پیشینه تحقیق مفهومشناسی سِحر و دیدگاههای مختلف در مورد آن و سِحر و جادو در قرآن و روایات دارای ۶۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
فصل اول : ۵
مفهومشناسی سِحر و دیدگاههای مختلف در مورد آن ۵
بخش اول : معناشناسی سِحر از نظر لغوی و اصطلاحی ۶
۱-۱- معنای لغوی و اصطلاحی سِحر ۷
۱-۱-۱- معنای لغوی سِحر ۷
۱-۱-۲- معنای اصطلاحی سِحر ۸
۱-۱-۲-۱- معنای اصطلاحی سِحر از دیدگاه فقهای شیعه ۸
۱-۱-۲-۲- چشم زخم ۹
۱-۲- آیا چشم زخم واقعیت دارد؟ ۹
۱-۲-۱-۱- تاریخچه جادوگری در ملل مختلف ۱۰
۱-۲-۱-۲- سِحر در عصر حاضر ۱۱
۱-۱-۱-۱- سِحر از دیدگاه فقهای و علمای دین ۱۴
بخش دوم :ماهیت سِحر و جادو و تاریخچهی آن ۱۸
۱-۲-۲- مفهوم سِحر ۱۸
۱-۲-۲-۱- تاریخچهی سِحر ۱۸
۱-۲-۲-۲- چگونگی تأثیر سِحر ۲۰
۱-۲-۳- استفاده از سِحر برای مبارزه با قرآن و پیامبران ۲۰
۱-۲-۳-۱- جادوگری از نظر تورات ۲۱
۱-۲-۳-۲- تأثیر تکوینی سِحر به اذن خدا ۲۲
۱-۲-۴- سِحر و جادو تا چه اندازه اثر یا صحت دارد؟ ۲۲
بخش سوم :تمایز بین معجزه ، کرامت ، سِحر ـ چگونگی مقابله با طلسم ۲۴
۱-۲-۴-۱- مفهوم معجزه ۲۴
۱-۲-۴-۲- تمایز بین معجزه وسِحر از دیدگاه قرآن کریم ۲۴
۱-۲-۵- تعاریفی دیگر از تفاوت سِحر با معجزه ۲۷
۱-۲-۵-۱- فرق معجزه و شعبده ۲۸
۱-۲-۵-۲- تمایز کرامت، و سِحر از نظر فقهی ۲۹
۱-۲-۶- تعریف طلسم ۳۰
فصل دوم : ۳۳
سِحر و جادو در قرآن و روایات ۳۳
بخش اول :جایگاه سِحر از دیدگاه قرآن کریم ۳۴
۱-۲-۶-۱- سِحر از دیدگاه قرآن کریم ۳۴
۱-۲-۶-۲- منشأ کفر ساحران از دیدگاه قرآن کریم ۳۵
۱-۲-۷-یأجوج و مَأجوج ۳۵
۱-۲-۷-۱- قرآن و عهد عتیق ۳۶
۱-۲-۷-۲- انواع معنی سِحر در قرآن کریم ۴۰
۱-۲-۷-۳ ساحری کردن از نظر قرآن کریم ۴۱
۱-۲-۸- سِحر و پیامبران در قرآن ۴۲
بخش دوم :سِحر و جادو در روایات و کلمات فقها ۴۵
۱-۲-۸-۱- سِحر از دیدگاه روایات ۴۵
۱-۲-۸-۲- اسلام و علوم غریبه ۴۶
۱-۲-۹- حکم تعلیم سِحر ۴۸
۱-۲-۹-۱- سِحر از منظر فقه و حدیث ۴۹
۱-۲-۹-۲- حکم فقهی سِحر ۴۹
۱-۲-۹-۳- آیا جادوگری در ادیان دیگر هم مردود شناخته شده است یا این که فقط در دین اسلام این چنین است؟ ۵۰
بخش سوم :مقایسه دیدگاههای روایات و جامعه شناسان در مورد سِحر ۵۲
۱-۲-۹-۵- معنای جادو هدف جادو و سِحر نزد مردم شناسان و علمای دینی و متون دینی ما: ۵۴
۱-۲-۹-۶- بطلان و بی ثمری سِحر ۵۹
۱-۲-۹-۷- آیا می شود به ساحران مراجعه نمود ؟ ۵۹
۱-۲-۱۰- علائم دعانویسان شرعی ۶۰
۱-۲-۱۰-۱- خصوصیات جادوگران حیله گر ۶۰
فهرست منابع و مآخذ ۶۲
قرآن کریم ، ترجمه مهدی الهی قمشه ای
خرمشاهی، بهاء الدین، قرآن پژوهی،ناشر : علمی و فرهنگی ، بی جا، بی چا ، ۱۳۸۹ هـ ش.
دستغیب شیرازی ، عبدالحسین، گناهان کبیره ، ناشر : یاس ، تهران ، بی چا ، ۱۳۶۹ هـ ش.
۳٫گلسرخی، خسرو، تاریخ جادوگری، بی نا، بی جا، بی چا و بی تا.
۴٫بروجردی، محمد ابراهیم، تفسیر جامع، ناشر: صدر ، تهران ، بی چا ، ۱۳۶۶ هـ ش.
۵٫مکارم شیرازی ، ناصر و دیگران ، تفسیر نمونه ،ناشر: مؤسسه الوفاء، قم ،چاپ دوم،بی تا.
———- ، ———- ، معاد و جهان پس از مرگ، بی نا، بی جا، بی چا و بی تا.
ـــــــــــــــــــــــــــــــ ، احکام پزشکی ، بی نا ، بی جا ، بی چا و بی تا.
۸٫موسوی الخمینی، روح الله، تحریرالوسیله، مترجم: همدانی، سیدمحمدباقر، ناشر: انتشارات دارالعلم، قم، چاپ اوّل، ۱۳۷۰ش.
—————–، توضیح المسائل، مترجم: خمینی، بنی هاشم، ناشر: انتشارات دارالعلم، قم، چاپ اوّل، ۱۳۷۰ش.
۱۰٫قطب ، سید ، تفسیر فی ضلال القرآن ، مترجم : خامنه ای ، علی ، ناشر: ایران ، تهران ، بی چا ، ۱۴۲۵ ق.
قمی ، عباس ، خصال شیخ صدوق ، مترجم: کوه کمره ای ، محمد باقر ، ناشر: کتابچی ، بی جا ، چاپ دهم ، بی تا
ـــــــــــــ ، مفاتیح الجنان ، مترجم : الهی قمشه ای ، مهدی ، ناشر: پیام عدالت ، بی چاو بی تا
کاشانی ، ملافتح الله ، تفسیر منهج الصّادقین ، ناشر : علمیه اسلامیه ، تهران ، بی چا ، ۱۳۸۵ هـ ش.
شیخ انصاری ، مرتضی بن محمد امین ، مکاسب شیخ انصاری ، مترجم: غرویان، محسن، ناشر : دارالفکر، قم، چاپ اول، ۱۳۸۹ ش.
طریحی ، فخرالدین ، مجمع البحرین ، مترجم : حسینی ، سید احمد ، ناشر : المرتضویه طهانوی ، لبنان ، بی چا ، ۱۹۹۶ م.
۱۶٫مجلسی، محمد باقر بی محمد تقی ، آسمان و جهان ، ترجمه: السماء و العالم بحار الانوار ، بی نا ، بی جا ، بی چا و بی تا.
—————– ، بحارالانوار، ناشر: آستان قدس رضوی ، بی جا ، بی چا ، ۱۳۲۲ هـ ش.
بحرانی ، سید هاشم ، تفسیر برهان ، بی نا ، بی جا ، بی چا و بی تا.
تبریزی، جواد، استفتاءات جدید،ناشر : سرور، قم ، بی چا و بی تا.
جوادی آملی، عبدالله، تسنیم: تفسیر موضوعی قرآن کریم ، ناشر: مرکز نشر اسراء، قم ، بی چا ، ۱۳۷۸ هـ ش.
۱- سِحر و جادو: سِحر عملی خارق العاده است که آثاری در وجود انسان ها میگذارد. کسی که این عمل از او سر میزند ساحر یا جادوگر نام دارد.[۱]
سِحر گاهی فریفتن، تردستی و چشمبندی است و در خارج حقیقتی ندارد؛ چنانکه خداوند متعال در قرآن میفرماید:« فإذا جبالُهُم وَ عِصَِِهُم یُخَیَلُ اِلیه مِن سِحرهم أنها تُسعی»
ترجمه:« ریسمانها و عصای جادوگران زمان موسی در اثر سِحر خیال میشد که حرکت میکنند». [۲]
۲- تردستی: تردستی یا شعبده یا چشمبندی عبارت است از حرکات سریعی که بیننده خیال میکند شعبده باز افعال عجیبی را انجام میدهد در حالیکه با سرعت دست، از خطای چشم بیننده استفاده میکند. کسی که این عمل از او سر میزند تردست یا شعبده باز نام دارد.[۳]
خداوند در این بارهمیفرماید:« یُریدُ اَن یُخرِجَکُم مِن اَرضِکُم بِسِحرهِ فماذا اتَامُرون»
ترجمه:«میخواهند بدین سِحر و شعبده شما مردم مصر را از کشور خود آواره کنند». [۴]
تردستی شبیه سِحر و جادو است با این تفاوت که در آن از نیروهای ماوراءالطبیعه استفاده نمیشود که اگر استفاده شود اطلاق نام سِحر بر او واجب میشود.[۵]
۳- پیشگویی: گفتن پیشامدها قبل از وقوع آنها پیش گویی نام دارد، مثلاً منجمان با استفاده از علم نجوم در صدد پیشگویی حوادث عالم برمیآیند یا توسط علم نجوم طلسم می کنند. البته اطلاق نام«سِحر» به پیشگویی مسامحه به نظر میرسد؛ شخصی که این عمل از او سر میزند پیشگو نام دارد.[۶]
۴- کهانت: عملی است موجب اطاعت اجنه از فردی به نام کاهن. به عبارت دیگر شخص کاهن اجنه را به خدمت میگیرد با آن که کهانت جادو نیست ولی شبیه جادو است.[۷]
۵- جنگیری: جنگیری تلاش برای اخراج اجنه، شیطان یا ارواح شرور از شخص یا محلی است که باور دارند مورد تسخیر قرار گرفته است. کسی که عمل جنگیری را انجام میدهد جنگیر نامیده میشود و آنان قدرت تسخیر جن و احضار آن را دارند. مادهی اولیهی جن از آتش است چنان چه خداوند در قرآن میفرماید:« وَالجانَ خَلَقناهُ مِن نارِ السَمومِ »
ترجمه: «جن را پیش از آن از آتش سوزان و بی دود خلق کردیم». ۶
با توجه به این که موضوع این تحقیق، بررسی حکم فقهی سِحر از دیدگاه مذاهب اسلامی است، سعی میشود تا معنای واژه «سِحر» هم از نظر کتب فرهنگ لغت عربی و هم از نظر کتب فقهی فقهای مذاهب اسلامی مورد بررسی قرار گیرد. لازم به ذکر است لغویون در کتب فرهنگ لغت و فقها در کتب فقهی، واژه«سِحر» را مترادف واژه «جادو» دانستهاند.
«سِحر» لفظی است عربی به معنای تغییر دادن ماهیّت و صورت واقعی شیء به امری غیر حقیقی یا خیالی، مترادف آن در زبان فارسی«جادو» نام دارد.[۸]
در هندوستان سِحر را یاتو«yatu» می نامیدند. در زبان پهلوی «جادوک» و در ادبیات زرتشتی به معنای« دروغ» و «دروغپرست» عنوان شده است.[۹]
در مقاییس اللغه به معنای «خدعه و نیرنگ» آمده است که حق را به صورت باطل درمیآورد.[۱۰]
سحر تصرَفی است که در چشم می شود تا شخص گمان کند، کاری که انجام می شود، همان گونه است که وی می بیند، در حالی که آن گونه نیست. سحر عملی است پنهان که چیزی را برخلاف صورت و جنس آن در ظاهر، می نمایاند.[۱۱]
سِحر در اصطلاح، امری شگرف است که به امر خارق العاده شباهت دارد، اما خود امری خارق العاده نیست، زیرا اولاً آموختنی است و ثانیاً؛ انجام آن به ارتکاب کارهای زشت باعث میشود که انسان مورد وسوسههای شیطان قرار بگیرد. [۱۲]
ارتباط و استفاده عملی از ارواح و شیاطین در اصطلاح لغوی و فقهی سِحر نام دارد. طبق دلایل قرآنی، روائی و فقهی، ساحری به صلاح زندگی دنیوی و اخروی نیست.
سید ابوالحسن اصفهانی در وسیله النجاه میگوید: سِحر عبارت است از نوشتن یا خواندن اوراد مخصوص، یا سوزاندن به آتش و دود کردن چیزهای مخصوص، یا نقش کردن صورت، یا دمیدن، یا گره زدن، یا چند چیز را به وضع خاصی و جاهایی دفن کردن؛ او را حاضر کند یا این که او را خواب و بیهوش کند یا ایجاد محبت یا دشمنی بین او و دیگری کند؛ مثل دلبستن زن و مرد به همدیگر و یا جدایی انداختن میان آنها. [۱۳]
چشم زخم نوعی از سِحر است. بسیاری از مردم معتقدند که در بعضی از چشمها اثر مخصوصی است که وقتی از روی اعجاب به چیزی بنگرد، ممکن است آن را از بین ببرند یا در هم بشکنند و یا انسان را بیمار یا دیوانه کنند. این باور از نظر عقلی امر محالی نیست. امروزه بسیاری از دانشمندان معتقدند که در بعضی از چشمها نیروی خاصی نهفته شده است که کارایی زیادی دارند وقتی با تمرین و ممارست میتوان آن را پرورش داد. خواب مغناطیسی از طریق همین نیروی مغناطیسی انجام شدنی است. [۱۴]
سؤالی در اینجا مطرح است: آیا آیهی« اِنْ یَکادَ الذینَ کَفَروا لَیَزِلقونَکَ بابصارِهم»، خاصیت جلوگیری از چشم زخم دارد؟ ما که حالا به مدرکی (حدیثی، جبههای)برخورد نکردهایم که دلالت کند و بگوید از این آیه برای چشم زخم استفاده کنید. این که این آیه برای دفع چشم زخم باشد مسئلهی دیگری است. چیزی که از طرف پیغمبر یا ائمه به ما نرسیده است، از پیش خود نباید بتراشیم. نظر به این که روح مردم برای چنین چیزی آمادگی دارد و آن را از پیش خود ساختهاند.
در دنیای که اشعه لیزر و نامرئی است، میتواند کاری کند که از هیچ سلاح مخرب دیگری ساخته نیست. پذیرش وجود نیرویی در بعضی از چشمها که از طریق امواج مخصوصی در طرف مقابل اثر بگذارد، چیز عجیبی نیست. بسیاری نقل میکنند که با چشم خود افرادی را دیدهاند که دارای این نیروی مرموز چشم بودهاند و افراد یا حیوانات یا اشیایی را از طریق چشم زدن از کار انداختهاند. [۱۵]
تاریخ سِحر و جادوگری در زندگی بشر مشخص نیست، ولی اینقدر میتوان گفت که از زمانهای خیلی قدیم این کار در بین مردم رواج داشته است. [۱۶]
از زمانهای بسیار دور این احساس در بشر وجود داشته است که او با موجودات شرور روبروست و در مقابله و رویارویی، آیین جادویی را تنها سلاح خویش یافت؛ اسناد به دست آمده حاکی از این است که این آیین در میان ساکنان رود دجله و فرات که پنج هزار سال قبل از میلاد میزیستهاند رواج داشته است؛ کاهنان این قوم معتقد بودند که در درون انسان نیروی خطرناکی وجود دارد که از او محافظت میکند اما در عین حال میتواند مخرب هم باشد و سِحر و جادو در دست تبهکاران اسلحه مخربی بود که میشد از آن برای مقاصد پلید استفاده کرد.[۱۷]
مصر: ویل دورانت میگوید:« از همان آغاز تاریخ تمدن مصر، علوم ریاضی در آن سرزمین حالت پیشرفتهای داشت و وضع عجیب اهرام، شاهد این مدعاست و بزرگترین افتخار مردم مصر قدیم، علوم پزشکی آن است که مریض را با سِحر و جادو و تعویذ و طلسم درمان میکردند». مثلاً زکام را با این ورد مداوا می کردند: « ای سرمای پسر سرما بیرون شو! ای که استخوان را خرد میکنی و هفت سوراخ سر را بیمار میسازی …،خارج شو و بر روی زمین بیافت؛ ای درد! ای درد! ای درد!»بعد علم پزشکی در مصر پیشرفت کرد و آنها توانستند بیماریها را از راه علمیتر آن مداوا کنند.[۱۸]
آفریقا: آداب و رسومی نظیر خدا باوری و باطل کردن طلسم و روحگیری و تقدیس نیاکان و جادوگری و باطل کردن سِحر و … در گذشته داشتهاند و هم چنین هم اکنون در آفریقا رواج داشته و دارد.[۱۹]
اروپا: در اروپا نیز جادوگری رواج داشت. فلکشناسی هم توسط دانشمندان غرب ارائه شد و جادوگری را در اروپا تقویت کرد. در این جا هر گاه مبحث ستاره شناسی مطرح میشود، جادوی آیندهنگری را در پی دارد. [۲۰]
ایران: در ایران علم نجوم و جادوگری امری عمومی بود و مبدأ سِحر و جادو از ایران نشأت گرفته است و هیچ گونه اقدام مهمی بدون رجوع به وضع صور فلکی به عمل نمیآمد و در واقعهی زمینی به اعتقاد مردم، نتیجه جنگ ستارگان سعد و نحس در آسمانها بود؛ همان گونه که فرشتگان و شیاطین در روح انسان با یکدیگر جنگیدند، و این در حقیقت همان نبرد اهورامزدا و اهریمن بود. فقط یک زندگی منزه و پاکیزه میتوانست روح را از شرِّ اهریمن برهاند. در جنگ با شیاطین، بهره گرفتن از یاری مغان و پیشگویی، وردخوانی و جادوگری و دعاهای آنان، امری بس ضروری بود. روحی که این گونه یاری میشد به پاکی و قدیسیّت میرسید. از دادگاه سهمگین روز رستاخیز میگذشت و در بهشت به شادمانی میرسد و جایگاهی جاودان مییافت. [۲۱]
در عصر ما چون بسیاری از خواص اجسام و عناصر که در گذشته بر تودهی مردم مخفی بود، آشکار شده است. وقتی کتابهایی در زمینه آثار اعجاب انگیز موجودات مختلف نوشته شده است. واقعیت قسمت زیادی از سِحر ساحران روشن شده و در موارد زیادی این حربه از دست ساحران گرفته شده است.(مثل روشن شدن خواص شیمیایی عناصر و یا بعضی خواص نور) اما در هر حال، سِحر چیزی نیست که بتوان وجود آن را انکار کرد و همهی صورتهای آن را به خرافات نسبت داد. بعضی از صورتهای آن هم اکنون رواج دارد و هنوز واقعیت آن شناخته نشده است: مثل کارهایی که مرتاضان هندی انجام میدهند.[۲۲]
جادوگری تقریباً در همهی جوامع وجود داشته و بیشتر نزد کلدانیها، مصریها، یونانیان و رومیها معمول بود. [۲۳]
در دوران امپراطور سوم این علم قدری به فلسفه نزدیک گردید و از همان زمانها بود که ریشه کیمیاگری رشد کرد.[۲۴]
[۱]. حر عاملی، وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۱۷
[۲]. سورهی طه: آیه ۶۶
[۳]. مجلسی، بحارالانوار،ج ۶۰،صص ۴۱و ۴۰٫
[۴]. سوره ی شعراء،آیه ۳۵٫
[۵]. مجلسی،بحارالانوار، صص ۹۰-۷۹٫
[۶]. مجلسی، همان.
[۷]. مجلسی، مکاسب شیخ انصاری، ج ۳،ص ۵۶٫
۶٫ دستغیب، گناهان کبیره، ج ۲، ص ۸۵- سورهی حجر، آیه ۲۷
[۸]. دائره المعارف فارسی، مصاحب،ج۱،ص ۱۲۷۶
[۹]. گلسرخی، تاریخ جادوگری، صص۱۷-۱۶
[۱۰]. ابن فارس، معجم مقاییس اللغه، ج ۳، ص ۱۳۸
[۱۱]. دامغانی، قاموس القرآن، صص۲۳۸-۲۳۷
۲٫خرمشاهی،قرآن پژوهی،ج ۲، ص ۱۱۹۳
۳٫ دستغیب، گناهان کبیره ،ج ۲، ص ۸
[۱۴]. مکارم شیرازی،تفسیر نمونه، ج ۲۴، ص ۴۲۷٫
[۱۵]. مجلسی، بحارالانوار ، ج ۶۲،ص ۲۳۳٫
[۱۶]. مکارم شیرازی ،تفسیر نمونه ، ج ۱۳، صص ۲۴۱- ۲۴۰٫
[۱۷]. گلسرخی، تاریخ جادوگری، ص ۲۲
[۱۸]. گیمن، تاریخ جادو(جیم مثل جادو)، مترجم: آیدا،کشوری ، ص ۱۵۸- غفاری، خدایان باستان، ص ۹۴
[۱۹]. فهیمی ، دانستنی هایی دربارهی سِحر و جادو،ص ۱۴
[۲۰]. همان، ص ۱۵
[۲۱]. گیمن، تاریخ جادو(جیم مثل جادو)، مترجم: آیدا کشوری ، ص ۱۵۸- غفاری، خدایان باستان، ص ۹۴٫
[۲۲]. مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج ۱۳، ص ۲۴۱٫
[۲۳]. دائره المعارف خارج، ج ۱، ص ۷۱۷٫
[۲۴]. همان، ص ۱۰٫
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر