تحقیق مفاهیم و مبانی حقوق و آزادی های فردی در تحقیقات مقدماتی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفاهیم و مبانی حقوق و آزادی های فردی در تحقیقات مقدماتی دارای ۵۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
فصل اول: مفاهیم مقدماتی    ۶
مبحث اول: حقوق    ۶
گفتار اول‌: تعریف حق    ۶
بند اول: تعریف لغوی    ۶
بند دوم‌. مفهوم اصطلاحی حق    ۶
بند سوم: اقسام حق    ۸
مبحث دوم: آزادی    ۹
گفتار اول: حق آزادی    ۹
بند اول‌: مفهوم لغوی آزادی    ۱۱
بند دوم: مفهوم حقوقی آزادی    ۱۱
گفتار دوم: اقسام آزادی    ۱۴
بند اول: آزادیهای فردی    ۱۴
بند دوم: آزادی مطلق    ۱۶
بند سوم: آزادی مقید    ۱۶
گفتار سوم: حدود آزادی های فردی    ۱۶
بند اول: عدم مخالفت با موازین اسلامی    ۱۷
بند دوم: عدم مخالفت باحقوق و آزادی های دیگران    ۱۸
بند سوم: عدم مخالفت با مصالح جامعه و حقوق عمومی    ۱۸
مبحث سوم- تحقیقات مقدماتی    ۱۹
گفتار اول: مفهوم تحقیقات مقدماتی    ۲۰
بند اول: لغوی    ۲۰
بند دوم: مفهوم حقوقی    ۲۰
گفتار دوم: مقامات انجام دهنده تحقیقات مقدماتی    ۲۱
بند اول: مراجع قضایی    ۲۱
بند دوم: ضابطین دادگستری    ۲۳
فصل دوم‌: مبانی حقوق و آزادی های فردی در تحقیقات مقدماتی    ۲۴
مبحث نخست: مبانی نظری    ۲۴
گفتار نخست: کرامت ذاتی انسان    ۲۵
گفتار دوم: تضمین دادرسی عادلانه    ۲۶
گفتار سوم‌: فرض بی گناهی    ۲۸
بند اول:  مبنای فرض بی گناهی    ۳۰
بند دوم: تحلیل فرض بی گناهی درتوجیه حقوق فردی    ۳۰
بند سوم: حقوق  و آزادی های ناشی از فرض بی گناهی    ۳۲
گفتار چهارم: مصلحت گرایی    ۳۴
گفتار پنجم: هم زیستی مسالمت آمیز    ۳۴
مبحث دوم: مبانی حقوقی و فقهی    ۳۵
گفتار اول: مبانی فقهی    ۳۵
بند اول: قرآن    ۳۵
بند دوم: سنت معصومین    ۳۸
بند سوم: اجماع  (‌فتاوی فقها)    ۳۹
گفتار دوم: مبانی حقوقی    ۴۰
بند اول: قانون اساسی    ۴۰
بند دوم: قوانین عادی    ۴۳
فهرست منابع    ۵۱

منابع

قرآن کریم

 جوادى آملى عبدالله‌، فلسفه حقوق بشر، قم، اسراء، ۱۳۷۵

دهخدا علی‌اکبر‌، لغت‌نامه دهخدا، ج۱،تهران، دانشگاه تهران، ۱۳۸۱

خمینی روح الله‌، تحریر الوسیله،ج۱، بیروت، انتشارات دارالسلامیه‌، بی تا،

دزیانی محمد حسن،‌، حقوق سایبر و جرائم سایبری، تهران، معاونت آموزش قوه قضائیه، ۱۳۷۸

نائینى میرزا محمدحسین‌، منیه الطالب، نگارش موسى نجفى‏خوانسارى، قم، مؤسسه‏النشرالاسلامى، ۱۴۱۸

جعفرى لنگرودى محمدجعفر‌، مقدمه عمومى علم حقوق، تهران، گنج دانش، ۱۳۷۱

جعفری لنگرودی محمد جعفر‌، ترمینولوژی حقوقی‌، تهران، گنج دانش‌، چاپ پنجم ۱۳۷۰

عبدالمنجم فرج الصده، اصول القانون، بیروت، دارالنهضه، ۱۴۱۶ه ق

ایزابرلین، چهار مقاله درباره آزادی، مترجم محمدعلی موحد، خوارزمی، چاپ دوم، تهران، ۱۳۶۸

آخوندی محمود‌، آیین دادرسی کیفری (‌اندیشه ها) ج ۴‌، تهران‌، انتشارات مجد‌، ۱۳۸۴

آخوندی محمود‌، آیین دادرسی کیفری‌، «‌صلاحیت مراجع کیفری»، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ نهم، ۱۳۸۶

مقدمه

این مقاله به بررسی مفاهیم و مبانی حقوق و آزادی‌های فردی در تحقیقات مقدماتی می پردازد. این مقاله  متشکل ازدو فصل است که فصل اول شامل مفاهیم­مقدماتی است که در مبحث نخست مفهوم حق وانواع آن و در مبحث دوم، مفهوم لغوی و اصطلاحی آزادی و محدوده آزادی ودرنهایت در مبحث سوم تحقیقات مقدماتی و مقامات اجراء‌کننده آن از نظر می­گذرد. فصل­دوم مبانی نظری، حقوقی و فقهی حقوق و آزادی­های افراد در تحقیقات مقدماتی را مورد بررسی قرار می دهد.

فصل اول: مفاهیم مقدماتی

در این فصل به مفاهیم کلیدی به کار رفته در پایان نامه نظیر حق، آزادی و اقسام آنها و تحقیقات مقدماتی پرداخته می شود.

مبحث اول: حقوق

یکی از مفاهیم کلیدی پزوهش «حق» است که در این مبحث به برسی مفهوم و اقسام آن در چندی گفتار می پردازیم.

گفتار اول‌: تعریف حق

در این گفتار نخست به مفهوم لغوی می پردازیم و در بند دوم مفهوم اصطلاحی حق در فقه و حقوق مورد بررسی قرار میگیرد.بند سوم نیز به اقسام حق می پردازد.

بند اول: تعریف لغوی

لغت‏نامه دهخدا معانى متعددى براى این واژه ذکر مى‏کند که مهم‏ترین آن‏ها از این قرار است: راست کردن سخن، درست کردن وعده، یقین نمودن، ثابت‏ شدن، غلبه کردن به حق، موجود ثابت و نامى از اسامى خداوند متعال‌.[۱]

و فرهنگ المنجد نیز براى واژه «حق‏» چند کاربرد و معنا ذکر مى‏کند که برخى از آن از این قرار است: ضد باطل، عدل، مال و ملک، حظ و نصیب، موجود ثابت، امر مقضى، حزم، سزاوار‌.[۲]

گاه معادل حق در زبان فارسى «هستى پایدار» به کار برده مى‏شود; یعنى هر چیزى که از ثبات و پاى‏دارى بهره‏مند باشد، حق است.[۳]

بند دوم‌. مفهوم اصطلاحی حق

پس از بیان معناى لغوى حق، این پرسش مطرح مى‏شود که «حق در اصطلاح‏» داراى چه معنا یا تعریفى است؟ اینک به ذکر چند تعریف اصطلاحى این واژه مى‏پردازیم:

الف‌) حق در اصطلاح فقه

فقهاى شیعه تعاریف گوناگونى از آن بیان داشته‏اند‌. میرزاى نائینى در تعریف آن مى‏گوید: «حق عبارت است از سلطه ضعیف بر مال یا منفعت» [۴]  نیز گفته شده است: «حق نوعى سلطنت‏بر چیزى است که گاه به عین تعلق مى‏گیرد مانند: حق تحجیر، حق رهن و حق غرما در ترکه میت و گاهى به غیر عین تعلق مى‏گیردمانند حق خیار متعلق به عقد، گاهى سلطنت متعلق بر شخص است مانند: حق حضانت و حق قصاص‌. بنابراین، حق یک مرتبه ضعیفى از ملک و بلکه نوعى از ملکیت است‌.»‌[۵] ‌همچنین گفته شده است: «حق عبارت است از قدرت یک فرد انسانى مطابق با قانون بر انسان دیگر، یا بر یک مال و یا بر هر دو، اعم از این‏که مال مذکور مادى و محسوس باشد مانند خانه، یا نباشد مانند طلب‌.»[۶]

ب‌) حق در اصطلاح حقوق

در تعریف «حق‏» نظرات گوناگونى وجود دارد‌. براى شناخت «حق‏»‌، اطلاع از این تعاریف ضرورى است‌. تعریف اول: «حق‏» عبارت است از: قدرت یا سلطه ارادى که قانون در اختیار شخص قرار مى‏دهد‌.‌[۷]

این تعریف از سوى ویند شاید و ساوینى ارائه شده است‌. دلیل آنان این است که قانون در تنظیم روابط اجتماعى افراد با یکدیگر، چهارچوب‏هاى خاصى را تعیین مى‏کند و هریک از افراد در این محدوده، اراده خویش را اعمال مى‏کنند و اساسا در این چهارچوب است که «حق‏» ایجاد مى‏شود‌.[۸]

در این تعریف، از قدرت ارادى سخن به میان آمده است، در حالى که افرادى مانند مجنون، اطفال و سفیه فاقد اراده عقلایى هستند. لازمه تعریف مزبور آن است که این افراد از «حق‏» بى‏بهره باشند‌. ممکن است گفته شود که قانون از طریق «ولى‏» یا «نایب‏» این نقیصه را جبران ساخته است، ولى باید گفت: حق آن است که بالاصاله و نه از طریق ولى یا نایب باشد‌. به عبارت دیگر، مجنون و صبى نمى‏توانند مباشرتاً ایفاى حق نمایند.

تعریف دوم: «حق عبارت از قدرت ارادى است که قانون در اختیار شخص قرار داده است و از این طریق، مصلحت معینى را ایجاد مى‏کند‌.»[۹] در این تعریف، سعى شده است‏بین «قدرت ارادى‏» و «مصلحت‏» جمع شود‌. باید گفت: همان‏طور که هیچ‏یک از قدرت ارادى و مصلحت‏به تنهایى جوهر و ذات حق نیستند، جمع بین آن دو نیز بیان‏کننده جوهره حق نیست‌.

تعریف چهارم: «حق عبارت از امتیازى است که قانون در اختیار شخص قرار داده است و آن را از طرق گوناگون تضمین کرده است.‌»  این تعریف از سوى یکى از حقوق‏دانان بلژیکى به نام دابین بیان شده است‌. بیان مزبور اشکالات تعاریف سابق را ندارد‌. از این‏رو، مورد قبول عده‏اى دیگر از حقوق‏دانان قرار گرفته است‌.[۱۰]

با این حال، تعریف مزبور کامل نیست و تنها به بخشى از ماهیت‏حق، یعنى «امتیاز» توجه کرده است‌. براى رفع نقیصه مذکور، مى‏توان تعریف ذیل را ارائه داد: «حق عبارت است از: سلطه، توانایى و امتیازى که به موجب قانون یا قواعد حقوقى، به اشخاص نسبت‏به متعلق حق داده مى‏شود که به موجب آن مى‏توانند در روابط اجتماعى خویش، اراده خود را به یکدیگر تحمیل کنند و آنان را به رعایت و احترام آن الزام نمایند‌.»

بند سوم: اقسام حق

پس از بیان تعریف «حق‏»‌، به اقسام حق مى‏پردازیم‌. حق به اعتبار متعلق خود داراى اقسام گوناگونى است که در ذیل به حقوق عمومی و خصوصی اشاره مى‏کنیم:

الف- حقوق خصوصی

ب- حقوق عمومی

الف) حقوق خصوصی

هرچند در اثر دخالت روزافزون دولت در روابط مردم، مفهوم حقوق خصوصی مورد انتقاد پاره‌ای از نویسندگان قرار گرفته است، اما در تعریف آن می‌توان گفت حقوق خصوصی مجموع قواعد حاکم بر روابط افراد است. پس تمام اصولی که بر روابط تجارتی و خانوادگی و تعهدات اشخاص در برابر هم، حکومت می‌کند در زمره قواعد حقوق خصوصی می‌باشد و می‌توان چنین اظهار داشت، که حقوق خصوصی اختیاری است که هر شخص در برابر دیگران دارد، مانند حق مالکیت، حق ابوت و حق انتفاع.

[۱]  دهخدا، على‏اکبر‌، لغت‏نامه دهخدا، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۸۱، ج ۶، ص‏۹۱۴۲

[۲]  لویس معلوف، المنجد فى اللغه، تهران، جهاد دانشگاهی، ۱۳۸۵، ص ۱۴۴

[۳]  ر‌ک: جوادى آملى عبدالله‌،  فلسفه حقوق بشر، قم، اسراء، ۱۳۷۵، ص ۷۴‌.

[۴]  نائینى میرزا محمدحسین‌، منیه الطالب، نگارش موسى نجفى‏خوانسارى، قم، مؤسسه‏النشرالاسلامى، ۱۴۱۸، ص ۱۰۶‌.

[۵] طباطبائى محمدکاظم‌، حاشیه سید بر مکاسب، نشر اسلامی،۱۴۲۰ه.ق‌،ص ۵۴

[۶]  جعفرى لنگرودى، محمدجعفر‌، مقدمه عمومى علم حقوق، تهران، گنج دانش، ۱۳۷۱، ص ۱۲

[۷]  عبدالمنجم فرج الصده، اصول القانون، بیروت، دارالنهضه، ۱۴۱۶ه ق‌، ص ۳۱۲

[۸] همان

[۹]  همان، ص ۳۱۳

[۱۰]  همان، ص ۳۱۴

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.