تحقیق مفهوم کلی حاکمیت بالینی، ممیزی بالینی، ترانسفوزیون فرآورده های خونی و بیماری تالاسمی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم کلی حاکمیت بالینی، ممیزی بالینی، ترانسفوزیون فرآورده های خونی و بیماری تالاسمی دارای ۳۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۱-۱ حاکمیت بالینی:    ۵
۱-۱-۱-تاریخچه حاکمیت بالینی:    ۵
۱-۱-۲- اجزای حاکمیت بالینی:    ۷
۱-۲ ممیزی:    ۹
۱-۲-۱-ممیزی بالینی:    ۹
۱-۲-۲- مراحل ممیزی:    ۹
۱-۳ ترانسفوزیون خون    ۱۱
۱-۴ فرآوردههای خونی    ۱۲
۱-۴-۱-خون کامل:    ۱۲
۱-۴-۲-خون تازه:    ۱۲
۱-۴-۳ گلبول قرمز متراکم(P.C):    ۱۲
۱-۴-۴ فرآوردههای حاصل از گلبول قرمز:    ۱۳
۱) گلبول قرمز کم لوکوسیت:    ۱۳
۲) گلبول قرمز شسته شده (W-PRBCs):    ۱۳
۳) گلبول قرمز اشعه دیده (PRBC):    ۱۴
۴) گلبول قرمز متراکم منجمد و دگلیسرولیزه (F/D-PRBC):    ۱۴
۱-۴-۵پلاکت:    ۱۴
پلاسمای تازه منجمد (FFP):    ۱۵
موارد چک لیست:    ۱۶
فرم درخواست خون:    ۱۶
اقدامات لازم قبل از تزریق:    ۱۷
شناسایی بیمار:    ۱۹
نمونه خون بیمار:    ۲۰
تجویز خون    ۲۱
دستورالعمل آمادهسازی بیمار:    ۲۱
وسایل و ابزار:    ۲۲
گرم کننده خون:    ۲۴
نحوه شناسایی بیمار:    ۲۵
میزان تزریق:    ۲۵
کنترل بیمار:    ۲۶
۱-۵ تالاسمی    ۲۷
تالاسمی ماژور:    ۲۷
۱-۶ مرور متون تجربی:    ۳۰
منابع  ۳۶

منابع

Farhadi Langrodi M, Eftekhari MA, Ahmadi J. Darsname Osole Enteghale Khon dar Pezeshki. Tehran: Sazmane Enteghale Khon Iran; 1998.

Sullivan MT, McCullough J, Schreiber GB, Wallace EL. Blood collection and transfusion in the United States in 1997. Transfusion. 2002;42(10):1253-60.

Wonke B. Clinical management of β-thalassemia major. Seminars in hematology. 2001;38(4):350-59.

NHMRC. Clinical Practice Guidelines on the Use of Blood Components (red blood cells, platelets, fresh frozen plasma, cryoprecipitate). Australian Government: Commonwealth of Australia 2002.

Varney SJ, Guest JF. The annual cost of blood transfusions in the UK. Transfus Med. 2003;13(4):205-18.

Harrison J. Acute Transfusion Reactions. Common Surgical Diseases: Springer; 2000;19-21.

Jafarzadeh A, Sedighi S, Davoodi R, Hosseini T, editors. Momayezie Raayate Standardhaye Parastari dar Farayande Transfusione khon Bimarestane Takhassosie Zanane Omolbanin Mashhad. Avalin Hamayeshe Momayezie Balini va Erteghae Keifiyat; 2011; Tabriz University of Medical Sciences.

Royal College of Physications of Ireland. Clinical (Practice) Audit 2011:2.

Khalilinedjad N, Ataee M, Hadizadeh F. A Window to the Clinical Governance and Clinical Service Excellence: Esfahan University of Medical Sciences; 2008.

Currie L, Morrell C, Scrivener R. Clinical Governance: An RCN Reource Guide: Royal College of Nursing; 2003.

Marshall M, Sheaff R, Rogers A, Campbell S, Halliwell Sh, Pickard S, et al. A qualitative study of the cultural changes in primary care organisations needed to implement clinical governance. Br J of Gen Pract. 2002;52(481):641.

Campbell SM, Sweeney GM. The role of clinical governance as a strategy for quality improvement in primary care. Br J Gen Pract. 2002;52(Suppl):S12.

NHS report. Clinical Governance Policies and Procedures 2008.

Starey N. What is clinica governance? Sponsored by an educational grant from Aventis Pharma. 2001;1(12)

مقدمه

مقاله حاضر ، مفهوم کلی حاکمیت بالینی، ممیزی بالینی، ترانسفوزیون فرآورده­های خونی و بیماری تالاسمی را مورد بحث قرار می دهد.

۱-۱ حاکمیت بالینی:

تعالی خدمات بالینی در مفهوم کلی به معنای ارتقای کیفیت خدمات بالینی و افزایش پاسخگویی ارائه­دهندگان و متولیان امر سلامت در قبال کیفیت خدمات ارائه شده به مردم است (۲۶).

۱-۱-۱-تاریخچه حاکمیت بالینی:

اولین جنبش ارتقای کیفیت خدمات سلامت در سال ۱۹۴۸ در انگلستان با تاسیس نظام سلامت ملی شروع شد (۲۷). در دهه ۱۹۷۰ تحلیل­گران و نظریه­پردازان با شناخت اهمیت درک ارتباط میان ساختارها، فرایندها و پیامدها به تعریف مفهوم و ارتباط اجزای کیفیت پرداختند. از سال ۱۹۸۲ به تدریج مدیران پاسخگوی نتایج و برونداد خدمات شدند. در سال ۱۹۸۳ گزارش گریفیث به عدم شفافیت در پاسخگویی در سطح محلی اشاره کرد که به کنار گذاشته شدن مدیریت درمان بر اساس توافق جمعی و انتصاب مدیر عمومی برای رهبری واحدهای مراقبت­های سلامت انجامید. نقش کارکنان پزشکی درون گروههای درمانی مشخص گردید و این اقدام، عنصر پاسخگویی فردی برای خدمت ارائه شده را در نظام خدمات سلامت وارد نمود (۲۸).

در اوایل دهه ۱۹۹۰ هنوز شواهد اندکی مبنی بر استفاده از فرصتها برای نهادینه ساختن مفهوم ارتقای کیفیت در خدمات سلامت در سطح ساختاری، وجود داشت. در همین سال “حاکمیت بالینی” به عنوان لایحه­ای ارائه می­شود. در سال ۱۹۹۹ سازمان ملی خدمات سلامت انگلستان تأسیس شد و مستقیماً به مسئله کیفیت مراقبت سلامت پرداخت. دولت برای اولین بار مسئولیت قانونی امر کیفیت را عهده­دار شد و نگرش حاکمیت فراگیر که پیش از این تنها در مورد امور مالی و بار کاری کاربرد داشت به عرصه ارائه خدمت گسترش پیدا کرد. بدین ترتیب کیفیت به جای یک ضمیمه مطلوب به هدفی غالب تبدیل شد (۲۹).

در ایران نیز چند سالی است که در برخی از دانشگاه­ها، حرکتهایی به این سمت آغاز شده است. این حرکتها و فعالیتها اگرچه هنوز در پله­های نخستین بوده و نتوانسته است حمایتهای کافی را به خود جلب نماید، ولی نوید بخش بلوغ فکری نظام سلامت، و بروز تحولی عظیم در کیفیت خدمات سلامت در آینده­ای نزدیک است (۲۶).

اولین و مهمترین گروهی که از نهادینه شدن این فرایندها بهره می­برد، بیماران و در واقع مشتریان اصلی نظام سلامت هستند، که خدماتی با کیفیت بهتر دریافت می­کنند. نکته­ای که همواره باید در نظر ارائه­دهندگان خدمات سلامت باشد، این است که مردم حق دارند و باید خدماتی مطابق با بهترین استانداردها را دریافت کنند. دومین گروه، خود ارائه دهندگان خدمات سلامت هستند که در صورت اصلاح سیستم در محیطی امن­تر و ایمن­تر به ارائه خدمات خواهند پرداخت. و در نهایت مسلما کل کشور از این برنامه بهره خواهد برد چرا که سلامت محور توسعه است و توسعه­ یافتگی و تبدیل شدن به توسعه یافته­ترین کشور منطقه جنوب غرب آسیا (تا سال ۱۴۰۴) بدون داشتن شهروندانی سالم، امکانپذیر نخواهد بود (۲۶, ۲۷).

هدف حاکمیت بالینی، تعیین استانداردهای روشن و کاربردی، نظارت بر نحوه­ی عملکرد سازمان­های ارائه­دهنده­ی خدمات بالینی و انتشار نتایج حاصل از انجام ارزیابی­های دوره­ای است. حاکمیت بالینی هر اقدامی که برای حداکثر نمودن کیفیت لازم باشد را به انجام می­رساند و در ارتباط با یافتن روش­هایی است که از آن طریق بتوان اثربخشی بالینی را توسعه داده و فرهنگی مناسب به منظور حمایت از آن ایجاد کرد (۳۰). هدف اصلی حاکمیت بالینی، ارتقای مستمر کیفیت خدمات است و چارچوبی را فراهم می­نماید که در قالب آن سازمان­های ارائه­دهنده خدمات سلامت می­توانند به سمت رشد، توسعه و تضمین کیفیت خدمات بالینی برای بیماران حرکت کنند (۲۷).

در تعریف حاکمیت بالینی، دیدگاهی ادغام یافته از مراقبت­های بالینی و نیز غیر بالینی مطرح است که کیفیتی جامع را در برمی­گیرد. چنین ادغامی به یکپارچگی سازمانی، هماهنگی، همکاری و ارتباطات میان واحدها در سازمان می­انجامد و با مراقبت­های با کیفیت بالا، مرتبط می­شود. حاکمیت بالینی ادغام تمام فعالیت­هایی است که مراقبت از بیمار را در یک استراتژی واحد تلفیق می­کند. این استراتژی شامل ارتقای کیفیت اطلاعات، بهبود همکاری، بهبود روحیه کار تیمی و مشارکت، کاهش دامنه تغییرات و بی ثباتی­های عملکردی و پیاده­سازی طبابت مبتنی بر شواهد است (۳۱).

حاکمیت بالینی به طور رسمی چنین تعریف شده است:

چارچوبی که سازمان­های ارائه­دهنده خدمات سلامت را موظف به رعایت اصول تعالی خدمات بالینی نموده و از این طریق آنها را در مقابل حفظ و ارتقای کیفیت خدماتی که ارائه می­دهند پاسخگو می­گرداند (۲۶).

۱-۱-۲- اجزای حاکمیت بالینی:

حاکمیت بالینی از اجزای زیر تشکیل شده است:

مدیریت خطر Risk Management

استفاده از اطلاعات   Use of information

اثربخشی بالینی Clinical  Effectiveness

تعامل با بیمار و جامعه Patient and public involvement

ممیزی بالینی Clinical Audit

مدیریت کارکنان Staff Management

آموزش و یادگیری  Education and Training(32)

۱-۲ ممیزی:

محدوده­ای از تعاریف برای ممیزی وجود دارد. ممیزی عبارتست از توجه کردن به آنچه که انجام می­دهیم، یاد می­گیریم و در صورت نیاز تغییر می­دهیم. ممیزی با بررسی و بهبود مراقبت بهداشتی ارائه شده، منابع استفاده شده، مراقبت داده شده و نتایج مربوط می­شود. ممیزی یک روش کاملاً ساده و فرایندی مستمر است که شما را قادر می­سازد تا کیفیت مراقبتی را که برای بیمارتان فراهم می­کنید کنترل و سپس بهبود ببخشید (۳۳, ۳۴). مارینکر[۱] ممیزی پزشکی را بعنوان تلاش برای بهبود کیفیت مراقبت پزشکی توسط سنجش عملکرد در ارتباط با استانداردهای مورد نظر و با بهبود این عملکرد تعریف می­کند (۳۳).

۱-۲-۱-ممیزی بالینی:

ممیزی بالینی فرایندی است برای ارتقای کیفیت خدمات بالینی که از مجموعه­ای از فعالیتهای به هم مرتبط تشکیل شده است. در این فرایند، استاندارد ارائه خدمت یا مراقبت مورد نظر تعیین و تدوین می­شود، سپس وضعیت موجود بررسی گردیده و مواردی که عدم تطابق با استاندارد وجود دارد مشخص می­شود. در نهایت در مکان­هایی از اختلاف، که امکان مداخله وجود دارد مداخله صورت گرفته و پس از یک بازه زمانی مناسب، به منظور ارزیابی میزان اثربخش بودن مداخله انجام شده، ممیزی مجدد انجام می­شود. به مجموعه این فرایندها چرخه ممیزی بالینی گفته می­شود (۲۶).

[۱] Marinker

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.