های تازه، ریشه، شیره و دانه آن است (هاشمی، ۱۳۸۷).

۲- ۲- ویژگی­های گزنه

گزنه معرق، مدر و قاعده‌آور بوده، نیروی جنسی را زیاد و سینه، ریه و معده را از اخلاط پاک می‌کند و در موارد التهاب کلیه، وجود خون در ادرار، مفرط ‌بودن خونریزی و ضعف و زردی تجویز می‌شود (Madrid و همکاران، ۲۰۰۳؛ Alcicek و همکاران، ۲۰۰۴؛ Zhang و همکاران، ۲۰۰۵). گزنه از نظر دارویی به عنوان ضد تورم، کاهنده قند خون، ضد اسپاسم، یک شبه آنتی‌اکسیدان (Toldy و همکاران، ۲۰۰۵) و پایین­آورنده کلسترول است (Khosravi و همکاران، ۲۰۰۸).

۲- ۳- ترکیبات شیمیایی گزنه

مهمترین ترکیبات شیمیایی گزنه Tymol، Carvacrol، نشاسته، صمغ، آلبومن، شکر، دورزین (Kwiecien و Mieczan، ۲۰۰۹) و ۱۸ ترکیب فنولی و ۸ لیگنان است (Nobakht و Moghaddm، ۲۰۱۲). گزنه مواد معدنی زیادی به خصوص آهن، منیزیم، پتاسیم، ویتامین C و پیش‌ساز ویتامین A دارد (Geel، ۲۰۰۱). گزنه از نظر ریز مغذی‌هایی مانند اسیدهای‌آمینه، ویتامین‌ها و ترکیبات فعال از جمله تانن‌ها، اسید فرمیک و اسید سالیسیلیک غنی است (زرگری، ۱۳۶۹). گزنه اثرات شبه آنتی‌اکسیدانی دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که رادیکال‌های آزاد را از بین برده و آسیب و مرگ سلولی و بیماری‌های سرطانی را به حداقل می‌رسانند (Zheng و همکاران، ۱۹۹۲).

۲- ۴- مصرف گزنه در انسان

بیشترین تاثیر گزنه در انسان بر کاهش چربی و کلسترول خون است (Poudel و Khanal، ۲۰۱۰). گزنه عملکرد تیرویید و نرخ متابولیسم (سوخت و ساز) را افزایش داده و به واسطه داشتن آهن از کم خونی جلوگیری می‌کند (Safamehr و همکاران، ۲۰۱۲). انسان‌ها به دلیل وجود سروتونین در گزنه از آب آن برای درمان افسردگی استفاده می‌کنند (امین، ۱۳۸۵). برای تقویت سیستم ایمنی و عفونت‌های ادراری نیز از آن بهره می‌برند (Langhout، ۲۰۰۰).

۲- ۵- مصرف گزنه در خوک

Grella و همکاران (۲۰۰۶)، بیان نمودند که استفاده از گزنه بر سلامت و صفات تولیدی خوک تاثیر مثبتی داشته است. همچنین Khanal (2005)، گزارش کرد که خوک های تغذیه شده با گزنه پخته، افزایش وزن معنی‌داری را همراه با یک توده ماهیچه‌ای خوب نشان دادند. در مطالعه دیگری نشان داده شد که استفاده از گزنه در خوک‌ها اثرات مثبتی بر کیفیت گوشت و توسعه و ثبات اکسیداتیو و نسبت اسیدهای چرب غیر اشباع به اشباع دارد (Mansoub، ۲۰۱۱).

۲- ۶- مصرف گزنه در بوقلمون

مکمل‌سازی جیره بوقلمون‌ها با غلظت mg/kg 63 ساپونین در هر کیلوگرم خوراک، به طور بی‌معنی در مقایسه با گروه کنترل وزن و مصرف خوراک را افزایش داد (Dziuk و همکاران، ۱۹۸۴).

۲- ۷- مصرف گزنه در مرغ گوشتی

استفاده از ۲% گزنه در جیره روزانه مرغ گوشتی، باعث افزایش وزن بدن آنها شد. در این پژوهش به تاثیر مثبت گزنه بر عملکرد، صفات لاشه، فراسنجه­های خونی و ایمنی نیز اشاره شد (Mansoub و Nezhady، ۲۰۱۱). Modiry و همکاران (۲۰۱۰)، گزارش کردند که استفاده از گزنه در کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید خون جوجه‌های گوشتی به دلیل وجود کارواکرول و تیمول و افزایش ترشح صفرا موثر است. مکمل‌سازی جیره جوجه‌های گوشتی با گیاه گزنه عملکرد رشدی آنها را افزایش داد (Bampidis و همکاران، ۲۰۰۵؛ Cross و همکاران، ۲۰۰۷).

۲- ۸- مصرف گزنه در مرغ تخم‌گذار

نتایج مطالعه Khanal (2005)، بیانگر این بود که تغذیه روزانه ۵/۱% پودر گزنه در در مرغ تخم­گذار در کنار سلامتی پرنده، باعث افزایش ظرفیت تخم‌گذاری شد. همچنین او بیان کرد مکمل‌سازی با گزنه بر کیفیت تخم مرغ و غشای سفیده و ضخامت پوسته تخم نیز تاثیر مثبتی داشته و شکستگی تخم را کم می‌کند.

Nobakht و همکاران (۲۰۱۱)، گزارش کردند که افزودن روزانه ۲% پودر گزنه به جیره مرغ‌های تخم‌گذار تولید تخم مرغ، توده تخم مرغ و وزن پوسته را افزایش می­دهد. اما استفاده از ۵/.% پودر گزنه در جیره این مرغ‌ها فقط مصرف خوراک روزانه را کاهش

می‌دهد. او در پژوهشی بیان کرد که مکمل‌سازی روزانه ۲% گزنه در جیره مرغ تخم‌گذار به طور معنی‌داری (۰۵/۰ P <) کیفیت تخم، ضخامت پوسته و شاخص زرده تخم ‌مرغ را افزایش داد.

۲- ۹- معرفی ساپونین

ساپونین‌ ها که به عنوان ترکیبات ضد تغذیه‌ای از آنها نام برده می‌شود ترکیبات طبیعی هستند، همان طور که از نام آنها برمی‌آید، اسم آنها از گیاهی با ریشه Saponaria (ساپوناریا) گرفته شده، ریشه‌ای که از نظر تاریخی به عنوان صابون استفاده می‌شد (Miah و همکاران، ۲۰۰۴). ساپونین‌ها به دلیل وجود ترکیب ساپوژنین غیر قطبی و زنجیره جانبی محلول در آب توانایی تشکیل کف را دارند (Francis و همکاران، ۲۰۰۲). ساپونین‌ها با کمک تست‌های تلخی و سختی و سمیت و توانایی تجزیه اریتروسیت‌ها تعیین می‌شوند اما با این وجود بسیاری از ساپونین‌ها حتی به عنوان طعم‌دهنده و شیرین‌کننده در غذاها و سیگار استفاده می‌شوند به طوری یک نوع از آنها مانند ساکاروز ۲۰ بار بیشتر از گلوکز شیرینی دارد (Mizutani، ۱۹۹۴). ساپونین‌ها حتی در حیوانات کوچک دریازی و در بعضی باکتری‌ها نیز وجود دارند (Riguera، ۱۹۹۷) اما در حیوانات بزرگتر نمی‌توان ساپونین یافت (Francis و همکاران، ۲۰۰۲).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق کلسترول و لیکوپن و مشخصات آن و تاثیر لیکوپن بر روی کلسترول و بیماریهای قلبی و عروقی
  • تحقیق چاقی و عوارض آن و منشأ لیپوپروتئین های خون و طبقه بندی آنها و اثرات ورزش بر کاهش وزن و کلسترول پلاسما
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.