تحقیق مکانیزم های مقاومت به خشکی در گیاهان زراعی و تأثیرتنش خشکی بر عملکرد و اجزاء عملکرد جو و گندم و اثر سالیسیلیک اسید بر گیاهان تحت تنش

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مکانیزم های مقاومت به خشکی در گیاهان زراعی و تأثیرتنش خشکی بر عملکرد و اجزاء عملکرد جو و گندم و اثر سالیسیلیک اسید بر گیاهان تحت تنش دارای ۵۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه :    ۵
۱-۱- جو    ۶
۱-۲- ویژگی های گیاه شناسی جو    ۷
۱-۳- ساختمان سنبله جو    ۸
۱-۴- سطح زیر کشت جو    ۹
۱-۵- مراحل رشد گیاه جو    ۹
۱-۶- انواع جو    ۱۰
۱-۷- میزان بذر در هکتار    ۱۱
۱-۸- مقاومت جو    ۱۱
۱-۹- تاریخچه گیاه جو    ۱۲
۱-۱۰- اهمیت اقتصادی جو    ۱۳
۱-۱۱- سالیسیلیک اسید    ۱۴
۱-۱۲- تنش    ۱۶
۱-۱۳- تنش خشکی    ۱۶
۱-۱۴- مکانیزم های مقاومت به خشکی در گیاهان زراعی    ۱۹
۱-۱۴-۱- مقاومت به خشکی    ۱۹
۱-۱۴-۲- فرار از خشکی:    ۱۹
۱-۱۴-۲- اجتناب از خشکی    ۲۰
۱-۱۴-۳- تحمل به خشکی    ۲۱
۱-۱۴-۴- التیام یا بهبود پس از خشکی    ۲۱
۱-۱۵- اثر تنش خشکی بر توسعه ریشه ها    ۲۱
۱-۱۶- اثرات مفید تنش خشکی    ۲۲
۱-۱۷- واکنش های متابولیکی تحت تنش خشکی    ۲۳
۲-مروری بر تحقیقات انجام شده    ۲۲
۲-۱- تأثیرتنش خشکی بر عملکرد و اجزاء عملکرد جو و گندم    ۲۲
۲-۲- اثر متقابل تنش خشکی و نیتروژن بر عملکرد و اجزاء عملکرد جو و گندم    ۳۰
۳-۲- اثر سالیسیلیک اسید بر گیاهان تحت تنش    ۳۵
منابع    ۴۴

منابع

ملکوتی، م. ج و م. نفیسی. ۱۳۶۸٫ مصرف کود در اراضی فاریاب و دیم. انتشارات دانشگاه تربیت مدرس. صفحه ۴۱ -۲۵٫

رستگار، م. ع. ۱۳۷۲٫ دیمکاری. انتشارات برهمند. صفحات ۱، ۵، ۱۳۳، ۱۴۵، ۱۴۶٫

زارع، ن. ۱۳۸۵٫ بررسی اثر تراکم و سطوح کود اوره بر عملکرد و اجزای عملکرد سه رقم جو. پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت. دانشگاه آزاد ارسنجان. ۱۳۱ صفحه.

فتحی، ق. ۱۳۸۴٫ اثر خشکی و نیتروژن بر انتقال مجدد نیتروژن در شش رقم گندم. مجله علوم کشاورزی ایران. جلد ۳۶٫ شماره ۵٫ صفحه ۱۱۰۱-۱۰۹۳٫

فتحی، ق. ۱۳۸۲٫ کشاورزی در جهان به سوی ۲۰۳۰-۲۰۱۵٫ ترجمه انتشارات موسسه پژوهشهای برنامه ریزی و اقتصاد کشاورز. مدیریت امور پردازش و تنظیم یافته های تحقیقاتی. صفحه ۳۳-۱۱٫

فتحی، ق و گ. مک دونالد. ۱۳۷۶٫ مقایسه شش رقم جو از نظر قابلیت انتقال نیتروژن تحت شرایط تنش خشکی طی دوره پر شدن دانه در گلخانه. مجله علمی کشاورزی. جلد ۲۰٫ شماره های ۱و۲٫ صفحات         ۷۹-۶۱٫

امام، ی. ۱۳۷۴٫ فیزیولوژی تولید گیاهان زراعی گرمسیری. چاپ اول. مرکز نشر دانشگاه شیراز. ۱۵۰ صفحه.

امام ، ی . ۱۳۸۶ . زراعت غلات . انتشارات دانشگاه شیراز ۳۶۳ . ۱۴۲ صفحه.

امام، ی. ۱۳۸۲٫ زراعت. انتشارات مرکز نشر دانشگاه شیراز- چاپ اول. ۱۷۳ صفحه.

خدابنده، ن. ۱۳۷۹٫ زراعت غلات. انتشارات دانشگاه تهران. ۵۳۷٫

سرمدنیا، غ و ع. کوچکی. ۱۳۷۱٫ جنبه های فیزیولوژیک  زراعت دیم. ترجمه انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. صفحه ۲۰۰٫

مقدمه :

جو (Hordeum vulgare L.) یکی از قدیمی ترین گیاهان زراعی و چهارمین غله مهم جهان پس از گندم، ذرت و برنج است میزان تولید جهانی حدود دو پنجم گندم می باشد (پولمن[۱]، ۱۹۷۳). با روندی که افزایش جمعیت درجهان دارد، برای تأمین مواد غذایی درسالهای آینده بایستی میزان تولیدات کشاورزی و مواد غذایی بسیار افزایش یابد تا بتواند نیازهای غذایی جامعه بشری را مرتفع سازد. ازدیدگاه کارشناسان تولیدات کشاورزی، افزایش تولید غذا تنها راه حل مشکل گرسنگی است. بویژه در کشورهای در حال توسعه، لازم به سرمایه گذاری بیشتر در امر تولید غذا می باشد چنانچه قرار باشد عرضه غذا به صورت کنونی انجام شود، این کشورها می بایست طی ۳۰ سال در آینده حداقل ۶۰ درصد به تولیدات کشاورزی خود بیفزایند (فتحی، ۱۳۸۲). نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت جهان در کشورهای در حال توسعه متمرکز شده در حالی که از نظر تولیدات غذایی این نسبت برعکس می باشد. در کشورهای پیشرفته با استفاده از تکنولوژی و بکارگیری علوم و فنون جدید تولید مواد غذایی و عملکرد محصولات کشاورزی در واحد سطح به سرعت در حال افزایش است بطوری که اغلب مقدار تولیدات از مصرف داخلی بیشتر است. متأسفانه در اغلب کشورهای در حال توسعه در عین افزایش سرعت رشد جمعیت کمبود مواد غذایی در حال گسترش است و قمیت عمده درآمد ارزی این کشورها به مصرف واردات مواد غذایی می رسد (رستگار، ۱۳۷۲). نظر به این که پیشرفت و توسعه در کشاورزی فقط از راه شناخت علمی و اصول اثر عوامل محیطی در رشد بهینه گیاه امکان پذیر است و علاوه بر بهبود شرایط محیط کشت، بکارگیری صحیح نهادهای کشاورزی الزامی است، لذا برای ایجاد زیربنای مناسب برای توسعه کشاورزی نه تنها تأمین به موقع نهادها لازم است، بلکه روش استفاده صحیح از این نهادها و همچنین اعمال مدیریت صحیح در سطح مزرعه و بکارگیری این روش ها ضروری می باشد (ملکوتی و نفیسی، ۱۳۶۲).

تنش خشکی مهمترین عاملی است که در بیشتر مراحل رشد گیاهان زراعی در مناطق خشک و نیمه خشک با ایجاد محدودیت در رشد، دستیابی به عملکرد بالا را دشوار می سازد. با تشدید تنش خشکی، آب موجود در بافتها و سلولهای گیاهی به تدریج از بین رفته و در متابولیسم طبیعی بافتها و سلولهای گیاهی اختلال به وجود می آورد و درنتیجه عملکرد به شدت کاهش می یابد ( کارامر[۲]، ۱۹۶۹).

آبیاری در بسیاری از کشورها به عنوان روشی برای افزایش تولید غذا توسعه یافته است. توان تبخیر پذیری بالا و دماهای بالا گیاه را در معرض تنش آب قرار می دهد، که تاثیر نامطلوب این تنش می تواند از طریق آب کافی و منبع نیتروژن به دلیل اثرات جبران کننده بر روی رشد و تکامل گیاه، تا حدی کاهش یابد (اکیویدو[۳]، ۱۹۹۱؛  پاریهار[۴] و همکاران، ۱۹۷۴). تنش آب از طریق تأثیر بر، پنجه زنی، فتوسنتز و پیری برگ، تعداد و اندازه دانه می تواند بر عملکرد مؤثر باشد (فردریک[۵] و کامبراتو[۶]، a1995؛  قومان[۷] و مائوریا[۸]، ۱۹۸۶).

۱-۱- جو

جو یکی از غلات مهم در جهان است که به عنوان غذا مورد استفاده بشر و حیوانات قرار  می گیرد. این گیاه علفی متعلق به خانواده گرامینه (گندمیان) می باشد و دارای انواع زراعی و وحشی   می باشد. نسبت به گندم سازگارتر بوده و در همه نواحی معتدل و در بسیاری از نقاط سردسیر هم به عمل می آید. در دیم زارهایی که رطوبت خاک و بارندگی برای رشد گندم ناکافی باشد، جو می تواند جایگزین آن شود.  خاستگاه جو همانند گندم، منطقه حلال حاصلخیز می باشد. جو زراعی شاید از گونه جو وحشی دو ردیفه که دارای محور سنبله شکننده ای است و به راحتی تلاقی با جو زراعی است، منشأ گرفته باشد (امام، ۱۳۸۲). در مناطق خشک، چون جو نسبت به شرایط نامساعد محیطی متحمل تر است و از طرفی، زودتر از گندم می رسد، برای پرهیز از خطر خشکی در آخر فصل، کشت آن بر گندم ترجیح داده می شود (امام، ۱۳۸۲). کارآرایی استفاده از آب در جو در شرایط تنش خشکی زیادتر از گندم است. علاوه بر این، کارایی استفاده از آب در ارقام ریشک دار زیادتر از ارقام بدون ریشک است. جو نسبت به شرایط غرقاب حساس است (زارع، ۱۳۸۵).

۱-۲- ویژگی های گیاه شناسی جو

شباهت های ظاهری زیاد بین گندم و جو وجود دارد. تفاوت برگ جو با گندم در گوشوارک هاست که در جو بزرگ و بدون کرک، ولی در گندم کوچک و کرکدار می باشند. افزون بر این، نوک برگ اول جو قدری پهن است. ولی نوک برگ اول گندم تیز است. گرچه رنگ سبز برگ های جو به تیرگی برگ های گندم نیست، ولی چون رنگ برگ تحت تأثیر برخی عامل های زراعی از جمله میزان کود نیتروژن تغییر می کند. معیار مطمئنی برای تشخیص گندم از جو نمی باشد. ساقه های جو مانند ساقه ی گندم بند بند و توخالی است و در محل گره ها توپر می باشد معمولا هر ساقه ی جو از ۵ تا ۷ میانگره تشکیل شده است که میانگره های پایینی کوتاه تر از بالایی می باشند. به آخرین میانگره های ساقه که زیر سنبله قرار دارد. دم گل آذین گفته می شود شمار ساقه در هر بوته ی جو تحت تأثیر عامل های مؤثر بر پنجه زنی معمولا بین یک تا شش ساقه متغییر است به گونه ی معمول، جوهای دو ردیفه شمار برگ و پنجه ی بیشتری در هر بوته تولید می کنند (امام، ۱۳۸۴).

[۱] – Poehlman

[۲] – Karamer

[۳] – Acevedo

[۴] – Parihar

[۵] – Fredrick

[۶]– Camberato

[۷] – Ghuman

[۸] – Maurya

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاهان
  • تحقیق تنش خشکی و انواع مکانیسم های مقاومت به خشکی
  • تحقیق تنش خشکی و اثرات تنش خشکی و تراکم کاشت بر رشد و نمو گیاهان و ویژگی‌های گیاهشناسی و مورفولوژیکی سیر
  • تحقیق تنش خشکی و آسیب های ناشی از آن و تاثیر تنش خشکی بر گیاه نخود
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.