156 views
پیشینه تحقیق مفاهیم و مبانی حقوق و آزادی های فردی در تحقیقات مقدماتی دارای ۵۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۵
فصل اول: مفاهیم مقدماتی ۶
مبحث اول: حقوق ۶
گفتار اول: تعریف حق ۶
بند اول: تعریف لغوی ۶
بند دوم. مفهوم اصطلاحی حق ۶
بند سوم: اقسام حق ۸
مبحث دوم: آزادی ۹
گفتار اول: حق آزادی ۹
بند اول: مفهوم لغوی آزادی ۱۱
بند دوم: مفهوم حقوقی آزادی ۱۱
گفتار دوم: اقسام آزادی ۱۴
بند اول: آزادیهای فردی ۱۴
بند دوم: آزادی مطلق ۱۶
بند سوم: آزادی مقید ۱۶
گفتار سوم: حدود آزادی های فردی ۱۶
بند اول: عدم مخالفت با موازین اسلامی ۱۷
بند دوم: عدم مخالفت باحقوق و آزادی های دیگران ۱۸
بند سوم: عدم مخالفت با مصالح جامعه و حقوق عمومی ۱۸
مبحث سوم- تحقیقات مقدماتی ۱۹
گفتار اول: مفهوم تحقیقات مقدماتی ۲۰
بند اول: لغوی ۲۰
بند دوم: مفهوم حقوقی ۲۰
گفتار دوم: مقامات انجام دهنده تحقیقات مقدماتی ۲۱
بند اول: مراجع قضایی ۲۱
بند دوم: ضابطین دادگستری ۲۳
فصل دوم: مبانی حقوق و آزادی های فردی در تحقیقات مقدماتی ۲۴
مبحث نخست: مبانی نظری ۲۴
گفتار نخست: کرامت ذاتی انسان ۲۵
گفتار دوم: تضمین دادرسی عادلانه ۲۶
گفتار سوم: فرض بی گناهی ۲۸
بند اول: مبنای فرض بی گناهی ۳۰
بند دوم: تحلیل فرض بی گناهی درتوجیه حقوق فردی ۳۰
بند سوم: حقوق و آزادی های ناشی از فرض بی گناهی ۳۲
گفتار چهارم: مصلحت گرایی ۳۴
گفتار پنجم: هم زیستی مسالمت آمیز ۳۴
مبحث دوم: مبانی حقوقی و فقهی ۳۵
گفتار اول: مبانی فقهی ۳۵
بند اول: قرآن ۳۵
بند دوم: سنت معصومین ۳۸
بند سوم: اجماع (فتاوی فقها) ۳۹
گفتار دوم: مبانی حقوقی ۴۰
بند اول: قانون اساسی ۴۰
بند دوم: قوانین عادی ۴۳
فهرست منابع ۵۱
قرآن کریم
جوادى آملى عبدالله، فلسفه حقوق بشر، قم، اسراء، ۱۳۷۵
دهخدا علیاکبر، لغتنامه دهخدا، ج۱،تهران، دانشگاه تهران، ۱۳۸۱
خمینی روح الله، تحریر الوسیله،ج۱، بیروت، انتشارات دارالسلامیه، بی تا،
دزیانی محمد حسن،، حقوق سایبر و جرائم سایبری، تهران، معاونت آموزش قوه قضائیه، ۱۳۷۸
نائینى میرزا محمدحسین، منیه الطالب، نگارش موسى نجفىخوانسارى، قم، مؤسسهالنشرالاسلامى، ۱۴۱۸
جعفرى لنگرودى محمدجعفر، مقدمه عمومى علم حقوق، تهران، گنج دانش، ۱۳۷۱
جعفری لنگرودی محمد جعفر، ترمینولوژی حقوقی، تهران، گنج دانش، چاپ پنجم ۱۳۷۰
عبدالمنجم فرج الصده، اصول القانون، بیروت، دارالنهضه، ۱۴۱۶ه ق
ایزابرلین، چهار مقاله درباره آزادی، مترجم محمدعلی موحد، خوارزمی، چاپ دوم، تهران، ۱۳۶۸
آخوندی محمود، آیین دادرسی کیفری (اندیشه ها) ج ۴، تهران، انتشارات مجد، ۱۳۸۴
آخوندی محمود، آیین دادرسی کیفری، «صلاحیت مراجع کیفری»، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ نهم، ۱۳۸۶
این مقاله به بررسی مفاهیم و مبانی حقوق و آزادیهای فردی در تحقیقات مقدماتی می پردازد. این مقاله متشکل ازدو فصل است که فصل اول شامل مفاهیممقدماتی است که در مبحث نخست مفهوم حق وانواع آن و در مبحث دوم، مفهوم لغوی و اصطلاحی آزادی و محدوده آزادی ودرنهایت در مبحث سوم تحقیقات مقدماتی و مقامات اجراءکننده آن از نظر میگذرد. فصلدوم مبانی نظری، حقوقی و فقهی حقوق و آزادیهای افراد در تحقیقات مقدماتی را مورد بررسی قرار می دهد.
در این فصل به مفاهیم کلیدی به کار رفته در پایان نامه نظیر حق، آزادی و اقسام آنها و تحقیقات مقدماتی پرداخته می شود.
یکی از مفاهیم کلیدی پزوهش «حق» است که در این مبحث به برسی مفهوم و اقسام آن در چندی گفتار می پردازیم.
در این گفتار نخست به مفهوم لغوی می پردازیم و در بند دوم مفهوم اصطلاحی حق در فقه و حقوق مورد بررسی قرار میگیرد.بند سوم نیز به اقسام حق می پردازد.
لغتنامه دهخدا معانى متعددى براى این واژه ذکر مىکند که مهمترین آنها از این قرار است: راست کردن سخن، درست کردن وعده، یقین نمودن، ثابت شدن، غلبه کردن به حق، موجود ثابت و نامى از اسامى خداوند متعال.[۱]
و فرهنگ المنجد نیز براى واژه «حق» چند کاربرد و معنا ذکر مىکند که برخى از آن از این قرار است: ضد باطل، عدل، مال و ملک، حظ و نصیب، موجود ثابت، امر مقضى، حزم، سزاوار.[۲]
گاه معادل حق در زبان فارسى «هستى پایدار» به کار برده مىشود; یعنى هر چیزى که از ثبات و پاىدارى بهرهمند باشد، حق است.[۳]
پس از بیان معناى لغوى حق، این پرسش مطرح مىشود که «حق در اصطلاح» داراى چه معنا یا تعریفى است؟ اینک به ذکر چند تعریف اصطلاحى این واژه مىپردازیم:
فقهاى شیعه تعاریف گوناگونى از آن بیان داشتهاند. میرزاى نائینى در تعریف آن مىگوید: «حق عبارت است از سلطه ضعیف بر مال یا منفعت» [۴] نیز گفته شده است: «حق نوعى سلطنتبر چیزى است که گاه به عین تعلق مىگیرد مانند: حق تحجیر، حق رهن و حق غرما در ترکه میت و گاهى به غیر عین تعلق مىگیردمانند حق خیار متعلق به عقد، گاهى سلطنت متعلق بر شخص است مانند: حق حضانت و حق قصاص. بنابراین، حق یک مرتبه ضعیفى از ملک و بلکه نوعى از ملکیت است.»[۵] همچنین گفته شده است: «حق عبارت است از قدرت یک فرد انسانى مطابق با قانون بر انسان دیگر، یا بر یک مال و یا بر هر دو، اعم از اینکه مال مذکور مادى و محسوس باشد مانند خانه، یا نباشد مانند طلب.»[۶]
در تعریف «حق» نظرات گوناگونى وجود دارد. براى شناخت «حق»، اطلاع از این تعاریف ضرورى است. تعریف اول: «حق» عبارت است از: قدرت یا سلطه ارادى که قانون در اختیار شخص قرار مىدهد.[۷]
این تعریف از سوى ویند شاید و ساوینى ارائه شده است. دلیل آنان این است که قانون در تنظیم روابط اجتماعى افراد با یکدیگر، چهارچوبهاى خاصى را تعیین مىکند و هریک از افراد در این محدوده، اراده خویش را اعمال مىکنند و اساسا در این چهارچوب است که «حق» ایجاد مىشود.[۸]
در این تعریف، از قدرت ارادى سخن به میان آمده است، در حالى که افرادى مانند مجنون، اطفال و سفیه فاقد اراده عقلایى هستند. لازمه تعریف مزبور آن است که این افراد از «حق» بىبهره باشند. ممکن است گفته شود که قانون از طریق «ولى» یا «نایب» این نقیصه را جبران ساخته است، ولى باید گفت: حق آن است که بالاصاله و نه از طریق ولى یا نایب باشد. به عبارت دیگر، مجنون و صبى نمىتوانند مباشرتاً ایفاى حق نمایند.
تعریف دوم: «حق عبارت از قدرت ارادى است که قانون در اختیار شخص قرار داده است و از این طریق، مصلحت معینى را ایجاد مىکند.»[۹] در این تعریف، سعى شده استبین «قدرت ارادى» و «مصلحت» جمع شود. باید گفت: همانطور که هیچیک از قدرت ارادى و مصلحتبه تنهایى جوهر و ذات حق نیستند، جمع بین آن دو نیز بیانکننده جوهره حق نیست.
تعریف چهارم: «حق عبارت از امتیازى است که قانون در اختیار شخص قرار داده است و آن را از طرق گوناگون تضمین کرده است.» این تعریف از سوى یکى از حقوقدانان بلژیکى به نام دابین بیان شده است. بیان مزبور اشکالات تعاریف سابق را ندارد. از اینرو، مورد قبول عدهاى دیگر از حقوقدانان قرار گرفته است.[۱۰]
با این حال، تعریف مزبور کامل نیست و تنها به بخشى از ماهیتحق، یعنى «امتیاز» توجه کرده است. براى رفع نقیصه مذکور، مىتوان تعریف ذیل را ارائه داد: «حق عبارت است از: سلطه، توانایى و امتیازى که به موجب قانون یا قواعد حقوقى، به اشخاص نسبتبه متعلق حق داده مىشود که به موجب آن مىتوانند در روابط اجتماعى خویش، اراده خود را به یکدیگر تحمیل کنند و آنان را به رعایت و احترام آن الزام نمایند.»
پس از بیان تعریف «حق»، به اقسام حق مىپردازیم. حق به اعتبار متعلق خود داراى اقسام گوناگونى است که در ذیل به حقوق عمومی و خصوصی اشاره مىکنیم:
الف- حقوق خصوصی
ب- حقوق عمومی
هرچند در اثر دخالت روزافزون دولت در روابط مردم، مفهوم حقوق خصوصی مورد انتقاد پارهای از نویسندگان قرار گرفته است، اما در تعریف آن میتوان گفت حقوق خصوصی مجموع قواعد حاکم بر روابط افراد است. پس تمام اصولی که بر روابط تجارتی و خانوادگی و تعهدات اشخاص در برابر هم، حکومت میکند در زمره قواعد حقوق خصوصی میباشد و میتوان چنین اظهار داشت، که حقوق خصوصی اختیاری است که هر شخص در برابر دیگران دارد، مانند حق مالکیت، حق ابوت و حق انتفاع.
[۱] دهخدا، علىاکبر، لغتنامه دهخدا، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۸۱، ج ۶، ص۹۱۴۲
[۲] لویس معلوف، المنجد فى اللغه، تهران، جهاد دانشگاهی، ۱۳۸۵، ص ۱۴۴
[۳] رک: جوادى آملى عبدالله، فلسفه حقوق بشر، قم، اسراء، ۱۳۷۵، ص ۷۴.
[۴] نائینى میرزا محمدحسین، منیه الطالب، نگارش موسى نجفىخوانسارى، قم، مؤسسهالنشرالاسلامى، ۱۴۱۸، ص ۱۰۶.
[۵] طباطبائى محمدکاظم، حاشیه سید بر مکاسب، نشر اسلامی،۱۴۲۰ه.ق،ص ۵۴
[۶] جعفرى لنگرودى، محمدجعفر، مقدمه عمومى علم حقوق، تهران، گنج دانش، ۱۳۷۱، ص ۱۲
[۷] عبدالمنجم فرج الصده، اصول القانون، بیروت، دارالنهضه، ۱۴۱۶ه ق، ص ۳۱۲
[۸] همان
[۹] همان، ص ۳۱۳
[۱۰] همان، ص ۳۱۴
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر