تحقیق مفهوم شکاف بیننسلی و اعتماد اجتماعی نزد نظریه پردازان اجتماعی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم شکاف بیننسلی و اعتماد اجتماعی نزد نظریه پردازان اجتماعی دارای ۲۵ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱- مقدمه    ۴
۲-: مفهوم شکاف بیننسلی    ۴
۳- :  مفهوم اعتماد اجتماعی در علوم اجتماعی    ۵
۴- : مفهوم اعتماد اجتماعیِ بیننسلی    ۵
۵- : اعتماد اجتماعی نزد نظریهپردازان اجتماعی    ۶
۱-۵- : گئورگ زیمل    ۶
۲-۵- : آنتونی گیدنز    ۶
۳-۵- : نیکلاس لومان    ۸
۴-۵- :  پیوتر زتومکا    ۱۰
۶-: مفهوم بازنمایی    ۱۲
۷-: نظریههای بازنمایی    ۱۲
۱-۷- : نظریۀ استوارت هال    ۱۲
۲-۷-: جان فیسک و کالین مککیب    ۱۴
منابع فارسی    ۱۶
References    ۱۷

منابع

گیدنز، آنتونی (۱۳۸۳)، تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در  عصر جدید، ترجمه ناصر  موفقیان، تهران، نشر نی.

گیدنز، آنتونی (۱۳۷۷)، پیامدهای مدرنیت، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، نشر مرکز.

زتومکا، پیوتر (۱۳۸۶)، اعتماد، نظریه جامعه­شناختی، ترجمه غلامرضا غفاری، تهران : نشر و پژوهش شیرازه.

امیرکافی، مهدی (۱۳۸۰)، اعتماد اجتماعی و عوامل موثر برآن، نمایه پژوهش، شماره ۱۸٫

ریتزر، جورج (۱۳۸۳)، نظریه­های جامعه­شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی.

میزتال، باربارا (۱۳۸۰)، اعتماد در جوامع مدرن،کنکاشی در  اصول نظم اجتماعی، ترجمه ناصرالدین غراب، نمایه  پژوهش، شماره ۱۸٫

جعفرزاده­پور، فروزنده و ساعی، منصور(۱۳۸۹) بازنمایی روابط نسلی در سریال­های تلویزیونی، مطالعه موردی سریال­های نرگس، صاحبدلان، اولین شب آرامش و نقش بر آب، دوفصلنامه تخصصی پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه، شماره چهارم.

مهدی­­زاده­، محمد (۱۳۸۷)، رسانه­ها و  بازنمایی، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه­ها.

استوری­،جان (۱۳۸۶)، مطالعات فرهنگی در مورد فرهنگ عامه، ترجمه حسین پاینده، تهران: نشر  آگه.

دالگرن، پ (۱۳۸۵)، تلویزیون و گستره عمومی، ترجمه مهدی شفقتی، تهران : انتشارات سروش.

چندلر، دانیل (۱۳۸۷)، مبانی نشانه­شناسی، ترجمه مهدی پارسا،شرکت انتشارات سوره ی  مهر.

وبر ،ماکس (۱۳۸۲)، روش­شناسی علوم اجتماعی، ترجمه : دکتر حسن چاوشیان، تهران :نشر مرکز.

رضائی، محمد و کاظمی عباس (۱۳۸۷)، بازنمایی اقلیت­های  قومی در سریال­های تلویزیونی، فصلنامه ی  تحقیقات فرهنگی،شماره ۵،زمستان.

جعفرزاده­، فروزنده (۱۳۸۸)، کندوکاو در مسائل جوانان و مناسبات نسلی، تهران :پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی.

۱- مقدمه

وسایل ارتباط جمعی به ویژه تلویزیون درعصر حاضر یکی از ابزارهای بسیار  تأثیرگذار در جامعه  محسوب  می­گردد. بازنمایی هر واقعیت اجتماعی از  طریق تلویزیون نیز  در  خور اهمیت  می­باشد.   از آنجا که ارزش­ها  و  هنجارهای  اجتماعی در هر جامعه­ای  از  طریق انتقال از  نسلی  به نسل دیگر تداوم می­یابد، لذا بقای هر جامعه­ در گرو جریان انتقال فرهنگی در آن جامعه است .انتقال ارزش­ها و هنجارها از  نسلی  به نسل دیگر  بدون­تغییر و کامل صورت نمی­گیرد. بدیهی  است هر  نسلی  کاملاً از  ارزش­ها و هنجارهای نسل گذشته خود پیروی نمی­کند، به همین دلیل باید پذیرفت که تداوم فرهنگی به معنای تغییرناپذیری و انتقال بدون تغییر نیست. حتی در جوامع سنتی، نسل جدید ارزش­ها و هنجارهای نسل گذشته را به طور کامل نمی­پذیرد و برخی از آنها را مردود می­شمارد و در بعضی دیگر نوآوری­هایی ایجاد می­کند (جعفرزاده، ۱۳۸۸ : ۲۳). در جهان کنونی به سبب شتاب بیش از حد تحولات اجتماعی و گسترش ارتباطات و رسانه­ها تغییرات ارزشی و هنجاریِ بین­نسلی دامنه و سرعت بی­سابقه­ای پیدا کرده است. در این میان، تلویزیون در مقام یکی از پرمخاطب­ترین رسانه­ها نقش تعیین­کننده­ای در بازنمایی و نیز در برساخت این تحولات دارد. تلویزیون و به ویژه سریال­های عامه­پسند آن علاوه بر اینکه حاوی بخشی از واقعیت­های جامعه و ارزش­ها و عقاید جامعه می­باشد، خود می­تواند به عنوان شکل­دهندۀ نگرش و عقاید مخاطبان عمل کند. نگرش یک نسل، چگونگی و نحوۀ شکل­گیری نسل­ها توسط نظریه­پردازان مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است؛ نظریه­پردازانی چون مانهایم، اینگلهارت و ترنر مبحث شکاف نسل­ها، علل و عوامل پدیدآورندۀ آن و تعارض­ها و تفاوت­های بین نسل­ها را در ابعاد گوناگون مطالعه کرده­اند. برای پرداختن به موضوع اصلی این پژوهش، یعنی اعتماد اجتماعیِ بین­نسلی، بهتر است ابتدا مفهوم شکاف بین­نسلی و سویه­ها و دلالت­های آن روشن شود.

۲-: مفهوم شکاف بین­نسلی

      اصطلاح شکاف نسل­ها که نخستین بار در دهه ۶۰ در کشورهای  پیشرفته مطرح شد به نحوی  تعارض­های ارزشی و تفاوت­های هویتی/ فرهنگی میان فرزندان و والدین­شان را تشریح می­کرد. طی دهه­های اخیر تفاوت قابل­توجهی میان ارزش­های جوانان با والدین­شان مشاهده می شود. صاحب­نظران این پدیده را در ابعاد مختلف و از منظرهای متفاوتی همچون روانشانسی، جامعه­شناسی و علوم تربیتی تبیین و تحلیل  کرده­اند. در نیمۀ دوم قرن بیستم، جهانی­شدنِ دستاوردها و پیامدهای مدرنیته که به همراه خود آموزش همگانی، گسترش رسانه­های جمعی و بسیاری  موارد  دیگر را پدید آورده موجب افزایش دانش و آگاهی­های عمومی نسل جدید شده و حوزه ارتباطات انسانی و اجتماعی  آنها را وسیع­تر نموده است. نتیجه این فرایند آن بوده که نسل جدید اولاً روند اجتماعی­شدن­شان با شتاب زیاد انجام  می­گیرد و ثانیاً منبع ارزش­گذار او و تعیین­کنندۀ هویت و ذهنیت او دیگر فقط خانواده و سنت­های  حاکم بر خانواده نیست. از دید کارل مانهایم، یک نسل حقیقی تبلور یک آگاهی نسلی متمایز و نتیجه حوادث تاریخی عظیمی است که افراد در حدود۱۷-۲۵ سالگی داخل حوزه جغرافیایی واحدی، به طور  مشترک آن را تجربه می­کنند. پیر بوردیو نیز نسل را به عنوان یک برساخت اجتماعی و حاصل تضاد بر سر منافع اقتصادی و فرهنگی  در  داخل یک  میدان معین تعریف می­کند.

ریشه­یابی و تبیین پدیده شکاف نسلی در جوامع پیچیده و پرتحول معاصر به طور کلی بر مبنای دو رویکرد انجام گرفته است. بنابر رویکرد  اول وقایع تاریخی مهمی که در حکم حوادث نسل­ساز عمل می­کنند شرایط تازه­ای را برای یک گروه نسلی به وجود می­آورند که تجربه زندگی در آن شرایط و فضای  خاص اجتماعی-تاریخی، ارزش­هایی را برای آنها برجسته می­سازد که در  برداشت مانهایمی آن، جنبه ایدئولوژیک و آرمانی نیز برای آن نسل پیدا کرده و محور زندگی آتی آنها قرار می­گیرد. نتیجه چنین وضعی، چیزی جز دوام تعارضات نسلی در جوامع و نظام­های اجتماعی نخواهد بود؛ چنین چیزی تعارض  بین نسل­ها را به امری اجتناب­ناپذیر تبدیل می­کند. بر مبنای رویکردی دیگر، یعنی رویکرد تضاد  ساختاری، تعارض نسلی از سطح اندیشه و ایدئولوژی به سطح منافع، منابع و موقعیت عینی نسل­ها  انتقال می­یابد که قابل چون­وچرا و تغییر و تعدیل است. این رویکرد تضاد نسل­ها را نتیجه توزیع نامتعادل در حوزه ثروت و قدرت می­داند و بر آن است که انحصار منابع  و سرمایه­های مختلف مادی و نمادین همواره در دست نسل در صحنه است. بوردیو برخورداری یا محرومیت از امکانات و فرصت­های موجود اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را ریشه شکاف نسل­ها می­داند، یعنی از دید او مسئله اصلی بین نسل­ها، توزیع نابرابر سرمایه­های مختلف به ویژه در دو  حوزه قدرت و وثروت ،بین  نسل­ها در میدان­های مختلف است که سرمنشاء تعارضات مشاهده شده دیگر از جمله تعارضات فرهنگی میان آنهاست (توکل وقاض­نژاد، ۱۳۸۵ : ۱۲۰).

 ۳- :  مفهوم اعتماد اجتماعی در علوم اجتماعی

    در علوم اجتماعی معمولاً اعتماد اجتماعی به عنوان مکانیسمی اجتماعی که تعاملات مردم را به واسطۀ انگیره­ها و باورهای آنان هدایت می­کند، بررسی می­شود. اندیشمندان علوم اجتماعی با توجه به رشته­های تخصصی خود ( روان­شناسی اجتماعی، جامعه­شناسی، علوم سیاسی، اقتصاد و …) و رویکرد نظری­شان اعتماد اجتماعی را به انحاء مختلف تعریف و تفسیر کرده­اند. اریکسون در اثرش رشد و بحران شخصیت سالم اعتماد بنیادی را مورد توجه قرار می­دهد. به اعتقاد او اعتماد بنیادی، نگرشی است نسبت به خود و دنیای پیرامون که حاصل تجربیات شخصی در سال اول زندگی (شیرخوارگی) است. اعتماد عبارت است از انتظار بر آورده­شدن نیازهای شخصی و این که می­شود روی دنیا، یا منابع برآورده­کنندۀ خارجی حساب کرد ( پورافکاری،۱۳۷۶: ۷۹). الیسون و فایرستون اعتماد را واگذاری منابع به دیگران می­دانند، با این انتظار که آنها به گونه­ای عمل خواهند کرد که نتایج منفی به حداقل ممکن کاهش می­یابد و دستیابی به اهداف میسر می گردد. شلنکر، هلم و تدی­شر معتقدند که اعتماد بین­شخصی، اتکای فرد به اطلاعاتی است که از شخص دیگر (طرف مقابل) به دست می­آورد. این اطلاعات دربارۀ وضعیت­های ناممکن محیطی و همچنین دربارۀ پیامدهای عملی در شرایط مخاطره­آمیز است که هر دو طرف در آن دخالت دارند. ملینجر اعتماد را مفهومی دو بعدی می­داند که شامل الف) اطمینان نسبت به مقاصد و انگیزه­های هدف مقابل؛ و یکرنگی و صمیمیت در اعمال و گفتار طرف مقابل می­باشد.

گیفن هر دو جنبه تعریف ملینجر (انگیزه­ها و اعمال) را در هم ادغام می­کند و تعریف خود از اعتماد بین شخصی را به این صورت ارائه می دهد: «اتکای فرد به طرف مقابل، به منظور دستیابی به اهداف مطلوب در یک موقعیت مخاطره­انگیز» (امیرکافی،۱۳۸۰: ۱۱ـ۱۰).

دویچ صرفاً بر عناصر انگیزه­ای دخیل در مفهوم اعتماد تأکید می­کند و معتقد است که تصمیم مبتنی بر اعتماد با درک این نکته لازم است که این انتخاب می­تواند منجر به سود یا زیان گردد و این که چه نتیجه­ای (سود و زیان) حاصل می­شود بستگی به طرف مقابل دارد. ضرر و زیان می­تواند بیشتر از سود باشد و بالاخره این که طرف مقابل به گونه­ای عمل خواهد کرد که اگر شما به جای اینکه متحمل زیان گردید، از منافع برخوردار خواهید شد. زیمل جامعه­شناس آلمانی، نیز تفسیر مشابهی از اعتماد ارائه می دهد. به اعتقاد او اعتماد نوعی ایمان و اعتقاد افراد به جامعه است (قبلی: ۱۱ـ۱۰). به باور گیدنز نیز اطمینان از اعتمادپذیری اشخاص یا نظام­ها با توجه به یک رشته معین از پیامدها یا رویدادها جایی که این اطمینان ایمان به صداقت یا عشق دیگری و یا صفت اصول انتزاعی (دانش فنی) را بیان می­دارد (ریتزر، ۱۳۸۳: ۷۶۸).

۴- : مفهوم اعتماد اجتماعیِ بین­نسلی

    اعتماد اجتماعی یکی از  مفاهیم مهم و  حیاتی  در علوم  اجتماعی و  عاملی  در  جهت تعامل بین نسل­های مختلف در جامعه محسوب می­شود. نسل­ها سازندۀ جامعه هستند. رشد نسل­ها از درون خانواده شروع شده و می­تواند در قالب ساختارهای حکومتی تداوم داشته باشد. نسل­ها در درون جامعه در تعامل با یکدیگر از ابزارهای مختلف سود می­جویند و یکی از آن ابزارها اعتماد است. اعتماد اجتماعی در بین نسل­های مختلف می­تواند به عنوان امری میانجی عمل کند و آنها را به سوی  توافق  سوق دهد و یا نقطه مقابل آن، عدم اعتماد می­تواند شکاف بین  نسل­ها را شدت بخشد  و جامعه را با بحران­های  جدی مواجه سازد (گلابی، ۱۳۹۰). در بحث پیرامون مسائل نسلی، در برخی جاها شاهد تفاوت و در  جاهای دیگر شاهد تعارض بین نسل­ها هستیم، ولی در عین حال، در جامعه ما مسئله بی­اعتمادی مختص یک نسل خاص نیست، بلکه این بی­اعتمادی در بین همه نسل­ها دیده می­شود، ولی کم و زیاد دارد (آزاد  ملکی ۱۴۰:۱۳۸۳). به نظر زتومکا، فرهنگ بی­اعتمادی،که عمیقاً ریشه در گذشته دارد، حاصل تجربیات بی­نتیجه در مورد  اعتماد بوده و گاهی در اثر سکون، دچار رکود می­گردد. این سنت بی­اعتمادی از گذشته نشأت می­گیرد و توسط نسل­هایی که زندگی خود را در درون فرهنگ بی­اعتمادی سپری خواهند  کرد، درونی می­شود (زتومکا ۲۲۳:۱۳۸۴). در این تحقیق منظور از اعتماد اجتماعیِ بین­نسلی بررسی اعتماد اجتماعی نسل­ها  نسبت به همدیگر می­باشد.

۵- : اعتماد اجتماعی نزد نظریه­پردازان اجتماعی

 ۱-۵- : گئورگ زیمل

    زیمل تحلیل­هایی در باب ماهیت روابط اعتماد داشته است که بعدها توسط محققانی مثل لومان و گیدنز توسعه و بسط یافت. نظریه اعتماد زیمل یک چهارچوب نظری برای تحلیل اعتماد شخصی و تعمیم­یافته ( غیرشخصی ) فراهم می­سازد. توصیف او از شرایط، نقش و کارکرد اعتماد در جوامع مدرن برای نظریه­های جامعه­شناختی ارزشمند است. به باور زیمل جامعه صرفاً اسمی برای مقداری افراد است که از طریق کنش متقابل با یکدیگر پیوند دارند. از اینرو جامعه­شناسان باید جامعه را به عنوان آرایشی از اشکال روابط یا اشکال اجتماعی­شده مطالعه کنند. برای زیمل شکل مسلط رابطه اجتماعی در جوامع مدرن مبادله است. مبادله شکل خالص و اصلی­ترین شکل همه کنش­های متقابل انسان­هایی است که در آن منافع دنبال می­شود. هر کنش متقابل باید همچون مبادله قلمداد گردد. مبادله نه تنها به ما ارزش نسبی اشیا را می­آموزد ( چرا که ما به خاطر چیزهایی که از خودگذشتگی می­کنیم ارزش­گذاری می کنیم )، بلکه روابط مقابله­به­مثل را می­آموزد که این در نزد زیمل عامل سازنده کلیه روابط اجتماعی است. یکی از کارکردهای مبادله این است که پیوندی درونی میان افراد ایجاد می­کند.

یکی از مهمترین شرایط مبادله «اعتماد» است. بدون اعتماد عمومی افراد نسبت به یکدیگر، جامعه تجزیه می­گردد. بنابراین اعتماد یکی از مهمترین نیروهای ترکیبی درون جامعه است. اعتماد شکلی از اعتقاد است که به مثابه وابستگی مطمئن بر یک نظر یا یک اصل تعریف می­گردد. اعتماد یا عدم اعتماد زمانی وجود دارد که یک نظر احتمالات را ارزیابی کند، یعنی زمانی که در یک موقعیت نامطمئن یکی تصمیم بگیرد که به یکی یا چیزی اعتقاد داشته باشد یا نه. افرادی که می­دانند که به اعتماد نیاز ندارند، از طرف دیگر افرادی که هیچ نمی­دانند، نمی­توانند به شکل عقلانی مطمئن باشند. زیمل می­نویسد که اعتماد غیر قابل اثبات است و می­تواند مبتنی بر شناخت یا عدم­شناخت باشد ( Levine,1971 : 48 ).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.