1,323 views
پیشینه تحقیق مفهوم و ابعاد مدیریت دانش و عوامل مؤثر در مدیریت دانش دارای ۴۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱ مقدمه ۴
۲- سیر تحول مدیریت دانش ۵
۲-۱- مفاهیم پایه در مدیریت دانش ۶
۲-۲- مفهوم داده ۶
۲-۳- مفهوم اطلاعات ۷
۲-۴- مفهوم دانش ۷
۲-۵-انواع دانش ۸
۲-۶-معناسازی و دانش آفرینی ۹
۲-۷- مفهوم مدیریت دانش ۱۳
۲-۸ عوامل مؤثر در مدیریت دانش ۱۵
۲-۸-۱ نقش فناوری اطلاعات در مدیریت دانش ۱۵
۲-۸-۲ نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش ۱۶
۲-۸-۳ نقش مدیریت در مدیریت دانش ۱۶
۲-۹ شیوههای(مؤلفههای) مدیریت دانش ۱۷
۲-۱۰ ابعاد مدیریت دانش ۱۹
۲-۱۰-۱ مدیریت دانش سازمانی ۲۰
۲-۱۰-۲ مدیریت دانش شخصی ۲۱
۲-۱۱ جایگاه و ضرورت به کارگیری مدیریت دانش در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ۲۳
۲-۱۲ پیامدهای اقتصادی، فنی و اجتماعی مدیریت دانش در آموزش عالی ۲۵
۲-۱۳ نقش مدیریت دانش در برنامهریزی درسی و فعالیتهای آموزشی اعضای هیأت علمی ۲۷
۳ مرور پیشینه پژوهش ۳۲
۴ نتیجهگیری ۳۵
فهرست منابع ۳۷
مینگ یو، چ. (۱۳۸۴). نقش و تأثیر رهبران سازمانی در نهادینهسازی مدیریت دانش. ترجمه لاله جمشیدی. نامه آموزش عالی، شماره ۱۸، ۳۷-۳۲٫
کریمی موغاری، ز. (۱۳۷۵). ارتباط متقابل نظام آموزشی و ساختارهای اقتصادی. تهران: خلاصه مقالات نخستین سمینار آموزش عالی در ایران.
ابطحی، ح. صلواتی، ع. (۱۳۸۵). مدیریت دانش در سازمان. تهران: پیوند نو.
رادینگ، الف. (۱۳۸۳). مدیریت دانش موفقیت در اقتصاد جهانی مبتنی بر اطلاعات. ترجمه محمد حسین لطیفی. تهران: سمت.
عدلی، ف. (۱۳۸۴). مدیریت دانش حرکت به فراسوی دانش. تهران: انتشارات فراشناختی اندیشه.
فراپائولو، ک. (۱۳۸۸). مدیریت دانش در سازمانها. ترجمه صدیقه احمدی فصیح. تهران: چاپار.
کوئیناس، پ. (۱۳۸۲). اهمیت مدیریت دانش در سازمانهای پویا. ترجمه منوچهر سلطانی، اندیشه گستر سایپا، شماره ۲۲٫
کالست، ک. (۱۳۸۲). مدیریت دانش از دیدگاه یک استراتژی تجاری. ترجمه صدیقه احمدی فصیح. فصلنامه علوم اطلاع رسانی، دوره ۱۸، شماره ۳ و ۴٫
خرقانی، س. (۱۳۸۷). مدیریت دانش. فصلنامه آموزشی، پژوهشی و اطلاع رسانی. ۳(۲۸ و ۲۹)، ۱۵-۱۰٫
داوری، د. شانه ساززاده، م. ح. (۱۳۸۰). مدیریت استراتژیک از تئوری تا عمل. تهران: آتنا.
برگردون، ب. (۱۳۸۷). اصول مدیریت دانش. ترجمه منوچهر انصاری. تهران: موسسه کتاب مهربان نشر.
صراف زاده، م. حاضری، الف. (۱۳۸۵). مدیریت دانش در دانشگاهها و نقش کتابخانههای دانشگاهی. مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران. شماره چهارم. دوره پنجم.
علیان طرقبهی، م. (۱۳۸۹). بررسی وضعیت میزان تولیدات علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند در دو پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس و وبآفساینس با تأکید برمیزان همکاری علمی آنها. پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی. دانشگاه بیرجند، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
قلیزاده، ر. (۱۳۸۳). نسبت میان فرایند تبدیل دانش و فرهنگ سازمانی در دانشگاه فردوسی مشهد. مطالعات تربیتی و روانشناسی. شماره ۶، ۶۳-۵۶٫
قربانیزاده، و. (۱۳۸۷). یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده با نگرشی بر مدیریت دانش. تهران: بازتاب.
گاندی، الف. (۱۳۸۴). مدیریت دانش و خدمات مرجع در کتابخانهها. ترجمه مریم صراف زاده و افسانه حاضری. مجله الکترونیکی نما، شماره ۴ (۴).
مشبکی، الف.، زارعی، ع. (۱۳۸۲). مدیریت دانش با محوریت نوآوری. مدیریت و توسعه، شماره۱۶، ۵۳-۳۹٫
رسول آبادی، م. (۱۳۸۶). بررسی میزان آشنایی اعضای هیأت علمی و سایر مدرسین دانشگاه علوم پزشکی کردستان با شیوههای جستجوی اطلاعات در اینترنت و رابطه آن بر فعالیتهای علمی و پژوهشی آنان. مجله الکترونیکی نما، شماره دوم، دوره هفتم.
رجاییپور، س. رحیمی، ح. (۱۳۸۷). بررسی رابطه بین تبدیل مدیریت دانش و عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان. پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی مدیریت. ۸ (۴)، ۷۶-۶۰٫
رفعتی شالدهی، ح. (۱۳۸۷). بررسی االگوی مدیریت دانش در یک مرکز تحقیقاتی نظامی. طب نظامی. ۱۰ (۳)، ۲۵۲- ۲۳۷٫
امروزه بهرهوری بهینه دانش، دغدغه سازمانهای قرن بیست و یکم است و اهمیت آن از اواسط دهه ١٩٩٠، در بسیاری از کنفرانسهای بین المللی مطرح شده است. در حال حاضر، اطلاعات و دانش به عنوان قدرت و سلاح استراتژیک تلقی میشوند، سرمایه به حساب میآیند و در مدیریت مدرن به عنوان منابعی پذیرفته شدهاند که مستعد مطالعه و پژوهش با استفاده از تکنیکهایی که برای سایر حوزههای کوشش انسانی ایجاد شده و به کار برده میشوند، هستند. دانش، به عنوان نیرویی قدرتمند، برای سازمانهای بخش خصوصی و دولتی در دستیابی به سود رقابتی و مقایسهای، عامل حیاتی به شمار میرود، اما اکثر مؤسسات و شرکتهای عصر اطلاعات، مدیریت اطلاعات[۱] و مدیریت دانش را به صورت تشریفاتی و روتین انجام میدهند. اگرچه تشخیص تفاوت میان دادهها، اطلاعات، دانش و عقل برای این مؤسسات، ضروری است اما تغییر شکل دادهها و اطلاعات و تبدیل آنها به دانش و سپس مدیریت این دانش به نفع یک مؤسسه، اقدامی فعالانه است و مدیران برای این عمل باید مؤثر و مبتکر باشند (مختار، ۲۰۰۴). بنابراین با توجه به تغییرات سریع و دائمی در جهان کنونی، ضروری است که سازمانها بازگشت تمامی سرمایههای خود را به بیشترین حد ممکن برسانند. یکی از سرمایههایی که کمترین بهرهبرداری را داشته است، دانشی است که در اختیار افراد آن سازمان است. دانش به طور سنتی، یا در اذهان متخصصان (به شکل دانش ضمنی) و یا به شکل گزارش، ارائه مطالب، ویدئوها و اسناد (به شکل دانش صریح) ذخیره میشود. ذخیرهسازی دانش شخصی به شکل سند و گزارش دشوار است و در صورتی که به عنوان دانش ضمنی در اذهان متخصصان وجود داشته باشد، بازیابی و دسترسی به آن مشکل است. مدیریت دانش، توانایی استفاده از دانش قبلی را برای شناخت ارزش اطلاعات جدید، تلفیق و یکپارچهسازی آن و به کاربردن آن برای تولید دانش و قابلیتهای جدید ترسیم میکند (میتال، ۲۰۰۸).
از طرفی دیگر، مؤسسات دانشگاهی به عنوان مراکز تولید و اشاعه دانش بیش از هر سازمان دیگری نیازمند اجرای مدیریت دانش هستند. با اینکه دانشگاهها خود مخازن دانش هستند، تاکنون به سرمایههای فکری و منابع علمی تولید شده به وسیله جامعه دانشگاهی توجه کافی مبذول نشده است به طوری که تا به امروز هیچگونه کنترلی بر دانش غیر مکتوب، دانش موجود در اذهان، صورت نگرفته و اطلاعات مدون تولید شده در داخل نیز به ندرت به گونهای مجتمع و یکپارچه جمعآوری و در چارچوبی نظاممند مدیریت شده است. این ضعف مدیریتی سبب شده که بسیاری از سرمایههای ارزشمند موجود برای همیشه ناشناخته و دور از دسترس و بسیاری از خلاءهای موجود همچنان به قوت خود باقی بمانند. از سوی دیگر عدم توجه به اطلاعات تولید شده در داخل و فقدان یک رویکرد تجاری، دانشگاهها را به لحاظ مادی نیز متضرر نموده و سبب شده است که بسیاری از این اطلاعات توسط ناشران خصوصی منتشر و در قالب منابع اطلاعاتی دوباره به خود دانشگاهها فروخته شود (حاضری و صرافزاده، ۱۳۸۵).
بیان دقیق تاریخچه پیدایش و نضج مدیریت دانش امکانپذیر نیست. میتوان چنین استدلال کرد که مدیریت دانش با اولین نقاشیها در غارها و یا با استفاده از اولین ارتباطات کلامی آغاز شده است (فراپائولو[۲]، ۱۳۸۸). بنابراین اگرچه مدیریت دانش مفهومی نسبتاً قدیمی است اما در مفهوم نوین خود از اواخر دهه ۱۹۷۰ مطرح گردید. با نزدیک شدن به اواسط دهه ۱۹۸۰ و آشکار شدن جایگاه دانش و تأثیر آن بر حفظ قدرت رقابت در بازارهای اقتصادی اهمیت آن مضاعف شد. در این دهه، نظامهای مبتنی بر هوش مصنوعی و نظامهای هوشمند برای مدیریت دانش به کار گرفته شد و مفاهیمی چون فراهم آوری دانش، مهندسی دانش، نظامهای دانش مدار و مانند آن رواج یافت (دراکر۲، ۱۹۹۳). در اواخر دهه ۸۰ میتوان سیر صعودی انتشار مقالات مربوط به مدیریت دانش را در مجلات حوزههای مدیریت، تجارت و علوم کتابداری و اطلاعرسانی مشاهده کرد. در همین دوران اولین کتابهای مربوط به این حوزه منتشر شدند. در آغاز دهه ۱۹۹۰ فعالیت گسترده شرکتهای امریکایی، اروپایی و ژاپنی در حوزه مدیریت دانش به نحو چشمگیری افزایش یافت. ظهور وب جهانی در اواسط دهه ۱۹۹۰ تحرک تازهای به حوزه مدیریت دانش بخشید. شبکه بین المللی مدیریت دانش در اروپا، مجمع مدیریت دانش ایالات متحده فعالیتهای خود را در اینترنت گسترش دادند. در سال ۱۹۹۵، اتحادیه اروپا طی برنامهای به نام اسپریت۳ بودجه قابل ملاحظهای را برای اجرای طرحهای مدیریت دانش اختصاص داد. به تدریج شرکتهای بزرگی مانند ارنست و یانگ۴، بوزآلن و همیلتون۵ و دهها شرکت دیگر به شکل تجاری وارد عرصه مدیریت دانش شدند. اکنون مدیریت دانش در سالهای آغازین قرن ۲۱ برای بسیاری از کشورهای پیشرفته به عنوان نماد رقابت و عامل دستیابی به قدرت و توسعه است. شرکتهای بزرگ اروپایی از سال ۲۰۰۰ به بعد حدود ۵۵% درآمد خود را به مدیریت دانش اختصاص دادهاند (داوری و شانهساز، ۱۳۸۰).
تعمق در مدیریت دانش، بدون ارائه تعریف دانش و مفاهیم مرتبط به آن، امکانپذیر نیست. بنابراین، هر چند به اختصار، سعی شده است تعریف ساده و در عین حال دقیقی از مفاهیم مورد نظر ارائه گردد.
فرهنگ اصطلاحات مدیریت دانش (۲۰۰۳) دادهها را مجموعه واقعیات مجزا و عینی درباره حوادث، رویدادها یا واقعیات و اشکال فاقد زمینه و تفسیر، تعریف کرده است (عدلی، ۱۳۸۴). در واقع دادهها اولین سطح مدیریت دانش را تشکیل میدهند و عبارتاند از ارقام، اعداد، نمودارها و نظایر اینها که به خودی خود تولید معنی نمیکنند.
دومین سطح مدیریت دانش را اطلاعات تشکیل میدهد. این سطح، دادههای کمی خلاصه شده را در بر میگیرد که گروهبندی، ذخیره، پالایش و سازماندهی شدهاند تا بتوانند معنیدار شوند. اطلاعات دادههایی است که با هم ارتباط داشته و هدف معینی را دنبال میکند. بنابراین اطلاعات به زبان ساده، درک روابط بین قطعات دادهها یا بین قطعات دادهها با اطلاعات دیگر است (ابطحی و صلواتی، ۱۳۸۵).
پیچیدگی مفهوم دانش باعث شده است که دیدگاههای مختلفی در خصوص آن شکل بگیرد. در واقع هیچ تعریفی که مورد توافق عمومی قرار گیرد برای دانش وجود ندارد. داونپورت و پروساک [۳] (۱۹۹۸) معتقدند که دانش، ترکیبی از حقایق، تجربیات و دریافتهایی است که برای تصمیمگیری یا برای انتخاب عملی که توسط آن، یک موقعیت، تبدیل به یک موقعیت ارزشمندتر میشود، مورد استفاده قرار میگیرند. بلاکر در تعریف دانش گفته است: «دانش، یعنی موضوعی چند لایه، پیچیده، پویا و انتزاعی که در ذهن انسان نهفته است» (بلاکر۲، ۱۹۹۵؛ ابطحی و صلواتی، ۱۳۸۵).
دانش، فراتر از داده و اطلاعات است. تراگل۳ (۲۰۰۲)، دانش را اینگونه تعریف نموده است:
دانش = اطلاعات + ادراک (به نقل از ابطحی و صلواتی، ۱۳۸۵)
سویبی۴ برخی از ویژگیهای دانش را که به درک آن کمک میکند بیان کرده است:
دانش یک منبع نامحدود است.
فرد هرگز با کمبود مواد خام مواجه نمیشود.
دانش از طریق به اشتراک گذاشتن رشد میکند.
دهنده دانش، از طریق این فرایند، غالباً دانش بیشتری کسب میکند.
ترکیب شخصی و ارتباطی در فرایند دانش حیاتی است (فرند و هیکسون۵، ۱۹۹۹).
مطابق دیکشنری وبستر۶ ، دانش موقعیت یا حالت دانستن چیزی با آشنایی به دست آمده از طریق تجربه یا ارتباط و پیوستگی است. دانش ترکیب سیالی از تجربیات، ارزشها، اطلاعات زمینهای و بینش تخصصی قالب یافتهای است که چارچوبی را برای ارزیابی و تلفیق تجارب و اطلاعات جدید فراهم میکند. مفاهیم کلیدی دانش شامل تجربه، واقعیت، قضاوت و قواعد تجربی است. دانش در افراد تجسم مییابد و بر یک مبنای فردی حاصل میشود. از اینرو اکتساب، تمامیت و کلیت دانش در هر موضوعی معمولاً غیرممکن است. هیچ فردی نمیتواند مسئولیت دانش گروهی را بر عهده بگیرد زیرا فراتر از اصول منفرد است. دانش تابعی از همکاری است (گاستافسون۷، ۲۰۰۳).
به طور کلی، برای این که اطلاعات به دانش تبدیل شود، نیازمند مداخله انسانی است. از اینرو انسانها مهارتها، تواناییها، دانش فنی و فرهنگ خود را از طریق نوعی تغییر شکل (مقایسه، برقراری ارتباط، پیوندها و نتایج) برای تبدیل اطلاعات به دانش به کار میگیرند. هر فرد دارای تواناییها، مهارتها، تجربیات، ارزشها و یک فرهنگ و خصیصه کاری ویژه است که برای تبدیل اطلاعات به دانش به کار میگیرد و میتواند بر اساس آن عمل نماید و در نتیجه بخشی از دانش سازمانی گستردهتر باشد (کرانفیلد۸ و همکاران، ۲۰۰۸).
یکی از معروفترین طبقه بندیها از دانش توسط نوناکا انجام گرفته است. این طبقهبندی، مبتنی بر نگرش پولانی[۴] (۱۹۶۲) در خصوص دانش است. نوناکا در این طبقهبندی، دو نوع دانش را معرفی میکند که عبارتاند از:
دانش آشکار: دانشی است که عینی بوده و میتواند به صورت رسمی و زبان سیستماتیک بیان شود. نوناکا معتقد است که این نوع دانش مستقل از کارکنان بوده و در سیستمهای اطلاعات رایانهای، کتابها، مستندات سازمانی و نظایر اینها وجود دارد. دانش صریح، دارای قابلیت کدگذاری و بیان از طریق گویش است. علوم دانشگاهی مثال بارز این نوع دانش است.
دانش نهان (نهفته): دانش ضمنی دانشی است که بر مبنای تجربه ساخته میشود و شامل بینشها، بصیرتها و احساسات است که به آسانی قابل دیدن و قابل بیان نیست، به شدت شخصی است و رسمی نمودن و به اشتراک گذاشتن آن با دیگران دشوار است (نوناکا، ۱۹۹۴).
لی و چوی۲(۲۰۰۲) دانش نهفته را به این صورت تعریف میکنند: «دانشی که منابع و محتوای آن در ذهن نهفته است و به آسانی قابل دستیابی نبوده و غیر ساختارمند است». این دانش از طریق تجربه و یادگیری عملی کسب میگردد و کدگذاری شده نیست. این دانش، دانش نانوشته سازمان است که بیانگر میزان تجربه و مهارت کارکنان میباشد. در این زمینه زیباترین تعبیر را پولانی ارائه داده است. وی در این خصوص میگوید: «ما بیشتر از آنچه که میگوییم، میدانیم» (مشبکی و زارعی،۱۳۸۲). نوناکا به نقل از پولانی در مورد اهمیت دانش نهفته گفته است که دانش آشکار متکی به دانش نهان (نهفته) است و یا ریشه در دانش نهان دارد.
جورنا۳ در مقالهای با عنوان «انواع دانش و اشکال مختلف سازمانی» سه نوع دانش را نام میبرد:
دانش نهان: که قابل مشاهده نبوده و در تجارب، فرهنگ و ارزشهای یک فرد یا سازمان نهفته است.
دانش صریح: آشکار و کدگذاری شده است.
دانش نظری یا تئوریکی: دانشی است که از تخصصهای عمیق افراد سرچشمه میگیرد. ویژگیهای این نوع دانش، بیشتر شبیه دانش نهفته است (جورنا، ۲۰۰۱).
[۱]. Information Managment (IM)
۱٫ Frappaolo 2. Drucker ۳٫ Esprit ۴٫ Ernest & Young Booz Allen & Hamilton
۱٫ Davenport & Prusak Blackler ۳٫ Truggle ۴٫ Sveiby ۵٫ Frand & Hixon ۶٫ Webster ۷٫Gustafson ۸٫ Cranfield
[۴]. Polanyi ۲٫ Lee & Choi ۳٫ Jorna ۴٫ Leidner & Alavi
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر