تحقیق مفاهیم، مبانی قصاص در گرایش کیفری اسلام

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفاهیم، مبانی قصاص در گرایش کیفری اسلام دارای ۳۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مبحث نخست: مفهوم شناسی و سابقه تاریخی    ۴
گفتار نخست: واژه‌شناسی    ۴
الف) واژگان اصلی    ۴
۱٫ قصاص    ۴
۲٫ اصول    ۷
۳٫ سیاست کیفری    ۸
ب) واژگان مهم و مرتبط    ۹
۱٫عدالت ترمیمی    ۹
۲٫بزه دیده شناسی    ۱۱
گفتار دوم: پیشینه تاریخی    ۱۳
الف) دوران باستان    ۱۳
ب) در دوران قبل از اسلام    ۱۴
ج) در دوران اسلامی    ۱۷
د) نظام حقوقی ایران:    ۱۸
مبحث دوم: مبانی قصاص    ۱۹
گفتار نخست: مبانی شرعی کیفر قصاص    ۱۹
الف) آیات    ۱۹
ب) روایات    ۲۴
ج) اجماع    ۲۵
د) استلزامات عقلی    ۲۶
گفتار دوم: مبانی عرفی    ۲۷
الف) استدلالات مخالفین    ۲۷
ب) استدلالات موافقین    ۲۹
منابع و ماخذ    ۳۲

منابع

محمودی. عباسعلی.حقوق جزای اسلام.انتشارات نهضت زنان مسلمان چاپ اول تهران ۱۳۵۹

دهخدا.علی اکبر.لغت نامه دهخدا چاپ دانشگاه تهران. چاپ ۲۹- ۱۳۴۶

زراعت.عباس.شرح قانون مجازات اسلامی بخش قصاص.انتشارات ققنوس، چاپ اول، ۱۳۷۹

سخنرانی عباس شیری در نشست علمی گروه حقوق جزا مورخ ۴/۱۰/۸۵ با عنوان عدالت ترمیمی ماهنامه آموزشی – خبری تعالی خقوق دادگستری خوزستان سال اول – دی ۱۳۸۵

مجیدی، سید محمود. حقوق کیفری اختصاصی جرایم علیه امنیت، نشر میزان، چاپ اول، ۱۳۸۶

یدالله، بازگیر. قصاص عفو و دیه اعضا نشر جنگل جاودانه چاپ دوم ۱۳۸۶

محمدی، ابوالحسن. اصول فقه، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم، ۱۳۸۰

لنگرودی جعفر ترمینولوژی حقوق چاپ گنج دانش چاپ یازدهم،۱۳۸۰

ابرند آبادی، علی حسین،فصلنامه پزوهشی، تخصصی دانشگاه علوم اسلامی رضوی (۱۰و۹) از عدالت کیفری کلاسیک تا عدالت ترمیمی، انتشارات دانشگاه رضوی، چاپ اول، زمستان ۱۳۸۲

آقایی نیا، حسین.جزوه درسی دوره کارشناسی حقوق جزای اختصاصی (جرایم علیه اشخاص) دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری ۱۳۸۲

دکتر مجیدی. سید محمود. جزوه متون فقه جزایی. دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان ۱۳۸۷

مبحث نخست: مفهوم شناسی و سابقه تاریخی

این مبحث شامل دو گفتار می‌باشد که گفتار اول متشکل است از واژه‌شناسی و گفتار دوم به پیشینه تاریخی قصاص پرداخته است.

گفتار نخست: واژه‌شناسی

الف) واژگان اصلی

واژگان اصلی شامل قصاص و اصول و سیاست کیفری است که در مورد هر یک به صورت جداگانه به آن می‌پردازیم.

۱٫ قصاص

قصاص مصدر “قاص – یقاص”است واز باب “قصّ اثره ” یعنی از او پیروی کرد، آمده است و شخص نقال و قصه گو را از این جهت ” قصاص ” می‌گویند که از آثار و حکایت گذشتکان پیروی و آنها را برای دیگری تشریح می‌کند.[۱]

در لغت عرب قصاص اسم مصدر از ریشه قصّ، یقص به معنای پیگیری نمودن نشانه و اثر چیزی است.[۲]

قصاص در لغت فارسی به معنای مجازات، عقاب،سزا، جبران، تلافی و رفتار با فاعل مثل آنچه اومرتکب شده یا معامله به مثل آمده است. [۳]

از همین ریشه در قرآن کریم آمده است ” قالت لاخته قصیه ”

“مادر موسی به خواهرش گفت: دنبال موسی برو” [۴]

و همچنین فارتدا علی آثار هما قصصا

جستجوکنان ردپای خود را گرفتندو برگشتند.[۵]

راغب اصفهانی در المفردات فی غریب القرآن می‌گوید: “القصص تتبع الاثر القصاص،تتبع الدم باالقصص قال الله تعالی و لکم فی القصاص حیوه و الجروح [۶]

یعنی قصاص دنبال کردن و پیگیری نمودن نشانه و اثر چیزی را گویند و قصاص دنبال کردن خون است با مجازات، خداوند فرمود قصاص ضامن حیات است و زخمها نیز پیگیری و قصاص دارند.

صاحب جواهر می‌گوید:مراد از قصاص در این جا پی گیری و دنبال نمودن اثر جنایت است به گونه‌ای که قصاص کننده عین عمل جانی را نسبت به او انجام دهد.[۷]

آیت الله طباطبایی در کتاب ریاض المسائل فی البیان الاحکام بدلائلی بیان نموده که برخی حقوقدانان مانند شامبیاتی به پیروی از نظر فقها به تعریف قصاص پرداخته و به تبعیت از تعریف زیر ” القصاص بالکسر و هو اسم الاستیفاء مثل الجنایه من قتل او قطع او ضرب اوجرح واصله اقتضاء الأثر “قصّ اثره ”

اذا تبعه فکان المقتص ینجح اثرالجانی فیفعل مثله فعله

قصاص را چنین تعریف میکنند ” قصاص اسم است برای انجام دادن عملی مثل جنایت اعم از قتل یا قطع یا ضرب یا جرح و ریشه آن به معنی پیروی کردن از اثر است زیرا قصاص کننده، اثر جنایتکار را پیروی می‌کند و انجام می‌دهد کاری مانند او را[۸]

حضرت آیت الله سید حسن مرعشی در این خصوص چنین می‌نویسد:

قصاص کیفری است که جانی به آن محکوم می‌شود ” این تعریف صحیح نبوده زیرا محکومیت از لوازم قصاص است و سپس اضافه می‌نماید “که باید با جنایت او برابر باشد” و این تعریف نیز از شرایط قصاص است و نباید شرایطش در تعریف آن شی ء داخل باشد «قصاص عبارت است از استیفاء اثر جنایت و آن بر دو نوع است: قصاص نفس و قصاص عضو»[۹]

قصاص به عنوان یکی از مجازاتها در ماده ۱۴ قانون مجازات اسلامی به شرح ذیل تعریف گردیده است:

قصاص کیفری است که جانی به آن محکوم می‌شود و باید با جنایت او برابر باشد ”

۲٫ اصول

اصول دارای معانی مختلفی است

الف) به معنی قواعد کلیه اعتقادی (ایدئولوژیک) اسلام است مابقی، مقررات قانون و اخلاقی را فروع می‌گویند.

ب) علم اصول فقه که از قواعد کلیه راجع به طرز استنباط و اجتهاد در مسائل قانونی بحث می‌کند.

ج) جمع اصل، به معنی رساله‌ای که در آن احادیث روایت شده از یکی از امامان شیعه مدون شده است و درهمین اصطلاح گفته شده اصول اربعمأه «اصول چهارصدگانه»[۱۰]

[۱] محمودی،عباسعلی،حقوق جزای اسلام،انتشارات نهضت زنان مسلمان،جلد اول.چاپ اول تهران ۱۳۵۹ ص ۲۴

[۲] آقایی نیا، حسین،حقوق جزای اختصاصی جرایم علیه اشخاص،جزوه درسی،دانشکده علوم قضایی ۱۳۸۳؛ ص۱۰

[۳] دهخدا، علی اکبر، لغت نامه دهخدا، چاپ دانشگاه تهران، جلد ۲۹، ۱۳۴۶ ص ۳۱۸-۳۱۷

[۴] سوره قصص (۲۸) آیه ۱۱

[۵] بقره آیه ۱۷۸

[۶] ابی القاسم الحسین ابی محمد (راغب اصفهانی) المفردات فی غریب القرآن،چاپ مکتبه بوذر جمهوری، المصطفوی تهران ۱۹۸۰  ص ۱۲۶

[۷] نجفی،محمد حسن جواهر الکلام چاپ بیروت مدرسه التاریخ العربی ج ۴۲ سال ۱۳۴۲ ص ۱۷

[۸] طباطبایی سیدعلی ریاض المسائل فی بیان الاحکام بدلائل جلد دوم      چاپ قم ۱۴۲۰ ق ص ۵۰۰

[۹] بازگیر یدالله قصاص عضو و دیه اعضاء نشر جنگل جاودانه.چاپ دوم، ۱۳۸۶ ص ۲۸

[۱۰] لنگرودی جعفر،ترمینولوژی حقوق، انتشارات گنج دانش، چاپ یازدهم ۱۳۸۰ ص ۵۵

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق شرایط قصاص نفس از دیدگاه فقها
  • تحقیق بررسی دیدگاه فقها وحقوق دانان در خصوص مجازات قصاص
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.