تحقیق مورفولوژی و بیولوژی و مناطق انتشار شپشک آردآلود مرکبات و روش های کنترل آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مورفولوژی و بیولوژی و مناطق انتشار شپشک آردآلود مرکبات و روش های کنترل آن دارای ۲۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۴
۱-۲- شپشک‌های آردآلود مرکبات    ۶
۱-۲-۱- مناطق انتشار و موقعیت جغرافیایی شپشک آردآلود مرکبات در جهان و ایران    ۶
۱-۲-۲- میزبان های شپشک آردآلود مرکبات    ۸
۱-۲-۳- کلیاتی از مورفولوژی و بیولوژی شپشک آردآلود مرکبات(P. citri)    ۹
۱-۲-۴- زمستان گذرانی شپشک آردآلود مرکبات    ۱۱
۱-۲-۵- نحوه خسارت آفات روی مرکبات    ۱۲
۱-۳- روشهای کنترل شپشک آردآلود مرکبات    ۱۳
۱-۳-۱- کنترل بیولوژیکی    ۱۴
۱-۳-۲- کنترل شیمیایی    ۱۶
۱-۳-۳- سموم گیاهی    ۱۶
۱-۴- آزمایشات زیستسنجی انجام شده بر روی شپشک آردآلود مرکبات    ۱۷
۱-۵- آزمایشات زیستسنجی انجام شده با حشرهکشهای مورد بررسی    ۲۲
۱-۶- منابع    ۲۵

 منابع

Kiriukhin,G.1946. Les insects nuisibles au pistacier in Iran. Entomology and Phytophology Applique.1:8-24.

Kaufman,T. 1996. “Dynamics of sperm transfer,mixing and fertilization in Cryptolaemus montouzieri Mals.in Kenya”Ann.Ent.Soci.Am.89(2):238-242.

Caltagiron, L. E. 1989.”The history of vedalia beetle importation to California and its impact on the development of biological control”. Annual Review Entomology. 34:1-16.

Albertin, and Nair, P. K. R. 2004. Farmers’ Perspectives on the Role of Shade Treesin Coffee Production Systems: An Assessment from the Nicoya Peninsula, Costa Rica. 32(4).

Gordon,R. D., 1985.”The coccincllidac(col.) of America North of mexico” . Journal new York Ent.soc.93: 1-997.

Bodenhimer, p. 1951. Citrus entomology. Groningen publishing company.

Hodek ,I, 1967. “bionomics and ecology of predaceous coccinellidae”. Annal Review Entomology. 12: 79-104.

Michaud, J. and Grant, A. 2003. IPM-compatibility of foliar insecticides for citrus: Indices derived from toxicity to beneficial insects from four orders. Journal of Insect Science. 3(18): 1-10.

Michaud, J. P. 2000.”development and reproduction of lady beetle (coccincllidac) on the citrus Aphis spiraecola and Toxoptera citricola” .Biological control .18: 287-297.

Noha H. Ahmed and Shaaban M. 2010. Host plants, geographical distribution, natural enemies and biological studies of the citrus mealybug, Planococcus citri (Risso) (Hemiptera: Pseudococcidae). Biological control. 3 (1): 39- 47.

Avidov, Z. and Harpaz, I. 1969. Plant pest of ibrael. Israel univ press. Jerusalem. 549 pp.

Rung, A; Miller, R. and Scheffer, G. 2009. Polymerase Chain Reaction Restriction Fragment LengthPolymorphism Method to Distinguish Three Mealybug Groups Withinthe Planococcus citri, minor Species Complex (Hemiptera: Coccoidea: Pseudococcidae). A assessment from the Nicoya peninsula. 102(1): 8-12.

Saboori,A. and Hatami, B. 2003. Preference of adults of Allothrombium pulvinum Ewing (Acari: Trombidiidae)for eggs of Planococcus citri (Risso) and Pulvinaria aurantii Cockerell on citrusleaves in the laboratory. Journal Agricultural Science. 8.

Ramzi, M; Grissa lebdi, K. and Rezgui. S. 2010. Assessment of the performance of some new insecticides for the control of the vine mealybug Planococcus ficus in a Tunisian vineyard. entomologia hellenica 19: 21-33.

۱-۱- مقدمه

مرکبات از گیاهانی است که از دیرباز در ایران مورد کشت و پرورش قرار گرفته است.  کشت اقتصادی مرکبات در ایران از سیصد سال پیش در شمال کشور آغاز گردیده و سپس به جنوب کشور نیز گسترش یافته است (مافی، ۱۳۷۶). امروزه مرکبات به دلیل نقشی که در سلامت انسان دارد، در بیش از ۱۱۳ کشور جهان تولید می شود. مرکبات در ایران با سطح زیر کشت ۲۱۸،۴۲۲ هکتار و تولید سالانه حدود ۳،۷۶۹،۹۹۶ تن در جهان مقام ششم را داراست (کوفمان[۱]، ۱۹۹۶).

بر اساس آمارهای موجود در سال ۱۳۷۶ استان مازندران با ۲/۳۸% سطح بارور باغ های مرکبات مقام اول و سه استان فارس، کرمان و هرمزگان به ترتیب مقام های دوم تا چهارم را به خود اختصاص داده اند ).

در بین آفات مرکبات شپشک آردآلود مرکباتPlanococcus citri Risso (Hom:Coccidae) یکی از آفات غیر بومی ایران می باشد که در دهه ۱۳۲۰ شمسی وارد ایران گردید. کریوخین اولین کسی بود که از شپشک  آرد آلود مرکبات در ایران نام برده (کریوخین[۲]،۱۹۴۶). کریوخین معتقد است که این آفات در سالهای ۱۲۹۵ الی ۱۲۹۷ از اروپا به وسیله گیاهان زینتی به ایران منتقل شده و سالهای متمادی در گلخانه های بزرگ باقی مانده و سپس به وسیله درختان زینتی به باغات منتقل شده و چون شرایط طبیعی استان های گیلان و مازندران برای رشد و نمو آفات مناسب بوده، به سرعت تکثیر یافته است.

این آفت به جز مرکبات گیاهان دیگری مانند چای، شمشاد، ازگیل ژاپنی، خرزهره، برگ بو و خرمندی را نیز آلوده می‌کند. شپشک آردآلود مرکبات در دهه (۱۳۸۰-۱۳۷۰) در شمال کشور حالت طغیانی پیدا کرده و خسارت شدیدی را به باغ های مرکبات وارد کرده است. این آفت به برگ، میوه و شاخه های جوان مرکبات بدون هیچ رجحانی حمله کرده و سطح آنها را می‌پوشاند. بر اثر فعالیت این حشره روی درختان و ترشح زیاد عسلک، قارچ فوماژین تکثیر یافته و علاوه بر افزایش ضعف درخت در اثر کاهش فتوسنتز، بازار پسندی میوه‌های باقی مانده را نیز به شدت کاهش می‌دهد(کالتاجیرون[۳]، ۱۹۸۹). بنابراین با توجه به اهمیت شپشک آردآلود مرکبات مطالعه در خصوص کنترل آفت ضروری می باشد.

کاربرد سموم شیمیایی موجب بروز مقاومت در آفات و کاهش جمعیت عوامل کنترل کننده طبیعی آنها در مزارع و باغات ها خواهد شد. مطالعه کفشدوزک­ها (Coccinellidae)، به دلیل نقش مؤثری که در کنترل بیولوژیکی و مبارزه تلفیقی با آفات دارند، از اهمیت زیادی برخوردار است ( هودک[۴]، ۱۹۶۷). اکثریت گونه های این خانواده حشره خوار هستند گونه های شکارگر این خانواده اغلب شکارگر شته ها، شپشک ها،کنه ها و سفیدبالک ها هستند (میدکاد[۵]، ۲۰۰۰). به همین دلیل کفشدوزک های شکارگر بیش از سایر حشرات شکارگر در کنترل بیولوژیک مورد استفاده قرار گرفته اند.

کفشدوزک کریپت یکی از گونه­های خانواده Coccinellidae می­باشد که یکی از موارد مهم در برنامه مدیریت کنترل شپشک آردآلود مرکبات می­­باشد که بر اساس تحقیقات گوردون تمام مراحل زیستی کفشدوزک کریپتولموس در باغ هایی که به شپشک مرکبات آلوده می‌باشند، به فراوانی دیده می‌شوند (گوردون[۶]،۱۹۸۵).

۱-۲- شپشک‌های آردآلودآلود مرکبات

شپشک‌ آردآلود مرکبات از خانواده  Pseudococcidaeمی­باشد. افراد این خانواده به صورت گسترده ای در جهان انتشار دارند. دامنه میزبانی آنها بسیار گسترده و طیف وسیعی از درختان جنگلی، درختان میوه، نباتات زراعی و غیر زراعی و گیاهان زینتی را در بر می گیرند. نام عمومی شپشک های آردآلود مربوط به ترشحات مومی است که معمولا بدن آنها را می‌پوشاند. این ترشحات مومی بوسیله انواع مختلف منافذ و مجاری که سطح بدن را پوشانده‌اند تولید و ترشح می شوند. حشرات ماده در حین تخم ریزی معمولا کیسه  تخمی متشکل از رشته‌های مومی پنبه ای شکل تولید و ترشح می‌کنند. شپشک‌های آردآلود پس از شپشکهای خانواده Diaspididae بزرگترین خانواده شپشک‌های نباتی را تشکیل می‌دهند و بین ۲۰۰ تا ۳۰۰۰ گونه شناخته شده دارند (گوردون[۷] ۱۹۸۵).

۱-۲-۱- مناطق انتشار و موقعیت جغرافیایی شپشک آردآلود مرکبات در جهان و ایران

کشورهایی که شپشک آردآلود مرکبات به عنوان آفت مهم مطرح می باشد عبارتست از: آمریکا ( ایالات کالیفرنیا و فلوریدا )، برزیل، کلمبیا، مکزیک، هندوستان، پاکستان، بنگلادش، الجزایر، مصر، فرانسه، یونان، مجارستان، عراق، سوریه، آفریقای جنوبی، ترکیه، غنا، آنگولا و استرالیا. شپشک آردآلود مرکبات در تمام مناطق مرکبات خیز ایران شامل: فارس، خوزستان، از مازندران، گیلان، بندرعباس و گلخانه های پرورش گیاهان زینتی حضور فعال دارد ( نوها[۸] و همکاران۲۰۱۰).

بودن هرمر[۹]در سال ۱۹۵۱ مطالعات مفصلی روی شپشک آردآلود مرکبات انجام داده و اظهار می‌دارد که قدرت باروری P. citri به چند عامل بستگی دارد:

درجه حرارت و رطوبت نسبی محیط:

درجه حرارت و رطوبت نسبی محیط از جمله عوامل مهم در قدرت باروری P. citri می باشد. نتایج این محقق نشان داد که درجه حرارت به عنوان یک عامل فیزیکی مهم برای رشد، تولید مثل و بقای P. citri باید در نظر گرفت و این پارامتر ها را تحت تاثیر قرار می­دهد.

با داشتن اطلاعاتی مربوط به این عوامل می توان بهترین زمان مبارزه با آفات را تعیین کرد. بررسی های انجام گرفته نشان داده که در درجه حرارت پایین (۱۰-۵) باروری حشره ماده کم و در درجه حرارت بالا(۳۰-۲۵) قدرت باروری افزایش می یابد. نتایج این بررسی ها نشان داد که بالاترین میزان تخم گذاری (۳/۳۷۳ تخم به ازای هر ماده) و کوتاه ترین طول عمر حشره بالغ (۴/۸ روز) در ۳۰ درجه سانتیگراد می باشد.

[۱] . kaufman

[۲] . Kiriukhin

[۳] . Caltagiron

[۴] . Hodek

[۵] . Midchaud

[۶] . Gordon

[۷].Gordaon

[۸]. Noha

[۹] . Bodenheimer

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق فسیل شناسی و ویژگیهای مورفولوژی لرگ و پراکنش لرگ در جنگل های ایران
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.