تحقیق مفهوم مدیریت سود و ساختار مالکیت و ارزش گذاری اقلام تعهدی اختیاری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم مدیریت سود و ساختار مالکیت و ارزش گذاری اقلام تعهدی اختیاری دارای ۵۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲- مقدمه :    ۵
۲-۲ گفتار نخست:مدیریت سود    ۶
۱-۲-۲ مفاهیم سود برای گزارشگری    ۶
۲-۲-۲   مفهوم مدیریت سود    ۸
۳-۲-۲  انگیزه های مدیریت سود    ۱۰
۴-۲-۲-   طبقه بندی مدیریت سود    ۱۳
۱-۴-۲-۲ – انواع روشهای مدیریت سود:    ۱۳
۲-۴-۲-۲ انواع مدیریت سود:    ۱۷
۵-۲-۲- هموارسازی سود    ۲۰
نمودار(۱-۲): انواع هموارسازی سود    ۲۲
۳-۲  گفتار دوم:اقلام تعهدی اختیاری    ۲۳
۱-۳-۲ حسابداری تعهدی و مدیریت سود    ۲۳
۲-۳-۲ اقلام تعهدی :    ۲۴
۳-۳-۲ کشف و اندازه گیری مدیریت سود با اقلام تعهدی اختیاری    ۲۶
۴-۲-گفتار سوم:ساختار مالکیت    ۲۷
۱-۴-۲حاکمیت شرکتی    ۲۷
۱-۱-۴-۲مفهوم حاکمیت شرکتی :    ۲۷
۲-۱-۴-۲ تئوری نمایندگی:    ۲۸
۲-۴-۲- مالکیت نهادی    ۲۹
۱-۲-۴-۲نظارت نهادی و مدیریت سود:    ۳۱
۳-۴-۲- نقش سرمایه گذاران نهادی در انگیزش مدیران    ۳۳
۴-۴-۲- ساختار مالکیت و ارزش گذاری اقلام تعهدی اختیاری    ۳۵
۵-۴-۲- مالکیت خانوادگی    ۳۶
۶-۴-۲ – ساختارمالکیت و مدیریت سود    ۳۸
۵-۲ گفتار چهارم:اندازه شرکت    ۴۰
۱-۵-۲ اندازه شرکت و مدیریت سود    ۴۰
۲-۵-۲ شاخص های اندازه :    ۴۲
۶-۲ گفتار پنجم :پیشینه پژوهش    ۴۳
۱-۶-۲  پژوهش های مرتبط در برون کشور    ۴۳
۲-۶-۲ پژوهش های مرتبط در درون کشور    ۴۶
نگاره شماره (۱-۲ ) پژوهش های  مرتبط با مدیریت سود    ۴۸
منابع فارسی:    ۵۰
منابع لاتین:    ۵۳

منابع :

شباهنگ ،ر. ،۱۳۸۷ ،² تئوری حسابداری ( جلد اول )² ، انتشارات مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی .

شباهنگ ، ر. ، ۱۳۸۷ ،² مدیریت مالی (جلد اول)² ، انتشارات مرکزتحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی.

قالیباف اصل ، ح. ،۱۳۸۷ ،² مدیریت مالی²، انتشارات پوران پژوهش.

نوروش ، الف و همکاران،۱۳۸۴ ، ” بررسی مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران ” ، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز ، دوره ۲۲ ، شماره۲ .

نمازی ، م. و احسان کرمانی،۱۳۸۷ ، “تاثیر ساختار مالکیت بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ” ،بررسی های حسابداری و حسابرسی، دوره ۱۵ شماره ۵۳٫

یزدانی ،آ. ،۱۳۸۵ ،” بررسی نقش ترازنامه در محدود کردن مدیریب سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ” ، پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد ، دانشگاه الزهراء (س).

کرباسی یزدی ،ح .،۱۳۸۷ ،²تئوری حسابداری (۱ )² ، دانشگاه آزاد اسلامی واحدبروجرد .

گودرزی ، الف ،۱۳۸۷ ،²حسابداری ساختگی و تاثیر حاکمیت شرکتی²، ماهنامه انجمن حسابداران خبره ایران (مجله حسابداری ) ، شماره ۱۹۶٫

اقوامی ، د. و جعفر باباجانی،۱۳۷۷ ،² اصول و کاربرد حسابداری در سازمانهای دولتی و غیر انتفاعی² ، انتشارات سمت.

احمدوند ،ژ. ،۱۳۸۵ ، “بررسی تاثیر ساختار مالکیت بر عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران” ، پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد ،دانشگاه الزهراء (س).

۲- ۱مقدمه :

صورت سود و زیان ارائه شده شرکت ها براساس اصول پذیرفته شده حسابداری و برمبنای تعهدی تهیه می گردد. اعمال اصل تحقق درآمد برمبنای روش معاملاتی مانع از شناسائی درآمد قبل از انجام فرآیند فروش و در زمان کسب آن می باشد از طرف دیگر اصل تطابق در برابر اصل تحقق برمبنای رویکرد معاملاتی لزوماً بیانگر تطابق بین درآمدها و هزینه های یک دوره نمی باشد. چرا که در خصوص سود و زیان نگهداشت کالاهای فروش رفته دریک دوره هیچ گونه هزینه ای جهت تطابق با این سود وجود ندارد. پس در کشورهایی همانند ایران با نوسانات قیمت و نرخ تورم بالا، سود حسابداری با سود اقتصادی همخوانی نداشته و صورت های مالی بیانگر ارزش ذاتی نمی باشد. این امر موجب جابجایی منافع شده به گونه ای که منافع کسب شده در سال جاری را کسانی استفاده می کنند که در سنوات آتی مالک آن سهام شوند. در این میان اهمیت اطلاعات حسابداری به عنوان یکی از مهمترین منابع اطلاعاتی مورداستفاده سرمایه گذاران بازار سرمایه و تمایل به سرمایه گذاری های کوتاه مدت جهت کسب منافع حاصل از افزایش قیمت به جای نگهداشت بلندمدت سرمایه گذاری و دریافت سودهای نقدی بر شدت جابجایی منافع می افزاید. با توجه به مطالب بیان شده چنین به نظر می رسد که نوسان در سود یک شرکت خوشایند نمی باشد. لیکن می باید توجه داشت که خود کاهش نوسانات سود شرکت نیز مطلوب نمی باشد. بلکه مهم ماهیت این کاهش است. چرا که در درجه اول ممکن است نوسانات سود نشأت گرفته از اقتصاد کلان جامعه باشد یا از طریق روش های هموارسازی تصنعی که برگرفته از روشهای اختیاری حسابداری که فاقد هرگونه ماهیت اقتصادی است صورت پذیرد. پس چنین به نظر می رسد که سرمایه گذاری در شرکت هایی، پذیرفته شده و معقول است که در درجه اول جابجایی منافع کمی را داشته باشد و در درجه دوم نوسانات سود آنها نیز کم باشد.

یکی از مهمترین هدفهای واحدهای تجاری، به حداکثر رسانیدن حقوق صاحبان آن است (حداکثر کردن ارزش سهام شرکت) اگرچه امروزه، ملاحظات اجتماعی نیز می تواند هدف عمده واحدهای انتفاعی محسوب شود.

مثلاً صرفه جویی درانرژی یا حداقل کردن آلودگیهای محیط زیست یا تأمین نیازهای جامعه، از جمله هدفهای اجتماعی قلمداد می گردند. خط مشی های یک واحد انتفاعی، استراتژیهایی است که برای دستیابی به هدفها انتخاب و به کار گرفته می شود (شباهنگ، ۱۳۸۷ ،ص۴)۱.

از لحاظ تئوریک، هدفها و خط مشی های یک شرکت سهامی توسط صاحبان آن (سهامداران) از طریق هیأت مدیره انتخابی توسط مجمع عمومی صاحبان سهام تعیین می شود. اما ، با توجه به اختیارات عمده ای که به مدیریت سطح بالای شرکت ها داده می شود، هدفها و خط مشی ها عملاً توسط مدیریت تعیین می گردد. برای اعطای اختیارات مزبور به مدیریت، دو دلیل اصلی وجود دارد. دلیل اول این است که نظریات یکایک سهامداران را نمی توان عملاً و بطور کارآمد به مدیریت شرکت منتقل کرد. دلیل دوم ، توجه داشتن سهامداران به این واقعیت است که مدیران حرفه ای  با توجه به آموزش و تجربیاتی که دارند واجد شرایط بهتری برای اداره امور شرکت می باشند. این تفویض اختیار تا هنگامی که عملکرد شرکت از لحاظ کسب سود وپرداخت سود سهام رضایت بخش باشد، برای بیشتر سهامداران قابل قبول خواهد بود. با توجه به پژوهش های  انجام شده در حوزه مالی، یکی از موضوع های مهم در این رابطه، بررسی پدیده مدیریت سود شرکتها است که به طور گسترده ای در حوزه مالی و حسابداری مورد توجه قرار گرفته است.

۲-۲ گفتار نخست:مدیریت سود

۱-۲-۲ مفاهیم سود برای گزارشگری

اگرچه مفهوم تعهدی سود به عنوان یک اندازه گیری بنیادی، با انتقادهایی مواجه است اما از دیدگاه اطلاعاتی، این مفهوم بیانگر نتیجه فعالیت حسابداری می باشد. براساس فرضیات بازار کارآمد، پژوهش های  مشاهده ای نیز نشان داده است که سود حسابداری، بار و محتوای اطلاعاتی دارد.محاسبه سود حسابداری از لحاظ یک اندازه گیری یگانه عملکرد ویا اطلاعاتی که در محاسبه آن لحاظ می شود، توسط حسابداران حرفه ای و تحلیل گران مالی همواره مورد تأکید قرار داشته است. مثلاً در

بیانیه شماره یک هیأت استانداردهای حسابداری مالی آمده است، که کانون توجه گزارشگری مالی، اطلاعات مربوط به عملکرد واحد انتفاعی است که توسط معیارهای سود واجزای تشکیل دهنده آن تأمین می شود) شباهنگ ،۱۳۸۷،ص۱۷۸)۱.

بحث در مورد مفاهیم سود برای گزارشگری در کشورهای پیشرفته که دارای بازار بورس اوراق بهادار پررونق می باشند از دیرباز مطرح بوده و بحث سود شاید یکی از قدیمی ترین و سؤال برانگیزترین موضوعات مطروحه و مدیریت مالی می باشد. در چند دهه اخیر مطالعات وپژوهشهای گوناگونی در مورد جنبه های مختلف حسابداری سود صورت پذیرفته است.

هدف اولیه از گزارش سود، تأمین وارائه اطلاعات مفید برای کسانی است که بیشترین علاقه را به گزارشهای مالی دارند. اما تبیین هدفهای مشخص تر نیز برای درک بهتر گزارشگری سود ضرورت دارد. هدفهای مشخص گزارش سود شامل مواردزیراست :

۱- استفاده از سود بعنوان معیاری برای اندازه گیری کارآیی مدیریت.

۲- استفاده از منابع تاریخی سود برای پیش بینی آینده واحد انتفاعی و توزیع آتی سود سهام .

۳- استفاده از سود به عنوان معیاری برای اندازه گیری دستاوردها و همچنین نشانه ای از تصمیمات آتی مدیریت.

سایر هدفهای که در بالا ذکر نشده شامل استفاده از سود به عنوان مبنایی برای تشخیص مالیات، بررسی قیمت محصولات واحدهایی که مشمول قیمت گذاری می باشند و بالاخره ارزیابی تخصیص منابع توسط اقتصاددانان می باشد(همان منبع،ص۱۷۹)۱.

 مفهوم ارزش افزوده سود[۱]:

مفهوم ارزش افزوده هنگامی بیشترین معنا را خواهدداشت که در مورد شرکت های بسیار بزرگی که به زندگی هزاران نفر تأثیر می گذارد و واجد اهمیت اجتماعی واقتصادی فراتر از منافع محدود سهامداران و مالکان است، بکار گرفته شود. مفهوم ارزش افزوده سود شامل دستمزد، اجاره، بهره،

مالیات ، سود سهام پرداختی به سهامداران و سودتوزیع نشده می باشد. تنها در موارد انحلال و تصفیه، سهامداران عادی نسبت به مازاد باقیمانده ذیحق هستند. در بلندمدت، انباشت سود موجب رشد سرمایه واحد انتفاعی می شود که از طریق افزایش بهره وری موجب تأمین جریان اضافی سود برای تمامی دریافت کنندگان خواهد شد. چنانچه عمر واحد انتفاعی دایمی و نامحدود فرض شود، سهامداران ممکن است هیچوقت مزایای مستقیم و اختصاصی حاصل از انباشت سود واحد انتفاعی را دریافت نکنند(شباهنگ ،۱۳۸۷ ،ص۲۰۱-۲۰۰)۲.

۲-۲-۲مفهوم مدیریت سود

فلسفه مدیریت سود، بهره گیری از انعطاف روش استاندارد و اصول پذیرفته شده حسابداری می باشد. البته تفسیرهای گوناگونی که می توان از روشهای اجرایی یک استاندارد حسابداری برداشت کرد، از دیگر دلایل وجود مدیریت سود می باشد. این انعطاف پذیری دلیل اصلی تنوع موجود در روش های حسابداری است. در زمانی که تفسیر یک استاندارد بسیار انعطاف پذیر است، یکپارچگی داده های ارائه شده در صورت های مالی کمتر می شود . اصول تطابق و محافظه کاری نیز می تواند باعث مدیریت سود شود.

[۱] . The  value – Added  concept  of  Income

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم سود و هدف ازگزارشگری مالی ، مدیریت سود و روش های ارزیابی و دیدگاه های آن
  • تحقیق مدیریت سود و فلسفه و شیوه ها و انگیزه های آن و جنسیت مدیران و تأثیر آن در شخصیت مدیران و الگوهای مدیریتی
  • تحقیق گزارشگری مالی، سود، کیفیت سود، مدیریت سود ، کیفیت گزارشگری مالی،سرمایه گذاری و همچنین کارایی سرمایه گذاری
  • تحقیق حاکمیت شرکتی و مدیریت سود و ساختار هیأت مدیره و ساختار مالکیت و سرمایه گذاران نهادی
  • تحقیق مفهوم سود گزارش شده و سود واقعی و مفهوم کیفیت سود در بحث مدیریت سود و روشها و انگیزه های هموار سازی سود
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.