تحقیق معماری سازمانی و معماری سازمانی چابک و مدیریت راهبردی سازمان و ارتباط بین فرآیند برنامه‌ریزی راهبردی و معماری سازمانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق معماری سازمانی و معماری سازمانی چابک و مدیریت راهبردی سازمان و ارتباط بین فرآیند برنامه‌ریزی راهبردی و معماری سازمانی دارای ۶۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-فصل اول:مقدمه    ۵
۱-۱–معماری سازمانی    ۵
۱-۲—تحقیقات انجام شده    ۹
۲- فصل دوم: معرفی معماری سازمانی و معماری سازمانی چابک    ۱۴
۲-۱- مفاهیم معماری سازمانی    ۱۴
۲-۱-۱- تعریف معماری سازمانی    ۱۴
۲-۱-۲- تعریف چارچوب معماری    ۱۵
۲-۱-۳- انواع معماری سازمانی    ۱۶
۲-۱-۴- محصولات معماری سازمانی    ۱۸
۲-۲- تاریخچه‌ی معماری سازمانی    ۱۸
۲-۳- ضرورت و نتایج معماری سازمانی    ۲۰
۲-۴- چارچوب‌‌های معماری سازمانی    ۲۲
۲-۴-۱- چارچوب زکمن    ۲۲
۲-۴-۲- چارچوب فدرال[۸]    ۲۴
۲-۴-۳- چار چوب خرانه داری [۸]    ۲۷
۲-۵- فرآیند معماری سازمانی    ۲۸
۲-۶- متدولوژی‌‌های معماری سازمانی    ۳۳
۲-۶-۱- تعریف متدولوژی:    ۳۳
۲-۶-۲- متدولوژی برنامه‌ریزی معماری سازمانی[۱۲]    ۳۴
۲-۷ چالش‌‌های معماری سازمانی    ۳۵
۲-۸- معماری سازمانی چابک    ۳۶
۲-۸-۱- مفهوم چابکی    ۳۷
۲-۸-۲- تعریف معماری سازمانی چابک    ۳۹
۲-۸-۳- پیشینه معماری سازمانی چابک    ۴۰
۲-۸-۳-۱- بیانیه‌ی چابک[۵]    ۴۲
۲-۸-۴- ضرورت معماری چابک    ۴۳
۲-۸-۵- چارچوب معماری چابک    ۴۵
۲-۸-۶- اهداف معماری سازمانی چابک    ۴۶
۲-۸-۷- اصول حاکم بر معماری سازمانی چابک    ۴۷
۳ – فصل سوم: مدیریت راهبردی سازمان و معماری سازمانی    ۵۰
۳-۱- مدیریت راهبردی    ۵۰
۳-۱-۱- تعریف مدیریت راهبردی    ۵۰
۳-۱-۲- تجزیه و تحلیل محیط داخلی و خارجی    ۵۱
۳-۱-۳- مقاصد راهبردی    ۵۱
۳-۱-۴- تدوین راهبرد کسب و کار    ۵۱
۳-۱-۵- پیاده سازی و کنترل راهبرد    ۵۲
۳-۱-۶- تجدید ساختار راهبردی    ۵۲
۳-۲- فرآیند برنامه‌ریزی راهبردی    ۵۳
۳-۳- برنامه‌ریزی راهبردی فناوری اطلاعات    ۵۴
۳-۴- همراستایی راهبردی    ۵۵
۳-۵- ارتباط بین فرآیند برنامه‌ریزی راهبردی و فرآیند معماری سازمانی    ۵۶
منابع    ۶۱

منابع

[۱] مقیمی سید محمد، حسین زاده ماشااله (۱۳۹۲). ” ارائه مدلی برای بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر بهره‌وری سازمانی با رویکرد فرایندگرا (مطالعه در صنایع استان فارس)”، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات دوره ۵، شماره ۴، زمستان ۱۳۹۲ ص ۲۴۵-۲۶۶

[۲] یعقوبی نورمحمد، شکری علی، دهمرده محبوبه(۱۳۹۱). ” مطالعه توانمندسازهای ساختاری چابکی سازمانی در نظام بانکی”، اندیشه مدیریت راهبردی، سال ششم، شماره اوّل، بهار و تابستان ۱۳۹۱، شماره ۱۱، صفحه ۱۳۳ تا ۱۵۸

[۳] شمس فریدون، راضی علی(۱۳۸۶).” ضرورت بکارگیری ایده چابکی در معماری سازمانی”، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهران

[۴] محمودی جعفر، موس یخانی محمد، بیریایی هانیه سادات(۱۳۸۸). ” ارائه چارچوبی برای ارزیابی بلوغ معماری سازمانی”، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره ۱، شماره ۳، صفحه ۱۰۷ تا ۱۲۰

[۵] راضی، علی (۱۳۸۷). ” بومی کردن چارچوب زاکمن برای سازمان چابک”، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات

[۶] مهجوریان امیر رضا (۱۳۸۸). ” معماری سازمانی فناوری اطلاعات از نگاه مدیران”، کمیته فنی معماری اطلاعات ایران، پائیز۱۳۸۸

[۷] کمیته فنی معماری اطلاعات (۱۳۸۳). آشنائی با مفاهیم معماری سازمانی، دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی، کمیته فنی معماری اطلاعات.

[۸] خیامی، سید رئوف (۱۳۸۸). ” ارزیابی و تحلیل معماری سازمانی”، پایان نامه دکتری، دانشگاه شیراز.

[۹] مهجوریان امیر رضا (۱۳۸۶). ” تدوین متدولوژی برنامه‌ریزی معماری سازمانی سرویس‌گرا در جهت پوشش کامل به چارچوب زکمن”، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه شهید بهشتی

[۱۰] جعفرخانی، الهه(۱۳۸۸). ” برنامه‌ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات: نگرش زیرساختی به فناوری اطلاعات درسازمان “، آبان ۱۳۸۸

[۱۱] زرگرنتاج سید مهدی (۱۳۸۵). “بررسی و تدوین سبک معماری فناوری اطلاعات سازمانی” پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه شهید بهشتی

[۱۲] جلالی نیا، شهرام ( ۱۳۸۳ )، ” متدولوژی برنامه‌ریزی معماری سازمان”، شماره سوم، سال دوم.

[۱۳] کرمی رضا (۱۳۸۹). ” از معماری سازمانی تا مدیریت معماری سازمانی”، اصفهان، دومین همایش کاربردی معماری سازمانی ایران، اسفندماه ۱۳۸۹

[۱۴] یاراحمدزهی محمدحسین (۱۳۹۱). ” تبیین مدل توسعه قابلیت‌های فردی سرمایه انسانی با هدف چابک سازی بنگاه‌های کوچک و متوسط”، پژوهش‌های مدیریت عمومی سال پنجم، شماره پانزدهم، بهار ۱۳۹۱، ص ۲۷-۴۴

[۱۵] مشایخی علینقی، عسکرینژاد امیری علی (۱۳۸۹). ” نوسازی راهبردی از منظر یادگیری سازمانی : بررسی تجربی مدل ۴ت”، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال پنجم، شماره ۱۸، تابستان ۱۳۸۹، ص ۲۷-۱

[۱۶] حقیقی محمّد، منوریان عباس، قوامپور سعید، رسولیان سعیده (۱۳۸۸). ” بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت برنامه‌ریزی راهبردی در شرکت ملی گاز ایران”، نشریه مدیریت بازرگانی، دوره ۱، شماره ۳، پاییز و زمستان ۱۳۸۸، از صفحه ۳۹ تا ۵۴

فصل اول:مقدمه

  ۱-۱–معماری سازمانی

 در دنیای امروز که کسب‌وکارها به شدت متأثر از تحولات محیطی است و تغییر به عنوان یک پارامتر ثابت، همواره وجود دارد، آنچه یک سازمان یا کسب‌وکار را قادر به ادامه حیات اثربخش و کارآمد می‌سازد، توانایی آن سازمان در پاسخ بهنگام، مناسب به این تحولات و تغییرات است. از دغدغه‌های اصلی مدیران در این اوضاع متلاطم و پیچیده، چگونگی به حداقل رساندن اثر محرک‌های بیرونی بر سازمان متبوع خود و ارتقاء سهم بازار، رضایت مشتریان و در نهایت ربودن گوی رقابت از رقبا می‌باشد. صاحبان کسب‌وکار همواره به دنبال واکنشی مناسب به این محرک‌ها بوده‌اند و از جمله می‌توان به بازنگری در کسب‌وکار و اصلاح فرآیندهای کاری و همچنین استفاده از فناوری متناسب اشاره کرد.

با گذار از عصر تولید انبوه به عصر مدیریت اطلاعات و دانش، کلیه فرآیندها و فعالیت‌های سازمان‌ها تحت تأثیر تغییرات بنیادی قرار گرفته است. در این زمان، اطلاعات نه تنها یکی از منابع و دارایی‌های اصلی سازمان‌ها شناخته می‌شود، بلکه ابزاری برای مدیریت مؤثر سایر منابع و دارایی‌های سازمان نیز به شمار رفته و از اهمیت و ارزش ویژه‌ای در سازمان‌ها برخوردار شده است. از این رو، فناوری اطلاعات که شامل فناوری‌های به کارگرفته شده در تولید، پردازش، انتقال، به کارگیری و مدیریت اطلاعات است، فرصت‌های جدیدی برای بهبود بهره‌وری در اختیار سازمان‌ها گذارده است. با فرصت‌های بالقوه‌ای که فناوری اطلاعات برای دسترسی به بازارهای جهانی به وجود می‌آورد، بنگاه‌ها به طور فز اینده‌ای برای بهره گیری از این فرصت ها، تحریک می‌شوند[۱].

در دهه‌های گذشته، غالب سازمانها، راهبرد بازسازی و مهندسی مجدد را در پاسخ به مسائل و تغییرات محیطی انتخاب می‌کردند اما اکنون، رویکردها و راه‌حل‌های گذشته، قابلیت و توانایی خود را برای مقابله با مسائل سازمانی و محیط بیرونی از دست داده و بهتر است با رویکردها و دیدگاه‌های جدیدی جایگزین شود. بهترین و نوترین راه بقا و موفقیت سازمان‌ها در این آشفته بازار، توجه و تمرکز آن‌ها بر «چابکی سازمانی» است. چابکی سازمانی، پاسخی است آگاهانه و جامع به نیازهای در حال تغییرِ مداوم در بازارهای رقابتی و کسب موفقیت از فرصت‌هایی که سازمان به دست می‌آورد[۲].

بهره‌گیری از فناوری‌های نوین به ویژه فناوری اطلاعات جمله‌ی ابزارهایی بوده که در شکل‌های گوناگون خود مورد توجه مدیران سازمان‌ها بوده است. اما نکته‌ی حائز اهمیت، راهبری صحیح فناوری اطلاعات در جهت خلق ارزش در بخش‌های مختلف کسب‌وکار می‌باشد. بزرگترین چالش کسب‌وکارها در بهره‌برداری از خدمات فناوری اطلاعات، صرف کمترین هزینه ممکن و دریافت بهترین کیفیت می‌باشد.

مبحث معماری سازمانی از اواخر دهه ۸۰ میلادی توسط زکمن با هدف ارائه یک ساختاری برای بهره‌گیری از فناوری اطلاعات در جهت دستیابی به اهداف کسب‌وکار، مطرح گردید و در ادامه برای اطمینان از ارزش آفرینی و مدیریت اثربخش فناوری اطلاعات در کسب‌وکار، چارچوب‌هایی نظیر Zackman، COBIT، FEAF، TOGAF ارائه گردید که هر کدام بر جنبه‌هایی خاص از این فناوری تأکید دارند. به عنوان مثال چنانچه به دنبال ارزیابی و کنترل توسعه فناوری اطلاعات و همخوانی و همــ‌راستایی اهـداف فنـــاوری اطلاعات با اهداف واقعی کــسب و کار باشیم، چارچوب COBIT با رویکردی فرآیندگرا و مجموعه‌ای اهداف کنترلی در حوزه ارزیابی فناوری اطلاعات تدوین شده است.

معماری سازمانی سابقه‌ای طولانی در مقابله با فنآوری‌های مختل کننده است. در واقع، یکی از مهارت‌های اصلی معمار، تشخیص فناوری‌های نوظهوری است که احتمالاً منافعی برای کسب‌وکار به دنبال دارند و آن فناوری‌ها را با آغوش باز می‌پذیرد. همچنین معماران سازمانی درک می‌کنند که چگونه وقایع کسب‌وکار، نظیر ادغام، اکتساب و سلب می‌توانند منجر به توسعه معماری جدید شوند. با این حال و اگرچه کمتر شناخته شده است، اهمیت استفاده از معماری سازمانی به طور کلی به عنوان ابزاری برای مقابله با خطرات زمینه کسب‌وکار است[۲۶].

از جمله ویژگی‌هایی که امروزه در تدوین برنامه راهبردی برای کسب‌وکار باید مورد توجه قرار گیرد، داشتن قابلیت تطابق، انعطاف‌پذیری و واکنش مناسب سازمان در برابر تغییرات پیش بینی نشده و ناخواسته است. این همان چیزی است که از آن به عنوان چابکی از آن یاد می‌شود. در حوزه فناوری اطلاعات اصطلاح چابکی ابتدا در مورد نرم‌افزار مطرح گردیده و مجموعه‌ای از اصول نظیر سادگی، پویایی، تکامل تدریجی، تأکید بر خلاقیت، نتیجه گرایی برای آن معرفی شده است و سپس به مباحث معماری سازمانی توسعه یافت.

معماری سازمانی چابک متأثر از اصول تعریف شده برای توسعه نرم‌افزارهای چابک و مدیریت چابک می‌باشد. با این تفاوت که معماری سازمانی چابک دارای خصوصیات خاص خود می‌باشد و این به تفاوت مهندسی و مدیریت با معماری برمی‌گردد. در معماری علاوه بر اصول مهندسی بر هنر نیز تأکید بسیاری وجود دارد. همچنین در معماری علاوه برجنبه‌های ساختاری برجنبه‌های رفتاری هم تأکید وجود دارد[۳].

چارچوب‌های ارائه شده برای معماری سازمانی علیرغم اینکه به عنوان یک نقشه راه فناوری اطلاعات برای کسب‌وکار بسیار راهگشا می‌باشند، اما پرسش‌هایی قابل تأمل را در ذهن مدیران و صاحبان کسب‌وکار ایجاد می‌شود. سئوالاتی نظیر : چه شرایطی برای عملیاتی کردن آنها لازم است؟ آیا تمامی نیازهای کسب‌وکار را در حوزه فناوری اطلاعات پوشش می‌دهند؟ آیا به طور کامل به نیازمندی‌های ذینفعان سازمان رسیدگی می‌کنن؟ آیا نسبت به سرمایه‌ای که از کسب‌وکار مصرف می‌شود، ارزش خلق می‌کنند؟ چقدر در مقابل تغییرات ناخواسته انعطاف پذیرند؟ و شاید ده‌ها سئوال و دغدغه از این شکل.

در شرایط عادی و ایده آل فعالیت یک کسب‌وکار شاید معماری اطلاعات سازمانی خیلی موضوعی چالش برانگیز نباشد اما مشکل از آنجا شروع می‌شود که امروزه بسیاری از تغییر و تحولات اثرگذار بر کسب‌وکارها را شاهد هستیم که خارج از اراده آنها بوده و حتی بر کسب‌وکار تحمیل می‌شود و می‌تواند معماری سازمانی را منجر به شکست کند. این عوامل ناخواسته و خارج از پیش بینی نیازمند مدیریتی جامع در تمامی جوانب است تا موفقیت و ادامه حیات کسب‌وکار تضمین شود. در این اوضاع و احوال است که که با اصطلاحاتی نظیر میزان انعطاف پذیری، پویایی، تطبیق پذیری، ثبات و پایداری در مقوله معماری سازمان مواجه می‌شویم. ویژگی‌های ذکر شده امروزه با عنوان چابکی به آن پرداخته می‌شود. اما اینکه در عمل چگونه این چابکی قابل تحقق است نیازمند تحقق چابکی در تمامی زمینه‌های مرتبط با موضوع معماری سازمانی است.

درک اهمیت و ضرورت چابک‌سازی معماری سازمانی با در نظرگرفتن شرایط محیطی حاکم بر کسب‌وکارها، چندان دشوار نمی‌باشد. مسائلی چون بروز تغییرات پیش بینی نشده و ایجاد تلاطم در سازمان، روش‌های سنتی معماری سازمانی را دچار مشکلات متعددی می‌کند و سبب شکست معماری سازمانی و از دست رفتن سرمایه‌های هنگفتی در سازمان می‌شود. از سویی دیگر تغییر الگوها و مدل‌های کسب‌وکار، بر اثر تحولات سریع فناوری و بویژه فناوری اطلاعات، فضایی رقابتی بوجود آورده که غفلت از آن می‌تواند منجر به خطر افتادن حیات سازمان گردد و اینجاست که پایداری، قابلیت تطابق و انعطاف پذیری کسب‌وکار امری حیاتی خواهد بود.

به دلیل عدم آگاهی از فرصت هایی که معماری سازمانی می‌تواند برای سازمان فراهم آورد، در بسیاری از سازمان ها موضوع معماری سازمانی جایگاهی ندارد و یا به عنوان موضوعی فاقد اولویت بالا به آن نگاه می‌شود. از موضوعاتی که به عنوان دغدغه و نگرانی بزرگ برای صاحبان کسب‌وکار مطرح است، موضوع همراستایی کسب‌وکار و فناوری اطلاعات است. معماری سازمانی یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین راهکارهای سازمانی برای همراستایی راهبردی فناوری اطلاعات با کسب و کار سازمان و ابزار قدرتمندی برای ساماندهی به سیستم‌های اطلاعاتی پیچیده می‌باشد[۴]. بدیهی است که به هراندازه که معماری سازمانی چابک تر باشد بتواند در شرایط پیچیده و ناپایدار پاسخگوی نیازهای ذینفعان کسب‌وکار باشد، بدون شک اهداف کسب‌وکار بهتر محقق خواهد شد و این به معنای تحقق همراستایی می‌باشد.

در عصر چابکی دیگر نمی توان همه چیز را ازقبل پیش بینی و برنامه‌ریزی کرد، لذا استفاده از روش‌های کلاسیک معماری سازمانی نتیجه بخش نخواهد بود. با توجه به گسترش تغییرات و تلاطم دیگر نمی‌توان وضعیت موجود و وضعیت مطلوب را به شکل ایستا تعریف نموده و سپس برای حرکت از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب برنامه‌ریزی نمود. روش‌های کلاسیک معماری سازمانی به دلیل داشتن برخی از ویژگی ها در محیط‌های پرتلاطم دچار مشکلاتی هستند. برخی از این ویژگی ها عبارتند از [۵]:

سخت بودن تولید محصولات و فرآورده‌های معماری سازمانی

تولید حجم عظیمی از مستندات

وجود افراد تطبیق ناپذیر در تیم معماری سازمانی و سایر تیم ها

اصرار بیش از حد داشتن به مسائل تکنیکی به جای همکاری و کارتیمی

عدم بکارگیری مدیریت دانش محور

استفاده از متدولوژی‌های نامناسب

عدم وجود ابتکار و خلاقیت درافراد و تبعیت محض از برنامه‌ها و رعایت حداکثر بروکراسی

وجود فازها و چرخه‌های طولانی

برگزاری جلسات نامناسب کارشناسی و مدیریتی

طولانی بودن زمان توسعه سیستم‌های کاربردی اثر بخش و تحول آفرین و…

روش‌های چابک معماری سازمانی سعی دارند تا از شکنندگی معماری سازمانی در سازمان‌های متلاطم و پرتغییر جلوگیری نمایند [۵].

۱-۲-تحقیقات انجام شده

در دو دهه اخیر مفهوم چابکی در ادبیات رایج در کسب‌وکارها ورود پیدا کرده و امروزه به عنوان ضرورتی برای سازمان به آن توجه ویژه‌ای می‌شود. این مفهوم از صنعت تولید نشأت گرفته و موضوع تحقیقات بسیاری قرار گرفت و از سوی ذینفعان و محققان آکادمیک راهکارهای متعددی برای تحقق چابکی سازمانی ارائه گردید.

در سال ۱۹۹۱ دانشگاه «لی‌های[۱]» با حمایت مالی نیروی دریایی ایالات متحده مطالعاتی را برروی سیزده سازمان تولید کننده بزرگ مانند جنرال موتور، جنرال الکتریک و‌ ای.بی.ام انجام دادند که هدف آن پاسخ به این سئوال بود که سازمان‌های موفق در سال ۲۰۰۶ دارای چه ویژگی‌هایی خواهند بود[۲۷]. پس از آن بیش ار صد سازمان دیگر نیز مورد مطالعه قرار گرفتند و حاصل تحقیقات فوق در کتابی در سال ۱۹۹۵ منتشر شد[۲۸]. از نتایج مهم این تحقیقات، معرفی محیط‌های رقابتی به عنوان عامل تحولات در کسب‌وکار بوده و چابکی را دارا بودن مزایای رقابتی و تطابق سریع محصول با نیاز مشتری، تعریف می‌کند. پس از انتشار این کتاب بود که استفاده از واژه چابکی رایج گردید.

[۱] Lehigh University

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گردشگری و برنامه ریزی گردشگری و رویکرد های آن و برنامه ریزی راهبردی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.