1,493 views
پیشینه تحقیق معماری سنتی ایران و آشنایی با هنر ومعماری در دوره قاجاریه دارای ۵۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
فصل اول: نگرشی بر معماری سنتی ایران ۵
۲-۱ نگرشی بر معماری سنتی ایران ۵
۲-۱-۱ آرایههای معماری سنتی ۷
۲-۱-۲ اصول معماری ایرانی و تأثیر آن بر آرایههای معماری سنتی ۸
۲-۱-۲-۱ مردمواری ۹
۲-۱-۲-۲پرهیز از بیهودگی ۹
۲-۱-۲-۳ نیارش ۱۰
۲-۱-۲-۴ خودبستگی ۱۱
۲-۱-۳ تأثیر عوامل اقلیمی بر معماری و آرایههای معماری سنتی ۱۱
۲-۲ درآمدی بر هنرهای سنتی ایران ۱۲
۲-۲-۱ صنایعدستی ۱۵
۲-۲-۱-۱ ویژگیهای صنایعدستی ۱۵
۲-۲-۱-۲ صنایعدستی از لحاظ روش و تکنیک تولید فرآوردههای دستی ۱۶
۲-۲-۱-۳ هنرهای دستی چوبی ایران ۱۷
۲-۲-۲ پنجره ۱۷
۲-۲-۲-۱ در – پنجره ۱۷
۲-۲-۲-۲ پنجره ارسی ۱۸
۲-۲-۲-۳روزن ۱۹
۲-۲-۳ کارکردهای پنجره ۲۰
۲-۲-۳-۱ تزئین بنا ۲۰
۲-۲-۳-۲ شباک ۲۱
۲-۲-۳-۳ جامخانه ۲۱
۲-۲-۳-۴منظر ۲۲
۲-۲-۳-۵تهویه ۲۳
۲-۲-۳-۶تأمین نور ۲۳
۲-۲-۴ نقش پنجره در نمای ساختمان ۲۷
۲-۲-۵ نقش هندسه در شکلگیری.پنجرهها ۲۷
۲-۳ مصالح به کار رفته در هنرهایسنتی وابسته به معماری سنتی ۲۸
۲-۳-۱ چوب و دلایل کاربرد آن در گرهچینی ۲۹
۲-۳-۲ شیشههای رنگی در گرهچینی ۳۰
۲-۳-۳ رنگ در معماری ۳۰
۲-۳-۴ آهن در چلنگری ۳۱
۲-۳-۴-۱ آهن و چلنگری در قرآن ۳۲
۲-۳-۵ گچبری ۳۳
۲-۳-۵-۱ انواع طاقچههای گچی ۳۳
۲-۳-۵-۲ یزدی بندی بااستفاده از گچ ۳۴
فصل دوم:آشنایی با هنر ومعماری در دوره قاجاریه ۳۵
۳-۱ معرفی هنر ومعماری در دوره قاجار ۳۵
۳-۱-۱ سلسله قاجار ۳۵
۳-۱-۲ جامعه قاجاری ۳۵
۳-۱-۳ تربیت و اخلاق عمومی ۳۷
۳-۱-۴ هنر و معماری در دورهی قاجاریه ۳۸
۳-۱-۴-۱ ویژگیهای نقوش تزئینی هنر و معماری دورهی قاجار ۴۳
منابع و ماخذ ۴۷
تهرانی، معصومه «معرفی نورگیرهای گرهچینی در معماری سنتی»، رشد آموزش هنر، دورهی پنجم شمارهی،۱۳۸۶
تروپو، ژوار، قرآن و دانش فلزات و مواد معدنی، مجله بشارت، فروردین و اردیبهشت۱۳۸۵، شماره۵۲
رحیمپور، مهناز، حقایق علمی و رویکرد صنعتی در قرآن کریم، راسخون: ۱۳۹۱
ساریخانی، مجید، «شیوهی ساخت مصنوعات چوبی ایران در دوران اسلامی» ماه هنر، شمارهی ۵۵
شفیعپور، آسیه، ارسی در معماری سنتی ایران، فصلنامه هنر، شمارهی۶۸،۱۳۹۰
خراسانی، نعمت اله، بررسی علل خزان زودرس و مرگ و میر درختان چنار در شهر تهران مجله منابع طبیعی ایران ش ۴، ۱۳۶۵
خزایی، محمد، کیامهر، قباد «مفاهیم و بیان عددی در گره چینی دورهی صفویه» ماه هنر، فروردین و اردیبهشت ۱۳۸۵
فهیمی، حمید، عصرآهن، جامعه باستان شناسی ایران.۱۳۹۱
کیان، مریم، چلنگری در هنرهای سنتی، کتاب ماه هنر خرداد و تیر۱۳۸۱، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
مهرپویا، جمشید، آرایههای معماری سنتی در مساجد ایران، سایت مرکز تحقیقات علوم اسلامی، ۱۳۸۶
یاوری حسین، نورماه فروهر، نگرشی بر تحولات صنایعدستی در جهان، چاپ سوم، نشر سوره، تهران، ۱۳۸۶٫
استوار، مسیب، رنگ، تهران: رازنامه۱۳۶۳
ا. آ. گرانتوسکی، م. آ. داندامایو، تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز، ترجمهی: کیخسرو کشاورزی، ناشر: مروارید ۱۳۸۵
اسکارچیا، جیان روبرتو، تاریخ هنر ایران، ترجمهی یعقوب آژند، تهران: انتشارات مولی چاپ اول ۱۳۷۶
آیتاللهی حبیبالله، شیوههای مختلف نقد هنری، چاپ دوم، نشرسوره، تهران،۱۳۸۷
ایتن، یوهانس، عناصر رنگ، ترجمهی بهروز ژاله دوست، تهران، عفاف: ۱۳۷۸
برایون، مارسل، «منم تیمور جهانگشا»، مترجم ذبیح الله منصوری، تهران، نشر بهزاد، ۱۳۸۶
بزرگمهری، «زهره، هندسه در معماران ایران»، مجلهی اثر، ویژه نامه، تهران، انتشارات سازمان ملی حفاظت از آثار باستانی ایران، ۱۳۶۰
بوآ، بن، زیبایی نور، ترجهی پرویز قوامی، تهران: سروش، ۱۳۷۶
بهادری نژاد، مهدی، دهقانی، علیرضا ، بادگیر شاهکار مهندس ایرانی، یزدا تهویه و تبرید،۱۳۸۷
بهنام، عیسی، «صنایعدستی ایران»، تهران : کیهان ۱۳۴۱
پیرنیا، محمدکریم، سبک شناسی معماری ایران، نشر سروش دانش،۱۳۸۷
پاکباز، روئین، دایره المعارف تاریخ هنر، نشر فرهنگ معاصر، تهران، چاپ ششم،۱۳۸۶٫
قبل از هرچیز برای پرداختن به تزئینات وابسته به معماری باید مختصری به پیشینهی معماری، در ایران بپردازیم و در ادامه معماری اسلامی را در کنار معماری سنتی معرفی کنیم.
معماری ایرانی سابقهای ۷۰۰۰ساله دارد که در خارج از مرزهای ایران نیز میتوان آن را دید. این معماری از خانههای ساده گرفته تا بناهای عظیم را شامل میشود. این بناها دارای مفهوم و مصارف دینی هستند. به نور اهمیت داده شده و عشق به زیبایی در کوچکترین اثر به چشم میخورد و زیبایی در نظر ایرانیان به الوهیت بر میگردد (نیلفروشان، ۱۲:۱۳۸۶).
بناهای تاریخی معماری ایرانی از همان ابتدا متأثر از مذهب بودهاند. ایران باستان در قلب آسیا جای داشت. چین در شرق، هند در جنوب و کلده، بابل، آشور و مصر در غرب، و یونان در شمال غربی ایران قرار داشتند. به گفتهی پوپ ایران عناصر معماری کشورهای پیش گفته را در هم میآمیخت؛ ولی ویژگیهای خاص خود را نیز نگه میداشت (کاتب،۵۴:۱۳۸۴).
شیوههای معماری ایرانی قبل از اسلام شامل شیوههای پارسی، پارتی و بعد از اسلام شامل شیوههای خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی میباشد (نیلفروشان، ۱۲:۱۳۸۶).
در گسترهی هنرهای سنتی ایران، معماری جایگاه ویژهای دارد، هر چند هنرهای گوناگون ایرانی، از معماری تا موسیقی و از شعر تا سینما، ظاهری متمایز از هم دارند، ولی دارای وجه مشترک و قدر جامعی در بیان هنرمندان ایرانی محسوب میشوند. همهی هنرمندانی که با زبان و بیان خاص خود به عرصهی هنر پای مینهند، علیرغم تفاوتهای ظاهری، در اصول و مبانی، سعی دارند از هنر حقیقی، ازلی و ابدی دفاع کنند. این شیوهی بیانی، به هنر دینی نیز تعبیر یافته است، چرا که دین از جهتی ایمان به غیب است، بنابراین هنرمند بدون داشتن ایمان و اعتقاد، نمیتواند از پیرایههای ظاهری اطراف خود چشم بپوشد و از ظاهر به باطن پنهان بپیوندد. از این روی، یک معمار سنتی ایرانی، در قالب نقوش، رسمیبندیها و کژچینیها پویایی تاریخ را رقم میزند (مهرپویا،۲:۱۳۸۶).
میتوان در تمامی ادوار و جمیع اماکن جهان اسلام «معماری پنهان» را مشاهده کرد یعنی معماریای که واقعاً وجود دارد، البته نه در زمانی که به ظاهر بنا نگریسته میشود و یا نمادی که برای همه و از تمام جوانب قابل رؤیت است؛ بلکه این معماری زمانی حس میشود که از درون و با رخنه بدان و تجربهی آن از نزدیک، مشاهده میشود(گروپه،۹:۱۳۷۹).
این عدم توجه به ظاهر بنا حتی در بناهای سترگی همچون مسجد جامع که بناهای فرعی دیگر (مانند بازار) آن را فرو پوشاندهاند، بیشتر چشمگیر است «پوشیدگی» بناهای عمده با فقدان کامل علائم ظاهری همچون شکل، اندازه، کارکرد و یا مفهوم بنا همراه شده است. حتی اگر بنایی دارای نمای قابل رأیت و درگاه اصلی باشد، باز این ویژگیها چیزی از بنایی که در آن سوی آن نهفته است، را ارائه نمیدهد. به عبارت دیگر کمتر بنایی را میتوان یافت که اشارهای به سازمانبندی درونی و یا هدف اصلی بنا داشته باشد و کمتر بنای اسلامی را میتوان پیدا کرد که ظاهر و بیرون آن خصوصیات درونی آن را بر ملا و قابل فهم سازد (گروپه،۱۰:۱۳۷۹).خانههای عهد قاجار نیز دارای این خصیصه میباشند.
معماری اسلامی عموما ویژگیهای اصلی خود را در آن سوی ظاهر نامرئی پنهان کرده است. این معماری، اشکال خود را بهسادگی حتی بر طبق نیازهای کارکردی تغییر نمیدهد، بلکه تا حدودی کارکردهایی از اشکال پیش پنداشته را اقتباس میکند که اساسا در بر دارندهی فضاهای داخلی است. عمارت اسلامی بجز، مقبره، آرامگاه و سایر بناهای گنبدی نشان دهندهی کیفیت جهتنما و یا محوری نیستند. برعکس، جهت طبیعی و واقعی یک عمارت، اگر واقعا داشته باشد اغلب با جهت کارکردی آن متفاوت است(همان).
عدم اشاره به جهت نما و یا تمرکز در طراحی معماری اسلامی در تمامی ازمنه و در بیشتر بخشهای جهان اسلام ظاهر شده است؛ این نکته حتی در فقدان تعادل بین بخشهای مختلف مجتمعهای ساختمانی دیده میشود؛ در معماری اسلامی اصولا بنای اصلی و متمرکزی وجود ندارد از اینرو افزایش چیزی به پلان اصلی، هرگز قاعدهی حاکم بر کل مجتمع و بخشهای مختلف آن را به هم نمیزند (گروپه،۱۱:۱۳۷۹).
تداوم، تعادل، تناسب، تأکید و تنوع معماری ایرانی کم نظیر است عوامل سازمانبندی از خط و فرم گرفته تا بافت و فضا و حتی رنگ در این معماری پیرو قواعد خود، قابل مطالعهی فراوان است (مهرپویا،۱۳۸۶،:۲).
یکی از مسائل مهم در شناخت معماری سنتی ایران انقطاع فرهنگ معماری سنتی و پیدایش گونههایی از فضاهای جدید معماری شهری است که غالبا با فضاهای سنتی کاملا متفاوت هستند، چونکه بسیاری از معماران بیش از هر چیز به پدیدههای شکلی و بصری اندیشیدهاند و بسیاری از مسائل، مباحث و نکات فرهنگی، تاریخی و اجتماعی را به اندازهی کافی مورد توجه قرار نداده اند (لقایی،۱۳۹۲).
معماری سنتی قبل از پیدایش تکنولوژی و مصالح جدید ساختمانی در تمام نقاط کشور و به هر شکل و به هر کیفیت نوع معماری افقی و باهویت بشمار میرفت که در طی سالیان دراز و قرنهای متمادی مصالح و شیوههای فنی ویژه خود را داشت. این نوع ساخت و ساز بومی بسیار به جا مینمود و به موقع و کاملا ارزنده و منطقی و گاه نیز بس شکوهمند بود و هنوز هم به عنوان یک معماری شریف و برخوردار از مقیاس انسانی دارای همان ارزش و اعتبار است. تحلیل معماری ایرانی نشان میدهد که به رغم کثرت و تنوع و پیچیدگی بناها، اصول و مفاهیم و الگوهایی در طول زمان به گونههای مختلف در این معماری به کار گرفته شدهاند. افزون بر آن این نتیجه به دست آمده که تکامل معماری ایران بیشتر بر تعالی اصولی و مفاهیم و الگوهای جدید در جریان نوعی فعالیت هوشمندانه و ماهرانه معماری استوار بوده است. با پذیرش این امر، میتوان در معماری امروز ایران نیز به همان اصول و مفاهیم و الگوها پرداخت و آنها را در جریان یک فعالیت خلاق تکامل بخشید و به پیش برد (همان).
در این پژوهش سبک معماری قرن ۱۳ و ۱۴ مورد نظر است. گرایش معماری این دوره را به سبک معماری غربی میدانند. این گرایش البته در دوره صفویه، زندیه و افشاریه آغاز شده بود. اما در این دوره شدت بیشتری یافت. با این حال بناهای معماری زیادی هم در این دوره بنا شد که از آن جمله میتوانیم به کاخ گلستان، مدرسه آقابزرگ، مسجد و مدرسهی سپهسالار، تکیه دولت، دارالفنون، بازار تهران، نگارستان، قصر فیروزه، قصر دوشان تپه و مسجد سلطانی اشاره کرد. از دیگر آثار معروف این دوره میتوان به خانهی طباطبایی و خانهی بروجردی ساختهی علی مریم کاشانی اشاره کرد(ذکرگو،۱۹۰:۱۳۸۱).
در دورههای مختلف این آرایهها و تزئینات را معماران گوناگونی میساختند که هریک به حوزهی جغرافیایی، قومی، اقتصادی، اجتماعی و مذهبی خاصی تعلق داشتند و بنابراین سبکها و تصویرهای گونه گونی در آنها به کار رفته است. با این حال میتوان همهی آنها را در چهارچوبی مشترک قرار داد، و در عین حال، هر دورهای را از دورهی دیگر متمایز کرد. از آرایهها در معماری ایرانی- اسلامی، نهتنها برای جلوه بخشیدن به نمای خارجی و داخلی ساختمان استفاده میشد، بلکه پاسخی بود برای بر آوردن نیازهای معنوی(کاتب،۵۴:۱۳۸۴).
آرایههای داخلی معماری، شامل کندهکاری، نقاشی، حجاری، گچکاری، آئینهکاری و بهکارگیری آجر لعابی میباشد. این هنرها و مهارتها بازتابی از سنتهای باستانی هستند، بهویژه آنهایی که از باورهای دینی سرچشمه میگیرند(همان).
سطوح تزئینی در معماری اسلامی دارای واقعیت طبیعی و در عین حال جلوهی بصری است و این در جای خود بیهمتاست و بدانها اهمیتی هم سنگ اهمیت قوالب و اشکال معماری بخشیده است(گروپه،۱۶۱:۱۳۷۹).
هنرهای سنتی همواره از رهگذر استفاده از آرایهها و تزئینات، عناصر طبیعی را در خود وارد کردهاند و در پی آن هستند تا مکانهای مادی را با روح معنوی بیامیزند؛ برای همین هرگز به مکان و زمان خاصی محدود نیستند. دو هزار سال پیش از میلاد، زیگوراتها پل ارتباطی میان آسمان و زمین بودند؛ مدتها بعد مسجد این نقش را بر عهده گرفت. تزئین خانه هم با همین هدف انجام میشد و این باور را میپروراند که خانه نمادی از آسمان در زمین است و حیاط نیز مرکز آن است(کاتب، ۵۶:۱۳۸۴).
دگرگونی باورهای مذهبی بر چگونگی استفاده از آرایهها در معماری ایرانی تأثیر عمیقی برجای گذاشت، اما سنتها و اصول اساسی آن- همان نگاه درونگرایانه- همچنان ثابت مانده است. با ورود اسلام، ایران، باورها و کیهانشناسی خود را تغیر داد.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر