تحقیق مفهوم ، اهداف و اهمیت ریاضیات ، ارزشیابی و ارزشیابی توصیفی و سنجش عملکردی و ویژگی های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم ، اهداف و اهمیت ریاضیات ، ارزشیابی و ارزشیابی توصیفی و سنجش عملکردی و ویژگی های آن  دارای ۷۲ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

ریاضیات چیست؟    ۵
اهداف آموزش ریاضیات    ۷
اهداف آموزش ریاضی با توجه به دیدگاه های جدید آموزش ریاضی    ۸
چرا باید ریاضیات تدریس شود؟    ۹
ارزشیابی    ۱۰
استفاده از ارزشیابی    ۱۰
تغییر نقش ارزشیابی    ۱۱
ارزشیابی توصیفی    ۱۴
ویژگی های ارزشیابی توصیفی    ۱۴
اهداف ارزشیابی توصیفی    ۱۸
راهکارهای عملی ارزشیابی توصیفی    ۱۹
ارزشیابی تکوینی    ۱۹
انواع سنجش تکوینی    ۲۰
بازخورد توصیفی    ۲۱
خود سنجی و همسال سنجی    ۲۲
ارزشیابی عملکردی    ۲۳
سنجش کلاسی    ۲۴
نقش سنجش در فرایند آموزش – یادگیری    ۲۴
مؤلفههای سنجش کلاسی    ۲۶
هدف    ۲۶
روش های سنجش (روش اندازه گیری یا توصیف)    ۲۸
سنجش عملکردی    ۳۰
سنجش فرآیند و فرآورده یادگیری    ۳۳
عملکردها و فرآورده ها :    ۳۴
ویژگی های سنجش عملکردی:    ۳۴
مراحل سنجش عملکردی:    ۳۶
انواع آزمونهای عملکردی    ۳۷
۱- آزمون کتبی عملکردی    ۳۸
۲- آزمون شناسایی    ۳۸
۳- انجام عملکرد در موقعیتهای شبیه سازی شده    ۳۹
۴- نمونه کار    ۳۹
آزمون عملکرد    ۳۹
چارچوب آزمون عملکرد    ۴۱
۱٫نوشتن اهداف یادگیری آزمون عملکرد    ۴۱
۲٫نوشتن ملاک و شواهد آزمون عملکرد    ۴۴
۳٫نوشتن تکلیف آزمون عملکرد    ۴۶
۴٫نوشتن فرم راهنمای توصیف عملکرد و خود سنجی    ۴۹
۵) بازنگری کل مراحل    ۵۱
انتقادها به سنجشهای عملکردی    ۵۱
مروری بر ادبیات پژوهشی    ۵۲
پیشینه داخلی    ۵۲
پیشینه خارجی    ۵۹
نقد و تحلیل نظریه ها  و پیشینه پژوهش های مرتبط    ۶۴
منابع    ۶۷

منابع

شوندغربی، الهام(۱۳۹۰). ساخت، اعتباریابی و رواسازی آزمون سنجش عملکرد در دروس علوم و ریاضیات پایه سوم ابتدایی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.

استیگنز، ریگ؛ آرتر، جودیک و همکاران، سنجش برای یادگیری در کلاس درس: کاربردها و راهبردها، (۲۰۰۴)، ترجمه ی ایرج خوش خلق، انتشارات پژوهشگاه مطالعات آ و پ

حسنی، محمد(۱۳۹۳)، راهنمای اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی در دبستان، تهران، نشر عابد

سیف، علی اکبر(۱۳۸۹)،روانشناسی پرورشی نوین، روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران، نشر دوران

شریفی، حسن پاشا و شریفی، نسترن.(۱۳۸۰). روش­های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: سخن.

کریمی، سار (۱۳۹۰). بررسی تحلیلی روش های تدریس ریاضی به منظور پرورش روحیه کاوشگری در کودکان دوره ابتدایی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی تهران.

برومز، دزموند و همکاران(۱۳۸۷)، آموزش ریاضی به کودکان دبستانی، ترجمه ی محمدرضا کرامتی، تهران، انتشارات رشد

داوودی، خسرو و همکاران(۱۳۹۲)، کتاب درسی ریاضی پایه سوم ابتدایی، تهران، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش

داوودی، خسرو و همکاران(۱۳۹۲)، کتاب درسی ریاضی پایه ششم ابتدایی، تهران، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش

بلانی، ب.رزمارری،(۱۳۸۶) تدریس ریاضیات جدید در مدارس ابتدایی. ترجمه جمال الدین کولایی نژاد، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی

بیابانگرد، اسماعیل.(۱۳۸۴). روش­های تحقیق در روان­شناسی و علوم تربیتی. تهران: دوران.

پهلوان صادق،اعظم(۱۳۸۴)، ارتباط پیشرفت ریاضی دختر و پسر ایرانی شرکت کننده در آزمون تیمز، تهران، پژوهشکده مطالعات وزارت آموزش و پرورش

عسگری، یداله(۱۳۸۵)، بررسی و تحلیل محتوای کتاب ریاضی اول ابتدایی با توجه به تحول عملیات منطقی-عینی در نظام شناختی پیاژه.، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی تهران.

هاوسون، جفری، ویلسون، برایان(۱۹۸۶)، ریاضیات مدرسه در دهه ۱۹۹۰، ترجمه ی ناهید ملکی، تهران: نشر مرکز

هرگنهان، بی.آر، السون، متیو. اچ(۱۳۹۱)، مقدمه ای بر نظریه های یادگیری، ترجمه علی اکبر سیف، تهران: نشر دوران.

ریاضیات چیست؟

انسان از زمانی که با دست های لرزان خود و به یاری انگشتان دست ها و گاه پاها، شمردن را آغاز کرد تا زمانی که توانست بر دنیای عدد مسلط شود راهی دراز و پر مخاطره را پیموده است. ریاضیات دانشی پویاست و این پویایی به خاطر بستگی آن با  عمل و زندگی و دانش های دیگر است.

روزاپتر(۱۹۵۰-۱۹۷۷) ریاضی دان مجارستانی در پیش گفتار کتاب زیبای خود « بازی با بی نهایت» می نویسد:« ریاضیات در عین حال به طور شگفت انگیزی انسانی است … و روژه گورسان، استاد سابق دانشکده علوم پاریس معتقد است:« نخستین وظیفه ریاضیات ساختن و تحویل دادن چیزی به جامعه است که امروز کمتر کسی خواستار آن است، یعنی «انسان» انسانی که بیندیشد، انسانی که درست را از نادرست تشخیص دهد، انسانی که شناخت و انتشار حقیقت را بر بسی چیزها برتری دهد، انسانی آزاد نه ادم واره ای آهنی. گالیله ریاضیات را «زبان طبیعت» و گوa آن را «سلطان دانش ها» می دانست. طبیعت و زندگی سرچشمه های اصلی دانش و از جمله ریاضیات است. ریاضیات در درازای تاریخ، گاه با تجربه و آزمایش، قانون های مقدماتی حاکم بر طبیعت و جامعه را کشف می کند و گاه در درون خود پیش می رود و راه را برای شناخت دقیق تر این قانون ها و تسلط بیشتر بر آنها باز می کند و به جایی می رسد که همه دانش ها را زیر حمایت خود می گیرد و موجبی برای پیشرفت صنعت و زندگی اجتماعی می شود( شهریاری، ۱۳۷۸، ص۹).

مردم غالباً ریاضیات و علم حساب را معادل یکدیگر می دانند.علم حساب با اعداد سروکار دارد. اگر به برنامه تحصیلی ریاضیات توجه کنید، در خواهید یافت که تاکید آن بر کسب مهارت هایی در زمینه محاسباتی(جمع، تقریق، ضرب و تقسیم با اعداد صحیح، کسرها و اعداد اعشاری) است. تصور می کنید که این موضوعات تمام آن چیزهایی است که، کودکان شایستگی یادگیری آنها را دارند؟ ریاضیات چیزی بیش از محاسبات صرف است.چند عبارت زیر گستره وسیع ریاضیات را مشخص می کند:

ریاضیات مطالعه الگوها و ارتباطات است. کودکان باید دریابند که چگونه برخی اندیشه ها تکرار می شوند و از ارتباط میان مفاهیم متفاوت ریاضیات آگاه شوند.

ریاضیات یک شیوه تفکر است. ریاضیات ما را به داشتن راهبردی در سازماندهی و تجزیه و ترکیب داده ها، آن هم نه منحصراً در محاسبات، مجهز می کند.

ریاضیات هنری است که با نظم و سازگاری دورنی توصیف می شوند. ما به دلیل تاکید فراوان بر کسب مهارت های موردنیاز در ریاضی، عموماً فراموش می کنیم که کودکان را به سوی درک و کشف نظم و سازگاری اساسی در ریاضیات هدایت کنیم.

ریاضیات زبانی است که در تعریف دقیق اصطلاحات و نمادها به کار می رود و ما را در برقراری ارتباطاعات علمی و سایر ارتباطاعات در زندگی روزمره، توانا می کند.

ریاضیات یک ابزار است و این همان چیزی است که ریاضی دانان وحتی مردم عادی در زندگی روزمره به کار می برند. ریاضیات در بسیاری از حرفه ها کاربرد دارد و به عنوان وسیله ای « بحران زدا » عمل می کند. ریاضیات از ملزومات بسیاری از اشتغالات انسانی است (ریس و همکاران، ترجمه نوروزیان، ۱۳۹۰، ص۱۰).

اهداف آموزش ریاضیات

از مفهوم آموزش ریاضی نخستین سوالی که به ذهن می رسد این است که، چگونه ریاضی را آموزش دهیم؟ هنگامی که از روش کار صحبت می شود، طبعاً این سوال پیش می آید که، هدف از انجام این کار چیست؟ پس در آموزش ریاضی هم باید هدف ها را مشخص ساخت. هدف های آموزش ریاضیات، برحسب فرهنگ ریاضی یک جامعه و محتوای آموزشی آن، و در مقاطع  تحصیلی مختلف، متفاوت بوده و از جامعه ای به جامعه ای دیگر تغییرپذیر است. ولی منظور اصلی از آموزش ریاضی، عبارت است از توسعه قدرت درک و فهم و استدلال، پرورش تفکر علمی، به وجود آوردن روش استدلال و تفکر منطقی  و ایجاد آفرینش های فکری در متعلم.تدریس ریاضیات در مدارس ابتدایی یک هدف محدود را دنبال می کند که کاملاً واضح و آشکار است.یک فرد بزرگسال کاملاً بی سواد، قابل استخدام شدن در یک جامعه مدرن نیست. هر کسی تا حدودی باید بتواند بنویسد و حساب کند و شاید هم باید اندکی بیشتر از این ها بداند. بنابراین هدف محدود مدارس ابتدایی، تدریس مهارت های حساب، یعنی جمع، تفریق، ضرب، تقسیم و شاید کمی بیشتر از این ها و همچنین تدریس کسرها، درصد، نسبت ها و شاید بیشتر از این هاست (کریمی، ۱۳۹۰، ص۲۱).

در برنامه پیشرفته ریاضیات، هدف ما کمک به شاگردان برای یادگیری خلاقانه و منطقی است، بدین طریق که کمک شوند تا نظام ریاضیاتی را که شامل اعداد، روابط و نمادها است، برای بیان آنچه که در ذهن ایشان می گذرد، دریابند (بلانی، ترجمه کولایی نژاد، ۱۳۸۶، ص ۳).

هدف های آموزش ریاضی به طور کلی در سه مقوله قرار می گیرند:

الف- هدف های شناختی: این هدف ها در حقیقت دانش نظری و شناختی ریاضیات را تشکیل می دهند و قاعدتاً به صورت محتوا و متون درسی ارائه می شوند.

ب- هدف های عاطفی و کلیه رفتارهایی که به علاقه، احساس، نگرش ها،باورها و ارزش ها مربوط می شوند، در این مقوله قرار می گیرند. داشتن اعتماد به نفس، نداشتن اضطراب، قدرت تصمیم گیری به هنگام مسائل ریاضی، نمونه هایی از توانایی عاطفی در ریاضیات است.

ج- هدف های مهارتی:توانایی تبدیل مهارت ذهنی به عمل یا رفتار است (صفوی، ۱۳۷۹، ص۲۱).

اهداف آموزش ریاضی با توجه به دیدگاه های جدید آموزش ریاضی

در آستانه ورود به قرن بیست و یکم هدف اصلی آموزش ریاضی، ایجاد توانایی استدلال، حل مسئله، ارتباطات و همچنین تلفیق مقوله های مختلف ریاضی و ارتباط آنها با سایر مقولات است. شورای ملی معلمان ریاضی آمریکا و کانادا دیدگاه های جدید آموزش ریاضی را این طور مطرح نموده است:

« تمام دانش آموزان یاد بگیردند تا برای ریاضی ارزش قائل شوند، یعنی به کارایی و اهمیت ریاضی در جریان زندگی و در پرورش ذهن و اندیشه واقف گردند. تمام دانش آموزان بتوانند ارتباطات ریاضی وار برقرار کرده و ریاضی وار استدلال کنند و نسبت به ریاضی قدردانی داشته باشند تا دانش آموزانی بشوند که به قابلیت ها و توانایی های خود در انجام ریاضی اعتماد پیدا کرده و در نهایت، توانایی حل مسئله های ریاضی را پیدا کنند.»

با توجه به دیدگاه فوق اهداف را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

الف) دانش آموزان خواندن ریاضیات را یاد بگیرند تا بتوانند بهتر استدلال نمایند. یعنی؛ مفاهیم اساسی را که مبنای فهمیدن ریاضات است درک کنند.یاد بگیرند که این مفاهیم را ابتدا با به کار بردن کلمات و سپس با به کار بردن علائم بیان کنند. قادر شوند که روابط بین این مفاهیم را دریابند.

ب) دانش آموزان به انجام ریاضیات توانا شوند و در به کار بردن علامات ریاضی و مفاهیم و در انجام دادن محاسبات ذهنی و حدس و تخمین زدن کمیت ها در حد زندگی روزمره مهارت پیدا کنند.

ج) این همه ما را به سومین هدف آموزش ریاضیات، راهنمایی می کند که همانا توانایی حل کردن مسئله است. زیرا برای حل کردن مسئله دانش آموز باید:

۱- همه مفاهیم و مهارت ها را که قبلا یاد گرفته است به خاطر اورد.

۲-استعداد تربیت شده ای داشته باشد که بتواند از همه این دانستنی ها برای حل کردن مسئله استفاده کند.

اگر در کلاس، مفاهیم با رفتن از اوضاع محسوس به ایده های ریاضی و سپس بازگشت به اوضاع محسوس تدریس شده باشد، نیل به سومین هدف از آموزش ریاضیات به سهولت امکان پذیر می شود و مطمئن تر از زمانی خواهد بود که دانش آموز ریاضیات را دستوری و طوطی وار یاد بگیرد. شکایت عمده معلمان حساب در گذشته آن بوده است که بچه ها محاسبات را بلدند ولی نمی توانند مسئله حل کنند ( صفوی، ۱۳۷۹، ص۲۱).

چرا باید ریاضیات تدریس شود؟

جایگاه رفیع ریاضیات ایجاب می کند که عملاً در همه کشورها، دست کم تا پایین ترین سن قانونی ترک مدرسه، یک درس اجباری برای دانش آموزان باشد. در شوروی در تمامی دوران مدرسه، یک درس اجباری است. در انگلستان در طول دوره آموزش اجباری، عملاً همه دانش آموزان ریاضیات را انتخاب می کنند، هرچند الزامی به این کار ندارند. در برخی کشورهای دیگر مثل آمریکا، وضع با چنین قطعیتی روشن نیست، هر دانش آموز دست کم بعد از یک سن معین، آزادی بیشتری در انتخاب اینکه تحصیلش را با ریاضیات ادامه دهد یا نه، دارد. البته این فقط به سطح دبیرستانی آموزش مربوط می شود. ریاضیات در طول دوره ابتدایی در همه جای دنیا اجباری است. مبانی استدلالی این نظرها (اجباری بودن ریاضیات) از جمله عبارتند از: سودمندی درس، اهمیت آن به عنوان یک رشته آکادمیک، نقش آن در رشته های دیگر، تجارب خلاقانه، لذت و زیبایی که این درس می تواند ارائه کند، نقش آن در توسعه قدرت استدلال و از این قبل است (هاوسون و جفری، ترجمه ملکی، ۱۳۶۸، ص۴۹).

ریاضیات به عنوان یک تلاش انسان که علاوه بر کاربردهایش، موجب تقویت قوه استدلال، ایجاد و نظم فکری و دمیدن روح زیبایی شناسی در دانش آموزان می شود.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق آموزش عالی کشاورزی و اهمیت دروس عملی در بهبود کارایی علوم کشاورزی و اثربخشی آموزشی و برنامه ریزی و ارزشیابی آموزشی
  • تحقیق نظارت و راهنمایی آموزشی و روش تدریس و اهداف ارزشیابی
  • تحقیق ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و نحوه طراحی و تصحیح امتحانات نهایی و نظریه های آن و مفهوم اعتبار و روایی
  • تحقیق اهداف و ویژگی های ارزشیابی توصیفی و اهمیت آموزش کارکنان و تاریخچه و ضرورت و اهمیت آموزش ضمن خدمت
  • تحقیق فلسفه ی آموزش علوم تجربی و ارزشیابی از دیدگاه برنامه قصد شده و ارزشیابی برنامه درسی اجراشده
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.