تحقیق مفهوم شناسی شخصیت و کاربرد نظریه های رشد شغلی برای مشاوره ی شغلی و مروری بر سابقه تاریخی رغبت سنج ها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم شناسی شخصیت و کاربرد نظریه های رشد شغلی برای مشاوره ی شغلی و مروری بر سابقه تاریخی رغبت سنج ها  دارای ۵۷ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

تعریف و بررسی مفهوم رغبت    ۴
طبقه بندی یا انواع رغبت ها    ۵
فهرست رغبت ها از دیدگاه سوپر۱    ۸
مروری بر سابقه تاریخی رغبت سنج ها    ۱۱
انواع پرسشنامه های رغبت سنج:    ۱۴
مفهوم شناسی شخصیت    ۱۴
تعریف شخصیت    ۱۵
ویژگی شخصیت    ۱۶
معرفی نظریه های شغلی    ۱۷
نظریه های رشد    ۱۷
شرح مختصری پیرامون نظریه های رشدی    ۱۷
کابرد نظریه های رشد شغلی برای مشاوره ی شغلی    ۱۸
نظریه صفت مدار    ۱۹
نظریه خصیصه و عامل    ۲۰
نظریه هالند    ۲۱
ارزشیابی نظریه هالند    ۲۷
نکات مثبت :    ۲۷
محدویت ها(نکات منفی):    ۲۸
کاربرد نظریه هالند    ۳۰
تیپ شناسی جان هالند    ۳۰
الگوهای شخصیتی    ۳۳
تحقیقات انجام شده پیرامون نظریه هالند    ۴۴
پیشینه  تحقیقاتی در ایران    ۴۹
منابع    ۵۱

منابع

-شفیع ابادی،عبدالله(۱۳۸۷)فنون و روش های مشاوره انتشارات ترمه.

– تراکسلر،ونورث(ترجمه سیف الله بهاری و غلامحسین زرکش،۱۳۷۱)،فنون راهنمایی،تهران:دانشگاه تربیت معلم.

-حسینیان،سیمین(۱۳۸۵).اخلاق در مشاوره و روانشناسی(مبانی و اصول)انتشارات کمال تربیت.

-حسینیان،سیمین، طباطبایی یحیی آبادی،ش.خدابخشی کولایی،آ(۱۳۸۶).بررسی اثربخشی آموزش های آماده سازی شغلی و کارافرینی بر تمایلات کارافرینی جوانان داوطلب استفاده از تسهیلات اشتغال زایی شهر تهران فصلنامه انجمن مشاوره ی ایران شماره۲۳٫

-دلاور ،علی(۱۳۸۴) مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی،تهران:رشد،چاپ چهاردهم.

-شفیع آبادی،عبدالله(۱۳۹۰)راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه ای و نظریه های انتخاب شغل،تهران:رشد،چاپ بیستم.

-شماعی زاده،م-عابدی،محمد رضا(۱۳۸۴)بررسی تاثیر مشاوره شغلی بر افزایش خودکارامدی کارافرینی دانشجویان دانشگاه اصفهان.

-قاضی،قاسم(۱۳۸۳)مورد پژوهی در مشاوره و روان درمانی انتشارات دانشگاه تهران.

-گنجی،حمزه(۱۳۸۳).روانشناسی کار انتشارات ساوالان.

-اردبیلی،یوسف(۱۳۷۹)بازنشستگی(شناخت مشکلات و طریق مشاوره با انان).تهران:گلشهر.

-رفیعی،آزاده. باغبان،ایران(۱۳۸۶).بررسی نیازهای راهنمایی و مشاوره ی شغلی دانشجویان دانشگاه اصفهان.فصلنامه مشاوره ی شغلی و سازمانی سال اول شماره اول.

-زندی پور،طیبه(۱۳۷۸).کتاب معلم(راهنمای تدریس)برنامه ریزی تحصیلی-شغلی نشر کتاب های درسی ایران.

-اکبری،ا(۱۳۸۵).بررسی نیازهای دانش آموزا دوره متوسطه کشور به کتاب های غیر درسی موسسه پژوهشی برنامه ریزی درسی و نوآوری های آموزشی وزارت آموزش و پرورش.

تعریف و بررسی مفهوم رغبت

در فرهنگ معین رغبت از لحاظ لغوی به معنی میل داشتن و آرزو است یعنی زمانی که می گوییم فرد به کاری رغبت دارد یعنی از انجام آن لذت می برد و احساس خوشی و شادی به او دست می دهد.به عبارتی می توان گفت رغبت بیشتر تابع احساسات است.علایق(رغبت ها) فرایندهای ذهنی هستند که تولیدکننده احساسات مثبت یا منفی بوده اند و وبرانگیزنده یک میل برای ادامه دادن یا ندادن افکار یا رفتار مشابه می باشند به طور مثال علایق شغلی ممکن است به صورت زیر تعریف شود:موضوعی از نگرش که مربوط به ارزیابی باورها درباره فعالیت های شغلی است(نقل از حجتی و صادقی،۱۳۸۶).یکی از عوامل موثر در موفقیت در هر شغلی داشتن رغبت است و رغبت ها مهمترین عامل در انتخاب شغل به حساب می آیند البته با افزایش سن و تکامل انسان معمولا رغبت ها فرم واقعی تری به خود می گیرند و انتخاب فرد بیشتر به واقعیت نزدیک می شود ،همچنین لازمه تمام انتخاب های مناسب شغل وجود ترجیح شغلی است و در واقع انسان اول شغلی را ترجیح می دهد و سپس آن را انتخاب می کند(شفیع آبادی،۱۳۸۴).

دیویس۱و لافکوئیست(۱۹۸۴)معتقدند رغبت های شغلی،رضایت،عملکرد و دوره تصدی را پیش بینی می کنند.گاتفردسون۲(۲۰۰۲) نیز رغبت ها را به عنوان یکی از چندین فاکتور شغلی مرتبط با تشکیل خودپنداره در نظر می گیرد.لنت،بروان و هاکت۳(۱۹۹۴) نیز در پرورش نظر شناختی  _اجتماعی  مسیر شغلی،به اهمیت رغبت ها اشاره کرده و معتقدند وقتی فرد در هنگام انجام فعالیتی در هنگام انجام فعالیتی،ارزیابی و بازخورد مثبتی از مهارت های خود داشته باشد،رغبت بیشتری

نسبت به آن پیدا خواهد کرد.ساویکاس نیز ارزیابی شخصیت های شغلی از جمله رغبت ها را در مشاوره شغلی موثر می داند. در میان همه نظریه های شغلی،تیپ شناسی هالند تمرکز روشنتری بر روی رغبت ها دارد.وی  رغبت ها را انعکاس شخصیت می داند و معتقد است آنها با تصمیم گیری،رضایت و عملکرد شغلی رابطه مثبتی دارند(بروان و لنت،۲۰۰۵).به زعم لنت و همکارانش(۱۹۹۴)نیز رغبت ها انعکاسی از باورهای خود کارامدی،نتایج مورد انتظار و توانایی ها می باشند.

رغبت زمانی ایجاد می شود که انسان چیزی را دوست بدارد،آن شی را مورد توجه قرار دهد و مشاهده کند یا درباره آن چیز بیاندیشد و سرانجام از آن لذت ببرد به عبارت دیگر می توان گفت که رغبت ها همان ترجیح دوست داشتنی های انسان در لحظه معینی از زمان می باشد(شفیع آبادی،۱۳۸۴).

کلمه ترجیح که در فرهنگ عامه و حتی در کتاب ها و مجلات بیشتر مترادف رغبت به کاربرده می شود،در فرهنگ فارسی معین و همچنین لغت نامه دهخدا به معنی  فزونی دادن و برتر دادن چیزی نسبت به چیز دیگر می بشد.برای ترجیح چیزی به چیز دیگر یا شغلی نسبت شغل دیگر باید نسبت به هردو موضوع یا هر دو شغل اشراف وجود داشته باشد و احتمالا ترجیح ها بیشتر تابع عقل و منطق هستند تا احساسات.بنابراین به نظر می رسد به ترجیحات شغلی افراد بیشتر از رغبت های شغلی شان می توان اعتماد کرد.لذا نظر این تحقیق آن است که بین رغبت ها و ترجیحات بهتر است تمایز قایل شویم.

طبقه بندی یا انواع رغبت ها

رغبت ها از نظر استرانگ۱ به دسته های زیر تقسیم می شوند:

۱- ادبی

۲- اجتماعی

۳- اداری

۴- تجاری

۵- هنری

۶-علمی

۷- فنی

۸-صنایع دستی

۹-کشاورز(حاجی صادقی،۱۳۸۶).

فهرست دیگری که در این زمینه وجود دارد،طبقه بندی گیست۲ می باشد.در این طبقه بندی رغبت های حرفه ای به صورت زیر می باشد:

۱- ادبی

۲- کارمند و منشی گری

۳- مکانیکی

۴- موسیقی

۵- کارهای آزاد

۶- اجتماعی

۷- حسابداری

۸-خدمات اجتماعی

۹- هنرپیشگی

۱۰- هنری (حاجی صادقی،۱۳۸۶).

در فهرست رغبت های حرفه ای که توسط کودر۱ تنظیم شده است،رغبت به فعالیت ها خلاصه می شود تا رغبت به مشاغل ،رغبت هادر این طبقه بندی به قرار زیر می باشد(حسینیان و یزدی،۱۳۷۶).

۱- رغبت به فعالیت های بیرون از خانه:اشخاصی که رغبت شدید به کار و فعالیت در خارج از خانه دارند،از کارها و سرگرمی هایی لذت می برند که آنان را در فضای باز مشغول کند.

۲- رغبت های مکانیکی:اشخاصی که به کارهای مکانیکی علاقه و تمایل دارند پیوسته با دستگاه ها خود را مشغول می نمایند و یا ابزار و وسایل انجام فعالیت های مختلف کار می کنند.این ابزار ممکن است ماشین تحریر،چرخ خیاطی،اره برقی و… باشد.برخی از فعالیت هایی که در این گروه می توان نام برد عبارتنند از قالیبافی ،رباغی،بافندگی و ریسندگی و…

۳- رغبت های ریاضی:لذت بردن از سر و کارداشتن با رقم  و وسایل حساب یا جبر که مستلزم داشتن رغبت های ریاضی است. کسانی که دارای چنین رغبتی هستند معمولا به حسابداری و امور بازرگانی علاقه  دارند.

۴- رغبت علمی:لذت بردن از کشف چیزهای تازه و تجربه و اکتشافات ،علامت رغبت علمی است.

۵- رغبت تلفیقی:کسانی که رغبت به تلفیق دارند از ملاقات و آمیزش با افراد لذت می برند پسر و دخترانی که دوست دارند اهل مباحثه باشند،در ترتیب دادن ضیافت ها و دوره ها پیشقدم می شوند،فروشندگان پیروز و مبلغین و سیاستمداران معمولا دارای رغبت های تافیقی هستند.

۶- رغبت های هنری:عبارتست از رغبت به کارهای خلاقانه.اشخاصی که از این رغبت بهره مند باشند ،دوست دارند مثلا یک نوع لباس جدیدی طراحی کنند،باغ زیبا و دل انگیزی به وجود آورند و…

۷- رغبت ادبی:اشخاصی که دارای رغبت ادبی هستند دوست دارند با زبان سرو کار داشته باشند،ممکن است از مطالعه شعر و گفتن لذت ببرند.

۸- رغبت موسیقی:کسانی که از گوش سپردن به موسیقی یا آواز و یا رقص و یا نواختن یک آلت موسیقی لذت می برند دارای رغبت موسیقیایی هستند.

۹- رغبت به خدمات اجتماعی:کسانی که دارای این رغبت هستند دوست دارند کاری برای سایرین انجام دهند،آرزو دارند وضعیت آنها را برای زندگی کردن بهبود بخشند.

۱۰- رغبت کارمندی:میل خدمت به عنوان منشی یک موسسه،کمک حسابدار،ماشین نویس یا کارمند در این افرادی که رغبت کارمندی دارند،بروز می کند.این قبیل افراد میل دارند دفاتر و کتاب هایشان را همواره مرتب نگه دارند،دفاتر کلاس را حفظ کنند،بعدا ممکن است از اشتغال به کارمندی یک موسسه یا حسابداری و غیره لذت ببرند.

 فهرست رغبت ها از دیدگاه سوپر۱

سوپر(۱۹۴۹) به چهار نوع رغبت در زمینه راهنمایی و حرفه ای اشاره می کند که عبارتند از:

الف- رغبت بیان شده:این رغبت به وسیله فرد به طور شفاهی بیان می شود.برای شناخت این نوع رغبت از فرد خواسته می شود،مشاغلی را که درست دارد نام ببرد.مشاور با شنیدن نوع مشاغلی که فرد نام می برد ،رغبت های او را می شناسد.این نوع رغبت ها خصوصا در کودکان و نوجوانان تغییر زیادی می کند و برای شناخت فرد روش مطمئن و دقیقی  به حساب نمی آید. با افزایش سن به تدریج رغبت های بیان شده ثبات و واقعیت بیشتری پیدا می کنند و از درجه اعتبار بالاتری برخوردار می شوند.

ب- رغبت نمایان شده: رغبت نمایان شده رغبتی است که به صورت عمل یا مغناطیسی ظاهر می شود. در این مورد فرد اکثر وقت خود را به انجام دادن رغبت نمایان شده نظیر بازی والیبال حل مسائل ریاضی مطالعه کتاب های ادبی یا کار با دستگاه های برقی می گذراند.

ج-رغبت آزمون شده:این رغبت را می توان با بهره گیری از پرسشنامه های متعدد شناخت و راهنمایی و مشاوره از آن برای کمک به مراجع استفاده کرد.

د-رغبت فهرست شده:که می توان آن را از طریق پاسخ گویی فرد به جدولی از مشاغل یا تهیه فهرستی از مشاغل گوناگون به وسیله او مشخص کرد.در این مورد،از فرد خواسته می شود تا نام چند شغل را که دوست دارد به ترتیب اولویت روی کاغذ بنویسد(شفیع آبادی،۱۳۸۵).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق شناخت نقش و مفهوم شخصیت مرتکب و تشکیل پرونده شخصیت
  • تحقیق راهنمایی و مشاوره و نقش آنان در مدارس
  • تحقیق نظریات شخصیتی و ارزش‌های شخصی و قضاوت اخلاقی
  • تحقیق رویکردهای روانشناسی رشد شخصیت و اختلالات رفتاری و علل و عوامل آن
  • تحقیق گونه های شخصیت و تکنیک‌های شخصیت پردازی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.