تحقیق معنا شناسی تاریخی واژه قرب و مشتقات آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق معنا شناسی تاریخی واژه قرب و مشتقات آن  دارای ۷۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: تعریف معناشناسی و معناشناسی تاریخی    ۵
۱-۱- تعریف معنا شناسی    ۵
۱-۱-۱- سابقه علم معنی شناسی    ۵
۱-۱-۲- تفاوت معنی شناسی و ریشه شناسی    ۷
۱-۱-۳- عوامل تغییر معنی    ۷
۱-۱-۴- معنای اساسی و معنای نسبی    ۸
۱-۱-۵- روش معنا شناسی    ۹
۱-۲- معناشناسی تاریخی    ۱۰
۱-۳- حوزه های معنایی    ۱۱
فصل دوم    ۱۲
معنا شناسی تاریخی واژه قرب و مشتقات آن    ۱۲
۲-۱- دخیل یا اصیل بودن واژه قرب و مشتقات آن    ۱۲
۲-۲- معنای وضعی و اولیه واژه قرب و مشتقات آن در دوره جاهلی    ۱۳
۲-۲-۱- مشتقات مجرد قرب    ۱۴
۲-۲-۱-۱- القُربُ    ۱۴
۲ -۲-۱-۲- القَرَب ( با فتح اول و دوم)    ۱۷
۲ -۲-۱-۳- القِربَه ( با کسر اول)    ۱۸
۲ -۲-۱-۴- القُرُب و القُرَب    ۱۹
۲-۲-۱-۵- قارِب( با کسر راء)    ۱۹
۲-۲-۱-۶-  القِراب    ۲۱
۲-۲-۱-۷- قُربان(با ضم اول)    ۲۲
۲-۲-۱-۸- قَربان(با فتح اول)    ۲۴
۲-۲-۱-۹- قِربان(با کسر اول)    ۲۴
۲-۲-۱-۱۰- المَقرَب    ۲۵
۲-۲-۱-۱۱- القورَب    ۲۶
۲-۲-۱-۱۲- المَقرَبَه    ۲۶
۲-۲-۱-۱۳- القریب    ۲۷
۲-۲-۱-۱۴- قُربی(با ضم اول)    ۲۸
۲-۲-۲- مشتقات مزید قرب    ۲۹
۲-۲-۲-۱- قارَبَ    ۲۹
۲-۲-۲-۲- تقارَبَ    ۳۰
۲-۲-۲-۳- تَقَرّب    ۳۰
۲-۲-۲-۴- قَرَّب    ۳۰
۲-۲-۲-۵- المُقارب    ۳۱
۲-۲-۲-۶- المقاربه    ۳۱
۲-۲-۲-۷- تقریب    ۳۲
۲-۲-۲-۸- متقارب و تقارب    ۳۲
۲-۲-۲-۹- قَرََّب یقّرب تقریبا    ۳۲
۲-۲-۲-۱۰- قارب    ۳۳
۲-۳- تطور معنایی قرب و مشتقات آن    ۳۳
۲-۳-۱- معنای قرب و مشتقاتش در دوره قرآنی    ۳۶
۲-۳-۲- معنای قرب و مشتقاتش در دوره پس از قرآنی    ۳۸
۲-۴- تحلیل تطور معنایی قرب و مشتقات آن    ۳۹
فصل سوم    ۴۲
معناشناسی تاریخی قربان و قربانی    ۴۲
۳-۱- قربانی و قربانگاه در عهدین    ۴۲
۳-۱-۱- قربانگاه در عهدین    ۴۳
۳-۱-۲- قربانی سوختنی    ۴۳
۳-۱-۳- قربانی و هدیه آردی    ۴۴
۳-۱-۴- قربانی سلامتی    ۴۴
۳-۱-۵- قربانی گناه    ۴۵
۳-۱-۶- قربانی جبران    ۴۶
۳-۲- قربانی درجاهلیت    ۴۷
۳-۳- قربانی در قرآن    ۵۶
حاصل بحث    ۶۱
منابع و مآخذ    ۶۲

منابع

قرآن.

کتاب مقدس.

ابن فارس بن زکریا، ابی الحسن احمد، معجم المقاییس اللغه، بی جا، دار الفکر، ۱۳۹۹ق.

امینی، سید عبد الحسین، الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، بیروت: دار الکتب العربی، ۱۳۹۲ق.

ایزوتسو، توشیهیکو، خدا و انسان در قرآن، ترجمه احمد آرام، چاپ پنجم، بی جا، شرکت سهامی انتشار، ۱۳۸۱ش.

ایزوتسو، توشیهیکو، ساختمان مفاهیم اخلاقی- دینی در قرآن، ترجمه فریدون بدره ای، بی جا، انتشارات قلم، ۱۳۶۰ش.

فخر الدین رازی، ابو عبد الله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، بیروت: دار احیاء التراث العربی، ۱۴۲۰ق.

فراهیدی، خلیل بن احمد، العین، چاپ دوم، قم: انتشارات هجرت، ۱۴۱۰ق.

فیروز آبادی، محمد بن یعقوب، قاموس المحیط، چاپ دوم، بیروت: دار الاحیاء التراث العربی، ۱۴۲۰ق.

ابن بابویه قمی، ابی جعفر محمد بن علی بن حسین، الامالی، بی جا، بی نا، بی تا.

………….. عیون الاخبار الرضا، بیروت: مؤسسه اعلی، ۱۴۰۴ق.

ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، چاپ سوم، بیروت: دار صادر، ۱۴۱۴ق.

فیومی، احمد بن محمد، مصباح المنیر، بیروت: مکتبه العلمیه، بی تا.

طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ۱۴۱۷ق.

طباطبایی، سید محمد مهدی بحرالعلوم، الفوائد الرجالیه، طهران: مکتبه الصادق، ۱۳۶۳ش.

اختیار، منصور، معنی شناسی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۴۸ش.

ازهری، ابو منصور محمد بن احمد، تهذیب اللغه، بیروت: دار احیاء التراث العربی، ۲۰۰۱م.

اصفهانی، ابو الفرج، الاغانی، بیروت- لبنان: دار الکتب العلمیه، ۱۴۰۷ق.

فصل اول: تعریف معناشناسی و معناشناسی تاریخی

۱-۱- تعریف معنا شناسی

ایزوتسو در تعریف معناشناسی می گوید: معنی شناسی مطالعه تحلیلی زبان است تا جهانبینی قومی شناخته شود، و این زبان نه تنها وسیله سخن گفتن و اندیشیدن است؛ بلکه وسیله ای برای تصور و تغییر کردن جهان اطراف آن قوم است. معنی شناسی در این صورت یعنی علم تحقیق در ماهیت و ساخت جهان بینی یک ملت در دوره ی خاصی از تاریخ، که به وسیله ی تحلیل روش شناختی مفاهیم و تصورات فرهنگی آن قوم که در کلمات کلیدی آنها تبلور یافته صورت می گیرد.[۱]

۱-۱-۱- سابقه علم معنی شناسی

از علومی که به تازگی و در قرن اخیر در مغرب زمین گسترش یافته ولی علمی کهن و تاریخی محسوب می شود علم معنی شناسی است. این علم هم از سوی زبان شناسان و هم از سوی روانشناسان مورد توجه قرار گرفت، از یک سو زبان شناسان مسأله ی رابطه بین واژه های زبانهای مختلف و معنای این واژه ها در درون فرهنگها و محیطهای مختلف را بررسی کردند و از سوی دیگر روانشناسان رابطه بین فکرو زبان را از اساس فن خود ساختند و بالاخره گروهی از فلاسفه غرب، با تجزیه و تحلیل دقیق زبان و رابطه آن با معنی، مکتب جدیدی را تأسیس کردند که بیشتر در کشورهای انگلیسی زبان رواج یافت.

به طور دقیق علم معنی شناسی تاریخی طولانی دارد، هم در میان مسلمین و هم در آثار ارسطو این علم دیده می شود. در اسلام از آنجا که وحی مبتنی بر کتابی است که مسأله ی رابطه بین لفظ و معنا و سهم مشیت الهی و اراده انسانی را درتعیین رابطه بین لفظ و معنا مطرح می سازد، معنی شناسی به صورت جدی تر دنبال شد و به کمالی رسید که در دوران جدید دیده نمی شود.

در آغاز متکلمان رابطه لفظ و معنا را مطرح ساختند. سپس حتی فلاسفه مشاء به بحث دلالت پرداختند. اصول شیعه در قرن دوازدهم مباحثی در معنی شناسی مطرح کردند که بی نظیر است؛ ولی متأسفانه بر جهانیان مکتوم مانده است که شناساندن آن در قرن اخیر خدمت بزرگی به علم و معرفی تفکر اسلامی خواهد بود.[۲]ولی علم معنی شناسی از نظر غربیان علمی جدید است.

در سنت مطالعه معنی، معنی شناسی به سه شاخه عمده تقسیم می شود:

۱- معنی شناسی فلسفی؛ بخشی از مطالعه فلسفه زبان را تشکیل می دهد و بر حسب منابع سابقه آن به قرن چهارم قبل از میلاد و آرای افلاطون در رساله های کراتیلوس و لاخس باز می گردد؛

۲- معنی شناسی منطقی؛ بخشی از منطق ریاضی است و بر حسب دیدگاههای بوازانو، فرگه، تارسکی و گودل، زبان را ابزاری برای صحبت درباره ی جهان خارج از زبان درنظرمی گیرند. در این نوع معنی شناسی سعی بر آن است تا با توجه به موقعیت جهان خارج، صحت و سقم جملات زبان تعیین شود؛

۳- معنی شناسی زبانی.[۳]( مقصود ما از معنی شناسی همین قسم است که در ادامه می آید).

۱-۱-۲- تفاوت معنی شناسی و ریشه شناسی

اشتقاق و ریشه شناسی تنها می تواند معنی اساسی کلمه را در اختیار ما قرار دهد، و در بسیاری از موارد بر حدس و گمان استوار است، در صورتی که معنی شناسی هم معنی اساسی را در بر دارد و هم معنی نسبی را. و این همان جهانبینی معنی شناختی است.[۴]

 ۱-۱-۳- عوامل تغییر معنی

هر یک از دانشمندان معنی شناس از دیدگاه خود به عوامل تغییر معنی پرداخته اند، یکی از دیدگاههای مناسب دیدگاه اولمی است، او تغییر معنی را بر سه مرحله علت، ماهیت و نتیجه می داند:

الف- علتها

۱- تغییر معنی بر اثر عامل زبانی

۲- تغییر معنی به واسطه علل تاریخی

۳- عوامل اجتماعی

۴- تحولات و نوسانات روانی و احساسات

ب- ماهیات تغییر معنی

۱- ماهیت تغییر معنی بر اثر تشابه حواس که بر مبنای استعاره است.

۲- تشابه الفاظ

۳- مجاورت الفاظ یا نزدیکی اسماء به یکدیگر

ج- نتایج تغییر معنی

۱- تغییر در ماهیت معنی

۲- گسترش معنایی

۳- تحدید معنایی.[۵]

۱-۱-۴- معنای اساسی و معنای نسبی

الف- معنای اساسی؛ عنصر معنی شناختی ثابتی که هر جا کلمه به کار رفته و هر کسی آن را به کار برده باشد، و همراه آن است را معنای اساسی می خوانیم. ولی معنای اساسی تمام معنی کلمه نیست.[۶]

ب- معنای نسبی؛ معنایی است که دلالت ضمنی دارد و در زمینه ای خاص به معنای اساسی پیوسته و در نظام تازه نسبت به کلمات مهم دیگر.[۷]

۱-۱-۵- روش معنا شناسی

برای درک مفاهیم کلیدی قرآن کریم روشهای مختلفی وجود دارد که یکی از بهترین راهها برای درک معانی آن استفاده از روشهای معناشناسی است. روشهای معنی شناسی عبارتند از: معناشناسی ساختگرا( یعنی مطالعه ساخت گرایانه روابط معنایی در سطح واژه و جمله)، توصیف معنی بر اساس بافت زبانی، معنی شناسی تاریخی، حوزه های معنایی.[۸]

الف- معناشناسی ساختگرا( یعنی مطالعه ساخت گرایانه روابط معنایی در سطح واژه و جمله)

روابط معنایی را در دو سطح واژه و جمله بررسی می کنند. روابط معنایی در سطح واژه عبارتند از: شمول معنایی، هم معنایی، تقابل معنایی و  تباین معنایی. همچنین روابط معنایی در سطح جمله عبارتند از: شمول معنایی، هم معنایی ، تضاد معنایی، استلزام معنایی و از پیش نگاری.

ب- توصیف معنی بر اساس بافت زبانی.

ساده ترین موردی که یک آیه یا عبارت از لحاظ معنایی اعتبار پیدا می کند وقتی است که معنای دقیق یک واژه به طور عینی از روی بافت آن و از راه توصیف لفظی روشن می گردد و این همان تعریف بافتی یا تعریف متنی است. مثل تعریف واژه «البرّ» در آیه ذیل: Gلَیْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلائِکَهِ وَ الْکِتابِ وَ النَّبِیِّینَ وَ آتَى الْمالَ عَلى‏ حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبى‏ وَ الْیَتامى‏ وَ الْمَساکینَ وَ ابْنَ السَّبیلِ وَ السَّائِلینَ وَ فِی الرِّقابِ وَ أَقامَ الصَّلاهَ وَ آتَى الزَّکاهَ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا وَ الصَّابِرینَ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حینَ الْبَأْسِ أُولئِکَ الَّذینَ صَدَقُوا وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ F[9]؛ نیکوکارى آن نیست که روى خود را به سوى مشرق و [یا] مغرب بگردانید، بلکه نیکى آن است که کسى به خدا و روز بازپسین و فرشتگان و کتاب [آسمانى‏] و پیامبران ایمان آوَرَد، و مال [خود] را با وجودِ دوست داشتنش، به خویشاوندان و یتیمان و بینوایان و در راه‏ماندگان و گدایان و در [راهِ آزاد کردن‏] بندگان بدهد، و نماز را برپاى دارد، و زکات را بدهد، و آنان که چون عهد بندند، به عهد خود وفادارانند و در سختى و زیان، و به هنگام جنگ شکیبایانند آنانند کسانى که راست گفته‏اند، و آنان همان پرهیزگارانند. [۱۰]

ج- معنی شناسی تاریخی.( توضیح داده می شود)

د- حوزه های معنایی.( توضیح داده می شود)

۱-۲- معناشناسی تاریخی

در این روش مطالعه تغییرات معنایی واحدهای زبان در گذر زمان مورد مطالعه قرار می گیرد. زبان قرآن فرآیندی تاریخی داشته و شامل دوره مکی و دوره مدنی می شود و در این دو دوره تغییرات ژرفی پیدا کرده است. این تغییرات معنایی سه گونه بوده است: گسترش معنایی، کاهش یا تخصیص معنایی و تغییر مدلول.[۱۱]

معنی شناسی تاریخی، عبارت ازآن نیست که تاریخ کلمات منفرد به صورت درونی ساخته شود تا از تغییر معنی آنها درجریان تاریخ آگاهی حاصل آید. این کار نماینده برداشت عمده ی قرن نوزدهم نسبت به زبان و مسائل زبانی بوده است. معنی شناسی تاریخی حقیقی، در صورتی است که تاریخ کلمات را به اعتبار کل دستگاههای ایستانی که به آنها تعلق دارند مورد تحقیق قرار دهیم، به عبارت دیگر هنگامی که دو یا چند سطح مختلف یک زبان را در مراحل متفاوت تاریخ آن که با فاصله های زمانی از یکدیگر جدا شده اند، با هم مقایسه کنیم.[۱۲]

سطوح مختلف معنی شناسی در تاریخ قدیم زبان عربی عبارتند از:

۱- قبل از قرآنی یا دوران جاهلی

۲- قرآنی

۳- بعد از قرآنی خاصه دوره عباسی.

[۱] . توشیهیکو ایزوتسو، خدا و انسان در قرآن، ترجمه احمد آرام، چاپ پنجم، بی جا: شرکت سهامی انتشار، ۱۳۸۱ش، ص۴

[۲] . منصور اختیار، معنی شناسی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۴۸ش، ص۱و۲

[۳] . کورش صفوی، در آمدی بر معنی شناسی، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، ۱۳۷۹ش، ص۲۸

[۴] . توشیهیکو ایزوتسو،  خدا و انسان در قرآن، پیشین، ص۲۱

[۵] . منصور اختیار، معنی شناسی، پیشین، ص۱۵۹،۱۵۸،۱۵۷

[۶] . توشیهیکو ایزوتسو، خدا و انسان در قرآن، پیشین، ص۱۴

[۷] . همان، ص۱۴

[۸] . طیبه اکبری راد، کاربرد روشهای معناشناسی در قرآن کریم، فصلنامه علمی پژوهشی صحیفه مبین، شماره ۳۹، ۱۳۸۶-۱۳۸۵، ص۷۶

[۹] . بقره/۱۷۷

[۱۰] . توشیهیکو ایزوتسو، ساختمان معنایی مفاهیم اخلاقی- دینی در قرآن ، پیشین، ص۴۴

[۱۱] . طیبه اکبری راد، فصلنامه علمی پژوهشی صحیفه مبین، پیشین، ص۷۴

[۱۲] . توشیهیکو ایزوتسو،  خدا و انسان در قرآن، پیشین، ص۴۲

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق زبان و معنا و انواع دلالت معنا شناسی و نظریات معنا شناسی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.