تحقیق مواد آلی خاک ،ساختمان شیمیایی و تجزیه و نتایج تجزیه مواد آلی خاک و ساختمان شیمیایی و نتیجه تجزیه هوموس خاک

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مواد آلی خاک ،ساختمان شیمیایی و تجزیه و نتایج تجزیه مواد آلی خاک و ساختمان شیمیایی و نتیجه تجزیه هوموس خاک دارای ۸۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۵
۲-۱- اهمیت پسته کاری    ۷
۲-۲- تاریخچه و منشاء    ۱۱
۲-۳- مناطق عمده پسته کاری در دنیا    ۱۳
۲-۴- گیاهشناسی    ۱۶
۲-۴-۱-گیاهشناسی خانواده آناکاردیاسه    ۱۶
۲-۴-۲- گیاه شناسی جنس پسته (Pistacia)    ۱۷
۲-۴-۲-۱-گونه های جنس پسته    ۱۷
۲-۴-۳-گیاهشناسی پسته اهلی ((Pistacia vera L.    ۲۰
۲-۴-۳-۱- ریشه    ۲۰
۲-۴-۳-۲- تنه    ۲۰
۲-۴-۳-۳- تاج    ۲۱
۲-۴-۳-۴- برگ    ۲۱
۲-۴-۳-۵- جوانه    ۲۲
۲-۴-۳-۶- ساختمان گل نر    ۲۳
۲-۴-۳-۷- میوه    ۲۳
۲-۴-۴- نیاز سرمایی    ۲۴
۲-۴-۵-گلدهی و گرده افشانی    ۲۴
۲-۵- مواد آلی خاک    ۲۵
۲-۵- ۱-  منابع مواد آلی خاک    ۲۵
۲-۵-۲- ساختمان شیمیایی مواد آلی    ۲۶
۲-۵-۳- تجزیه مواد آلی در خاک    ۲۷
۲-۵-۴- تأثیر شرایط محیطی در تجزیه مواد آلی خاک    ۲۹
۲-۵-۵- نتایج تجزیه مواد آلی    ۳۲
۲-۵-۵-۱- تجزیه مواد کربن دار خاک    ۳۲
۲-۵-۵-۱-۱- تجزیه گلوسیدهای ساده    ۳۲
۲-۵-۵-۱-۲- تجزیه نشاسته    ۳۴
۲-۵-۵-۱-۳- تجزیه پکتین    ۳۴
۲-۵-۵-۱-۴- تجزیه سلولز    ۳۵
۲-۵-۵-۱-۵-تجزیه همی سلولز    ۳۸
۲-۵-۵-۱-۶- تجزیه لیگنین    ۳۹
۲-۵-۵-۱-۷- تجزیه تانن ها    ۴۲
۲-۵-۵-۱-۸- تجزیه صمغ ها    ۴۳
۲-۵-۵-۱-۹- تجزیه موم ها    ۴۴
۲-۵-۵-۲- تجزیه ترکیبات آلی ازت دار    ۴۴
۲-۵-۵-۲-۱- تجزیه پروتئین ها    ۴۶
۲-۵-۵-۲-۲- اسید نوکلئیک    ۴۹
۲-۶- هوموس خاک    ۵۰
۲-۶-۱- تشکیل هوموس    ۵۰
۲-۶-۲- ساختمان شیمیایی هوموس    ۵۱
۲-۶-۳- نتیجه تجزیه هوموس    ۵۴
۲-۶-۳-۱- ازت    ۵۴
۲-۶-۳-۲- فسفر    ۵۵
۲-۶-۳-۳- گوگرد    ۵۷
۲-۶-۴- فرم های هوموس    ۵۸
۲-۶-۴-۱- هوموس مول    ۵۹
۲-۶-۴-۲- هوموس مور    ۶۰
۲-۶-۴-۳- هوموس مودر    ۶۱
۲-۶-۵- خواص هوموس    ۶۱
۲-۶-۶- نسبت      ۶۵
۲-۶-۷- مقدار هوموس خاکها    ۶۹
۲-۶-۸- حفظ تعادل هوموس در خاک    ۷۱
۲-۷- مدیریت مواد آلی خاک    ۷۴
منابع مورد استفاده:    ۷۸

منابع:

امامی، ع (۱۳۷۵). روش‎های تجزیه گیاه. جلد اول، انتشارات سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، وزارت کشاورزی، ۱۲۸ص.

شیبانی، الف، فریور مهین، ح و وطن‎پور ازقندی، ع (۱۳۷۳). پسته و تولید آن در ایران. انتشارات مؤسسه تحقیقات پسته ایران، ۶۱ص.

ملکوتی، م ج، طباطبائی، س ج (۱۳۷۶). تغذیه گیاهان از طریق محلول‎پاشی. نشر آموزش کشاورزی، ۷۶ص.

ابریشمی، م ح (۱۳۷۳). پسته ایران شناخت تاریخی. مرکز نشر دانشگاهی. تهران، ۶۵۷ص.

اسماعیل‎پور، ع (۱۳۷۳). اثرهرس‎های مکانیکی و شیمیایی بر روی رشد رویشی شاخساره‎ های پسته. پایان‎نامه کارشناسی ارشد باغبانی دانشکده کشاورزی شیراز، ۱۴۰ ص.

تاج‎آبادی‎پور، ع (۱۳۷۶). شناسایی ارقام پسته. پایان‎نامه کارشناسی ارشد باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران، ۲۲۰ص.

Eyheraguibel B, Silvestre J, Morard P (2008). Effects of humic substances derived from organic waste enhancement on the growth and mineral nutrition of maize. Bioresource Technol., 99(10): 4206-4212.

Crane, J. C. (1986). Pistachio: In CRC handbook of fruit set and development. CRC Press in Boca Roton Florida, pp 389-99

Crane, J. C. And Al-shalan, I. (1974). Physical and chemical change associated with growth of pistachio nut. J. Amer. Soc. Hort. Sci. 99:97-89

Crane, J. C. And Al-shalan, I. (1977). Carbohydrate and nitrogen levels in pistachio branches as related to shoot extension and yield. J. Amer. Soc. Hort. Sci. 102: 396-99

Crane, J. C. And Al-shalan, I. and Carlson, R. M. (1973). Abscission of pistachio inflorescence buds as affected by leaf area and number of nuts. J. Amer. Soc. Hort. Sci. 98: 591-92

Crane, J. C. and Iwakiri, B.T. (1980). Xenia and metaxenia in pistachio. HortScience 15(5): 184-85

Crane, J. C. and Iwakiri, B.T. (1981). Morphology and reproduction of pistachio. Hort. Rev. 3: 376-93

 ۱-۱- مقدمه

پسته یکی از مهمترین محصولات کشاورزی کشور است که از جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و … اهمیت فوق العاده ای دارد. ارزش تولید این محصول گرانبها و بی نظیر حدود ۱۰ درصد از درآمدهای غیر نفتی کشور می باشد. حدود ۱۵۲۰۰۰ خانوار شهری و روستایی کشور که جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر را شامل می گردند، در حرفه های مربوط به تولید این محصول بکار اشتغال دارند. پسته به عنوان آخرین محصول کشاورزی قابل کشت در بیشتر مناطق پسته خیز ایران، ‌نقش اولین کالای کشاورزی صادراتی را ایفا می نماید. مشکلات مربوط به شوری و کم آبی حاشیه کویر از یک سو و  خشکسالی های اخیر توأم با مسائل عدیده از سوی دیگر باعث شده است تا این محصول تنها با تکیه بر تحقیقات و فناوری پیشرفته  قادر به ادامه  حیات باشد.

آخرین محصول قابل کشت بدین مفهوم است که اگر باغات پسته از بین بروند هیچ محصول دیگری قابل کشت نیست و مرحله بعدی در مناطق پسته خیز کشور پیشرفت کویر و بیابان زایی خواهد بود که منتج به مهاجرت افراد و بیکاری خواهد شد. بنابراین تلاش در جهت حفظ این محصول که تنها با تکیه بر تحقیقات امکانپذیر است، نه تنها منافع اقتصادی  حاصل از کشت آن را بدنبال دارد بلکه مزایای ناشی از کویرزدایی را نیز به همراه دارد. لذا مطالعاتی که در راستای حفظ این محصول صورت می گیرد شامل روشهای افزایش بازده آبیاری، یافتن گونه های مقاوم به شوری و خشکی، ‌یافتن گزینه های جدید تامین آب و … می تواند از بازده اقتصادی  بسیار بالایی برخوردار باشد.

ایران قرن ها بدون رقیب، عمده ترین تولید کننده پسته جهان بوده اما در حال حاضر کشورهاى دیگر در زمینه تولید و تجارت پسته به رقابت با ایران پرداخته اند. به عنوان مثال، ترکیه که سابقه تولید و تجارت پسته آن قدمت چندانى ندارد و در یکصد سال گذشته در زمره مشتریان پسته ایران بوده در سال هاى اخیر تولید محصول خود را بالا برده و به رقیبى براى پسته ایران مبدل شده است. توسعه باغ هاى کالیفرنیا در آمریکا نیز باعث شده است که آمریکا به عنوان رقیبى نیرومند براى پسته ایران در بیاید. آمریکا پس از ایران دومین کشور تولید کننده و صادر کننده پسته در جهان محسوب مى شود.

از مسائلی که مخصوصا در سالیان اخیر گریبانگیر باغداران بوده است پایین بودن عملکرد و کیفیت پسته میباشد. علاوه بر مسائل مربوط به آب آبیاری و کمبود آب که به نظر می رسد نقش اساسی در این مسئله ایفا نماید، عدم تعادل عناصر غذایی و تغذیه مناسب و مطلوب باغهای پسته بایستی مورد توجه قرار گیرد. ماهیت خاکهای مناطق خشک و بالا بودن املاح محلول (نمک) و کم محلول (گچ و آهک) در خاکهای مناطق پسته کاری  مسئله عدم وجود تعادل در عناصر غذایی خاک و برگ مناطق پسته کاری را به اثبات می رساند. در این مناطق درختان سالیان زیادی از ذخیره عناصر غذایی خاک استفاده نموده اند بدون اینکه به جبران و جایگزینی علمی آنها توجه گردد. به طوریکه باغداران تنها به کاربرد یکی دو نمونه کود ازته و فسفره آن هم نه بر اساس اصول علمی پرداخته اند. این مسائل باعث عدم تعادل تغذیه ای در باغهای پسته شده است. آثار عدم تعادل غذایی، علاوه بر کاهش عملکرد کمی و کیفی پسته به صورت علائم مختلفی مانند حاشیه سوختگی و زردی برگها، ریز برگی یا قرمزی و لکه پوست استخوانی مشهود است و روز به روز نیز این مسائل و مشکلات ابعاد جدید تری به خود می گیرد.

اسید هیومیک از نظر بیو­شیمیایی ماده مؤثره هوموس است و از طریق اثرات هورمونی و بهبود جذب عناصر غذایی، سبب افزایش بیومس ریشه و اندام هوایی می­شود. بخش هوایی گیاه مواد پرورده را برای رشد ریشه تأمین می­کند و نقش ریشه تأمین مواد خام است، لذا رابطه متقابلی بین ریشه و بخش هوایی وجود دارد. رشد ریشه تحت تأثیر محیط و عواملی چون رطوبت، دما و عناصر غذایی خاک است. اسید هیومیک و اسید فولوئیک به ترتیب سبب تشکیل کمپلکس­های پایدار و نامحلول و کمپلکس های محلول با عناصر میکرو می­گردند و سبب افزایش جذب عناصر شده، باروری خاک و تولید در گیاهان را افزایش می­دهند.

۲-۱- اهمیت پسته کاری

پسته یکی از محصولات کشاورزی است که تولید آن در ایران دارای سابقه تاریخی دیرینه ای می باشد و از دیر باز به عنوان لذیذترین انواع خشکبار شناخته شده و با گذشت زمان و معرفی هر چه بیشتر این محصول با ارزش،کم کم صادرات آن به عنوان تجارت مطرح و به مرور زمان بر میزان صادرات آن افزوده گردیده است.

اهمیت اقتصادی و تجاری پسته، معروف به طلای سبز،که از لحاظ ارزش یکی از اقلام صادراتی کشور ما می باشد بر هیچکس پوشیده نیست. این اهمیت از دو جنبه قابل توجه است:

الف: به عنوان یک منبع صادرات غیر نفتی در جهت جذب ارز

ب: به علت محدود بودن مناطق تولید پسته در دنیا، رقابت کمتر از سایر محصولات است (کور و همکاران،۱۹۹۰).

علاقه روزافزونی که بازار مبادلات جهانی در این سالها به محصول پسته ایران نشان می دهد سعی در بهتر شناختن این محصول و اهتمام ارزیابی آن را در تاریخ بازرگانی و کشاورزی در سراسر عرصه فرهنگ ایران التزام می کند. بدون شک اینکه ایران خاصه نواحی شرقی آن یک منبع باستانی پسته کوهی و اهلی بوده است، اینکه در بسیاری زبانهای اقوام عالم، نام پسته از ریشه ایرانی کلمه مأخوذ به نظر میرسد و اینکه به حکم شواهد و قراین،کشت پسته از دیر باز از طریق ایران در جاهای دیگر از جمله سواحل آسیایی و آفریقایی مدیترانه انتشاریافته است، دست زدن به یک رشته تحقیق در باب این محصول را همچون نوعی تعهد برای عرصه تحقیقات ایرانی ضروری ساخته است (ابریشمی،۱۳۷۳).درآمد سرشار یک هکتار باغ پسته، انگیزه ای مطلوب برای توجه به این بخش کشاورزی و جذب سرمایه شده است.

می گویند در عالم جانوران در بین حیوانات اهلی، شتر به لحاظ مقاومتهای بی نظیر و طاقت بالقوه و راهواری و عمر طولانی و همچنین از بابت فواید دیگرش همواره در طول تاریخ بشری زبانزد و مشهور بوده است، چرا که در مقابل خشکی و گرما و سوز و سرمای بیابانها خم به ابرو نیاورده و حتی در شرایط طوفان جان پناه ساربان و کاروانیان نیز شده است. بی گمان درخت پسته نیز در عالم نبات و در بین درختان اهلی جایگاهی همانند شتر دارد زیرا درخت پسته نیز با مقاومت در برابر شرایط اقلیمی (خشکی و گرما و سوز و سرمای هوا وشوری و تلخی آب و خاک که سایر نباتات و درختان مزروع کمتر تحمل می کنند) ثمره ای بی مانند به ارمغان می آورند، ثمره ای خندان که حاصل مقاومتهای آن است. بر همین اساس پسته عالی و ممتاز و بی مانند کنونی ایران در یک استمرار تاریخی طولانی بدواً از گهواره و بستر اولیه کوهستانی سختش در خراسان به   دامنه ها و جلگه ها منتقل گردیده و بعد از کاشت و مراقبت، پرورش یافته و اهلی شده است. پس از آن براساس تجارب مکرر انسانی به مناطق بیابانی و نیمه بیابانی خشک سرزمین ایران رسیده تا بالاخره جایگاه مناسب طبیعت ثانوی (اهلی شده) خویش را با رنج و تجارب انسانی و طول دوره های تاریخی بازیافته است (ابریشمی،۱۳۷۳).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.