تحقیق موقعیت جغرافیایی و طبیعی و اقلیم شهر بندر انزلی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق موقعیت جغرافیایی و طبیعی و اقلیم شهر بندر انزلی دارای ۲۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱- ویژگی های جغرافیایی    ۴
۱-۱: موقعیت جغرافیایی و طبیعی شهر بندر انزلی    ۴
۱-۱-۱: توپوگرافی    ۶
۱-۱-۲: منابع آب    ۷
۱-۱-۳: زمین شناسی    ۹
۱-۱-۴: خاک    ۱۱
۱-۱-۵: پوشش گیاهی و جانوری    ۱۳
۱-۲: اقلیم    ۱۵
۱-۲-۱: درجه حرارت    ۱۵
۱-۲-۲: بارش    ۱۷
۱-۲-۳: بارش برف    ۲۳
۱-۲-۴: رطوبت نسبی    ۲۳
۱-۲-۵: تبخیر    ۲۳
۱-۲-۶: فشار هوا و باد    ۲۴
۱-۳: فهرست منابع    ۲۶

منابع

درویش­زاده، علی و محمدی، مهین، ۱۳۷۴، زمین شناسی ایران برای رشته جغرافیا، انتشارات دانشگاه پیام نور تهران.

کردوانی ، پرویز ،۱۳۷۲ ، ژئوهیدرولوژی ( در جغرافیا )، انتشارات دانشگاه تهران،چاپ اول.

کردوانی ، پرویز ، ۱۳۷۴ ، ژئوهیدرولوژی در جغرافیا ، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم.

رفاهی ، حسینقلی ، ۱۳۷۵ ، فرسایش آبی و کنترل آن ، انتشارات دانشگاه تهران.

معیری ، رضا ، ۱۳۸۳ ، طرح مطالعاتی حفاظت خاک و آبخیز داری.

نقشه ارزیابی منابع واستعداد اراضی استان گیلان ، ۲۵۰۰۰۰ : ۱ ، مؤسسه تحقیقات خاک و آب ، وزارت کشاورزی و منابع طبیعی .

نقشه توپوگرافی، مقیاس ۱:۲۵۰۰۰۰ ، سازمان جغرافیایی ارتش ، استان گیلان ، ۱۳۳۴ .

اصلاح عربانی ، ابراهیم ، ۱۳۷۴ ، کتاب گیلان ، تهران ، گروه پژوهشگران ایران ، جلد اول .

اصلاح عربانی ، ابراهیم ، ۱۳۷۴ ، کتاب گیلان ، تهران ، گروه پژوهشگران ایران ، جلد سوم .

اصلاح عربانی ، ابراهیم ، ۱۳۷۴ ، کتاب گیلان ، تهران ، گروه پژوهشگران ایران ، جلد چهارم .

اصلاح عربانی ، ابراهیم ، ۱۳۸۰ ، کتاب گیلان ، تهران ، گروه پژوهشگران ایران ، جلد دوم .

۱- ویژگی های جغرافیایی

۱-۱: موقعیت جغرافیایی و طبیعی شهر بندر انزلی

موقعیت ریاضی: شهر بندر انزلی که تنها نقطه شهری شهرستان بندر انزلی می‌باشد در طول‌های جغرافیایی ” ۰۷ ’۲۲ °۴۹ تا” ۰۵ ’۳۳ °۴۹ شرقی و عرض‌های جغرافیایی ” ۴۹ ’۲۷ °۳۷ تا ” ۴۴ ’۲۹ °۳۷ شمالی گسترده شده است.

موقعیت نسبی: این شهر در سرتاسر طول شمالی خود به دریای خزر محدود است و سراسر طول جنوبی آن به مزارع و تالاب انزلی منتهی می‌شود. همچنین از جهت غرب به دهستان چهار فریضه و از جهت شرق به دهستان لیچارکی حسن‌رود محدود شده است. این شهر از دو منطقه انزلی (شبه جزیره) و غازیان در باریکه خشکی میان دریا و تالاب و چندین جزیره و محله تشکیل شده است. شهر بندر انزلی، بزرگترین و اولین بندر در شمال کشور ایران می‌باشد و فاصله آن تا تهران در حدوده ۳۸۰ کیلومتر و تا شهر رشت (مرکز استان گیلان) ۴۰ کیلومتر و تا اولین فرودگاه (فرودگاه سردار جنگل رشت) ۳۵ کیلومتر می‌باشد. موقعیت بندری این شهر و امکان ارتباط بازرگانی با کشورهای آسیای میانه، شرایط ممتازی را برای آن در استان گیلان فراهم آورده است. همچنین در سال‌های اخیر با احداث منطقه ویژه اقتصادی در این شهر، توانمندی‌های اقتصادی آن در سطح منطقه بسیار افزوده شده است. برخورداری شهر از سواحل زیبای دریای خزر در شمال شهر و برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و مناظر و چشم‌اندازهای مفرح در بخش جنوبی شهر یعنی تالاب انزلی، این شهر را به یکی از قطب‌های مهم جذب توریست در استان گیلان تبدیل کرده است.

وسعت و شکل: سهم مساحت شهر بندر انزلی طبق آمار سال ۱۳۸۵ از مساحت کل شهرستان در حدود ۵۸/۳۰ کیلومتر مربع (مهندسین مشاور نقش جهان پارس، ۱۳۸۸) و با تراکم نسبی ۴۳/۲۲ نفر بوده است. شهر بندر انزلی دارای بافتی خطی است که حول محور ارتباطی رشت– آستارا در طولی معادل ۱۵ کیلومتر و با عرض متوسط ۵/۲ کیلومتر بر روی سطح زمین گسترش یافته است.

۱-۱-۱: توپوگرافی

بندر انزلی در قسمت شمالی استان گیلان و در محاورت دریاچه خزر استقرار دارد و از سطحی هموار برخوردار بوده و این شهرستان دریا پایین ترین نقطه استان گیلان یعنی در ارتفاع ۲۳- متر از سطح آبهای آزاد قرار گرفته است.یکی از مشخصات مهم توپوگرافی این منطقه فاصله نسبتاً زیاد آن با سرچشمه رودهاست به طور کلی از لحاظ توپوگرافی بندرانزلی از دو قسمت تشکیل شده که عبارتست از :

نواحی ساحلی

محدوده باریکی است که در امتداد ساحل بین دریا و نوار ممتد ماسه ای کشیده شده است.

نواحی جلگه ای

این نوار از باندهای ماسه ای کنار ساحل تا کوهپایه های البرز را شامل می شود. .(اصلاح عربانی، ۱۳۷۴،۴۵)

۱-۱-۱: منابع آب

از دیگر عناصر وعوامل مهم غیر جاندار محیط اکوسیستم،آب است که به موجود زنده جان می دهد یا حیات آن به آب بستگی دارد.موجودات زنده به ویژه گیاهان،از آب به صورت های مختلف: مایع یا بخار(رطوبت ) می توانند استفاده کنند.بعضی موجودات،به آب کمتری نیاز دارند وبرخی دیگر بیشتر.اما حیات موجودات آبزی به طور کامل به آب بستگی دارد.چاله ها واستخرها، دریاچه ها، دریاها واقیانوسها خود اکوسیستم های آبی هستند.میزان استفاده از رطوبت هوا، درگیاهان مختلف متفاوت است .توان آبدهی شهرستان بندرانزلی ناشی از حجم آبهای زیرزمینی ومیزان آبدهی سالانه رودخانه های جاری درآن ومیزان بارندگی سالانه درشهرستان که مقدار آن به طور دقیق معلوم نیست وقابل اندازه گیری نمی باشد.اما آنچه حائز اهمیت است،استحصال تولید،ذخیره سازی ودرنهایت مصرف بهینه این آبها درامر کشاورزی،صنعت وتأمین آب آشامیدنی سالم برای مردم است بدیهی است جهت استفاده از توان آبی شهرستان ابتدا باید آنرا با استفاده از سدهای موجود(مخزنی) واستخرها وآب بند ها ذخیره کرد وسپس برای مصرف دراختیار بخشهای ذیربط قرار داد همچنین این شهرستان فاقد سد انحرافی است.از کل ذخایر آبی شهرستان بندرانزلی که از ذخیره سازی آبهای سطحی وزیر زمینی است مقدار ۸/۶۲ میلیون متر مکعب آن به مصرف کشاورزی صنعتی وشرب می رسد (سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان گیلان،۱۳۸۶ ، ۱۰۳ ).

موقعیت مکانی شهرستان بندرانزلی درجلگه گیلان باعث شده تا این محدوده از توان محدوده از توان آبی مناسبی برخوردار باشد به عنوان مثال تالاب بندرانزلی از عمده ترین منابع آبی سطحی دراین شهرستان است که آب این تالاب دراختلاط آب دریا وآبهای شیرین رودخانه های متعدد که به آن وارد می شوند تشکیل شده است وطبیعتاً بخشی که مرز بین دریا وتالاب می باشد دارای آب شورتر وبخشهای داخلی وجنوبی تقریباً دارای آب شیرین تر می باشد.حدوداً تعداد ۳۴ رودخانه کوچک وبزرگ دراین شهرستان جریان دارند مانند چاف رود، بهمبر، مرغک، ماسوله رودخان، پسیخان، پاشاروگا، نهنگ رود، راسته خاله و…. (شرکت سهامی آب منطقه ای استان گیلان،۱۳۸۷ ).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.