تحقیق مفهوم سیاست در تعالیم اسلامی و چیستی و چرایی راهبرد فرهنگی ـ سیاسی و بایسته ها و ضرورت ها ی انتظار و مهدویت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم سیاست در تعالیم اسلامی  و چیستی و چرایی راهبرد فرهنگی ـ سیاسی و بایسته ها و ضرورت ها ی انتظار و مهدویت  دارای ۵۰ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: راهبرد فرهنگی ـ سیاسی؛ چیستی و چرایی    ۵
گفتار نخست: چیستی راهبرد فرهنگی ـ سیاسی    ۵
۱) تعریف راهبرد    ۵
۱ـ۱) معرف های اصلی راهبرد    ۶
۲ـ۱) اهمیت و ضرورت تدوین راهبرد    ۷
۳ـ۱) مزیت های تدوین راهبرد در مدیریت    ۸
۴ـ۱) ملزومات عملی شدن راهبرد    ۱۰
۲) تعریف فرهنگ    ۱۰
۱ـ۲) معنای لغوی    ۱۰
۲ـ۲) اصطلاح فرهنگ و تعریف آن    ۱۲
۳ـ۲) مفهوم فرهنگ در رساله حاضر    ۱۳
۳) تعریف سیاست    ۱۴
۱ـ۳) سیاست در لغت    ۱۴
۲ـ۳) مفهوم اصطلاحى سیاست    ۱۴
۱ـ۲ـ۳) تعاریف رفتار محور    ۱۴
۲ـ۲ـ۳) تعاریف علم محور    ۱۵
۳ـ۲ـ۳) تعاریف قدرت محور    ۱۶
گفتار دوم: مفهوم سیاست در تعالیم اسلامی و چرایی راهبرد فرهنگی ـ  سیاسی    ۱۷
فصل دوم: گفتمان مهدویت؛ بایسته ها و ضرورت ها    ۲۱
گفتار نخست: مهدویت و انتظار در اندیشه تشیع    ۲۱
مفهوم انتظار    ۲۲
انواع انتظار    ۲۲
گفتار دوم: مسئله زمینه سازی؛ چیستی و چگونگی    ۲۴
۱)اوصاف اصحاب امام عصر(عج)    ۲۶
۲) اقتضائات اقدام مصلحانه    ۳۰
۳) سیاست های مورد نیاز حکومت اسلامی    ۳۱
۴) تحلیلی از وضعیت موجود    ۳۳
۵) ضرورت فرهنگ سازی درونی    ۳۵
۶) نقش جمهوری اسلامی ایران در تحقق اهداف اسلامی    ۳۶
۷) ضرورت حرکت برای ایجاد جامعه آرمانی شیعی    ۳۷
منابع .۴۴

منابع

قرآن کریم

خواجه نظام الملک، سیاست نامه، به کوشش جعفر شعار، تهران: شرکت سهامی کتابهای جیبی، ۱۳۶۴

علی ابن ابی طالب، نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، تهران: انتشارات اسوه، ۱۳۸۲

امام خمینی، روح الله ،آیین انقلاب اسلامی: گزیده ای از اندیشه و آراء امام خمینی ،تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۷۴

امام خمینی، روح الله، صحیفه نور، ‏‫ت‍ه‍ران‌‏‫: م‍رک‍ز م‍دارک‌ف‍ره‍ن‍گ‍ی‌ان‍ق‍لاب‌اس‍لام‍ی‌، ۱۳۶۱

امام خمینی، روح الله، الرسائل العشره، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۷۸

امام خمینی، روح الله، تحریرالوسیله، قم: مهر، ۱۳۷۳

امام خمینی، روح الله، ولایت فقیه، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۷۸

امام خمینی، روح الله، حدیث جنود عقل و جهل، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۷۷

امام خمینی، روح الله، شرح چهل حدیث، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ، ۱۳۷۱

العربی الخطابی، محمد، نصوص رائده مع مدخل تحلیلی و مقدمه نقدیه، بیروت : دار الغرب الاسلامی، ۱۹۹۸

کرینر، استوارت ، دیدگاه های کلیدی در مدیریت – اندیشمندانی که دنیای مدیریت را تغییر دادند، ترجمه حسین زاده، محمد علی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ اول، ۱۳۸۱

علی بابایی، غلام رضا، فرهنگ علوم سیاسی، تهران:نشر ویس، ۱۳۶۵

آشتیانی، میرزا مهدی ، اساس التوحید، با مقدمه منوچهر صدوقی،تهران: انتشارات مولی، ۱۳۶۰

آشوری، داریوش، تعریف ها و مفهوم فرهنگ، تهران: آگه،چاپ سوم، ۱۳۸۶

آشوری، داریوش، دانشنامه سیاسى، تهران: سهروردی، ۱۳۱۷

 فصل اول: راهبرد فرهنگی ـ سیاسی؛ چیستی و چرایی

 گفتار نخست: چیستی راهبرد فرهنگی ـ سیاسی

۱) تعریف راهبرد

تفکر راهبردی به مفهوم عام آن موضوع جدیدی نیست. راهبرد عدم مهاجرت روستائیان به شهرها از طریق پرداخت « وام » به کشاورزان نیازمند به «گاو و تخم»(خواجه نظام الملک، ۱۳۶۴: ۲۴) راهبرد برقراری انتظام در امور از طریق زدودن چند شغلگی افراد در جامعه(خواجه نظام الملک،۱۳۶۴:  ۱۹۲) و یا راهبرد کاهش بی عدالتی اجتماعی از طریق ارتباط مستمر حاکمان با مردم(خواجه نظام الملک: ۱۳۶۴: ۱۲) و دهها مثال دیگر هنوز هم پس از گذشت قرنها واجد تازگی و طراوت فکری بسیاری است. توجه نماییم که عدم تحقق یک طرح نظری لزوما به معنای تهی بودن محتوای آن نمی باشد.

در راهبردشناسی نوین اصطلاح Strategy مشتق از واژه یونانی Strategos (اصطلاح در امور نظامی) به معنای هنر فرماندهی و تدبیر جنگی است. این کلمه در سال ۱۶۸۸ میلادی وارد فرهنگ لغات زبان انگلیسی شد. فرهنگ لغات نظامی جیمز (۱۸۱۰ میلادی)(کرینر، ۱۳۸۱: ۱۲۳ – ۱۲۴) فضای مفهومی این اصطلاح را از اصطلاح راهکار (تاکتیک) جدا نموده است. راهکار به معنای سنجش و محاسبه چگونگی رویارویی فوری با دشمن است. در حالی که راهبرد به دور از چشم دشمن اتفاق می افتد.

۱ـ۱) معرف های اصلی راهبرد

راهبرد در اکثر موارد به معنای سنجیدن وضع خود و حریف و اتخاذ نقشه ای برای مواجهه با او در مناسب ترین زمان ممکن می باشد. گستره وسیع کاربرد این اصطلاح در کنار تداخل شئون مختلف حیات انسانی (مانند حوزه های سیاست، اجتماع، اقتصاد و فرهنگ) ارائه تعریفی واحد از آن را دشوار ساخته است. با این حال می توان به سه معرف اصلی در فضای مفهومی راهبرد اشاره نمود که عبارتند از:

۱) ترسیم اهداف. (مایکل، ۱۳۸۴،  ۳۷)

۲)  شناخت امکانات. ( فرد، ۱۳۷۹:  ۷۸)

۳)  ارائه بهترین شیوه اجرا. (کرینر،۱۳۸۱:  ۱۳۴)

راهبردشناس بر اساس تعریف خود از وضعیت مطلوب (فرصت) و نامطلوب (تهدید) دست به بسیج هدفمند امکانات به جهت خلق بهترین شرایط می زند. در اینجا ضرورت ایجاد هماهنگی میان عامل آگاهی با عامل توانایی کاملا مشهود است. چنانکه بنابر نظر ابن أبی حجه (زنده به سال ۶۱۵ قمری / ۱۲۱۸ میلادی) « حکومت در اداره ی امور خویش نیازمند تدبیر است و تدبیر محصول علم و قدرت کسانی است که درصدد عملی ساختن آن هستند.» (العربی الخطابی، ج۱:  ۲۷۸)

با توجه به آنچه بیان گردید، فضای مفهومی اصطلاح راهبرد در ذیل مواردی چون: برنامه توسعه پنجساله کشور، راهبرد هسته ای جمهوری اسلامی ایران، سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران و نظایر آن کم و بیش مبتنی بر تعریف فوق الذکر است.

علی‌رغم این‌که تعاریف استراتژی در مفاهیم مدیریتی متنوع است، عناصر کلیدی آن ثابت باقی مانده است: اول شناسایی توانایی‌ها و ضعف‌های خود و رقیب (دشمن) و دوم کسب مزیت رقابتی پایدار (وجه تمایز و برتری). بدیهی است پیدایش علوم و فنون مختلف در پی رفع یکی از نیازهای بشری بوده است به عنوان مثال علم اقتصاد به علت کمبود منابع پدید آمد و به چگونگی توزیع و تخصیص منابع محدود برای نیازهای نامحدود بشر می‌پردازد. علم استراتژیک نیز ابتدا در فضای رقابتی نظامی بروز پیدا کرد و با انقلاب صنعتی و رشد فضای رقابتی و سازمان‌های بین‌المللی و چند ملیتی این علم به حوزه علوم مدیریتی و صنعتی نیز وارد شد. بنابراین طرح مباحث راهبردی در محیط انحصاری، بسته و عدم رقابت بی‌معنا و عبث می‌باشد.

راهبرد در مباحث مدیریتی در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی، و اجتماعی کاربرد بسیار متداولی دارد و به عنوان یکی از عناصر مهم مرتبط با مدیریت مطرح بوده و اساس تصمیم گیریهای مدیریتی محسوب می شود، به طوری که نمی توان آن را جدای از مدیریت پنداشت، چه بسا مدیریت موفق اغلب حاصل تدوین راهبردهای مناسب است.موضوع راهبردی به لحاظ گستردگی و کاربرد آن در حوزه های مختلف علمی، مورد توجه و استقبال اندیشمندان قرار گرفته است.

۲ـ۱) اهمیت و ضرورت تدوین راهبرد

با توجه به تغییرات محیطی که در حال حاضر شتاب زیادی به خود گرفته است و پیچیده شدن تصمیمات سازمانی، لزوم بکارگیری برنامه‌ای جامع برای مواجهه با اینگونه مسائل وبرای شکل دادن به آینده به شکلی اثر بخش(کنترل آینده) بیشتر از گذشته ملموس می‌شود. این برنامه چیزی جز برنامه راهبردی نیست. مدیریت راهبردی در حوزه فرهنگ و سیاست با تکیه بر ذهنیتی پویا، آینده‌نگر، جامع‌نگر، اقتضای راه حل برون رفت از آسیب های فرهنگی ـ سیاسی امروزی است. بنابر این می توان گفت پایه های مدیریت راهبردی بر اساس میزان درکی است که مدیران یک عرصه، از تحلیل وضعیت موجود و راهکارهای رسیدن به وضعیت مطلوب دارند پس یکی از مهمترین ابزارهایی که سازمان‌ها برای حصول موفقیت در آینده می‌توانند از آن بهره گیرند «مدیریت راهبردی» خواهد بود.(فرد، ۱۳۸۴: ۳۷)

از این رو می توان نتیجه گرفت بالاترین اولویت در رفع آسیب های فرهنگی ـ سیاسی بنابر دو دلیل زیر تهیه و تدوین راهبرد و اجرای آن است:

لزوم آینده نگری و چگونگی هدایت و رهبری سازمان: حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب بدون تصوری از حقایق، ضرورت ها و ایده آل ها امکان پذیر نیست و تهیه طرح و نقشه بازی به منظور خشنود سازی مشتریان و دستیابی به عملکرد مطلوب از طریق تدوین راهبرد راهی میان بر است.

ضرورت توجه به هارمونی و هماهنگی: نیازهای ضروری روزمره و آتی ، سازگاری و هماهنگی جهت ماندگاری و حمایت بخش های مختلف در زمان بلوغ ، جلوگیری از اتلاف منابع و تمرکز بخشیدن به اقدامات از راه تدوین راهبرد میسر می‌گردد. (زین العابدین، ۱۳۸۸: ۴۵)

۳ـ۱) مزیت های تدوین راهبرد در مدیریت

می توان منافع زیر را برای مدیریت راهبردی برشمرد:

باعث می شود که سازمان از فرصت ها آگاهی یابد، آنها را بشناسد، اولویت بندی کند و از آنها بهره برداری نماید.

به سازمان دیدگاهی عینی می دهد تا از آن زاویه به مسائل حوزه مدیریتی خود نگاه کند.

برای ایجاد هماهنگی و اعمال کنترل بر فعالیت ها، چارچوب مناسبی ارائه می کند.

اثرات شرایط نامطلوب و تغییرات نامساعد را به حداقل ممکن می رساند.

موجب می شود که تصمیمات اصلی به گونه ای گرفته شود که هدف های بلند مدت و پیش بینی شده مورد حمایت بیشتری قرار گیرد.

برای سازمان این امکان را به وجود می آورد که زمان و منابع را به شیوه ای اثر بخش تر به فرصت های شناخته شده تخصیص دهد.

باعث می شود تا وقت و منابع کمتری برای اصلاح خطاها و تصمیماتی که به صورت ضرب الاجل گرفته می شود، مصروف گردد.

برای ایجاد ارتباط بین کارکنان سازمان چارچوبی را ارائه می نماید.

به سازمان کمک می کند با رفتار افراد هماهنگ و یکپارچه شود.

مبنایی ارائه می کند تا بتوان بدان وسیله مسئولیت یکایک افراد را به صورتی مشخص تعیین کرد.

آینده نگری و تفکر در باره آینده را تقویت می کند.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.