تحقیق مفهوم توسعه محصول جدید، منطق فازی، آزمون شخصیتی MBTI و مبانی رفتار گروه وتیم و بهینه سازی چندهدفه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم توسعه محصول جدید، منطق فازی، آزمون شخصیتی MBTI  و مبانی رفتار گروه وتیم و بهینه سازی چندهدفه دارای ۴۳  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۵
۲-۲- پیشینه تحقیق    ۵
۲-۳- توسعه محصول جدید ( NPD )    ۸
۲-۳-۱- اهداف فرایند توسعه محصول جدید    ۹
۲-۳-۲- مراحل اصلی فرآیند توسعه محصول جدید    ۱۰
۲-۳-۲-۱- اید‌ه‌یابی و ایدهزایی    ۱۰
۲-۳-۲-۲- پالایش ایده‌ها و انتخاب یک ایده    ۱۱
۲-۳-۲-۳- توسعه مفهوم    ۱۱
۲-۳-۲-۴- توسعه استراتژی بازاریابی    ۱۱
۲-۳-۲-۵- بررسی تجاری    ۱۲
۲-۳-۲-۶- توسعه محصول    ۱۳
۲-۳-۲-۷- آزمایش بازار    ۱۴
۲-۳-۲-۸- تجاری کردن    ۱۴
۲-۴- منطق فازی    ۱۴
۲-۵- آزمون شخصیتی MBTI    ۱۶
۲-۶- مبانی رفتار گروه و شناخت تیم    ۲۳
۲-۶-۱- تفاوت گروه با تیم ( گروه کاری)    ۲۴
۲-۶-۲- انواع تیم    ۲۵
۲-۶-۳- خلق تیمهایی با عملکرد عالی    ۲۶
۲-۷- بهینه سازی چندهدفه    ۲۷
۲-۷-۱- تعریف مسائل بهینه سازی چندهدفه    ۲۸
۲-۷-۲- مفهوم بهینگی پارتو و مجموعه غیرمغلوب    ۳۰
۲-۷-۳- روشهای حل مسائل بهینه سازی چندهدفه    ۳۱
۲-۷-۳-۱- روش مجموع وزنی    ۳۱
۲-۷-۳-۲- روش برنامه ریزی آرمانی    ۳۲
۲-۷-۳-۳- روش برنامه ریزی آرمانی فازی    ۳۲
۲-۷-۳-۴- روش اپسیلون- محدودیت    ۳۴
۲-۸- الگوریتم ژنتیک GA    ۳۴
۲-۸-۱- اجزای الگوریتم ژنتیک    ۳۵
۲-۸-۲- عملگرهای الگوریتم  ژنتیک    ۳۶
۲-۸-۲-۱- عملگر انتخاب    ۳۶
۲-۸-۲-۲- عملگر تقاطع    ۳۸
۲-۸-۲-۳- عملگر جهش    ۴۰
منابع و مآخذ    ۴۱

منابع

]۱[ محقر، علی و مصطفوی، امیر. ” ارائه مدلی برای انتخاب گروه پروژه با استفاده از رویکرد فازی.” فصل­نامه مدرس علوم انسانی(۲۰۰۷): ۲۰۷-۲۳۳٫

]۲[ مدرس، عبدالحمید؛ آرزومند، مجید و بهشتی سرشت، مصطفی. ” عوامل اثرگذار بر سازماندهی تیم توسعه محصول.” چهارمین کنفرانس بین­المللی مدیریت(۲۰۰۸).

]۳[ آرمان، محمدحسین؛ صالحی صادقیانی، جمشید؛ مژدهی، سارا و نظرلی، علی. ” محاسبه میزان ناسازگاری ساختار سلسله مراتبی و ماتریس های مقایسات زوجی در فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی فصلنامه علمی  پژوهشی مطالعات مدیریت صنعتی، سال دهم، شماره ۲۷: ۸۹-۱۱۲٫

]۴[ اسماعیل­پور، رضا و جباری، مریم. ” بررسی فرآیند توسعه محصول جدید از ایده یابی تا عرضه به بازار ” چهارمین کنفرانس ملی مدیریت تکنولوژی ایران.

]۵[ پی رابینز، استیفن. پارساییان، علی؛ اعرابی، سید محمد. ” رفتار سازمانی پیشرفته ” . جلد دوم، گروه.

[۶] Zhang, Lianying, and Xiang Zhang. “Multi-objective team formation optimization for new product development.” Computers & Industrial Engineering ۶۴٫۳ (۲۰۱۳): ۸۰۴-۸۱۱٫

[۷] Mahdavi, Iraj, et al. “A genetic algorithm for a creativity matrix cubic space clustering: A case study in Mazandaran Gas Company.” Applied Soft Computing (۲۰۱۳).

[۸] Abdelsalam, Hisham ME. “Multi-objective team forming optimization for integrated product development projects.” Foundations of Computational Intelligence Volume 3. Springer Berlin Heidelberg, 2009. 461-478.

[۹] Myers, I. B. (2003). MBTI manual: a guide to the development and use of the myersbriggs type indicator instrument: CPP.

[۱۰] Chen, S. J., & Lin, L. (2004). Modeling team member characteristics for the formation of a multifunctional team in concurrent engineering. IEEE Transactions on Engineering Management, 51(2), 111–۱۲۴٫

[۱۱] Wi, Hyeongon, et al. “A team formation model based on knowledge and collaboration.” Expert Systems with Applications 36.5 (2009): 9121-9134.

[۱۲] Güngör, Zülal, Gürkan Serhadlıoğlu, and Saadettin Erhan Kesen. “A fuzzy AHP approach to personnel selection problem.” Applied Soft Computing ۹٫۲ (۲۰۰۹): ۶۴۱-۶۴۶٫

[۱۳] Feng, Bo, et al. “A method for member selection of cross-functional teams using the individual and collaborative performances.” European Journal of Operational Research 203.3 (2010): 652-661.

[۱۴] Tavana, Madjid, et al. “A fuzzy inference system with application to player selection and team formation in multi-player sports.” Sport Management Review (2012).

[۱۵] Neshati, Mahmood, Hamid Beigy, and Djoerd Hiemstra. “Expert group formation using facility location analysis.” Information Processing & Management (2013).

[۱۶] Keirsey, David. “Please Understand Me II: Temperament, Character, Intelligence Author: David Keirsey, Publisher: Prometheus Nemesis Book C.” (1998): 350.

[۱۹] Fitzpatrick, Erin L., and Ronald G. Askin. “Forming effective worker teams with multi-functional skill requirements.” Computers & Industrial Engineering 48.3 (2005): 593-608.

 ۲-۱- مقدمه

در دنیای رقابتی کسب و کار امروز، فرایندهای توسعه محصول سرعت یافته‌ و ارائه سریع‌تر محصولات به بازار یکی از معیارهای‌های موفقیت در کسب­وکار است. توسعه محصول جدید، اجرای یکی از استراتژی‌هایی است که از طریق آن یک شرکت تلاش می‌کند میزان فروش و سهم بازار خود را افزایش دهد. این کار از طریق بهبودبخشیدن یا اصلاح محصولات و خدمات کنونی یا ارائه محصولات جدید انجام می‌شود.

اولین گام در نوآوری محصول، تشکیل تیمی برای نوآوری محصول می باشد. تیم مذکور وظیفه توسعه و نوآوری محصول جدید را برعهده خواهد داشت. تیم تشکیل شده، باید متشکل از افرادی با وظایف، دانش­ها و توانایی­های متنوع باشد. به­کارگیری تیم­های چندوظیفه­ای مستقیماً به اثربخشی کلی نوآوری محصول کمک می­کند. هم­چنین تیم­های منعطف با وظایف متقاطع، در توسعه فعالیت­های جدید موفق­تر هستند چون دارای ترکیب دانشی جدید بوده و به سازمان­ها قابلیت­های جدیدی عرضه می­کنند. این تیم­ها توانایی حل مسأله را در هنگام بروز مشکل و موانع سر راه اجرا، افزایش می­دهند.

با توجه به آن­چه گفته شد، افراد زیادی در سالیان مختلف به مدلسازی مسأله شکل­ گیری تیم پرداخته­اند. در این مقاله ابتدا مروری بر مطالعات انجام­شده در زمینه تیم­های کاری و چگونگی تخصیص بهینه نیروی انسانی خواهیم داشت. سپس به شرح مفاهیمی از جمله توسعه محصول جدید، منطق فازی، آزمون شخصیتی MBTI  و مبانی رفتار گروه وتیم می­چردازیم. پس از آن با توجه به مدل ریاضی مسأله، مطالبی پیرامون بهینه­سازی چندهدفه ارائه خواهد شد.

۲-۲- پیشینه تحقیق

اَسکین و فیتزپاتریک در سال ۲۰۰۵، یک مدل ریاضی برای شکل ­گیری تیم­های انسانی اثربخش ارائه دادند. در این مدل اعضای تیم به نحوی انتخاب می­شوند که مهارت­های فنی موردنیاز را پوشش دهند. علاوه بر آن برای تشکیل تیم­هایی با کارایی بیشینه، از شاخص کنش( یا تمایلات طبیعی )[۱] کالب ( KCI )[2] استفاده می­کند ( شاخص کالب روش­های عملکرد غریزی انسان را اندازه­گیری می­کند. به گفته کالب، کنش­ها در فرایند یادگیری فرد نقشی اساسی دارند. ). در نهایت مدل را با روشی ابتکاری حل کردند. ]۱۹[

محقر و مصطفوی در سال ۲۰۰۷، الگو و مدلی برای انتخاب نظام­مند گروه ( تیم ) یک پروژه و یا مراحلی از آن ارائه کردند. این مدل براساس الگوی سازگاری فازی پایه­گذاری شده است. مفهوم سازگاری فازی برای سنجش میزان تناسب بین دو مجموعه فازی استفاده می­شود که در این تحقیق، تناسب بین دو مجموعه فازی مهارت­های هدف پروژه و مهارت­های گروه­های بالقوه مورد نظر است. درپایان، با استفاده از روش مجموع ساده وزین (SAW )[3] ، گروه­ها رتبه­ بندی شده، گروه بهینه انتخاب و به پروژه تخصیص داده می­شود.] ۱[

در سال ۲۰۰۸، مدرس و همکاران ضمن بررسی عواملی که در بستر سازمانی تیم توسعه محصول، موفقیت آن را تضمین می­نمایند، با تشریح دو عامل مهم در سازماندهی تیم توسعه محصول یعنی استراتژی توسعه محصول و ویژگی­های سازمانی، مقدمات و پیش­نیازهای لازم جهت سازماندهی تیم توسعه محصول را بیان کردند.]۲[

مویانگ و همکاران در سال ۲۰۰۹، مدلی مفهومی برای انتخاب از میان کاندیداهای رهبران و اعضای تیم ارائه دادند. به این منظور، اطلاعات به­دست­آمده از آن که شامل امتیاز دانشی هر فرد و امتیاز آشنایی بین افراد می­باشد را وارد مدل ریاضی می­کنند. در نهایت با ارائه یک الگوریتم ژنتیک و معیارهای ارتباطات اجتماعی، به انتخاب اعضای تیم و مدیر تیم می­پردازد.]۱۱[

هشام عبدالسلام در سال ۲۰۰۹، مدلی برای تخصیص تیم­های چندوظیفه­ ای به سازمان­های توسعه محصول یکپارچه ( IPD )[4] یا هر سازمان برمبنای پروژه دیگر ارائه داد. این مدل مواردی از قبیل محدودیت در دسترس­بودن کارکنان، مهارت­های موردنیاز و همگن­بودن تیم را در نظر می­گیرد. هم­چنین با فرموله کردن و اختصاص تیم به پروژه­های با بازدهی بالاتر، موجب بیشینه­سازی بازدهی سازمان می­شود.]۸[

زولال گونگر و همکاران در سال ۲۰۰۹، یک سیستم انتخاب کارمند بر اساس فرایند تحلیل سلسله­ مراتبی فازی (FAHP) ارائه دادند.FAHP برای تعیین کارمند با بیشترین صلاحیت به­کار می­رود که با رتبه ­بندی معیارهای کمی و کیفی سروکار دارد. در نهایت نتایج به ­دست­ آمده از روش FAHP را با نتایج روش اهداف وزن­دار یاگر[۵] مقایسه شد. روش­های ارائه شده در این مطالعه، یک روش حمایتی تصمیم­گیری برای تهیه اطلاعات بیشتر و کمک به مدیران برای تصمیم ­گیری بهتر تحت رویدادهای فازی معرفی کرد.]۱۲[

در سال ۲۰۱۰ ژی پینگ فَن و همکاران، روشی برای انتخاب اعضای تیم­های میان­کارکردی ارائه کردند که در آن هر دو عملکرد فردی و عملکرد همکاری بین اعضا ( درون و بیرون سازمان ) در نظر گرفته شده است. برای این منظور از یک مدل برنامه­ریزی چندهدفه ۰-۱ استفاده کردند.]۱۳[

کریستف دُرن و همکاران در سال ۲۰۱۱، یک مسأله توسعه یافته شکل­ گیری تیم را عنوان کردند که نه تنها نیازمند تعاملات مستقیم برای تعریف تیم است، بلکه علاوه بر آن به بررسی شبکه­ های ارتباطی پراکنده بین همکاران می­پردازد. آنها از دو روش ابتکاری بر اساس الگوریتم­های ژنتیک و تبرید شبیه ­سازی ­شده استفاده کردند که در نهایت منجر به پیداکردن بهترین ترکیب از تعاملات مستقیم و ارتباطات مشتق­شده از آنها می­شود.]۲۰[

در سال ۲۰۱۲، توانا و همکاران یک چارچوب دومرحله­ای برای انتخاب بازیکنان و شکل­ گیری تیم در فوتبال ارائه کردند. مرحله اول بازیکنان پیشنهادی را با استفاده از یک روش رتبه ­بندی فازی ارزیابی کرده و بهترین­ها را انتخاب می­کند. مرحله دوم ترکیب­های پیشنهادی بازیکنان انتخاب شده را با استفاده از یک سیستم استنتاج فازی (FIS)[6] ارزیابی کرده و بهترین ترکیب­ها را برای تشکیل تیم انتخاب می­کند.]۱۴[

نشاطی و همکاران در سال ۲۰۱۳، با ارائه یک چارچوب بهینه­ سازی براساس تحلیل جایابی تسهیلات برای شکل­ گیری تیم متخصص سه حالت زیر را در نظر گرفتند. مسأله اول شامل یافتن بهترین k متخصص برای کارهای مفروض است در حالی که به مهارت­های موردنیاز به­صورت ضمنی اشاره شده، در مسأله دوم مهارت­های کارها صریحاً بیان شده ولی هر متخصص یک ظرفیت محدود برای اجرای این کارها دارد و در نهایت مسأله سوم ترکیبی از دو مسأله اول است. در نهایت روش پیشنهادی خود را با روش­های معمول و به­روز مسائل شکل­گیری تیم مقایسه می­کنند.]۱۵[

لیانینگ ژانگ و ژیانگ ژانگ در سال ۲۰۱۳، یک مدل بهینه­سازی شکل­گیری تیم برای پروژه­های توسعه محصول جدید (NPD ) پیشنهاد دادند که توانایی­های جامع و روابط بین­فردی تمام اعضا را در نظر می­گیرد. برای نشان­دادن توانایی­های اعضا یک فرایند تحلیل سلسله­مراتبی فازی (FAHP) براساس روابط ارجحیت زبانی فازی (LinPreRa) به­کار گرفته شده است؛ هم­چنین آزمون شخصیتی مایرز- بریگز (MBTI) برای مدل­سازی روابط بین فردی به­کار رفته است.]۶[

در سال ۲۰۱۳، مهدوی و همکاران یک روش مجهز به تکنیک ابتکاری خوشه­بندی ارائه کردند که کارمندان را با توجه به پارامترهای خلاقیت دسته­بندی می­کند. پس از به­کاربردن ماتریس خلاقیت (که یک ماتریس ۳بعدی کارمند- کار- کارمند است)، خوشه­بندی توسط برنامه­ریزی ریاضی اجرا می­شود. در نهایت این مسأله در ابعاد بزرگ به وسیله الگوریتم ژنتیک ( GA )[7] حل می­شود.]۷[

۲-۳- توسعه محصول جدید ( NPD )[8]

راجرز و شومِیکر (۱۹۷۲) بیان می کنند که نو بودن یک محصول یک مفهوم کاملا نسبی است و بستگی به ادراک مصرف کنندگان از محصول دارد. علاوه بر این، اکثریت فراگیر معتقدند که محصولات جدید حاصل توسعه و یا تغییر روی محصول فعلی هستند. تحقیقات در این حوزه نشان می دهد که تنها ۱۰ درصد  محصولات جدیدِ معرفی شده هم برای شرکت و هم برای بازار جدید هستند (بوز و همکاران، ۱۹۸۲).

امروزه سرعت فرایندهای توسعه محصول و ارائه سریع‌تر محصولات و خدمات در بازار مسأله‌ای است که شرکت‌ها و سازمان‌ها توجه خاصی به آن دارند. هر محصول یا خدمتی که در حال حاضر در بازار وجود دارد دوره و زمانی دارد و بعد از مدتی منسوخ می‌شود و محصول جدیدتر جایگزین آن می‌شود.

اگر فرآیند توسعه محصول را به مسابقه­ای شامل سه زمان:

۱) زمان تولید : مرحله توسعه ایده اولیه برای محصول جدید تا مرحله قبل از عرضه محصول در بازار

۲) زمان ورود به بازار : مرحله عرضه و ارائه محصول در بازار ( بازار سنجی محصول )

۳) زمان کسب سود : مرحله گذر از نقطه سربه سر و کسب سود

[۱] Conation

[۲] Kolbe Conative Index

[۳] Simple Additive Weighting approach

[۴] Integrated Product Development

[۵] Yager’s Weighted Goals Method

[۶] Fuzzy Inference System

[۷] Genetic Algorithm

[۸] New Product Developement

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق فرسایش خاک و مکانیسم و عوامل موثر بر فرسایش پاشمانی و منطق فازی و مفاهیم اصلی آن
  • تحقیق تصمیم گیری و مراحل تصمیم‌گیری چندمعیاری مکان و کاربرد منطق فازی در تصمیم‌گیری و کاربرد انواع مدل‌ها در بررسی مراکز خدمات‌رسانی
  • تحقیق فرآیند تصمیم‎گیری و انتخاب مشتری و ارزش مشتری و رضایت مشتریان و منطق فازی و کاربردهای آن
  • تحقیق مراحل اصلی فرآیند توسعه محصول جدید و آزمون شخصیتی MBTI و الگوریتم ژنتیک
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.