تحقیق مفاهیم گردشگری و طبیعت گردی و گردشگری در طبیعت و معرفی منطقه ایلام و جاذبه های طبیعی آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفاهیم گردشگری و طبیعت گردی و گردشگری در طبیعت و معرفی منطقه ایلام و جاذبه های طبیعی آن دارای ۳۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- پیشینه پژوهش    ۷
۲-۱-۱-پژوهشهای خارجی    ۷
۲-۱-۲- پژوهشهای داخلی    ۷
۲-۲- مفاهیم گردشگری و طبیعتگردی    ۸
۲-۲-۱- گردشگر    ۸
۲-۲-۲- مفهوم واژه توریسم    ۹
۲-۲-۳- تفریح در جنگل    ۹
۲-۲-۴- گردشگری طبیعتگرا    ۹
۲-۲-۵- نوآوری    ۹
۲-۲-۵-۱- نوآوریهای محصول    ۹
۲-۲-۵-۲- نوآوریهای فرآیند    ۱۰
۲-۲-۵-۳- نوآوریهای مدیریت    ۱۰
۲-۲-۵-۴- نوآوریهای قانونی    ۱۰
۲-۲-۶- سفراختیاری    ۱۰
۲-۲-۷- گردشگری پایدار    ۱۰
۲-۲-۸- گردشگری ورزشی    ۱۱
۲-۲-۹- شاخص عملکرد گردشگری    ۱۱
۲-۳- طبقه بندی انواع توریسم    ۱۱
۲-۳-۱- انواع توریسم    ۱۱
۲-۳-۱-۱- از نظر زمانی    ۱۱
۲-۳-۱-۲- از نظر مکانی    ۱۱
۲-۳-۱-۳- از نظر تابعیت    ۱۱
۲-۳-۱-۴- از لحاظ انگیزه سفر    ۱۱
۲-۳-۱-۵- از نظر فصل گردشگری    ۱۲
۲-۳-۱-۶- از نظر شکل و سازماندهی سفر    ۱۲
۲-۳-۱-۷- از نظر وسیله نقلیه مورد استفاده    ۱۲
۲-۳-۱-۸- از لحاظ نوع و محل اقامت    ۱۲
۲-۳-۲- تأسیسات اقامتی    ۱۲
۲-۳-۲-۱- هتل    ۱۲
۲-۳-۲-۲- متل    ۱۳
۲-۳-۲-۳- مسافرخانه یا مهمانپذیر    ۱۳
۲-۳-۲-۴- مهمانسرا    ۱۳
۲-۳-۲-۵- هتل آپارتمان    ۱۳
۲-۳-۲-۶- مجتمع توریستی    ۱۳
۲-۳-۲-۷- اردوگاه جهانگردی    ۱۴
۲-۳-۲-۸- بنگالو    ۱۴
۲-۳-۲-۹- شاله    ۱۴
۲-۳-۲-۱۰- پانسیون    ۱۴
۲-۳-۲-۱۱- پانسیونهای خانگی    ۱۴
۲-۳-۲-۱۲- ویلاهای خصوصی    ۱۴
۲-۳-۲-۱۳- اقامتگاههای آزاد    ۱۵
۲-۴-گردشگری در طبیعت (طبیعت گردی)    ۱۵
۲-۵- منافع حاصل از گردشگری    ۱۷
۲-۶- تأثیر اقلیم و ارتفاعات در جذب گردشگر    ۱۸
۲-۷- جایگاه تبلیغات و امکانات در گردشگری    ۱۹
۲-۸- معرفی منطقه ایلام و جاذبههای طبیعی آن    ۲۰
۲-۸-۱- آبشارها    ۲۱
۲-۸-۱-۱- آبشار چم آو    ۲۱
۲-۸-۱-۲- آبشار آبتاف    ۲۱
۲-۸-۱-۳- آبشار سرطاف    ۲۱
۲-۸-۱-۴- آبشار گچان    ۲۲
۲-۸-۲- پارکهای طبیعی    ۲۲
۲-۸-۲-۱- پارک جنگلی چقاسبز «چقا جنگیه»    ۲۲
۲-۸-۲-۲- دره ییلاقی هفتاو میشخاص «هفت آب»    ۲۳
۲-۸-۲-۳- گردشگاه ییلاقی خوران ایوان    ۲۳
۲-۸-۲-۴- تفریحگاه جنگلی ششدار    ۲۳
۲-۸-۲-۵- تفریحگاه جنگلی تنگ دالاو    ۲۴
۲-۸-۲-۶- تفریحگاه تجریان    ۲۴
۲-۸-۲-۷- تفرجگاه گلم زرد و گره چکا    ۲۴
۲-۸-۲-۸- تفرجگاه کلم بدره    ۲۴
۲-۸-۲-۹- تفریحگاه جنگلی تنگ ارغوان (تنگ قوچعلی)    ۲۵
۲-۸-۲-۱۰- سایر گردشگاههای جنگلی برحسب شهرستانهای استان    ۲۵
۲-۸-۳- ارتفاعات و کوهها    ۲۵
۲-۸-۳-۱- کبیرکوه    ۲۵
۲-۸-۳-۲- اهوران    ۲۶
۲-۸-۳-۳- بانکول    ۲۶
۲-۸-۳-۴- چمن گیر    ۲۶
۲-۸-۳-۵- سامله    ۲۷
۲-۸-۳-۶- سرخ خانی    ۲۷
۲-۸-۳-۷- سرکب    ۲۷
۲-۸-۳-۸- شره زول    ۲۷
۲-۸-۳-۹- شلم    ۲۷
۲-۸-۳-۱۰- قلاجه    ۲۸
۲-۸-۳-۱۱- قلارنگ    ۲۸
۲-۸-۳-۱۲- مانشت    ۲۸
۲-۸-۳-۱۳- کوه ملینجه    ۲۸
۲-۸-۳-۱۴- دینارکوه    ۲۹
۲-۸-۳-۱۵- بهار آب    ۲۹
۲-۸-۳-۱۶- بانهراز    ۲۹
۲-۸-۳-۱۷- کلک    ۲۹
۲-۸-۳-۱۸- سایر کوههای استان ایلام برحسب شهرستانها    ۲۹
۲-۸-۴- دریاچهها    ۳۰
۲-۸-۴-۱- دریاچه سد ایلام    ۳۰
۲-۸-۵- چشمهها    ۳۰
۲-۸-۵-۱- چشمه آبگرم دهلران    ۳۰
۲-۸-۵-۲- چشمه آبگرم چمن بولی    ۳۱
۲-۸-۵-۳- چشمه میمه زرین آباد    ۳۱
۲-۸-۵-۴- چشمه کلم    ۳۱
۲-۸-۵-۵- چشمه سیکان    ۳۱
۲-۸-۵-۶- دیگر چشمههای استان    ۳۲
۲-۸-۶- دشتها    ۳۲
۲-۸-۷- تالابها    ۳۲
۲-۸-۷-۱- تالاب سیاب دریوش    ۳۲
۲-۸-۷-۲- تالاب زمزم    ۳۳
۲-۸-۷-۳- تالاب چکر    ۳۳
منابع و مآخذ    ۳۴

منابع

۱-­ منشیزاده، رحمت الله (۱۳۸۶)، «جهانگردی» چاپ دوم، انتشارات منشی، تهران.

۲-­ تقوایی، مسعودومحموداکبری (۱۳۸۹)، «مقدمه­ای بر برنامه­ریزی و مدیریت گردشگری شهری»، انتشارات پیام علوی، اصفهان.

۳-­ تولایی، سیمین (۱۳۹۰) «مروری بر صنعت گردشگری»، چاپ دوم، نشر دانشگاه تربیت معلم، تهران.

۴-­ الوانی، مهدی، و زهره دهدشتی شاهرخ (۱۳۸۳). «اصول و مبانی جهانگردی، انتشارات بنیاد مستضعفان و جانبازان»

۵-­ کاظمی، مهدی (۱۳۹۰)، «مدیریت گردشگری چاپ دوم» نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران.

۶-­ رضوانی،علی اصغر (۱۳۷۴)، جغرافیا وصنعت توریسم،دانشگاه پیام نور تهران.

۷-­ زاهدی، اصفهان، انتشارات واحد جهاد دانشگاهی.

زمانی، احمد، (۱۳۸۳). «آثار درآمدی و اشتغال زایی جهانگردی و ایرانگردی »، مجموعه مقالات جهانگردی و توسعه، مرکز تحقیقات و مطالعات سیاحتی.

۸-­ موسوی، سیدعلی (۱۳۸۸)،«بررسی نقش جاذبه­ها و توانمندی­های گردشگری سپیدان در جذب گردشگر» پایان­نامه کارشناسی ارشد جغرافیا گرایش برنامه­ریزی شهری، دانشگاه اصفهان.

۹-­ سازمانی جهانی گردشگری (۱۳۹۱)، برنامه­ریزی توریسم در سطح ملی و منطقه­ای، ترجمه بهرام رنجبریان و محمد.

۱۰-­ رحمانی، بیژن(١٣٧۵)، «مقدمه­ای بر جغرافیای ورزش»، انتشارات دانشگاه آزاد.

۱۱-­ شاهنده، بهزاد(۱۳۸۰)، «اکوتوریسم تنها طبیعت­گردی نیست»، مجله موج سبز، شماره ۷٫

۱۲-­ ضیائی، محمود ( ۱۳۸۹ )، جغرافیای گردشگری،‌ تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور.

۱۳-­ فرج زاده اصل، منوچهر (۱۳۸۴)، سیستم اطلاعات جغرافیایی و کاربرد آن در برنامه­ریزی توریسم، تهران، سمت.

۱۴-­ فرج­زاده اصل، منوچهر کریم پناه ( ۱۳۸۶)، تحلیل پهنه­های مناسب اکوتوریسم در استان کردستان، نشریه پژوهش­های جغرافیایی، شماره۶۵٫

-۱-­ پیشینه پژوهش

۲-۱-۱-پژوهش­های خارجی

از آنجایی که پژوهش حاضر در صدد ارزیابی توان مناطق طبیعی اطراف شهرها به منظور توسعه گردشگری است، در ابتدا به بیان مواردی از پژوهش­های صورت گرفته در این حیطه که از آن­ها بهره گرفته­ایم، می­پردازیم. از جمله این پژوهش­ها: پژوهشی با عنوان «پتانسیل­های طبیعت گردی منطقه است» که توسط دانشگاه والایلاک انجام شده است. هدف آن مطالعه رشد گردشگری در تایلند بر اساس جاذبه­های طبیعی بود. نتیجه این پژوهش به عنوان پایه­ای برای راهنمایی مدیریت یک منطقه طبیعی خاص، بر مبنای چهار جنبه قابلیت­های اجرایی:

تجهیزات و خدمات، دادن توضیحات و آگاه سازی کنترل تاثیر محیطی و اجتماعی – اقتصادی و مشارکت عمومی برای مدیریت پتانسیل­های طبیعی منطقه است (Walailak, 2011University). پژوهشی دیگر در تایلند با عنوان «پروژه منظقه­بندی کردن منطقه گردشگری» توسط دانشکده جنگلداری در دانشگاه کاستسارت انجام شده که در آن اراضی بر اساس پتانسیل آن­ها برای فراهم آوردن موقعیت­های گردشگری متفاوت طبقه­بندی شده است. نتیجه این پروژه تهیه نقشه مکان­های گردشگری و یک کتاب راهنمایی منطقه بندی درباره چگونگی اداره هر منطقه طبق تجارب مورد انتظار بوده است (Faculty of Forestry, 2010). همچنین پژوهشی توسط لیزام.کمپ، بل (۲۰۱۰) در استیونال واقع در کاستاریکا تحت عنوان «گردشگری در مناطق طبیعی روستاهای در حال توسعه» انجام گرفته است. این پژوهش طبیعت­گردی و منابع بالقوه منتج از آن برای اجتماع داخلی (محلی) را در غیاب برنامه­ریزی یا مداخله دولت بررسی می­کند. نتایج حاصله نشان می­دهد که با نداشتن یک   برنامه ­ریزی رسمی، احتمال بیشتر شدن سود توسعه گردشگری محدود خواهد شد.

بر این اساس، گسترش آگاهی و اطلاعات و نوعی برنامه­ریزی را در این منطقه مطرح می­کند (Campbell, 2010).

۲-۱-۲-­ پژوهش­های داخلی

در ایران مطالعات متنوعی در زمینه موضوع مورد مطالعه انجام گرفته که به برخی اشاره می­شود: نوروزی آوارگانی (۱۳۸۹) در ارزیابی توان محیطی برای توسعه گردشگری در دهستان چغاخور چنین نتیجه گرفته­اند که منطقه نامبرده دارای توان­ها و منابع متنوع محیطی و پدیده­های طبیعی و انسانی جاذب گردشگری است. این بررسی نشان می­دهد تمامی سطح منطقه برای توسعه توریسم (شامل تفرج گسترده و تفرج متمرکز) از توان بالایی برخوردار است. مبینی (۱۳۹۱) در طرح بررسی و ارزیابی پدیده­های طبیعی جاذب گردشگر در استان یزد به شناخت و معرفی پدیده­ها و مکان­های طبیعی و زیست – محیطی جاذب گردشگری در سطح استان پرداخته و نتایج این پژوهش حاکی از اهمیت و نقش گردشگری در توسعه پایدار استان است. مطالعه عالی، ۱۳۸۷ در ارتباط با بررسی جاذبه‌های گردشگری شهرستان شیروان چرداول در راستای جذب توریست، چنین نتیجه گرفته­اندکه منطقه نامبرده دارای توان­ها و منابع متنوع محیطی و پدیده­های طبیعی و انسانی جاذب گردشگری است. این بررسی نشان می­دهد تمامی سطح منطقه برای توسعه توریسم از توان بالایی برخوردار است. مطالعه رحیمی مقدم ۱۳۹۰ نقش امنیت در توسعه صنعت گردشگری در استان ایلام با تاکید بر مرزها نشان می­دهد که ارایه راهکارهایی برای کاهش مشکلات مرزی و همچنین بسط و گسترش خطوط ارتباطی و استفاده از وسایل مدرن حمل و نقل، توسعه خدمات هواپیمایی و فرودگاهی، و بهبود تاسیسات بهداشتی و شبکه­های آب و…. باعث جذب گردشگران خارجی و داخلی در این منطقه می­شود. (مطالع نظری، ۱۳۹۰) بررسی توان‌های توسعه گردشگری در استان ایلام نتیجه پژوهش بیان می­کند که استان ایلام علی رغم برخورداری از جاذبه­های طبیعی توریستی، بهره چندانی از امتیاز موجود نبرده و این استان از قابلیت فوق العاده­ای برای جذب گردشگر، برخوردار می­باشد.

۲-۲-­ مفاهیم گردشگری و طبیعت­گردی

صنعت گردشگری به نوبه خود دارای واژگان و اصطلاحات مربوط به خود می­باشد که معمولاً به طور واضح برای استفاده کنندگان مشخص نبوده و گاهی به جای‌یکدیگر به کار می روند. در زیر به چند تعریف رایج در این بخش اشاره می گردد.

۲-۲-۱-­ گردشگر

معادل واژه انگلیسی توریست می­باشد و منظور از آن هر فردی است که فعالیت گردشگری انجام می­دهد (کاظمی، ۱۴:۱۳۹۰). در لغتنامه­ها، گردشگر را فردی معرفی می­کنند که اقدام به مسافرت به شکل تور می­نماید مسافرتی که معمولاً برای فعالیت­های حرفه­ای، تفریحی، تحصیل انجام می­شود و نقطه آغاز و پایان آن یکی و معمولاً خانه فرد است (ضیائی،۳:۱۳۸۹).

۲-۲-۲-­ مفهوم واژه توریسم

گردشگری معادل فارسی و کاملاً دقیق واژه Tourism در  زبان­های انگلیسی، فرانسه و آلمانی است که به صورت مصطلح در زبان فارسی به صورت جهانگردی ترجمه شده است. ریشه این واژه از اصطلاح Tornus یونانی و لاتین گرفته شده که یکی از معانی آن گردش کردن و یا گشتن است و با پسوند Ism یا گری به صورت اسم مصدر Tourism یا گردشگری در آمده است.

۲-۲-۳-­ تفریح در جنگل[۱]

جنگل­ها مکان­های عمده­ای برای تفریح گردشگران پویا و فعال می­باشند مخصوصاً برای چادر زنان و بوته و شاخ و برگ پیماها.

تفریح در جنگل می­تواند آهسته و کوتاه قدم بر داشتن و مسیر طولانی راه پیمودن (کوچ نشینی) باشد و یا می­توان ماهیگیری و قایق­رانی در جایی که آب وجود دارد را شامل شود و همچنین جنگل­ها مکان­هایی برای گردشگری طبیعت، گردشگری ماجراجویانه و طبیعت گردی هستند. در جایی که جنگل­ها از اهمیت ویژه­ای برخوردار هستند ممکن است از آن­ها به عنوان پارک ملی حفاظت شود.

۲-۲-۴-­ گردشگری طبیعت­گرا[۲]

 این لغت اغلب مترادف لغت اکوتوریسم به کار می­رود. که افزایش آگاهی در مورد محیط و قابلیت دسترسی به نواحی دور دست باعث رشد سریع این نوع گردشگری شده است که عموماً سفر و بازدید از طبیعت همراه با تلاش برای محفاظت از آن را شامل می­گردد. که بازدید از جنگل­های انبوه مناطق استوایی، بازدید از زیستگاه­های پستانداران و …  از این جمله می­باشند.

۲-۲-۵-­ نوآوری[۳]

در رابطه با گردشگری چهار نوع نوآوری را می­توان شناسایی کرد.

۲-۲-۵-۱-­ نوآوری­های محصول

کالاهایی که هر یک کاملاً جدید و یا در زمینه­های جدید هستند منتج می­شود.

۲-۲-۵-۲-­ نوآوری­های فرآیند

که توسعه و بهره­برداری از تکنولوژی یا نظریه­های فنی جدید در فرآیند­های جدید تجاری را در برمی­گیرد.

 ۲-۲-۵-۳-­ نوآوری­های مدیریت

که چهارچوب­ها را بر اساس عملکرد سازمان یافته قبلی اصلاح و بهبود می­بخشد.

۲-۲-۵-۴-­ نوآوری­های قانونی

که رابطه خارجی و ظاهری بین مصرف کننده و دیگر اعضای زنجیره­ای را بالا می­برد.

۲-۲-۶-­ سفراختیاری[۴]

 که تمامی انواع گردشگری غیر اجباری را شامل می­شود که معمولاً پس از انجام سفرهای اجباری که مربوط به مسئولیت­های اجتماعی و سازمانی مانندکار یا خانواده است، صورت می­گیرد. این نوع سفرها به علت اینکه زمان فراغت را شامل می­شوند دلپذیر و لذت بخش هستند. این نوع سفر از طریق مطالعات بودجه بندی زمانی یا درک میزان آزادی در انتخاب می­توانند اندازه گیری شوند.

۲-۲-۷-­ گردشگری پایدار[۵]

 بر گرفته از مفهوم توسعه پایدار که در سال ۱۹۸۷ در گزارش کمیسیون توسعه و محیط زیست سازمان ملل تعریف شده این واژه برای تمامی گونه ­های گردشگری که در دراز مدت با محیط­های زیست محیطی اجتماعی و فرهنگی سازگار جهانی گردشگری، گردشگری پایدار را به عنوان مدلی از توسعه اقتصادی تعریف کرده است که طراحی می­شود تا: کیفیت زندگی مردم جامعه میزبان را بهبود بخشد، تجربه­ی نابی برای بازدید کننده به همراه داشته باشد. کیفیت محیط زیست را حفظ نماید و اجرای آن هم بستگی به جوامع میزبان و هم بازدید کنندگان دارد.

۲-۲-۸-­ گردشگری ورزشی[۶]

سفرها و بازدیدهایی که به انگیزه شرکت در یک مسابقه ورزشی و یا تماشای آن صورت می­گیرد.

[۱]– Forest recreation

[۲]– Nature tourism

[۳]– Innovation

[۴]– Discretionary travel

[۵]–  Sustainable tourism

[۶]–  Sports tourism

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق صنعت گردشگری و تاثیر فناوری اطلاعات بر آن در ایرا ن وجهان
  • تحقیق گردشگری فرهنگی و تنوع فرهنگی و ابعاد آن
  • تحقیق گردشگری زمستانی و اسکی و مطالعه امکان سنجی آن
  • تحقیق ضرورت گردشگری و موقعیت مکانی انواع هتل در شبکه توریسم و نقش طبیعت در معماری و الگو واره‌های معماری و طبیعت
  • تحقیق فرایند و اهداف خرید مصرف کننده و گردشگری خرید و اجزای آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.