تحقیق مفهوم مصورسازی اطلاعات و اصول و معیار‌های تصویرگری (مصورسازی) و هدف از ایجاد مدارس هوشمند

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم مصورسازی اطلاعات و اصول و معیار‌های تصویرگری (مصورسازی) و هدف از ایجاد مدارس هوشمند دارای ۴۱  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱: مقدمه    ۵
۲-۲: پیشینه و مفهوم مصورسازی اطلاعات    ۵
۲-۳: طبقه‌بندی مصورسازی و ابعاد آن    ۷
۲-۴: ارتباط مصورسازی اطلاعات با سواد دیداری    ۹
۲-۵: گرافیک    ۱۰
۲-۶: گرافیک رایانهای    ۱۱
۲-۷: مصورسازی    ۱۲
۲-۸: ارتباط تصویری    ۱۲
۲-۹: ارزش بصری تصاویر    ۱۳
۲-۱۰: چگونگی استقرار عناصر بصری    ۱۳
۲-۱۱: بهره‌گیری از مصورسازی در فعالیت‌های آموزشی    ۱۴
۲-۱۲: اصول و معیار‌های تصویرگری (مصورسازی)    ۱۴
۲-۱۲-۱: اصل سادگی    ۱۴
۲-۱۲-۲: اصل تأکید    ۱۵
۲-۱۲-۳: اصل تعادل    ۱۵
۲-۱۲-۴: رعایت اصل توازن بین زمینه و موضوع    ۱۵
۲-۱۲-۵: اصل رابطه تصویر با معیارهای اندازهگیری    ۱۵
۲-۱۲-۶: رابطه تصویر با معیارهای کادربندی    ۱۶
۲-۱۲-۷: اصل فاصله ی مطلوب    ۱۶
۲-۱۲-۸: اصل تأثیرات روانی خط ها    ۱۶
۲-۱۲-۹: اصل تأثیر روانی شکل‌ها و رابطه ی آن‌ها با تصویر آموزشی    ۱۶
۲-۱۲-۱۰: خواص روانی رنگ‌ها و رابطه ی آن‌ها با تصویر    ۱۷
۲-۱۲-۱۱: پرهیز از تکراری بودن سبک تصویرسازی    ۱۸
۲-۱۲-۱۲: اصل تصویرگری مبتنی بر تحقیق و پژوهش    ۱۸
۲-۱۲-۱۳: اصل استفاده به جا از تصویر    ۱۸
۲-۱۲-۱۴: اصل تطبیق با واقعیات    ۱۸
۲-۱۲-۱۵: اصل برجسته سازی موضوع    ۱۹
۲-۱۲-۱۶: رعایت تناسب بین سبک هنری و موضوع آموزشی    ۱۹
۲-۱۲-۱۷: اصل تفاوت در فرهنگ های منطقهای    ۱۹
۲-۱۲-۱۸: اصل به روز بودن تصویر    ۱۹
۲-۱۲-۱۹: اصل توازن در تصویرگری جنسیتها    ۱۹
۲-۱۲-۲۰: توجه به هویت ملی، اعتقادی و اسلامی    ۲۰
۲-۱۲-۲۱: تحریک حس کنجکاوی و علاقه به کشف    ۲۰
۲-۱۲-۲۲: توجه به علایق کودکان به رنگها    ۲۰
۲-۱۳: مدرسه هوشمند چیست؟    ۲۰
۲-۱۴: هدف از ایجاد مدارس هوشمند چیست؟    ۲۱
۲-۱۵: مأموریت و چشمانداز مدرسه هوشمند    ۲۲
۲-۱۶: راهبرد‌های توسعه مدارس هوشمند    ۲۲
۲-۱۷: ساختار تشکیلاتی مدرسه هوشمند    ۲۳
۲-۱۹: مولفه‌های اصلی و ارکان هوشمند‌سازی مدارس    ۲۴
۲-۲۱: تئوری ومبانی نظری    ۲۶
۲-۲۲: چرا مدرسه هوشمند طراحی کنیم؟    ۲۸
۲-۲۳: منظور از مدارس ابتدایی هوشمند چیست؟    ۲۹
۲-۲۳: مقایسه وجوه اشتراک و افتراق مصورسازی داده و اطلاعات    ۳۰
۲-۲۴: طبقه‌بندی مصورسازی انواع داده‌ها    ۳۰
۲-۲۵: روش‌ها و کاربردهای مصورسازی    ۳۴
۲-۲۶: پیشینه پژوهش    ۴۰
۲-۲۶-۱: پیشینه داخلی    ۴۰
۲-۲۶-۲: پیشینه خارجی    ۴۱
منابع:    ۴۳

منابع:

درودی، فریبرز و سلیمانی نژاد، عادل (۱۳۸۸). ارتباط تصویری و پردازش دیداری اطلاعات: آشنایی با مبانی نظری حوزه مصور سازی. مجله مطالعات ایرانی کتابداری و اطلاع رسانی، شماره ۸۶

درودی، فریبرز. (۱۳۸۸). کاربرد فنون و روش‌های مصورسازی اطلاعات و تأثیر سواد دیداری در فعالیت‌های آموزشی. فصل‌نامۀ نوآوری‌های آموزشی، شمارۀ ۳۰، سال ۸، تابستان.

ملک افضلی، ف. (۱۳۷۸). بررسی تحلیلی نقش گرافیک در نظام آموزش از راه دور. پایان‌نامه کارشناسی ارشد هنر ( چاپ نشده)، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جنوب.

مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور (۱۳۹۰). شیوه نامه هوشمند سازی مدارس.

جلالی، علی اکبر و همکاران (۱۳۸۸). نقشه راه مدارس هوشمند – راهنمای اجرایی. نشر‌‌ اداره کل آموزش و پرورش تهران

احدیان، محمد. (۱۳۸۴). مقدمات تکنولوژی آموزشی. تهران: نشر و تبلیغ بشری.

افشار مهاجر، کامران. ( ۱۳۸۹). کاربرد گرافیک در کتاب‌های درسی دانشگاهی. عیار، شماره ۲۲، بهار و تابستان، صص ۴۸- ۳۹٫

شیوه نامه هوشمند سازی مدارس (مرداد ماه ۱۳۹۰)، مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش

فلاح‌دار، حمیرا. (۱۳۸۶). نقش گرافیک محیطی در مراکز آموزشی. رشد آموزش هنر، دوره پنجم، شماره یک، پاییز.

کپس، ج. (۱۳۶۸). زبان تصویر. ترجمه: فیروز مهاجر، تهران: انتشارات سروش.

Polanco, Xaviier; Zartl, Angelika (1999). “Information visualization: State of the art report”. EICSTES Project-IST. Retrieved Feb. 12, 2006, from: http://eicstes.inist.fr/public/D1.4_Visualization_WP9.pdf

Agutter, Jim; Bermudez, Julio (2005). “Information visualization design: The growing challenges of a data saturated world”. AIA Report on university research. Retrieved Sep. 20, 2006, from: www.aia.org/Sit-eObjects/files/Agutter_color.pdf

Chen, Chaomei (1999). Information visualization and virtual environments. London:‌‌ Springer-verlag.

Shneiderman, B. (1998). Designing the user interface:‌‌ Strategies for effective human-computer interaction. (3rd Ed.). Menlo Park, CA: Addison Wesley. Jury, David, (2006). What is Typography? Rotovision. Koestler, A. (1964). The Act of Creation, New York: Macmillan.

۲-۱: مقدمه

راهبرد دیداری اطلاعات که با اصطلاح «مصورسازی اطلاعات شناخته می‌شود یکی از راه کارهای مؤثر و سودمندی است که در سال‌های اخیر مورد توجه رویکردهای فناورانه قرار گرفته است. مصورسازی اطلاعات، مجموعه فرآیندهای ارائه‌ی دیداری اطلاعات است که به منظور انتقال بهتر اطلاعات و بهره گیری مناسب از روش‌های نمایش آن، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این شیوه با عنایت به توان زیادی که در تبادل و انتقال اطلاعات، در قالب دیداری وجود دارد، تلاش می‌شود که با نمایش تصویری اطلاعات قدرت درک و یادگیری کاربر افزایش یافته و میزان قابل توجه اطلاعات به صورت فشرده، با حجم کمتر و به شیوه مصور ارائه شود. با توجه به یادگیری سریع و آسان انسان به شیوه دیداری، می‌توان بیان کرد که مصورسازی به میزان زیادی در انتقال اطلاعات به کاربر و درک اثربخش آن مؤثر است. این شیوه مناسب از دیرباز به صورت ساده و ابتدایی توسط بشر به کار گرفته شده است. روش‌های قدیمی در بازنمایی اطلاعات، به طرح‌ها و نگاره‌های حک شده در دیواره غارها باز می‌گردد که انسان‌های نخستین، افکار و ایده‌های خود را به شیوه دیداری و با بیان حالات و خصوصیات تصویری، در نقش هایی نظیر حیوانات، صحنه‌های شکار و پدیده‌های طبیعی چون خورشید در معرض نمایش می‌گذاشتند. راهبرد دیداری بازنمایی اطلاعات همواره در زندگی بشر کاربرد داشته و در دوران معاصر با پیشرفت‌های فناورانه، از ارزش و اهمیت بیشتری برخوردار شده است. از کاربردهای مصورسازی اطلاعات در دوران جدید می‌توان به طراحی نقشه‌های شهری اشاره کرد. در این نقشه ها، اطلاعات نقاط مختلف به عنوان مناطق شهری، فاصله‌ها و نیز مسیرهای مورد نظر به نحو آسان و قابل فهمی تنظیم می‌شود. این گونه از مصورسازی در جغرافیا، حمل ونقل و هواشناسی کاربرد گسترده‌تری دارد. هم چنین بسیاری از علوم و تخصص‌های جاری چون پزشکی، معماری و رشته‌های متعدد مهندسی از راهبرد دیداری ارائه‌ی اطلاعات بهره می‌گیرند و امروزه، کمتر شاخه‌ای از علوم را می‌توان سراغ گرفت که از سودمندی‌های این پدیده‌ی اثربخش متأثر نشده باشد (درودی، ۱۳۸۸)

۲-۲: پیشینه و مفهوم مصورسازی اطلاعات

ارائه دیداری اطلاعات یا مصورسازی اطلاعات، یکی از شاخه‌های مطالعاتی مرتبط با علوم رایانه است که در مباحث نوین کاربردپذیری اطلاعات به صورت گسترده مورد توجه قرار گرفته است. مصورسازی اطلاعات به نحوه نمایش و ارائه­ی دیداری اطلاعات برای درک بهتر، و بهره گیری مناسب از اطلاعات اطلاق می‌شود. در این روش، با انجام فرآیندهای دیداری در شیوه­ی بازنمایی اطلاعات به کاربران کمک می‌شود تا برداشت بهتری از اطلاعات ارائه شده داشته باشند و بتوانند اطلاعات خود را به صورت بهینه بازیابی کنند. مهارت‌های بازنمون تصویری اطلاعات در سال‌های اخیر اهمیت بیشتری یافته و بر همین اساس فصلی نوین در عرصه­ی نمایش تصویری و رایانه‌ای اطلاعات گشوده است. این فرآیند نوین با تأثیری شگرف در حوزه‌های متعدد علمی و حرفه‌ای، سبب ایجاد تحولات مهمی در شیوه‌های ارائه و بازنمایی اطلاعات شده و به یاری متخصصان در درک بهینه اطلاعات شتافته است.

مصورسازی اصطلاحی است که از سال ۱۹۸۷، در یکی از انتشارات بنیاد ملی علوم واقع در آمریکا تحت عنوان گزارش «مصورسازی در محاسبات علمی به کار برده شد در فوریه ۱۹۸۷، بنیاد ملی علوم با حمایت از کارگاهی آموزشی در موضوع «مصورسازی در محاسبات علمی»، متخصصان علوم رایانه، کارشناسان مبانی دیداری رایانه، برخی دانشمندان دیگر رشته‌های علمی شاغل در دانشگاه‌ها و نیز اداره‌ها و صنایع حکومت فدرال را گردهم آورد. در سال ۱۹۹۰، «مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک کنفرانس سالیانه­ی مصورسازی را آغاز کرد. کنفرانس این نهاد اکنون تبدیل به یک گردهمایی فراگیر در مصورسازی اطلاعات شده است. در سال ۱۹۹۵، این مؤسسه مجله‌ای بر مبنای مصورسازی علمی منتشر کرد (پلانکو و زارتل، ۱۹۹۹). پس از آن نشریات چندی در این حوزه مطالعاتی پا به عرصه وجود نهادند و به مطالعات و پژوهش‌های مربوط به بازنمایی دیداری اطلاعات، یا همان مصورسازی، پرداختند. امروزه تارنما(سایت)های اطلاعاتی بسیاری در محیط اینترنت شامل اطلاعات، اخبار و پژوهش‌های مربوط به مصورسازی اطلاعات هستند، که به فعالیت در این زمینه­ی موضوعی می‌پردازند. مانند «مجله مصورسازی اطلاعات» که مجله‌ای پژوهشی و معتبر در این عرصه می‌باشد. هم چنین آثار چاپی، کتاب و مجله‌های تخصصی در این حوزه به میزان قابل توجهی در بازار نشر به چشم می‌خورد.

مصورسازی، در واقع رویکردهای جدیدی است که توانایی تصمیم‌گیری بر مبنای داده را سریع‌تر، دقیق‌‌تر و همراه با تلاش شناختی کمتر فراهم می‌سازد و نیاز به آموزش (برای تفهیم اطلاعات) را کاهش می‌دهد. ما به نظام‌های مصورسازی اطلاعاتی نیاز داریم که بتواند جنبه‌های نمادین و کیفی (اطلاعات) را به نحو شایسته‌ای به سوی تمامی فرآیندهای تصمیم‌گیری هدایت کند. معنای این سخن آن است که، تبدیل داده خام به اطلاعات از طریق فرآیند تصفیه و پردازشی که تجسم برگزیده نامیده می‌شود، انجام می‌پذیرد. انجام این فرآیند، مستلزم همکاری بین رشته ای، در میان حوزه‌های مطالعاتی مربوط به هنر، طراحی، علم و فناوری است (آگوتر، ۲۰۰۵).

مصورسازی به صورت مفهومی کلی در دو محدوده­ی علمی قابل تعریف می‌باشد: مصورسازی علمی و مصورسازی اطلاعات. این تمایز به صورت تجربی در ساختار متفاوت آنها نسبت به ورود داده ها، و یا داده‌های خامی که به شکل تصویری درآمده اند، قابل مشاهده است (پلانکو و زارتل، ۱۹۹۹). البته مصورسازی اطلاعات گستره و کاربرد گسترده‌تری دارد است. مصورسازی اطلاعات با بهره‌گیری از شیوه‌ها و فنون گوناگون به تناسب نوع، ساختار و ترکیب اطلاعات، به تفهیم و درک بیشتر آن یاری می‌رساند. در این میان نقش نمودارهای تصویری برای ارائه وضعیت مصورسازی شده، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

پیشینه‌های داده بیشتر با دیگر اجزای اطلاعات ارتباط دارند. نمودارها به صورت گسترده برای نشان دادن چنین روابط متقابلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک نمودار شامل مجموعه‌ای از عوامل به نام گره می‌باشد. ارتباط‌هایی که میان این عوامل برقرار شده، لبه نامیده می‌شود. تعدادی فنون تخصصی مصورسازی وجود دارد که می‌تواند با داده‌های گرافیکی و سلسله مراتبی آن را به تصویر بکشد (کیم، ۲۰۰۲). افزون بر آن انواع روش‌های اثربخش برای فرآیند ارائه­ی تصویری اطلاعات ابداع شده که در حیطه‌های مختلف علمی کاربردهای خاص خود را به همراه دارد. روش‌های سلسله مراتبی نمودار مارپیچ و رودخانه‌ای از انواع معروف مصورسازی به شمار می‌آیند. این شیوه‌ها دارای کاربرد گسترده و فراگیری در زمینه مصورسازی هستند که حوزه‌های علمی را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

پیشرفت‌های سریع در مصورسازی اطلاعات هم چنین برخی مسائل پژوهش بنیادی را مورد توجه قرار داده است. ابتدا، باید بیان کرد که هنر و توانایی تصویرسازی برای اطلاعات، به صورت مناسبی موقعیت این حوزه­ی علمی را تشریح می‌کند و در حال حاضر سبب ایجاد فعالیت چالش برانگیزی برای طراحان در درک راهبردها و ابزارهای قابل دسترس، برای تصویرسازی نوع خاصی از اطلاعات شده است. مصورسازی اطلاعات دربرگیرنده بخش عظیمی از ساختارهای بازنمایی است که برخی از آنان به خوبی شناخته شده هستند و برخی نیز جدید می‌باشند. افزون بر آن، همواره روش‌های جدید ارائه اطلاعات ابداع شده است (چن، ۱۹۹۹، ص ۱)

۲-۳: طبقه‌بندی مصورسازی و ابعاد آن

تاکنون متخصصان عرصه مصورسازی در این زمینه تلاش‌های زیادی کرده‌اند که به برخی از این فعالیت‌های اشاره می‌کنیم. اشنایدرمن[۱] ( ۱۹۹۸) انواع مصورسازی را در هفت مقوله طبقه‌بندی می‌کند، شامل داده‌های یک بُعدی[۲] ، دو بُعدی[۳] ، سه بُعدی[۴] ، چند بُعدی[۵] ، زمانی[۶] ، سلسله مراتبی[۷] و شبکه­ای. چن نیز فرایند مصـورسـازی را در دو جنبه پایه معرفـی می‌کند : مدل‌سازی ساختاری[۸] و نمایش گرافیکی[۹] (چن، ۱۹۹۹، ص ۲۷). در اینجا لازم به توضیح جنبه نمایش گرافیکی اطلاعات است که به مبحث مورد نظر ما در این تحقیق مرتبط می‌باشد. نمایش گرافیکی اطلاعات عبارت است از محاسبه و انتقال علایم به اشکال هندسی به صورتی قابل درک و مشاهده توسط انسان، به منظور فهم و کشف روابط پنهان موجود بین عناصر مختلف داده‌ها است‌‌ و در جایی دیگر آن را این گونه تعریف کرده اند، نمایش گرافیکی اطلاعات عبارت است از تبدیل اطلاعات به یک قالب تصویری قابل مشاهده که برای کاربران قابل فهم باشد. اصولاً تصاویر راهی متفاوت را بـرای درک اطلاعات در اختیـار کـاربـران قرار می‌دهند، البته خودت اطلاعات درون داد شده را نمی‌توان یک حقیقت متفاوت دانست، بلکه این فرایند ادراک است که متفاوت می‌باشد. نمایش گرافیکی اطلاعات به عنوان یک شیوه علمی و زیر شاخه‌ای از مبحث”تعامل انسان و رایانه[۱۰]” است. بعد از این توضیحات دوباره به طبقه‌بندی‌های موجود در مصورسازی می‌پردازیم.

کارد[۱۱]، مک کینلی[۱۲] و اشنایدرمن (۱۹۹۹) مصورسازی داده یا گرافیک داده را شامل مصورسازی علمی[۱۳] و مصورسازی اطلاعات[۱۴] می‌دانند که حوزه پژوهشی مرتبط با مصورسازی داده‌ها مصورسازی علمی نامیده می‌شود که اصولاً ارائه دیداری موضوع‌ها در جهان واقعی را به عهده دارد (پوتز[۱۵]، ۲۰۰۵) و مصورسازی اطلاعات به طوری کلی به ملاحظاتی برای پوشش استفاده از رایانه‌ها جهت ایجاد تعامل اطلاق می‌شود (باکلی[۱۶]، ۱۹۹۷) که کـاربـران را قـادر می‌سازد تا حجم عظیمی از اطلاعات را تفسیر کنند (دمین[۱۷]، ۱۹۹۶). در واقع، مصورسازی اطلاعات یکی از حوزه‌های علوم رایانه است که با نوآوری در ارائه‌‌ی مقادیر زیاد اطلاعات ارتباط دارد (والتر[۱۸]، استوارت[۱۹] و بوریسیوک[۲۰]، ۲۰۰۴). به تعبیر دیگر، استفاده از پشتیبانی رایانه­ای، تعامل و نمایش دیداری داده‌های انتزاعی، به منظور تقویت قدرت ادراک آدمی است (هتزلر[۲۱] و ترنر[۲۲] ، ۲۰۰۴). بنابراین، انجام این فرآیند مستلزم همکاری بین رشته­ای، در میان حوزه‌های مطالعاتی مربوط به هنر، طراحی، علم و فناوری است (آگاتر و برمودز[۲۳]، ۲۰۰۵). بعد از این طبقه‌بندی چند سال بعد کیم[۲۴] دسته‌بندی دیگری ارائه داد. او‌‌ با توجه به طبقه‌بندی اشنایدرمن، مصورسازی را در چند رده قرار می‌دهد: داده‌های یک بُعدی، دو بُعدی، چند بُعدی، متن و فرامتن، سلسله مراتبی و گراف ها[۲۵]، الگوریتم‌ها و نرم افزار‌ها‌‌ (کیم، ۲۰۰۲، ص ۱۰۱). همچنین مونزنر[۲۶] (۲۰۰۲) توضیح می‌دهد که مصورسازی اطلاعات بر مبنای ایده‌ای که از چند حوزه موضوع فکری اخذ شده، شکل گرفته است؛ که شامل گرافیک رایانه‌ای‌، تعامل انسان و رایانه، روان شناسی شناختی[۲۷]، نمادشناسی[۲۸]، طراحی گرافیکی[۲۹]، نقشه نگاری[۳۰] و مبانی هنری می‌شود.

کوالسکی[۳۱]( ۱۹۹۷) یکی از متخصصان مصورسازی در ارتباط با تبیین ویژگی‌های مصورسازی اطلاعات، ویژگی‌های ادراکی و شناختی انسان را از لحاظ اهمیت در کنار مبانی فنآورانه معرفی می‌کند؛ زیرا جنبه‌های شناختی کاربرد عمیقی در علوم رایانه پیدا کرده است و متخصصان در طراحی و ایجاد مدل‌سازی رایانه‌ای از آن بهره می‌گیرند.

یکی از اهداف اصلی مصورسازی اطلاعات، پشتیبانی از تفکر انسانی از طریق استفاده‌‌ی مناسب از ابزارهای تصویری ویژه است (سدیگ و دیگران[۳۲]، ۲۰۰۳)، همچنین مصورسازی اطلاعات به استفاده کنندگان توانایی و قدرت تحلیل و بررسی حجم بالایی از اطلاعات را می‌دهد (دمین، ۱۹۹۶). باید بیان کرد که کشف الگوها و یافتن شباهت‌ها به صورت دیداری یکی از توانایی‌های مهم آدمی است. نظام‌های مصورسازی اطلاعات از این قدرت به منظور فشرده سازی مقادیر عظیم اطلاعات متنی از طریق نمایش دیداری قابل کنترل، بهره برداری می‌کنند (پوتز، ۲۰۰۵).

۲-۴: ارتباط مصورسازی اطلاعات با سواد دیداری

یکی از مهارت‌های ضروری برای بهره گیری از روش‌های مصورسازی اطلاعات در فعالیت‌های آموزشی، سواد دیداری[۳۳] است. سواد دیداری، تعبیر و درک تصاویر (زینکهام[۳۴]، ۲۰۰۴)‌‌ و قدرت فهم معنی در تصویر (یناوین[۳۵]، ۱۹۹۷ ) و نیز افزایش دانش و تجربه درباره آثار دیداری رسانه­ای، همراه با بسط آگاهی درباره آن (ماساریس[۳۶]، ۱۹۹۵) که با ارسال و دریافت پیام‌هایی که از تصاویر استفاده می‌کنند همراه است (بم فورد[۳۷]، ۲۰۰۳) و در قالب محمل‌های دیداری، نشانه ها، علائم، نمادها و مانند آن قرار می‌گیرد (ویج[۳۸]، ۲۰۰۶)

برخی توانایی‌های درک و شناخت مفاهیم، از مبانی سواد دیداری بهره می‌گیرد. برای نمونه، قدرت درک و شناخت معانی در علامت‌های خیابانی‌‌ و نمادهای ‌‌بین‌المللی‌‌ را می‌توان از زمره تأثیرهای سواد دیداری دانست. استفاده از این توانایی به آدمی کمک می‌کند تا مفهوم مخفی و نهفته در واحد دیداری را شناسایی کند و از آن در برقراری ارتباط‌های گوناگون خود با دیگران و محیط بهر ه گیرد. در واقع سواد دیداری عبارت است از مهار تهایی که به انسان توانایی می‌دهد تا محمل‌های دیداری را درک کند و از آنها استفاده کند.

[۱] – Shneiderman

[۲] – One Dimension

[۳] – Two Dimension

[۴] – Three Dimension

[۵] – Mutli Dimension

[۶] – Temporal

[۷] – Hierarchical

[۸] – Structural modelling

[۹] – Graphical representation

[۱۰]Human–computer interaction

[۱۱]‌‌ Card

[۱۲]Mackinlay

[۱۳]Scientific Visualization

[۱۴]Information Visualization

[۱۵]Putz

[۱۶]Buckley

[۱۷]Demaine

[۱۸]Walter

[۱۹]‌‌ Stuart

[۲۰]Borisyuk

[۲۱]Hetzler

[۲۲]Turner

[۲۳]Bermudez

[۲۴]Keim

[۲۵]Graphs

[۲۶]Munzner

[۲۷]Cognitive psychology

[۲۸]Semiotics

[۲۹]Graphic design

[۳۰]Cartography

[۳۱]Kowalski

[۳۲]Sedig et al

[۳۳]Visual Literacy

[۳۴]Zinkham

[۳۵]Yenawine

[۳۶]Massaris

[۳۷]Bamford

[۳۸]Vaage

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.