تحقیق مفهوم ظرفیت برد و روشهای برآورد ظرفیت برد و ظرفیت برد تغذیه ای  

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم ظرفیت برد و روشهای برآورد ظرفیت برد و ظرفیت برد تغذیه ای  دارای ۳۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۱- مفهوم ظرفیت برد:    ۵
– ظرفیت برد بوم شناختی    ۶
– ظرفیت برد انسانی    ۷
– ظرفیت برد زیست شناختی    ۷
– ظرفیت برد اجتماعی    ۷
– ظرفیت برد اقتصادی    ۸
۱-۲-روش های برآورد ظرفیت برد    ۹
۱-۲-۱- انواع مدل های ارائه شده برای تعیین ظرفیت برد    ۹
مدل۱) سیستم رتبه ای(The Rating System)    ۹
مدل ۲): توالی مرتع (Range succession)    ۱۰
مدل ۳): گونه های شاخص یا کلید(Key Species)    ۱۱
مدل ۴): مدل های تولید- تعداد دام در واحد سطح (Productivity- Stocking rate models)    ۱۲
مدل ۵) مدل های مصرف/ موجودیت زیستگاه (Habitat use / availability Models)    ۱۳
مدل ۶) رویکردهای تغذیه ای(The nutritional approaches)    ۱۳
مدل ۷) مدل بر هم کنشی (The interactive model)    ۱۴
۱-۳-روشهای برآورد ظرفیت برد تغذیه ای    ۱۴
۱-۴-تعیین ارزش رجحانی گونه های مصرفی    ۱۵
۱-۴-۱- شاخص های ارجحیت تغذیه ای    ۱۶
۱-۴-۲- شاخص های انتخاب    ۱۷
۱-۵-آزمون فرضیه ها و حدود اعتمادها    ۲۰
۱-۶-واحد دامی و نیازهای روزانه غذایی    ۲۰
۱-۷-حد بهره برداری مجاز    ۲۱
۱-۸-روش های اندازه گیری تولید    ۲۲
۱-۹- مطالعات انجام شده در داخل ایران    ۲۲
۱-۱۰- مطالعات انجام شده در خارج ایران    ۲۸
منابع:    ۳۳

منابع:

عجمی، حوری. ۱۳۸۱٫ برآورد ظرفیت برد تغذیه ای زیستگاه آهو در پارک ملی کلاه قاظی. پایان نامه کارشناسی ارشد محیط زیست. دانشکده منابع طبیعی. دانشگاه تهران.

ارزانی، ح.، احمدی، عباس.، آذرنیوند، حسین جعفری، علی اشرف. ۱۳۸۵٫ تعیین و مقایسه کیفیت علوفه مرتعی در مراحل مختلف فنولوژیکی. مجله علوم کشاورزی ایران. ۳۷ (۲): ۳۱۱-۳۰۳٫

ارزانی، حسین.  ۱۳۸۸٫ کیفیت علوفه و نیاز روزانه دام چراکننده از مراتع. انتشارات دانشگاه تهران.

مقدم، محمد رضا. ۱۳۷۷٫ مرتع و مرتع داری. انتشارات دانشگاه تهران. ۴۷۰ ص.

اکبری هارونی، حسن.۱۳۸۳٫ بررسی مطلوبیت زیستگاه آهو در منطقه حفاظت شده کالمند-بهادران استان یزد.پایان نامه کارشناسی ارشد محیط زیست.دانشکده منابع طبیعی(نور).دانشگاه تربیت مدرس.

ا­میدی، مریم. ۱۳۸۹٫مدل سازی مطلوبیت زیستگاه پلنگ ایرانی (Panthera pardus saxicolor)  به روش تحلیل عاملی آشیان بوم شناختی (ENFA) در پارک ملی کلاه قاضی،­استان­اصفهان.­فصلنامه­علوم­و­تکنولوژی­محیط­زیست.­سال دوازدهم، شماره ۱(پیاپی ۴۴)، بهار ۱۳۸۹٫صفحه ۱۴۷-۱۳۷٫

کرمی، محمود. ۱۳۶۵٫ نظریه ی جغرافیای زیستی جزیره و اهمیت آن در مدیریت و گزینش ذخایر طبیعی. محیط شناسی. سال۱۳٫ شماره ۱۳: ۶۸-۷۳٫

گلجانی، رضا. ۱۳۸۷٫ ارزیابی زیستگاه قوچ و میش در پارک ملی خجیر و سرخه حصار و منطقه حفاظت شده جاجرود با استفاده از روش ENFA. پایان نامه کارشناسی ارشد(MSc.) رشته علوم محیط زیست- زیستگاه ها و تنوع زیستی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران دانشکده محیط زیست وانرژی.

گودرزی، ف. ۱۳۸۹٫ ایجاد یک سیستم پشتیبان تصمیم گیری مدیریتی برای انتقال گوزن زرد ایرانی به مناطق جدید در ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد محیط زیست. دانشکده منابع طبیعی(نور). دانشگاه تربیت مدرس.

– مجنونیان، ه.، مولوی، م. ۱۳۶۴٫ مقدمه ای بر گوزن زرد ایرانی. مجله محیط شناسی. سال ۱۲٫ شماره ۱۳٫ ۱۰۱-۱۳۲٫

مصطفوی، سید مهدی. ۱۳۸۸٫ نقشه مطلوبیت زیستگاه بهاره گونه پازن(Capra aegagrus)در پارک ملی لار. پایان نامه کارشناسی ارشد(MSc.) رشته علوم محیط زیست- زیستگاه ها و تنوع زیستی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران دانشکده محیط زیست وانرژی.

راد نژاد، هادی. ۱۳۸۳٫ بررسی وضعیت گوزن زرد ایرانی در زیستگاه های آن در ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد(MSc.) رشته علوم محیط زیست- زیستگاه ها و تنوع زیستی. دانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران.

زارعی، افشین.۱۳۸۷٫پایان نامه کارشناسی ارشد(MSc.) رشته علوم محیط زیست- زیستگاه ها و تنوع زیستی. ارزیابی زیستگاه جبیر(Gazella bennetti) در پارک ملی توران. دانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران.

 مقدمه

تجزیه و تحلیل ارتباط بین گونه  و زیستگاه همواره به عنوان یک مرکز ثقل در مسائل بوم شناسی مطرح بوده است .لذا اهمیت اقلیم برای شرح پراکنش جانوران وگیاهان از زمان های دور مطرح بوده است (Guisan, 2000). زیستگاه ها محیط ها یا اکوسیستم هایی هستند که مقادیر بوم شناختی وسرویس هایی ازقبیل ماهی، جمعیت های حیات وحش، تصفیه ی آب، وکنترل اقلیم را فراهم می نماید (Serfis, 1993).  لذا یکی از اهداف حفاظت ازطبیعت برنامه ریزی برای تعیین مناطق مهم برای تنوع زیستی است (Luoto et al.2004). با توجه به اینکه جمعیت گونه های حیوانات طی سال های اخیر با معضلاتی مواجه بوده است، لذا بررسی ظرفیت برد زیستگاه و اینکه جزیره ها قابلیت حمایت از چه تعداد حیوان را دارد از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین در مقاله به مفهوم ظرفیت برد و روشهای برآورد ظرفیت برد و ظرفیت برد تغذیه ای می پردازد.

۱-۱- مفهوم ظرفیت برد:

ظرفیت برد یک مفهوم کلاسیک در بوم شناسی جمعیت است، با این حال این واژه در مباحث مربوط به اثرات محیط زیستی بر جمعیت ها یا اکوسیستم های جانوری مطرح شده است (Kashiwai, 1995). واژه ظرفیت برد همواره  یکی از اصطلاحات رایج در مدیریت حیات وحش بوده که در برگیرنده معانی متفاوتی است (Sinclair et al, 2006) و برآورد ظرفیت برد زیستگاه های حیات وحش یکی از مهمترین اقدامات مدیریتی است که تولید و پایداری بوم سازگان (اکوسیستم) را حفظ میکند به شمار می رود (عجمی، ۱۳۸۱). براساس مرور منابع انجام شده تاکنون تعاریف و تفاسیر متعددی در دوره های مختلف از این اصطلاح ارائه شده است که برخی از این تفاسیر و تعاریف به شرح زیر هستند.

این واژه برای اولین بار توسط لئوپولد درسال ۱۹۳۳ به عنوان ”حداکثر تراکم شکار وحشی که یک گستره مشخص استعداد نگهداری ازآن را دارد تعریف شده است“ (Leopold, 1933). البته به نظر می رسد Errington نیز در ارائه این واژه درمحافل علمی نقش بسزائی داشته به گونه ای که وی در مقاله خود تحت عنوان (آسیب پذیری جمعیت بلدرچین های آمریکایی (Bob white) به منظورپیش بینی) این واژه را درقالب ظرفیت برد محیط زیستی مطرح نموده واین اصطلاح را برای اولین بار به صورت کاربردی استفاده نموده است (Errington, 1934). البته به عقیده آقای Kashiwai این اصطلاح (ظرفیت برد) برای اولین بارتوسط Errington در سال ۱۹۳۴ ارائه شده است (۱۹۹۵ Kashiwai,). و در جایی دیگر به عقیده Bothma و همکارانش اصطلاح ظرفیت برد به صورت وسیع استفاده شده اما در جنبه های متعدد در ادبیات بوم شناختی، وی در این مورد به افرادی همچون (۱۹۳۳)Leopold، (۱۹۳۴)Errington، (۱۹۵۳)Odum، (۱۹۷۹)Caughley، (۱۹۸۸) Dhondt ارجاع داده است (Bothma et al., 2004). در حالیکه سابق بر این Forbes & Overholts در سال ۱۹۳۱ به منظور تعیین ظرفیت برد گوزن درختزارهای پنسیلوانیا این اصطلاح را به کار برده بودند (Forbes & Overholts, 1931) و بیان نموده اند که ظرفیت برد تا حد زیادی با خصوصیات پوشش گیاهی همراه است، بیانگر این مطلب است که این واژه پیش از کارهای Errington و Leopold نیز مورد استفاده قرار می گرفته است.

در کتاب های درسی بوم شناسی امروزی، مفهوم ظرفیت برد به همراه معادله ی منطقی رشد جمعیت تعریف شده است (Kashiwai, 1995).

البته باید عنوان کرد که تعاریف دیگری نیز از این واژه در محافل علمی توسط متخصصان مختلف در زمینه ظرفیت برد گوزن ارائه شده است:

به عنوان مثال Knox ظرفیت برد زیستگاه گوزن را معادل تعداد گوزنی می داند که خسارت وارده ازسوی آنها بر مزارع اطراف منطقه حداقل باشد.

این سطح ازگنجایش برد توسط Decalesta به نام ظرفیت برد فرهنگی نامگذاری شده است (عجمی، ۱۳۸۱).

درحالیکه در جایی دیگر این مفهوم ازسوی کریستوفر در قالب چهار زیرمفهوم ارائه گردیده است که عبارتند از: ظرفیت برد فیزیکی، تولیدی، بوم شناختی، و اجتماعی (Christopher et al, 2006):

ظرفیت برد فیزیکی: که ممکن است با استفاده از ترکیب مدل های هیدرولوژیکی اطلاعات فیزیکی ارزیابی و یا به صورت ایده آل در داخل سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS) تحلیل شده باشد.

ظرفیت برد تولیدی: اکثر تلاش های علمی ای که برای جمع آوری داده ها تاکنون صورت گرفته است در راه مدلسازی ظرفیت برد تولیدی پیشرفته است و برخی از مدل های حاصله سابق براین به صورت موفقیت آمیزی اجرا شده اند.

ظرفیت برد بوم شناختی:  مدل سازی ظرفیت برد بوم شناختی هنوز درطفولیت خودش به سرمی برد.

ضعف های مذکور برای مدل های مربوط به برآورد ظرفیت برد تولیدی حتی اغلب ازمدلهای ظرفیت برد نیز بزرگتر هستند. سیستم اطلاعات جغرافیای(GIS) ممکن است برای رسیدگی کردن به واکنش های بین فعالیت های مربوط به کشت و زیستگاه های حساس استفاده شود.

تعریف دیگری که از این اصطلاح ارائه شده عبارت است از: تعداد جانوران موجود در واحد سطح که یک زیستگاه می تواند بدون آسیب رسیدن به علوفه و سایر منابع حمایت کند ( Fulbright & Ortega, 2006).

– ظرفیت برد بوم شناختی

این ظرفیت را می توان بعنوان K در معادله منطقی رشد جمعیت در نظر گرفت. در  شرایط واقعی این مزیت حد طبیعی رشد یک جمعیت می با­شد که در یک محیط مشخص بوسیله ی منابع موجود تنظیم شده است و یکی از نقاط تعادل است که یک جمعیت از طریق اثرات وابسته به تراکم فقدان غذا، فضا (برای مثا­ل قلمرو)، پناهگاه و سایر منابع به آن نقطه گرایش می یابد ( Sinclair et al., 2006).

Beckو همکارانش در سال ۲۰۰۶ ظرفیت برد بوم شناختی (Kcc) را به عنوان تعادل بین جمعیت های گیاهی و علفخوار در هنگام عدم حضور محصول تعریف نمودند.

و تعریفی که Sinclair و همکارانش در این مورد ارائه نموده اند به این صورت است: حداکثر تعداد یا تراکم جانورانی که می توانند در سراسر یک دوره زمانی در یک مکان خاص حمایت شوند (Sinclair et al, 2006).

– ظرفیت برد انسانی

– سطحی از جمعیت است که حداکثر محصول پایدار را برای مقاصد بهره برداری بدست دهد و این درست همان چیزی است که مرتعداران آنرا تحت عنوان ظرفیت چرایی دام قلمداد کرده اند (Sinclair et al., 2006).

– ظرفیت زمین برای حمایت از جمعیت انسانی از طریق هر دو مورد محدودیت های طبیعی و انتخاب های انسانی مربوط به اقتصاد ها، محیط زیست، فرهنگ (شامل ارزش ها و سیاست ها)، و آمار جمعیتی تعیین می شود. از این رو ظرفیت برد انسانی پویا و نامشخص است (Cohen, 1995).

– ظرفیت برد زیست شناختی

این اصطلاح را تحت عنوان حداکثر تعداد افراد یک گونه که می توانند در یک زیستگاه نامحدود بدون تهدید نمودن دیگر گونه های موجود در آن زیست کنند تعریف می کنند. فاکتورهای از قبیل غذای در دسترس، آب، پوشش، طعمه و گونه های طعمه خوار بر ظرفیت برد زیست شناختی اثر خواهند گذاشت.

سطحی از جمعیت است که حداکثر محصول پایدار را برای مقاصد بهره برداری بدست د­هد و این درست همان چیزی است که مرتعداران آنرا تحت عنوان عنوان ظرفیت چرایی دام قلمداد کرده اند (Sinclair et al., 2006).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.