تحقیق مفاهیم اشتغال و خود اشتغالی و اعتبارات خرد و نظریات و دیدگاههای موجود درباره اشتغال و اعتبارات خرد روستایی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفاهیم اشتغال و خود اشتغالی و اعتبارات خرد و نظریات و دیدگاههای موجود درباره اشتغال و  اعتبارات خرد روستایی دارای ۴۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲ ـ ۱ ـ معانی و مفاهیم اشتغال و خود اشتغالی    ۵
۲ ـ ۱ ـ ۲ ـ خود اشتغالی    ۵
۲ ـ ۱ ـ ۳ ـ نقش تحصیلات در توسعه خود اشتغالی    ۶
۲ ـ ۲ ـ نظریات و تئوری های مربوط به اشتغال    ۸
۲ ـ ۲ ـ ۱ ـ نظریه اقتصاددانان کلاسیک    ۸
۲ ـ ۲ ـ ۲ ـ نظریه کینز    ۸
۲ ـ ۲ ـ ۳ ـ نظریه نئوکلاسیک ها    ۸
۲ ـ ۲ ـ ۴ ـ نظریه مزد کارایی:    ۸
۲ ـ ۲ ـ ۵ ـ نظریه داخلی ها ـ خارجی ها    ۸
۲ ـ ۲ ـ ۶ ـ نظریه تودارو    ۹
۲ـ۳ ـ معانی و مفاهیم اعتبارات خرد    ۹
۲-۳ ـ ۱ ـ اعتبارات خرد و توسعه روستایی    ۱۱
۲ـ۳ـ۲ ـ  اعتبارات خرد وکاهش فقر    ۱۴
۲ ـ ۳ ـ ۳ ـ اعتبارات خرد و مهاجرت های روستایی    ۱۶
۲ ـ ۴ ـ دیدگاههای موجود درباره اعتبارات خرد روستایی    ۱۸
۲ ـ ۴ ـ ۱ ـ نظریه توسعه همه جانبه ( یکپارچه ) روستایی    ۱۸
۲ ـ ۴ ـ ۲ ـ دیدگاه بازار گرا    ۱۹
۲ ـ ۴ ـ ۳ ـ دیدگاه دولت گرا    ۲۰
۲ ـ ۴ ـ ۴ ـ دید گاه جامعه گرا    ۲۰
۲ ـ ۴ ـ ۵ـ  رویکرد سنتی تأمین مالی روستایی    ۲۰
۲ ـ۴ ـ ۶ ـ  رویکرد جدید تأمین مالی روستایی    ۲۱
۲ ـ ۵ ـ انواع اعتبارات خرد در مناطق روستایی    ۲۲
۲ ـ ۵ ـ ۱ ـ اعتبارات رسمی    ۲۲
۲ ـ ۵ ـ ۲ ـ اعتبارات غیر رسمی    ۲۳
۲ ـ ۶ ـ اعتبارات خرد و توانمند سازی روستاییان    ۲۳
۲ ـ ۶ ـ ۱ ـ بنگلادش    ۲۴
۲ ـ ۶ ـ ۲ ـ چین    ۲۴
۲ ـ ۶ ـ ۳ ـ پاکستان    ۲۵
۲ ـ ۶ ـ ۴ ـ اعتبارات خرد در آمریکای لاتین و کانادا    ۲۶
۲ ـ ۷ ـ تاریخچه اعتبارات خرد در ایران    ۲۷
۲ ـ ۸ ـ انواع اعتبارات خرد روستایی در ایران    ۲۸
۲ ـ ۹ ـ نتیجه گیری    ۲۸
۲ ـ ۱۰ ـ پیشینه تحقیق    ۳۰
منابع    ۳۳
منابع فارسی    ۳۳
منابع لاتین    ۳۹

منابع

۱-جمشیدی، فاطمه، ۱۳۹۱، بررسی عوامل مؤثر بر اشتغال زنان روستایی در استان ایلام مورد شهرستان شیروان چرداول، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان.

۲- قویدل، صالح و علی حسن زاده، ۱۳۸۴، چالشهای تأمین مالی خرد روستایی در ایران: مقایسه تطبیقی صندوقهای قرض الحسنه روستایی و گرامین بانک بنگلادش، فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، شماره ۴۹، صص ۱۵۸ـ ۱۴۱٫

۳- قویدل، صالح، ۱۳۸۷، خود اشتغالی در مقابل بیکاری در مورد ایران؛ فصلنامه پژهشهای اقتصادی، سال هشتم، شماره اول، صص ۴۱ـ ۲۱٫

۴- قوامی، هادی، ۱۳۸۱، بررسی تحولات ساختاری خود اشتغالی، عوامل مؤثر بر آن و رابطه آن با بیکاری و تورم در ایران؛ رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.

۵- قوامی، هادی، ۱۳۸۲، بررسی تحولات ساختاری خود اشتغالی با استفاده از روش شناسی تجربه های سالهای ۱۳۷۵ـ ۱۳۳۵؛ فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران شماره ۱۵، صص ۹۱ـ ۶۳٫

۶- زاهدی مازندرانی، محمد جواد و ابراهیم زاهدی عبقری، ۱۳۷۵، روستاییان فقیر و آسیب پذیر خطوط اساسی برای شناسایی قشرهای فقیر و آسیب پذیر روستایی، در مجموعه مقالات فقر و آسیب پذیری روستایی، فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، تهران ، وزارت کشاورزی، مرکز اطلاعات برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی.

۷- زاهدی مازندرانی، محمد جواد، ۱۳۸۴، فقر روستایی، روند تحول و اندازه گیری آن در ایران، فصلنامه رفاه اجتماعی، سال چهارم، شماره ۱۷، صص ۲۲۸ـ ۲۰۵ .

۸ـ ایران نژاد، زیلا، ۱۳۷۸، اعتبارات کشاورزی و جایگاه نظام بانکی در کشاورزی ایران، فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال سوم، شماره ۲۶، صص ۱۷ـ۱٫

۹ـ بختیاری، صادق و فاطمه پاسبان، ۱۳۸۳، نقش اعتبارات بانکی در توسعه فرصتهای شغلی۲ـ بختیاری، صادق و فاطمه پاسبان، ۱۳۸۳، نقش اعتبارات بانکی در توسعه فرصتهای شغلی؛ مطالعه موردی بانک کشاورزی ایران، فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه ، شماره ۴۶ ، صص ۹۴ ـ ۷۳ .

۱۰ـ بدری فر، منصور، ۱۳۸۱، جغرافیای اقتصادی( عمومی و کشاورزی)، چاپ چهارم، دانشگاه پیام نور.

۱۱ـ بزلی، تیمی، ۱۳۸۹، رشد فقرا، ترجمه: عباس شاکری و امین مالکی، تهران، انتشارات نی.

۱۲ـ پاپلی یزدی، محمد حسین و محمد امیر ابراهیمی، ۱۳۸۱، نظریه های توسعه روستایی، تهران، انتشارات سمت.

۱۳ـ پاسبان، فاطمه، ۱۳۸۵، عوامل اقتصادی اجتماعی مؤثر بر اشتغال زنان روستایی ایران، ( ۱۳۸۴ـ ۱۳۸۳)، اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال چهاردهم، شماره۵۳، صص ۱۵۳ـ ۱۶۵٫

۱۴ـ پاک نظر، فاطمه، ۱۳۸۵، فقر زدایی و اعتبارات خرد با تکیه بر زنان آسیب پذیر روستایی، مجموعه مقالات اعتبارات خرد زنان روستایی.

۱ ـ معانی و مفاهیم اشتغال و خود اشتغالی

شغل عبارت است از تعهدی که انسان در مقابل مؤسسه ای برای انجام تکالیف دراز مدت می کند و در ضمن از طریق آن امرار معاش می نماید. شغل، علاوه بر اینکه تعهدات دراز مدت و امرار معاش را در بر دارد، به قول ماکس وبر برای فرد شاغل مقام و شأن خاصی از نظر اجتماعی ایجاد می کند که تعیین کننده شخصیت اجتماعی اش نیز است( جمشیدی،۱۳۹۱، ۹). اشتغال از دیدگاه کلان اقتصادی از جنبه های مختلفی همچون درآمدزایی، تولید و کارآفرینی، توسعه دانش و فناوری و غیره اهمیت دارد و از دیدگاه اجتماعی نیز به انسان منزلت، جایگاه و موقعیت اجتماعی و حس اعتماد به نفس می بخشد. مشغول به کار شدن و استفاده از نیروی ذاتی، مهارتها و دانش و مدیریت شخصی برای شروع به کار و به انجام رساندن فعالیت مشخص گروه خاصی نیست. مردان و زنان در یک جامعه می توانند با موقعیت های کاری که برای آنان فراهم می شود و یا خود خلق می کنند، به اشتغال بپردازند و در عین حال آن را تحت تأثیر قرار دهند( پاسبان، ۱۳۸۵، ۱۶۵ـ۱۵۳). به عبارت دیگر اشتغال را می توان به لحاظ اهمیت در ابعاد علمی شخصیت انسان منشأ هویت و ابزار رسیدن به سعادت نوع بشر به شمار آورد( طیبی و همکاران، ۱۳۸۹، ۱).

۲ ـ ۱ ـ ۲ ـ خود اشتغالی

مفهوم خود اشتغالی معادل اصطلاح « کار برای خود » می باشد. از این رو خود اشتغالی نوعی اشتغال در بخش غیر مزد بگیری است که فرد شاغل با اتکاء به توان شخصی، ابتکار و خلاقیت خود به کارهای تولیدی و خدماتی و در نتیجه کسب درآمد می پردازد( شاه آبادی و خاتمی، ۱۳۹۲، ۹۲). خود اشتغالی مفهومی در برابر دگر اشتغالی است و بر کار کردن و کسب درآمد برای خود دلالت می کند. در این نوع اشتغال، میزان درآمد شاغل ثابت نیست و به سودآوری فعالیت تجاری و خدمانی وی بستگی دارد. خود اشتغالی فرصتی برای ارتقای حرفه ای از طریق کسب و کار بیشتر یا کسب جایگاه اجتماعی بالاتر است. خود اشتغال ممکن است کارگاه داشته باشد و به تنهایی در آن کار کند یا افراد دیگری را به استخدام درآورد. به هر حال، خود شاغل در بنگاه غیر سهامی کار می کند. وی به اتکای توان شخصی، ابتکار و خلاقیت خود به کارهای تولیدی، خدمات فنی و در نتیجه کسب درآمد می پردازد. شاغل به تدریج آماده کسب توانایی لازم برای ورود به بازارهای بزرگتر می شود و به رشد اشتغال و کار آفرینی در جامعه کمک می کند. از این رو، خود اشتغالی هر نوع فعالیت تولیدی و خدماتی مولد ارزش افزوده اقتصادی در بخش های مختلف اقتصادی و به صورت غیر مزد بگیری است( عباسی و آریانفر، ۱۳۸۷، ۵ ). تمام مشاغل موجود در بخش غیر مزد بگیری شامل همه افرادی که در زمینه های صنعتی، کشاورزی، خدمات برای خود کار می کنند، در محدوده فعالیت های خود اشتغالی قرار دارند. به عبارت دیگر، همه آنهایی که برای خود و به حساب خود کار می کنند و تابعیت اقتصادی از کار فرما ( اعم از بخش های دولتی یا خصوصی ) ندارند، خود اشتغال محسوب می شوند، از این رو، خود اشتغالی به عنوان کار مستقل و غیر تابع پدیده های جدید در اقتصاد نیست و ریشه ای عمیق در فرهنگ کهن جوامع بشری دارد. بر این اساس، خود اشتغالی و کار برای خود، زمینه ساز رشد اشتغال آزاد و کار آفرینی در جامعه است. خود اشتغالی به لحاظ انعطاف پذیری ساعات کار و استقلال در شرایط کار، می تواند مورد استقبال قرار گیرد( قوامی، ۱۳۸۲، ۶۴).

بازار کار به دلیل تأثیر پذیری و تأثیر گذاری از سایر بازارهای اقتصادی، به عنوان بازارهای مهم در اقتصاد مطرح می باشد. موضوع بازار کار در اقتصاد ایران به دلایل مختلف اقتصادی و اجتماعی، از عدم تعادل حکایت دارد، به طوری که طی دهه اخیر، عرضه نیروی کار بر تقاضای آن فزونی داشته و این شکاف به تدریج افزایش یافته است که نتیجه آن بحران بیکاری و فقدان وجود اشتغال مناسب برای نیروی کار به ویژه جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی است. لذا در متغیرهای تأثیر گذار بر این بازار، تعداد جمعیت فعال و میزان سطح تحصیلات ( با سوادی ) می باشد، بر همین اساس، یکی از مقولات مهم که در چارچوب سیاست های بازار کار مد نظر اکثر کشورهای جهان بوده است، برنامه های خود اشتغالی و اعتبارات خرد برای رویارویی با بیکاری است و اگر شاغلین را به دو بخش دستمزد بگیر و خود اشتغال تقسیم کنیم، فردی که هزینه های زندگی خود را از طریق کسب و کار و فعالیت خود پوشش می دهد و حقوق و دستمزدی از شخص یا سازمان دیگری دریافت نمی کند، خود اشتغال محسوب می شود و به بخش خود اشتغالی تعلق دارد( مانند پزشکان، صاحبان بقالی، سوپر مارکت، آرایشگران، صنعتگران کوچک، مهندسان، رستوران داران، ورزشکاران و برنامه ریزان کامپیوتر اعم از زن و مرد ) و در صورتی که فرد از کار فرما یا سازمانی، حقوق و مزایایی دریافت کند، به بخش دستمزد بگیر تعلق دارد. قسمت عمده ای از نیروی کار فعال در هر جامعه ای، خواهان ایجاد درآمد توسط خودشان هستند و تمایلی به دریافت حقوق و دستمزد از کار فرمایان مؤسسات خصوصی و دولتی ندارند و یا به لحاظ شرایط اقتصادی، قادر به اشتغال در واحد ها، بنگاه ها و مؤسسات دولتی و خصوصی نیستند. این بخش از نیروی کار در ادبیات اقتصادی به بخش خوداشتغالی تعلق دارند. این نوع فعالیت ها بسیار گسترده هستند و در تمام بخش های اقتصادی ( صنعت، خدمات، کشاورزی و ساختمان ) دیده می شوند( قویدل، ۱۳۸۷، ۲۲). سیاست های اقتصادی مربوط به خود اشتغالی در انعطاف پذیری بازار کار و گسترش اشتغال نقش زیادی دارند و یکی از عوامل کاهش بیکاری هستند. توریک[۱] و همکاران با استفاده از مدل رگرسیون برداری ( VAR) رابطه بین خود اشتغالی و بیکاری را برای ۲۳ کشور OECD   در دوره زمانی ۲۰۰۲ ـ ۱۹۷۴ بررسی کرده است و نتیجه گرفته اند که هنگام بالا رفتن نرخ بیکاری، فعالیت های خود اشتغالی افزایش می یابد و بنابراین بین نرخ بیکاری و نرخ خود اشتغالی، ارتباط پویا وجود دارد. داده های تجربی ارتباط دو طرفه نرخ بیکاری و نرخ خود اشتغالی را تأیید می کنند.

دو نوع سیاست برای حمایت از خود اشتغالی وجود دارد:

۱ـ سیاست های انفعالی: این سیاست ها به صورت معافیت ها یا تخفیف های مالیاتی، پرداخت های انتقالی و کمک های بلاعوض، بیمه بیکاری، تأمین نیازهای مالی بیکاران و یارانه اعمال می شود که به آن سیاست های مالی و اعتباری نیز گفته می شود. در این روش، برای آغاز فعالیت خود اشتغالی، تسهیلات و خط اعتباری به متقاضیان واجد شرایط اعطا می شود. این اعتبارات ممکن است بلاعوض یا با نرخ کارمزد ناچیزی می باشند. اعطای تسهیلات اعتباری به منظور حمایت مالی از خود اشتغالی و طرح های اشتغال زا در قانون بودجه از سال های اولیه برنامه اول توسعه انجام شد.

۲ـ سیاست های فعال: اگر حمایت ها و سیاست های پشتیبانی موجب ایجاد اشتغال برای فرد بیکار شوند، به آنها سیاست های فعال در بازار کار گفته می شود. فرد مذکور قبل از خود اشتغالی از خدمات مشاوره و آموزش شغلی برخوردار می شود. این مشاوره ها می توانند به طور خصوصی یا مکاتبه ای مانند مشاوره های حسابداری و مدیریتی، بعد از خود اشتغالی نیز ادامه یابند. سیاست های فوق، عرضه و تقاضای نیروی کار را تحت تأثیر قرار می دهند و موجب افزایش اشتغال و درآمد می شوند.  ( عباسی و آریانفر،۱۳۸۷، ۷ـ۶ ).

۲ ـ ۱ ـ ۳ ـ نقش تحصیلات در توسعه خود اشتغالی

تحصیلات و سواد، می تواند نقش بسزایی در موفقیت برنامه های خود اشتغالی به همراه داشته باشد به طوری که در برخی از مدارس در کشورهای مختلف موضوع کارآفرینی و کار به عنوان یک واحد درسی مدنظر است و حتی در برخی از موارد، مؤسسه هایی هستندکه مبادرت به آموزش کارآفرینی می کنند و عمده اهداف آنها تشویق به کارآفرینی و آموزش خود اشتغالی است، البته این مسأله، بیشتر در دبیرستان ها انجام می شود و در دانشگاه ها و کالج ها موضوع با وسعت بیشتری دنبال می شود مانند مهارت تخصصی، مدیریت شخصی، برنامه ریزی شخصی. به طور کلی، کارآفرینان و کارفرمایانی که دارای واحدهای کسب و کار کوچک هستند برای برنامه های خود اشتغالی و توسعه آن، مناسب تر از بیکارانی هستند که از واقعیت فرار می کنند. موضوع دیگری که باعث رایج شدن کسب و کارهای کوچک می شود، ارتباط تحصیلات و تخصص با خود اشتغالی و کسب و کار های کوچک است، به طوری که دانشجویان و فارغ التحصیلان قبل از ورود به بازار کار با مقوله کارآفرینی و بنگاه ها و کسب و کار های کوچک آشنایی پیدا می کنند.( ازوجی، ۱۳۸۹، ۶).

در ادبیات خود اشتغالی برای کسب مهارت سه نوع آموزش مورد نیاز است.

ــ مهارت یافتن در کار آفرینی و کار برای خود که در اصل، استفاده از فرصت هاست.

ــ مهارت برای توسعه کسب و کار بنگاه کوچک که به یادگیری چگونگی پرورش ایده کسب و کار می پردازد.

ــ مهارت در ارتباط با مدیریت کسب و کار و بنگاه های کوچک.

بسیاری از کار آفرینان برای شروع کار نیاز به منابع مالی دارند که عمده منابع مالی برای کسب و کارهای کوچک عبارت اند از: وام های بدون عوض، وام های بانکی متعارف و وجود شبکه های پشتیبانی مالی( همان منبع، ۷ ).

سطح سواد شخص وام گیرنده بسیار مهم است و اینکه سطح سواد فرد در حد ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان یا دانشگاه باشد اثر آن بر روی تقاضا برای وام بسیار مهم است. ارتباط مثبتی بین درآمد بالا و سطح سواد افراد وام گیرنده می باشد، زیرا سواد مهارت افراد را افزایش می دهد و استفاده بهتر از سرمایه و افزایش تولیدات کشاورزی را در پی دارد و افراد با سواد بهتر می توانند برای محصولات کشاورزی خود بازار های مناسب پیدا کنند در واقع در تجارت محصولات کشاورزی موفق تر می باشند(Weng, 2008, 47). شاه آبادی و خاتمی در مقاله خود با عنوان بررسی عوامل مؤثر بر خود اشتغالی در اقتصاد ایران به این نتیجه رسیده است که نرخ با سوادی کشور نیز از جمله متغیر های معنادار و علامت آن مثبت می باشد، مثبت بودن ضریب این متغیر بدان معناست که هر چه سطح تحصیلات و سواد افراد افزایش می یابد گرایش افراد به خود اشتغالی بیشتر می شود(شاه آبادی و خاتمی ، ۱۳۹۲، ۱۰۷ ـ ۱۰۶).

بلانچ فلاور به بررسی خود اشتغالی در کشور های OECD  طی سالهای ۱۹۹۵ ـ ۱۹۵۵ می پردازد و بیان می دارد، گرایش کلی به خود اشتغالی در سالهای پس از ۱۹۶۶ در بسیاری از کشورهای مورد مطالعه کاهش یافته در حالی که در کشورهای پرتغال، زلاندنو و انگلستان این تمایل افزایش یافته است. در مورد بسیاری از کشورها، نوعی ارتباط منفی میان نرخ خود اشتغالی و نرخ بیکاری وجود دارد که این اثرات در بخش کشاورزی به شدت منفی هستند. شواهد نشان می دهد که با سواد ترین افراد نسبتاً احتمال بالایی از خود اشتغالی را دارند(  Blanch flower , 1998,63). پابلو و همکاران با استفاده از مدل پروبیت دو مرحله ای، به مقایسه عوامل مؤثر بر خود اشتغالی در مکزیک و ایالات متحده بین سالهای ۱۹۹۸ ـ ۱۹۹۲ می پردازند و نتیجه می گیرند که در مکزیک، اکثر داوطلبان خود اشتغالی، حقوق بگیران با درآمد بالا هستند، اما در ایالات متحده، اکثر داوطلبان خود اشتغالی، حقوق بگیران با درآمد پایین می باشند. با این وجود در هردو کشور سن، تحصیلات و عوامل دیگر بر خود اشتغالی مؤثر می باشد( Pablo and etal, 2006, 99).

Thurik and et

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد و اشتغال در بخش کشاورزی و اهمیت اعتبارات در ایجاد اشتغال
  • تحقیق کارآفرینی و اشتغال و رویکرد عام بسیج در مسئله اشتغال زایی و کارآفرینی
  • تحقیق اهداف و رسالت های آموزش های مهارتی و نقش آن در اشتغال و رابطه میان آموزش های فنی و حرفه ای و ایجاد اشتغال در بازار کار
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.