تحقیق مفهوم هویت و رویکردهای نظری هویت و فرهنگ و هویت فرهنگی و چیستی رسانه ها و اثرات آن‌ها و هویت سازی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم هویت و رویکردهای نظری هویت و فرهنگ و هویت فرهنگی و چیستی رسانه ها و اثرات آن‌ها و هویت سازی دارای ۱۲۵  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۵
۲-۲- پیشینه تحقیق:    ۶
۲-۲-۱- مطالعات داخلی    ۶
۲-۲-۲- مطالعات خارجی:    ۱۰
۲-۳- بخش دوم: چیستی و مفهوم هویت    ۱۳
۲-۳-۱-چیستی هویت    ۱۳
۲-۳-۲-انواع و سطوح هویت:    ۲۰
۲-۳-۲-۱-هویت فردی    ۲۱
۲-۳-۲-۲-هویت جمعی یا اجتماعی    ۲۳
شکل(۲-۱) پیوستار طیف انواع هویتهای جمعی (عبدالهی، همان)    ۲۵
شکل(۲-۲)مجموعه شاخصههای تمیز هویت فردی از هویت جمعی    ۲۸
۲-۳-۳-بررسی سیر تحول مفهوم هویت در بستر تحول تاریخی آن (پیشمدرن – مدرن- پستمدرن)    ۲۸
۲-۳-۳-۱- هویت پیشمدرن    ۲۹
۲-۳-۳-۲- هویت مدرن    ۲۹
۲-۳-۳-۳-هویت پست مدرن    ۳۰
۲-۳-۴-ابعاد هویت    ۳۱
۲-۴-بخش سوم: فرهنگ و هویت فرهنگی    ۳۴
۲-۴-۱- مفهوم فرهنگ و هویت فرهنگی    ۳۴
۲-۴-۲-هویت فرهنگی ایرانیان    ۳۶
۲-۴-۳-مؤلفه های هویت فرهنگی ایرانیان    ۳۷
۲-۴-۳-۱-مؤلفه های پیشامدرن یا سنتی    ۳۸
۲-۴-۳-۲- منبع دوم هویت ایرانی    ۴۳
۲-۴-۳-۳- مؤلفه‌های مدرن    ۴۸
۲-۴-۴-ویژگیهای فرهنگ ایرانی    ۵۳
۲-۴-۴-۱- دینی بودن ایران    ۵۳
۲-۴-۴-۲- جهانی شدن فرهنگ ایرانی    ۵۴
۲-۴-۴-۳- نو خواهی ایرانیان    ۵۴
۲-۴-۴-۴- خانوادهمداری    ۵۴
۲-۴-۵- تاریخ و حافظه فرهنگی    ۵۴
۲-۴-۶- جغرافیای فرهنگی    ۵۶
۲-۵- بخش چهارم: رویکردهای نظری هویت(تئوریهای هویت)    ۶۰
۲-۵-۱- نظریۀ کنش متقابل نمادین    ۶۰
۲-۵-۲- ریچارد جنگینز و دیالکتیک درونی – بیرونی هویت    ۶۱
۲-۵-۳- آنتونی گیدنز و هویت بازاندیشانه    ۶۳
۲-۵-۴- تئوری هویت تاجفل )شناختی– احساسی – رفتاری)    ۶۴
۲-۷- بخش پنجم: چیستی رسانهها و اثرات آن‌ها    ۶۶
۲-۷-۱- تعریف رسانه‌های جمعی و کارکردهای آن    ۶۶
۲-۶-۲-مصرف رسانهای    ۷۱
۲-۶-۳- سرمایه فرهنگی    ۷۳
۲-۶-۴- تلویزیون‌های ماهواره ای    ۷۶
۲-۶-۵- سنخ شناسی تلویزیون‌های ماهوارهای در ایران    ۸۰
۲-۶-۶- تلویزیون‌های ماهواره ای و ارزش‌ها    ۸۱
۲-۶-۷- نظریه‌ها و دیدگاه‌ها راجع به تأثیر رسانه‌ها برارزشها و باورهای انسان    ۸۲
۲-۶-۷-۱- نظریه جرج گربنر(کاشت)    ۸۳
۲-۶-۷-۲- نظریه آنتونی گیدنز(تئوری ساخت)    ۸۶
۲-۶-۷-۳- نظریه استفاده و خشنودی    ۸۹
۲-۶-۷-۴- نظریه لرنر    ۹۱
۲-۶-۷-۵- ژان بوردریار (نظریه فراواقعیت و وانمایی)    ۹۲
جدول(۲-۱)مراحل پیشرفت عصر مدرن به سوی وانماییها    ۹۴
۲-۶-۷-۶- دانیل بورشتاین و گی دبور: تصور و نمایش    ۹۵
۲-۶-۷-۷- جامعۀ شبکهای مانوئل کاستلز    ۹۷
۲-۶-۷-۸- نظریۀ فمینیستیِ رسانه: رسانه و جنسیت، خیالپردازیهای تولید شدۀ جمعی به وسیلۀ زنان    ۹۹
۲-۶-۷-۹- پیربوردیو: نظریۀ منش و میدان    ۱۰۰
۲-۶-۷-۱۰- جنسیت مخاطب:    ۱۰۳
۲-۷- بخش ششم: رسانهها و هویت سازی    ۱۰۵
۲-۷-۱- برساختن هویت    ۱۰۷
۲-۷-۲-اجتماعات فرهنگی عصر اطلاعات    ۱۱۰
۲-۷-۳- نگرش خوشبینانه و بدبینانه به رسانهها    ۱۱۳
منابع:    ۱۱۸

منابع:

خانیکی، هادی (۱۳۸۳) «هویت و گفتمان های هویتی در ایران»، در علیخانی، علی اکبر، هویت در ایران، تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی

شیخاوندی، داور(۱۳۸۰) تکوین و تنفیذ هویت ایرانی، تهران، انتشارات بازشناسی اسلام و ایران.

گیدنز، آنتونی(۱۳۷۳) جامعه شناسی، مترجم منوچهر صبوری، تهران، نشر نی.

گیدنز، آنتونی(۱۳۸۳) تجدّد و تشخّص، ترجمۀ ناصر موفقیان، تهران، نشر نی

گیدنز، آنتونی؛ (۱۳۷۸)راه و رسم؛ ترجمه منوچهر صبوری کاشانی؛ تهران، نشر شیرازه

اسدی، ناصر؛ مهدی زاده، سیدمحمد؛ عقیلی، سید وحید ( ۱۳۸۸)هویت فرهنگی در مجموعه های تلویزیونی ایرانی مطالعه موردی: بررسی مجموعه تلویزیونی خط شکن، فصلنامه پژوهش های ارتباطی ، سال شانزدهم، شماره ۵۸٫

آریان پورکاشانی، عباس و منوچهر(۱۳۷۱) فرهنگ دانشگاهی انگلیسی – فارسی، جلد ۱، انتشارات امیر کبیر، چاپ دوازدهم،

بهشتی، محمد(۱۳۶۶) فرهنگ صبا، تهران، انتشارات صبا

رجائی،فرهنگ،(۱۳۸۲) مشکل هویت ایرانیان امروز: ایفای نقش در عصر یک تمدن و چند فرهنگ، تهران: نشر نی، چاپ سوم، ۱۳۸۵٫

براون، ادوارد(۱۳۷۶) برخلاف جریان، نقد نظریه سکولار شدن، ترجمه سید حسین سراج زاده، مجله کیان، شماره ۴۴٫

براون، ادوارد(۱۳۷۶)؛ یک سال در میان ایرانیان، مطالعاتی در خصوص وضع زندگی و اخلاق و روحیات ایرانیان، ترجمه، ذبیح الله منصوری، انتشارات فخر رازی، چاپ سوم.

برگر پیترل، لوکمان توماس (۱۳۷۵ ) ساخت اجتماعی واقعیت (رساله ای در جامعه شناختی شناخت) ترجمه فریبرز مجیدی شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اول

برگر، پیتر؛ لوکمان، توماس(۱۳۷۵) رساله ای در جامعه شناسی شناخت، ترجمه فریبرز محمدی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی.

رجبی، عبدالرضا (۱۳۸۰) عوامل اجتماعی تأثیرگذار بر از خودبیگانگی جوانان ونوجوانان (پایان‌نامه کارشناسی، دانشکده‌ی علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال).

کاستلز، مانوئل (۱۳۸۰) عصر اطلاعات : اقتصاد ، جامعه و فرهنگ، ترجمه حسن چاووشیان. جلد دوم، تهران، طرح نو.

– مقدمه

این مقاله شامل شش بخش کلی است. در بخش اول ابتدا پیشینه پژوهشی در دو بخش پژوهش های داخلی و پژوهش های خارجی بررسی می شود و در بخش دوم ابتدا به چیستی و مفهوم هویت، سطوح و شاخص­های آن پرداخته و در ادامه به طور مختصر این مفهوم در بستر تاریخی آن(پیش­مدرن، مدرن، پست مدرن) مورد ملاحظه قرار می­گیرد. در ادامه این بخش ابعاد هویت(بعد اجتماعی، تاریخی، سرزمینی، سیاسی، فرهنگی و…) بیان می­شود.

در بخش سوم ، به بیان مفهوم فرهنگ و هویت فرهنگی، هویت فرهنگی ایرانیان و مؤلفه­های آن مثل: میراث فرهنگی (سنت، غذا و ذائقه غذایی، لباس و…)، فولکلور(شعر، موسیقی…)، زبان، دیانت، تشریح و سپس دینمداری در هویت ایرانی، تاریخ و حافظۀ فرهنگی(میراث معنوی، میراث مادی)، و جغرافیای فرهنگی مطرح می­شود. در بخش چهارم به چیستی رسانه­ها و ماهواره و مصرف رسانه­ای و تاثیرات آن پرداخته می­شود. در بخش پنجم آن نظریه­های مرتبط با هویت(نظریه کنش متقابل نمادین، هربرت بلومر، دیالکتیک درونی- بیرونی ریچارد جنکینز، هویت بازاندیشانه گیدنز، تئوری هویت تاجفل(شناختی، احساسی، رفتاری) ارائه و سپس به بررسی نظریه­ها و دیدگاه­های مربوط به رسانه­ها با استفاده از تئوری­های (کاشت گربنر، ساخت­یابی گیدنز، تئوری جامعه ­شبکه­ای­ کاستلز، استفاده و خشنودی الیهوکاتز، برنارد برلسون و دیگران، نظریۀ فرا واقعیت و وانمایی ژان­بودریار، نظریۀ منش و میدان پیربوردیو بیان و بالاخره با اشاره به نظریۀ فمینیستیِ رسانه: رسانه و جنسیت، خیال­پردازی­های تولید شدۀ جمعی به وسیلۀ زنان تانیا مودلسکی و جانیس رادوی) به بررسی وضعیت هویت­ها در تعامل با فضای مجازی پرداخته می­شود. در بخش ششم، در خصوص رسانه­ها و هویت سازی، نوع برساختن هویت (هویت مشروعیت بخش، هویت مقاومت، هویت برنامه­دار)، هویت برنامه دار مورد تحلیل قرار گرفته و رسانه­های عصر دیجیتال به عنوان ابزاری برای ساخت هویت­های از پیش برنامه­ریزی شده معرفی می‌شوند؛ در ادامه ضمن تأکید بر اجتماعات فرهنگی عصر اطلاعات نگرش بدبینانه اندیشمندان به رسانه­ها و عامل از خود بیگانگی انسان از خود با استفاده از دیدگاه­ اندیشمندانی چون: زیمل، هربرت مارکوزه (انسان ­ِتک­ساحتی)، فروم (انسان از خود بیگانه قرن بیستم) و سپس فرامین دکتر شریعتی در خصوص الیناسیون فرهنگی و بازگشت به خویشتن و رهایی از خود بیگانگی و احیای ذخایر خود و بهره بردن فعالانه از منابع فرهنگی اجتماعی خود و صاحب رأی و اراده بودن انسان تشریح می­­گردد.

۲-۲- پیشینه تحقیق:

در این بخش تحقیقاتی که در زمینه هویت فرهنگی و تاثیرات رسانه ها در گذشته انجام شده است در دو بخش مطالعات داخلی و مطالعات خارجی مرور می شود.

۲-۲-۱- مطالعات داخلی

ﭘﻮرﺟﺒﻠﯽ (۱۳۷۵) در رﺳﺎﻟﮥ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽارﺷﺪ ﺧﻮد ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان «ﺑﺮرﺳـﯽ ﻋﻮاﻣـﻞ ﻣـﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺷﮑﻞﮔﯿﺮی ﻫﻮﯾﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ـ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺟﻮاﻧﺎن ﺷﻬﺮ اروﻣﯿﻪ » ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ رﺳـﯿﺪه ﮐـﻪ رواﺑﻂ ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی اﺣﺴﺎس ﺗﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻮاده و ﻣﺪرﺳﻪ، اﻧﺘﻈـﺎرات ﺧـﺎﻧﻮاده از ﻓــﺮد، ﺳــﻮاد واﻟــﺪﯾﻦ، ﻧــﻮاﺣﯽ ﻣﺨﺘﻠــﻒ ﺗﺤﺼــﯿﻠﯽ و اﺳــﺘﻔﺎده از رﺳــﺎﻧﻪﻫــﺎی ﺗﺼــﻮﯾﺮی ﺑــﺎ ﺷﮑﻞﮔﯿﺮی ﻫﻮﯾﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ وﺟﻮد دارد.

ﺷــﺮﻓﻲ (۱۳۷۷) ﻧﻴﺰ ﭘﮋﻭﻫﺸــﻲ ﺑﺎﻋﻨﻮﺍﻥ «ﺑﻲﻫﻮﻳﺘﻲ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻭ ﮔﺮﺍﻳﺶ ﺑﻪ ﻏﺮﺏ: ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻋﻮﺍﻣــﻞ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋــﻲـ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﮔﺮﺍﻳﺶ ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺑــﻪ ﺍﻟﮕﻮﻫﺎﻱ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻏﺮﺑﻲ (ﺭﭖ ﻭ ﻫﻮﻱﻣﺘﺎﻝ) ﺩﺭ ﺗﻬﺮﺍﻥ» ﺍﺟﺮﺍ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳــﺖ. ﻣﺤﻘﻖ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺠﺰﻳﻪ ﻭ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻭ ﺗﺒﻴﻴﻦ ﺍﻳﻦ ﻣﺴــﺌﻠﻪ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ ﺟﺎﻣﻌﻪﺷﻨﺎﺳــﻲ، ﺭﻭﺍﻥﺷﻨﺎﺳﻲ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﺭﻭﺍﻥﺷﻨﺎﺳﻲ ﻭ ﻧﻈﺮﻳﻪﻫﺎﻱ ﻫﻮﻳﺖ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﭼﺎﺭﭼﻮﺑﯽ ﺗﺤﻘﻴﻘﯽ ﭘﻴﺸــﻨﻬﺎﺩ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳــﺖ ﻛــﻪ ﺩﺭﺁﻥ، ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﻭ ﺍﺛﺮﮔﺬﺍﺭﯼ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻭﺍﺳــﻂ ﻧﻈﺎﻡ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ (ﻧﻬﺎﺩﻫﺎﻱ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ، ﻣﺪﺭﺳﻪ، ﺭﺳﺎﻧﻪﻫﺎﻱ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻥ ﻭ ﺳــﻴﻨﻤﺎ، ﻭ ﺩﻭﻟﺖ) ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪﺳﺎﺯﻱ ﺍﺣﺴــﺎﺱ ﻫﻮﻳﺖ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻧﻘﺪ ﻭ ﺑﺮﺭﺳﻲﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.

ﺍﺯﻣﺒﺎﺣــﺚ ﻧﻈﺮﻱ، ﺍﻳﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺣﺎﺻﻞ ﺷــﺪﻩ ﺍﺳــﺖ ﻛﻪ ﺿﻌﻒ ﻭ ﻧﺎﻛﺎﻣﻲ ﻧﻈــﺎﻡ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺩﺭ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺷــﻜﻞﮔﻴﺮﻱ ﺍﺣﺴﺎﺱﻫﻮﻳﺖ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺩﺭ ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﺎﻥ، ﺑﻪ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺑﻲﻫﻮﻳﺘﻲ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋــﻲ ﺁﻧــﺎﻥ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ، ﻫﻮﻳﺖﻳﺎﺑﻲ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﮔﺮﺍﻳﺶﻫﺎﻱ ﺍﻳﺴــﺘﺎﺭﻱ، ﻛﻨﺸــﻲ ﻭ ﻧﻬﺎﺩﻱ (ﻇﺎﻫﺮﻱ) ﺑﻪﺍﻟﮕﻮﻫﺎﻱ ﻏﺮﺑﻲ ﺭﭖ ﻭ ﻫﻮﻱ ﻣﺘﺎﻝ ﻣﻲﺍﻧﺠﺎﻣﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻛﻠﻲ ﺍﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﮔﺮﺍﻳﺶ ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻟﮕﻮﻫﺎﻱ ﻏﺮﺑﻲ ﻭ ﺗﺒﻴﻴﻦ ﺁﻥ ﺑﺎ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺑﻲﻫﻮﻳﺘﻲ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻧﻈﺎﻡ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﻓﻘﻂﺩﺭ ﺷــﻜﻞ ﻇﺎﻫﺮ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺑﻠﻜﻪ ﺩﺭ ﺳﻄﻮﺡ ﻣﻬﻢﺗﺮ ﻭ ﺣﺴﺎﺱﺗﺮ ﻧﻴﺰ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ؛ ﺣﺘﻲ ﺩﺭﺑﻴﻦ ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻇﺎﻫﺮ، ﺑﻪﻏﺮﺏ ﮔﺮﺍﻳﺶ ندارند.

تیموری(۱۳۷۸) در مطالعه خود به بررسی نظام ارزشهای نوجوانان شهر تهران و عوامل موثر بر آن پرداخت. نتایج این تحقیق نشان داد که ۵/۸% از پسران از ماهواره استفاده کرده و ۵/۹۱% از آن افراد بدون استفاده از ماهواره بوده اند.

در تحقیق دیگری که در سال ۱۳۸۰ توسط ایمان سروش با عنوان «بررسی و ارزیابی عوامل مؤثر بر هویت دینی جوانان در شیراز» انجام گرفته بود، محققان چنین آوردهاند که نتایج این تحقیق، نشان میدهد جنسیت، میزان مذهبی بودن والدین و دوستان و میزان دنیاگرایی، بیشترین تأثیر را بر هویت مذهبی جوانان داشته است. تحلیل چندمتغیره نشان میدهد از میان این متغیرها، میزان مذهبی بودن دوستان بیشترین تأثیر را بر هویت مذهبی جوانان داشته و پس از آن میزان دنیاگرایی مهمترین متغیر ظاهرشده است. نتایج آماری تحلیل مسیر نشان میدهد متغیرهای مهمی ‌مانند تحصیلات و میزان رضایتمندی سیاسی و جهانیشدن، غیرمستقیم بر هویت مذهبی اثر داشته اند، به این صورت که تأثیر میزان رضایتمندی سیاسی و جهانی شدن، بیشتر از طریق میزان دنیاگرایی بر هویت مذهبی اعمال شده است.

دوران (۱۳۸۱) ﻧﯿﺰ در ﻗﺎﻟﺐ رﺳﺎﻟﮥ دﮐﺘﺮی ﺧﻮد ﺑﻪ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻓﻀﺎی ﺳﺎﯾﺒﺮﻧﺘﯿﮏ ﺑـﺮ ﻫﻮﯾـﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ. وی ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ رﺳﯿﺪه ﮐﻪ راﺑﻄﮥ ﻣﻌﻨﺎداری ﻣﯿﺎن ﺗﺠﺮﺑﮥ ﻓﻀـﺎی ﺳﺎﯾﺒﺮﻧﺘﯿﮏ ﺑﺎ ﻫﯿﭻﮐﺪام از ﺳﻪ ﺳﻄﺢ ﻫﻮﯾﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ (ﻫﻮﯾﺖ ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ، ﻫﻤﺎﻻن و ﻫﻮﯾـﺖ ﻣﻠﯽ) در ﺑﯿﻦ ﭘﺎﺳﺦدﻫﻨﺪﮔﺎن ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﺸﺪه اﺳﺖ.

خادمی‌و همکارانش(۱۳۸۶) در مطالعه خود به ررسی هویت فرهنگی در دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی پرداختند. داده های این تحقیق به وسیله مقیاس ۳۷ گویه ای، که در برگیرنده مولفه های فرهنگی است جمع آوری گردید. نتایج بدست آمده نشان دهنده هویت فرهنگی بیشتر از حد متوسط نوجوانان شهرستان شیراز می باشد. در این تحقیق بین نمرات هویت فرهنگی دختران و پسران تفاوت معنی داری مشاهده گردید و نمرات هویت فرهنگی دختران بیشتر از پسران بود. در این پژوهش تفاوت معنی داری در نمرات هویت فرهنگی نوجوانانی که والدین آن‌ها دارای سطوح تحصیلی متفاوت بودند مشاهده نگردید. اما نتایج این تحقیق نشان داد که بین نمرات هویت فرهنگی نوجوانان در نواحی چهارگانه آموزشی شهرستان شیراز تفاوت معنی داری وجود دارد.

جوادی و عزیزی(۱۳۸۷) در مطالعه خود به هویت فرهنگی و اجتماعی در بین جوانان شهر شیراز با توجه به عامل رسانه پرداختند. در این پژوهش برای دستیابی به الگویی علی، نظریه های مختلف هویتی (در سه حوزه روان شناسی، جامعه شناسی و روان شناسی اجتماعی) بررسی شد. این مطالعه با استفاده از روش میدانی، تکنیک پیمایش و ابزار پرسش نامه همراه با مصاحبه اجرا شد. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان سال سوم مقطع متوسطه نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز بود که درباره ۴۰۰ نفر، شامل ۲۰۰ دختر و ۲۰۰ پسر، به عنوان نمونه مطالعه شد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS استفاده شد و تحلیل ها در دو حوزه آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام شد. نتایج نشان داد که در بعد اجتماعی، ۹۲ درصد و در بعد فرهنگی، ۷۵ درصد پاسخ گویان، به عناصر هویتی در این دو حوزه احساس تعلق بالا دارند.

اسدی و همکارانش(۱۳۸۸) در مطالعه خود به بررسی هویت فرهنگی در مجموعه های تلویزیونی ایرانی مطالعه موردی: بررسی مجموعه تلویزیونی خط شکن پرداختند. بررسی موضوع پژوهش، مجموعه تلویزیونی «خط شکن» به روش هدف مند انتخاب شده است. از کل ۲۲ قسمت این مجموعه، ۱۴ قسمت و ۱۶ صحنه (به عنوان کوچک ترین واحد تحلیل) به روش تحلیل نشانه شناختی، مورد بررسی قرار گرفته است. نشانه ها و رمزهای موجود در قسمت ها و صحنه های انتخاب شده که دارای مضامین هویت فرهنگی هستند، بر اساس روش تحلیل جان فیسک، در سه سطح رمزگان واقعیت، بازنمایی و ایدئولوژی، تحلیل و ارزیابی شده اند. یافته های پژوهش نشان می دهد در این مجموعه تلویزیونی هویت دینی، به عنوان هویت فرهنگی پایه و برتر بازنمایی شده است. در مقابل، هویت ملی و مدرن نیز به عنوان سطوحی از هویت فرهنگی با بار ارزشی پایین به نمایش درآمده است.

محمدپور و همکارانش(۱۳۸۹) در مطالعه خود به بررسی ارتباط تأثیر ماهواره بر هویت فرهنگی در کردستان ایران؛ در بین دانشجویان کرد دانشگاه­های سنندج پرداختند. در این تحقیق به بررسی ارتباط بین میزان استفاده از شبکه­های تلویزیونی ماهواره و هویت فرهنگی بومی(کردی) پرداخته شده است. روش شناسی آن کمی- پیمایشی با ابزار پرسشنامه است و حجم نمونه نیز ۳۷۸ نفر بوده است. در بررسی انجام شده از ۵/۴۶% حجم نمونه که دارای ماهواره بوده­اند سه نوع محتوای خبری، سرگرمی‌و آموزشی در رابطه با هشت مولفه هویت فرهنگی شامل پایبندی به زبان، علاقه به میراث فرهنگی بومی، تدارکات ازدواج سنتی، آداب و رسوم، اجرای آیین­های مذهبی تمایل به محصولات فرهنگی محلی، علاقه به غذای سنتی و اوقات فراغت بومی ‌به­طور جداگانه و یکجا مورد بررسی قرار گرفت؛ نتایج این تحقیق نشان داد که بین میزان استفاده از ماهواره و نیز محتواهای سه­گانه آن (به ویژه محتواهای خبری و سرگرمی) با هویت فرهنگی بومی‌دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد؛ لذا دانشجویانی که مدت زمان بیشتر صرف استفاده از ماهواره نموده بودند تغییر رفتارهایشان به سمت الگوهای جدید بوده و کسانیکه به طور متوسط در معرض بودند هویتی نه منسجم و نه گسسته بلکه بی­طرفانه و سازش­کار داشتند. سوال اصلی در مقاله تحقیق علاوه بر عوامل شکل دهنده هویت بررسی تاثیرات رسانه­ای(ماهواره)بوده که چه عواملی و به چه میزان در فرایند شکل­گیری هویت فرهنگی کردها نقش دارند و نقش رسانه ماهواره در این رابطه چگونه است؟ به هر حال توجه بیش از حد به مد و آرایش، مقابله با بسیاری از آداب و رسوم سنتی، حضور در عرصه­های اجتماعی مدرن از اثرات مواجهه با ماهواره بوده است. نتایج فرضیه اول در این تحقیق(رابطه میزان استفاده از رسانه ماهواره با هویت فرهنگی) نتیجه داد که دانشجویان هر چه زمان بیشتری را صرف گذران وقت با ماهواره نمایند به همان میزان هویت فرهنگی­اشان تضعیف شده است. و بین نوع محتوای ماهوار و هویت فرهنگی نیز رابطه وجود داشته است. یعنی هر چه میزان تماشای برنامه­های خبری و سرگرمی ‌و صرف وقت با آن برنامه­ها بیشتر شده هویت فرهنگی نیز تضعیف شده است. تأثیر استفاده از ماهواره بر شاخص­های فرهنگی محاسبه شد و به غیر از آداب و رسوم سنتی با کلیه شاخص­ها رابطه معنادار داشته است. و با شاخص زبان رابطه معنا دار مثبت داشته یعنی دانشجویان نسبت به آداب و رسوم و زبان حساسیت ویژه­ای داشتند. به طور کلی این تحقیق بیان داشته که از حدود ۹۰ ماهواره فعال در جهان که امواج ۷۰۰۰ شبکه تلویزیونی را ارسال می­دارند؛ ۳۰۰۰ شبکه آن بر آسمان ایران ساطع است که بهره­گیری و تماشای برنامه­های آن موجب ایجاد بحران ناشی از تجربه فضای هویت­ساز رسانه ماهواره در هویت دانشجویان کرد شهر سنندج در فرایند جهانی شدن شود و همچنین بر کلیه ابعاد فرهنگ کنونی کشور تأثیر نهاده است لذا هویت فرهنگی ایرانی در وضعیت مبهم و حساسی به­سر برده و در معرض چالش­های هویتی جدی متاثر از اثرات رسانه­ای است.

محمدی و همکارانش(۱۳۹۰) در مطالعه خود به آسیب شناسی تأثیر ماهواره بر هویت اجتماعی– فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی‌شهر اراک پرداختند. این تحقیق با توجه به نقش و تأثیر رسانه­ها خصوصاً ماهواره و ایجاد انتخاب­های متنوع در جهت بررسی تأثیر برنامه­های تلویزیونی­ماهواره بر هویت اجتماعی- فرهنگی دانشجویان انجام شده است. در این تحقیق با استفاده از نظریات اندیشمندانی چون هربرت مید، آنتونی گیدنز و‌ هارولد لاسول در بحث چارچوب نظری به بررسی تأثیر متغیر ماهواره بر هویت مذهبی، هویت فرهنگی، هویت سیاسی و هویت زبانی دانشجویان پرداخته شده است. جامعه نمونه آماری این تحقیق شامل ۶۳۵۱ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی‌واحد اراک در سال ۱۳۹۰ بوده است. حجم نمونه ۳۶۲ نفر که از روش کوکران بدست آمده و نمونه­گیری نیز به صورت تصادفی ساده سنجش شده است. روش­های آماری سنجش پایایی و روایی آن نیز آلفای کرونباخ و همسازی درونی گویه­ها بوده که به تائید سه تن از اساتید متخصص و صاحب نظر دانشگاه آزاد اسلامی‌اراک رسیده است. فرضیات پژوهش بر این اساس بوده که بین استفاده از برنامه­های تلویزیونی ماهواره و نفی هویت دینی و بین میزان استفاده از برنامه­های تلویزونی ماهواره و هویت سیاسی، زبانی و فرهنگی جوانان رابطه وجود دارد. نتایج این پژوهش نشان داده که با توجه به گسترده­گی رسانه­های جمعی خصوصاً شبکه­های متعدد ماهواره­ای که تنها در کشور ایران از سال۱۳۷۸ موجب دریافت ۳۰۰۰ شبکه گشته تأثیر بالایی بر فرهنگ و ساختارهای اجتماعی و نظام بین­المللی و هویت دانشجویان داشته، به طوری که در دراز مدت موجب یکسان­سازی سلیقه قشرهای عظیم جامعه شده و نوعی چالش به عنوان بحران هویت را در دنیا ایجاد نموده که موجب افول فرهنگ و بی هویتی گردیده است. و برنامه­های ماهواره­ای نوعی سبک زندگی خاص را به طور هدفمند اشاعه داده و بر دگرگونی­های فرهنگی، دینی، سیاسی در میان جوانان را موجب گردیده است. در فرضیه اول شدت رابطه R برابر با ۰٫۸۹ بوده لذا تائید بر این می­شود که استفاده از برنامه­های تلویزیونی ماهواره به طور هدفمند یا غیر هدفمند موجب کم رنگ شدن ارزش­های دینی جوانان و بی­توجهی به امور مذهبی گردیده است؛. در فرضیه دوم نیز بر اساس ضریب همبستگی پیرسون نشان داده که بین میزان استفاده از برنامه­های تلویزیونی ماهواره و هویت فرهنگی جوانان رابطه وجود دارد؛ یعنی جوانانی که بیشتر برنامه­های تلویزیونی ماهواره­ای را تماشا می­کنند تحت تأثیر تبلیغات و الگوهای غربی هستند. و در فرض سوم نیز هر چه میزان تماشای برنامه­های تلویزیونی ماهواره افزایش یافته موجب کاهش هویت سیاسی جوانان گردیده است. شدت این رابطه در بحث هویت سیاسی ۰٫۶۹ است که شدت نسبتاً بالایی را بین دو متغیر نشان می­دهد. اما فرض چهارم این تحقیق یعنی رابطه میان میزان استفاده از برنامه­های تلویزیونی ماهواره و هویت زبانی شدت رابطه این دو متغییر ۰٫۱۲۴ بوده بنابراین گرچه استفاده از وسایل ارتباط جمعی خصوصاً ماهواره موجب تغییراتی جزئی در زبان و اصطلاحات کاربردی آنان گشته اما این تغییرات نا محسوس بوده و در هویت زبانی تغییرات جدی و عمده صورت نگرفته است. در نهایت رسانه­های جمعی در برنامه­های متنوع از جمله سریال­ها، فیلم­ها و حتی آگهی­های بازرگانی در نوع مصرف کالاهای پوشاکی، خوراکی و حتی نوع سرمایه­گذاری افراد دخیل هستند. و به نوعی تنظیم کننده احساسات و تأمین کننده امیال نفسانی انسان هستند. رسانه­های امروز حتی سنت­های کهن را تحت تأثیر وکنترل­در آورده­اند. رسانه­های قرن ما به وسایلی تبدیل شده­اند که هم جنبه آگاه کننده و هم کنترل کننده دارند  ۳/۵۹% از دانشجویان از برنامه­های ماهواره استفاده می­کنند و ۷/۴۰% استفاده نمی­کنند. که گرایش روز به روز قشر جوان به تماشای برنامه­های این شبکه­ها در حال افزایش بوده و این به دلیل جذاب نبودن برنامه­های صدا و سیما و کم توجهی به نیازهای امروزی جوانان و تولید برنامه­های مناسب با روحیات و نیازمندیهای نسل جدید و کمبود وسایل مناسب برای گذران اوقات فراغت مناسب و… است.

زارع ‌شاه‌آبادی و ابراهیم آبادی(۱۳۹۰) در مطالعه خود به ررسی عوامل اجتماعی مرتبط با بحران هویت فرهنگی در بین دانش آموزان دبیرستانی تبریز پرداختند. در این بررسی به منظور تبیین و تعریف بحران هویت فرهنگی، نظریات نظریه پردازان کنش متقابل نمادین با نظریه پارسونز تلفیق شده و بر نظریه بحران های هابرماس انطباق داده شده است. لازم به ذکر است بحران هویت فرهنگی با متغیرهایی چون میزان علاقه مندی و توجه به زبان قومی و تاریخ مشترک، میزان تقید نسبت به انجام اعمال دینی و سنت ها، میزان تأثیرپذیری از دوستان و همسالان و… سنجیده شده است. نتایج تحلیل های نشان می دهد متغیرهای تأثیرپذیری از گروه دوستان و همسالان، تحصیلات فرد، جنسیت و تأثیرپذیری از ماهواره به ترتیب بیشترین اثرات را در تبیین متغیر وابسته یعنی بحران هویت فرهنگی داشته و حدود ۴۱ درصد از واریانس بحران هویت فرهنگی را تبیین کرده اند. همچنین متغیر طبقه اجتماعی نیز نتوانسته سهمی در تبیین متغیر وابسته داشته باشد.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق هویّت و هویّت فرهنگی و نظریه های آن
  • تحقیق شرکت های تعاونی و نظریه های سرمایه فرهنگی و اجتماعی و نقش تعاونی ها در زمینه کشاورزی
  • تحقیق تاثیر فرهنگ استراتژیک و سیاست خارجی چین در خاورمیانه
  • تحقیق تاثیر فرهنگ استراتژیک امریکا بر سیاست خارجی آن در خاورمیانه
  • تحقیق اختلالات روانی و جرم و هویت و نظریه ها و ارتباط آن ها بایکدیگر
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.