تحقیق مفهوم، ماهیت و دیدگاه های نوین برنامه درسی و مبانی برنامه ریزی درسی و مبانی اجتماعی برنامه ریزی درسی و مبانی اجتماعی دوره متوسطه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم، ماهیت و دیدگاه های نوین برنامه درسی و مبانی برنامه ریزی درسی و مبانی اجتماعی برنامه ریزی درسی و مبانی اجتماعی دوره متوسطه  دارای ۶۸ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
بخش اول    ۷
۱٫برنامه درسی    ۷
مفهوم، ماهیت و دیدگاه های نوین برنامه درسی    ۷
مفهوم برنامه ریزی درسی    ۷
تحولات مفهوم برنامه درسی    ۹
انواع برنامه های درسی    ۹
برنامه درسی به عنوان فرصتهای طرحریزی شده برای یادگیری    ۱۰
برداشتهای متضاد از علم برنامه درسی    ۱۱
مفهوم رویکرد برنامه درسی و انواع آن    ۱۲
برنامه درسی نوظهور    ۱۵
۲٫مبانی برنامه ریزی درسی    ۱۶
مبانی فلسفی برنامهریزی درسی:    ۱۶
مبانی اجتماعی و فرهنگی برنامهریزی درسی:    ۱۶
مبانی روانشناختی برنامهریزی درسی    ۱۷
مبانی دانشی برنامهریزی درسی    ۱۷
مبانی دینی برنامهریزی درسی    ۱۸
۳٫مبانی اجتماعی    ۱۹
تغییر و برنامه درسی    ۲۰
جامعه، مسایل و نیازهای آن    ۲۲
مبانی اجتماعی برنامهدرسی ملی    ۲۴
۴٫رابطه مدرسه و جامعه    ۲۷
تعریف، ابعاد و ماهیت فرهنگ    ۲۷
استانداردها و واکنش های فرهنگی مبنای یکدیگر    ۲۸
مدیریت تفاوتها    ۳۰
جامعه پذیری    ۳۱
محرومیت ها و فشارها در انسجام اجتماعی    ۳۲
اصلاحات آموزشی در زمینه های تحول سریع سیاسی و اقتصادی    ۳۳
نیاز به تحول الگوها    ۳۳
اصلاح برنامه ریزی درسی و مهارت های زندگی    ۳۴
چهارچوب تعهدات خانواده در آموزش و پرورش    ۳۶
بررسی مفهوم “مشارکت ها”    ۳۷
یادگیری جامعه محور    ۳۹
جامعه به عنوان برنامهی درسی    ۴۷
۵٫مبانی اجتماعی دوره متوسطه    ۴۸
تجارب بین الملل    ۵۰
آسیب شناسی بعد اجتماعی فرهنگی در برنامه درسی    ۵۵
بخش دوم    ۵۷
قسمت اول:  پژوهش های صورت‌گرفته در داخل کشور    ۵۷
قسمت دوم: پژوهش های صورت‌گرفته درخارج ازکشور    ۵۸
منابع    ۶۰

 منابع

فرجاد، محمدعلی(۱۳۷۹). اصول برنامه­ریزی آموزشی و درسی. تهران: الهام.

فتحی واجارگاه، کوروش(۱۳۸۴). اصول برنامه ریزی درسی. تهران: ایران زمین.

ملکی، حسن(۱۳۸۵). برنامه­ریزی درسی راهنمای عمل. تهران: پیام اندیشه.

مفتخر ،سیف الله،(۱۳۸۷). بررسی برنامه درسی قصد شده و اجراشده شهروند مسئول در دوره متوسطه از دیدگاه دبیران علوم اجتماعی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ نشده.

شارع پور، محمود(۱۳۸۶). جامعه شناسی آموزش و پرورش. تهران: سمت.

شعبانی، حسن(۱۳۸۷). روش تدریس پیشرفته(آموزش مهارتها و راهبردهای تفکر). تهران: سمت.

شعاری نژاد، علی اکبر (۱۳۷۶). فلسفه آموزش و پرورش. تهران: انتشارات امیر کبیر.

ملکی، حسن(۱۳۸۹). آموزش و پرورش فرصت­ها و تهدیدها. تهران: عابد.

موسی پور، نعمت­الله(۱۳۸۵). مبانی برنامه ریزی آموزش متوسطه. تهران: آستان قدس رضوی.

ملکی، حسن (۱۳۸۷). مبانی برنامه ریزی درسی آموزش متوسطه. تهران: سمت.

فتحی واجارگاه، کوروش.گزارش مبانی اجتماعی برنامه درسی ملی.

قادری، مصطفی(۱۳۹۱). عمل و نظریه در مطالعات برنامه درسی. تهران: آوای نور.

کوئن، ب(۱۳۸۱). مبانی جامعه شناسی. مترجم: غلامعباس توسلی. تهران: سمت.

کرمی پور، محمدر ضا (۱۳۸۹). الگوهای برنامه ریزی درسی و آموزشی. قزوین: سایه گستر.

محمدپور، احمد(۱۳۸۹). ضد روش(منطق و طرح در روش شناسی کیفی). تهران: جامعه شناسان.

مطهری، مرتضی. جامعه و تاریخ. کتاب الکترونیکی. بازیابی شده در ۱۴ آذر ۱۳۹۱٫

یارمحمدیان، محمدحسین(۱۳۸۶). اصول برنامه ریزی درسی. تهران: یادواره کتاب.

فتحی واجارگاه، کوروش و همکاران(۱۳۸۳). شناسایی و اولویت یابی مهارتهای زندگی مورد نیاز بزرگسالان برای لحاظ کردن در برنامه درسی مدارس. فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره ۹۳٫

الماسی، علی­محمد(۱۳۸۲). آموزش و پرورش تطبیقی. تهران: رشد.

تقی پور، سید محسن (۱۳۸۷). خاستگاهها و مولفه های پایدار فرهنگی در امنیت ملی جمهوری اسلامی. فصل نامه دولت اسلامی، سال اول، شماره۳٫

مقدمه

مقاله، در دو بخش ارائه شده است: بخش اول، مربوط به بررسی مفهومِ برنامه درسی، ماهیت و ویژگی‌ها، رویکردها و اهمیت آن، و تبعات و نیز مروری بر دیدگاه های نوین پرداخته‌ شده است. سپس به مبانی برنامه ریزی درسی پرداخته شده و از مبانی فلسفی، روانشناختی، اجتماعی، مبانی دینی و دانشی به طور کلی بحث شده و در ادامه به طور اختصاصی راجع به مبانی اجتماعی برنامه ریزی درسی بحث شده است. در ادامه ابعاد اجتماعی برنامه درسی مطرح و به رابطه متقابل جامعه و مدرسه پرداخته شده است.سپس برنامه درسی دو کشور ژاپن و انگلستان به صورت تطبیقی بررسی شده و ازاین بررسی تطبیقی نتیجه­گیری شده و در نهایت مبانی اجتماعی دوره متوسطه مطرح و با نتیجه گیری از این بحث این بخش به پایان رسیده است.

بخش دوم، مربوط به پژوهش‌های انجام گرفته در راستای پژوهش پیش‌رو است، که در دو قسمت ارائه شده است. قسمت اول: به پژوهش‌های صورت گرفته درباره‌ی رابطه تعاملی جامعه و مدرسه در برنامه درسی دوره متوسطه، در داخل کشور می‌پردازد؛ و قسمت دوم، مربوط به تحقیقاتی است که در سایر کشورها انجام گرفته است.

بخش اول

۱٫برنامه درسی

 مفهوم، ماهیت و دیدگاه های نوین برنامه درسی

دوران تعریف رشته برنامه درسی به عنوان فن تهیه برنامه درسی برای مدارس و نیز تلقی از متخصص یا کارشناس برنامه درسی به عنوان یک تکنسین که در راستای سازوکار برنامه درسی فعالیت می­کند، به سر آمده است و دورانی آغاز شده است که در آن بر فهم، درک و مطالعه ابعاد پیچیده برنامه درسی تاکید می شود. البته بکارگیری واژه فهم و درک یا مطالعه برنامه درسی به معنای آن نیست که با برنامه ریزی درسی یا تغییر برنامه درسی مخالفت شود بلکه برعکس اساساً فهم برنامه درسی برای تغییر بهینه برنامه درسی است. مفهوم برنامه درسی امروزه با پیچیدگی فزونتری همراه شده است و برنامه درسی مشتمل بر قلمروهای مختلف تاریخ، تغییر، تدوین، پژوهش، نظریه و … است که برنامه درسی تنها یک قلمرو آن است(فتحی،۱۳۸۶ص۵).در حال حاضر در دنیا از واژه برنامه ریزی درسی استفاده نمی شود بلکه به جای آن از واژه برنامه درسی استفاده می شود. وامروزه دغدغه اصلی برنامه درسی فقط آماده سازی برنامه برای مدارس نیست. ما در دنیای متفاوتی با گذشته زندگی می کنیم و آن چه که در این دوران اهمیت پیدا کرده است رابطه بین برنامه درسی با جامعه پیرامون است. واین بدان معنی است که دغدغه اصلی دوران حاضر فهم پدیده برنامه درسی و مسائل و رویدادهایی است که با آن مرتبط است(همان،۱۳۸۶).به همین منظور لازم است که مفهوم برنامه درسی را بیش از پیش درک کرده و به ماهیت آن با دقت و حساسیت افزونتری پرداخته شود.از برنامه درسی تعاریف متعددی ارائه شده است که چند نمونه از آنها در ادامه ارائه شده است.

مفهوم برنامه ریزی درسی

از یک جهت، وظیفه ی تعریف مفهوم برنامه ریز درسی احتمالا سخت ترین کار است، چون واژه ی برنامه ریزی درسی، از زمانی که این رشته شکل گرفته، با معانی کاملا متفاوتی به کار رفته است. با این وجود، برنامه ریزی درسی می­تواند تجویزی یا توصیفی و یا هر دو باشد. تعاریف تجویزی برای ما آنچه را که «باید» اتفاق بیوفتد فراهم می کند، و اغلب به صورت یک طرح، یا یک برنامه ی خیالی و یا نوعی دیدگاه ماهرانه از آنچه که لازم است اتفاق بیوفتد، را دربر می گیرند. مشابه برنامه­های درسی تجویزی، نسخه های دارویی هستندکه داروخانه­ها برای بیماران پیچیده اند؛ در حقیقت ما نمی­دانیم چه تعداد از این نسخه­ها توسط بیماران به خوبی دنبال می­شوند.بهترین تخمین این است که بیشتر آنها دنبال نمی شوند. این موضوع، به خوبی صدق می­کند با برنامه ی درسی تجویز شده برای مدارسی که معلم، مانند بیمار، در نهایت تصمیم می­گیرد که آیا از نسخه برنامه­درسی پیروی شود یا نه. در اصل طراح، پیشنهاد می دهد، معلم ترتیب کارها را می دهد.(Glatthorn, 2005)

کلمه برنامه درسی معادل واژه انگلیسی curriculum است.که این واژه ریشه لاتین دارد و به معنی فاصله دور و مقدار راهی است که باید طی شود تا فرد به هدف برسد. رونالد دال در تعریف برنامه درسی اشاره می کند که برنامه مدرسه عبارتست از: محتوا و جریان رسمی و غیر رسمی که از طریق آن یادگیرندگان تحت نظارت مدرسه، معلومات و شیوه درک و فهم را به دست می­آورند یا مهارت ها را فرا می­گیرند و یا نگرش و ارزش­گذاری یا نظام ارزشی خود را تغییر می­دهند.(یار محمدیان،۱۳۸۶ص۱۸)

هیس و پارکی[۱](۱۹۹۳-صص۲-۳)برنامه درسی را کلیه تجربیات کسب شده توسط هر یک از فراگیران در طول یک برنامه آموزشی که هدف آن تحقق اهداف کلی و جزئی مربوط است می دانند. این تجربیات بر اساس چارچوبی از تئوری و تحقیق با رویه های حرفه ای گذشته و حال برنامه ریزی می شوند.منظور از عبارت چارچوب تئوری و تحقیقی یا رویه های حرفه ای گذشته و حال این است که بودن یا نبودن این چارچوب نظری کیفیت برنامه درسی را تعیین می کند. کلیه افرادی که در برنامه ریزی شرکت می کنند باید مفاهیمی چون نیروهای اجتماعی, مراحل رشد و تکامل انسان، دانش و شناخت را دقیقاً درک کنند.

ملکی(۱۳۸۵)برنامه درسی را به این صورت تعریف می­کند: برنامه درسی به محتوای رسمی و غیر رسمی، روش، و آموزش­های آشکار و پنهان اطلاق می­گردد که به وسیله آنها شاگردان تحت هدایت مدرسه دانش لازم را به دست می­آورند. مهارت­ها را کسب می­کنند و گرایش و ارزش­ها را در خود تغییر می­دهند(ملکی، ۱۳۸۵ص ۲۶).

جامعه امروز به سرعت در حال تغییر و تحول است و مسلماً مفهوم برنامه درسی نیز از این امر مستثنی نیست. از این رو در ادامه به تحولات مفهوم برنامه درسی پرداخته شده است.

تحولات مفهوم برنامه درسی

مفهوم برنامه درسی در طول تاریخ کوتاه خود تغییرات و تحولات بسیاری را پذیرا بوده است. تا اوایل قرن بیستم مفهوم برنامه درسی از چارچوب سنتی و محدود خود که تنها به موضوع درسی محدود می­شد فراتر نمی­رفت. اما از اوایل قرن بیستم به دلیل اهمیت و نقش آموزش و پرورش و توسعه تحقیقات تربیتی، مفهوم سنتی برنامه درسی دچار تغییرات زیادی شد و مفهوم جدیدتر آن یعنی شایستگی فردی و اجتماعی یادگیرنده­ها و رسیدن به هدفهای آموزشی مورد توجه قرار گرفت (یارمحمدیان،۱۳۸۶ص۱۸).  به همین دلیل است که اکثر متخصصان تعلیم و تربیت اذعان دارند که: امروزه برنامه درسی یا نقشه راه باید چیزی بیشتر از اطلاعات یا فهرستی از مواد و موضوعات مورد مطالعه باشد.این نقشه باید مشتمل بر تمام تجربه های نظری و عملی باشد که برای کسب موفقیت در رسیدن به انتظارات و هدفهای آموزشی لازمند(دانا,۱۳۸۷).

انواع برنامه های درسی

تفاوت عمده ای میان برنامه ریزی درسی طراحی شده و برنامه ی عملی شده وجود دارد. با این وجود، حتی این تمایزات نیز به اندازه­ی کافی برای دربرگرفتن چندین نوع متفاوت برنامه ریزی درسی، دقیق نیستند. گودلد[۲] احتمالاً اولین کسی بود که چند تمایز کلیدی را مطرح کرد.  هنگامی که او برنامه درسی را تحلیل کرد، تشخیص داد که پنج نوع طراحی برنامه درسی وجود دارد:برنامه ریزی ایدئولوژیک، برنامه ی مطلوبی است چون توسط محققان و معلمان تنظیم می شود، برنامه ای از اندیشه هایی با هدف بازتاب دانش سرمایه گذاری شده.  برنامه ریزی رسمی، برنامه ای است که رسما” توسط کمیته های مدرسه ی دولتی و محلی تأیید شده است، برنامه­ایست ضمانت شده که علائق جامعه را ارائه می کند. برنامه ریزی ادارکی، برنامه ی ذهن است، آنچه که معلمان، والدین و دیگران فکر می کنند یک برنامه باید باشد. برنامه ریزی عملیاتی، برنامه ی مشاهده شده ای است که در حقیقت در کلاس درس ساعت ها و ساعت ها ادامه پیدا می کند. در نهایت، برنامه ریزی تجربی، آن چیزی است که یادگیرندگان در حقیقت تجربه می کنند. (Glatthorn, 2005)

در طراحی برنامه درسی با توجه به نگرشی که تهیه­ی برنامه درسی را حمایت می­کند جهت گیری برنامه­های درسی متفاوت خواهد بود و بدین ترتیب سه نوع آن قابل ذکر است:

برنامه­درسی موضوع محور: که در آن یادیگری مکانیکی است، هدف­­ها و مراحل مختلف یادگیری قدم به قدم از قبل تعیین می­شوند و برنامه­درسی از پیش تعیین و سازماندهی می­گردد. روش خطی است و بر حجم مطالب و محتوا تاکید بیشتری می­شود تا بر فرایند یادگیری.

برنامه­های درسی دانش آموز محور: در این برنامه­ها ویژگی­ها و نیازهای یادگیرنده مورد توجه قرار می­گیرد و آموزش بنا به ویژگی­های یادگیرنده انفرادی­تر می­شود.

برنامه­های درسی جامعه محور: در این برنامه­ها اصلاح و توسعه جامعه هدف اساسی است. محتوای برنامه درس از زندگی اجتماعی گرفته می­شود و در فرایند یادگیری، روش حل مسئله مورد نظر است.(ملکی، ۱۳۸۵ص۲۷)

 برنامه درسی به عنوان فرصت­های طرح­ریزی شده برای یادگیری

به صراحت می­توان گفت سه مفهوم برنامه درسی به عنوان مواد درسی،به عنوان تجربیات یادگیری و به عنوان هدفها در تعلیم و تربیت نقشی را به عهده دارند زیرا مواد درسی فراهم آورنده هسته­ی اطلاعاتی تعلیم و تربیت بوده و فراگیران تجربیاتی کسب می­کنند و تدوین هدفها برای بسیاری از طرح­های برنامه درسی دارای اهمیت است.مسلم است که تعرفی جامع از برنامه­درسی باید مشتمل بر مواد درسی، تجربه و اهداف باشد ولی از آن­جایی که برنامه درسی را به عنوان یک فعالیت پیش­بینی کننده تلقی می­کنند چنین تعریفی باید فراهم آورنده­ی طرح و مجموع مقاصد نیز باشد.یک طرح برنامه درسی شامل طرح­های ویژه­ای برای آنچه که در فرصت­های یادگیری پیشنهاد شده می­باشد. چنین تعریفی بر هدفها و غایات متمرکز است ولی به آن محدود نمی شود.طرح­ریزی فرصت­های یادگیری مستلزم گزینش است. از آن­جایی که انتخاب­های مربوط به برنامه درسی مبتنی بر ارزشهاست لذا نمی توان آنها را منحصراً با استفاده از یافته­های آزمایشی تعیین کرد. زمانی یک طرح برنامه درسی متناسب­تر خواهد بود که تصمیم گیرندگان برنامه درسی در مورد انتخابهای برنامه درسی و معیارهای لازم در این تصمیم­گیری اطلاعات کافی داشته باشند.در حال حاضر هیچ توافقی در زمینه یک تئوری جامع برنامه درسی که کاملاً راهنمای طرح­ریزی برنامه درسی باشد وجود ندارد.اما عدم وجود تئوری جامع به این معنی نیست که برنامه درسی باید جنبه اتفاقی داشته باشد.در این زمینه سیلور، الکساندر و… از ملاحظاتی مثل ارتباط برنامه درسی با آموزش و تدریس، سوابق تاریخی طرح ریزی برنامه درسی، رابطه عناصر برنامه درسی، ارتباط بین فراگیر و برنامه درسی و بالاخره مبانی برنامه درسی به عنوان راهنمایی برای برنامه ریزان درسی به منظور طرح­ریزی برنامه درسی پیشنهاد می کنند.(سیلور و همکاران، ۱۳۸۰)

[۱]Hass&Parkay

[۲]Goodlad

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم برنامه درسی و محیط دانشگاه و مهارت های تفکر
  • تحقیق فلسفه ی آموزش علوم تجربی و ارزشیابی از دیدگاه برنامه قصد شده و ارزشیابی برنامه درسی اجراشده
  • تحقیق نگاهی به آموزش و پرورش پیش دبستانی و مدل های برنامه درسی در دوره پیش از دبستان و نگاهی به رویکرد رجیوامیلیا
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.