تحقیق مفاهیم و نظرات پیرامون یادگیری خود تنظیم و جهت گیری هدف و سبک های یادگیری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفاهیم و نظرات پیرامون یادگیری خود تنظیم و جهت گیری هدف و سبک های یادگیری دارای ۷۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱- بخش اول: خود تنظیمی    ۷
۲-۱-۱- مفهوم خود تنظیمی    ۷
۲-۱-۲- یادگیری خودتنظیمی بندورا    ۹
۲-۱-۳- خود تنظیمی یادگیری پینتریچ    ۱۰
۲-۱-۴- الگوی پیشرفت مهارت برنامه‌‌ریزی    ۱۵
۲-۱-۵- تئوری ویگوتسکی دربارۀ بازی روانی اجتماعی    ۱۷
۲-۱-۵-۱- موقعیت تصویرسازی    ۱۷
۲-۱-۵-۲- نقش‌ها    ۱۹
۲-۱-۶- بازی اجتماعی و روانی و زبان و برنامه‌‌ریزی شخصی    ۱۹
۲-۱-۷- ابعاد یادگیری خود تنظیم    ۲۲
۲-۱-۸- عامل اصلی پیکربندی خودتنظیمی ‌    ۲۲
۲-۱-۹- الگوهای یادگیری خود تنظیم    ۲۴
۲-۱-۱۰- الگوی یادگیری خود تنظیم زیمرمن    ۲۴
۲-۲- سبک های یادگیری    ۲۶
۲-۲-۱- مفهوم سبک یادگیری    ۲۶
۲-۲-۲- دسته بندی سبکهای یادگیری:    ۲۸
۲-۲-۲-۱- سبک یادگیری دیداری    ۲۹
۲-۲-۲-۲- سبک یادگیری شنیداری    ۲۹
۲-۲-۳- سبکهای یادگیری در حالت کلی:    ۳۰
۲-۲-۴- سبکهای یادگیری شناختی:    ۳۱
۲-۲-۶- خصیصه سبک یادگیری جنبشی و لمسی    ۳۱
۲-۲-۸- سبک های یادگیری کلب    ۳۳
۲-۲-۸-۱- تجربه‌ی عینی:    ۳۶
۲-۲-۸-۲- مشاهده‌ی تأملی:    ۳۷
۲-۲-۸-۳- مفهوم‌سازی انتزاعی:    ۳۷
۲-۲-۸-۴- آزمایشگری فعال:    ۳۷
۲-۲-۸-۵- چرخه یادگیری کلب    ۴۰
۲-۳- جهت گیری هدف    ۴۰
۲-۳-۱- مفهوم جهت گیری هدف    ۴۱
۲-۳-۲- انواع جهت گیری هدف    ۴۳
۲-۳-۳- تقسیم بندی جهت گیری هداف    ۴۳
۲-۳-۴- جهت گیری هدف و انگیزه پیشرفت    ۴۴
۲-۳-۵- ابعاد جهت گیری هدف    ۵۰
۲-۴- پیشینه داخلی    ۵۲
الف- سبکهای یادگیری وخودتنظیمی    ۵۲
ب- سبکهای یادگیری وجهت گیری هدف    ۵۲
ج- خودتنظیمی وجهت گیری هدف    ۵۳
۲-۵- پیشینه خارجی    ۵۹
الف- سبکهای یادگیری وخودتنظیمی    ۵۹
ب- سبکهای یادگیری وجهت گیری هدف    ۵۹
ج- خودتنظیمی وجهت گیری هدف    ۵۹
منابع و مآخذ    ۶۱

منابع

عطایی فر، رضا؛ حسینی، فاطمه و رضایی، اسحاق(۱۳۸۸)، جهت گیری هدف و خود تنظیمی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، تهران، مجله طرح نو. صص ۱۴۴-۱۵۷٫

نیکو، سوسن(۱۳۸۶)؛ تنوع سبک های یادگیری در دانش آموزان، رشد مشاور مدرسه، تهران: روان‌شناسی و علوم تربیتی ، رشد مشاور مدرسه- شماره ۷

حسینی لرگانی، مریم؛ سیف، علی اکبر(۱۳۸۰)، مقایسه سبک های یادگیری دانشجویان با توجه به جنسیت، مقاطع تحصیلی و رشته تحصیلی، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، ۱۹، ۱۱۴-۹۳٫

نوشادی، ناصر(۱۳۸۵)، بررسی رابطه بین جهت گیری هدف با خود تنظیمی یادگیری، پیشرفت تحصیلی و رضایت از تحصیل در دانش آموزان: پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز.

همایونی، علیرضا؛ و عبداللهی، محمد حسین(۱۳۸۲)، بررسی رابطهبین سبک های یادگیری و سبک های شناختی و نقش آن در موفقیت تحصیلی دانش آموزان، مجله روانشناسی. ۲، ۱۹۷-۱۷۸٫

سیف، علی(۱۳۸۶). روانشناسی پرورشی نوین.روانشناسی یادگیری وآموزش.ویرایش ششم.تهران، نشردوران.

سیف، علی اکبر (۱۳۸۹)، روش های یادگیری و مطالعه، تهران: نشر دوران.

سیدمحمدی،یحیی.(۱۳۷۷).روانشناسی یادگیری نشرروان.

Pintrich, P.R., & Garcia, T. (1994). Self-regulated learningin college students: Knowledge, strategies, and motivation. Student motivation, cognition, and learning,5, 113-134

Pintrich, P.R. (1986).”Motivation and learning strategies Interactions with Achievement”. Developmental Review, 6, 25-56.

Pintrich, P.R. & De-Groot, E.V. (1990)”Motivational and Self- Regulated learning components of classroom academic performance”. Journal of Educational Psychology, 82, 1, 33-40.

Pintrich PR. (2000) an achievement goal theory perspective on issues in motivation terminology, theory and research. J Contemp Educ Psychol. 25(1):202-40.

Markus, H., & Kitayama, S. (1991). culture and the self: implications for cognition, emotion and motivation. Jouranl of Personality and Socialpsychology, 16, 224-253.

 مقدمه

دانش آموزان به عنوان آینده سازان یک کشور و به عنوان سرمایه های اصلی یک جامعه، ممکن است با مشکلات یادگیری فراوانی روبرو شوند و به دلیل کم تجربگی و ناآشنایی با مساله ای که گریبان گیر آنان شده است مسیری را انتخاب نمایند که آنها را از هدف اصلیشان دور نماید و به بیراهه ببرد. اگر ما به مسائل و مشکلات دانش آموزان در یادگیری اهمیت کافی ندهیم، موجب نابودی استعدادهایی خواهیم شد که با کمی توجه و تمرکز بر مشکلات پیش رویشان می توانستیم آنان را به مسیر اصلی و در نتیجه شکوفایی استعداد هایشان هدایت نماییم. در زمینه یادگیری دانش آموزان، یادگیری خود تنظیمی به عنوان یکی از  جنبه های یادگیری است که دانش آموز باید بخوبی آن را یاد بگیرد، شناخته می شود. بی توجهی به یادگیری خود تنظیم موجبات، بی نظمی، آشفتگی و احساس ناکارآمدی را در دانش آموز پدید می آورد و اعتماد به نفس را از بین برده و وی را منفعل می نماید.

بررسی عوامل موثر بربهبود یادگیری خود تنظیمی و شناسایی راهکارهای تقویت آن دردانش آموزان  می تواند معلمان و والدین را دربرطرف کردن مشکلات یادگیری خود تنظیمی دانش آموزان کمک کند. همچنین، تحقیقات نشان داده اند نوع اهدافی که فراگیران برای خود برمی گزینند (هدف گرایی) با راهبردهای خود نظم جویی و چگونگی فعالیت دانش آموزان در موقعیت های تحصیلی ارتباط دارند. (جوکار، ۱۳۸۴؛ خادمی و نوشادی، ۱۳۷۸) و از سویی سبک های یادگیری در میزان یادگیری دانش آموزان موثر است(سیف، ۱۳۸۶).

با مروری بر تحقیقات و پژوهش های انجام شده پیرامون یادگیری، خواهیم دید که عوامل بسیاری می توانند فرد را در یادگیری خود تنظیمی کمک نمایند. شناخت این عوامل می تواند فراگیر را در یادگیری خود تنظمی یاری رساند. در این راستا، بر اساس عوامل موثر بر یادگیری دانش آموزان از جمله متغیر های که می تواند بر یادگیری دانش آموزان تاثیر بگذارد می توان به جهت گیری هدف ، سبک های یادگیری اشاره کرد.

ایمز[۱](۱۹۹۲) جهت گیری هدف را بیانگر الگوی منسجمی از باور های فرد می داند که سبب می شود تا فرد به شیوه های مختلف به موقعیت ها گرایش پیدا کند، در آن زمینه به فعالیت بپردازد و نهایتاً پاسخی را ارائه دهد. جهت گیری هدف یکی از رویکردهایی است که در زمینه انگیزه پیشرفت توجه نظریه پردازان و محققان را به عنوان رویکردی(شناختی- اجتماعی)، که در آن مفهوم هدف و هدف گرایی نقشی محوری دارند، به خود جلب کرده است (دویک،۱۹۸۶،به نقل از اردنو ماهر۱۹۹۵، آیمز و آرچر ۱۹۸۸).

از دیگر متغیر های که می تواند فراگیر را در یادگیری خود تنظیمی یاری نماید، سبک های یادگیری است. نظریه‌ی یادگیری تجربی اساس نظریه‌ی کُلب[۲] است. از آنجا که این نظریه بر نقش محوری تجربه در فرایند یادگیری تأکید می‌نماید، یادگیری تجربی نامیده می‌شود. در این نظریه، یادگیری فرایندی توصیف می‌شود که از تغییر شکل تجربه، دانش یا علم تولید می‌کند. به‌طور کلی در نظریه‌ی کُلب، چهار شیوه‌ی اصلی برای یادگیری وجود دارد: تجربه‌ی عینی، مشاهده‌ی تأملی، مفهوم‌سازی انتزاعی و آزمایشگری فعال.

مقاله حاضر  در سه بخش، بخش اول: خود تنظیمی، بخش دوم: مفهوم سبکهای یادگیری و در بخش سوم مفهوم جهت گیری هدف بیان گردد. ضمن آنکه در هر بخش دیدگاه ها و نظرات پیرامون هر یک از آنها بیان می گردد.

۲-۱- بخش اول: خود تنظیمی

۲-۱-۱- مفهوم خود تنظیمی

خودتنظیمی[۳]، پیامدهای ارزشمندی در فرآیند یادگیری، آموزش و حتی موفقیت زندگی دارد و یکی از مفاهیم مطرح در تعلیم و تربیت معاصر است. چهارچوب اصلی نظریه یادگیری خودتنظیمی ‌بر این اساس استوار است که افراد چگونه از نظر باورهای فراشناختی، انگیزشی و رفتاری، یادگیری خود را سازمان‌دهی می‌کنند(حسنی؛ چراغی؛ یغمائی، ۱۳۸۷). یادگیری خودتنظیمی ‌به معنای ظرفیت فرد برای تعدیل رفتار متناسب با شرایط و تغییرات محیط بیرونی و درونی است و شامل توانایی فرد در سازمان‌دهی و خود­مدیریتی رفتارهایش جهت رسیدن به اهداف گوناگون یادگیری است و از دو مولفه راهبردهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری تشکیل شده است(بومستر[۴]، ۱۹۹۹).

در نظریه شناختی ـ اجتماعی تصویری از رفتارانسانی را ترسیم می­کنند که مهم ترین عنصرآن خودکار آمدی[۵] است. خودکارآمدی را به عنوان باور فرد درباره توانایی انجام عملکردهای مورد نظر، تعریف نموده‌اند. در محیط تحصیلی، خودکارآمدی به باورهای دانشجو در ارتباط با توانایی انجام وظایف درسی تعیین­شده اشاره دارد(درخشان‌هوره، ۱۳۸۹). دانشجویانی که خودکارآمدی بیشتری دارند، تمایل، تلاش و استقامت بیشتری را در انجام وظایف درسی بکار می­گیرند و به توانایی خود اطمینان دارند. راهبردهای یادگیری، خودتنظیمی را نوعی از یادگیری تعریف کرده‌اند که در آن یادگیرندگان به جای آنکه برای کسب دانش و مهارت بر معلمان، والدین و یا دیگر متولیان آموزشی تکیه کنند، شخصاً کوشش‌های خو د را شروع و هدایت می کنند؛ به عبارت دیگر  خودتنظیمی در یادگیری را به مشارکت فعال یادگیرنده از نظر رفتاری، انگیزشی، شناختی  و فراشناختی  در فر ایند یادگیری برای بیشینه نمودن یادگیری اطلاق می‌شود(بوکرتز[۶]، ۱۹۹۸). تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که برخی دانش‌آموزان ممتاز فرایند یادگیری استراتژی‌های برنامه‌‌ریزی را بهتر از همکلاسی‌های خود پشت سر گذاشته‌اند، اگرچه، دانش‌آموزان ممتاز در مدرسه عالی عمل کرده‌اند حتی بدون دستیابی به برنامه‌‌ریزی شخصی و فقط بدلیل ترکیبی از توانایی‌های بالا، که اگر یادگیری به طور نسبی برای برخی آسان است و با تلاش کمتر همراه است در این صورت سازمان­دهی و دیگر فعالیت‌های برنامه‌‌ریزی پیشرفته‌تر خواهد شد(نخستی نگلدوست، معینی‌کیا، ۱۳۸۸).

[۱] -Ames

[۲] -Kolb, D.

[۳] -Self-Regulated

[۴] -Baumeister

[۵] -Self-efficacy

[۶]– Boekaerts

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق یادگیری و اسناد و نظریه ها ی آن و نقش اسنادها در مهارت های روان شناختی و ورزشی
  • تحقیق نقش هورمون های استروئیدی و بیس فنول آ بر یادگیری و حافظه
  • تحقیق سبک های مدیریت ، یادگیری خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی و نظریه های آن
  • تحقیق یادگیری طبقه بندی کننده های فازی و معرفی الگوریتم رقابت استعماری
  • تحقیق یادگیری حرکتی و کانونی نمودن توجه و تئوری های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.