تحقیق مفاهیم، استراتژی ها و راهکارهای برنامه ریزی تولید ادغامی در زنجیره تأمین غیر قطعی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفاهیم، استراتژی ها و راهکارهای برنامه ریزی تولید ادغامی در زنجیره تأمین غیر قطعی دارای ۶۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۴
۱-۲- تعاریف کلی    ۵
۱-۲-۱- برنامه ریزی تولید    ۵
۱-۲-۲- برنامه ریزی تولید ادغامی    ۸
۱-۲-۳- واحد ادغامی    ۹
۱-۲-۴- استراتژی های برنامه ریزی تولید ادغامی    ۹
۱-۲-۵- هزینه های مرتبط با برنامه ریزی تولید ادغامی در زنجیره تأمین    ۹
۱-۲-۶- روش های حل مسائل برنامه ریزی تولید ادغامی    ۱۰
۱-۲-۷- عدم قطعیت و انواع آن    ۱۰
۱-۳- مقدمه    ۱۱
۱-۴- مروری بر مدل های برنامه ریزی تولید (قبل از سال ۲۰۰۰)    ۱۱
۱-۵- مروری بر مدل های برنامه ریزی تولید تحت عدم قطعیت (بعد از سال ۲۰۰۰)    ۲۴
۱-۶- بهینه سازی تحت شرایط عدم قطعیت    ۳۸
۱-۶-۱- برنامه‌ریزی تصادفی با ارجاع    ۳۸
۱-۶-۲- بهینه‌سازی پایدار    ۳۹
۱-۶-۲-۱- بهینه‌سازی تصادفی پایدار    ۴۱
۱-۶-۲-۲- بهینه سازی پایدار با پارامترهای بازه ای    ۴۳
۱-۶-۳- برنامه ریزی ریاضی فازی    ۴۵
۱-۶-۳-۱- برنامه ریزی فازی منعطف    ۴۵
۱-۶-۳-۲- برنامه ریزی فازی امکانی    ۴۶
۱-۷- بهینه سازی چند هدفه    ۴۶
۱-۷-۱- برنامه ریزی توافقی    ۴۷
۱-۷-۲- اپسیلون-محدودیت    ۴۷
۱-۸- نتیجه‌گیری از تحقیقات گذشته    ۴۸
۷-۱- منابع    ۵۰

 منابع

Gallego,G.,(2001),lecturenote,IEOR4000:ProductionManagement,Lecture5 /http://columbia.edu/_gmg2/4000/pdf/lect_05.pdfS.

Galbraith, J., (1973), “Designing Complex Organizations”, Addison-Wesley, Reading, MA.

Ho, C. (1989), “Evaluating the impact of operating environments on MRP system nervousness”, International Journal of Production Research 27, 1115–۱۱۳۵٫

Deckro, R.F., and Hebert, J.E. (1984), “Goal programming approaches to solving linear decision rule based aggregate production planning models”, IIE Transactions 16, 308- 315.

Zangwill, W.I. (1966a), “A deterministic multiproduct, multifacility production and inventory model”, Operations Research,14, 486-507.

Zangwitl, W.I. (1966b), “A deterministic multiperiod production scheduling model with backlogging”, Management Science 13, 105-119.

Zangwilt, W.I. (1966c), “Production smoothing of economic lot sizes with non-decreasing requirements”, Management Science 13, 191-209.

Zapfel, G. (1996), “Production planning in the case of uncertain individual demand”, Extension for an MRP. International Journal of Production Economics 46–۴۷, ۱۵۳–۱۶۴٫

Grubbström, R.W. (1999a), “New developments within MRP theory”, Second International Aegean Workshop on the Analysis and Modelling of Manufacturing Systems. 52-61

Grubbström, R.W. (1999b), “A net present value to approach to safety stocks in a multi-level MRP system”, International Journal of Production Economics 59, 361–۳۷۵٫

Grubbström, R.W., Tang, O. (1999),” Further developments on safety stocks in a MRP system applying Laplace transforms and input–output analysis”, International Journal of Production Economics 60–۶۱, ۳۸۱–۳۸۷٫

Johnson, S.M. (1957), “Sequential production planning over time at minimum cost”, Management Science 3, 435-437.

Johnson, S., and Dantzig, G. (1955), “A production smoothing problem”, Proceedings of the 2nd Symposium in Linear Programming 151-176.

Jones, C.H. (1967), “Parametric Production Planning”, Management Science 13, 843-866.

Van de Panne, C., and Bosje, P. (1962), “Sensitivity analysis of cost coefficient estimates: The case of Linear Decision Rules for employment and production”, Management Science 9, 82-107.

Van Houtum, G.J., Inderfurth, K., Zijm, W.H.M. (1996), “Materials coordination in stochastic multi-echelon systems”, European Journal of Operational Research 95, 1–۲۳٫

۱-۱- مقدمه

برنامه ریزی تولید همواره یکی از ارکان غیر قابل تفکیک در امر تولیده بوده است. امروزه، با پیچیده تر شدن شرایط تولید، برنامه­ریزی کلی تولید نقش بسزایی در موفقیت شرکت­های بزرگ تولیدی ایفا می­نماید. این شرایط عبارتند از:

افزایش تنوع محصولات

افزایش پیچیدگی تقاضا

کاهش دوره عمر محصول

تغییرات سریع در تقاضای بازار و سلیقه مشتریان

فشرده شدن رقابت جهانی

نیاز روزافزون به افزایش کیفیت و ضرورت کاهش هزینه­های زاید

کاهش زمان تحویل کالا به مشتریان

توسعه شرکت­های بزرگ چند ملیتی و گسترش روز افزون زنجیره تأمین

عدم قطعیت موجود در پارامترهای موثر در تولید و زنجیره تأمین

همه این عوامل منجر گشته برنامه­ریزی کلی تولید جایگاه ویژه خود را خصوصاً در زنجیره­های بزرگ تأمین حفظ نماید. تولید اقتصادی و سودآور ایجاب می­کند که برای کلیه مراحل تولید از تأمین مواد اولیه از تأمین­کنندگان گرفته تا تولید محصول در کارخانه­ها و توزیع محصولات نهایی به مشتریان، برنامه­ریزی جامع و دقیق صورت گرفته تا ضمن استفاده بهینه از منابع موجود، هزینه­های کل سیستم تولیدی کمینه گردد. عدم قطعیت موجود در زنجیره تأمین که معمولاً در مواردی نظیر پیش بینی نادقیق تقاضا، زمان تدارک متغیر، تحویل­های دیرهنگام، ارسال ناقص سفارشات، نوسانات هزینه­ها و قیمت، تخفیف مقداری و مناسبتی، سفارشات متورم شده و غیره رخ می­دهد، همواره اثرات نامطلوبی نظیر تأخیر، ناتمام ماندن سفارشات و تحمیل هزینه­های اضافی بر سیستم تولیدی می­گذارد. بنابراین یکی از اهداف مهم برنامه­ریزی کلی تولید، تعمیم برنامه­ریزی متمرکز از یک شرکت منفرد به تمامی موجودیت­های زنجیره تأمین و در نظر گرفتن توأمان همگی فاکتورهای موثر در تولید می­باشد به نحویکه برنامه تهیه شده توانایی پاسخگوئی به عدم قطعیت­های موجود را داشته باشد.

برنامه ­ریزی تولید ادغامی یکی از ارکان مهم تولید است و قدمت آن به آغاز کار شرکت­های تولیدی باز می­گردد، جائی که شرکت ها می­بایستی برنامه ­ریزی تولید و فروش یکسال خود را انجام می­دادند و ناگزیر بودند که بر اساس هزینه­های مرسوم در بخش تولید، مثل هزینه­های تولید، نگهداری موجودی، هزینه­های پرسنلی، استخدام و اخراج، هزینه­های راه اندازی، هزینه­های سفارشات عقب افتاده و محدودیت هایی نظیر ظرفیت تولید، ظرفیت انبار و غیره تصمیم گیری نمایند و برنامه تدوین شده را در افق برنامه­ریزی مربوطه اساس کار خود قرار دهند. در این حوزه مدل سازی­های متنوعی صورت پذیرفته و به تدریج فضای واقعی محیط­های تولیدی وارد مدل سازی گشته و مدل­های پیچیده­تری ارائه گردیده است. یکی از واقعیت­های غیرقابل انکار محیط­های تولیدی، عدم قطعیت است.

عدم قطعیت در همه ارکان تولید از جمله زمان فرآیندهای تولیدی، میزان تقاضا، زمان تدارک تولید، زمان تدارک در زنجیره تأمین، کیفیت محصول، بهره­وری و بازده تولید، خرابی سیستم تولیدی و غیره وجود دارد. اولین و مهمترین تأثیری که این عدم قطعیت­ها در سیستم­های تولیدی می­گذارند، برنامه­ریزی است. برنامه­ریزی قرار است تقاضا، فروش، ظرفیت و بطور کلی رفتار عرضه و تقاضا را در سال آتی پیش بینی نماید و بر اساس این پیش بینی ها راهکارهایی را پیش روی تولیدکننده قرار دهد. چنانچه برنامه­ریزی نتواند عدم قطعیت ها را پیش بینی نماید برنامه قابل اطمینانی نخواهد بود.

مهمترین چالش رو در روی برنامه­ریزی تولید، شناسایی عدم قطعیت­ها و انتخاب رویکرد مناسب در مواجهه با این پدیده است. با گسترش شرکت­های تولیدی و متنوع تر شدن محصولات به مرور زمان شرکت­های تولیدی از حالت منفرد خارج شده و به زنجیره ای از عرضه کنندگان و مصرف کنندگان تبدیل گشته که گاهاً در سرتاسر دنیا پراکنده شده اند و تحت عنوان زنجیره تأمین چند ملیتی شناخته می­شوند. برنامه­ریزی تولید در چنین وضعیتی دیگر منحصر به یک شرکت منفرد و یا حتی یک مجموعه واحد از قوانین و مقررات نیست و بایستی یک برنامه­ریزی تولید ادغامی برای کل زنجیره و بالاخص توسط رهبر و شرکت اصلی این زنجیره بصورت متمرکز صورت پذیرد تا چنین برنامه ای با در نظر گرفتن شرایط تمام حلقه ها، برنامه­ای واقع­بینانه و قابل اجرا باشد.

به عنوان مثال یکی از تأمین کنندگان ممکن است در یک کشور و تأمین کننده دیگر در یک کشور دیگر باشد، مسافت بین کارخانه­های تولیدی تا تأمین کنندگان و همینطور مسافت بین تولید کنندگان تا نقاط تقاضا که مستقیماً در زمان تدارک اثر می­گذارد، نوع وسیله حمل و نقل و ارتباط تنگاتنگ آن با زمان تدارک و آلودگی­های محیطی، قیمت مواد اولیه نزد عرضه کنندگان مختلف و قیمت فروش متفاوت محصولات در نقاط مشتری، ظرفیت­ و محدودیت­های تولیدی کارخانجات، قوانین و مقررات حاکم بر کشورها و مناطق خاص نظیر قوانین زیست محیطی و گمرکی متفاوت، کیفیت و نوع استانداردهای کیفی قابل قبول در مناطق جغرافیایی مختلف، تحریم­های سیاسی و غیره همگی فاکتورهایی هستند که در برنامه ریزی، اثر مستقیم می­گذارند ضمن اینکه اطلاعات مربوط به همه این فاکتورها دارای نوعی از عدم قطعیت نیز هست. مسئله مهم بعدی نحوه مواجهه با عدم قطعیت است.

اینکه چگونه عدم قطعیت را در برنامه­ریزی لحاظ کنیم در برنامه تدوین شده تأثیر مستقیم می­گذارد. گاهی می­توان با فرضی ساده عامل عدم قطعیت را نادیده گرفت و مسئله را کاملاً قطعی حل نمود. گاهی می­توان عدم قطعیت را تنها در یکی از فاکتورها لحاظ نمود مثل عدم قطعیت در تقاضا، هرچقدر عدم قطعیت فاکتورهای بیشتری در مدل سازی لحاظ شود واقعیات محیط تولید با دقت بیشتری وارد مدل سازی می­گردد و در عین حال پیچیدگی محاسباتی مسئله افزایش می­یابد که این امر نیز می­تواند در کاربردپذیری مدل در محیط­های واقعی تولید اثر گذار باشد. بنابراین می­توان نتیجه گیری کرد استفاده از رویکردی که بتواند ضمن حفظ پیچیدگی مسئله در حدی قابل قبول و کاربردپذیر، فاکتورهای بیشتری از عدم قطعیت را لحاظ کند بسیار مطلوب خواهد بود. نتیجه چنین برنامه ای حداقل انحراف از واقعیات است و انتظارات از یک برنامه خوب را ارضا می­نماید.

۱-۲- تعاریف کلی

هدف از این بخش ارائه تعاریف مختصر از مفاهیم، استراتژی ها و راهکارهای برنامه­ ریزی تولید ادغامی در زنجیره تأمین غیر قطعی می­باشد.

۱-۲-۱- برنامه ریزی تولید

بنا به تعریف، برنامه­ریزی تولید به معنای فرایند تصمیم­گیری در خصوص منابعی است که سازمان برای عملیات تولید آینده­اش به آن­ها نیاز دارد و نیز تخصیص این منابع جهت تولید محصول مورد نظر در تعداد مورد نیاز و با کمترین هزینه. در حقیقت می­توان برنامه­ریزی تولید را ایجاد محدوده و مرز جهت عملیات تولیدی آینده سازمان تعبیر نمود. با توجه به تعریف فوق، دو هدف اساسی را می­توان برای برنامه­ریزی تولید برشمرد:

الف) تعیین برنامه­های تولید بر اساس هزینه­ها و سیاست­های مدیریت در خصوص مسائل مالی، توسعه ظرفیت، خدمت به مشتری و پویایی نیروی کار.

ب) کمک به مدیریت جهت نشان دادن تأثیرات سیاست­های مختلف روی هزینه­ها، میزان موجودی و تولید.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق زنجیره تأمین و به‏ کارگیری مدل‏های چندهدفه و هزینه کیفیت و برنامه‏ ریزی تک دوره‏ای و چند دوره‏ای زنجیره‌ی‌تامین
  • تحقیق زنجیره تأمین، استواری مدل و مروری بر مسائل بهینه سازی چند هدفه،و الگوریتم ژنتیک NS-GA II
  • تحقیق برنامه ریزی تولید ادغامی و بهینه سازی تحت شرایط عدم قطعیت
  • تحقیق تاریخچه زنجیره تأمین و نگرش فرآیندی به مفهوم آن و تاریخچه سیستم برنامه ریزی منابع سازمان و کارکرد ها و مراحل اجرای سیستم
  • تحقیق لزوم اندازه گیری عملکرد زنجیره تأمین و مدل های تحلیل پوششی داده ها و فرایندهای شبکه ای دو مرحله ای و انواع متدهای DEA
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.