تحقیق مفهوم پیش بینی سود و نسبت های سود دهی و تعریف و طبقه بندی تورم

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم پیش بینی سود و نسبت های سود دهی و تعریف و طبقه بندی تورم  دارای ۴۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲- ۱- مقدمه    ۶
۲- ۲- نظریه ها    ۷
۲-۳- اهداف حسابداری و گزارشگری مالی    ۸
۲-۴- تعریف پیامد اقتصادی    ۹
۲-۴-۱- پیامد‌های اقتصادی گزارش‌های مالی    ۹
۲-۵- تعریف پیش بینی و اهداف آن    ۱۰
۲-۶- سود آوری    ۱۰
۲-۷-  قابلیت پیش بینی سود    ۱۱
۲-۷-۱- اهمیت سود هر سهم    ۱۱
۲-۸- سود به عنوان معیاری برای پیش بینی    ۱۱
۲-۹- سود تحقق یافته هر سهم (EPS)    ۱۲
۲-۱۰- سود تحقق یافته هر سهم طی دوره    ۱۲
۲-۱۱- سود اقتصادی    ۱۳
۲-۱۲- سود حسابداری    ۱۴
۲-۱۳- مقایسه بین روشهای مبتنی بر پیش بینی و مبتنی بر واقعیت در عامل سود    ۱۴
۲-۱۴- مفهوم سود    ۱۵
۲-۱۵- ثبات نسبی سودآوری    ۱۵
۲-۱۶- سود هر سهم    ۱۶
۲-۱۷- نسبت های سود دهی    ۱۶
۲-۱۷-۱- نسبت سود هر سهم  (EPS)    ۱۷
۲-۱۷-۲- نسبت قیمت به سود هر سهم  (P/E)    ۱۷
۲-۱۷-۲-۱- کاربرد نسبت (P\E)    ۱۸
۲-۱۷-۲-۲- رشد سود    ۱۸
۲-۱۷-۲-۳- نسبت سود تقسیمی هر سهم    ۱۸
۲-۱۸- تحلیل نسبت P/E و  E/P سود هر سهم    ۱۹
۲-۱۹- درآمد برای هر سهم    ۲۰
۲-۲۰-  تورم    ۲۰
۲-۲۰-۱- تعریف تورم از دیدگاه  گونتربورگر    ۲۱
۲-۲۰-۲- تعریف تورم از دیدگاه محسن دستگیر    ۲۱
۲-۲۱- طبقه بندی تورم ها بر مبنای درجه شدت تورم    ۲۲
۲-۲۲- طبقه بندی تورم ها بر مبنای نسبت افزایش قیمت ها به افزایش حجم پول    ۲۳
۲-۲۳- رابطه تورم و پول    ۲۴
۲-۲۴- عوامل اقتصادی تاثیر گذار بر تورم    ۲۵
۲-۲۵- نرخ ارز    ۲۶
۲-۲۶- تعریف بورس اوراق بهادار    ۲۷
۲-۲۶-۱-  قیمت اوراق بهادار به عنوان پیش بینی کننده سود حسابداری    ۲۷
۲-۲۷- شاخص کل قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران ((TEPIX     ۲۸
۲-۲۷-۱- روش ها و مبانی ارزیابی سهام    ۲۹
۲-۲۸- ارزیابی سهام  از طریق سود آوری (بورس)    ۳۰
۲-۲۹- حد نوسانات قیمت    ۳۱
۲- ۳۰- نسبت ارزش بازار به دفتری    ۳۱
۲- ۳۱- پیش بینی سود، محتوای اطلاعاتی دارد    ۳۱
۲- ۳۱- جایگاه کیفیت سود    ۳۳
۲- ۳۲- افزایش تورم و کاهش کیفیت سود شرکت ها    ۳۴
۲-۳۳- سابقه پژوهش ها و مطالعات انجام گرفته    ۳۴
۲- ۳۳- ۱- تحقیقات داخلی    ۳۴
۲- ۳۳- ۲-  تحقیقات خارجی    ۳۶

منابع

رحمانی نصر آبادی، محمد، (۱۳۸۷) “عوامل موثر بر دقت سود پیش بینی شده شرکتها” پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران.

نشریه بورس اوراق بهادار، شماره ۱۴۳

احمدی، مرتضی، (۱۳۸۷) “توانمندی اقلام ثابت و متغییر در پیش بینی سود” پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده حسابداری و مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی

دوانی، غلامحسین، (۱۳۷۵) “بورس سهام و نحوه قیمت گذاری سهام شرکتها “نشر نخستین تهران.

آهنچیان، محمد، احتشام، میثم، (۱۳۹۰) “بورس اوراق بهادار ”

نوروزی، حمید، مدینه، سید محسن، ساختار سرمایه شرکتها و شاخص ‌های کلان اقتصادی

نوروش، ایرج، حصارزاده، رضا، (۱۳۸۹) “بررسی ابعاد شفافیت سود حسابداری و رابطه آن با ویژگی‌های شرکت در بورس اوراق بهادار تهران “فصلنامه بورس اوراق بهادار، شماره ۱۲، سال دوم .

نیکو مرام، هاشم، بنی مهد، بهمن،(۱۳۸۸) “تئوری حسابداری (مقدمه‌ای بر تئوری‌های توصیفی) “انتشارات دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات .

همتی، حسن، همتی، هدی، (۱۳۸۹) “حسابداری شرکت‌ها “جلد دوم، نشر ترمه.

بلوریان تهرانی، محمد، (۱۳۶۰) “بورس اوراق بهادار و آثار آن بر اقتصاد و بازرگانی کشور “انتشارات موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی .

خالقی مقدم ،حمید، بهرامیان محمد، (۱۳۸۴) “میزان عدم صحت پیش بینی سود در شرکتها درعرضه اولیه “فصلنامه مطالعات حسابداری، شماره ۱۰ و ۱۱دستگیر، محسن، (۱۳۷۲) “حسابداری تورمی “نشر علوم دانشگاهی .

دلاور، علی. (۱۳۹۰). مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشدرشید زاده

ستایش، محمد حسین، (۱۳۸۲) “مقایسه قدرت پیش بینی سود خالص و سود عملیاتی” مجله علوم اجتماعی و انسانی، دانشگاه شیراز، شماره ۲، دوره نوزدهم .

نشریه ۱۶۰ سازمان حسابرسی، (۱۳۸۶).

شاکری، عباس، (۱۳۷۹) “بررسی ماهیت تورم در اقتصاد ایران” پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.

شباهنگ، رضا، (۱۳۸۹) “تئوری حسابداری “انتشارات سازمان حسابرسی، جلد اول.

شکری حبشی، وحید (۱۳۸۴). بررسی میزان تحقیق EPS شرکت‌های سرمایه‌گذاری نسبت به EPS پیش‌بینی شده و اثر آن به قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم تحقیقات.

۲- ۱- مقدمه

وجود اطلاعات مالی شفاف و قابل مقایسه رکن اصلی پاسخگویی و تصمیم گیری اقتصادی آگاهانه است. صاحبان سرمایه، اعتباردهندگان وسایر استفاده کنندگان برای تصمیم گیری در زمینه خرید، فروش، نگهداری سهام، اعطای وام، ارزیابی عملکرد مدیران و تصمیم گیری های اقتصادی مهم  به اطلاعات مالی مربوط و قابل فهم نیاز دارند. پیش بینی، عاملی کلیدی در تصمیم گیری اقتصادی است. سرمایه گذاران، اعتباردهندگان، مدیریت و دیگر اشخاص در تصمیم گیری های اقتصادی متکی به پیش بینی و انتظارات هستند. از آنجایی که سرمایه گذاران و تحلیل گران مالی از سود به عنوان یکی از معیارهای اصلی برای ارزیابی شرکت ها استفاده می‌کنند و باتوجه به این که میزان سود آوری یک شرکت از مهمترین معیارهای ارزیابی شرکت ها توسط سرمایه گذاران است لذا  آنان تمایل به اندازه گیری میزان سودآوری آتی دارند تا نسبت به نگهداری یا فروش سهام خود تصمیم گیری کنند. آنان با پیش بینی سود، نسبت به وضعیت یک شرکت قضاوت می‌کنند. زیرا در اصل تفاوت در این پیش بینی هاست که تخصیص منابع سرمایه به بخش ها و واحدهای مختلف تجاری را تعیین می‌کند و این موضوع برای سرمایه گذران اهمیت دارد.

سودهای گزارش شده شرکت، اطلاعات مربوط به گذشته هستند، ولی با توجه به آنها می‌توان نحوه فعالیت شرکت و میزان موفقیت آن را در گذشته ارزیابی نمود. چنانچه سرمایه گذاران گذشته را مبنایی برای آینده قرار دهند، آن ها با استفاده از اطلاعات گذشته می‌توانند پیش بینی بکنند که در آینده وضعیت شرکت چگونه خواهد بود، ولی تنها یک پیش بینی است که بر اساس اطلاعات گذشته بدست آمده است در حالی که آینده ممکن است بسیار با گذشته تفاوت داشته باشد.

۲- ۲- نظریه ها

تحلیل گران مالی، طرفداران اصلی افشای عمومی در پیش بینی سود هستند. طرفداران معتقدند افشای پیش بینی سود منجر به ثبات بیشتردر بازار سهام شده، سطح اعتماد بازار را افزایش خواهد داد. در نتیجه افشا و پیش بینی سود، انتظارات سرمایه گذاران به نتایج واقعی نزدیکتر خواهد شدو مجموعه پیشنهادات  و در خواست های گروهی بیش تری وجود خواهد داشت که در واقع تعداد تغییر در بازار سهام را کاهش خواهد داد .

مخالفین گزارشگری پیش بینی سود در درجه اول گروه مالی و اجرایی شرکت ها هستند که معتقدند ارائه پیش بینی سود قابل اتکاء، با مشکلات عملی روبرو است و ارائه این اطلاعات بر عملیات شرکت و معاملات سهام تاثیر دارد. همچنین افشا ممکن است برای شرکت هزینه هایی داشته باشد مثلا رقبا ممکن است از اطلاعات افشا شده استفاده کنند .

مخالفین می‌گویند معمولا هنگام افشای نتایج واقعی که دارای انحراف از سود پیش بینی شده است، عدم اطمیناینی در بازار بوجود می‌آیدکه این عدم اطمینان منجر به عدم قابلیت اتکای پیش بینی سود و حتی کلیه اطلاعات و صورتهای مالی ارائه شده از سوی شرکت خواهد داشت. در صورت افشای غلط، ریسک اقامه دعوا علیه شرکت هم بالا می‌رود .

افشا در سمت مقابل مخالفین گزارش پیش بینی‌های سود معتقدند که:

افشاء پیش بینی‌های سود موجب تغییرات قیمت سهام خواهد شد. در نتیجه مجموعه پیشنهادات و درخواستهای گروهی به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، هم در زمان انتشار پیش بینی سود و هم به هنگام افشاء نتایج واقعی که دارای انحراف از سود‌های پیش بینی شده است .بنابراین این مسئله باعث عدم اطمینان و اعتماد سرمایه گذار به بازار سهام شده و این عدم اطمینان منجر به عدم قابلیت اتکاء نه تنها نسبت به پیش بینی‌های سود که بلکه کلیه اطلاعات و صورتهای مالی ارائه شده خواهد گردید. افشاء پیش بینی‌های سود طی یک آگهی برای شرکتها و مدیران آن نیز به اندازه شرکتهایی که تحت تاثیر قرار می‌دهند سرمایه گذاران را اتخاذ تصمیمات سرمایه گذاری منطقی می‌تواند خطرناک باشد و بلاخره آنکه افشاء  پیش بینی‌های سود نمی‌تواند و نمی‌بایست به عنوان آخرین راه حل تلقی شود. مقررات جداگانه‌ای می‌تواند برای کنترل و جلوگیری مبادله اطلاعات با افشاء پیش بینی‌های سود وضع گردد.

الزامی کردن افشاء به موقع توسط کمیسیون بورس اوراق بهادار برای برقراری تعادل بین سرمایه گذاران کلان و کوچک در سطحی برابر بوده است (رحمانی نصرآبادی، ۱۳۸۷).

۲-۳- اهداف حسابداری و گزارشگری مالی

محصول نهایی فرایند حسابداری مالی، ارائه اطلاعات مالی به استفاده کنندگان مختلف، اعم از استفاده کنندگان داخلی و استفاده کنندگان خارج ازواحد تجاری، در قالب گزارشهای حسابداری است .آن گروه از گزارش های حسابداری که با هدف تامین نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان خارج از واحد تجاری تهیه وحیطه عمل گزارش های مالی قرارمی گیرد. گزارشگری مالی منعکس کننده حسابدهی واحد تجاری در قبال منابع آن است و ازاین رو مبنایی برای ارزیابی وظیفه مباشرت مدیریت و اتخاذ تصمیمات اقتصادی فراهم می‌آورد (سازمان حسابرسی،شماره۱۶۰).

۲-۴- تعریف پیامد اقتصادی

یعنی تاثیر گزارش‌های حسابداری بر تصمیم گیری و ثروت واحدتجاری، استفاده کنندگان صورت‌های مالی و جامعه(بنی مهدو همکار، ۱۳۸۶، ص:۲۹).

۲-۴-۱- پیامد‌های اقتصادی گزارش‌های مالی

۱-اطلاعات مالی می‌تواند بر توزیع ثروت میان سرمایه گذاران مختلف اثر گذار باشد. سرمایه گذاران آگاه یا مطلع یا سرمایه گذارانی که از خدمات تحلیل گران مالی استفاده می‌کنند، ممکن است قادر باشند تا ثروت خود را افزایش دهند.

۲- اطلاعات مالی می‌توان بر میزان ریسک شرکت اثر گذار باشد. استانداردهای حسابداری که موجب کاهش سود می‌شوند، موجب کاهش مدیرانی می‌شوند که پاداش خود را بر اساس درصدی از سود دریافت می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا مدیران به پروزه‌های کم ریسک که در کوتاه مدت نیز پر بازده هستند توجه کنند. این خود ممکن است در بلند مدت منجر به افزایش ریسک شرکت و اثرات نا مطلوب و زیانباری هم برای شرکت و نیز برای اقتصاد به وجودآورد.

۳- اطلاعات مالی می‌تواند بر چگونگی تسهیم سرمایه میان شرکت ها اثر گذار باشد و افشاء اطلاعات مالی ممکن است نگرش و تصمیمات سرمایه گذار درباره بازده و ریسک اوراق بهادار را تغییر دهد. مثلا عدم افشای اثرات تورم بر سود شرکت ها ممکن است باعث شود تا منابع پولی سرمایه گذاران به سمت صنایع و شرکت هایی روانه گرددکه سود خود رابه طور واقعی نشان نمی‌دهند(بنی مهد و همکار، ۱۳۸۶، ص: ۸۷).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سیاست تقسیم سودو ارتباط فرصتهای سرمایه گذاری و تامین مالی
  • تحقیق سیاست تقسیم سود و نظریه هاو عوامل موثر بر آن
  • تحقیق کیفیت سود تجدید ارائه شده و اهمیت آنها و روش های ارزیابی و عناصر تاثیر گذار بر کیفیت سود و اهمیت تجدید ارائه صورت های مالی
  • تحقیق گسترش ادبیات رفتار هزینه و پیش بینی مدیریت و عوامل موثر بر دقت سود پیش بینی شده
  • تحقیق مفهوم سود و هدف ازگزارشگری مالی ، مدیریت سود و روش های ارزیابی و دیدگاه های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.