تحقیق مفاهیم ریسک و مدیریت ریسک، روش FMEA و ریسک های موجود درپروژه آسایشگاه های سالمندان و کاربرد FMEA در مدیریت ریسک آسایشگاه های سالمندان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفاهیم ریسک و مدیریت ریسک، روش FMEA و  ریسک های موجود درپروژه آسایشگاه های سالمندان و کاربرد FMEA در مدیریت ریسک آسایشگاه های سالمندان دارای ۵۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-  مقدمه    ۴
۲-۲-مفهوم ریسک    ۵
۲-۳- مفهوم مدیریت ریسک    ۸
۲-۴- پیشینه مدیریت ریسک    ۹
۲-۵- مدل های چرخه اجرای مدیریت ریسک    ۱۰
۲-۶- ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ رﻳﺴﻚ ﭘﺮوژه‬    ۱۲
۲-۶-۱- ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ رﻳﺴﻚ:    ۱۲
۲-۶-۲- ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ رﻳﺴﻚ:    ۱۳
۲-۶-۳- ﺗﺤﻠﻴﻞﻛﻴﻔﻲ رﻳﺴﻚ    ۱۴
۲-۶-۴-ﺗﺤﻠﻴﻞﻛﻤﻲ و آﻧﺎﻟﻴﺰ رﻳﺴﻚ:    ۱۵
۲-۶-۵-ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ رﻳﺴﻚ:    ۱۶
۲-۶-۶-ﻧﻈﺎرت و ﻛﻨﺘﺮل رﻳﺴﻚ :    ۱۶
۲-۷- نگاهی به پدیده آسایشگاه های سالمندان    ۱۷
۲-۸- لزوم احداث آسایشگاه های سالمندان    ۱۸
۲-۹- انواع آسایشگاه های سالمندان    ۱۹
۲-۱۰- روش تحلیل شکست و اثرات آن (FMEA)    ۲۲
۲-۱۰-۱- روش های ارزیابی ریسک    ۲۲
۲-۱۰-۲- دیدگاه ها نسبت به خطا    ۲۳
۲-۱۰-۲-۱- رویکرد فردی به خطا    ۲۳
۲-۱۰-۲-۲- رویکرد سیستمی    ۲۴
۲-۱۰-۳- ماهیت روش تحلیل شکست و آثار آن (FMEA)    ۲۴
۲-۱۰-۴- مزایا و معایب روش FMEA    ۲۶
۲-۱۱- ریسک های موجود درپروژه آسایشگاه های سالمندان    ۲۸
۲-۱۱-۱- ریسک های حقوقی و قراردادی و مالی    ۲۹
۲-۱۱-۲- ریسک های بهداشتی و درمانی    ۳۱
۲-۱۱-۳- ریسک های عمرانی    ۳۳
۲-۱۲- کاربرد FMEA در مدیریت ریسک آسایشگاه های سالمندان    ۳۴
۲-۱۲-۱- کاربرد FMEA در پروژه های عمرانی    ۳۵
۲-۱۲-۲- کاربرد FMEA در خدمات مراقبتی و درمانی    ۳۶
۲-۱۳- پیشینه تحقیق بر موضوع    ۳۶
۲-۱۳-۱- پیشینه تحقیق بر مدیریت ریسک در ساخت و ساز و خدمات درمانی    ۳۶
۲-۱۳-۲- پیشینه کاربرد FMEA در مدیریت ریسک ساخت و ساز و خدمات درمانی    ۴۰
مراجع    ۴۷

 مراجع

[۱]. تجزیه و تحلیل اثرات حالات خطا (FMEA)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان البرز، ۱۳۹۱٫

[۲]. تهرانی ،رضا وهستی چیت سازان،۱۳۸۳ بررسی روند ریسک سیستماتیک و ثبات بتای شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران،تحقیقات مالی،شماره ۱۷٫

[۳]. بابایی، محمد علی، وزیر زنجانی، حمیدرضا، مدیریت ریسک، رویکردی نوین برای ارتقا اثربخشی سازمانها، تدبیر، شماره ۱۷۰، تیر ۱۳۸۵٫

[۴]. توفیقی، شهرام، ملکی، محمدرضا، خوشگام، معصومه، عطار جان نثار نوبری، فرناز، به کارگیری روش آینده نگر «تحلیل حالات و اثرات خطا» برای بهبود فرآیند تریاژ در بخش اورژانس بیمارستان، مجله علمی پزشکی قانونی، دوره ۱۵، شماره ۳، پاییز ۱۳۸۸٫

[۵]. برادران کاظم زاده، رضا، شریف موسوی، سید مهدی، ارائه یک مدل ارزیابی ریسک پذیری فازی برای ارزیابی ریسک پذیری زمانی پروژه های عمرانی، پروژه بهسازی خط اداره کل خط و ابنیه فنی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مدرس علوم انسانی، پژوهش های مدیریت در ایران، دوره ۱۵، شماره ۱، بهار ۱۳۹۰٫

[۶]. ملکی، علیرضا، ظهور، علیرضا، عبادی فر آذر، فربد، رضایی، کامران، عبادیان، محمود، طراحی و مدل سازی یکپارچه QFD/FMEA در مراکز خدمات درمانی، فصلنامه پایش، سال نهم، ۱۳۸۹٫

[۷]. میرزایی، حبیب، ضرورت رشد و توسعه مدیریت ریسک در کشورهای در حال توسعه، فصلنامه بیمه مرکزی ایران، شماره ۶۰، ۱۳۸۲٫

[۸]. دری، بهروز، معزز، هاشم، سلامی، هادی، رویکرد تلفیقی در تحلیل ریسک با استفاده از روش های تجزیه و تحلیل شکست و آثار آن (FMEA) و فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP)، مدرش علوم انسانی، پژوهشهای مدیریت ایران، دوره ۱۴، زمستان ۱۳۸۹٫

[۹]. صداقت، علی، غنجال، علی، متقی، منیره، دلاوری، عبدالرضا، توکلی، رضا، ارزیابی و مدیریت ریسک یک اورژانس صحرایی نظامی با استفاده از متد FMEA، مجله طب نظامی، شماره ۱۰، پاییز ۱۳۸۷٫

[۱۰]. ملکی، حمید رضا ،۱۳۸۶ ، ارائه مدلی جهت مدیریت و اولویت بندی ریسک فعالیت های پروژه در شرایط فازی با استفاده از الگوریتم برنامه ریزی کیفی، کنفرانس بین المللی مدیریت پروژه، تهران.

–  مقدمه

یکی از مراحل حیاتی درمدیریت پروژه مدیریت ریسک آن است. هر مدیری، در هر حوزه ای که مشغول به کار باشد، باید بتواند ریسک های موجود در حوزه کاری خود را مدیریت کند،

از آنجا که دنیای کسب و کارو صنعت با تحولات و دگرگونیهای متعددی همچون جهانی شدن، برون سپاری و ایجاد ائتلافهای راهبردک مواجه است، مدیریت ریسک در فعالیتهای سازمانها اعم از تجاری و غیر انتفاعی اهمیت روزافزونی یافته است. به طورکلی، ریسک با مفهوم احتمال متحمل زیان و یا عدم اطمینان شناخته می شود که انواع مختلف و طبقه بندیهای متنوع دارد. یکی از این طبقه‌بندیها ریسک خطرناک است. تمامی اشکال ریسک شامل عناصر مشترکی چون محتوا، فعالیت، شرایط و پیامدها هستند. طبقه بندی دیگر ریسک راهبردک و ریسک عملیاتی است. مدیریت ریسک به مفهوم سنجش ریسک و سپس اتخاذ راهبردهایی برای مدیریت ریسک دلالت دارد. انواع ریسک ها برحسب احتمال وقوع و تأثیر آنها قابل تقسیم است که نتیجه آن پورتفوی ریسک و اعمال راهبرد‌های مناسب (انتقال، اجتناب، کاهش و پذیرش) است [۱۷] .

سازمان هایی که عملکرد بالایی دارند، و راهبردهای خود را با فرآیند برنامه گذاری راهبردی منطقی تدوین می کنند، باید این راهبردهای جسورانه را با برچیدن موانع یا ریسک عملکردی از طریق روشهای مدیریت ریسک در سطح بنگاه، اجرا کنند. سازمان ها می توانند راهبردهای خود را اجرا کنند و عملکرد خوبی داشته باشند اگر:

همه کارکنان مقاصد، اندازه ها، اهداف و اولویت های کلیدی راهبردی، هر واحد و هر بخش را درک نمایند. (شفافیت)

همه کارکنان به لحاظ عاطفی با هم در ارتباط باشند و به درون مایه، اهداف کلیدی و اولویت های سازمان وفادار باشند. (تعهد)

برای هر فرد، بخش و واحد، یک مسیر دید شفاف وجود داشته باشد تا آنها خود را به دقت با اولویت های کلید سازمان تطبیق دهند. (حرکت انتقالی)

با کارسازی فرآیند ریسک در سطح کل بنگاه، موانع ساختاری، سامانمندی و فرهنگی برچیده شود. (توانمندسازی)

همه کارکنان به منظور دست یابی به مقاصد و اهداف با روش های بهتر، با هم همکاری کنند و بی مسئولیتی را کنار بگذارند. (هم افزایی)

فرد فرد کارکنان مسئول دست یابی به اهداف باشند. (پاسخگویی)

همه کارکنان در عمل یک مدیر ریسک باشند. (مسئولیت پذیری) [۳] .

در تمام صنایع، مشتریان به کیفیت و پایداری محصولات اهمیت می دهند. از طرفی فرآیندهای پیچیده تولید محصولات و ارائه خدمت حفظ کیفیت و اعتبار را برای تولید کننده و ارائه دهنده بسیار دشوار کرده است. به طور سنتی،‌ اعتبار یک محصول یا خدمت از طریق آزمون های متعدد تائید می شد. این قبیل فنون سنتی در مراحل پایانی توسعه انجام شدند. چالش پیش رو طراحی کیفیت و پایداری در چرخه توسعه است [۳۶].

بهبود کیفیت محصولات و خدمات، عامل اصلی در سنجش میزان رضایت مشتریان هر سیستم محسوب می گردد. کسب رضایت مشتریان از مهمترین دغدغه های سازمان های خدماتی از جمله مراکز خدمات درمانی است. میزان برآورده سازی رضایت مشتریان از طریق میزان کیفیت موجود در خدمات سنجیده می شود. در تحقیقات سال های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۵ تعداد محدودی از ابزارهای کیفی جهت بهبود کیفیت در مراکز خدمات درمانی مشاهده شده است. از جمله ابزارهایی که تاکنون مورد استفاده قرار گرفته اند می توان به هیستوگرام، نمودار پارتو، نمودار علت و معلول، الگوبرداری، گسترش عملکرد کیفی (QFD) و تجزیه و تحلیل اثرات و حالات خطا (FMEA) اشاره نمود [۱۵] .

بررسی مساله ریسک و مقابله با آن، تاثیر بسیاری بر بهبود روند و کیفیت اجرا در پروژه ها خواهد داشت؛ پروژه‌های ساخت به دلیل مواجهه با مسائلی همچون شرایط پیش‌بینی نشده زمین و آب وهوا، حضور افراد درگیر در پروژه با فرهنگ‌های مختلف، بی‌ثباتی‌های سیاسی و امکان تغییر سیاست‌های دولتی، مسائل مالی و اقتصادی و غیره همواره با ریسک‌های فراوان روبه‌رو هستند. تعدد و اهمیت هر یک از این ریسک‌ها به بزرگی پروژه و پیچیدگی آن وابسته است.

پرهیز و ممانعت از وقوع ریسک‌ها در پروژه امری ناممکن است. لذا استفاده از یک سیستم جامع مدیریت ریسک جهت مدیریت تمام انواع ریسک‌ها ضروری به نظر می‌رسد. مدیریت ریسک فرآیندی پیوسته و منظم است که از طریق چرخه حیات یک پروژه و به‌منظور کسب درجه بهینه‌ای از کاهش و تعدیل و کنترل ریسک به تحلیل و پاسخگویی به ریسک‌ها می‌پردازد[۱۵].

در تحقیقات و بررسی های علمی میزان جذابیت و اهمیت موضوع عاملی است که در شکل گیری یک  تحقیق نقش موثری را ایفا می کند. در هر تحقیق تلاش بر آن ست که زوایای مبهم و تاریک موضوع تحقیق برای محقق  و استفاده کنندگان روشن شده و افقی به سوی شناخت کامل و همه جانبه موضوع تحقیق گشوده شود. شاید اصلی ترین جذابیت در انجام چنین پژوهشهایی، عواقب  و هزینه های عدم چنین بررسی هایی است [۱۱].

ریسک یا خطر در هر فعالیتی که احتمال موفقیت صد درصد نباشد، وجود دارد. ریسک جزء لاینفک زندگی انسان‌ها و سازمان‌هاست و موفقیت‌ در تصمیم‌گیری‌ها، با یک نوع یا طیف متنوعی از ریسک‌ها روبرو است [۸].

دو هدف زیر میان سرمایه گذاران مرسوم و مشترک می باشد:

سرمایه گذاران بازده بالاتر را ترجیح می دهند. تعریف مناسب بازده ممکن است از سرمایه گذاری به سرمایه گذار دیگر متغیر باشد، اما آنچه مسلم است همه آن ها بازده بیشتر را به کمتر ترجیح می دهند.

آن ها بازده را مورد اعتماد، با ثبات و نه در شرایط عدم اطمینان می خواهند.

موفقیت شرکت های درگیر با پروژه ها به شکل قابل ملاحظه ای وابسته به مدیریت ریسک های پروژه است. به موازات پیچیده ترشدن محیط تجاری و عملیاتی سازمانها، مدیریت ریسک پروژه ها اهمیتی حیاتی تر پیدا کرده است.

 ۲-۲-مفهوم ریسک

به طور کلی ریسک را می توان امکان انحراف واقعیات از آنچه مورد انتظار بوده است دانست. از دیدگاه مدیریت ریسک، تعریف ریسک عبارت است از امکان انحراف نامطلوب واقعیات از آنچه مورد انتظار بوده است. گروهی دیگر مدیریت ریسک را یک وظیفه تکمیلی مدیریت می دانند و جماعتی معتقدند که مدیریت ریسک چیزی جز نامی جدید برای جلوگیری از بروز خسارت و کاهش دادن میزان آن ها نیست. گروه سوم نیز معتقدند که مدیریت ریسک فقط پرداختن به ریسک های قابل پیشگیری و جبران در حیطه وظایف مدیران است [۱۴] .

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق زنجیره تامین و مدیریت زنجیره تأمین و مدل های آن و ریسک در زنجیره تامین و مدلهای تصمیم گیری چند معیاره
  • تحقیق بازرسی و انواع تکنیک های بازرسی بر مبنای ریسک و روش کار متدلوژی بازرسی بر مبنای ریسک
  • تحقیق نقدشوندگی و مفهوم و دلایل اهمیت و شاخص های اندازه گیری نقدشوندگی و مفهوم ریسک و بازده
  • تحقیق مفهوم سرمایه گذاری و انواع و شیوه ها و شرح ریسک های مرتبط با سرمایه گذاری و انواع قراردادها و معاهدات رایج در صنعت نفت
  • تحقیق مفهوم عدم قطعیت، ریسک و ارزیابی ریسک و ارزیابی ریسک زیست‌محیطی و روش های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.