1,429 views
پیشینه تحقیق مفهوم دین و اینترنت و شبکه اجتماعی و ارتباط میان دین و شبکه های اجتماعی و نظریات حوزه علوم ارتباطات دارای ۱۱۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱ مقدمه ۵
۲-۲ پیشینه ۶
۲-۲-۱ دین و مفاهیم دینی ۹
۲-۳ مفاهیم نظری ۱۴
۲-۳-۱ اینترنت ۱۶
۲-۳-۲ شبکه اجتماعی ۱۹
۲-۳-۳ فیسبوک ۲۶
۲-۳-۴گوگل پلاس (Google pulls) ۳۰
۲-۳-۴-۱ حلقهها (Circles) ۳۱
۲-۳-۴-۲ چت ویدئویی در پاتوقها (hangout) ۳۱
۲-۳-۴-۳ آپلود بیدرنگ عکسها و ویدئوها ۳۱
۲-۳-۴-۵ گردهمایی گوگلی (Huddle) ۳۲
۲-۳-۴-۶گوگل پلاس و موبایل ۳۲
۲-۳-۵ گرایش ۳۵
۲-۴ تحقیقات داخلی ۴۱
۲-۵ پژوهشهای خارجی ۷۰
۲-۶ کتابهای داخلی: ۷۴
۲-۷ کتاب های خارجی : ۷۵
۲-۸ مقاله ها: ۷۵
جمع بندی ۷۶
۲-۹ نظریه ها ۷۷
۲-۹-۱نظریه کاشت ۷۷
۲-۹-۲ نظریه جبرگرایی رسانهای ۷۹
۲-۹-۳ نظریات ارتباطات کامپیوتر- واسط ۸۲
۲-۹-۴ نظریههای مطرح ۸۸
۲-۹-۴-۱جامعه اطلاعاتی به عنوان فرا صنعت گرایی (دانیل بل) ۸۹
۲-۹-۴-۲ اطلاعات، دولت – ملت و نظارت ( آنتونی گیدنز ) ۹۰
۲-۹-۴-۳ مدیریت و دستکاری اطلاعات، گستره نوین همگانی ( یورگن هابرماس ) ۹۲
۲-۹-۴-۴ اطلاعات و تغییر شهری ( مانوئل کاستلز ) ۹۳
۲-۵ چارچوب نظری ۹۶
جمع بندی ۱۰۴
فهرست منابع ۱۰۷
آراستهخو، محمد(۱۳۸۱)؛ نقد ونگرش بر فرهنگ اصطلاحات اجتماعی، علمی؛ تهران، چاپخش، چاپ اول.
افتاده، جواد. ” آشنایی با تاریخچه شبکههای اجتماعی اینترنتی”. همشهری آنلاین؛ ۲۰ خرداد ۱۳۹۰٫
امیدوار، احمد، علیاکبر صارمی(١٣٨١) . اعتیاد به اینترنت: توصیف، سبب شناسی، پیشگیری، درمان و مقایس های سنجش اختلال اعتیاد به اینترنت. مشهد: نشرتمرین.
امیرکافی، مهدی (۱۳۸۳). طراحی الگوی جامعهشناختی انزوای اجتماعی در شهر تهران. رساله دکتری. دانشگاه تربیت مدرس.
بهرام پور، شعبانعلی( ۱۳۸۲ ) فنآوریهای نوین ارتباطی و چالش های فرهنگی در ایران، از سایت: www. bashgah.net.
بیرو، آلن(۱۳۸۰)؛ فرهنگ علوم اجتماعی، باقر ساروخانی، تهران، کیهان، چاپ چهارم.
پاتریشیا، ولیس( ۱۳۸۲ ). روانشناسی اینترنت. ترجمه فضل الله قنادی؛ تهران: انتشارات دانشگاه کمبریج ، مؤسسه انتشاراتی ایران نو.
پاستر، مارک (۱۳۷۷). عصر دوم رسانه ها. ترجمه غلامحسین صالحیار، تهران: انتشارات مؤسسه ایران
پوری، احسان (۱۳۸۹). برسی نقش و تأثیر فیسبوک بر شکلگیری شبکههای اجتماعی از دیدگاه متخصصان و کارشناسان امور رسانه. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرکز.
تامپسون (۱۳۸۰). رسانهها و مدرنیته: نظریه اجتماعی رسانه. ترجمه مسعود اوحدی؛ تهران: نشر سروش.
جهانگرد،نصرالله(۱۳۸۰).گزارش روندبرگزاری اجلاس جهانی سران در باره جامعه اطلاعاتی و مشارکت ایران (ژنو سویس) . تهران : دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی .
حاجیانی، الف ( ۱۳۷۹ ). تحلیل جامعهشناختی هویت ملی در ایران و طرح چند فرضیه. فصلنامه مطالعات ملی، سال دوم، شماره ۵، صص ۲۲۸ – ۱۹۳٫
حسنی، محمد (۱۳۸۵). فرهنگ و رسانههای نوین. قم: دفتر عقل، چاپ اول.
خواجوی، محمد (١٣٨۴) . استفاده اعضای هیأت علمی و پژوهشگران مؤسسات آموزش عالی جهاد کشاورزی تهران ازاینترنت. فصلنامه کتاب، ١۶(۱): ۱۳-۲۸ .
ایرانیان از زمان صفویه تاکنون با سه انقلاب یا به عبارتی نهضت دینی مواجه بوده که اولی با بسیج نیرو های مذهبی و اجتماعی شاه اسماعیل صفوی، دومی توسط مشروطه خواهان زمان قاجاری و سومی انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ ایران اسلامی بوده است.
بنابرای می توان گفت دین و نهضت دینی و اصلاح طلبی دینی همواره در جامعه ایران نقش و جایگاه خاص خود را داشته است ولی این نهضت و اصلاح طلبی از زمان قاجاریه با پیدایش فکر تغییر و ضرورت ایجاد اصلاحات متاثر از شرایط جدید و استفاده از ابزار های جدید ارتباطی با دگرگونی های فراوانی همراه شد.(زیباکلام، صادق: ۱۳۷۵)
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان از کتب اهل تسنن نقل می کند که رسول اکرم فرمود: لَولا تَکَثُّرٌ فی کَلامِکُمْ وَ تَمریجٌ فی قلوبِکُم لَرَأَیْتُمْ ما اَری وَ لَسَمِعْتُمْ ما اَسْمَعُ(علامه طباطبائی،تفسیر المیزان: ۱۳۴۰)
یعنی اگر زیاده روی در سخن گفتن شما، و هرزه چرانی در دل شما نبود هر چه من می بینم شما می دیدید و هر چه می شنوم می شنیدید. کلمه “تمریج” از ماده “مرج” است و به معنای چمن و سرزمین علفزار است که معمولا هر نوع حیوانی در آنجا وارد می شود و راه می رود و می چرد. می خواهد بفرماید زمین دل شما مثل آن علفزارهای بی در و سر است که هر حیوانی در آنجا راه دارد و قدم می گذارد.
رسانه ها همواره نقش تاثیرگذار در زندگی انسان ها داشته و دارند.مروری بر تاریخ استفاده از رسانه ها نیز نشان می دهد که بیشتر موارد کاربرد رسانه ها نیز در خدمت توسعه و تبلیغ دین بوده است.چه اینکه تاریخ ظهور اسلام و بعثت پیامبر گرامی اسلام نیز به عنوان نقطه عطفی در استفاده از رسانه در خدمت دین به شمار می آید.
به گونه ای که استفاده از مساجد ، محراب و منبر، اذان و اقامه و همچنین استفاده از کتابت وحی به عنوان ابزار های رسانه ای مورد استفاده از رسانه در خدمت دین است.
اگرچه استفاده از رسانه های سنتی همواره رنگ و بوی مذهبی داشته است ولی رسانه ها همواره در طول زمان در حال تحول و توسعه بوده و کاربردهای فراوان یافته اند.
با رشد صنعت چاپ و انقلابی صنعتی در غرب نیز موجبات استفاده رسانه ها در اهداف مختلف مذهبی، سیاسی، اقتصادی و نظامی فراهم گردید.
گرچه تحول رسانه ای در قرن های گذشته نیز همواره رابطه خود را با دین حفظ کرده است توسعه آن در قالب رسانه های الترونیکی در قالب رادیو و تلویزیون موجب جدائی دین و رسانه نشده است و شرایط توسعه دین از طریق رسانه ها همواره ادامه داشته و دارد.
ولی این نیز همه ماجرا نبوده و نیست و رسانه ها در مسیر توسعه خود از شکل یکطرفه و یکنواخت به رسانه های متنوع و با قابلیت های فردی و اجتماعی تغییر شکل داده است.
شبکه های اجتماعی رسانه های دهه اخیر و تحول یافته در بستر وب و در خدمت مخاطبان و کاربران هستند که شرایط بسیار پویا و کاملی را برای استفاده کاربران از این رسانه ها فراهم کرده اند.
شبکه های اجتماعی گرچه در ویژکی رسانه بودن با رسانه های سنتی مشترک هستند ولی کاربردها و کارکردهای آن با یکدیگر قابل مقایسه نیست .
محراب و منبر بیشتر در خدمت دین و تبلیغات مذهبی بود ولی شبکه های اجتماعی گرچه می تواند نقش مسجد مجازی را هم برعهده بگیرد ولی کارکردها ، اهداف و استفاده آن به یکی از مسائل مهم اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده است.
در این فرایند توسعه رسانه ای که همواره مورد توجه کارشناسان ارتباطات و صاحب نظران ارتباطات است شبکه های اجتماعی از بعد دینی نیز اهمیت فراهم یافته است.
یکی از امتیازات ویژه که این پدیده نوظهور را مستعد نقش آفرینی در تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و مذهبی می کند، استقبال وسیع کاربران اینترنتی از شبکههای اجتماعی است. به طوری که آمارهای مربوط به استفاده کاربران اینترنتی از شبکههای اجتماعی همچنان رو به رشد است. براساس اعلام رسانه ها در هر روز حدود ۸۰۰ هزار نفر عضو جدید به فیس بوک میپیوندند، حدود ۳ میلیون عکس در فلیکر آپلود می شود، حدود ۳۰ هزار ساعت ویدئو در یوتیوب مشاهده می شود و آمارهای مربوط به سایر شبکههای اجتماعی نیز بدین ترتیب رو به افزایش است. با چنین آمار و ارقامی، بیاغراق نیست اگر آینده اینترنت را در سلطه شبکههای اجتماعی بدانیم.
یکی از دلایل این محبوبیت آن است که کاربران اینترنتی می توانند اغلب نیازهای آنلاین خود را اعم از پیام های اخلاقی، مذهبی و دینی و اخبار و اطلاعات روز سیاسی و اجتماعی در این وب سایت ها تامین کنند. در شبکههای اجتماعی، کاربران می توانند پروفایل های شخصی برای خودشان بسازند که شامل مشخصات، تصاویر، علاقهمندیها و سایر موارد اینچنینی است. اما شبکه ای شدن این وب سایت ها از جایی آغاز می شود که هر کاربر لیستی از دوستان تهیه می کند و این پروفایل های شخصی به یکدیگر متصل می شوند. هر کاربر می تواند دوستان و آشنایانی که در همان شبکه اجتماعی حضور دارند را به لیست دوستان خود بیافزاید. همچنین کاربران می توانند با جست وجو در پروفایل های کاربران و مشاهده مشخصات آنها با افراد جدیدی آشنا شوند و لیست دوستان خود را گسترده تر کنند. اینها ابتدایی ترین امکانات شبکههای اجتماعی است و این وب سایت ها در سالهای اخیر تلاش کردهاند، تا گزینههای بیشتری در اختیار کاربران خود قرار دهند. امکانی شبیه به وبلاگ ها و میکروبلاگها برای نوشتن مطالب کوتاه و یادداشت های روزانه و فضایی شبیه به سایت های عکس برای قرار دادن تصاویر شخصی، ایجاد فضایی شبیه به چت برای گفت وگوهای فوری میان کاربران، قابلیت ساختن اتاق های گفت وگو و صفحات هواداری شبیه به فروم های اینترنتی از جمله ساده ترین این امکانات است.
شبکههای اجتماعی متناسب با موضوع فعالیت، امکانات دیگری از قبیل خبرخوانهای اینترنتی، بازی های آنلاین، قابلیت آپلود کردن ویدئوها و فایلهای کامپیوتری و برقراری ارتباط با سایر رسانههای شخصی را نیز در گزینههای خود دارند. بدین ترتیب، می بینیم که اغلب امکاناتی را که کاربران اینترنتی پیش از این از طریق مراجعه به چندین وب سایت کسب می کردند، یکجا در شبکههای اجتماعی دریافت می کنند. پس بی دلیل نیست که کاربران بخش قابل توجهی از زمانی را که در اینترنت به سر میبرند در شبکههای اجتماعی حضور دارند.
شبکههای اجتماعی از سویی به عنوان نسل پیشرفته رسانههای اجتماعی امکانات تعاملی قابل توجهی برای کاربران اینترنتی فراهم میآورند. این امر افزایش مشارکت شهروندان در برخی فرآیندها سیاسی و اجتماعی را در برداشته است. ویژگی تعاملی بودن شبکههای اجتماعی باعث شده که همه روزه طیف گسترده ای از موضوع های متنوع به شکل آنلاین در این شبکه ها اتفاق می افتد. بخشی از این موضوع ها در مورد کارها و مسائلی است که کاربران دوست دارند در زندگی واقعی خود و در آینده نزدیک انجام میدهند. گاهی اوقات، این موضوع ها می تواند به فرصت های بزرگی مانند مشارکت در پروژه های سیاسی و اجتماعی منجر شود. مصداق بارز این مشارکت سیاسی اجتماعی را میتوان در جریان حرکتهای ضد دولتی در کشورهای عربی مشاهده کرد.
در حوزه ارتباطات بینالملل نیز شبکههای اجتماعی محل توجه هستند و برخی کشورهای شرقی مانند چین و روسیه که دغدغه حفظ فرهنگ ملی برای آنها اهمیت دارد، با تقویت شبکههای اجتماعی بومی تلاش کرده اند کاربران شان را از شبکههای اجتماعی بینالمللی که در مالکیت شرکتهای آمریکایی هستند، دور کنند. شبکههای اجتماعی همچنین بر شکل های سرمایه اجتماعی و اقتصادی و نحوه تبدیل آنها به یکدیگر مؤثر بوده اند و عرصه اقتصاد را نیز بی نصیب نگذاشته اند.
اخیراً با افزایش شبکه های اجتماعی در اینترنت، افراد زیادی برای وقت گذارنی و تفریح یا دوست یابی به این شبکه ها مراجعه می کنند، که عوارض آن در رفتارهای اجتماعی افراد بروز می کند. این افراد ابتدا با کنجکاوی از ماهیت شبکه وارد آن جمع می شوند و کم کم به آن علاقمند شده و اعتیاد پیدا می کنند. البته نوع استفاده از آن به فرد بستگی دارد.
قرآن می فرماید: روز قیامت برخی از دست دوست شکایت می کنند که کاش با فلانی رفیق نمی شدم! این فرد مرا گمراه کرد. « وَ یَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلى یَدَیْهِ یَقُولُ یا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا یا وَیْلَتى لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِیلًا لَقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ إِذْ جاءَنِی…» شاید مصداق فراگیر این سخن در شبکه های اجتماعی کنونی است که افراد فارغ از هر سلیقه و مذهب و گرایش سیاسی و مذهبی در کنار هم قرار می گیرند و به تبادل اطلاعات می پردازند فارغ از اینکه چه اثرات اجتماعی، سیاسی و مذهبی و هویتی برای آنها به شکل آگاهانه و ناآگانه دارد.
سیدحسین شرف الدین از پژوهشگران اجتماعی در عرصه دین و رسانه در مقاله ای تحت عنوان دین و رسانه آوره است: ارتباط میان دین و رسانه یا دین و ارتباطات جمعی و نحوه تعامل عینی آنها از جمله موضوعات محوری، و پرگستره و چندلایهای است که در چند دهه اخیر اذهان دینپژوهان و رسانهپژوهان را به خود معطوف داشته است. تاریخچه مطالعات این حوزه بیانگر آن است که به رغم بهرهگیری عملی دینمداران از رسانههای نوظهور، در انتقال پیام دین و ارجاع مستقیم و غیرمستقیم ارباب رسانه به دین و معارف دینی در برنامههای گوناگون خویش تا دهه ۱۹۶۰ تقریبا نوعی جدایی میان دین و رسانه و بالطبع میان مطالعات و تحقیقات این دو حوزه در جریان بود. از این مرحله به بعد است که تحت تأثیر عواملی، تعامل میان این دو واقعیت، دو متن، دو نهاد یا دو عنصر فرهنگی و تکنولوژیکی رفته رفته دستمایه بررسیهای علمی و تأمّلات محققانه واقع شد و نقطه تلاقیها و سطوح تماس بالفعل یا بالقوّه این دو از منظرهای مختلف فلسفی، روانشناختی، جامعهشناختی، فرهنگی، حقوقی، اخلاقی، زبانشناختی و هنری مورد بحث و مداقّه قرار گرفت. البته هنوز هم به رغم توسعه روزافزون قلمرو ارجاعات متقابل و تعاملات اجتنابناپذیر، تعمیق این سطوح در غالب مطالعات مربوط به دین و رسانه، نوعی غفلت از پرداختن جدی به ابعاد، لایهها، اقتضائات، محدودیتها و آثار این درهم آمیختگی مشهود است.
این چرخه ارتباطی، ضلع سومی نیز دارد و آن «فرهنگ» است. فرهنگ به واقع بستر و عرصه وقوع انواع ارتباط، از جمله ارتباطات دین و رسانه است. علاوه اینکه در غالب مطالعات فرهنگی، دین بیشتر به مثابه یک مجموعه فرهنگی و گاه هسته و مؤلفه کانونی یک فرهنگ مورد توجه قرار گرفته است. از اینرو، دین، فرهنگ ورسانه در قالب ترکیبی جدید، پیچیده، چند لایه و درهم تنیده، حجم قابل توجهی از موضوعات و مسائل قابل مطالعه را در دستور کار پژوهشگران قرار داده است. این حوزه همچنین به دلیل کثرت ابعاد، شاخههای علمی گوناگونی را هرچند با نسبتهای متفاوت در قالب طیفی از مطالعات مشترک و میانرشتهای درگیر ساخته است. دو مفهوم ترکیبی نسبتا پر بسامد «دین رسانهای» و «رسانه دینی» با معانی متفاوتی که از کاربرد آنها اراده میشود، از رهگذر توجه به نحوه ارتباط و تلائم دین و رسانه یا فرهنگ دینی و رسانه پدید آمدهاند. در ادامه به توضیح اجمالی محورهای مرتبط با موضوع نوشتار خواهیم پرداخت.
تعاریف متعددی از منظرهای گوناگون درون دینی و برون دینی، برای دین ارائه شده و به ندرت میتوان تعریفی یافت که بر همه آنچه تحت نام «دین» در جوامع انسانی از آن سخن میرود، قابل انطباق باشد. با توجه به موضوع این پژوهش که بررسی ارتباط گرایش دینی و استفاده از شبکه های اجتماعی است در این پژوهش تلاش می شود به تبیین برخی مفاهیم دینی و واژگان مرتبط با آن پرداخته شودبنابراین تعریف برساخته ذیل، به دلیل سنخیت زیاد با موضوع موردمطالعه، مبنای مناسبی برای این گفتوگوخواهد بود؛دین مجموعهای از معارف نظری و عملی شامل عقاید و باورها، اخلاقیات، رهنمودهای معطوف به سلوک عبادی و عرفانی و احکام ناظر به رفتارهای فردی و اجتماعی است که در راستای نیل به اهداف متعالی تدوین و تنظیم شده است. بازرترین ویژگی و وجه تمایز اینمجموعهمعارفازسایرمعارف،«قدسی بودن» آنهاست.گلیفورد گیرتز (C. Geertz)، مردمشناس معاصر، با رویکردی فرهنگی بر آن است که دین همواره هم جهانبینی است و هم خلقیات (رفتارها، ارزشها، نگرشها و عواطف). دین ترکیبی است از ایدهها و باورهای مربوط به جهان و گرایش به احساس و رفتار بر طبق این ایدهها.۴
ایان باربور[۱] نیز با عطف توجه به آثار عینی و تحققی دین، از جمله آثار فرهنگی آن، مینویسد:
عقاید دینی در درجه اول با مسائل وجودی اهتدای انسان در چارچوب جستوجوی معنا، و خصلت یا سرشت اساسی انسان و جهان و شناخت خویشتن و سرنوشت و زمان و تاریخ سروکار دارد. زندگی عرف اهل دین بر محور «هجرتها»ی بزرگ دور میزند (تولد، ازدواج، مرگ) و خدمت به بشر و جامعه (شفقت و عدالت)، تذکر و بزرگداشت رویدادهای تاریخی عمده (آیینها و شعائر مقدس و اعیاد) و فراتر از همه عبادت و طاعت خداوند.۵
بیشتر کسانی که از نسبت میان دین و رسانه سخن گفتهاند، صراحتا یا تلویحا به تعاریفی استناد جستهاند که دین را از منظر جامعهشناختی و مردمشناختی به مثابه بخشی از یک نظام فرهنگی تلقّی کرده است. آراء گیرتز در اینباره بیش از سایرین مورد توجه و استناد قرار گرفته است. وی در مقالهای تحت عنوان «دین به مثابه یک نظام فرهنگی» بر آثار و کارکردهای فرهنگی دین تأکید کرده است. از نظر وی، فرهنگ «الگویی از معانی است که در راستای تاریخ انتقال مییابد و از طریق نمادها تجسم پیدا میکند و یا نظامی از مفاهیم است که به انسانها به ارث رسیده و به صورتهای نمادین بیان میشود.» دین نیز از نظر گیرتز، بخشی از یک فرهنگ است که با نمادهای مقدس و کارکردهای آنها سروکار دارد «تا روحیات آدمها، یعنی آهنگ، خصلت و کیفیت زندگی، سبک اخلاقی و زیباشناختی و حالت زندگی آنها، را با جهانبینیشان، یعنی همان تصویری که از واقعیت و عملکرد اشیا دارند و فراگیرترین اندیشههای آنها درباره نظم، ترکیب کند.»۶ این نقش را البته ادیانی همچون اسلام و مسیحیت که متضمن سه نظام ایمانی و اعتقادی، نظام دینی و نظام اخلاقی به صورت متداخل هستند، میتوانند ایفا کنند.
بیتردید دین به عنوان مجموعهای از معارف قدسی با فرهنگ به عنوان میراث مادی و غیر مادی بشر در فرایند زیست اجتماعی در گسترهای بیحد و حصر و در بستری به درازی تاریخ همواره با هم روابط دوسویه و متقابل داشته و دارند. شدت این ارتباط در برخی قلمروها به حدی است که اساسا تفکیک میان آنها غیرممکن و گاه محال به نظر میرسد. به همین دلیل، در میان انبوه تعاریف ارائه شده از فرهنگ، کمتر تعریفی میتوان یافت که از توجه به آمیزههای دینی و قدسی عناصر اعتقادی غفلت کرده باشد.
به بیان (هوور)[۲]:آنچه در تجدّد متأخر در غرب روی داده، تأکید بیشتر بر روی مذهبی است که زندگی و عمل میشود، این مذاهب زیسته و تمرین شده به طور زایندهای در درون قلمرو رسانهها ادغام شده و به سرعت رسانهای میشوند.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر