513 views
پیشینه تحقیق مفهوم حق تعیین سرنوشت و ابعاد حقوقی آن و موارد کاربرد حق تعیین سرنوشت خارجی و ارتباط حق تعیین سرنوشت وتجزیه طلبی دارای ۳۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
تعریف مفاهیم ۴
مبحث اول: نگاهی به تحول حق تعیین سرنوشت وتجزیهطلبی در گذر تاریخ ۶
گفتار اول: حق تعیین سرنوشت و تجزیهطلبی قبل از دوران منشور ملل متحد ۶
مبحث دوم : مفهوم اصل حق تعیین سرنوشت و ابعاد حقوقی آن ۱۳
گفتار اول : تعریف، اهمیت وجایگاه حقوقی حق تعیین سرنوشت ۱۳
گفتار دوم : ابعاد حقوقی حق تعیین سرنوشت ۱۴
بند اول : جنبه داخلی حق تعیین سرنوشت ۱۵
بند دوم : جنبه خارجی حق تعیین سرنوشت ۱۵
مبحث سوم : موارد کاربرد حق تعیین سرنوشت خارجی ۱۷
گفتار اول : حق تعیین سرنوشت مردم تحت استعمار و درسرزمین های غیرمختار ۱۷
گفتار دوم : حق تعیین سرنوشت مردم تحت انقیاد و اشغال بیگانه ۲۰
مبحث چهارم: راهکارهای مشروع اعمال اصل حق تعیین سرنوشت درحقوق بینالملل معاصر ۲۲
مبحث پنجم : ارتباط حق تعیین سرنوشت و تجزیه طلبی در حقوق بین الملل ۲۴
منابع و مأخذ ۲۹
۱- کاپیتان، تامس، «حق تعیین سرنوشت وحقوق بشر» ترجمه هدایت یوسفی، مرکز مطالعات حقوق بشر دانشگاه مفید، ۱۳۸۲٫
۲– کاسسه، انتونیو، حقوق بینالملل، ترجمه حسین شریفی طرازکوهی، تهران، نشر میزان، چ اول ، ۱۳۸۵ .
۳- کاسسه، انتونیو، حقوق بینالملل در جهانی نامتحد، ترجمه مرتضی کلانتریان، دفتر خدمات حقوقی بینالمللی، چ اول، تهران،۱۳۷۰ .
۴- آکهرست، مایکل، حقوق بینالملل نوین، ترجمه بهمن آقایی، تهران، انتشارات دفترخدمات حقوقی بینالمللی، چاپ دوم، ۱۳۷۶٫
۵- فلسفی، هدایت اله،حقوق بینالملل معاهدات، انتشارات فرهنگ نشرنو، بهمن۱۳۹۱٫
۶- لنین، درباره خود مختاری وحق ملل در تعیین سرنوشت خویش، ترجمه هرمزان، انتشارات سبز، بیتا
۷- ممتاز، جمشید، رنجبریان، امیرحسین، حقوق بینالملل بشردوستانه مطالعات مسلمانه داخلی، نشرمیزان، ۱۳۸۶٫
۸- اخوانخرازیان، مهناز،تحول حق تعیین سرنوشت درچارچوب ملل متحد، مجلهحقوقی شماره ۳۶ ، ۱۳۸۶٫
۹- امیدی، علی، قبض و بسط مفهومی حق تعیین سرنوشت در حقوق بینالملل، مجله حقوقی شماره ۳۵ ، ۱۳۸۵
۱۰- جوکار،محمد صادق، بررسی سیاست خارجی امریکا وگسترش تجزیهطلبی قومی در ایران ، مجله حقوقی دفاعی، سال شانزدهم، شماره ۶۱، زمستان۱۳۸۶٫
۱۱- زمانی، سید قاسم، ضیائی، سیدیاسر، تعمیم نظام مسئولیت بینالمللی به بازیگران غیردولتی با تاکید بر جدائی طلبان، مجله حقوقی بینالمللی، سال بیست و هشتم، شماره ۴۵ ،۱۳۹۰٫
۱۲- عزیزی، ستار، استقلال کوزوو، بررسی مشروعیت جدائی یکجانبه درحقوق بینالملل ، مجله حقوقی شماره ۳۸۰ ، ۱۳۸۷٫
در این مقاله به تعریف مفاهیمی اشاره خواهد شدکه فهم حقوقی آنها پیش از نوشتار ضروری است.
استقلال: اعلامیه حقوق و وظایف دولتها که در سال ۱۹۴۹ توسط کمیسیون حقوق بینالملل تهیه شد، استقلال را به عنوان «اهلیت یک دولت برای تأمین رفاه و توسعه خود به دور از سلطه دیگر دولتها مشروط بر آنکه حقوق مشروع آنها را تضعیف یا نقض نکند» تعریف کرده است .
حاکمیت: حاکمیت به معنی قدرت برتر، قدرت مافوق و قدرت مطلق و انحصاری هر کشور است در نظام بینالمللی نیز حاکمیت به معنای عدم وابستگی به قدرت دیگر است.
شناسایی: روش و تشریفاتی است که به طور سنتی از قرن هجدهم به بعد در روابط بینالمللی معمول گردیده و آن، به رسمیت شناختن کشور نوبنیاد توسط کشورهای دیگر است. این اقدام، عمل یک جانبه بینالمللی است که دارای آثاری در حقوق بینالملل و مابین کشور شناسایی کننده و کشور شناسایی شده میباشد. این شناسایی باید مشروع باشد. یکی از مبانی مشروعیت شناسایی حق یک ملت در تعیین سرنوشت خود است.
حق تعیین سرنوشت: عبارتست ازحق مردم برای تعیین وضعیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی،وفرهنگی خود.
ملت و ملیت: در تفسیر آرمانی تعیین سرنوشت، ملت گروهی از افراد هستند که در سرزمین مشخصی سکونت داشته، پیوندهای فرهنگی و تاریخی انان را به یکدیگر متصل میسازد. درحالی که ملیت، تنها مصداق اقلیت درون کشوری دیگر هستند که مستحق حقوقی خاص هستند.
ملیت یک مفهوم حقوقی است که به پیوند موجود میان یک فرد و دولت اشاره دارد. ملیت، هم یک مفهوم مربوط به حقوق داخلی است و هم یک مفهوم مربوط به حقوق بینالملل. در حالی که ملت مفهومی است که تنها در حقوق بینالملل مطرح است.
عرف بینالمللی: تکرار اعمال یا رفتار مشابه توسط تابعان حقوق بینالملل که به تدریج در روابط متقابل آنها با یکدیگر جنبه الزامی و قدرت حقوقی پیدا کرده است و در نتیجه، اعتبار و ارزشی برابر با قاعده حقوقی مدون دارد.
دکترین حقوقی: عقاید جمعی دستهای از علمای حقوق- نه به صورت عقاید ونظرات فردی آنان-است. دکترین را نمیتوان منبع واقعی و مستقل حقوق بینالملل تلقی نمود، اما نقش بسزائی در تحول و تکامل حقوق بینالملل دارد.
جمعیت: گروهی از افراد انسانی را گویند که با رابطه و پیوندی حقوقی و سیاسی به نام «تابعیت» با یکدیگر متحد شده باشند و به کشوری مربوط گردند، بدون انکه لازم باشد دارای نژاد، زبان، ملیت ومذهب واحدی باشند.
کشور: کشور کاملترین سازمان متشکل سیاسی، مهمترین عضو جامعه بینالمللی وبه منزله یک نهاد حقوقی، عضو اصلی و اولیه ومنظم ومقتدر جامعه بینالمللی است وعامل برقراری روابط بینالمللی ودر نتیجه، شخص اصلی وتابع اساسی حقوق بینالملل است.
جانشینی کشورها: به این معناست که کشوری به جای کشور دیگر، مسئولیت روابط بینالمللی را در یک سرزمین به عهده میگیرد ومی تواند به اشکال گوناگون صورت پذیرد.
آشوبگران و شورشیان: آشوبگران گروهی هستند که در قسمتی از سرزمین یک کشور خواستار تغییر ساختار اداری رژیم و یا جدائی هستند. درحالی که شورشیان این خواسته را برای تمام سرزمین دارند. هر دو دسته باید تحت فرماندهی یک گروه شبه نظامی بوده و نیز بر قسمتی از سرزمین کنترل دوفاکتوری مؤثر داشته تا مستحق اعطای شخصیت حقوقی، باشند.
جدایی طلبان: در برابر انقلابیونی قرار میگیرند که صرفا خواستار تغییر ساختار دولت مرکزیاند در حالی که جدایی طلبان خواستار تشکیل دولت مستقل و مختص به خود هستند.
جدائی چاره ساز: نوعی حق تعیین سرنوشت خارجی در وضعیتهای غیر استعماری است که تنها در مواردی استثنائی و نقض سیستماتیک حقوق بشر به وجود می آید.
تجزیهطلبی: ادعای گروههائی(گروههای قومی) که خود را به عنوان یک مردم تلقی نموده و خواهان جدائی از کشور موجود و تشکیل کشور مستقل میباشند، در حقوق بینالملل وعلوم سیاسی تجزیهطلبی نامیده می شود.
مفهوم مردم در حقوق بینالملل: در حق تعیین سرنوشت، مردم حق تأسیس یک کشور مستقل و حاکم را دارند. غالباً از مردم جنگ جهانی دوم به بعد، یک تفسیر سرزمینی داشتهاند. مردم به عنوان جمعیتی در یک نهاد سرزمینی که کشوری شناسایی شده، یا یک نهاد استعماری به شمار میرفت، تعریف شد. پس از پایان جنگ سرد مفهوم مردم تغییر کرد. به عبارت دیگر در حالی که در تفسیر سرزمینی آنچه اهمیت داشت، جمعیت موجود در یک نهاد فدرال یا سیاسی با مرزهای تقریباً مشخص بود؛ در تفسیر ملی از مردم، مردم شامل گروهی ساکن در کشور میشود. بیشتر جداییها از سوی گروههای ملی مطرح شده که خود را مستحق اعمال حق تعیین سرنوشت دانستهاند. مردم با عنوان گروه ملی، حداقل تحت شرایطی حق تأسیس کشور مستقل و حاکم خود را دارند؛ مشروط بر اینکه معیارهای حقوقی لازم برای شناسایی کشور را به دست آورند.
با گذشت زمان و شکلگیری جوامع سیاسی مختلف و علی الخصوص ایجاد دولت – ملت و شکل گیری روابط بینالمللی و متعاقب آن حقوق بینالمللی در دوران پس از صلح وستفالیائی (۱۶۴۸ میلادی) مفهومی به نام اصل تعیین سرنوشت ملتها پدیدار گشت که با برداشتها و تفاسیر مختلف همراه بود . در واقع دو واقعه تاریخی بستر ظهور این اصل را فراهم نمود: یکی قیام مردم آمریکا در سال ۱۷۷۶ و دیگری انقلاب کبیر فرانسه در سال ۱۷۸۹ که هر دودر واقع زمینه ساز ظهور اصل ملیتها در قرن هیجدهم بود. طبق این اصل مرزهای یک کشور باید منطبق با یک ملت باشد. اگر در یک کشور چندین ملت تجمع کرده باشند، این انطباق، عملی نخواهد گردید. به عکس، اگر یک ملت به چندین قسمت تقسیم و جذب کشورهای مختلف شده باشد آن ملت حق دارد یک کشور به وحدت برسند. این نظریه بستر مناسب برای وحدت ایتالیا در سال ۱۸۷۰، استقلال کشورهای یونان در سال ۱۸۳۰ ،بلژیک در سال ۱۸۳۹ ، رومانی در سال ۱۸۷۸، بلغارستان در سال ۱۹۰۸ ، البانی در سال ۱۹۱۲ و غیره را فراهم آورد.در سده بیستم و پس از جنگ جهانی اول ویلسون ریاست جمهوری ایالات متحده ایده حق مردم برای تعیین سرنوشت خودشان را با جدیت مطرح کرد. با توجه به این که این اصل در ابتدا یک اصل صرفا سیاسی تلقی میشد، دیدگاهها و نظریات ارائه شده در مورد این حق دارای صیغه سیاسی- ونه حقوقی- بود. به طور کلی، دیدگاههای سیاسی مختلف از سال ۱۹۱۷ به بعد پیرامون حق تعیین سرنوشت به سه صورت میباشد:
الف- دیدگاه لنین که به طور ویژهای برروی خصیصه ضد استعماری بودن این اصل تاکید میکرد؛ از دید او، هدف اساسی درهم شکستن امپراتوریهای استعماری و تقسیم قدرت در عرصه جامعه جهانی بر مبنای اصل برابری ملت ها و در نتیجه، ظهور تابعان جدید بینالمللی بود .
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر