تحقیق مفهوم جرم و نظریه های مرتبط با جرم

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم جرم و نظریه های مرتبط با جرم  دارای ۲۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مبحث اول: مفهوم جرم :    ۵
گفتار اول – تعاریف    ۵
گفتار دوم : جایگاه جامعه شناسی جنایی در حقوق جزا :    ۵
گفتار سوم :عوامل خطر  در بروز جرم:    ۶
۱-در سطح خانواده    ۷
۱-۱سکونت در محلات جرم خیز :    ۷
۱-۲خانواده های نابسامان :    ۷
۲-در سطح رفتارها :‌    ۷
۳- محیط تحصیلی :    ۸
۴-در سطح دوستان    ۸
مبحث دوم: تعریف مفاهیم    ۹
گفتار اول : تعریف مفهومی واژه نگرش Attitudes    ۹
گفتاردوم- ابعاد نگرش :    ۱۰
گفتار سوم- شکل گیری  نگرشها    ۱۱
گفتار چهارم: تغییر نگرش ها:    ۱۱
۱-۱تغییر ناموافق یا معکوس :    ۱۱
۲-۱ : تغییر موافق یا هم جهت :    ۱۱
مبحث سوم :مفهوم سبک زندگی :    ۱۲
گفتار اول:مولفه های سبک زندگی    ۱۵
گفتار دوم  :سبک زندگی اسلامی    ۱۶
گفتار سوم : مولفه های سبک زندگی اسلامی    ۱۶
مبحث چهارم :نظریه های  مرتبط با جرم    ۱۷
گفتار اول :زیست شناختی وجرم:    ۱۷
گفتار دوم: دیدگاه روانشناختی(جرم وشخصیت روان رنجور)    ۱۸
گفتار سوم :نظریه های جامعه شناختی :    ۱۹
۱-جامعه وجرم :    ۱۹
۲-۱نظریه ادوین اچ .ساترلند:    ۲۰
۳-۱نظریه جامعه شناختی دورکیم(Durkheim)    ۲۰
۴-۱نظریه رابرت ک .مرتون  :    ۲۱
مبحث پنجم :نظریه های دیگر    ۲۲
۱-۱نظریه انحراف فرهنگی :    ۲۲
۲-۱نظریه تغییر محیط فیزیکی :    ۲۲
۳-۱نظریه ی پیوند (معاشرت ) افتراقی(ترجیحی):    ۲۳
۴-۱نظریه وجدان جمعی(Collectire conscience)    ۲۳
۵-۱نظریه انتخاب عقلانی :    ۲۴
۶-۱نظریه برچسب زنی :(Labeling)    ۲۴
منابع وماخذ    ۲۵

منابع

۱- رجبی پور ،محمود ((مبانی پیشگیری اجتماعی رشد مدار ازبزهکاری اطفال  ونوجوانان ،نشر میزان چاپ اول تابستان ۱۳۹۱

۲ مهدوی ،محمود ،پیشگیری از جرم (پیشگیری رشد مدار )انتشارات سمت چاپ اول ،تهران ،پاییز ۱۳۹۰

۳-ارل ببی ، فاضل، رضا ،روشهای تحقیق در علوم اجتماعی (عملی-نظری)انتشارات سمت ،تهران ،۱۳۸۱

۴- جعفری لنگرودی ،محمد جعفر :ترمینولوژی حقوق ،چاپ دوم ،تهران :گنج دانش

۵- گیدنز ،آنتونی ،((جامعه شناسی)) ،منوچهر صبوری ،انتشارات نی،چاپبیستو چهارم ،تهران ۱۳۸۹

۶- فاضلی ،محمد ((مصرف و سبک زندگی ))،نشر صبح صادق ، تهران ۱۳۸۲

۷- ابراهیمی، شهرام، جرم شناسی پیشگیری جلد اول،نشر میزان ،چاپ اول ،۱۳۹۰

۸- کی نیا  ،مهدی ،جامعه شناسی جنایی انتشارات دانشگاه تهران ،۱۳۷۵

۹ – کی نیا،مهدی ،((مبانی جرم شناسی  ))جلد ۱و۲چاپ سیزدهم ،موسسه انتشارات دانشگاه تهران ، ۱۳۸۸

۱۰- کریمی ،یوسف ،روانشناسی اجتماعی ،چاپ اول ، انتشارات بعثت ،تهران ۱۳۷۳

۱۱-رفیع پور ،فرامرز ((کند وکاوها و پنداشته ها ))،شرکت سهامی انتشار ،چاپ چهاردهم ،تهران  ۱۳۸۳

ب: فهرست مقالات و پایان نامه ها:

۱۲- اخلاقی پور، منصور، پایان نامه  کارشناسی ارشد،بررسی  نگرش بومیان نسبت به غیر بومیان وتاثیر آن بر میزان  مشارکت اجتماعی  در شهر بندر عباس  ،پاییز۱۳۷۹

۱۳- کاویانی،محمد،((روانشناسی ودین))،سال چهارم ،شماره دوم ،تابستان ۱۳۹۰

۱۴- صفاری ،علی ،مقاله مبانی پیشگیری از جرم ،مجله تحقیقات حقوقی شماره ۳۴ سال ۱۳۸۸

مبحث اول: مفهوم جرم :

گفتار اول – تعاریف

از نظر لغوی جرم ،گناه خطا ،ذنب ، تعدی و ناشایست معنا شده است ، از مجموعه قوانین جزایی وقانون اساسی چنین استنباط می شود که جرم ،عملی است که قانون آن را منع کرده است ودر مقابل آن مجازاتی معین شده ،هر گاه مرتکب به قصد ، آن را انجام داده باشد مجرم است .

تعریف مفهومی: درتعریف مفهومی جرم از سوی محققان هر چند به ظاهر تفاوت هایی دیده می شود ، اما درکلیات امر اتفاق نظر وجود دارد ،برخی جرم را عملی می دانند که قانون آن را از طریق تعیین کیفر منع کرده باشد (جعفری لنگرودی ۱۹۱،۱۳۷۲)و گروهی از محققان نیزدر تعریف جرم اظهار داشته اند ،جرم عبارت است از فعل یا ترک فعلی که موجب  اخلال درنظم اجتماعی شده وبه وسیله قانون جزا برای آن مجازات تعیین شده باشد .

قانون مجازات اسلامی (مصوب  سال ۱۳۷۰مجلس شورای اسلامی)بدون اینکه جرم را تعریف کرده باشد در ماده ۲این قانون می گوید:((هر فعل یا ترک فعلی که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد جرم محسوب  می شود .))با این تعریف به طور کلی جرم در محدوده معینی قرارمی گیرد ودیگر اعمال ضد اجتماعی وضد اخلاقی را که قانون برای آنها مجازات تعیین نکرده باشد نمی توان جرم محسوب کرد .اصل قانونی بودن جرایم  و مجازات ها موید این مطلب است.۱[۱]

اما قانون جدید مجازات اسلامی جرم را اینگونه تعریف میکند  (( هررفتاری اعم از فعل یا ترک فعلی که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم محسوب می شود.))

پس  ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در تعریف جرم (رفتار) شاخصه ی اصلی قرار داده شده است لازم است در خصوص جایگاه جامعه شناسی جنایی  نیزدر حقوق جزا بپردازیم چرا که رفتار شخص در اجتماعی که زندگی می کند در علوم جامعه شناسی مورد بحث قرار می گیرد ، همچنین درجامعه شناسی(رفتار) شخص ، یکی از ابعاد تشکیل دهنده ی ((نگرش)) دانسته شده است  .

 گفتار دوم : جایگاه جامعه شناسی جنایی در حقوق جزا :

جامعه شناسی جنایی ، علمی است که در باره ی عوامل و شرایط اجتماعی جرم زا و صور گوناگون بزه و جنبه های کمی وکیفی آن  و پیدایش  فرد یا گروههای جامعه ستیز در میان جوامع انسانی با روش عینی  و علمی یا مشاهده و مقایسه با کمک آمار جنایی به بررسی وتحقیق می پردازد تا رابطه بزه وبزهکاری را با جامعه در یابد ، مشکلات و آسیب های اجتماعی یعنی جرایم ناشی از سوء تاثیر عوامل اجتماعی را تشخیص دهد وبا همکاری گروهی وهمه جانبه ی متخصصان رشته های مختلف علوم  اجتماعی بر طرق پیشگیری از حدوث جرایم در یک جامعه ، وروش های درمان واصلاح وتربیت کسانی که به کجروی وتبهکاری افتاده اند ، با هدف سازگار ساختن آنان با نظام اجتماعی دست یابند۱ [۲]

حقوق جزا برای رسیدن به هدف اصلی خود ،‌یعنی پیشگیری از وقوع و اصلاح و درمان مجرمان از علوم مختلفی مثل جامعه شناسی جنایی ، روانشناسی جنایی و زیست شناسی جنایی استفاده می کند به طوری که “انریکوفری” که از معروفترین بنیانگذاران مکتب تحققی حقوق جزا است به اعتقاد وی جرم یک امر بیوفیزکو – سوسیال (زیستی ، روانی و اجتماعی )است . ایشان منکر تأثیر مطلق بازدارندگی کیفر بوده به جای کیفر،‌ قائم مقام های کیفری را مطرح می کند .۲

همچنین پیشگیری از جرم را می توان عبارت از مجموعه ای از اقدامات غیر کیفری دانست که منحصراً ‌و یا جزئاً‌ هدف آنها محدود کردن امکان وقوع جرم یا مجموعه ای از جرایم باشد .

مطالعات متعدد پیشگیری رشد مدار حاکی از آن است که موقعیت ضعیف اجتماعی،‌ اقتصادی ،‌ خانواده ، ‌الگوهای تربیت نادرست والدین وقرار گرفتن در جمع همسالان نا بهنجار به شدت کودک را در معرض بزهکاران و گرایش به جرم در آینده قرار می دهد . به همین دلیل مداخله مناسب در مسیر و مراحل رشد راهبرد اصلی پیشگیری رشد مداراست . و هدف از آن از بین بردن یا بهبود عوامل خطر بزهکاری و نیز ایجاد عوامل حمایتی برای تقویت مقاومت گرایش بزهکاری در آینده است .

اقدام پیشگیرانه که هدف اصلی ما در این پژوهش می باشد معطوف به اوضاع و احوالی که  جرم ممکن است در آن به وقوع بپیوندد وشامل اقدام های غیر کیفری است برای جلوگیری از به فعل در آمدن اندیشه مجرمانه با تغییر دادن اوضاع واحوال خاص که یک سلسله جرایم مشابه در آن  به وقوع پیوسته یا ممکن است به وقوع بپیوندد.

گفتار سوم :عوامل خطر  در بروز جرم:

در دهه گذشته ،‌ طبق نتایج حاصل از مطالعات وپژوهش های انجام شده ،‌عوامل متعددی که در رشد بزهکاری مؤثربود،‌ شناسایی گردید . این عوامل را به طور کلی ،‌به دو دسته “عوامل خطر”و “عوامل حمایتی” ،‌ تقسیم نموده اند . به عبارت دیگر ، ‌انسان در دوران طفولیت از عوامل حمایتی مانند کانون حمایت خانواده ،‌عشق والدین ،‌آموزش مدرسه ،‌ کودکستان ، ‌آمادگی رابطه تعاملی سازنده با مربیان ، ‌آموزگاران ،‌ دوستان و خانواده برخوردار است . اگر این عوامل حمایتی کارکرد خود را درست انجام ندهند ،‌ تبدیل به عوامل خطر می شوند ، یعنی مجموعه ای از خصوصیات فردی و پیرامونی که از طریق آن می توان در صدد ارتکاب جرم یا انجام رفتارهای ضد اجتماعی شخص را در آینده پیش بینی کرد، با توجه به توضیحات فوق ، ‌عوامل خطر درگرایش به بزهکاری را می توان در چهار سطح بررسی کرد. سطح خانواده ،‌ سطح رفتارها،‌ سطح رشد قدرت شناختی و محیط تحصیلی ودر سطح دوستان .

۱-در سطح خانواده

منشاء عوامل خطر می تواند مهمترین مکان ها ونهادهای جامعه پذیری مانند محیط خانواده باشد . عوامل در سطح خانواده عبارتند از:‌

فقر عاطفی ،‌ تربیتی و اقتصادی والدین

اعتیاد ،‌خشونت وفروپاشی بنیان خانواده

روابط ناموزون و قهرآمیز بین اطفال و والدین

اقدامات تنبیهی و تشویقی ،‌ بی ضابطه و بی قاعده که گاه شدید و گاه بی اغماض صورت می گیرد . مهمترین عواملی که می تواند بیشترین نقش را سطح خانواده داشته باشد  نیز عبارتند از:

۱-۱سکونت در محلات جرم خیز :

مسکن خانوادگی نمودار سطح اجتماعی و اقتصادی  والدین است که در حد وسیعی به محیط اکولوژیک اجتناب ناپذیر مربوط است. والدین با انتخاب محل جغرافیایی مسکن خویش،‌ اطرافیان اجتماعی کانون خانواده خود را در حیات اجتماع نیز تعیین می کنند و موقعیت کانون خانوادگی به نوبه خود ،‌در حد وسیعی به برخورد کودک با انواع الگوها وسرمشقهای رفتار دامن زده  واز این رهگذر اثرات خوب یا بد در تکوین شخصیت این موجودات نقش پذیر از خود به یادگار می گذارد

محله های فقیر نشین و حلبی آبادهای اطراف شهرها که افراد مختلفی از نظر بزهکاری در آن مکان ها ممکن است شرایط را برای گرایش ساکنان به بزهکاری مهیا کند  این گونه افراد اکثراً‌ از نظر فرهنگی ،‌فقر مادی ،‌گرایش دینی و غیره ضعیف هستند .

۱-۲خانواده های نابسامان :

وضع نامناسب خانواده که بر اثر جدایی و طلاق یا ناسازگاری پدر و یا غیبت ممتد وی یا نقص تربیتی مادر وعدم توجه آنان به تربیت فرزندانشان پیش می آید ،‌می تواند در تربیت آنها اثر گذاشته و آنها را به سوی بزهکاری سوق دهد.آنچه که کودک یا نوجوان در خانواده به عنوان یک جامعه کوچک می آموزد ساختار رفتاری او را شکل داده و ثبات پیدا می کند و بعدها همین رفتار را در جامعه بزرگ تر از خانواده یا اجتماع به مرحله اجرا می گذارد ، در خانواده هایی که از مهر و محبت خبری نباشد بلکه به جای آن درگیری و نزاع وجود داشته باشد زمینه برای گرایش کودکان و نوجوانان به کارهای خلاف فراهم می شود.

۲-در سطح رفتارها :‌

عوامل خطر در سطح رفتارها عبارتند از :‌

استمرار حالت پرخاشگری

وجود رفتارهای مخالفت آمیز و منفی

تکانشی بودن ، ‌شلوغ بودن ،‌ آرام نداشتن ،‌ فزون کاری

فقدان یا کمبود رفتار مثبت و سازنده با دیگران و همسالان

مهمترین عواملی که می تواند بیشترین نقش را سطح رفتارها داشته باشد  عبارتند از :

۱۲-شکاف طبقاتی و نابرابری اجتماعی :‌ عدم توزیع ثروت و منابع مالی به طرز صحیح در جامعه تحت هر شرایطی که باشد ، ‌زمینه را آن چنان آماده می سازد که افراد از رفتارهای ضد اجتماعی برای بقا و دوام خود استفاده کنند و رفتارهای خلاف رابرای خود هنجار توجیه نماید .

۲-۲-فقر اقتصادی : تهیدستی و فقر به خصوص در افرادی که از نظر اقتصادی سست هستند ،‌می تواند از جمله عوامل ارتکاب آنها بزهکاری باشد حضرت علی (ع)‌می فرماید: ((فقر دین انسان را ناقص ،‌اندیشه را مشوش و مردم را نسبت به یکدیگر بدبین می سازد.)) معمولاً‌ کسانی که در تأمین نیازهای زندگیشان ناتوان هستند و از فقر مالی رنج می برند ، به خصوص اگر شغل نداشته باشند ،‌به بزهکاری روی می آورند .

۳- محیط تحصیلی :

شکست تحصیلی

رفتار توأم با اخلال گری و آشوب

ضریب هوشی پایین

عقب ماندگی تحصیل

مشکل داشتن در تمرکز

فقدان آینده بینی و برنامه ریزی

رجبی پور،محمود، مبانی پیشگیری رشد مدار از بزهکاری اطفال و نوجوانان ص۴۶ ،۱۳۹۱

۱-کی نیا ، مهدی ، جامعه شناسی جشایی،ص۳۷ ،۱۳۷۵

رحیمی نژاد ، اسماعیل،در آشنایی با حقوق جزا و جرم شناسی،انتشارات،چاپ،ص۳۵ ،۱۳۹۱

مهدوی ،محمود،پیشگیری رشد مدار،ص۳۴ ،۱۳۹۰

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق انواع، اصول و مبانی پیشگیری از جرم
  • تحقیق اختلالات روانی و جرم و هویت و نظریه ها و ارتباط آن ها بایکدیگر
  • تحقیق جرم شناسی و عوامل شکل گیری جرم و تئوری های آن
  • تحقیق تعریف جرم و عناصر آن، تعریف قتل عمدی و اجزاء عنصر مادی آن
  • تحقیق مفهوم پیشگیری از جرم و پیشگیری غیر کیفری از جرم و رویکرد جرم شناسی اسلام در پیشگیری غیر کیفری از جرم
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.