تحقیق ملت ایران در ادوار مختلف تاریخی با تمرکز بر بعد از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ملت ایران در ادوار مختلف تاریخی با تمرکز بر بعد از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ دارای ۲۱ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل دوم    ۴
ملت ایران در ادوار مختلف تاریخی با تمرکز بر بعد از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹    ۴
۲-۱ مقدمه    ۵
۲-۱ تاریخ سیاست های ملت سازی در دوران باستان و اسلامی    ۵
۲-۲بررسی سیاست های ملت سازی بعد از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹    ۷
۲-۲-۱ رویکرد امت مدارانه (الگوی آرمان گرایانه)    ۷
۲-۲-۲رویکرد تلفیقی    ۷
۲-۲-۳ رویکرد وحدت در کثرت    ۸
۲-۲-۴دوران سیاست جنگی    ۱۳
۲-۴ نتیجه گیری    ۱۷
فهرست منابع    ۱۸
منابع فارسی:    ۱۸
منابع لاتین:    ۲۳

منابع:

. احمدی،حمید، ایران هویت،ملیت،قومیت، تهران: مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی،۱۳۸۳

ـــــــــــــــــ، بنیادهای هویت ملی ایران، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، ۱۳۸۸٫

ــــــــــــــــ،قومیت و قوم گرایی در ایران افسانه واقعیت، تهران: نشرنی،۱۳۷۸٫

بشیریه حسین، جامعه شناسی سیاسی ،تهران: نشرنی،۱۳۷۴٫

دوردیف،مراد و شهرات،قادیرف،ترکمن های جهان،ترجمه امانگدلی صفیر، تهران:نشر درخت بلوری،۱۳۷۹٫

رهبری،مهدی،معرفت و قدرت: معمای هویت ، تهران ،کویر،۱۳۸۸٫

زرین کوب،عبدالحسین،تاریخ ایران بعد از اسلام،تهران:نشر امیر کبیر،۱۳۶۲٫

ساروخانی،باقر،دایرۃ المعارف علوم اجتماعی ،تهران: انتشارات کیهان،۱۳۷۰٫

سازمان برنامه و بودجه،پیوست لایحه برنامه اول توسعه اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگ جمهوری اسلامی ایران،۱۳۶۲-۱۳۶۶،تهران:سازمان برنامه و بودجه،۱۳۶۷٫

سازمان برنامه و بودجه،پیوست لایحه برنامه دوم توسعه اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگ جمهوری اسلامی ایران،۱۳۷۳-۱۳۷۷،تهران،سازمان برنامه و بودجه ، مرکزمدارک اقتصادی-اجتماعی و انتشارات،۱۳۷۲٫

سازمان برنامه و بودجه،سند برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگ جمهوری اسلامی ایران۱۳۷۹-۱۳۸۳،تهران: سازمان برنامه و بودجه،۱۳۷۸٫

سالنامه آماری جمهوری اسلامی ایران ۱۳۸۷،تهران:مرکز آمار ایران،۱۳۸۸٫

سالنامه آماری جمهوری اسلامی ایران،مرکز آمار ایران،گزارش عملکرد سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران،نشر: مرکز آمار ایران،سازمان برنامه و بودجه،۱۳۸۲٫

صالحی امیری،سید رضا،مدیریت منازعات قومی در ایران،تهران:مجمع تشخیص مصلحت نظام ،مرکزتحقیقات استراتژیک،۱۳۸۸٫

۲-۱ مقدمه

کشور ایران به عنوان یکی از تمدن های کهن در طول تاریخ تحولات وحوادث متفاوت و گوناگونی را پشت سر گذاشته است. که دراین میان ملت ایران توانسته است ماندگاری و پایایی خود را با فرازو نشیب هایی حفظ نماید .لازمه­ی ماندگاری ملت ایران در ادوارمختلف نیازمند اتخاذ تدابیر و برنامه­های مناسب و به کار بردن شاخص های تحکیم کننده در جهت ساخت ملت بوده است. بنابراین در این مجموعه تلاش می شود در گام اول، به بررسی شناسایی عوامل تاثیر گذاردر برنامه های ملت سازی در دوران باستان و اسلامی و حکومت پهلوی پرداخته شود.ودر گام بعدی فرآیند ملت سازی بعداز انقلاب اسلامی ایران (۱۳۵۷) وگفتمان حاکم در دهه ی اول انقلاب که سازنده سیاست های ملت سازی است مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

۲-۱ تاریخ سیاست های ملت سازی در دوران باستان و اسلامی

جغرافیای سرزمینی که بعدها نام «ایران» بر خود گرفت فلاتی است که در پی هجوم و مهاجرت قبایلی از اقوام شمالی و از جنوب روسیه فعلی به تدریج رنگ و بوی فرهنگی ونژادی قوم تازه وارد را گرفت. گروه­های مهاجر به تدریج در طول چهارده قرن حکومت­های مادها، پارس ها، هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان را تشکیل دادند( قریب ۱۳۸۴: ۸۷).در مفهوم ایران باستان که تاریخ شبه اسطوره ای ماست و در دوره اشکانیان رایج شده و در عصر ساسانیان گسترش یافته، ایران و انیران به مثابه دستگاهی هویت بخش و غیریت ساز، هم وجه هویت ایرانی را بیان می­کنند و هم مابه التفاوت آن را معلوم می دارند. این نکته درایجاد و شکل گیری سیاست ملت سازی در ایران باستان و مایه وحدت سرزمین ایران موثر واقع شده است ( معینی علمدار ، ۱۳۸۳ : ۴۵).

عهد باستان با ویژگی های خاصش به تعبیر مرحوم زرین کوب « اینک چون نمایشگاهی از آثار یک پهلوان پیر، پر از خاطره های خوش، نشان های افتخار و یادگاری های غرور انگیز بر جای مانده است(زرین کوب ، ۱۳۷۴: ۲۶۹). بنابراین امپراطوری های ایرانی سنگ بنای هویت ایرانی را بر پایه نژاد آریایی و کشور آریاییان ( ایران) زدند. آن ها به تدوین سیاست ها و برنامه های ملت سازی با محوریت  زبان فارسی ( باستان، میانه و نو)، اتحاد دین و دولت و فره پادشاهی، فرهنگ و رسوم خاص ایرانی و اسطوره های ملی و دینی پرداختند( گودرزی ، ۱۳۸۷ : ۴۵).

با هجوم اعراب به ایران در طی حضور ۹۰۰ ساله آن ها که زبان فارسی و دین رسمی (زرتشت) به عنوان مبنای ملت سازی بود به حاشیه رفت و نمی توان از وجود ملتی واحد در این دوره یاد کرد. درواقع برای این دوره؛ اصطلاح هویت قومی تناسب بیشتری دارد و بهتر گویای وضعیت آن است. در دوران بعدی یعنی صفوی و قاجاریه یک مرحله ای گام به جلو و دوره ای شفاف برای تدوین فرآیند ملت سازی است. وضعیت این فرآیند در این ادوار را در این تعبیر می توان دریافت که «بزرگداشت عید نوروز هیچ گاه با تکریم اعیاد دینی و مذهبی مانند فطر، قربان و غدیر تقابل نیافت بلکه هر یک به عنوان جزئی از تاریخ و شناسنامه ملی ایرانیان مورد توجه واقع شد و زبان ملی بعنوان منبع اصلی در کنار مذهب رسمی ( شیعه) تقویت کننده فرآیند ملت سازی ایرانی بوده است (کریمی، ۱۳۸۶: ۱۷).

در دوران حکومت پهلوی ( پهلوی اول و دوم) سیاست های ملت سازی مبتنی بر یکسان سازی و ذوب فرهنگ ها بوده است. هر چند اعمال این سیاست ها اولاً، به لحاظ زمانی گاه دچار وقفه و با افت و خیز و فراز وفرودهایی همراه بوده و ثانیاً، روش ها، ابزارها و شیوه های اجرای این سیاست ها به لحاظ ماهیت حکومت ها و اقتضائات داخلی متفاوت بوده است. اهمیت سیاست یکسان سازی در دوران مدرن برای حکومت پهلوی آن قدر زیاد  بود که برخی گفتمان مسلط در این دوره را گفتمان پهلویسم و فارسی گرایی افراطی نامیدند. به همین علت بود که برخی تحلیلگران، انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ را واکنش به شبه مدرنیسم  دوره پهلوی دانسته و آن را انقلابی بر ضد مدرنیزاسیون، نفی ملی گرایی افراطی و سلطه غرب و آمریکا بر ایران خواندند ( صالحی امیری ، ۱۳۸۸: ۴۱۹- ۴۲۰).

برخی از  الگوهای شکل دهنده به برنامه های ملت سازی ( همانند سازی اجباری ) در دوران پهلوی عبارت اند از :

ایجاد تمرکز در نظام اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به شکل قدرتمند و نوین.

نوسازی و مدرن سازی کلیه حوزه های نظام اجتماعی.

وابسته سازی و ادغام نظام های اجتماعی و فرهنگی پراکنده قومی و ایلی و عشیره ای در نظام مرکز.

تشدید تمایلات پان ایرانیستی با تأکید بر زبان فارسی و هویت و فرهنگ ایران قبل از اسلام.

تأکید و تکیه بر نژادگرایی مبتنی بر اسطوره آریایی.

تأسیس دولت ملی و تکمیل فرآیند دولت- ملت، مبتنی بر ایدئولوژی ناسیونالیستی ( مقصودی ، ۱۳۸۲: ۳۱۳- ۱۳۱).

۲-۲بررسی سیاست های ملت سازی بعد از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹

سیاست های ملت سازی در هر جامعه از دو ویژگی یا دو خصوصیت دولت یا نظام سیاسی تبعیت می کنند:

ایدئولوژی سیاسی حکومت و میزان پایبندی آن به دموکراسی یا عقیده به حق حاکمیت مردم.

نوع نگاه،تلقی، تعریف و رویکردی که دولت از ملت یا ناسیونالیسم دولتی دارد(صالحی امیری ،۱۳۸۸: ۴۲).

محققان و پژوهشگران علوم سیاسی و اجتماعی با استناد به قوانین اساسی و موضوعه کشور، رویکردهای کلی سیاست های اتخاذ شده در این زمینه در جمهوری اسلامی ایران را در آثار و مطالعات خود به سه دسته تقسیم می کنند:

۲-۲-۱ رویکرد امت مدارانه (الگوی آرمان گرایانه)

تدوین قانون اساسی، دستاورد انقلاب اسلامی است که در آن انقلابیون فاتح منویات خود را مدون نموده- اند. از آنجا که قانون اساسی کشور قاعدتاً محصول اندیشه ورزان دینی محسوب می شود، به همین سبب نگرش ویژه عبارت است از: رویکرد برابرانه به حقوق و آرزوهای اساسی شهروندی که بصورتی بنیادین از نگرش های نابرابری خواه قومی، زبانی، مذهبی و ملیت تبری می جوید؛ زیرا قانون اساسی دستاورد رویکرد فراگیر و جامع به مفهوم ملی و وملت  محسوب می شود و امتیازات ویژه را نمی پذیرد.

از این رو، به دلیل وجود برخی از ویژگی های تمایز آفرین، قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان سند میثاق ملی و مبنای سایر قوانین رویکردی امت نگر و دین باورانه به مسأله قومیت و شکل گیری ملت دارد(حجتی کرمانی ،۱۳۸۴:  ۹۸-۴۱).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مناسبات ایران و اسرائیل
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.