تحقیق مفهوم اکراه و شرایط عمومی تحقق اکراه در حقوق ایران و نقش و تأثیر اکراه در جرائم مستلزم حد

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم اکراه و شرایط عمومی تحقق اکراه در حقوق ایران و نقش و تأثیر اکراه در جرائم مستلزم حد دارای ۶۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
فصل اول:مفهوم اکراه و شرایط عمومی تحقق اکراه در حقوق ایران    ۴
مبحث اول :واژه شناسی    ۴
گفتار اول : اکراه در لغت و اصطلاح    ۵
الف- اکراه در لغت    ۵
ب- اکراه در اصطلاح    ۶
گفتار دوم: جایگاه اکراه در متون فقهی و حقوق ایران    ۸
الف- اکراه در فقه اسلامی    ۸
ب- اکراه در قانون جزا    ۱۱
ج- اکراه در قانون مدنی    ۱۵
مبحث دوم:شرایط عمومی تحقق اکراه در حقوق ایران    ۱۹
گفتار اول: تهدید توسط اکراه کننده    ۲۱
الف- غیرقانونی بودن تهدید    ۲۲
ب- فعلیت داشتن یا قریب الوقوع بودن تهدید    ۲۳
ج- ایجاد خوف عقلانی در اکراه شونده    ۲۴
د- قدرت و توانایی مکره بر عملی ساختن تهدیدات خود    ۲۴
گفتار دوم: غیرقابل تحمل بودن اکراه    ۲۵
الف- ضابطه (معیار) شخصی    ۲۶
ب- ضابطه و معیار نوعی    ۲۷
فصل دوم:نقش و تأثیر اکراه در جرائم مستلزم حد    ۲۹
مبحث اول: اکراه به عنوان عامل مشدده مجازات در حدود    ۲۹
گفتار اول: تأثیر اکراه در تشدید حد زنا    ۲۹
گفتار دوم: لزوم یا عدم لزوم وحدت مکره و زانی    ۳۸
گفتار سوم: تأثیر اکراه در تشدید سایر مجازات های حدی    ۴۱
مبحث دوم :اکراه به عنوان عامل رافع مسئولیت کیفری در مجازات های حدی    ۴۲
گفتار اول: قابلیت اکراه در زنا بر مرد    ۴۲
گفتار دوم: نقش اکراه در رفع مسئولیت کیفری در مجازات های حدی    ۵۰
منابع    ۶۱

منابع

قانون آیین دادرسی کیفری.

قانون جدید مجازات اسلامی.

کاتوزیان، ناصر، قواعد عمومی قراردادها، تهران، شرکت سهامی انتشار، چاپ هشتم، ۱۳۸۸٫

عوده، عبدالقادر، التشریع جنایی، ترجمه‌ی ناصر قربان نیا و دیگران، دو جلد، تهران، انتشارات میزان، ۱۳۷۳٫

فیض، دکتر علیرضا، مقارنه و تطبیق در حقوق جزای عمومی اسلامی، دو جلد، بی جا، انتشارات و تبلیغات فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول، ۱۳۶۸٫

امامی، دکتر سیدحسن، حقوق مدنی، بی جا، انتشارات الاسلامیه، چاپ چهارم، ۱۳۵۲٫

جعفری لنگرودی، محمدجعفر، ترمینولوژی حقوق، تهران، کتابخانه ی گنج دانش، ۱۳۷۴٫

حبیب زاده، محمدجعفر، حقوق جزای اختصاصی، انتشارات سمت، چاپ اول، ۱۳۷۳٫

زراعت، عباس، شرح قانون مجازات اسلامی، بخش حدود، تهران، انتشارات ققنوس، بی تا.

شامبیاتی، دکتر هوشنگ، حقوق جزای عمومی، دو جلد، تهران، ژوبین، چاپ دهم، ۱۳۸۰٫

محقق داماد، مصطفی، قواعد فقه (بخش جزایی)، تهران، مرکز نشر علوم اسلامی، چاپ نوزدهم، ۱۳۸۳٫

مرعشی، سیدمحمدحسن، دیدگاه های نو در حقوق کیفری اسلام، تهران، انتشارات میزان، چاپ اول، ۱۳۷۳٫

مقدمه

این مقاله در دو فصل تشکیل شده است. فصل اول آن به کلیات اکراه در دو مبحث و فصل دوم آن نیز هم در دو مبحث با عنوان تأثیر اکراه در جرائم مستلزم حد تشکیل شده است.

 فصل اول:مفهوم اکراه و شرایط عمومی تحقق اکراه در حقوق ایران

مبحث اول :واژه شناسی

هر واژه‌ای دارای معنایست، و با به هم پیوستن واژگان است که در یک متن، ما انسانها می توانیم مفاهیم ذهنی خود را به یکدیگر انتقال دهیم و بیان نمائیم که مقصودمان از این نظم و ترتیب و آراستن واژه ها به دنبال هم چه است. از این رو هر نویسنده ای می بایست برای هر چه بیشتر شناساندن معنایی که در عمق یک متن نهفته است، تا آنجایی که می تواند از کلمات واضح و ساده برای رساندن مقصود خود به مخاطب استفاده نماید و حتی الامکان از به کارگیری واژگان ثقیل خودداری نماید. اما گاهی اوقات نویسنده نیازمند است که برای تشریح یک موضوع از واژه ای خاص و مختصّ به یک شاخه یا رشته علمی، که معمولاً در اجتماع کمتر رواج دارد استفاده نماید. لذا در این مورد لازم می آید که برای هر چه بیشتر به ذهن آشنا کردن آن واژه قبل از پرداختن به اصل موضوع، توضیحاتی در مورد آن واژه داده شود. حال، هدف این است که در گفتار اول این فصل به توضیح مختصری از واژه اکراه از ابعاد مختلف شاخه های علم حقوق، عرف و اصطلاح بپردازیم.

گفتار اول : اکراه در لغت و اصطلاح

الف- اکراه در لغت

اکراه از ماده‌ی کره (به فتح و ضم اول و سکون ثانی) است[۱]؛ هر چند اهل لغت نظر دارند که کَره (به فتح) مفهومی غیر از کُره (به ضم) دارد. (الکُره بالضم ما اکرهت نفسک علیه و بالفتح ما اکرهک غیرک علیه تقول: جئتک کُرهاً وادخلتنی کرهاً[۲])؛ کره (باضمه)؛ آنچه نفس تو از آن کراهت دارد کره (با فتحه)؛ آنچه که دیگری تو را بر آن کار وادار می کند.

در تاج العروس از راغب اصفهانی نقل شده: (الکَره بالفتح المشقه التی تناول الانسان من خارج ممّا یحمل علیه بالاکراه و بالضمّ مایناله الانسان من ذاته[۳])؛ کره (با فتحه) مشتقی است که از خارج به انسان می رسد و بر او با اکراه تحمیل می شود و کره (باضمه) کراهتی است که از درون انسان را آزار می دهد. اما علاوه بر تعاریفی که اهل لغت در زبان عرب از اکراه ارائه نموده اند در دایره المعارف فرهنگ فارسی معین نیز در معنای این کلمه بیان گردیده که:

«اکراه: ekrah ]ع.[ (مص م.) در معنای ناخوش داشتن، ناپسند داشتن کسی را به زور به کاری واداشتن، به ستم بر کاری داشتن. (اِ.) ناخواست، فشار و زور آمده است[۴]

ب- اکراه در اصطلاح

اکراه از جمله کلماتی است که معنای اصطلاحی آن با معنای لغوی آن چندان تفاوتی ندارد.

معنای این کلمه در نزد توده‌ی مردم و آنچه که در کتابهای واژه شناسی به آن پرداخته شده است بسیار نزدیک به هم است. استاد شادروان مرحوم دکتر سیدحسن امامی اکراه را چنین تعریف می نمایند: «اکراه عبارتست از فشار مادی یا معنوی بر شخص تا او را وادار به انجام عملی نماید. اعمال اکراه نسبت به اراده کننده، آزادی او را در سنجش نفع و ضرر موضوع اراده سلب می نماید. شخص مزبور در آن حال برای اینکه از نتایج وخیم اکراه خود را برهاند، تسلیم می گردد و اراده می نماید. ایجاد اراده بدین نحو مؤثر نبوده و مولد حق یا مسقط آن نمی باشد.»[۵]

اجبار نیز تأثیر نیروی خارج از سنجش مجرم است به طوری که با جمع سایر شرایط آتیه مقاومت مجرم در مقابل آن عادتاً مقدور نمی باشد.[۶] علاوه بر آن آقای عبدالقادر عوده نیز در بیان عقیده ی گروهی از فقها می‌گوید: «اکراه فعلی است که انسان به سبب دیگری انجام می دهد ولی رضایت او زایل و اختیارش معیوب می گردد یعنی به عملی که از او خواسته شده وادار می گردد، یا تحمیل امری ناپسند است تا عملی را بدون رضایت خویش انجام دهد و یا اینکه اکراه این است که شخص توانا، مکَره را به مجازات های فوری که انسان عاقل تحت تأثیر آن، فعل، مکره به را انجام می دهد تهدید می نماید به گونه ای که مکره گمان قوی بر وقوع تهدید در صورت سرپیچی از فرمان مکره داشته باشد.[۷]

یکی از محققین نیز در تعریف اجبار، اجبار را نوعی شدید اکراه یا اکراه در حدالجا تعریف می نماید و بیان می دارد: «اجبار در کاری داشتن به معنی مجبور بودن در انجام دادن آن کار است بی آنکه شخص مجبور از خود کوچکترین قصد و اختیاری داشته باشد. در این نوع اجبار، فعلی که شخص به انجام آن وادار و مجبور شده، به حرکات عضو مرتعش تشبیه می شود. مثلاً کسی دارای دست رعشه داری است هرگز نمی تواند به اختیار خود آن را از جنبش باز دارد و با اختیار آن را بجنباند همواره، دست، اتوماتیک وار و به طور خودکار و بی اختیار به حرکت ادامه می دهد.

در حقوق اسلامی هر گاه درباره ی اجبار سخن می رود نوع دیگری از اجبار اراده می شود که اغلب آن را اکراه یا اکراه کامل یا اکراه شدید هم می گویند[۱]

[۱] . دکتر فیض، علیرضا، مقارنه و تطبیق در حقوق جزای عمومی اسلامی، جلد اول، بی جا، انتشارات و تبلیغات فرهنگ و ارشاد اسلامی، چ اول، ۱۳۶۸، ص۲۸۶٫

[۱] . ابن منظور، محمدبن مکرم، لسان العرب، جلد ۱۲، بیروت، دارالتراث العربی، ۱۴۰۸ هـ.ق، ص ۸۰٫

[۲] . ابن منظور، لسان العرب، جلد ۱۲، ص ۸۰، ذیل ماده کره.

[۳] . زبیدی، محمد مرتضی، تاج العروس، بیروت، دارمکتبه الحیات، بی تا، ذیل ماده‌ی کره.

[۴] . معین، محمد، فرهنگ فارسی، دوره ی شش جلدی، جلد اول، تهران، امیرکبیر، چ ۱۳، ۱۳۷۸ هـ.ش، ص ۳۳۰٫

[۵] . دکتر امامی. سیدحسن. حقوق مدنی. جلد چهارم. بی جا، انتشارات اسلامیه، چ چهارم، ۱۳۵۲، ص ۲۲٫

[۶] . جعفری لنگرودی، محمدجعفر، ترمینولوژی حقوق، تهران، کتاب خانه گنچ دانش، ۱۳۷۴، ص ۷۴٫

[۷] . عوده، عبدالقادر، التشریع جنایی، ترجمه ی ناصر قربان نیا و دیگران، جلد ۲، تهران، انتشارات میزان، ۱۳۷۳، ص ۲۷۲٫

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم دین، اختیار و اکراه وکاربرد قرآنی آن و پیامدهای آیه ی «لااکراه فی الدین»
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.