تحقیق مفاهیم ضمنی مالیه رفتاری در بازارهای مالی و فرضیه بازار کارا و استراتژی های سرمایه گذاری مومنتوم و معکوس

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفاهیم ضمنی مالیه رفتاری در بازارهای مالی و فرضیه بازار کارا  و استراتژی های سرمایه گذاری مومنتوم و معکوس دارای ۵۷  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲ مقدمه    ۶
۲-۲٫ تئوری پرتفوی    ۷
۳-۲٫ تئوری مالی استاندارد    ۹
۱-۳-۲٫ فرضیه بازار کارا    ۱۰
۲-۳-۲٫ نظریه بازار کارای سرمایه    ۱۰
۳-۳-۲٫ مدل قیمت گذاری دارائی های سرمایه ای (CAPM)    ۱۱
۴-۳-۲٫ مدل سه عاملی فاما – فرنچ    ۱۲
۴-۲٫ استثناهای مالی    ۱۳
۱-۴-۲٫ اعلامیه های سود    ۱۳
۲-۴-۲٫  برگشت بلند مدت    ۱۴
۳-۴-۲٫ روندهای کوتاه مدت    ۱۴
۴-۴-۲٫ اثر اندازه    ۱۴
۵-۴-۲٫ قدرت پیش بینی قیمت با نسبت های مالی    ۱۵
۶-۴-۲٫ قدرت پیش بینی اخبار و وقایع شرکت ها    ۱۵
۷-۴-۲٫ فرض منطقی بودن سرمایه گذاران    ۱۶
۸-۴-۲٫ واکنش به اطلاعات غیر اساسی    ۱۶
۹-۴-۲٫ اثر ژانویه    ۱۷
۱۰-۴-۲٫-اثر روزهای هفته    ۱۷
۵-۲٫ مالی رفتاری    ۱۷
۱-۵-۲٫ محدودیت در آربیتراژ و تئوری انتظار    ۱۹
۱-۱-۵-۲٫ زیان گریزی    ۲۲
۲-۱-۵-۲٫ حسابداری ذهنی    ۲۲
۳-۱-۵-۲٫ کنترل شخصی    ۲۲
۴-۱-۵-۲٫ پشیمان گریزی    ۲۲
۲-۵-۲٫ روان شناسی شناختی و فرآیندهای تصمیم گیری فرا ابتکاری    ۲۳
۱-۲-۵-۲٫ نمایندگی    ۲۴
۲-۲-۵-۲٫اطمینان بیش از حد    ۲۴
۳-۲-۵-۲٫لنگر اندازی    ۲۵
۴-۲-۵-۲٫ سفسطه سفته بازان    ۲۵
۵-۲-۵-۲٫ تورش در دسترس بودن    ۲۵
۶-۲٫ مفاهیم ضمنی مالیه رفتاری در بازارهای مالی و فرضیه بازار کارا    ۲۶
۷-۲٫ استراتژی های سرمایه گذاری مومنتوم و معکوس    ۲۷
۱-۷-۲٫ تعاریف و ادبیات موضوعی    ۲۷
۱-۱-۷-۲٫ استراتژی معکوس    ۲۸
۲-۱-۷-۲٫ استراتژی مومنتوم    ۲۹
۲-۷-۲٫ تجزیه بازده    ۳۰
۳-۷-۲٫ منابع سودهای مومنتوم و معکوس    ۳۲
۱-۳-۷-۲٫ توضیحات رفتاری    ۳۲
۱-۱-۳-۷-۲٫ استراتژی معکوس    ۳۶
۲-۱-۳-۷-۲٫ استراتژی مومنتوم    ۳۸
۱-۲-۱-۳-۷-۲٫ مومنتوم سود    ۳۸
۲-۲-۱-۳-۷-۲٫ مومنتوم صنعت    ۳۹
۳-۲-۱-۳-۷-۲٫ مومنتوم قیمت    ۴۰
۴-۲-۱-۳-۷-۲٫ پوشش تحلیل گر    ۴۰
۵-۲-۱-۳-۷-۲٫  اندازه    ۴۱
۶-۲-۱-۳-۷-۲٫  نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار    ۴۲
۷-۲-۱-۳-۷-۲٫ حجم معاملات    ۴۳
۲-۳-۷-۲٫ توضیحات مبتنی بر ریسک    ۴۴
۱-۲-۳-۷-۲٫ استراتژی معکوس    ۴۴
۱-۱-۲-۳-۷-۲٫ تورش های ریز ساختار    ۴۵
۲-۲-۳-۷-۲٫استراتژی مومنتوم    ۴۷
۸-۲٫ تحقیقات داخلی مرتبط با موضوع تحقیق    ۴۸
۹-۲٫ خلاصه    ۵۰
منابع و ماخذ    ۵۲
منابع فارسی:    ۵۲
منابع لاتین:    ۵۳

 

منابع فارسی:

سعیدی. ع، ۱۳۸۶،”مالی رفتاری” ،ماهنامه بورس، شماره ۶۹، صفحه ۹-۴

شفیعی.ا، ۱۳۸۶،”بررسی سودآوری راهبرد سرمایه گذاری مومنتوم در بورس اوراق بهادار تهران”، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

فدایی نژاد. م.ا،محمد صادقی. ،۱۳۸۹،” بررسی سودمندی استراتژی های مومنتوم و معکوس در بورس اوراق بهادار تهران”، صفحه ۱۹-۱،

دموری، د، سعید سعیدا و احمد فلا حزاده ابرقویی،” بررسی عکس العمل بیش از اندازه سرمایه گذاران به الگوهای عملکرد گذشته شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران” , فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی , ۱۳۸۷, ۵۴,۱۵ , ۴۷-۶۲

گجراتی، د، ترجمه حمید ابریشمی، ۱۳۸۵،”مبانی اقتصاد سنجی”،جلد دوم ، چاپ چهارم، انتشارات دانشگاه تهران.

مهرانی، س، و علی اکبر نونهال نهر.، ۱۳۸۷،” ارزیابی واکنش کمتر از حد مورد انتظار سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار تهران”. فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، ۵۴,۱۵, ۱۱۷-۱۳۶

Lesmond, Michael J. Schill, Chunsheng Zhou, (2004) “The illusory nature of momentum profits”, , Journal of Financial Economics 71 349–۳۸۰

B.K.,( 2006), “Financial Market Anomalies”, Working paper, p.p 1–۱۴ available in  Wharton upenn edu.

Doukas J., & McKnight P. (2005), “European momentum strategies, information diffusion, and investor conservatism” European Financial Management, vol 11, no 3, p.p 313–۳۳۸٫

Fama E. F., French K. R, (1996), “Multifactor Explanations of Asset Pricing ,The Journal of Finance , vol 54, no 6, pp. 2143-2184.

Grinblatt M., Titman S, (1989), “Mutual fund performance: an analysis of quarterly portfolio holdings” Journal of Business vol 62, no3, pp.394-415.

 ۱-۲ مقدمه

بر اساس فرضیه بازار کارا روند و الگوی خاصی در بازدهی اوراق بهادار وجود ندارد و رفتار قیمت ها تصادفی و غیر قابل پیش بینی است و عملکرد پرتفوی مستقل از گذشته آن می باشد. لیکن مطالعات متعدد اخیر نشان داده اند که در افق زمانی میان مدت (۳-۱۲ ماه) در بازده سهام مومنتوم [۱]وجود دارد، یعنی عملکرد مطلوب برندگان گذشته و عملکرد ضعیف بازندگان گذشته در این بازه زمانی استمرار می یابد.

جیگادیش و تیتمن [۲]  (۱۹۹۳) اثبات کردند استراتژی که مبادرت به خرید سهام برنده گذشته و فروش سهام بازنده قبلی می نماید تقریباً بازده اضافی ماهانه یک درصد در طی ۶ ماه بعدی ایجاد می نماید. پس از ایشان محقیقین دیگری از جمله کونراد و کول [۳] (۱۹۹۸)، مارکوویتز و [۴]گرینبلات  ، (۱۹۹۹)راون هورست  [۵] (۱۹۹۸)، دوگز و مکنایت [۶]  (۲۰۰۵) و… به اثبات سودمندی استراتژی مومنتوم در بازار سهام ایالات متحده آمریکا و اروپا پرداخته اند. در حالیکه وجود مومنتوم در بازده سهام، در نقاط مختلف جهان اثبات شده است و علیرغم اینکه به نظر می رسد سودمندی مومنتوم چندان بحث انگیز نباشد، محرک های دقیق این اثر به عنوان یک سوال تجربی باقی مانده است و این مسئله که چه عواملی می توانند محرک های دقیق مومنتوم باشند چندان معلوم و آشکار نیست (مکنایت و هو [۷] ،۲۰۰۶، ص۲۲۸-۲۲۷).

هنگ،لیم و استین [۸]  فرض می کنند که مومنتوم از انتشار تدریجی اطلاعات خاص شرکت ناشی می شود.نتایج کار ایشان نشان داد استراتژی مومنتوم در خصوص سهام های دارای پوشش تحلیلگر پایینتر موثرتر است و پوشش تحلیلگر بیشتر از اندازه اثر مومنتوم را در بازار سهام انگلستان تحریک می کند (هنگ و دیگران [۹] ، ۲۰۰۰ ص ۲۹۵).

مکنایت و هو (۲۰۰۶)سودهای مومنتوم را با استفاده از متغیرهای نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار ،پوشش تحلیل گر و اندازه در بازار سهام انگلستان ارزیابی کردند، ایشان دریافتند که سودهای مومنتوم با هر سه عامل فوق رابطه معکوس دارند و به ترتیب BV/MV، پوشش تحلیلگر و اندازه اهمیت دارند. (مکنایت و هو [۱۰]  ۲۰۰۶ ، ص ۲۲۷).

۲-۲٫ تئوری پرتفوی

در سالهای ۱۹۰۶و۱۹۰۷و۱۹۳۰ دانشمندی به نام فشیر به کارکردهای اصلی بازارهای اعتباری در فعالیتهای اقتصادی اشاره کرد. تخصیص منابع مالی در طی زمان یکی از کارکردها بود و این فرآیند موجب شناخته شدن اهمیت ریسک دراین بازارها شد. دردهه چهارم قرن بیستم نیز دانشمندان نظیر کنیز[۱۱]، جان هیکس[۱۲] ، نیکولارس کالدر[۱۳] دریافتند که در تئوری انتخاب پرتفوی، عدم اطمینان نقش بسیار مهمی ایفا می کند.

جان بور / ویلیامز[۱۴] ،  یکی از نخستین افرادی بود که اعتقاد داشت قیمت دارائیهای مالی ودیگر دارائیها منعکس کننده ارزش ذاتی آنهاست که با اندازه گیری سود تقسیمی مورد انتظار درآینده محاسبه می شود. اما به طور کلی تا قبل از سال ۱۹۵۲، سرمایه گذاران اوراق بهارداری را انتخاب می کردند که زیر قیمت واقعی ، ارزش گذاری شده بودند و به ارتباط بین اوراق بهادار خود در داخل پرتفوی کاری نداشتند . پیدایش تئوری نوین سرمایه گذاری(مجموعه اوراق بهادار) به سال ۱۹۵۲ برمی گردد و زمانی که هری مارکویتز مقاله ای تحت عنوان انتخاب پرتفوی منتشر کرد. اوبا عقیده بنیادگرایان در مورد انتظارات آتی موافق بود اما برای اولین بار عامل ریسک را نیز درتجزیه وتحلیل های خود وارد نمود اوتوانست تئوری انتخاب پرتفوی رادرچارچوب تعاملات میان ریسک و بازده بهینه سازی کند.  او به مسئله تنوع بخشی پرتفوی به عنوان یکی ازروشهای کاهش ریسک اشاره دارد. تئوری او با عنوان پرتفولیوی مدرن[۱۵] (MPT) شناخته میشود.(جونز  [۱۶] ، ۲۰۰۳ ص۲۲۰)

روش مارکویتز بااین فرض شروع می شود که سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در زمان حال مبلغ معینی پول در اختیار دارند این پول برای مدت زمان معینی سرمایه گذارای می شود که به آن دوره نگهداری گفته می شود. در پایان دوره نگهداری سرمایه گذاران، اوراق بهاداری را که در اول دوره خریداری کرده اند به فروش می رسانند. بنابراین روش مارکوتیز، روش یک دوره ای می باشد. در ابتدای دوره، سرمایه گذارمی تواند نرخ بازدهی مورد انتظار (یا میانگین) بازدهی اوراق بهادار مختلف مورد نظررا تخمین بزند و سپس دراوراق بهاداری سرمایه گذاری کند که بیشترین بازدهی مورد انتظاررا دارد. اما دراین جا، اطمینان از بازدهی مورد انتظار نیز مورد توجه قرار گرفت. بنابراین سرمایه گذاری درابتدای دوره دو هدف متضاد را مد نظرقرار می دهد. حداکثر رساندن بازدهی و حداقل رساندن عدم اطمینان . در روش مارکویتز هردو هدف مورد توجه قرارمی گیرد. مارکویتز ، انحراف معیار جریانهای نقدی را به عنوان کمیت سنجش ریسک معرفی نمود و ریسک کل پرتفوی مورد توجه قرار دارد.

مارکویتز بیان نمود تنوع بخشی زمانی موثر است که، پرتفوی ترکیبی ازاوراق بهاداری باشد که با یکدیگر کوواریانس منفی یا صفر داشته باشد مفروضات نظریه پرتفوی مارکویتزعبارتند از :

بر تصمیم گیری سرمایه گذاران ، تنها دو عامل ریسک و بازده مورد انتظار تاثیر دارند.

اصل ریسک گریز سرمایه گذاران : سرمایه گذاران از بین دو سبد سرمایه گذاری با بازده مساوی، سبدی را انتخاب می کنند که انحراف معیار کوچکتری داشته باشد .

اصل سیری ناپذیری سرمایه گذاران : سرمایه گذاران به دنبال حداکثر کردن بازده سرمایه گذارای خود با ریسک مشخصی هستند.

همه سرمایه گذاران انتظارات یکسانی راجع به بازده مورد انتظار، واریانس وکواریانس کلیه دارائی های ریسکی دارند.

همه سرمایه گذاران یک افق سرمایه گذاری یکسان دارند.

پرتفوی کارا از نظر مارکویتز، پرتفوی مطرح شده است. یکی از انتقادها، شکل محاسبه کوواریانس های اوراق بهادار با یکدیگرو به تبع آن محاسبه نرخ بازده پرتفوی می باشد. زیرا منتقدان این روش را، برای تمام سرمایه گذاران ، عملی نمی دانستند

۳-۲٫ تئوری مالی استاندارد

علم مالی استاندارد بدنه دانشی است که براساس اصول آربیتراژ میلر[۱۷] و مودیلیانی[۱۸]، اصول پرتفوی مارکویتز[۱۹]، تئوری قیمت گذاری دارایی سرمایه ای شارپ[۲۰]، لیتنر[۲۱] و بلک[۲۲] و تئوری قیمت گذاری اختیاری بلک، شولز[۲۳] و مرتن[۲۴] بنا نهاده شده است، این رویکردها بازار را کارآمد در نظر می گیرند و بسیار تحلیلی و دستوری می باشند.

تئوری اقتصادی مالی مدرن بر مبنای پذیرش این فرض استوار است که فعالان بازار به صورت منطقی عمل می کنند. فعالان بازار مطابق با اصول تئوری مطلوبیت مورد انتظار[۲۵] تصمیم گیری نموده و اقدام به پیش بینی های بی طرفانه در رابطه با آینده می نمایند. براساس تئوری مطلوبیت مورد انتظار، اشخاص ریسک گریزند[۲۶] و تابع مطلوبیت یک فرد از پایین حالت مقعر دارد. به عبارتی، مطلوبیت نهایی ثروت، کاهش می یابد. قیمت دارایی ها توسط سرمایه گذاران عقلایی تعیین می شود و متعاقباً تعادل بازار براساس عقلانیت، حاصل می شود. در این تعادل، اوراق بهادار براساس فرضیه بازار کارا قیمت گذاری می شوند (جانسون و دیگران [۲۷] ، ۲۰۰۲، ص۱۲).

[۱]momentum

[۲]Jagadeesh and Titman

[۳] Conrad and Kaul

[۴] Markowitz&

[۵] Rouwenhorst

[۶] Doukas and McKnight

[۷]McKnight and Hou

[۸] Hong , Lim and

[۹] Hong  et al

[۱۰] McKnight and Hou

۳Keynes

۴John hicks

۵Nicholas kaldor

۶John burwilleams

۱Modern portfolio theory

[۱۶]Johns

[۱۷] Miller

[۱۸] Modiyliani

[۱۹] Markowitz

[۲۰] Sharp

[۲۱] Lintner

[۲۲] Black

[۲۳] Scholes

[۲۴] Merton

[۲۵] expected utility theory

[۲۶] Risk averse

[۲۷]Jonson et al

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.