935 views
پیشینه تحقیق مفهوم اطلاعات در اقتصاد و حسابداری و تاثیر عدم تقارن اطلاعاتی بر بازارهای مالی دارای ۶۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱ مقدمه ۵
۲-۲ مفهوم اطلاعات در اقتصاد و حسابداری: ۵
۲-۲-۱ اقتصاد اطلاعات: ۵
۲-۲-۲ اطلاعات حسابداری: ۶
۲-۲-۳ خصوصیات کیفی اطلاعات مالی : ۸
۲-۲-۴ نقش اطلاعات در بازارهای سرمایه: ۹
۲-۲-۵ ارزش اطلاعات حسابداری برای سرمایه گذاران: ۱۱
۲-۳ فرضیه بازار کارا: ۱۱
۲-۴ حسابداری تعهدی: ۱۳
۲-۵ عدم تقارن اطلاعاتی: ۱۳
۲-۵-۱ مفهوم عدم تقارن اطلاعاتی: ۱۵
۲-۵-۲ چگونگی شکل گیری نظریه عدم تقارن اطلاعاتی: ۱۵
۲-۶ تاثیر عدم تقارن اطلاعاتی بر بازارهای مالی: ۱۷
۲-۷ عدم تقارن اطلاعاتی و دامنه تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام: ۱۸
۲-۷-۱ مفهوم دامنه تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام: ۱۹
۲-۷-۲ اجزای دامنه تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام: ۲۲
۲-۷-۳ مبانی نظری وتجربی دامنه تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام: ۲۳
۲-۸ بازار کارای اورق بهادار و عدم تقارن اطلاعاتی ۲۵
۲-۹ اقلام تعهدی و عدم تقارن اطلاعاتی : ۲۷
۲-۱۰ مالکیت نهادی و عدم تقارن اطلاعاتی: ۲۹
۲-۱۰-۱ سرمایه گذاران نهادی و عدم تقارن اطلاعات: ۳۱
۲-۱۱ ارزش بازار سرمایه و عدم تقارن اطلاعات : ۳۴
۲-۱۲ مروری بر تحقیقات پیشین ۳۶
۲-۱۲-۱ تحقیقات خارجی ۳۶
۲-۱۲-۲ تحقیقیات داخلی: ۵۰
فهرست منابع و مآخذ ۵۷
منابع و مآخذ فارسی ۵۷
منابع و مآخذ لاتین ۵۹
بلو،قاسم(۱۳۸۴).”شناخت دیدگاه بار اطلاعاتی”،مجله حسابدار،سال نوزدهم،شماره۱۶۴،اردیبهشت۱۳۸۴،صص۸۳-۲۵٫
صمدی،صابر(۱۳۹۰).”عدم تقارن اطلاعاتی و مربوط بودن جریان وجه نقد به سود حسابداری”، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری،دانشگاه تهران،ص
فخاری،حسین؛ تقوی، سید روح الله (۱۳۸۸).”کیفیت اقلام تعهدی و مانده ی وجه نقد”،بررسیهای حسابداری و حسابرسی،شماره۵۷،صص۸۴-۶۹٫
خلیلی،امیر(۱۳۸۷).”بررسی تاثیر مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی اختیاری کوتاه مدت و بلند مدت بر مربوط بودن اطلاعات صورتهای مالی،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه مازندران.
خوش طینت،محسن ؛ یوسفی اصل، فرزانه (۱۳۸۶).”رابطه بین تقارن و عدم تقارن اطلاعاتی با محافظه کاری،فصلنامه مطالعات حسابداری،شماره ۲۰٫
ولک،هری آی (۱۳۸۷).تئوری حسابداری،ترجمه غلامرضا کرمی و کامران تاجیک.تهران ،نشر نگاه دانش،(تاریخ انتشار به زبان اصلی،۲۰۰۱)
قائمی،محمدحسین؛ وطن پرست،محمدرضا (۱۳۸۴).”بررسی نقش اطلاعات حسابداری در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران”،فصلنامه بررسیهای حسابداری و حسابرسی،سال دوازدهم ،شماره ۴۱،صص۱۰۳-۸۵٫
فدایی نژاد،محمد اسماعیل (۱۳۷۸).”شناخت ابعاد نظام مالی در انگلستان”،مجله تحقیقات مالی،دانشکده مدیریت دانشگاه تهران،سال چهارم،شماره ۱۳ و ۱۴،صص۹۶-۷۲٫
رساییان،امیر؛ حسینی،وحید.(۱۳۸۷).”رابطه کیفیت اقلام تعهدی و هزینه سرمایه در ایران،بررسیهای حسابداری و حسابرسی،دوره ۱۵،شماره۵۳،صص ۸۲-۶۷٫
رضازاده،جواد؛ آزاد، عبدالله (۱۳۸۷).”رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و محافظه کاری در گزارشگری مالی”،فصلنامه بررسیهای حسابداری و حسابرسی،دوره پانزدهم،شماره ۵۴،صص ۸۰-۶۳٫
ثقفی،علی ؛هاشمی ، سید عباس (۱۳۸۳).”بررسی تحلیلی رابطه بین جریانهای نقدی عملیاتی و اقلام تعهدی،ارائه مدل برای پیش بینی جریانهای نقدی عملیاتی”،بررسیهای حسابداری و حسابرسی،شماره۳۸،صص۵۲-۲۹٫
سجادی،سید حسین و همکاران(۱۳۸۸).”ویژگیهای غیرمالی موثر بر کیفیت گزارشگری مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران”،بررسیهای حسابداری و حسابرسی،شماره ۵۷،صص۶۸-۵۱٫
سینایی،حسن علی(۱۳۷۳).”سنجش کارایی در بورس تهران”،فصلنامه تحقیقات مالی شماره۲٫
خاکپور،حسین(۱۳۸۴).”مطالعه تاثیر میزان سهام شناور آزاد بر قیمت سهام”،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه مازندران.
خواجوی شکرالله؛ قاسمی، میثم (۱۳۸۴).”فرضیه بازار کارا مالی رفتاری”،فصلنامه تحقیقات مالی،سال هفتم،شماره۲۰،پاییز و زمستان ۱۳۸۴،صص۶۹-۴۹٫
خواجوی ،شکرالله؛ ناظمی، امین (۱۳۸۴)”بررسی ارتباط بین کیفیت سود و بازده سهام با تاکید بر نقش ارقام تعهدی در بورس اوراق بهادار تهران”،بررسیهای حسابداری حسابرسی،سال دوازدهم،شماره ۴۰،صص۶۰-۳۷٫
در این مقاله به بررسی مفهوم اطلاعات در اقتصاد و حسابداری و عدم تقارن اطلاعاتی و بازارها مالی میپردازیم. در پایان نیز سعی شده است چکیده ای از تحقیقات صورت گرفته مرتبط با تحقیق حاضر ارائه گردد.
از لحاظ نظری، اطلاعات[۱] به هر نوع داده جمع آوری شده با استفاده از روشهای مختلفی نظیر مطالعه، مشاهده، شایعه و سایر موارد اطلاق میگردد. در واژه« اطلاعات» بار معنایی از قبل تعریف شده ای در رابطه با کیفیت، معتبر بودن ویا صحت داده وجود نداشته و امکان بر خورد با اطلاعات معتبر، غیر معتبر، واقعی، نادرست، غیر صحیح و گمراه کننده، وجود خواهد داشت. از منظر تئوری اطلاعات در بردارنده یک معنی خاص خصوصا در ارتباط با پیشگویی احتمالی از دادههاست. در تعریف فوق، میزان معنی و محتوای ارائه شده توسط اطلاعات مورد توجه قرار میگیرد. با این حال توجه خاصی به کیفیت یا ارزش اطلاعات نمیگردد. اطلاعات معتبر، به خودی خود مفید و قابل استفاده میباشند ولی قادر به پیشگویی نتایج نیستند. با توجه به اهداف پژوهش و آگاهی دهندگی اطلاعات، ما در این تحقیق اطلاعات را مدارک یا شواهدی معرفی میکنیم که به طور بالقوه بر تصمیم افراد تاثیر میگذارد.
دایره المعارف، اقتصاد اطلاعات را رشته ای از علم اقتصاد میداند که به مطالعهی چگونگی تاثیرات اطلاعات بر تصمیمات اقتصادی میپردازد. اطلاعات ویژگی است به خاطر اینکه گسترش و نشر آن خیلی آسان است، اما کنترل و نظارت بر آن خیلی سخت است. خلق آن آسان ولی اعتماد به آن سخت است و بر بسیاری از تصمیمات ما تاثیر میگذارد. به هر حال این از طبیعت خاص اطلاعات است که بسیاری از استانداردهای تئوریهای اقتصادی را پیچیده میکند.
اقتصاد اطلاعات مطالعه و بررسی تولید، توزیع، بازاریابی، قیمت گذاری، فروش، مصرف و کلیه درآمدهایی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از طریق تولید، انتشار، فروش، ذخیره، پردازش و دسترسی به اطلاعات حاصل میشود. خرید و فروش اطلاعات همانند خرید و فروش کالای معمولی نیست. اطلاعات کالای غیر رقابتی است. به این معنی که خرید اطلاعات به معنای این که شخص دیگری هم بتواند آن را بخرد، نیست. اطلاعات تقریبا ارزش حاشیه ای صفر دارد که معنی آن، فقط یکبار مالکِ نخستین نسخه بودن است و هیچ ارزشی برای ایجاد نسخه دوم ندارد.
حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است که هدف آن تامین نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان در راستای تصمیم گیریهای اقتصادی است. سیستم حسابداری از طریق گزارش فعالیتهای مالی واحد انتفاعی از این قابلیت برخوردار است تا اطلاعاتی را در مورد آنچه دیگران از آن آگاه نیستند، منتقل نماید. به بیان دیگر، حسابداری یک سیستم اندازه گیری مالی رسمی است که از واحد اندازه گیری (مانند ریال) استفاده میکند و میزان منابع را در ترازنامه و میزان جریانها را در صورت سود و زیان گزارش میکند. بنابراین ، میتوان دو دیدگاه را در مورد حسابداری مطرح کرد که عبارتند از :۱) دیدگاه اطلاعاتی ۲) دیدگاه اندازه گیری ارزش. دیدگاه اطلاعاتی بر اهمیت سیستم اندازه گیری رسمی از لحاظ انتقال مناسب اطلاعات تاکید دارد. اما رویکرد اندازه گیری ارزش بر اهمیت سیستم اندازه گیری رسمی به لحاظ اندازه گیری مناسب ارزش تاکید میکند . دیدگاه اطلاعاتی با ظهور تئوری اقتصادی اطلاعات در افکار حسابداری پدیدارشد. این دیدگاه در پژوهشهای تجربی از قبیل تحقیقات بال و براون [۲](۱۹۸۶) و پژوهشهای تحلیلی دمسکی[۳] (۱۹۷۲) و فلتام [۴](۱۹۷۲) به کار گرفته شده است. این پارادایم اطلاعاتی، اطلاعات را به عنوان منبع کمیاب، درست مانند سایر منابع در نظر میگیرد که برای تولید یا مبادله در اقتصاد مورد استفاده قرار میگیرد. بر اساس دیدگاه اطلاعاتی وظیفه منطقی حسابداری در بازارهای ناقص و غیرکارا انتقال اطلاعات میباشد. مفاهیم حسابداری از قبیل دارایی، بدهی و سود به عنوان علائم آگاهی بخش در نظر گرفته میشوند که به استفاده کنندگان اخباری را در مورد شرکت بیان میکنند(بلو،۱۳۸۴).
مطابق با بیانیه مفاهیم شماره یک FABS (هدفهای گزارشگری مالی توسط واحدهای انتفاعی ) و گزارش کمیته تروبلاد [۵] اساسی ترین هدف صورتهای مالی عبارت است از فراهم آوردن اطلاعاتی که مبنای تصمیمات اقتصادی هستند. بر اساس مفاهیم نظری گزارشگری مالی ایران نیز هدف صورتهای مالی عبارت است از ارائه اطلاعاتی تلخیص و طبقه بندی شده درباره وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف پذیری مالی واحد تجاری که برای طیفی گسترده از استفاده کنندگان صورتهای مالی در اتخاذ تصمیمات اقتصادی مفید واقع گردد. صورتهای مالی همچنین نتایج وظیفه مباشرت مدیریت یا حسابدهی آنها را در قبال منابعی که در اختیارشان قرار گرفته منعکس میکند. لذا انتظار میرود همواره میان گزارش حسابداری (و به عبارتی هر نوع اطلاعات مالی) و تصمیم گیری اقتصادی رابطه مستقیمی برقرار باشد.
استفاده کنندگان از این اطلاعات حسابداری طیف وسیعی از جامعه را تشکیل میدهند. ویلیام بیور در سال ۱۹۸۹ در کتاب گزارشگری مالی خود استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری را به پنج گروه عمده شامل سرمایه گذاران، واسطههای مالی، قانون گذاران، مدیران و حسابرسان تقسیم بندی میکند(بیور،۱۹۸۹). بر اساس مفاهیم نظری گزارشگری مالی ایران استفاده کنندگان صورتهای مالی و نیازهای اطلاعاتی آنها به شرح زیر میباشند:
سرمایه گذاران: سرمایه گذاران به عنوان تامین کنندگان سرمایه متضمن ریسک واحد تجاری و مشاورین آنان علاقه مند به اطلاعاتی در مورد ریسک ذاتی و بازده سرمایه گذاریهای خود میباشند. اینان به اطلاعاتی نیاز دارند که براساس آن بتوانند در مورد خرید، نگهداری یا فروش سهام تصمیم گیری کنند و عملکرد مدیریت واحد تجاری و توان واحد تجاری را جهت پرداخت سود سهام مورد ارزیابی قرار دهند.
اعطا کنندگان تسهیلات مالی: اعطا کنندگان تسهیلات مالی علاقه مند به اطلاعاتی هستند که براساس آن بتوانند توان واحد تجاری را در بازپرداخت به موقع اصل و متفرعات تسهیلات دریافتی ارزیابی کنند.
تامین کنندگان کالا و خدمات و سایر بستانکاران: تامین کنندگان کالا و خدمات و سایر بستانکاران به اطلاعاتی علاقه مند هستند که آنها را در اتخاذ تصمیم در زمینه فروش کالا و خدمات به واحد تجاری و ارزیابی توان واحد تجاری جهت بازپرداخت بدهیهای خود در سررسید، یاری رساند. بستانکاران تجاری بر عکس اعطا کنندگان تسهیلات مالی به وضعیت واحد تجاری در کوتاه مدت علاقه مند هستند مگر آن که واحد تجاری از مشتریان عمده آنان بوده و ادامه فعالیت آنان به تداوم معاملات با واحد تجاری متکی باشد.
مشتریان: علاقه مشتریان به کسب اطلاعات در مورد تداوم فعالیت واحد تجاری است، بالاخص زمانی که رابطه آنان با واحد تجاری بلند مدت بوده یا اینکه در حد قابل ملاحظه ای به محصولات و خدمات واحد تجاری وابسته باشند.
کارکنان واحد تجاری: کارکنان و نمایندگان آنها به اطلاعاتی در مورد ثبات و سودآوری کارفرمایان خود علاقه مندند. اینان همچنین علاقه مند به اطلاعاتی هستند که آنها را در ارزیابی توان واحد تجاری مبنی بر تامین حقوق و مزایا، ایجاد فرصتهای شغلی و پرداخت مزایای پایان خدمت یاری دهد.
دولت و موسسات دولتی: دولت و موسسات تابع آن در رابطه با تخصیص منابع علاقه مند به فعالیتهای واحدهای تجاری هستند. اینان همچنین برای تنظیم فعالیتهای واحدهای تجاری، تعیین سیاستهای مالیاتی و تشخیص مالیات و نیز تهیه آمارملی به اطلاعات نیاز دارند.
جامعه به طور اعم: آحاد جامعه به طرق مختلف تحت تاثیر واحدهای تجاری قرار میگیرند. به طور مثال، واحدهای تجاری ممکن است در اقتصاد محلی از طریق ایجاد اشتغال و استفاده از محصولات فروشندگان محلی نقش قابل ملاحظه ای ایفا کنند. از طریق ارائه اطلاعات در مورد روندها و تحولات اخیر در رشد واحد تجاری و طیف فعالیتهای آن، صورتهای مالی میتواند برای آحاد جامعه مفید باشد.
سایر استفاده کنندگان: اشخاص دیگری که عمدتا به ارائه انواع خدمات به استفاده کنندگان فوق الذکر بالاخص سرمایه گذاران اشتغال دارند، جهت رفع برخی نیازهای اطلاعاتی خود به صورتهای مالی تکیه میکنند. اشخاص مزبور شامل بورس اوراق بهادار، کارگزاران بورس، تحلیل گران مالی و پژوهشگران میباشند.
برای اینکه اطلاعات حسابداری بتواند برای استفاده کنندگان فوق مفید واقع شود لازم است تا از یک سری ویژگیهای کیفی برخوردار باشد. خصوصیات کیفی به خصوصیاتی اطلاق میشود که موجب میگردد اطلاعات ارائه شده در صورتهای مالی برای استفاده کنندگان در راستای ارزیابی وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف پذیری مالی واحد تجاری مفید واقع شود. برخی خصوصیات کیفی به محتوای اطلاعات مندرج در صورتهای مالی و برخی دیگر به چگونگی ارائه این اطلاعات مربوط میشود.
طبق چارچوب نظری گزارشگری مالی ایران، خصوصیات کیفی اطلاعات مالی به خصوصیاتی اطلاق میشود که موجب میشود اطلاعات ارائه شده در صورتهای مالی برای استفاده کنندگان در راستای ارزیابی وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف پذیری مالی واحد تجاری مفید واقع شود. مربوط بودن و قابل اتکا بودن به عنوان دو ویژگی اصلی مرتبط با محتوای اطلاعاتی تعیین شده است.
مربوط بودن: اطلاعاتی مربوط تلقی میشود که به تصمیمات اقتصادی استفاده کنندگان در ارزیابی رویدادهای گذشته، حال یا آینده، تایید یا تصحیح ارزیابیهای گذشته آنها موثر واقع شود. این ویژگی با سه ضابطه کیفی به موقع بودن، داشتن ارزش پیش بینی و داشتن ارزش بازخورد ارزیابی میشود.
اطلاعات مربوط دارای ارزش پیش بینی کنندگی و یا حائز ارزش تایید کنندگی است. نقشهای پیش بینی کنندگی و تایید کنندگی اطلاعات به هم مربوط هستند. به طورمثال، اطلاعات در مورد سطح و ساختار فعلی داراییهای واحد تجاری، برای استفاده کنندگانی که سعی دارند توان واحد تجاری در استفاده از فرصتها و واکنش به شرایط نامطلوب پیش بینی کنند، دارای ارزش است. همین اطلاعات دارای نقش تایید کنندگی در مورد پیش بینیهای گذشته، مثلا درباره ساختار واحد تجاری و ماحصل عملیات میباشد.
قابل اتکا بودن: برای اینکه اطلاعات مفید باشد، باید همچنین قابل اتکا باشد. اطلاعاتی قابل اتکاست که عاری از اشتباه و تمایلات جانبدارانه با اهمیت باشد و به طور صادقانه معرف آن چیزی باشد که مدعی آن است یا به گونه ای معقول انتظار میرود بیان کند. قابل اتکا بودن نیز از طریق چهار ضابطه کیفی بیان صادقانه، کامل بودن، احتیاط و بی طرفی ارزیابی میشود (خلیلی،۱۳۸۷).
خصوصیات کیفی اصلی مرتبط با ارائه اطلاعات، «قابل مقایسه بودن» و «قابل فهم بودن» است. حتی اگر اطلاعات مربوط و قابل اتکا باشد، مفید بودن آن در صورت قابل مقایسه نبودن و قابل فهم نبودن دچار محدودیت خواهد بود. استفاده کنندگان صورتهای مالی باید بتوانند صورتهای مالی واحد تجاری را طی زمان جهت تشخیص روند تغییرات در وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف پذیری مالی واحد تجاری مقایسه نمایند. استفاده کنندگان همچنین باید بتوانند صورتهای مالی واحدهای تجاری مختلف را مقایسه کنند تا وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف پذیری مالی آنها را نسبت به یکدیگر بسنجند. یک خصوصیت کیفی مهم اطلاعات مندرج در صورتهای مالی این است که به آسانی برای استفاده کنندگان قابل درک باشد.
[۱]Information
[۲]Ball&Brown
[۳]Demski
[۴]Feltham
[۵]Trueblood Committee
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر